در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی...

هانس جی

اخراجی موقت
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...
 

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
یکم سخرانی کنم :D

دو دوست عزیز میهن پرست و هانس چی یکم فکر کنم با سایت و بچه های سایت اشنایی ندارن
ولی براتون یکم توضیح میدم . اول که هر دو نظر یکی بودن و ی هدف داشتن امروز در سایت . مورد بعدی که چشمو میگیره تاریخ عضویت و تازه واردی هر دو هستش . یکم با تجربه تر عمل کنید
مولتی یوزر بودن توسط مدیریت و یا هر کسی یکم از اینترنت بلده باشه میشه تشخیص داده شود

ولی براتون ی مثال میارم درباره همین بحثی که کردید . خودتون قضاوت کنید به روی حرفاتون .

در هیچ جای قران نیومده که 5 نوبت نماز بخونید . این جواب حرفی ک زدید

دوست خوبم بعضی از حرفا رو در جملات گنجانده شده اند و نیاز به ی علم خاض هستش که بشه سر دراورد . چقدر کتاب مطالعه کردید و یا تحقیق کردید ؟؟؟ ( اگر بگید خیلی خوبه )
علمی مانند رشته برق نمیتونه درباره رشته مکانیک نظر بده و یا برعکس چون درسشو علمشو نخونده . پس نیاز به مراجعی هست که این علمو بلد باشن و بتونن موشکافی کنن و بر روی ایات تفسیر کنن .
شما فکر نکنید معنی قران فقط به همون چند کلمه ختم میشه . در بین این کلمات اگر با علم دیده بشن خیلی چیزا نهفته هستش


دلیلتون یکم بچه گانه بودش . یاد بچه ای افتادم که این سوال جز اولین سوالشون هستش .
 

بانو امین

مدیر تالار اسلام و قرآن
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...

این مسئله واقعا یک جاهلیت به تمام معناست.
احتمال داره تاپیک حذف بشه،چون جاهلیت اینجا تا دلت بخواد هست.
ولی به هر حال مرسی از استارتر و آفرین به جرعتتت.

جالبه که هر دوتاتون تازه وارد هستید
 

Lady Neo

عضو جدید
من دوست خیالی ای دارم که همیشه دعا می کنم او برایم کاری انجام دهد. من زیر ظلم سر خم می کنم چون معتقدم آن دوست خیالی قرار است یک منجی برایم بفرستد که حالم را خوب کند.
من معتقدم آدم خیلی نرمالی هستم چون این دوست خیالی بین میلیاردها نفر مشترک است. و این میلیاردها نفر که برخی بیسواد و بسیاری مهندس و ... هستند و خود نیز در مورد الهیات و فلسفه سر رشته ای ندارند، اعتقاد دارند حتما این دوست خیالی وجود دارد. و این افراد به دیگران که این دوست خیالی را قبول ندارند می گویند مگر تو چقدر در مورد الهیات و فلسفه می دانی و چقدر مطالعه داشتی که می گویی این دوست خیالی منجی ای قرار نیست بفرستد.

این از جواب سفسطه جناب behzadk2019

و اما یک ایراد کوچک که بر این نوشته وارد است این است که برای دلیل آوردن به کتابی استناد می کند که آسمانی بودن آن زیر سوال است. و دیگران می آیند و از همین دلیل استفاده می کنند تا بگویند دلیل او اشتباه است. : )

پ.ن: حالا رفقا الان میان گریبان چاک بدن که ثابت کن این کتاب آسمانی نیست. : )))))
 

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
من دوست خیالی ای دارم که همیشه دعا می کنم او برایم کاری انجام دهد. من زیر ظلم سر خم می کنم چون معتقدم آن دوست خیالی قرار است یک منجی برایم بفرستد که حالم را خوب کند.
من معتقدم آدم خیلی نرمالی هستم چون این دوست خیالی بین میلیاردها نفر مشترک است. و این میلیاردها نفر که برخی بیسواد و بسیاری مهندس و ... هستند و خود نیز در مورد الهیات و فلسفه سر رشته ای ندارند، اعتقاد دارند حتما این دوست خیالی وجود دارد. و این افراد به دیگران که این دوست خیالی را قبول ندارند می گویند مگر تو چقدر در مورد الهیات و فلسفه می دانی و چقدر مطالعه داشتی که می گویی این دوست خیالی منجی ای قرار نیست بفرستد.

این از جواب سفسطه جناب behzadk2019

و اما یک ایراد کوچک که بر این نوشته وارد است این است که برای دلیل آوردن به کتابی استناد می کند که آسمانی بودن آن زیر سوال است. و دیگران می آیند و از همین دلیل استفاده می کنند تا بگویند دلیل او اشتباه است. : )

پ.ن: حالا رفقا الان میان گریبان چاک بدن که ثابت کن این کتاب آسمانی نیست. : )))))

دوست خوبم یکم قضاوت کردی . میشه گفت حکم قبل از قاضی شدن دادی
حرفاتون یکم راه فراری بود از گفته ای ک میخواستید بگید و دلیلی نداشتید ولی خواستید ی چیزی بگید
و با کلمات بازی کردید به طوری که 3 خط نوشتید تا در اخر ی جمله رو بگید . نیازی نیست این همه با کلمات بازی کردن
دوست خوبم داوری و قضاوت زودهنگام ایراد جامعه الان ماست
شمااز کجا میدونید ک در این مورد تحقیق نکرده ام ؟؟؟

بازی با کلمات همیشه جواب نمیده . یکم واقعه بین باشیم
 

Lady Neo

عضو جدید
دوست خوبم یکم قضاوت کردی . میشه گفت حکم قبل از قاضی شدن دادی
حرفاتون یکم راه فراری بود از گفته ای ک میخواستید بگید و دلیلی نداشتید ولی خواستید ی چیزی بگید
و با کلمات بازی کردید به طوری که 3 خط نوشتید تا در اخر ی جمله رو بگید . نیازی نیست این همه با کلمات بازی کردن
دوست خوبم داوری و قضاوت زودهنگام ایراد جامعه الان ماست
شمااز کجا میدونید ک در این مورد تحقیق نکرده ام ؟؟؟

بازی با کلمات همیشه جواب نمیده . یکم واقعه بین باشیم


توجه داشته باشید این کلمات دقیقا در مورد خود شما صادق است. شما نمی توانید ده خط بنویسید تا تازه وارد بودن افراد را دلیلی بر قضاوت تحقیق ایشان بدانید . من معمولا سعی می کنم دیگران را وادار به اعتراف ناخواسته کنم و اغلب هم نتیجه می دهد.
یک کم واقع بین باشید. و اگر دلیلی دارید که این منجی وجوددارد، بیان کنید. در غیر این صورت اسپم نکنید.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...

بسم الله الرحمن الرحيم

  1. وَالْعَصْرِ
  2. إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
  3. إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ


لطفا جهت یافتن پاسخ به پرسش های خود روش بهتری برگزینید
البته اگر قصدتان یافتن پاسخی باشد
موفق باشید




قرآن کریم به عنوان راهنمای سعادت انسانها هر آنچه برای هدایت بشر لازم بوده است در خود گنجانده و از این حیث هیچ کوتاهی نکرده است. یکی از لوازم هدایت و سعادت انسان محقق شدن حکومت عادلانه جهانی است که توسط آخرین منجی و خلیفه و حجت الهی حضرت بقیة الله انجام خواهد شد. بنابراین لازم است در قرآن این کتاب هدایت به این موضوع مهم نیز اشاره شده باشد هر چند با تأویل آیات از سوی مفسران واقعی قرآن یعنی اهل بیت علیه السلام؛ آنچه در ذیل می آید آیاتى قرآن می باشد که در روایات اهل بیت تأویل بظهور امام زمان (عج) شده است‏.

۱- سوره هود آیه هشتم:

وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ یعنى: اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم‏ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ‏ با استهزاء خواهند گفت: چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِۆُنَ. بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء به آن میکردند خواهند دید.
از امیر المۆمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر میباشند. و در تفسیر عیاشى از حضرت صادق علیه السّلام روایت میکند که فرمود: خداوند اصحاب قائم ما را در یک لحظه مانند ابرهاى پراکنده فصل پائیز جمع میکند.
و در غیبت نعمانى از اسحاق بن عبد العزیز از آن حضرت روایت نموده که فرمود:
«لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى ۳۱۳ تن میباشند). (۱)

۲- سوره انبیاء آیات ۱۲ تا ۱۵ :

فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها یَرْکُضُونَ‏ یعنى چون (بنى امیه) عذاب ما را (که بوسیله ظهور قائم آل محمد بر آنها فرو فرستیم) احساس کنند، از آن میگریزند لا تَرْکُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى‏ ما أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَ مَساکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْئَلُونَ‏. فرار نکنید و بازگردید تا شما را از آن نعمتها و جایگاه ها که به خوشگذرانى سرگرم بودید باز- خواست کنند.
وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى‏ یعنى: قسم بشب هنگامى که پوشیده دارد. محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام روایت نموده که فرمود: مقصود امیر المۆمنین علیه السّلام است که در دولت باطل مستور گشت و ناگزیر بصبر گردید. وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى‏. یعنى: قسم بروز هنگامى که بدرخشد. فرمود: این روز روشن قائم ما اهل بیت است که چون قیام کند بر دولت باطل پیروز گردد. خداوند در قرآن براى مردم مثلها زده و پیغمبرش و ما ائمه را مخاطب بآن ساخته و جز ما کسى عالم بتأویل آن نیست
در حدیث است که چون امام زمان ظهور کند، بنى امیه از ترس به روم میگریزند حضرت آنها را از روم بیرون مى‏آورد و گنجهائى که پنهان کرده‏اند از آنها طلب میکند قالُوا یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا ظالِمِینَ فَما زالَتْ تِلْکَ دَعْواهُمْ حَتَّى جَعَلْناهُمْ حَصِیداً خامِدِینَ‏.
بنى امیه میگویند: واى بر ما که قومى ستمکار بودیم. پس همچنان بدین سخن تکلم کنند تا آنکه (بوسیله قائم آل محمد و سپاه او) همه را درو کنیم و از دم شمشیر بگذرانیم! این آیات هر چند لفظش ماضى است ولى در معنى مستقبل است و این از آیاتى است که چنان که گفتیم تأویلش بعد از نزول میباشد. (۲)

۳- سوره حج آیه ۳۹ :

ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که در تأویل فرمایش خداى تعالى که مى‏فرماید: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا- الخ: «به آنان که مورد خطر نبرد دشمنند، رخصت (در قتال) داده شده، چه آنان مورد ستم واقع شده‏اند و همانا خداوند بر یارى آنان مسلّما توانا است» آن حضرت فرمود: این آیه در باره قائم علیه السّلام و یاران او نازل شده است». (۳)

۴٫ سوره حج آیه ۴۱:

الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ یعنى: کسانى که اگر آنها را در زمین ساکن نمودیم نماز بپا دارند و زکاة دهند و امر بمعروف و نهى از منکر کنند. امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: این آیه متعلق بآل محمد است. یعنى دوازده امام و شخص مهدى موعود و یاران او که خداوند آنان را در شرق و غرب جهان جاى دهد، و دین اسلام را غالب گرداند و هر بدعت و باطلى را بوسیله او و یارانش محو کند همان طور که سفیهان حق را از میان برده باشند و آنچنان عالم در آسایش بسر برد که اثر ظلم در جایى دیده نشود.(۴)

۵٫ سوره لیل آیات یکم و دوم:
وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى‏ یعنى: قسم بشب هنگامى که پوشیده دارد. محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام روایت نموده که فرمود: مقصود امیر المۆمنین علیه السّلام است که در دولت باطل مستور گشت و ناگزیر بصبر گردید. وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى‏. یعنى: قسم بروز هنگامى که بدرخشد. فرمود: این روز روشن قائم ما اهل بیت است که چون قیام کند بر دولت باطل پیروز گردد. خداوند در قرآن براى مردم مثلها زده و پیغمبرش و ما ائمه را مخاطب بآن ساخته و جز ما کسى عالم بتأویل آن نیست. (۵)
لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند ،یعنى ۳۱۳ تن میباشند
۶٫ سوره ملک آیه سی: قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماۆُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ. یعنى: اى پیغمبر! بمردم بگو: بمن بگوئید: اگر آبى که در دسترس دارید در زمین فرو رود کیست که آب روان براى شما بیاورد؟ در این آیه امام زمان تعبیر به آب شده (که موجب حیات همه اشیاء است)…از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است که فرمود: «مائکم» یعنى (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (و درهاى رحمت الهى) میباشند «فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ‏» یعنى کیست که علم امام را براى شما بیاورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشاید)؟ [۶]
ابو بصیر از امام باقر علیه السّلام روایت کند که در تفسیر این کلام خداى تعالى‏ «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماۆُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ‏» فرمود: این آیه در باره امام قائم علیه السّلام نازل شده است مى‏فرماید: اگر امامتان از شما غائب شود و ندانید که او کجاست، چه کسى امام ظاهرى براى شما خواهد آورد؟ تا اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خداى تعالى را براى شما بیاورد، سپس فرمود: به خدا سوگند تأویل این آیه هنوز نیامده است و ناگزیر باید بیاید. (۷)

۷٫ سوره حدید آیه هفدهم:
سلّام بن مستنیر از امام باقر علیه السّلام روایت کند که در تفسیر این کلام خداى تعالى: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها، فرمود: خداى تعالى زمین را به واسطه قائم علیه السّلام زنده مى‏کند از آن پس که مرده باشد. و مقصود از مردن آن، کفر اهل آن است و کافر همان مرده است. (۷)

پی نوشت:
۱٫ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى – دوانى، على، مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحار الأنوار)، ص۲۴۶، اسلامیه – تهران، چاپ: بیست و هشتم، ۱۳۷۸ ش.
۲٫ مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحار الأنوار) ؛ ص۲۵۰ و۲۵۱
۳٫ غیبت نعمانى-ترجمه غفارى، ص۳۴۱،نشر صدوق‏ تهران‏، چاپ:دوم ۱۳۷۶ ش ۱۴۱۸ ق‏
۴٫ مهدى موعود؛ ص۲۵۲
۵٫ همان؛ ص۲۵۵
۶٫همان، ص۲۵۵ و ۲۵۶
۷٫ کمال الدین-ترجمه پهلوان،ج‏۱،ص ۵۹۵ ، ناشر: دار الحدیث‏ قم،چاپ اول: ۱۳۸۰ ش‏
۸٫ همان،ج‏۲، ص: ۵۸۶
برگرفته از تبیان
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...


سلام

((2)) چرا نام امام زمان { عجل الله تعالی فرجه الشریف } در قرآن نیامده است؟

همان طور که میدانید نام هیچ کدام از ائمه اطهار علیهم السلام در قرآن نیامده است. اما باید بدانیم قرآن دارای ظاهر و باطن است و معنای باطنی آنها از بیان امامان معصوم علیهم السلام معلوم می شود.

آیات بسیاری از قرآن کریم درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حکومت او است و علامه مجلسی رحمه ا... در این باره 60 آیه قرآن را با تفسیر روایی آورده است. که مهم ترین آنها درباره مهدویت و حکومت جهانی امام مهدی عجل ا.. تعالی فرجه الشریف چهار آیه زیر است:

آیه 105سوره انبیا:{ ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون} ما بعداز آن که در تورات نوشته بودیم ، در زبور نوشتیم که بندگان صالح و شایسته ما وارث زمین می شوند.

آیه55سوره نور: { وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا} خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و عمل شایسته انجام داده اند وعده داد که آنان را خلیفه زمین گرداند. چنان که گذشتگان را خلیفه گردانیده بود و دینی را که برایشان پسندیده است استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند تا مرا عبادت کنند و چیزی را شریک قرار ندهند.

آیه 5سوره قصص: {و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین} ما اراده کرده ایم که بر ضعیفان زمین منت نهاده، پیشوا و وارث زمینشان گردانیم.

آیه9سوره صف: {هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون.} او خدایی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمام ادیان غالب گرداند اگرچه مشرکین آن را ناخوش بدارند.

آری ، دنیا روزی را در پیش دارد که قدرت و اراده زمین به دست مومنان و مردان شایسته می افتد و دین اسلام برتمام دین ها غالب می شود و یکتا پرستی جایگزین شرک می شود. آن زمان همان عصر مهدی موعود { عجل الله تعالی فرجه الشریف }است.
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
من دوست خیالی ای دارم که همیشه دعا می کنم او برایم کاری انجام دهد. من زیر ظلم سر خم می کنم چون معتقدم آن دوست خیالی قرار است یک منجی برایم بفرستد که حالم را خوب کند.
من معتقدم آدم خیلی نرمالی هستم چون این دوست خیالی بین میلیاردها نفر مشترک است. و این میلیاردها نفر که برخی بیسواد و بسیاری مهندس و ... هستند و خود نیز در مورد الهیات و فلسفه سر رشته ای ندارند، اعتقاد دارند حتما این دوست خیالی وجود دارد. و این افراد به دیگران که این دوست خیالی را قبول ندارند می گویند مگر تو چقدر در مورد الهیات و فلسفه می دانی و چقدر مطالعه داشتی که می گویی این دوست خیالی منجی ای قرار نیست بفرستد.

این از جواب سفسطه جناب behzadk2019

و اما یک ایراد کوچک که بر این نوشته وارد است این است که برای دلیل آوردن به کتابی استناد می کند که آسمانی بودن آن زیر سوال است. و دیگران می آیند و از همین دلیل استفاده می کنند تا بگویند دلیل او اشتباه است. : )

پ.ن: حالا رفقا الان میان گریبان چاک بدن که ثابت کن این کتاب آسمانی نیست. : )))))

آه ! آه از دست صرافان گوهر ناشناس!
هر زمان خرمهره را با در برابر می کنند !
گوییا باور نمی دارند روز داوری
کین همه قلب و دغل در کار داور می کنند!
 

mina jigili

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...

اول اینکه نوید بدم تاپیک به زودی حذف میشه
دوم اینکه من کاری با این بخش از صحبتتون راجع به صحت یا عدم صحت این مطلب ندارم ولی اعتقادم بر اینه که چرا مردم سکوت را به اعتراض ترجیح میدن و در برابر همه ظلم ها سکوت میکنن و فقط میگن آخر الزمون شده خداکنه هرچه زودتر امام زمان بیاد!!!!!!! با این تیکه از حرفاتون کاملا موافقم
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول اینکه نوید بدم تاپیک به زودی حذف میشه
دوم اینکه من کاری با این بخش از صحبتتون راجع به صحت یا عدم صحت این مطلب ندارم ولی اعتقادم بر اینه که چرا مردم سکوت را به اعتراض ترجیح میدن و در برابر همه ظلم ها سکوت میکنن و فقط میگن آخر الزمون شده خداکنه هرچه زودتر امام زمان بیاد!!!!!!! با این تیکه از حرفاتون کاملا موافقم

چونکه تاریخ تکرار میشه و تاریخ این عصر شبیه قوم بنی اسرائیله و اونا وقتی این کمبود امام رو حس کردند وقتی فهمیدن دنیا بدون امام پر از جهل و نا امیدی چهل روز از خدا خواستند و با دعا کردن 170سال ظهور موسی در برابر فرعون جلو افتاد!
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
یکم سخرانی کنم :D


در هیچ جای قران نیومده که 5 نوبت نماز بخونید . این جواب حرفی ک زدید

.
سلام.

یعنی شما فکر میکنی اهمیت اومدن منجی و اعتقاد و انتظار به این مفهوم اونقدر کمه که مثل تعداد رکعتهای نماز قابلیت اومدن در قرآن رو نداره؟؟؟؟

اگه تعداد رکعتها کم و زیاد بشه به هیچ جای مهمی بر نمیخوره..اما بنا به باور شیعه اصل دین همین باور به اماماست. مخصوصن اما آخر شیعیان! چطور این دو رو با هم قیاس میکنید؟
 

هانس جی

اخراجی موقت
یکم سخرانی کنم :D

دو دوست عزیز میهن پرست و هانس چی یکم فکر کنم با سایت و بچه های سایت اشنایی ندارن
ولی براتون یکم توضیح میدم . اول که هر دو نظر یکی بودن و ی هدف داشتن امروز در سایت . مورد بعدی که چشمو میگیره تاریخ عضویت و تازه واردی هر دو هستش . یکم با تجربه تر عمل کنید
مولتی یوزر بودن توسط مدیریت و یا هر کسی یکم از اینترنت بلده باشه میشه تشخیص داده شود

ولی براتون ی مثال میارم درباره همین بحثی که کردید . خودتون قضاوت کنید به روی حرفاتون .

در هیچ جای قران نیومده که 5 نوبت نماز بخونید . این جواب حرفی ک زدید

دوست خوبم بعضی از حرفا رو در جملات گنجانده شده اند و نیاز به ی علم خاض هستش که بشه سر دراورد . چقدر کتاب مطالعه کردید و یا تحقیق کردید ؟؟؟ ( اگر بگید خیلی خوبه )
علمی مانند رشته برق نمیتونه درباره رشته مکانیک نظر بده و یا برعکس چون درسشو علمشو نخونده . پس نیاز به مراجعی هست که این علمو بلد باشن و بتونن موشکافی کنن و بر روی ایات تفسیر کنن .
شما فکر نکنید معنی قران فقط به همون چند کلمه ختم میشه . در بین این کلمات اگر با علم دیده بشن خیلی چیزا نهفته هستش


دلیلتون یکم بچه گانه بودش . یاد بچه ای افتادم که این سوال جز اولین سوالشون هستش .
صحبت شما با سن و شخصیت شما مغایرت دارد .
 

میهن پرستان

عضو جدید
یکم سخرانی کنم :D

دو دوست عزیز میهن پرست و هانس چی یکم فکر کنم با سایت و بچه های سایت اشنایی ندارن
ولی براتون یکم توضیح میدم . اول که هر دو نظر یکی بودن و ی هدف داشتن امروز در سایت . مورد بعدی که چشمو میگیره تاریخ عضویت و تازه واردی هر دو هستش . یکم با تجربه تر عمل کنید
مولتی یوزر بودن توسط مدیریت و یا هر کسی یکم از اینترنت بلده باشه میشه تشخیص داده شود

ولی براتون ی مثال میارم درباره همین بحثی که کردید . خودتون قضاوت کنید به روی حرفاتون .

در هیچ جای قران نیومده که 5 نوبت نماز بخونید . این جواب حرفی ک زدید

دوست خوبم بعضی از حرفا رو در جملات گنجانده شده اند و نیاز به ی علم خاض هستش که بشه سر دراورد . چقدر کتاب مطالعه کردید و یا تحقیق کردید ؟؟؟ ( اگر بگید خیلی خوبه )
علمی مانند رشته برق نمیتونه درباره رشته مکانیک نظر بده و یا برعکس چون درسشو علمشو نخونده . پس نیاز به مراجعی هست که این علمو بلد باشن و بتونن موشکافی کنن و بر روی ایات تفسیر کنن .
شما فکر نکنید معنی قران فقط به همون چند کلمه ختم میشه . در بین این کلمات اگر با علم دیده بشن خیلی چیزا نهفته هستش


دلیلتون یکم بچه گانه بودش . یاد بچه ای افتادم که این سوال جز اولین سوالشون هستش .






سلامی دوباره،
اولا،اولا بنده برای اینکه این حرفهارو تو مغز امسال مثل شما فرو کنم بارها و بارها با اسامی متفاوت و قبلتر از جنابعالی اینجا بودم.

کاری ندارم حالا به افکار بچه گانه ات!!

دوم اینکه کتاب گفتی!!!در مورد چیزی صحبت کن که تجربه کرده باشی، حتی برای یکبار.
سوم گفتی قرآن:
خب این موضوع سر دراز دارد دامنه تاثیر این زهر کشنده اونقدر فراتر از این حرفهاست که در چند خط نمیشه گنجاندش.(جهت اطلاع تا سن 18 سالگی یک دقیقه هم نمازم قضا نشد و از قرآن 5 جزء حفظ بودم و بیش از 20 بار موفق شدم ختمش کنم)
چهارم در مورد منجی:
این حرف، این عقیده، افترا زدن و مسموم کردن زندگیست.
 

میهن پرستان

عضو جدید
بسم الله الرحمن الرحيم

  1. وَالْعَصْرِ
  2. إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
  3. إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ


لطفا جهت یافتن پاسخ به پرسش های خود روش بهتری برگزینید
البته اگر قصدتان یافتن پاسخی باشد
موفق باشید




قرآن کریم به عنوان راهنمای سعادت انسانها هر آنچه برای هدایت بشر لازم بوده است در خود گنجانده و از این حیث هیچ کوتاهی نکرده است. یکی از لوازم هدایت و سعادت انسان محقق شدن حکومت عادلانه جهانی است که توسط آخرین منجی و خلیفه و حجت الهی حضرت بقیة الله انجام خواهد شد. بنابراین لازم است در قرآن این کتاب هدایت به این موضوع مهم نیز اشاره شده باشد هر چند با تأویل آیات از سوی مفسران واقعی قرآن یعنی اهل بیت علیه السلام؛ آنچه در ذیل می آید آیاتى قرآن می باشد که در روایات اهل بیت تأویل بظهور امام زمان (عج) شده است‏.

۱- سوره هود آیه هشتم:

وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ یعنى: اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم‏ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ‏ با استهزاء خواهند گفت: چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِۆُنَ. بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء به آن میکردند خواهند دید.
از امیر المۆمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر میباشند. و در تفسیر عیاشى از حضرت صادق علیه السّلام روایت میکند که فرمود: خداوند اصحاب قائم ما را در یک لحظه مانند ابرهاى پراکنده فصل پائیز جمع میکند.
و در غیبت نعمانى از اسحاق بن عبد العزیز از آن حضرت روایت نموده که فرمود:
«لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى ۳۱۳ تن میباشند). (۱)

۲- سوره انبیاء آیات ۱۲ تا ۱۵ :

فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها یَرْکُضُونَ‏ یعنى چون (بنى امیه) عذاب ما را (که بوسیله ظهور قائم آل محمد بر آنها فرو فرستیم) احساس کنند، از آن میگریزند لا تَرْکُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى‏ ما أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَ مَساکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْئَلُونَ‏. فرار نکنید و بازگردید تا شما را از آن نعمتها و جایگاه ها که به خوشگذرانى سرگرم بودید باز- خواست کنند.
وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى‏ یعنى: قسم بشب هنگامى که پوشیده دارد. محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام روایت نموده که فرمود: مقصود امیر المۆمنین علیه السّلام است که در دولت باطل مستور گشت و ناگزیر بصبر گردید. وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى‏. یعنى: قسم بروز هنگامى که بدرخشد. فرمود: این روز روشن قائم ما اهل بیت است که چون قیام کند بر دولت باطل پیروز گردد. خداوند در قرآن براى مردم مثلها زده و پیغمبرش و ما ائمه را مخاطب بآن ساخته و جز ما کسى عالم بتأویل آن نیست
در حدیث است که چون امام زمان ظهور کند، بنى امیه از ترس به روم میگریزند حضرت آنها را از روم بیرون مى‏آورد و گنجهائى که پنهان کرده‏اند از آنها طلب میکند قالُوا یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا ظالِمِینَ فَما زالَتْ تِلْکَ دَعْواهُمْ حَتَّى جَعَلْناهُمْ حَصِیداً خامِدِینَ‏.
بنى امیه میگویند: واى بر ما که قومى ستمکار بودیم. پس همچنان بدین سخن تکلم کنند تا آنکه (بوسیله قائم آل محمد و سپاه او) همه را درو کنیم و از دم شمشیر بگذرانیم! این آیات هر چند لفظش ماضى است ولى در معنى مستقبل است و این از آیاتى است که چنان که گفتیم تأویلش بعد از نزول میباشد. (۲)

۳- سوره حج آیه ۳۹ :

ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که در تأویل فرمایش خداى تعالى که مى‏فرماید: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا- الخ: «به آنان که مورد خطر نبرد دشمنند، رخصت (در قتال) داده شده، چه آنان مورد ستم واقع شده‏اند و همانا خداوند بر یارى آنان مسلّما توانا است» آن حضرت فرمود: این آیه در باره قائم علیه السّلام و یاران او نازل شده است». (۳)

۴٫ سوره حج آیه ۴۱:

الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ یعنى: کسانى که اگر آنها را در زمین ساکن نمودیم نماز بپا دارند و زکاة دهند و امر بمعروف و نهى از منکر کنند. امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: این آیه متعلق بآل محمد است. یعنى دوازده امام و شخص مهدى موعود و یاران او که خداوند آنان را در شرق و غرب جهان جاى دهد، و دین اسلام را غالب گرداند و هر بدعت و باطلى را بوسیله او و یارانش محو کند همان طور که سفیهان حق را از میان برده باشند و آنچنان عالم در آسایش بسر برد که اثر ظلم در جایى دیده نشود.(۴)

۵٫ سوره لیل آیات یکم و دوم:
وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى‏ یعنى: قسم بشب هنگامى که پوشیده دارد. محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام روایت نموده که فرمود: مقصود امیر المۆمنین علیه السّلام است که در دولت باطل مستور گشت و ناگزیر بصبر گردید. وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى‏. یعنى: قسم بروز هنگامى که بدرخشد. فرمود: این روز روشن قائم ما اهل بیت است که چون قیام کند بر دولت باطل پیروز گردد. خداوند در قرآن براى مردم مثلها زده و پیغمبرش و ما ائمه را مخاطب بآن ساخته و جز ما کسى عالم بتأویل آن نیست. (۵)
لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند ،یعنى ۳۱۳ تن میباشند
۶٫ سوره ملک آیه سی: قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماۆُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ. یعنى: اى پیغمبر! بمردم بگو: بمن بگوئید: اگر آبى که در دسترس دارید در زمین فرو رود کیست که آب روان براى شما بیاورد؟ در این آیه امام زمان تعبیر به آب شده (که موجب حیات همه اشیاء است)…از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است که فرمود: «مائکم» یعنى (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (و درهاى رحمت الهى) میباشند «فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ‏» یعنى کیست که علم امام را براى شما بیاورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشاید)؟ [۶]
ابو بصیر از امام باقر علیه السّلام روایت کند که در تفسیر این کلام خداى تعالى‏ «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماۆُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ‏» فرمود: این آیه در باره امام قائم علیه السّلام نازل شده است مى‏فرماید: اگر امامتان از شما غائب شود و ندانید که او کجاست، چه کسى امام ظاهرى براى شما خواهد آورد؟ تا اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خداى تعالى را براى شما بیاورد، سپس فرمود: به خدا سوگند تأویل این آیه هنوز نیامده است و ناگزیر باید بیاید. (۷)

۷٫ سوره حدید آیه هفدهم:
سلّام بن مستنیر از امام باقر علیه السّلام روایت کند که در تفسیر این کلام خداى تعالى: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها، فرمود: خداى تعالى زمین را به واسطه قائم علیه السّلام زنده مى‏کند از آن پس که مرده باشد. و مقصود از مردن آن، کفر اهل آن است و کافر همان مرده است. (۷)

پی نوشت:
۱٫ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى – دوانى، على، مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحار الأنوار)، ص۲۴۶، اسلامیه – تهران، چاپ: بیست و هشتم، ۱۳۷۸ ش.
۲٫ مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحار الأنوار) ؛ ص۲۵۰ و۲۵۱
۳٫ غیبت نعمانى-ترجمه غفارى، ص۳۴۱،نشر صدوق‏ تهران‏، چاپ:دوم ۱۳۷۶ ش ۱۴۱۸ ق‏
۴٫ مهدى موعود؛ ص۲۵۲
۵٫ همان؛ ص۲۵۵
۶٫همان، ص۲۵۵ و ۲۵۶
۷٫ کمال الدین-ترجمه پهلوان،ج‏۱،ص ۵۹۵ ، ناشر: دار الحدیث‏ قم،چاپ اول: ۱۳۸۰ ش‏
۸٫ همان،ج‏۲، ص: ۵۸۶
برگرفته از تبیان







ببین دوست من ،
تو چرا حقیقت رو باژگونه میکنی؟؟؟15 سال از عمرم برای اینچنین نوشته هایی تلف شد،گوشام پره پرن!با این دورنمای به اصطلاح قدسی چیو میخوای ثابت کنی؟؟؟بس کنید،من دارم از کل خرده میگیرم تو از جزء کندوکاو میکنی؟؟
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ببین دوست من ،
تو چرا حقیقت رو باژگونه میکنی؟؟؟15 سال از عمرم برای اینچنین نوشته هایی تلف شد،گوشام پره پرن!با این دورنمای به اصطلاح قدسی چیو میخوای ثابت کنی؟؟؟بس کنید،من دارم از کل خرده میگیرم تو از جزء کندوکاو میکنی؟؟

سوال رو پاسخ دادم
تفکر وتعقل با خودتان
موفق باشید
 

خردبین

عضو جدید
کاربر ممتاز
چون لینک این تاپیک رو دریافت کردم به جای اظهارنظر در مورد موضوع تاپیک چند توصیه می کنم که امیدوارم کمکی به برون رفت چنین تاپیک هایی از چنین دور باطل و جریان کلیشه ای و خسته کننده ای که هربار اتفاق میفته کرده باشم.

برای اینکه چنین تاپیک هایی در راه درست و سازنده قرار بگیرند باید با نگرش جدیدی بهشون نگاه کرد.تا با نگرش جدید به مسائل نگاه کنیم تغییر بنیادی ایجاد نمیشه.
فروم جای بحث و تبادل نظر و اندیشیدن هست نه جای موضع گیری و کپی پیست های خرواری.با هدف فهمیدن و نه با هدف پاسخ دادن،پاسخ طرف مقابل رو بخونید.دنبال درک همدیگه باشید و سعی کنید از دریچه چشمان همدیگه به موضوع نگاه کنید.در فضایی زندگی می کنیم که میلیون ها صفحه در همین فضای اینترنت می تونید در رابطه با چنین موضوعاتی پیدا کنید.این فقط نشون میده که چقدر راه های اشتباه وجود داره.آدمهای زیادی هستند که با منافع و انگیزه های مختلف می نویسند.اگر بخواید با پیش فرض های قبلی و با هدف جواب دادن،یکی از این صفحات رو کپی کنید اشتباه می کنید.اگر می خوایم در چنین فضای آشفته ای راه رو گم نکنیم باید توان مستقل اندیشیدن رو پرورش بدیم.مطالعه یعنی خواندن اندیشه های دیگران.فقط کسی که خودش فکر می کنه یک قطب نما برای پیدا کردن راه درست داره فقط زمانی سراغ مطالعه برید که واقعا احساس می کنید نیاز به اطلاعات بیشتری دارید وگرنه دهن خودتون رو با خواندن نوشته های دیگران آشفته نکنید که ذهن خودتون رو فلج می کنید و توان مستقل اندیشیدن رو از دست میدید.امیدوارم این تاپیک اینگونه پیدا کنه.یعنی دوستان اندیشه های خودشون رو با هم در میان بگذارند سعی کنند از دریچه چشم های همدیگه به موضوع نگاه کنند واقعا دنبال درک همدیگه باشند کپی پیست خرواری نکنند و در صورت نیاز وقتی به بن بست میرسند با اندیشه انتقادی مطالعه کنند و حاصل مطالعاتشون رو با کمک اندیشه خودشون در اختیار هم بگذارند.وقتی مطالعه می کنیم اندیشه های شخصی دیگه رو می خونیم پس لازمه که ابتدا اندیشه های شخص رو از فیلتر اندیشه خودمون عبور بدیم و اون رو تبدیل به اندیشه خودمون کنیم و با زبان خودمون بیان کنیم سپس اندیشه خودمون رو در اختیار دیگران قرار بدیم و درموردش بحث کنیم تا این اندیشه صیقل پیدا کنه.
ببخشید که در رابطه با تاپیک اظهارنظری نکردم حوصله و وقت چنین بحث هایی رو ندارم و فعالیتم رو در فضای مجازی پایان دادم ولی امیدوارم به پیشبرد تاپیک کمک کرده باشم.
 

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام.

یعنی شما فکر میکنی اهمیت اومدن منجی و اعتقاد و انتظار به این مفهوم اونقدر کمه که مثل تعداد رکعتهای نماز قابلیت اومدن در قرآن رو نداره؟؟؟؟

اگه تعداد رکعتها کم و زیاد بشه به هیچ جای مهمی بر نمیخوره..اما بنا به باور شیعه اصل دین همین باور به اماماست. مخصوصن اما آخر شیعیان! چطور این دو رو با هم قیاس میکنید؟
دوست عزیز شما درست متنی ک نوشتم رو نخونید
ی بار متن من و متن اول تاپیک رو مطالعه کنید . این حرفو در جواب این جمله گفتم که مقایسه کرده بودن با تیمم ( ایا مسئله امام زمان با تیمم میشود مقایسه کرد ؟؟؟)
لازم نیست این همه از این پله به اون پله پریدن . اصل تاپیک مبتنی بر بحثی دیگری است . نه بحثی ک شما مطرح کردید.بحث مطرحی شما تاپیک مجزای خودش رو میخواد


سلامی دوباره،
اولا،اولا بنده برای اینکه این حرفهارو تو مغز امسال مثل شما فرو کنم بارها و بارها با اسامی متفاوت و قبلتر از جنابعالی اینجا بودم.

کاری ندارم حالا به افکار بچه گانه ات!!

دوم اینکه کتاب گفتی!!!در مورد چیزی صحبت کن که تجربه کرده باشی، حتی برای یکبار.
سوم گفتی قرآن:
خب این موضوع سر دراز دارد دامنه تاثیر این زهر کشنده اونقدر فراتر از این حرفهاست که در چند خط نمیشه گنجاندش.(جهت اطلاع تا سن 18 سالگی یک دقیقه هم نمازم قضا نشد و از قرآن 5 جزء حفظ بودم و بیش از 20 بار موفق شدم ختمش کنم)
چهارم در مورد منجی:
این حرف، این عقیده، افترا زدن و مسموم کردن زندگیست.

در دنیای مجزای شخصیت ها خوب خودشونو نشون میدن . ی جور خود نمایی شخصیت هستش . شخصیت درونی ادم .
خیلی خوب شاهد این قضیه بودم که امثال شماها وقتی تاپیکی میزنن احترام و بقیه چیزا رو کنار میذارن و فقط خواستار به زور نشوندن حرف خودشون بر کرسی هستن
اینم ایرادی نیست چون شخصیت و منش شما این گونه است . ولی ی نصیحت از من به شما درهر بحثی ک میکنید هیچ وقت احترامو کنار نذار . چون همین بحثا نشون دهنده شخصیت خودتون هستش ( این از جواب جمله که بی احترامی کردید )

خیلی جالبه که دوستان در این تاپیک بحث رو ول کردن و به قضاوت رو اوردن . و اصل تاپیک رو کنار گذاشته و از خود تعریف کردن و دیگران با دید خود نگاه کردن .
اگر یکم با دید بی طرفانه به این قضیه نگاه کنید و از قبل نتیجه گیری نکرده باشید و این تاپیک برای سوال شما زده شده باشد نه برای
محکوم کردن . چون که در اولین پست تاپیک سوال شده بود . اگر میدونستم شخصیت شما اینگونه هست که از قبل به نتیجه رسیده اید اصلا نیازی به جواب دادن نمیدیدم .

ی نگاهی به این سایتا بندازید
http://www.x-shobhe.com/view/915.html
http://www.aviny.com/Occasion/ahleb...Zohor-Alam/AsibshenasiBavarbeZohoreMonji.aspx
http://mazaheb.com/index.php?option=com_content&view=article&id=404&catid=23&Itemid=71

دوستان خوشحال شدم از اشنایی به دیدگاهایتون . حرفایی که لازم بود زده شده . تاپیک به سوی بحثای حاشیه کشیده شده است .
دیگر پستی دراین تاپیک نمیذارم .

موفق باشید
 

simiar

عضو جدید
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...
از بعد دینی و تاریخی (دوران میانه) در رابطه با صحت و سقم موضوع که بگذریم ، نتیجه گیری استارتر محترم به این سمت بوده که اعتقاد به منجی موجب رخوت در سطح جامعه و پذیرش ظلم شده است.
بنده تصور نمی کنم این پذیرش ظلم، در جامعه و یا در ذهن افراد جاری باشد ، تاریخ معاصر کاملاً گواه گفته ی بنده است.

 
آخرین ویرایش:

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظر من اینه که در هر دوره زمانی و مکانی افرادی بودن که منجی جامعه و یا جوامعی بودن، و همیشه این افراد بودن و هستن. البته از اون جایی که در مورد منجی آخرالزمان به جز کتاب های دوران دبیرستان مطالعه چندانی نداشتم در این مورد نظر خاصی ندارم، اما می دونم در زندگی هر کس، تنها منجی خودش فقط خودشه و هر کسی خودش سرنوشتشو تعیین می کنه.
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکم سخرانی کنم :D

دو دوست عزیز میهن پرست و هانس چی یکم فکر کنم با سایت و بچه های سایت اشنایی ندارن
ولی براتون یکم توضیح میدم . اول که هر دو نظر یکی بودن و ی هدف داشتن امروز در سایت . مورد بعدی که چشمو میگیره تاریخ عضویت و تازه واردی هر دو هستش . یکم با تجربه تر عمل کنید
مولتی یوزر بودن توسط مدیریت و یا هر کسی یکم از اینترنت بلده باشه میشه تشخیص داده شود

جالبه که هر دوتاتون تازه وارد هستید

فارغ از موضوع تاپیک در باره این حرفتون :
دو مورد پیش نیاد
1-یا طرف اخراج شده که باز اومده با یه یوزر دیگه که عقایدش اصرار کنه که خیلی هم خوب .. و جای توبیخ نداره
2- اگه هم دوس نداره با یوزر واقعیش عقایدشو بگه خب در اینباره ما باید به خودمون بیندیشیم که کجای انسانیت هستیم که نمیتونیم باهم با عقاید مختلف دوستانه زندگی کنیم .. که یه دوست ما مجبور باشه برای نظر دادن خلاف نظر ما خود اصلیشو پنهان کنه .. کم هم ندیدم کسانی که سر مذهبشون بدترین توهینا رو کردن به کسایی که سالها اینجا در کنارشون بودن .. متاسفانه ما قبل از دین ورزی یا کفرورزی باید خرد ورزی رو یاد بگیریم که بخاطر چیزایی که بش اعتقاد داریم یا نداریم شخصیت همدیگه رو زیر سوال نبریم
 

هانس جی

اخراجی موقت
خودمـــــــان با دست خودمان کرسی را از تــــــحتانیِ ثانیه ها کشیدیم
و شاهـــد جان دادنش شده ایم!
چه نقاب تنگــــــــــیست تظاهر!
جای کش و گیره هایش تمام موهایمان را دفن در راه آبِ دقایق سپری در حمام کرده است.
بَــعدَش بُرهـــــــــــــــــــــــان می آورند...
آب لوله هایتان پِــــــ هاشِ غلظت بالا دارد! :|
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.

یعنی شما فکر میکنی اهمیت اومدن منجی و اعتقاد و انتظار به این مفهوم اونقدر کمه که مثل تعداد رکعتهای نماز قابلیت اومدن در قرآن رو نداره؟؟؟؟

اگه تعداد رکعتها کم و زیاد بشه به هیچ جای مهمی بر نمیخوره..اما بنا به باور شیعه اصل دین همین باور به اماماست. مخصوصن اما آخر شیعیان! چطور این دو رو با هم قیاس میکنید؟
شما تعیین میکنی که تعداد رکتهای نماز به هم بخوره به جای مهمی برنمی خوره؟!!!
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...
سلام.
اسلام با مسلمان دو مقوله ی جداست... شما نتیجه ی منفی دیدی از جانب مسلمانه و اینکه اصل انتظار سازنده و لطف الهی... چرا که امام نخاله نمی خواد...و وجود خورشید حتی پشت ابر هم رحمت خالقه.
امضاتون قشنگه.
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
شما تعیین میکنی که تعداد رکتهای نماز به هم بخوره به جای مهمی برنمی خوره؟!!!

بله...
شما یه این سوال پاسخ بده که چرا این موضوعات مهم که این همه هم باعث تفرقه است توی قرآن نیومده...؟

البته برای من چیز عجیبی نیست. چون این ایرادات تنها موقعی معتبره و جای بحث کردن داره که اعتقاد داشته باشیم قرآن کلام خداست و نباید هیچ سوتی درش باشه که به نظر من اینطور نیست و طبیعیه که این ایرادات رو داشته باشه.
 

Lady Neo

عضو جدید
سلام.
اسلام با مسلمان دو مقوله ی جداست... شما نتیجه ی منفی دیدی از جانب مسلمانه و اینکه اصل انتظار سازنده و لطف الهی... چرا که امام نخاله نمی خواد...و وجود خورشید حتی پشت ابر هم رحمت خالقه.
امضاتون قشنگه.


دوستان در پست های بالاتر به این اشاره کردن که از دید دیگران موضوع را ببینید تا هم را درک کرده و بحث درست پیش برود. این خیلی خوبست چون من و دیگر دوستانی که مثل من فکر می کنند قبلا مسلمان بوده اند و اغلب خیلی هم متعصب. پس این برای ما آسان تر است که از دریچه چشم یک مسلمان حرف بزنیم. فقط نمی دانم دوستان مسلمان هم می توانند همینقدر منعطف باشند یا نه. البته امیدوارم.

فرض می کنیم خدا وجود دارد و فرض می کنیم قران از طرف او بر محمد نازل شده. اگر به قران مراجعه کنید صفات متعددی از الله دارید. از قهار گرفته تا رحمان. اما، امروزه از هر فرد مسلمانی بپرسید خدا کیست، تعریف خودش را می دهد که اغلب این تعریف خیلی هم شبیه تعریف شبان در داستان موسی و شبان است. خدایی تماما رحمان و رحیم که اگر هم به ما چپ نگاه می کند فقط به خاطر مصلحت ماست. او نور است و ما جاهل و گمشده. او بخشاینده است، او خوبی ما را می خواهد و او ... .

مسئله مهمی که دوستان مسلمان امروزی دوست ندارن بهش فکر کنن اینه که خیالپردازی تا چه حد می تونه ذهن رو متعصب کنه. دلداری دادن خودمون که خدا خیلی خوبه و ما هر کاری که خلاف احکام است انجام می دهیم ( در بعضی موارد نماز را در می رویم، روزه را ... . خانم ها را در خیابان یا در شبکه من و تو دید می زنیم. با جنس مخالف رفاقت می کنیم و ... ) و خدا ما را می بخشد، مضحک است.

اینکه اسلام و امام خوب هستند و دیگران انها را با اعمالشان بد جلوه داده اند و از آن استفاده ابزاری کرده اند، کوته فکری نیست؟ اسلام صدر اسلام و اسلام رحمانی و صافی شده توسط علمای شیعه، که بوسیله تبلیغات خانواده، مدرسه و تلویزیون و دانشگاه در ذهن ما فرو شده نمی تواند تفاوتی زمین تا آسمانی داشته باشد؟ یک مثال کوچک:تا به حال فکر نکرده اید که امام های معصوم شیعه چطور به خودشان اجازه می دادند برده و کنیز داشته باشند که بعدها با لطف و مرحمت آزادش کنند یا نکنند؟ داستان حقوق زنان که دیگر جای خودش را دارد.

توصیه من اینست که یکبار قران را بدون عینک مذهب و مسلمانی بخوانید، اگر قادر به این کار باشید میزان قهار بودن یا نبودن الله بهتر درک می شود. از قران که دیگه بالاتر مرجع نیست. اگر این یک مورد درک شود، موضوع وجود یا عدم وجود منجی هم خودبخود درک می شود.
خیلی دوست دارم بدانم چرا این دوستان من الله را اینقدر شبیه بابانوئل تصور می کنن؟ : )



( اون نقل قول بالا رو محض نمونه قرض گرفتم. مسلما منظورم فقط به شخص این خانم نیست. )
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
در حالیکه اعتقاد به منجی و مهدی موعود یکی از باورهای اصلی مذهب شیعه است ، اما در هیچ کجای قرآن به صراحت در این باره سخنی گفته نشده است.
وقتی در متن قرآن حداقل دو بار نحوه تیمم توضیح داده شده ، انتظار می رود مساله مهمی همچون منجی آخرالزمان ، جزو مسائل مطرح شده باشد. آیا تیمم مهمتر از اعتقاد به موعود بوده است ؟!
که درباره تیمم دو بار به طور کامل و صریح توضیح داده شده اما در مورد منجی اصلا سخنی به میان نیامده...
اگر به کتاب های اولیه حدیث و روایات نقل شده در صدر اسلام سری بزنید ، متوجه می شوید که در آنها هم هیچ سخنی از مهدی موعود به میان نیامده. اما هر چه زمان جلوتر می رود و به خصوص به زمان حکومت شیعه مذهب صفویه میرسیم ، مساله منجی در کتاب های حدیث رنگ و بو می گیرد و به آن شاخ و برگ فروان داده میشود. و روحانیون شیعه در حدیث سازی و نقل سخنان امام غایبشان از هم سبقت می گیرند!!!
متاسفانه نتیجه منفی اعتقاد به منجی در جوامع شیعه به خصوص ایران به گونه ای بازتاب یافته که توده ی مردم دست روی دست می گذارند و در برابر ظلم های حاکمان و شرایط بد روزگار سکوت می کنند. به این امید که شاید این جمعه و یا شاید آن جمعه با ظهور امام غایب ، همه چیز یک شبه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای درست شود.
این باور ، توده ی عوام را دچار چنان یبوست فکری میکند که گویی خود هیچ قدرتی برای تغییر اوضاع نابسامان ندارند و باید منتظر شخصی از جهان غیب باشند!
علاوه بر اینکه خودشان کاری نمی کنند ، دیگران را هم از تلاش نا امید می کنند...

تکنو کرات جان باز اومدی؟؟؟
زشته پسرم مولتی یوزر بودن......خجالت آوره
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله...
شما یه این سوال پاسخ بده که چرا این موضوعات مهم که این همه هم باعث تفرقه است توی قرآن نیومده...؟

البته برای من چیز عجیبی نیست. چون این ایرادات تنها موقعی معتبره و جای بحث کردن داره که اعتقاد داشته باشیم قرآن کلام خداست و نباید هیچ سوتی درش باشه که به نظر من اینطور نیست و طبیعیه که این ایرادات رو داشته باشه.

شرمنده ولی چشم دلت کوره وگرنه همه جواباش تو قرآن اومده،

و (آنها از روی استهزا) گفتند: (( دلهای ما در غلاف است ، (و ما از گفته ی تو چیزی نمی فهمیم))همین طور است)
خداوند آنها را به خاطر کفرشان ، از رحمت خود دور ساخته ، و کمتر ایمان می آورند. آیه 88 سوره بقره
 

Similar threads

بالا