روش های نفوذ در قلب ها در اسلام

وضعیت
موضوع بسته شده است.

hosseinassar

مدیر ارشد
اگه به اطرف مون خوب نگاه کنیم افراد زیادی می بینیم که همواره به دنبال محبوب شدن و جلب توجه هستند و پیوسته در حال انجام دادن کاری متعارف و غیر تعارف هستند .
هر کسی اینکار را به یه روشی انجام میده.یکی با تغییر قیافه و آرایش کردن ، یکی با خرید وسایل گرون قیمت و خرج های ... ،یکی از طریق دانش، یکی با خوش زبانی و...
آیا این روش ها نتیجه مثبتی دارن؟آیا افراد موفق به نفوذ همیشگی در قلب ها میشوند؟
وقتی با چنین افرادی برخورد میکنیم حس مثبتی به ما دست میده یا منفی؟(پاسخ در بیشتر مواقع منفی هست)

حال به دین اسلام مراجعه کنیم و پاسخ به این احساس را در ان جستجوی میکنیم و همان طوری که انتظارش میرفت اسلام برای تمام نیاز های بشر راه درست و مطمئنی قرار داده
به این نیاز هم که بیشتر در جوانان هست پاسخ داده است





در این تاپیک به روش ها و توصیه های اسلام برای نفوذ در قلب ها پرداخته می شود​





 
آخرین ویرایش:

hosseinassar

مدیر ارشد
سلام کردن اولین مرحله آشنایی و ملاقات است پس :

همیشه آغارگر سلام شما باشید

وقتی به آیات الهی نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که در حدود 24 مرتبه واژه سلام به کار رفته است که این مساله نشان از اهمیت این واژه در روابط اجتماعی دارد
و یکی از واژه ها ی پر کاربرد در بین بهشتیان است که در مواقع مختلف یکدیگر را با سلام خطاب می کنند.(برگرفته از: http://www.tebyan-fars.ir/index.php?...w&newsid=24301)

همانطوری که امام علی در حدیثی فرمودند: عَوِّدْ لِسانَكَ لينَ الْكَلامِ وَ بَذْلَ السَّلامِ، يَكْثُرْ مُحِبّوكَ وَ يَقِلَّ مُبْغِضوكَ؛
زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند. غررالحكم، ح 6231(جمع آوری شده از سایت شهید آوینی)


اما چه سلامی به دل آدم می نشینه؟

سلام باید بلند ،پر انرژی و به صورت شفاف بیان شود نه زیر لب و آهسته و نامفهوم و ناقص. جواب سلام نیز باید همین گونه باشد، یعنی بلند و واضح، تا طرف بشنود.
احادیت زیادی وجود دارند که بر این نکات تاکید میکنند مانند:

امام صادق( علیه السلام) می فرماید:
<<هرگاه یكی از شما سلام می دهد، سلامش را آشكارا بگوید. نگویدكه «سلام دادم، ولی جوابم ندادند»، شاید سلام داده ولی آنان نشنیده باشند و هر گاه یكی از شما جواب سلام می دهد،
جواب را آشكارا و بلند بگوید، تا آن مسلمان دیگر نگوید كه « سلام كردم ولی جوابم را ندادند>>. اصول كافی( عربی) كلینی، ج2، ص645. (برگرفته از http://www.andisheqom.com/Files/faza...=1245#_ftnref7)



 

hosseinassar

مدیر ارشد
خود را با ادب زینت و آرایش دهیم


مرحله بعد را با این حدیث زیبا شروع میکنیم


امام على عليه‏السلام :
عَلَيْكُمْ بِالاَْدَبِ، فَاِنْ كُنْتُمْ مُلوكا بَرَزْتُمْ وَ اِنْ كُنْتُمْ وَسَطا فُقْتُمْ ، وَ اِنْ اَعْوَزَتْكُمُ الْمَعيشَةُ عِشْتُمْ بِاَدَبِكُم؛( غرر الحكم، ح 7077)
ادب بياموزيد، زيرا كه [در اين صورت] اگر پادشاه باشيد، برجسته مى‏شويد، اگر ميانه باشيد، سرآمد مى‏شويد و اگر تنگ‏دست باشيد، با ادبتان گذران زندگى مى‏كنيد.


خود را با ادب زینت و آرایش دهیم

رعـایـت ادب و مـــراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی می توانند قدرت فــردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و بـرایـمـان ارزش و اهـمــــیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار میکنند.(بر گرفته شده از )

توصیه های زیادی در باب ادب شده که در اینجا تعدادی از انها آورده میشه

امام على عليه السلام :لا تَصْفُو الْخِلَّةُ مَعَ غَيْرِ اَديبٍ ؛دوستى با شخص بى‏ادب ، صميمانه نخواهد شد


امام علی:كسى كه شيفته ادب گردد خود را آراسته است. (غررالحکم و دررالکلم ، باب ادب)



اما چه چیز هایی ادب را از بین میبرند؟

لَیسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ؛
اظهار شادی نزد غمدیده، از بی ادبی است. تحف العقول، ص489

پيامبر صلى الله عليه و آله:
لا تَسُبُّوا الناسَ فَـتَـكتَسِبُوا العَداوَةَ بَينَهُم؛
به مردم ناسزا نگوييد، كه با اين كار در ميان آنها دشمن پيدا مى كنيد.(كافى، ج2، ص360، ح 3)

امام علی علیه السلام:
إیّاکَ وَ ما یَستَهجَنُ مِنَ الکَلامِ فَإنَّهُ یَحبِسُ عَلَیکَ اللِّئامَ وَ یُنَفِّرُ عَنک الکِرامَ
از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانمایگان را از تو فراری میدهد. غررالحکم ح4174 ص214


**احادیث از سایت شهید آوینی جمع آوری شده اند
 

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفوذ در قلب ها...

نفوذ در قلب ها...



:gol:

:gol:نیازهای مردم را برآورده کن:gol:






نمونه های زیادی از خدمت کردن به مردم در آیات الهی بیان شده است که همه اولیا و انبیای الهی این عمل را وظیفه اصلی خود میدانستند و بر انجام آن همت می گماشتند نمونه هایی مثل :


وقتی خضر پیامبر برای خدمت به مساکین و یتیمان و با تشنگی و گرسنگی تمام به مرمت دیواری اقدام می کند که در زیر آن آدرس گنج دو یتیم است، وقتی که این عمل طاقت فرسای خضر در شرایطی صورت می گیرد که اهل همان قریه از اطعام دو پیامبر خدا امتناع می ورزند«أَبَوْا أَن یُضَیِّفُوهُمَا »(کهف 77)​


هنگامی که ذوالقرنین برای ایمنی مردم اقدام به ساخت سدی در برابر یأجوج و مأجوج می نماید و می فرماید:«فَأَعِینُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَیْنَكُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْمًا »(کهف 95)


وقتی حضرت سلیمان(علیه السلام) با آن حکومت بی نظیرش که جن و انس و طیر حتی شیاطین و عناصر مطرود جن در اختیارش بود، با فقیران و تهی دستان محشور بود و خدمت به آنان را نصب العین خود قرار داده بود .

وقتی در راه خدمت به مردم، حضرت سلیمان(علیه السلام) از عناصر مانند شیاطین و جنیان هم استفاده کرده تا کار بنایی و غواصی را انجام دهند«وَالشَّیَاطِینَ كُلَّ بَنَّاء وَغَوَّاصٍ »(ص 37)



وقتی موسی(علیه السلام) با احساس تکلیف در مورد خدمت به مردم، سقایت و آبیاری را سیره خود قرار داده و با استفاده از اعجاز الهی دوازده چشمه برای مردم می جوشاند.«فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْناً »(بقره 60)


وقتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در راه خدمت به مردم چنان خود را به زحمت می اندازد که خداوندمتعال در شأن والای او سوره طه را نازل می کند«مَا أَنزَلْنَا عَلَیْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى »(طه 2)



وقتی خدمت به خلق سر لوحه زندگی بزرگان است اگر میخواهی در قلب ها نفوذ کنی راهی جز این نداری که نیازهای مردم را برآورده کنی زیرا این بهترین راه برای نفوذ در قلب مردم است .

:gol:


منبع :تبیان
 

hosseinassar

مدیر ارشد
اخلاق نیکو

حتما در اطراف خود افرادی را دیدید که به واسطه اخلاق خوب خود، مورد توجه و محبت اطرافیان قرار می‎گیرند ایشان افرادی نرمخو، با زبانی ملایم، و رفتاری محبت آمیز هستند.
در روایات بسیاری به این نکته توجه شده که خوش اخلاقی در قیامت یک امتیاز مثبت است که دارنده آن را در بسیاری از شرایط ، مساعدت و یاری می‎رساند.
و در مقابل، بداخلاقی تاثیرات بسیار منفی در وجود انسان دارد و شرایط سختی را به همراه می‎آورد.
(منبع)


امام على عليه السلام:
وُصولُ المَرءِ اِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ مِن طيبِ عَيشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلقِهِ؛
انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محيط و روزى زياد، دست مى يابد



پيامبر صلى الله عليه و آله:
اِنَّکم لَن تَسعَوا الناس بِاَموالِکم فَسَعَوهُم بِاَخلاقِکم؛
با دارایی خود نمی توانید دل مردم را به دست بیاورید پس دلشان را با اخلاق (نیک) به دست آورید .
(نثرالدر،ج1، ص123)


امام على عليه السلام:
حُسنُ الخلاقِ يُدِّرُ الرزاقَ وَيونِسَ الرِّفاقَ؛
خوش اخلاقى روزى ها را زياد مى كند و ميان دوستان انس و الفت پديد مى آورد.
(نهج الفصاحه، ح 781)


حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم؛
بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
(دلال الامامه و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225)







احادیث از سایت شهید آوینی جمع آوری شده


 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا