سریال جذاب The Walking Dead

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از جذاب ترین و خوش ساخت ترین سریال های ژانر وحشت در چد سال اخیر سریال the walking dead(مردگان متحرک) است و فصل سوم آن در حال پخش است .
نکته ی مهم درباره ی این سریال فیلمنامه ی بسیار قوی آن است.تم اصلی سریال موضوع زامبی هاست.ولی رویکردی بسیار زیبا و جدید به این تم داده شده که باعث تفاوت بسیار زیاد این سریال با دیگر فیلم ها و سریال های ساخته شده در این تم شده است.این رویکرد توجه به ویژگی های انسانی در این سریال است.
در سراسر سریال(به خصوص از فصل دوم به بد) شخصیت های اصلی انسانیت خود را در حال سقوط می بینند.این موضوع به دلیل قرار گرفتن آنها در دنیای وحشی و بی رحم جدید است که باعث قلیان خوی وحشی گری بسیاری از شخصیت ها شده است.در کنار مولفه های روانشناسانه ی فیلم،دو عنصر بسیار مهم دیگر هم در سریال وجود دارد.

1)عنصر دلهره:دنیایی که شخصیت ها مجبور به دوام آوردن در آن هستند،دنیایی است که هر لحظه احتمال حمله ی گروه های زامبی در آن وجود دارد.این زامبی ها انسان های معمولی هستند که مبتلا به نوعی ویروس خاص گشته اند و بعد از اینکه این ویروس سب مرگ آنها شده،بدن آن ها را دوباره راه انداخته و به کار گرفته تا بتواند خود را بهتر تکثیر کند.در اینجا دوباره تم اجتماعی سریال ظهور می کند.بسیار اتفاق می افتد که شخصیت های اصلی برای زنده ماند ناچار می شوند آشنایان و بستگان خود را که حالا به زامبی تبدیل شده اند تکه تکه کنند تا بتوانند زنده بمانند.همانطور که گفتم روانشناسی فیلم فوق العاده است و هر لحظه انسانیت هر شخصیت به تعلیق در می آید.

2)عنصر معما:یک سوال پیش می آید:این ویروس چیست؟چه کسی آن را پخش کرده؟آیا میتوان آن را از بین برد.آیا انسان ها به انقراض نسل خود نزدیک شده اند؟مانند سریال لاست،با پاسخ داده شدن به هر معما،معما های دیگری شکل می گیرد.این سریال تنها نمایشی وحشی گرانه برای بقا نیست(مانند بسیاری از فیلم ها و سریال های این سبک)بلکه داستانی عالی و هیجان انگیز است که در بستر این تلاش برای بقا روایت می گردد.

فرق دیگر این سریال با دیگر فیلم ها و سریال های تم زامبی،گستردگی بیشتر آن است.در اکثر سریال ها و فیلم های این سبک،تنها شهر یا کشوری خاص مبتلا به این بلا شده و همه سعی در کنترل آن دارند.ولی در این سریال،بیماری خیلی گسترده تر پخش شده و تمام جهان را در برگفته.زامبی ها به همه جا یورش برده اند و با گاز گفتن (یا گاهی زنده زنده خوردن ) بقیه آنها را هم به زامبی تبدیل کرده اند.دولت ها سقوط کرده اند.ارتش ضعیف و از کار افتاده شده و در این میان گروه های کوچک و پارتیزانی انسان ها با کمپ زدن و نگهبانی در محل های امنتر سعی در زنده ماندن دارند.با این حال زامبی ها هیچ وقت در یکجا ثابت نیستند بلکه دائم در حال کوچ کردن و جابجا شدن هستند و جان همه را در هر لحظه خطر مرگ تهدید می کند.داستان درباره ی یکی از این گروه های کوچک بازمانده است که در وهله اول سعی در زنده ماندن و سپس رسیدن به پاسخ یک پرسش دارند:تو این دنیای لعنتی چه اتفاقی افتاده.آنها به مرور به پاسخ نزدیک تر می شوند و کم کم داستان شکل می گیرد.
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
فصل اول: شروعی با یک غافلگیری
در ابتدای کار و در ثانیه های ابتداییه سریال ممکن است به این فکر کنید با یک سریال تکراریه دیگر روبرو هستید اما پس ازگذشته تنها 10 دقیقه از قسمت اول ، مرده ی متحرک شما را غافلگیر میکند و برگ برنده ی خود را رو میکند. بازیگر نقش اول ریک که با بازیه زیبای Andrew Lincoln همراه است توسط یک مجرم در طی یک درگیری خیابانی زخمی شده و به بیمارستان منتقل میشود.که پس از بهوش اومدن متوجه ی اوضاع عجیب بیمارستان می شود و میفهمد که مدت زمان زیادی بیهوش و بعد ازخارج شدن از بیمارستان در میابد که تمام ساکنین شهر نابود شده اند. و از همان ابتدا شروع به جست و جو برای پیدا کردن همسر (که با بازیه Sarah Wayne Callies همراه است) و پسر خود می کند... .داستانه فصل اول درون مایه ای قوی داره که از همان ابتدا با غافلگیری تم داستان و سناریو رو به کلی تغییر میده،میشه اینو به عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفت. اما نویسنده از این دست غافلگیری ها برای جذابیت داستان در سریال زیاد قرار داده که تا از تکرار جلو گیری کند و می شه گفت به نوعی موفق بوده.

از مشکلات آن میشه به داستان پردازیه نسبتا ضعیف بعضی از کاراکترها حتی کاراکتر نقش اول "اریک" اشاره کرد.به علت کوتاهیه فصل 1 نویسنده فرصت شخصیت پردازی برای تک تک کاراکترهای سریال نداشته و از این رو شخصیت پردازیه کاراکترها قابل مقایسه با کاراکترهای سریال های هم رده ی خود از قبیل دکستر و لاست ،2 سریال که پایه ی هر دو بر اساس شخصیت پردازی بنا نهاده شده نیست، اما این مشکل قابل چشم پوشیست و امید میره که در فصل دوم به علت طولانی تر شدن قسمتها و توجه سازنده ها به نقد های منتقدین به طور کامل این مشکل برطرف بشود. از طرفی دیگه میشه از مزایای آن به هیجانی تر شدن و زیبا تر شدن سکانس های سریال اشاره کرد طوری که سریال عطش شما را برای دیدن ادامه ی قسمت های جدید بیشتر میکند.زیرا تمام غافلگیری ها و صحنه های هیجانی در سیکل کمتری از زمان قرارمی گیرند.


فصل 2: زامبی بیشتر ، هیجان بیشتر!
یکی از کمبودهای فصل یک که میشه به آن اشاره کرد، کمبود زامبی در قسمت های 2 به بعد است که به علت وسواس کارگردان در گیریم و طراحیه صورت زامبی ها نمی توان آن را مشکل خطاب کرد زیرا گریم صورت زامبیها عالی طراحی شده و تا به حال در هیچ فیلم و دیگری نظیر نداشته است. و زمان زیادی برای گریم زامبیها صرف شده. که باید به گروه فیلم سازی به این خاطر تبریک گفت.زیرا چهر ه ی زامبیها بی نظر است.
گروه فیلم سازی برای فصل 2 وعده ی زامبی های بیشتری داده و گفته شده صحنه هایی با 10 ها زامبی انتظار شما را میکشند.یکی دیگر از کمبودهای سریال نبود صحنه های CGI(افکت های گرافیکی) است که انتظار میره در فصل دوم سریال وجود داشته باشه.

فصل 3: سفری بدون مقصد

سریال به لطف کارگردانیه قویه Frank Darabontو سناریوی قوی تا آخرین دقیقه ی خود، شمارا جذب میکند و لحظه ای باعث سر در گمی نمی شود و سکانسهای خسته کننده و فلش بک های کسل کننده همانند سریال گمشدگان در مرده ی متحرک خبری نیست.سریال فقط سیر رو به جلو دارد و به پشت نگاه نمی کند و تنها چیزی که انتظار شما را میکشد هیجان است و زامبی است و هیجان!!!اگر از طرفداران ژانر درام نیز هستید سریال چیزهایی در این زمینه دارد که احساسات شما را تحت تاثیر قرار می دهد. صحنه ی همچون رها کردن یکی از اعضای گروه در جاده و از این دست به زیبایی کار شده اند.
صدا گذاریه صحنه ها نیز به زیباییه هر چه تمام تر کار شده و کاملا با صحنه ها جور در میاد و ایراداتی مثل سریال Fringeهمچون کیفیت نسبتا پایین در صدا گذاری دیده نمی شود.
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی‌ گروه :


1.jpg
Andrew lincoln: بازیگر نقش ریک در سریال ، ریک را می توان همان برگزیده و نجات دهنده ی دانست که با رهبری انسان ها در آخرزمان به آنها بشارت بهشتی عاری از گناه و سرشار از پاکی را می دهد. نقش ریک در طول داستان به عنوان هدایت کننده به سمت آینده ی روشن تر معرفی می شود. آینده ی که حتی خود ریک هم نسبت به آن تردید دارد.


2.jpg
Jon Bernthal : بازیگر نقش شان در فیلم ، شخصیتی که در ابتدا به اشتباه به بیراهه کشیده می شود ولی در ادامه ی داستان با علم به اشتباه بودن رفتارهایش همچنان راه غلط را در پیش می گیرد. شان را می توان مرز میان انسان بودن و زامبی شدن دانست ، شخصیتی طماع و حریص که چشم طمع به همسر دوست خود نیز دارد. کاراکتری منفی که حس نفرت را در بیننده بر می انگیزد حسی که بعضا قوی تر از حس نفرت به زامبی ها می باشد.
 
آخرین ویرایش:

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
3.jpg
Sarah wayne callies: بازیگر نقش لری در سریال مرده ی متحرک شخصی که بیشتر معروفیت خود را مدیون بازی در سریال فرار از زندان می باشد. لری که در سریال همسر ریک می باشد به عنوان خانمی باردار نماد امید به آینده ی روشن است .

4.jpg

Lourie holden : وی در خانواده ی هنرمند بزرگ شده است و تاکنون همکاری های متعددی را با فرانک دارابونت کارگردان سریال مرده ی متحرک داشته است ، در سریال مرده ی متحرک بازیگری در نقش اندرا را بر عهده دارد.
در سریال مرده ی متحرک این شخصیت مرز بین امید داشتن به آینده و ناامیدی از آینده می باشد شخصی که توسط دریل پیر گروه از ناامیدی به سمت امید هدایت می شود.
با دقت در این شخصیت می توان دریافت که امید تنها فاکتری است که افراد را ملزم به بقا در جامعی گرفتار در ناهنجاری ها می کند و انسان امیدوار به آینده با تلاش خود ضمن باقی ماندن در گروه انسان های سالم می تواند نقش ماثری در بقاء جامعه ی سالمی که در آن زندگی می کند نیز داشته باشد.
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
5.jpg

Jeffrey DeMunn : بازیگر ثابت اکثر فیلم های فرانک دارابونت که در این سریال در نقش دریل ظاهر شده است. دریل ریش سفید گروه و دانای کل در جمع است شخصیتی که همواره مراقب نقاط اآسیب پذیر گروه می باشد و همواره تلاش می کند گروه را از انحراف و انحتاط نجات دهد.


6.jpg
Steven Yeun : بازیگر کره ی اصل سریال که در نقش گلن ظاهر شده است. گلن را می توان سرباز خط مقدم گروه دانست شخصی که در خطرناک ترین شرایط برای گروه نقش عامل و سرباز را دارد نقشی که بدون آن هرچند گروه دارای رهبر نیز باشد ولی خیلی زود نابود می شود.
نکته قابل توجه در مورد این کاراکتر آن است که همواره در جوامع غربی افراد با نژاد های غیر آنگلوساکسونی به عنوان سربازانی به خدمت گرفته می شوند که در خطرناک ترین مواقع با گذشت از جان خود گروه را حفظ کنند.
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز

7.jpg
مولف اثر :
Frank Darabont
: فرانک دارابونت به عنوانی نویسنده و کارگردان این اثر موفق سینمای یکی از مهم ترین عواملی بوده است که این سریال را در زمینه های مختلف به خصوص جذب مخاطب یکه تاز کرده است.


کلام آخر:

اگر از آن دسته از کسانی هستید که از زامبی خوشتون میاد وحتی یه درام خوب می خواهید یا هوس کردید از هیجان فشار خونتون بالا بره شدیدا پیشنهاد میکنم این سریال رو ببینید ، بعد از سریالی همچون گمشدگان میشه گفت The Walking deadجز معدود سریالهایست که پتانسیل و ایده های بلند پروازانه ای دارد تا بتواند در کنار اسامیه بزرگانی همچون گمشدگان قرار بگیره و حتی نیز از آنان پیشی بگیرد.
 
بالا