راهنمایی در مورد تعریف اهداف و برنامه های کیفیت

mahsa_3a

عضو جدید
salam doostan man masoole keifiate 1 sherkat tazamoni (sarafi) shodam ke hodoode 2 sale ke govahiname iso daryaft karde. kheili az mavarede naghso adame entebeghha ro bartaraf kardam ama 2 tarife ahdafe keifiat be moshkel khordam . mamnoon misham komakam konid.:confused:
 

AFRASIABI2001

عضو جدید
salam doostan man masoole keifiate 1 sherkat tazamoni (sarafi) shodam ke hodoode 2 sale ke govahiname iso daryaft karde. kheili az mavarede naghso adame entebeghha ro bartaraf kardam ama 2 tarife ahdafe keifiat be moshkel khordam . mamnoon misham komakam konid.:confused:

سلام
اهداف باید بر اساس خط مشی نوشته شوند.
نمونه ای از اهداف را در لینک زیر ببینید.
در صورت تمایل تماس بگیرید. 09125764084
 

پیوست ها

  • اهداف.doc
    43.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

762

عضو جدید
سلام مهسای عزیز
1- قبل از هر چیز باید بهت بگم که هدف گذاری باید توسط مدیریت ارشد سازمان انجام و به سطوح پائین تر ابلاغ بشه.
2- تو ابتدا باید ببینی کارت توی چه زمینه ایه.3- ابتدا باید اهداف بلند مدت که معمولا 5 ساله هستش تعیین بشه. (رضایت مشتری، میزان تولید، درصد ضایعات، میزان برگشتی از مشتری داخلی، سطح مهارت کارکنان، درصد تحقق اهداف، اندیس عدم انطباق ، ...)
3- بعد این اهداف بلند مدت باید به اهداف کوتاه مدت شکسته بشه. مثلا اگر هدف میزان رضایت مشتری برای 5 سال آینده 95٪ هستش و الان شرکت شما 70٪ است باید بدین صورت هدف کوتاه مدت رو بزاری: 6/92 = 75٪ و 12/92= 80٪ و 6/93= 85٪ و ....)
4- یادت باشه اهداف باید کمی باشند یعنی واسه هر هدفی عددی اختصاص بدین. مثلا درصد ضایعات = 2٪

واسه هدف گذاری می تونین از شرکتهایی موفقی که توی زمینه شما کار میکنن الگو برداری هم بکنین. ببینین بقیه چی گذاشتن شما هم پیروی کنین. به این میگن Bench Marking
 

kamkar.azam

عضو جدید
سلام
اهداف کیفی بایستی دارای خصوصیات زیر باشند
دقیق ، مشخص و شفاف در باره ی آنچه باید انجام شود
موفقیت و یا عدم موفقیت در حصول اهداف باید قابل اندازه گیری باشند
قابل دسترسی بوده و منابع کافی برای انجامش در اختیار باشد
واقع بینانه و قابل انجام باشند
وابسته به زمان بوده و دارای تاریخ انجام باشند
به طور کلی زمان نوشتن اهداف بایستی وضعیت کنونی آن هدف را بیان و اینکه می خواهیم طی چه مدت زمانی به چه وضعیتی برسیم را بیان کنیم
 

mojtaba.217

عضو جدید

همونطور که دوستان گفتن هدفی را که انتخاب میکند باید پنج ویژگی زیر را دارا باشد تا آن هدف به صورت صحیح انتخاب شده باشد.

این ویژگی ها را به طور کامل در زیر توضیح دادیم
فراموش نشه که اهداف کلان بایستی با خط مشی و سیاست های کلان سازمان هم راستا باشه


-1هدف باید مشخص باشد(Specific)
-2قابل سنجش باشد(M easurable)
-3دست یافتنی باشد(A chievable)
-4واقعی باشد(R ealistic)
5- دارای زمان باشد(T imely)
چنانچه حرف اول کلمات انگلیسی فوق را با هم ترکیب کنیم به کلمهSMART به معنای هوشمند میرسیم یعنی اگر هدفی راکه انتخاب می‌کنید دارای ویژگیهای فوق باشد آن هدف یک هدف هوشمندانه است
  • مشخص بودن هدف
    یعنی باید بدانید که چه پاسخی برای چه نیازی وجود دارد. پس هدف باید:

-1از جهات مختلف تعریف شده باشد به عنوان مثال اگر شما بگویید که میخواهید خانه ای داشته باشید باید مشخص کنید که: نوع خانه چه باشد( ویلایی، آپارتمانی و یا .........) وسعت خانه چقدر باشد (1000مترمربع یا 100 مترمربع یا .......) موقعیت مکانی آن کجا باشد ( تهران یا شیراز یا ....... شمال تهران جنوب تهران ویا .......) حدود قیمت آن ( 100 میلیون تومان یا 40 میلیون تومان و یا .......) مشخصات و خصوصیات داخل خانه ( تعداد اتاقها و دکوراسیون داخلی و ........)
-2تصویر روشن و شفافی از تحقق آن در ذهن خود داشته باشید یعنی اینکه بدانیم این هدف برای ما و دیگران دارای چه اثر یا آثار قابل تعریفی است و یابعبارت دیگر ما باید به روشنی بدانیم که اگر به هدف خود نرسیم چه چیزهایی را از دست خواهیم داد و چه تفاوتهایی با بدست آوردن آن وجود دارد و اگر این تفاوتها برای ماایجاد ضرورت ننماید ( یعنی در واقع یک تفنن باشد ) هرگز محرک کافی برای تحقق اهدافمان ایجاد نشده است. 3- حتما هدف خود را در قالب یک جمله مثبت و بطور واضح بنویسید وهمواره در جلوی دید خود قرار دهید و اگر بتوانید تصویری از آن برای خود تهیه کنید به مراتب تاثیر بیشتری در تحریک شما خواهد داشت و همچنین اگر بتوانید احساسات خودرا نیز در صورت رسیدن به هدف شناسایی کنید و در ذهن خود مرور کنید آنگاه خواهید دیدکه چه تاثیر شگرفی در سرعت بخشیدن به رسیدن به اهدافتان در شما ایجاد خواهد شد توجه داشته باشید. برای موفقیت باید بر آنچه میخواهید تمرکزکنید و نه بر آنچه نمی‌خواهید.
-4 هزینه هایی را که برای رسیدن به هدف خود باید بپردازید مشخص کنید و توجه داشته باشید که بخش مهمی از این هزینه ها اموری است که باید از دست بدهید بعنوان مثال هزینه قبولی در کنکور فقط پرداخت مبلغ ثبت نام در کلاس کنکور نمی‌باشد شما باید از رفتن به سینما و پارک و ..... نیز برای مدتی چشم پوشی کنید . -5اهداف شما باید بصورت همگون تعریف شوند یعنی تعارضی با یکدیگر نداشته باشند بعنوان مثال شما نمی‌توانید تنها رشد سرخود را بخواهید مگر اینکه اندام دیگر شما نیز با آن رشد کنند در غیر اینصورت شما شکست خواهید خورد . اما نکته مهم این است که در صورت شکست ناامید نشوید بلکه مجدداً اهداف خود را مورد بررسی قرار دهید و اشکال آن را رفع کنید. چگونه اهداف خود را مشخص کنیم؟ برای ایجاد کردن و آوردن هر چیزی در زندگیتان تصور کنید که هم اکنون آن چیز در اختیار شماست. اگر هدف خود را انتخاب کرده‌اید برای اینکه بفهمید هدف شما مشخص و شفاف است به چهار سئوال زیر پاسخ روشن دهید. اگر هدفم محقق شود چه نتایج مطلوبی را برای من و دیگر افرادی که سرنوشت آنها برای من مهم است خواهد داشت ؟ اگر هدفم محقق شود از وقوع چه نتایج نامطلوبی برای من و دیگران جلوگیری میکند؟
اگر هدفم محقق نشود چه اثرات سویی برای من و دیگران خواهد داشت و بعبارت دیگر چه بهایی را پرداخت خواهم کرد؟ اگر هدفم محقق نشود چه نتایج مطلوبی برای من و دیگران بدست نمی‌آید؟
همچنین در انتخاب اهداف خود به دو نکته مهم دیگر توجه داشته باشید. الف : مجموعه اهداف شما نباید یکدیگر را نقض کنند و متضاد یکدیگرباشند. ب : دیگران را نیز در اهداف خود در نظر بگیریم (هدف ها و مسیر سازمانتان را به کارکنان و پرسنل بیاموزید و از آنها در راه رسیدن به اهداف کمک بگیرید)
  • هدف باید قابل سنجش باشد.
این ویژگی هدف ( قابل سنجش بودن ) فقط به این معنا نیست که هدف بایدامر کمی باشد بلکه به این معناست که هدف باید شاخصی برای تحقق داشته باشد تا بتوان میزان فاصله آن را ( دور بودن یا نزدیک بودن ) نسبت به خود تشخیص دهیم. در مورد اهداف مادی می توان آنها را با شاخص های کمی مورد سنجش قرار داد و در مورد اهداف معنوی بایداز شاخصهای کیفی استفاده نمود بعنوان مثال اگر شما می خواهید بنده خوب خدا باشید باید شاخص هایی را نیز برای یک بنده خوب تعریف کرده باشید و خود را با آن شاخص ها سنجش کنید.
  • هدف باید دست یافتنی باشد.
لازم نیست که هدف شما از دید دیگران امری ممکن باشد ولی حتما باید از دید خودتان غیر ممکن نباشد .در غیر این صورت هدفی که انتخاب کرده اید تنها یک آرزوست.به عنوان مثال اگر هدف شما داشتن یک هواپیمای جت اختصاصی است خودتان آنرا مورد بررسی قرار دهید که آیا آن هدف برای شما دست یافتنی است یاخیر!!
  • هدف باید واقعی باشد
واقعی بودن هدف یعنی اینکه هدف خیالی و توهمی نباشد به عنوان مثال شما نمی توانید به بازار بروید و یک ماشین پرنده خریداری کنید اما ساخت یک ماشین پرنده برای یک مخترع میتواند یک هدف باشد پس ماشین پرنده برای اولی یک خیال و برای فرد دوم یک هدف است. ویا قبولی در کنکور در رشته ایی که اصلا وجود ندارد یک هدف غیر واقعی است .اما می توانید به عنوان یک برنامه ریز وزارت علوم ،ایجاد رشته مذکور را هدف قرار دهید.
  • هدف باید دارای زمان باشد
متاسفانه بسیاری از افراد از توجه به این ویژگی غفلت می ورزند .شایددر این مواقع سعی میکنند برای تحقق اهداف خود زمان پیش بینی کنند و وقتی که این توان را در خود نمی یابند از تعیین منصرف می‌شوند غافل از اینکه زمان در واقع بخشی از هدف شماست برای درک این مطلب به مثال زیر توجه کنید: تصور کنید هدف شما خرید یک دوچرخه است و شما در سن 30 سالگی صاحب دوچرخه شوید و یا در سنین کهولت که امکان رفتن به دانشگاه را ندارید در کنکور قبول شوید. پس لازم است که شما زمان وقوع یا دستیابی به هدف خود را پیش بینی کنید درست مثل تعیین خود هدف. تنها شما به طرف هدف حرکت نمی کنید بلکه هدف نیز به سمت شما حرکت خواهد کرد آیا هرگز توجه کرده اید که: برای اتومبیل در حال حرکت ،زمان رسیدن به مقصد معین ،تابعی است ازفاصله،شتاب،سرعت،اصطحکاک،و ........وهمه عوامل مذکور متغییر های معادله در نظر گرفته شده و مهمترین عاملی که ثابت فرض میشود مقصد است. حال اگر مقصد را نیز متحرک در نظر بگیرید مثل زمانی که اتومبیل مقصددارد به اتومبیل در حال حرکت دیگری برسد(مثل مسابقات اتومبیل‌رانی)وضع بسیار متفاوت است زیرا ممکن است بر خلاف جهت حرکت اتومبیل دور شود و یا بر وفق جهت آن نزدیک شود.حتماً بارها در طول زندگی خود به هر سه مورد ذکر شده برخورد کرده اید.البته شایع‌ترین آنها حالت اول است اما می توان همزمان وقتی که شما به سمت هدف در حال حرکت هستید کاری میکنید که هدف نیز به سمت شما در حرکت باشد.به عنوان مثال : سالها انسان به دنبال آب راه می افتاد و زندگی کوچ نشینی داشت اما زمانی که تصمیم گرفت آب رابسوی خود روان کند زندگی شهری پدید آمد. یکی از راههایی که میتوانید برای حرکت هدف به سمت خودتان از آن استفاده کنید ایجاد انگیزش در شرکاء و همکاران و یا کارکنان خودتان است. پس به طور خلاصه اگر می‌خواهید نتایج حیرت انگیزی کسب کنید باید به هدفتان عشق بورزید و برای این کار دو راه در پیش دارید:
-1پس از بررسیهای درونی در یابید که واقعا چه چیزی میتواند تمامی توان شما را به فوران درآورد
-2تصویری بسیار شاد و دلنشین را با هدفتان ادغام کنید و از مجموعه آنها یک تصویر واحد و ایده آل بسازید .درست مثل متخصصین تبلیغات که برای ایجاداشتیاق مردم نسبت به یک کالا از یک صدای گرم و دلنشین و یا از یک چهره محبوب و پرطرفدار استفاده میکنند.
 
Similar threads
بالا