دروازه های قدیمی اورمیه

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
حصار دور شهر:

از قدیم دور شهر اورمیه حصار محکمی کشیده شده بود وتا اوائل سلطنت سلسله پهلوی قسمتهای زیادی از حصار مزبور دیده می شد .سابقاً قلعه اورمیه یکی از قلاع مستحکم آن نواحی بوده ،بطوریکه در بحث تاریخ به تفصیل مذکور شد برای اولین مرتبه در قرن سوم هجری صدقه بن علی اطراف شهر اورمیه دیوارها کشیده و قلعه و برج وباروی محکمی ساخت وخندق عمیقی دور آن کند.از این پس در زمانهای مختلف حصار دور شهر و برجها مرمت و تجدید بنا گردید. بطوریکه در زمان کریم خان زند آزادخان افغان قلعه اورمیه را مستحکم نموده خزائن و اهل عیال خود را در آنجا گذاشته بود که آقا محمد حسن خان قاجار شهر را محاصره نموده قلعه را گشوده به آنها دست یافت. در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری موقع هجوم شیخ عبیداله کرد اهالی حصار دور شهر را محکم نموده در مقابل هجوم اکراد مقاومت کردند.



دروازه ها:

برای ورود به شهر در هشت نقطه از حصار اورمیه هشت باب در وازه ساخته شده بودند ، اطراف دروازه ها برج ها واستحکامات مناسب ومحل های محکم جهت مدافعین دروازه ها تعبیه شده بودند. بیرون دروازه خندق عمیقی کنده بودند که درمواقع ضروری محصورین شهر خندق ها را اب می بستند تا مانع ورود مهاجمین بشهر گردند. در سالهای اخیر این خندقها پر شده است.

اسامی دروازه های شهر ومحل انها بدین قرار بوده:

» دروازه یورد شاه
» نوگچر
» دروازه بالو یا سلماس
» توپراق قلعه
» بازار باش
» ارک
» عسگر خان
» هازاران

متاسفانه اکنون حتی یکی از این دروازه ها نیز نگهداری نشده است وتمام آنها پس از نفوذ تمدن غربی به این نواحی جهت نوسازی شهر بدون توجه به حفظ میراث گذشتگان خراب گردیده است.

هر یک از محلات شهر را نیز به همان نام می نامیدند، مثلا محله عسگرخان، محله بازارباش که این نامگذاری تا کنون از علائم شناسایی شهر اورمیه به کار می رود.

در نقشه زیر که در سال 1312 توسط شهرداری اورمیه تنظیم شده است می توانید این محله ها را مشاهده نمائید.


 

pirnia p

عضو جدید
به نطرم من اسم خیابون پهلوی خیلی جالب بود برام به جای اسم خیابون الانی:D
هم شهری دستت درد نکنه:gol:
 

Similar threads

بالا