دوران طلایی

مهسا جونور

عضو جدید
دوران طلایی
اولین پرواز هما با هواپیماهای جت در سال ۱۹۶۵ با استفاده از یک فروند بوئینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران-بیروت انجام شد. پس از آن شرکت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای جت گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰ عصر طلایی هما نیز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ تعدادی بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ تعدادی بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شرکت شد. همچنین تحویل هواپیماهای گران قیمت بوئینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و اس پی از سال ۱۹۷۵ آغاز گشت.
در میانه دهه هفتاد میلادی، هما پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا انجام می‌داد، در این دوره هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از سی پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵ با بهره‌گیری از بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیث‌رو لندن آغاز شد. با خرید بوئینگ های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کرد.
در ۸ اکتبر سال ۱۹۷۲ هما قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی آن به امضا رساند. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند، چرا كه در آوریل ۱۹۸۰ با توجه به روی دادن انقلاب ایران و دگرگون شدن سیاست‌های حكومت، این قرارداد فسخ شد. هما آخرین شرکت هوایی خارجی بود که قرارداد خرید این هواپیما را فسخ می‌کرد.
در سال ۱۹۷۸ هما ۶ فروند ایرباس مدل آ-۳۰۰ را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال هما به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک به طور روزانه پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقصد لس آنجلس و سیدنی بود.
در سال های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. (تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی ۳ این شرکت در سال ۱۹۵۲ می‌شد.) در آن سال ها هما سعی داشت از موقعیت استراتژیک ایران به عنوان نقطه‌ای میان شرق و غرب عالم به نحو احسن استفاده کرده و ایران را به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل کند. این روند با انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ به كلی متوقف شد
این یه تبلیغ قدیمی از هما هست که در دهه 70 از کانال های امریکا پخش میشد.




http://www.youtube.com/watch?v=ugqSF7KSlnA

 
آخرین ویرایش:

مهسا جونور

عضو جدید
هم اکنون:اتحادیه اروپا پرواز هواپیماهای متعلق به «ایران ایر» به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع اعلام کرد
 

مهسا جونور

عضو جدید
خردادماه 1355، و پس از برقرارى مسير هوايى تهران - نيويورک توسط هواپيمايى ملى ايران (هما)، اولين فروند از بوئينگ هاى 747SP خريدارى شده توسط ايران اير که تازه در همان سال توليدشان آغاز شده بود تحويل اين شرکت شد. 747SP که به Baby Jumbo هم مشهوره، هواپيمايى است از خانواده ى 747 ها با طول بدنه کوتاهتر و قدرت مانور بيشتر که براى پرواز در مسافت هاى‌طولانى‌ که در آن زمان مسير تهران - نيويورک ، طولانى ‌ترين مسير هوايى بود بسيار مناسب هستش. به همين مناسبت، جشنى ‌در هتل آريا شرايتون (هتل هماى کنونى) برگزار شد که علاوه بر مدير عامل و مسئوولين هما، مهمانان سرشناس آمريکايى اى نيز دعوت شده بودند که بانويى ‌که در اين تصاوير مى بينيد، يکى از آن چهره هاى سرشناس مى باشد. ايا او را مى شناسيد؟ ~_^




نخير اشتباه نمى‌کنيد، ايشان همان اليزابت تيلور معروف هستند که در کنار مهمانداران هما و اردشير زاهدى و يک سماور جوشان و خروشان در طبقه ى بالايى اولين 747 اس پى ايران اير عکسشان گرفته شده است.

و اين هم عکسى ديگر به هنگام حضور در مهمانى هما در هتل آريا شرايتون تهران:



نکته ى‌ جالب اين مهمانى‌ اين بوده که مهمانان آمريکايى را به سبک سنتى ايرانى بر روى زمين نشانده و ازشان پذيرايى‌کرده اند!

اگر هم در عجبيد که مهمانداران ايران اير چرا لباس فرم تنشون نيست و لباس محلى برتن دارند به اين علت بوده که ايران اير مى‌خواسته چنان محيط ايرانى‌اى ‌در داخل هواپيما ايجاد کنه که اين ملت شريف که همينجا از سفارت ويزا گرفته بودند و بدون هيچ مشکلى داشتند مى‌رفتند آمريکا، دچار دلتنگى نشده و تا به مقصد رسيدن احساس کنند همينجا تو ايرانند. آن سماور هم مخصوص اين بوده تا با چاى ‌تازه دم ايرانى‌از مسافرين محترم پذيرايى کنند. البته اينها همگى‌در طبقه ى فوقان‌ى هواپيما بوده و در طبقه ى‌ اول، مهمانداران با لباس فرم حضور داشتند.

اين هم عکسى از مهمانداران هما در لباس هاى محلى ايرانى:

 

arar19551

عضو جدید
فکر کنم اگه انقلاب نمی شد ایران ایر جای هواپیمایی قطر و امارات (دو تاش با هم) بود
 
بالا