مهدي كياني
کاربر فعال مهندسی هوافضا
ضعف مديريت؛ عامل اصلي سوانح هوايي كشور
پس از 2 سانحه هوايي اخير هواپيماهاي شرقي كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از مسافران شد، نيز نقص فني هواپيماي بوئينگ شركت كيش اير در مسير تهران - مشهد بار ديگر جان مسافران را به خطر انداخت
اين بار نقص رايانه موجب شد تا هواپيماي مذكور پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد مجددا به اين فرودگاه بازگردد. همچنين اخبار ديگري مبني بر از باند خارج شدن يكي ديگر از پروازهاي داخلي شنيده شد كه با اقدام بموقع خلبان از شكلگيري فاجعه ديگري جلوگيري شده است.
گرچه در روزهاي اخير مسئولان صنعت هوايي كشور و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي كه با اين بخش مرتبط هستند از تشكيل جلسات مختلف براي بررسي علل اين سوانح و پيگيري آن خبر دادهاند اما آنچه مسلم است علت سوانح مذكور بيش از هر چيز ناشي از سوءمديريت و تاثير عوامل سياسي در شكلگيري اين تغييرات در صنعت هوايي كشور است.
از سوي ديگر در تازهترين خبرها از بررسي علت سوانح اخير هوايي كشور تلاش شده است تا نقش خطاي انساني را در شكلگيري اين سوانح پررنگتر جلوه دهند؛ بهنحوي كه طبق بررسيهاي اوليه از سانحه خروج هواپيماي ايلوشن متعلق به شركت هواپيمايي آريا، سرعت بالا و خطاي خلبان علت بروز اين حادثه اعلام شده است.
احمد مجيدي، معاون كارآفريني و بحران وزارت راهوترابري با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: با وجود اينكه برج مراقبت فرودگاه نيز هنگام فرود اين هواپيما سرعت بالاي آن را به خلبان تذكر داده، خلبان به آن توجه نكرده و باعث بروز اين سانحه شده است.
حتي درصورت پذيرش ديدگاههاي مطرح اخير مسئولان در زمينه علل سوانح اخير هوايي كشور و مشكلات ايجاد شده در برخي پروازهاي ديگر بايد قصور اصلي را متوجه ضعف مديريت و اعمال نظارت كافي بر استانداردهاي پرواز براساس قوانين ايكائو دانست كه مسئولان سازمان هواپيمايي كشور بهويژه سرپرست اين سازمان و وزير راهوترابري بايد پاسخگوي آن باشند.
در روزهاي اخير مسئولان حملونقل هوايي كشور بيش از 90 درصد سوانح هوايي را ناشي از خطاي انساني قلمداد كردهاند. اين در حالي است كه براساس استانداردها و مقررات بينالمللي راهكارهاي لازم براي كاهش نقش اين عامل در سوانح هوايي پيشبيني شده است.
كواكبيان: وزير راه استعفا دهد
نماينده سمنان در مجلس شوراي اسلامي با اظهار تأسف از بروز 2 سانحه هوايي به فاصله اندك در كشور گفت: انتظار از وزير راه و ترابري اين است كه از مردم عذرخواهي كرده و استعفا دهد.
مصطفي كواكبيان، نماينده سمنان، در پايان جلسه علني روز يكشنبه مجلس در اخطار قانون اساسي با اشاره به2 سانحه هوايي در كشور در روزهاي اخير اظهار داشت: در كمتر از 10 روز، 200 نفر از هموطنان جان خود را در سانحه هوايي از دست دادند و خانوادههايي داغدار شدند.
وي افزود: عجيب است كه هيچيك از مقامات و مسئولان وزارتخانه راه و ترابري در اين زمينه توضيحي نميدهند، حداقل اين است كه وزير راه و ترابري از سمت خود استعفا دهد و از مردم عذرخواهي كند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه مردم از سوار شدن به هواپيما دلهره دارند، گفت: سازمان هواپيمايي كشور چه اطميناني ميدهد كه ديگر شاهد بروز اين حوادث نباشيم. اين درحالي است كه وزير راه بار ديگر از هواپيماي توپولف تعريف كرد
پس از 2 سانحه هوايي اخير هواپيماهاي شرقي كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از مسافران شد، نيز نقص فني هواپيماي بوئينگ شركت كيش اير در مسير تهران - مشهد بار ديگر جان مسافران را به خطر انداخت
اين بار نقص رايانه موجب شد تا هواپيماي مذكور پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد مجددا به اين فرودگاه بازگردد. همچنين اخبار ديگري مبني بر از باند خارج شدن يكي ديگر از پروازهاي داخلي شنيده شد كه با اقدام بموقع خلبان از شكلگيري فاجعه ديگري جلوگيري شده است.
گرچه در روزهاي اخير مسئولان صنعت هوايي كشور و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي كه با اين بخش مرتبط هستند از تشكيل جلسات مختلف براي بررسي علل اين سوانح و پيگيري آن خبر دادهاند اما آنچه مسلم است علت سوانح مذكور بيش از هر چيز ناشي از سوءمديريت و تاثير عوامل سياسي در شكلگيري اين تغييرات در صنعت هوايي كشور است.
از سوي ديگر در تازهترين خبرها از بررسي علت سوانح اخير هوايي كشور تلاش شده است تا نقش خطاي انساني را در شكلگيري اين سوانح پررنگتر جلوه دهند؛ بهنحوي كه طبق بررسيهاي اوليه از سانحه خروج هواپيماي ايلوشن متعلق به شركت هواپيمايي آريا، سرعت بالا و خطاي خلبان علت بروز اين حادثه اعلام شده است.
احمد مجيدي، معاون كارآفريني و بحران وزارت راهوترابري با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: با وجود اينكه برج مراقبت فرودگاه نيز هنگام فرود اين هواپيما سرعت بالاي آن را به خلبان تذكر داده، خلبان به آن توجه نكرده و باعث بروز اين سانحه شده است.
حتي درصورت پذيرش ديدگاههاي مطرح اخير مسئولان در زمينه علل سوانح اخير هوايي كشور و مشكلات ايجاد شده در برخي پروازهاي ديگر بايد قصور اصلي را متوجه ضعف مديريت و اعمال نظارت كافي بر استانداردهاي پرواز براساس قوانين ايكائو دانست كه مسئولان سازمان هواپيمايي كشور بهويژه سرپرست اين سازمان و وزير راهوترابري بايد پاسخگوي آن باشند.
در روزهاي اخير مسئولان حملونقل هوايي كشور بيش از 90 درصد سوانح هوايي را ناشي از خطاي انساني قلمداد كردهاند. اين در حالي است كه براساس استانداردها و مقررات بينالمللي راهكارهاي لازم براي كاهش نقش اين عامل در سوانح هوايي پيشبيني شده است.
كواكبيان: وزير راه استعفا دهد
نماينده سمنان در مجلس شوراي اسلامي با اظهار تأسف از بروز 2 سانحه هوايي به فاصله اندك در كشور گفت: انتظار از وزير راه و ترابري اين است كه از مردم عذرخواهي كرده و استعفا دهد.
مصطفي كواكبيان، نماينده سمنان، در پايان جلسه علني روز يكشنبه مجلس در اخطار قانون اساسي با اشاره به2 سانحه هوايي در كشور در روزهاي اخير اظهار داشت: در كمتر از 10 روز، 200 نفر از هموطنان جان خود را در سانحه هوايي از دست دادند و خانوادههايي داغدار شدند.
وي افزود: عجيب است كه هيچيك از مقامات و مسئولان وزارتخانه راه و ترابري در اين زمينه توضيحي نميدهند، حداقل اين است كه وزير راه و ترابري از سمت خود استعفا دهد و از مردم عذرخواهي كند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه مردم از سوار شدن به هواپيما دلهره دارند، گفت: سازمان هواپيمايي كشور چه اطميناني ميدهد كه ديگر شاهد بروز اين حوادث نباشيم. اين درحالي است كه وزير راه بار ديگر از هواپيماي توپولف تعريف كرد