روش نوين جداسازي سلول‌هاي بنيادي

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش فارس ، محمدرضا باغبان اسلامي نژاد، محقق ايراني گفت: اين روش نوين روشي ساده و بسيار كم هزينه بوده و اهميت زيادي براي بيماري‌هاي صعب‌العلاج يا غير قابل درمان دارد.

وي افزود: نخستين گام براي استفاده از سلول‌هاي بنيادي در درمان اين بيماري‌ها اين است كه آنها را بتوانيم از بافت‌هاي بدن جدا كنيم.

اين محقق تصريح كرد: يكي از بافت‌هاي بدن كه سلول‌هاي بنيادي به فراواني در آنها يافت ‌مي‌شود بافت مغز استخوان است به طور كلي سلول‌هاي مغز استخوان يك نوع از سلول‌هاي بدن است كه حاوي سلول‌هاي زيادي است كه يك نوع از آنها سلول‌هاي بنيادي است كه البته سلول‌هاي غير بنيادي نيز در كنار آنها وجود دارد.

وي گفت: كار دشواري است كه بتوانيم اين سلول‌هاي غير بنيادي را تخريب كنيم. در اين تحقيقات روشي كه من به كار گرفتم يك روش بسيار ساده با عنوان «روش كشت با تراكم كم» بود.

اسلامي‌نژاد افزود: با به كار گرفتن اين روش براي جداسازي مي‌توان به راحتي اين سلول‌ها را جدا كرده و نيز سلول‌هاي غير بنيادي را به طور كامل از محيط كشت سلول حذف كرد. با اين روش يك جمعيتي از سلول‌هاي بنيادي را به دست مي‌آوريم كه مي‌توان براي درمان بيماري‌ها از آنها استفاده كرد.

اين محقق گفت: اين روش نوين روشي است كه در حداقل زمان و با كمترين هزينه سلول‌هاي بنيادي را از بافتي مانند مغز استخوان جدا كرده و مي‌توان آن را به بافت‌هاي از بين رفته ديگر مانند بافت قلب پيوند زد.

وي افزود: در حال حاضر كارهايي روي اين روش نوين در پژوهشگاه رويان انجام مي‌شود تا از آن براي درمان بيماري‌هاي سخت استفاده كنند.
 
بالا