رونق فروش مینی لپ‌تاپ‌ قیمت کل لپ‌تاپ‌ها را کاهش داد

majmaj

عضو جدید
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

طبق گزارش يك موسسه پژوهش بازار، فروش ميني لپ‌تاپ‌ها رونق زيادي يافته و مصرف‌كنندگان را از نوت بوك‌هاي استاندارد گران قيمت‌تر دور كرده و در نتيجه به پايين رفتن قيمت‌هاي كلي اين دستگاه‌ها منتهي شده است.
به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق گزارش NPD Group، عمده افزايش فروش رايانه‌هاي قابل حمل فروشندگان آمريكايي در ماه دسامبر گذشته مربوط به ميني لپ‌تاپ‌ها بود كه به نت بوك‌ها نيز معروفند.
شمار لپ‌تاپ‌هاي به فروش رفته با 23 درصد افزايش به 1.9 ميليون دستگاه رسيد كه 14 درصد از اين رشد به ميني لپ‌تاپ‌ها نسبت داده شده است؛ فروش لپ‌تاپ‌ها در كل سال 2008 بدون نت بوك‌ها 21 درصد افزايش يافت كه اين رقم 16 درصد افت كرده است.
بيشتر فروش ميني لپ‌تاپ‌ها در نيمه دوم سال 2008 روي داد. در نيمه نخست اين سال، قيمت‌هاي سيستم‌هاي كوچكي كه نمايشگرهاي 10 اينچي يا كمتر داشتند پايين‌تر از لپ‌تاپ‌هاي استاندارد بود و كمتر از يك درصد از فروش لپ‌تاپ‌ها را به خود اختصاص دادند. در سه ماهه سوم اين رقم به دو درصد افزايش يافت اما بزرگ‌ترين تاثير نت بوك‌ها در سه ماهه چهارم بود كه اين سيستم‌ها در حجم بالا به فروشگاه‌ها عرضه شدند.
بر اساس اين گزارش، تا ماه دسامبر نت بوك‌ها 12 درصد از فروش به حساب آمدند و نزديك به 50 درصد از كل فروش نت بوك‌ها در فروشگاه‌ها در آخرين ماه سال 2008 روي داد.
بنا بر اعلام NPD، تاثير سيستم‌هاي ارزان قيمت برروي متوسط قيمت فروش لپ‌تاپ‌ها قابل توجه بود. در ماه ژانويه سال 2008 متوسط قيمت فروش لپ‌تاپ‌ها 861 دلار بود كه اين رقم تا ماه دسامبر به 740 دلار كاهش يافت. بدون اين كاهش قيمت ناشي از ميني لپ‌تاپ‌ها متوسط قيمت فروش لپ‌تاپ‌ها ممكن بود كاهش كمتري داشته باشد.
با اين حال بر اساس بررسي NPD، بسياري از مصرف‌كنندگاني كه لپ‌تاپ خريداري كردند نمي‌دانند چه چيزي خريداري مي‌كنند و از 25 درصد از مصرف‌كنندگان اظهار كرده‌اند ممكن است سال آينده لپ‌تاپ خريداري كنند و 70 درصد گفته‌اند نت بوك‌ها گزينه خوبي به نظر مي‌رسند.
به طور كلي ميني لپ‌تاپ‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌هاي استاندارد سرعت و قدرت كمتري داشته و بهترين گزينه براي مرور وب و چك ايميل به هنگام جابه‌جايي هستند. اين سيستم‌هاي سبك وزن با كيبوردهاي كوچك وظايف بسياري همچون ايجاد اسناد و صفحه گسترده را انجام مي‌دهند.
سازندگان رايانه مانند هيولت پاكارد شروع به تغيير تعريف نت بوك‌ها كردند. به عنوان مثال اين شركت سيستم ميني خود را با استفاده از نمايشگر بزرگ‌تر، هارد درايو سريع‌تر، حافظه بيشتر و امكانات ديگر به سمت استفاده تجاري هدايت مي‌كند. اين امكانات اضافه شده با برچسب قيمت بيش‌تري از 499 دلار تا هزار دلار همراه هستند.
 
بالا