درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی

810484104

عضو جدید
بسلام.لطفا چند مقاله یا پایان نامه در رابطه با نانو کامپوزیت های زیست تخریب پذیر به من ارسال کنید.:redface:
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوست عزیز سلام
P&ID یک واحد پالایشگاهی چیزی نیست که بتونی توی یک صفحه جا بدی حاقل چند صفحه میشه.مگه اینکه فرایندش خیلی ساده باشه که سر و تهش توی یه صفحه هم هم بیاد.
حالا چه واحدی مد نظرته؟
پالایشگاه نفتی یا گاز؟ شایدم پتروشیمی

خیلی بیشتر از چند صفحه است :razz:
 

hex6789

عضو جدید
خیلی بیشتر از چند صفحه است :razz:

بستگی داره چه جوری به قضیه نگاه کنی، اگه منظور یک واحد پالایشگاهی یعنی یک عدد پالایشگاه با همه واحدهاش باشه، اصولا نه تو اینترنت موجوده نه اینکه چند صفحه هستش :biggrin:
اما شاید منظور از یک واحد پالایشگاه، یکی از واحد های پالایشگاه باشه که در اون صورت شاید بشه گیر آوردش و چند صفحه A2 بشه :w02:
 

baran_1957

عضو جدید
مقالات در مورد تراوش تبخیری(Pervaporation)

مقالات در مورد تراوش تبخیری(Pervaporation)

با سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی
در این تاپیک قصد دارم مقالات مربوط به تراوش تبخیری(Pervaporation) را قرار بدهم و در ادامه اگر از این بحث خوشتون اومد توضیحات مفصلی در این مبحث ارائه خواهم داد.

برای آغاز از جداسازی آب و ایزوپروپانول شروع میکنم.
 

baran_1957

عضو جدید
توضیح مختصری در مورد prevaporation
فن­آوری جداسازي غشایی در سالهای اخير رشد چشمگيري داشته و با بهره­گيري از ويژگي­ها و توانايي­هاي خاص خود توانسته است براي بسياري از فرآیندهاي کلاسيک جداسازي رقيب قدرتمندي به شمار آيد. فرآیند تراوش تبخيري يکي از فرآیندهاي مهم در فن­آوری جداسازي به کمک غشاء می­باشد که در طول 15 سال گذشته توسعه قابل قبولي درصنايع شيميايي به عنوان يک ابزار موثر به منظور جداسازي و بازيافت مخلوط مايعات داشته است و در سال­های اخير به منظور افزايش کارآيي رآکتورهاي شيميايي نيز بکار گرفته شده است که در آنها مي­توان هم خوراک ورودي به راکتور و هم محصول آن ­را تصفيه کرد.
تراوش تبخيري يک فرآیند جداسازي پيچيده است، به این معني که انتقال جرم و انتقال حرارت درآن به صورت هم­زمان اتفاق مي­افتد و پارامترهای جداسازي در آن به شدت تحت تاثير مقدار جزء تراوش کننده از غشاء در مخلوط خوراک است. اين فرآیند اساساً براي جداکردن مقادیر اندک جزء تراوش کننده از يک مخلوط مايع مناسب می­باشد. اين فرآیند جداسازي زماني جذابيت بيشتري دارد که مخلوط مايع خوراک دارای نقطه آزئوتروپ باشد. پديده آزئوتروپ زماني اتفاق مي­افتد که فازهاي بخار و مايع داراي ترکيب يکسانی از جزء قابل استخراج باشند.
از آنجایی که تقطير معمولي براي جداسازي هر مخلوطي مناسب نيست، مخلوط حلال­های آلي با آب در ناحيه­اي که حلال آلي تقريباً در حال خالص شدن است، آزئوتروپ تشکيل مي­دهند و اين امر از خلوص بيشتر حلال جلوگيري مي­کند.
فرآیند تراوش تبخيري در این سال­ها بيشتر به واسطه توانايي در آب­زدايي از هيدروکربن­هاي مايع شناخته شده است به گونه­ای که با استفاده از این فرآیند می­توان مواد آلي بسيار خالصی توليد نمود. از مهم­ترين و پر کاربردترين هيدروکربن­هاي مايع می­توان به ترکیباتی نظیر اتانول، متانول، ايزوپروپيل الکل، اتيلن گلايکول و ... اشاره نمود که کلیه این ترکیبات قابلیت خالص سازی با استفاده از فرآیند تراوش تبخیری را دارا هستند. به دلیل برخورداری از پارامترهای اقتصادی مناسب و سادگی عملیاتی، فرآیند تراوش تبخيري مي­تواند با فرآیندهاي تقطير، يکسوسازي و سایر فرآیندهای خالص سازی متداول ترکیب شود و يا حتي جايگزين آنها گردد. در حال حاضر اطلاعات مناسبی در خصوص فرآیندهاي تراوش تبخيري که در مقياس صنعتي به کار گرفته شده­اند وجود دارد به گونه­ای که می­توان کارايي آنها را ارزيابی نمود.
در فرآیندهايي که نيروي پيش برنده آنها اختلاف فشار دو سمت غشاء می­باشد مانند اولترا *****اسيون ((UF، ميکرو*****اسيون (MF)، نانو*****اسيون ((NF و اسمز معکوس ((RO توده خوراک با گذشتن از ميان غشاهاي متخلخل خالص مي­شود و آلاينده­ها که مقادیر اندک موجود در خوراک می­باشند قادر به عبور از ميان غشاء نمي­باشند. دراين نوع فرآیندها غشاء به عنوان ***** يا صافي عمل مي­نمايد. اما در فرآیندهايي همچون تراوش تبخيري عکس این روند انجام مي­شود. يعني جزء آلاينده که مقدار کمي از خوراک را تشکيل مي­دهد از ميان غشاء در سه مرحله­ي جذب سطحي، نفوذ و دفع سطحي به صورت گزینش پذيری تراوش مي­نمايد و توده خوراک باقي مي­ماندبراي رسيدن به يک محصول خالص در اين نوع فرآیند در سمتي از غشاء که مربوط به محصول تراوش می­باشد از خلاء استفاده مي­شود. با اين کار بدون اينکه اختلاف فشار زيادي در طول غشاء ايجاد شود نسبت فشار بالايي بین دو سمت غشاء حاصل مي­گردد و جزء آلاينده به طور کامل خارج مي­شود. مزيت تراوش تبخيری اين است که از تنش و فشار مکانيکي بيش از حد به غشاء جلوگيري مي­شود. به کارگيري شرایط خلاء باعث مي­شود مايعي که از سمت خوراک به طرف غشاء حرکت مي­کند از طرف ديگر آن به صورت بخار دفع گردد. بنابراين عبارت تراوش تبخيري زماني به کار گرفته مي­شود که مخلوط خوراکي که درتماس با غشاء است حتماً مايع باشد که البته در حین تراوش از غشاء به بخار تبديل می­شود. نمایی از فرآیند تراوش تبخیری در شکل (4) نشان داده شده است. انتقال جرم به صورت گزینش پذير در عرض غشاء و به سمت فاز بخار انجام مي­شود. روش کار این فرآیند به شرح ذیل می­باشد: مخلوط آزئوتروپ حاصل از ستون تقطیر به داخل مدول غشایی منتقل می­گردد. این مدول حاوی تعدادی لوله می­باشد که در یک پوسته بسته بندی شده­اند. مخلوط بخار آب الکل در داخل پوسته و خارج لوله جریان می یابد ، داخل لوله­ها نیز خلاء می­باشد. مولکولهای آب ابتدا به سطح غشاء زئولیتی نوع A جذب شده و سپس از آن عبور می­کنند سپس از لایه سرامیکی متخلل پایه نیز عبور کرده و وارد قسمت خلا می­شوند. در حالی­که مولکولهای الکل در سمت خوراک باقی می­مانند. در نتیجه مخلوط آب / الکل در یک فرآیند ساده پیوسته جداسازی می­گردد.

 

پیوست ها

  • Prevaporation.jpg
    Prevaporation.jpg
    10.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

baran_1957

عضو جدید
در فرآیند تقطير هر جزئي که نقطه جوش پایين­تري داشته باشد زودتر جدا مي­شود. اما درفرآیند تراوش تبخيري جزئي که سريع­تر جذب غشاء شود و سريع­تر از ميان غشاء نفوذ نمايد زودتر جدا مي­شود. به عبارت ديگر، مکانيسم جداسازي در فرآیند تراوش تبخيري فراريت نسبي اجزاء نمی­باشد بلکه اختلاف خواص جذب سطحي و نفوذ اجزاء خوراک در غشاء می­باشد. به دليل پديده تغيير فاز گزینش پذير اجزای فاز مايع در هنگام عبور از درون غشاء و تراوش به فاز بخار به اين فرآیند تراوش تبخيری (pervaporation) مي­گويند:

Permeation + Evaporation = Pervaporation

به دلیل آن که سرعت نفوذ اجزاء موجود در خوراک متفاوت می­باشد، این امکان به وجود می­آید که جزئي که در خوراک غلظت کمي دارد، در محصول تراوش کرده غلظت بالايي داشته باشد. بنابراين در عمليات جداسازي غشايي موفقیت جداسازي توسط ساختار شيمي- فيزيکي غشاء تعيين مي­گردد.

همانطور که اشاره شد تقطير معمولي براي جداسازي هر مخلوطي مناسب نيست. مخلوط­ برخی از حلال­های آلي با آب در ناحيه­اي که حلال آلي تقريباً در حال خالص شدن است، تشکيل آزئوتروپ مي­دهند و اين پديده از خلوص بيشتر آنها جلوگيري مي­کند. اگر چه براي غلبه بر پديده آزئوتروپ از تقطير آزئوتروپي با استفاده از يک حلال کمکی استفاده می­شود ليکن همان طور که اشاره شد اين نوع تقطير به هزينه سرمايه­گذاري بالايي نياز دارد و همين عامل مانع از آن شده است که در صنعت فراگير شود. بنابراین استفاده از فرآیند تراوش تبخيري براي آب­زدايي از اين مخلوط­ها بسیار مناسب­تر می­باشد.

مخلوط­هايي هم وجود دارند که آزئوتروپ آن­ها در غلظت­های ميانی تشکيل مي­شود. در چنين حالاتي مقرون به صرفه نيست که تنها از فرآیند تراوش تبخيري براي جداسازي کامل استفاده شود. در اين حالت يک فرآیند ترکيبي که از تقطير و تراوش تبخيري تشکیل شده باشد مفيدتر می­باشد. به این شکل که نقطه آزئوتروپ توسط تراوش تبخيري شکسته مي­شود. و مابقی خالص سازی توسط تقطیر انجام می­پذیرد. نمونه­ای از یک فرآیند ترکيبی تقطیر - غشاء در شکل (5) نشان داده شده است.
 

پیوست ها

  • Distillation & PV.jpg
    Distillation & PV.jpg
    13.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

baran_1957

عضو جدید
به طور خلاصه فرآیند تراوش تبخيري از مزایای متعددي در صنايع برخوردار می­باشد که مي­توان به برخی از آنها اشاره کرد:
1- کاهش مصرف انرژي با توجه به بالا بودن بهاي انرژي
2- هزينه پايين سيستم غشایی (اعم از هزينه­های سرمايه گذاري و عملياتي)
3- بالاترين راندمان جداسازي ممکن بدون وجود محدوديت­هاي ترموديناميکي مانند آزئوتروپ
4- حجم اندک و پیوستگی واحدهای غشایی
5- رعایت شاخص­هاي زيست محيطي موجود
6- انجام عمليات در حالت حلقه بسته و حداقل پساب
7- امکان ساخت واحدهاي كوچك و فشرده با هزينه اوليه پايين به منظور جايگزينی با واحدهاي موجود
8- معرفی فن­آوری ساخت غشاهاي غيرآلي مانند غشاهاي زئوليتی. اين نوع غشاها داراي ویژگی­های چند منظوره همراه با پايداري حرارتی، مکانیکی و شیمیایی بالا مي­باشند. به علاوه اینکه مورد حمله بيولوژيکي قرار نمي­گيرند.
 
آخرین ویرایش:

baran_1957

عضو جدید
کاربردهای فرآیند تراوش تبخيری



فرآیند تراوش تبخيري کاربردهاي بسیاری در صنايع مختلف از جمله در صنايع شیمیایی، غذايي و دارويي دارد. به علاوه آلاينده های آلی موجود در پساب هايي که از اين کارخانه ها بيرون می آیند مي بايست براي حفظ محيط زيست خارج گردند. به منظور دسته بندی کاربردهاي اين فرآیند معمولاً مخلوط هايي که می توانند مورد تصفيه قرار گيرند به دو گروه عمده آبي / آلی و آلی / آلی تقسيم می شوند.

الف) مخلوطهاي آبي- آلي

عمده ترین کاربردهای این دسته از فرآیندهای جداسازی غشایی به شرح ذیل می باشند:

- آب زدايي: این فرآیند شامل جدا کردن آب از حلال هاي آلي می باشد. در حال حاضر دفع آب از مخلوط هاي آلي بزرگترين کاربرد صنعتي واحدهای جداسازي تراوش تبخيری به حساب مي آيد. در اکثر اين فرآیندها دفع آب تا حد ppm مد نظر می باشد. حتي اگر فرآیند تقطير نیز ممکن باشد، اين عمل براي دفع مقادير اندک آب بسيار گران قیمت می باشد. در جداول (3) و (4) نوعي مقایسه اقتصادی بین فرآیند تراوش تبخيري و تقطیر آزئوتروپیک ارائه شده­اند.
آب زدايي از اتانول و ايزوپروپانول دو نمونه رايج از به کارگيري فرآیند تراوش تبخيري مي باشند. هم اکنون صدها واحد عملياتى تراوش تبخيري در سرتاسر جهان درحال کار می باشند که بیشتر آنها براي آب زدايي از حلال­هاي آلي، مانند اتانول و ايزوپروپانول طراحی شده اند. با توجه به جداول فوق مي توان گفت هزينه جداسازي برای روش تراوش تبخيري درحدود 30 درصد هزينه جداسازي در روش تقطير آزئوتروپي و يا جذب مي باشد

- آلي زدايي­: این فرآیند شامل جداسازی آلاينده هاي آلي ازمخلوط هاي آبي آلي می باشد. جداسازی ترکيبات آلي که به میزان بسیار كمی در برخی جریان ها وجود دارند و دفع آنها در محيط زيست خطرناك مي باشد یکی از پر کاربردترین موارد استفاده از این نوع فرآیند می باشد. استخراج ترکيبات آلي از سيستم هاي آبي آلي توسط فرآیندهاي غشايي عموماً به سه منظور انجام مي­گیرد:

- بازيافت حلال

- کاهش آلودگي

- تغليظ ترکيبات آلي

دفع مواد آلاينده آلي فرار از پساب­هاي صنعتي، تغليظ ترکيبات عطرها درصنايع بهداشتی و آرايشي و استخراج فنل به عنوان حلال جهت خارج ساختن اجزاء معطر سير نشده و نفتني از روغن هاي روان کننده ازجمله کاربردهاي دیگر فرآیند تراوش تبخيري می باشند.

ب) مخلوط­هاي آلي- آلي

مخلوط­های آلي - آلي عموماً به صورت ذیل دسته­بندي می­شوند.

- مخلوط مواد قطبي وغير قطبي

الکل ها - آروماتيک ها؛ مانند مخلوط متانول- تولوئن

الکل ها - آلي فاتيک ها؛ مانند مخلوط اتانول- هگزان

الکل ها - اترها؛ مانند مخلوط متانول- متيل ترشری بوتيل اتر

- مخلوط آروماتيک­ها وآلي فاتيک­ها

مخلوط سيکلوهگزان - بنزن

مخلوط هگزان - تولوئن

- مخلوط مواد اشباع و غيراشباع

مخلوط بوتان بوتن

- مخلوط ايزومرها
مخلوط ايزومرهاي C-8

 

baran_1957

عضو جدید

با توجه به توضیحات گفته شده,در این پست مقاله ای در مورد جداسازی آب از ایزوپروپانول قرار دادم.
توضیح: با توجه به اینکه آب و ایزوپروپانول در1 (85.7wt% of IPA) و به قولی دیگر2 (87wt% of IPA) آزوتروپ تشکیل میدهند, لذا بهترین شرایط را برای استفاده از تراوش تبخیری فراهم میسازند.
در این مقاله از پلیمر کاتوسان به عنوان غشااستفاده شده که درصد جذب آب بالائی دارد.
چگونگی ساخت این غشا نیز توضیح داداه شده است.

1-Kittur et al, 2004
Nawawei et al, 2005-2
Article
 

پیوست ها

  • AzeotropicSeparationOfIsoPropanolWater.pdf
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0

t.salehi

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی یادش هست تو سیالات درباره محاسبه ابعاد گردابه ها چیزی خوندیم یا نه؟

اصلا بذارید سوالم رو بگم.
یک جریان رو از پهلو وارد یک مخزن (حاوی همان ماده) میکنیم. به دلیل سرعت جریان ورودی یک جریان گردابی داخل مخزن ایجاد میشه.
هدف محاسبه ابعاد گردابه ایجاد شده است.
میدونم که ابعاد گردابه ایجاد شده به ویسکوزیته ، دانسیته و دبی جریان ورودی وابسته است.
اما محاسبات ....؟:redface:
میشه کمکم کنید.
ممنون :smile:
 

Ali_farhani

عضو جدید
سلام خدمت بچه های گل باشگاه.
من یه مقاله در رابطه با فرایند ایزومریزاسیون میخوام.
ممنون میشم اگه کسی کمکم کنه.:gol:
تشکر
 

tavoosi

عضو جدید
درخواست کمک

درخواست کمک

واسه درس طرح و اقتصاد مهندسی
استادش گفته یه مقاله مرتبط را ترجمه کنید و تحویل دهید
کسی میتونه منو کمک کنه
ممنون میشم:gol:
 

pgu83

عضو جدید
please help

please help

[co2 capturing by using hydrate[]
مقاله یا پاورپوینت یا فیلم
ممنون
مرسی:):)
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کسی یادش هست تو سیالات درباره محاسبه ابعاد گردابه ها چیزی خوندیم یا نه؟

اصلا بذارید سوالم رو بگم.
یک جریان رو از پهلو وارد یک مخزن (حاوی همان ماده) میکنیم. به دلیل سرعت جریان ورودی یک جریان گردابی داخل مخزن ایجاد میشه.
هدف محاسبه ابعاد گردابه ایجاد شده است.
میدونم که ابعاد گردابه ایجاد شده به ویسکوزیته ، دانسیته و دبی جریان ورودی وابسته است.
اما محاسبات ....؟:redface:
میشه کمکم کنید.
ممنون :smile:


آره من بلدم :cool:
دو رو ضرب در 3 میکنی یا در 5 ضرب میکنی
بعد بعلاوه 2 میکنی میشه 7
بعد ازش جذر میگیری میشه 18
حالا باید بداریش تو موزانه جرم و انرژی که از حوصله اینجا خارجه
من یک راست جواب آخر و مینویسم
قطر گردابه شما 20 سانته:cool:
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آره من بلدم :cool:
دو رو ضرب در 3 میکنی یا در 5 ضرب میکنی
بعد بعلاوه 2 میکنی میشه 7
بعد ازش جذر میگیری میشه 18
حالا باید بداریش تو موزانه جرم و انرژی که از حوصله اینجا خارجه
من یک راست جواب آخر و مینویسم
قطر گردابه شما 20 سانته:cool:
حامد خان تو اين تاپيك هم از اين حرفها داشتيم ........!!!!!!!!!!
 

m.daryoosh

عضو جدید
کربنات آهن

کربنات آهن

خواهش می کنم هر کسی هر مطلبی در رابطه با کربنات آهن میداند برایم بنویسد.

با تشکر
 

negarstar

عضو جدید
سلام به همه مهندساي عزيز:gol: موضوع پروژه كارشناسيم در مورد كامپوزيتهاست ولي متاسفانه با جستجو تو كتاباي كتابخونه دانشگاه و سايتاي اينترنتي نتونستم مطالب كافي و مرتبطو پيدا كنم.مسئله اينجاست كه كامپوزيتها تو بيشتر رشته هاي مهندسي كاربرد داره از برق و مكانيك و عمران گرفته تا مهندسي پزشكي حالا مني كه يه مقاله يا پروژه جوندار از كامپوزيت ها تو حوزه مهندسي شيمي ميخوام دست خالي موندم راستش خسته و كلافه شدم از اين همه گشتن و پيدا نكردن :( ولي مثل اينكه شما كارتون خيلي درسته;) ممنون ميشم اگه واسه منم يه كاري بكنيد. پاينده و سربلند باشيد:smile:
 
  • Like
واکنش ها: FZ.H

hex6789

عضو جدید
آره من بلدم :cool:
دو رو ضرب در 3 میکنی یا در 5 ضرب میکنی
بعد بعلاوه 2 میکنی میشه 7
بعد ازش جذر میگیری میشه 18
حالا باید بداریش تو موزانه جرم و انرژی که از حوصله اینجا خارجه
من یک راست جواب آخر و مینویسم
قطر گردابه شما 20 سانته:cool:


:w07: :w15:
 

msmshavi

عضو جدید
مساله

مساله

جواب این مساله هارو میخواستم :) مربوط به درس ترمودینامیک 2 :

1. مطلوب است ضریب ژول تامسون برای گازی که از معادله ی واندروالس پیروی میکند؟

2.مطلوب است محاسبه GR/RT برای معادله ی ردلیش کوانگ در دمای T=232 C و فشار p=26 atm .

آقا دمتون گرم خیلی گیرم:confused::w10::w05::w20::w18:
 
آخرین ویرایش:

amirs1987

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

hex6789

عضو جدید
جواب این مساله هارو میخواستم :) مربوط به درس ترمودینامیک 2 :

1. مطلوب است ضریب ژول تامسون برای گازی که از معادله ی واندروالس پیروی میکند؟

2.مطلوب است محاسبه GR/RT برای معادله ی ردلیش کوانگ در دمای T=232 C و فشار p=26 atm .

آقا دمتون گرم خیلی گیرم:confused::w10::w05::w20::w18:
راجب سوال یک فکر نکنم بتونم کمکی بکنم، اما سوال 2 رو با مطلب می تونم سریع حل کنم، باید دستی باشه؟:redface:
 

Hamid Reza.M

مدیر بازنشسته
واسه درس طرح و اقتصاد مهندسی
استادش گفته یه مقاله مرتبط را ترجمه کنید و تحویل دهید
کسی میتونه منو کمک کنه
ممنون میشم:gol:

مقاله در چه زمینه ای میخواهید......چند کلمه ی کلیدی رو بیان کنید تا دوستان بتونند راحت تر کمکتون کنند
 

User Name

عضو جدید
رزینش همون طور که خودتون گفتید آکریلیک هستش ، دیگه چه مشکلی دارین؟
 

afs@ane

عضو جدید
سلام
استاد درس طرح و اقتصاد کارخانه ازمون یه پروزه ای خواسته که توی این پروژه باید فرایند تولید آبمیوه رو کامل براش توضیح بدیم و علاوه بر اون از نظر قیمت مواد اولیه، محصول،دستگاه ها و حتی زمین کارخانه و ... ان را بررسی کنیم .
کسی می تونه کمکم کنه؟
8 نمره داره!
فقط هم 1 ماه دیگه وقت دارم!!!!!
 
بالا