با توجه به روشهای شناخت تیپ های شخصیتی مشتریان هیچگاه با آنها یکسان برخورد نکنید و کالاها و خدماتتان را به یک حالت به آنها عرضه نکنید با یادگیری مطالب زیر گوشه ای از روشهای بهینه شناخت و رفتار با سه تیپ شخصیتی احساسی ،ذهنی و حرکتی را ذکر میکنم :
- احساسی ها:
- بسیار اجتماعی اند
- بسیار عاطفی اند
- به توجه نیاز دارند
- حس اصلی آنها لامسه و چشایی است
- قدرت روابط عمومی بالا
- حتما کالا را در ختیارشان قرار دهید تا لمس کنند یا حتی بچشند.
- گاهی اوقات در فرصت مناسب تایید شان کنید و از آنها بدلایل مختلف قدردانی کنید.
- با آنها کمی دردل کنید .
- سعی کنید به اندازه کافی به صحبت های آنها گوش دهید.
- برای آنها آرزوهای خوب کنید.
- ذهنی ها :
- بسیار تحلیل گرند
- کنند عمل می کنند
- منظم اند
- خلاقیت ذهنی دارند
- خشک و سرد هستند
- درونگرا اند
- حس اصلی آنها بینایی است
- حتما کالا را در اختیارشان قرار بدهید تا از نزدیک ببینند.در غیر اینصورت از امکانات بصری مثل عکسهای با کیفیت و کاتالوگ های خوب استفاده کنید.
- حتما برای آنها فاکتور صادر کنید.
- آنها برای تصمیم گیری در خرید کمی به کمک نیاز دارند.
- حتما برای فروش کالا اطلاعات کامل از قبیل بروشور و کاتالوگ ارائه دهید .
- سعی کنید با ارائه اسناد و مدارک نگرانی های آنها را برطرف کنید.
- حرکتی ها:
- عصبی اند
- تند خو اند
- رک گو اند
- اعتماد به نفس بالایی دارند
- استرس زا
- عجله دارند
- سطح انرژی بالایی دارند
- احتیاج به استقلال دارند
- اعضای حسی این فراد شنوایی و بویایی اند