راه های رهایی از یک رابطه تمام شده

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز



جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۶
یک رابطه ممکن است روزی به پایان برسد و این امر سبب ایجاد احساس دلتنگی و ناراحتی را برای فرد به ارمغان بیاورد. راه هایی وجود دارد که می تواند سبب خودشناسی در فرد شود که اگر این امر به درستی انجام شود منجر به پیروزی افراد در مقابل شکست شود.
افکار- رابطه اي كه ماه ها يا سال ها براي به سرانجام رسيدنش تلاش كرده بوديد، از دست رفته است. كسي كه تا ديروز نامزدتان بود، مي گويد شما را نمي خواهد و شايد مشكلي كه نه شما و نه او از پس برطرف كردنش بر نمي آييد، به اين جدايي منجر شده است. اما دليل جدايي شما هر چه كه باشد، چيزي از دلتنگي و ناراحتي هر روزه تان كم نمي كند. هنوز هم گاهي با تمام وجود مي خواهيد كه برگردد و براي هميشه، شاهزاده سوار بر اسب شما بماند.

گاهي فكر مي كنيد هيچ مرد ديگري مي تواند به اندازه او شما را خوشبخت كند و گاهي هم به خود مي گوييد، شايد همه اين عشق و عاشقي ها بي سرانجام باشند. اگر شما هم با چنين شرايطي دست و پنجه نرم مي كنيد و مي خواهيد هر چه زودتر، از تلخي اين روزها بيرون بياييد و دوباره به زندگي برگرديد، در ادامه اين مطلب با ما باشيد. ما به شما ميانبرهاي آرام شدن را نشان مي دهيم و با كمك يك تست، به شما مي گوييم احساسي كه داشته ايد، تا چه اندازه منطقي و تا چه حد نادرست بوده است.
فراموش نكنيد
اولين چيزي كه بعد از جدايي افراد به آن تاكيد مي كنند، «فراموش كردن» است. اما واقعيت اين است كه در روان ما چيزي به عنوان فراموش كردن وجود ندارد. در واقع ناخودآگاه ما، مسئوليت افكار و خاطراتي كه به گمان خودمان فراموش شان مي كنيم را برعهده مي گيرد و آنها را در خود نگه مي دارد. پس اگر مي خواهيد دوري از او شما را آزار ندهد، به «فراموش كردن» رو نياوريد. چرا كه تلاش براي از بين بردن موضوعات ـ به خصوص موضوعات ناراحت كننده ـ تنها به انكار و سركوبي منجر مي شود و مي تواند تا پايان عمر ما را آزار دهد.
سوگواري كنيد
اتفاقي را كه افتاده است را بپذيريد و حتي به خاطرش ناراحت باشيد. اين حق شماست كه براي از دست دادن فردي كه در زندگي تان تاثيرگذار بوده است، غمگين باشيد. پس سعي كنيد با تمام وجود اين واقعيت را بپذيريد كه اين رابطه تمام شده است و از اين به بعد بايد زندگي تان را بدون آن فرد سپري كنيد.
ريشه مشكل را پيدا كنيد
اگر سوگواري شما براي اين از دست دادن بيش از اندازه طول كشيده است، بايد به دنبال دليل اين اتفاق در خودتان بگرديد. آن فرد چه ويژگي هايي داشت كه نمي توانيد از او بگذريد و در آن رابطه چه چيزهايي را به دست مي آوريد كه نمي توانيد از آنها بگذريد. در هر رابطه اي احتمال از دست رفتن هم هست. اما اگر شما يك نفر را نمي توانيد فراموش كنيد و خاطراتش را رها كنيد بايد براي خودتان به دنبال دليل اين اتفاق بگرديد. احتمالاً‌ در اين رابطه نيازي از شما ارضا مي شده و تا به دنبال راهي تازه براي پاسخگويي به آن نياز نگرديد، نمي توانيد براي زندگي تان قدم تازه اي برداريد.
واقعيت را بپذيريد
مي توانيد در مورد يك موضوع حرف نزنيد يا بگوييد بي اهميت است، اما اين تلاش مشكل شما را بيشتر مي كند. اگر مي خواهيد از اين مشكل رها شويد، بايد به چيزي كه ناراحت كننده است بپردازيد. از تلاش براي فكر نكردن به آن دست برداريد. همه آنچه كه در اين رابطه گذشته است را بررسي كنيد. از خود بپرسيد «چه شد كه اين فرد تا اين اندازه روي من تاثير گذاشت؟» چرا اين موضوع شما را تا اين حد رنجانده؟ چطور مي توانيد خودتان را تسكين دهيد؟ چطور مي توانيد با نبودن آن فرد كنار بياييد و با وجود اين از دست دادن، زندگي خوبي داشته باشيد؟
به نيازهايتان پاسخ دهيد
بعد از شناختن نيازهايي كه در آن رابطه ارضا مي شديد، بايد به دنبال راهي ديگر براي برطرف كردن آن نيازها بگرديد. اگر آن نيازها واقعي بوده است، بايد در جاي ديگري راهي براي پاسخ گفتن به آنها را جستجو كنيد و اگر كاذب بوده است، بايد در خودتان دليل اين نيازهاي غير منطقي و تغيير را جستجو كنيد.
يادتان نرود كه باز هم از دست مي دهيد
اين واقعيت را فراموش نكنيد كه ما قرار است در جريان زندگي مان خيلي افراد را از دست بدهيم. انسان از زماني كه به دنيا مي آيد تا زماني كه از دنيا مي رود، قرار است بسياري از نزديكانش را از دست بدهد و روند طبيعي زندگي است. اما اگر اين روند، شما را بيش از اندازه عذاب مي دهد، بايد از خود بپرسيد «چرا من نمي توانم اين از دست دادن را فراموش كنم و از سوگواري بيرون بيايم؟» طبيعي است كه شما تا مدتي براي اين فقدان ناراحت و پريشان باشيد اما سوگواري طولاني مدت، آرام آرام تبديل به افسردگي مي شود و همه زندگي شما را در بر مي گيرد.
حس تان را زير ذره بين بگذاريد
آيا بودن اين فرد در زندگي تان، منفعتي را به دنبال داشته است؟ براي مثال با او به شما خوش مي گذشته يا باعث مي شده چيزي از او ياد بگيريد؟ اگر اين منفعت منطقي باشد، مي شود از آن گذشت و پاسخ آن نياز منطقي را در جاي ديگري پيدا كرد. اما اگر يك نياز كاذب دليل دلبستگي بيش از حد شما باشد، با هيچ چيز نمي توانيد آن را جايگزين كنيد. تنها راه شما اين است كه در خودتان دليل اصلي اين دلبستگي را پيدا كنيد و با برطرف كردن مشكلات خودتان، به اين سوگواري هم پايان دهيد. بعد از، از دست دادن يك رابطه عاطفي، كنار آمدن با دلايل منطقي آسان است. شما به راحتي مي توانيد جايگزين ديگري براي آنها پيدا كنيد و به زندگي تان ادامه دهيد. اما اگر دلايل احساسي و نادرست شما را به اين رابطه پيوند زده باشد، بيرون آمدن از آن كار آساني نيست. اگر مي خواهيد بدانيد دلبستگي تان به اين ارتباط منطقي است يا به دليل ناتواني هاي خودتان در آن ماندگار شده ايد، به سوالاتي كه در اين مطلب آمده، پاسخ دهيد.
حس تان راست مي گويد؟
اگر مي خواهيد بدانيد كجاي كاريد و تا چه اندازه رابطه تان با نامزدتان منطقي است، به سوالات زير پاسخ دهيد. اين تست كوچك به شما مي گويد كه به خاطر منطق احساس عاشقي مي كنيد يا دلايل نادرستي شما را وادار به عاشق بودن مي كنند، پس صادق باشيد و بدون خودسانسوري پاسخ دهيد.
ـ به من احساس امنيت مي دهد
خيالم از اين رابطه راحت است و دلم را نمي لرزاند. وقتي مشكلي برايم پيش مي آيد، از اينكه او حامي من است دلگرم مي شوم.
بله - خير
ـ به او احساس خوبي دارم
به او علاقمند هستم. دلايل زيادي را براي اين علاقه دارم و رفتارها و ويژگي هاي او براي ادامه رابطه به من انگيزه مي دهند.
بله - خیر
ـ نياز به احترامم را برطرف مي كنم
خانواده، همكاران و دوستانم بدون مقاومت اين رابطه را به رسميت مي شمارند و از بودن او در زندگي ام استقبال مي كنند.
بله- خير
ـ به من توجه مي كند
حواسش با من است و نمي گذارد در اين رابطه تنهايي يا خلايي را احساس كنم. مرتب با من تماس مي گيرد و از حالم با خبر مي شود.
بله - خير
ـ حسش را در اين رابطه درگير مي كند
تغييراتم را مي فهمد و بدون آنكه بگويم، متوجه احساساتم مي شود. با رفتارش مي گويد به ظاهرم و شرايط رواني كه در آن قرار دارم توجه مي كند.
بله - خير
چه نمره اي مي گيريد؟
اگر پاسخ شما به سوالات مثبت باشد، شما احساسي منطقي داشته ايد و مي توانيد تك تك اين احساس ها را در دنياي بيرون، بار ديگر به دست آوريد. اما اگر پاسخ شما به ۳ سوال از ۵ سوال ذكر شده منفي است، ترس ها و كاستي هاي درون تان شما را تا اين حد عذاب مي دهند. پس در اولين فرصت، براي ترميم خود آسيب ديده تان، با يك روانشناس مشورت كنيد.
منبع: سيب سبز

کد مطلب: 198596
 

mina masoule

عضو جدید
اولین باری بود که روش برخورد درست و منطقی نسبت به این موضوع رو در جایی میخوندم. این در حالیه که در ذهن اکثر ما برعکس این روش ها وجود داره. مثلن درست بعد از جدایی اولین جمله ای که بهت میگن اینکه فراموش کن! ...در هر صورت ممنون واسه این پست
 

Similar threads

بالا