•رنگ و زنان
•زنان نسبت به افرادي كهبه رنگ آبي لباس مي پوشند احساس راحتي و اعتماد بيشتري مي كنند.
•براي همسرتان يك شاخه رز قرمز به نشانه عشق و علاقه بفرستيد.
•براي زناني كه صرفا" رابطه دوستي ( و نه عشقي ) داريدرز زرد بفرستيد.
•يكي از اتاقهاي نشيمن خانه خود را بارنگي خشن و پر رنگ مانند قرمز تيره رنگ كنيد تا نشانه قدرت و انرژي شما نزد همسرتانباشد.
•رنگ آميزي اتاق خواب به رنگ سبز مي تواند نشانهجواني و طبيعت باشد.
•رنگ وخانه
•بكاربردن رنگهاي سرد براي اجزاي اتاق خواب ( تخت خواب، ملافه ، پتو ... ) مكاني بدور از استرس و آرامش بخش را براي خوابي شيرينبراي شما فراهم مي كند.
•ديوارهاي اتاق خواب را برايايجاد آرامش به رنگهاي سرد و ملايم مانند آبي يا آبي مايل به سبز رنگ آميزي كنيد.
•قراردادن كوسن ارغواني روز مبلمان با رنگ خنثي ميتواند نشانه قدرت، توانگري و ثروت بوده و برانگيزنده تخيلات باشد.
•رنگ و لباس
•لباسهاي معمولي با رنگ سبز يا زرد موجب جلب توجه مي شوند. پيراهن ياژاكت آبي تيره رنگ مي تواند علامت قابليت اعتماد باشد.
•لباس ورزشي تمام خاكستري و خسته كننده خود را كنار گذاشته و براي راحتياعصاب خود از رنگهاي تيره تر يا روشنتر استفاده كنيد.
•لباس سراسر قهوه اي ممكن است شيك بنظر برسد اما خسته كننده و يكنواختخواهد شد. افزودن كمي رنگهاي سرد يا گرم مانند زرد، طلايي يا سبز باعث درخشانتر شدنظاهر و فرايندهاي ذهني شما خواهد شد.
•رنگ واتومبيل
•اتومبيل مشكي نشانه تمايل به گمنامي است.
•برخي رنگهاي بخصوص از آبي و قرمز حاكي از خود نمابودن راننده است.
•رنگ زرد و نارنجي دلالت بر ورزشكاربودن شما ميكند.
•انتخاب رنگ نقره اي يا طلايي ميتواند بيانگر ثروت و دارايي باشد.
•رنگ و زندگي حرفهاي
•رنگ و لباسهاي اداري
•لباسي به رنگ خاكستري تيره، مشكي يا آبي سير بپوشيد تا شخصي موفق، آگاهو جدي بنظر برسيد.
•پيراهن سفيد و ساده احترام و رسميترا براي شما به ارمغان خواهد آورد.
•پيراهن بژ و ياغير سفيد چهره محافظه كارانه ملايمتري را از شما ارائه خواهد نمود.
•رنگ و دفتركار
•كارتهاي ويزيت و سربرگها بهتر است به رنگهاي خنثي تهيه شوند. رنگهايسفيد و بژ معمولا" نسبت به رنگهاي ديگر راحت تر خوانده مي شوند.
•ديوارهاي آبي كمرنگ نسبت به سفيد بيشتر توليد آرامش نموده و بيشتر جلبتوجه مي كند.
•اسباب اثاثيه زرشكي يا ارغواني تيرهمحيط كار شما را مجلل و سلطنتي جلوه خواهد داد.
•براياجناس تبليغاتي، وب سايتها و نشانهاي ترفيعي از رنگهاي خشن و گيرا استفاده كنيد تاموجب جذب بيشتر مشتريان گردد. براي خوانايي بيشتر، رنگ مشكي را در چاپ متون بكارببريد.
•اكنون كه ايده هايي براي چگونگي استفاده ازرنگها در ذهن شما شكل گرفته، لازم است با برخي ازروشهايتاثير گذاري رنگها در زندگي نيز آشنا شويد.
•ارتباط ووابستگي
•اگر دقت كرده باشيد لباس افراد پليس و نظاميمعمولا برنگ آبي يا سبز تيـره انتخاب مي شود چون اينرنگهانشانه قدرت و ابوهت ميباشند. در بيمارستانها معمـولا" از ملافه والبسه سبز كمـرنـگ استفاده مي شود چراكه اين رنگ اثري تسكين دهنده وآرامش بخش دارد.
•مزاياي تبليغاتي
•رستورانها و اغذيه فروشيها اغلب براي جلب توجه بيشتر از رنگهاي قرمز وزرد استفاده مي كنند. اين گونه رنگها بوضوح ديــده مي شوند و بـيشتر بـه ياد مردممي مانند. اكثر شركتهاي بزرگ آرم محصولات خود را با رنگهايمذكور طراحي و ارائه مي كنند.
•استفاده در طراحي
•معمولا دكـمه هـاي حـسـاس و اعـلان خـطر و يـا اهرمهاي توقف اضطراري برنگ قرمز مي باشند برعكس رنگ سبز نشانه عبور و امنيت است. درطراحي بسياري ازوسايل بـكـاربـردن رنگهاي مختلف درقسمتهاي گوناگون براي گـويـاتر سـاخـتـن وضـايف، امـري اجتناب ناپذير است.
•در وب سايتها و نوشتارهاي تبليغاتي هنگاميكه بخشي ازكلمات با رنگ زرد نمايان گردند بيشتر نظر ما را بخود جلب كرده و باعث ميشود توجهبيشتري به آن قسمتهابنماييم.
•معمولا" رنگ سبز ما را به ياد يك موقعيت دوستانه و بدون خطر مي اندازد واين يكي از متداولترين موارد استفاده رنگها در تاثير گذاري رواني روي افراد است.
•زندگيتان را رنگي كنيد
•اگر تا حال زنگي شما خالي از رنگهاي گوناگون و شاد بوده و تــوجهي بهاستفاده از رنگها نمي كرديد، بهتر است شروع كنيد. شـركتـهاي تـبلـيغاتي و تـاجرانبـاهوش ازروانشانسي رنگها براي تاثير گذاري روي شما بهرهمي برند، شما نيز بايد براي تاثير گذاري در زندگيتان از رنگها استفاده كنيد.
•درك اينكه هر رنگي چه معني دارد، نقطه آغاز خوبي است. با بكارگيري رنگها زندگي خود را شيرين تر و رنگي تر نماييد.
•
رنگ در طراحی :
مبحث رنگ یکی از مهمترین عناصر موثر در هر نوع طراحی است. هنگامی که به یک جسم می نگریم در نگاه اول رنگ ان به چشم می اید و بعد و فرم ان و سپس بافت جسم را تشخیص می دهیم. همچنین رنگ مانایی بیشتری بر حافظه دارد چنانکه جسمی که به سرعت از کنار ما عبور میکند ممکن است فرم و بافت ان به خاطر فرد نماند اما رنگ ان معمولا در خاطر میماند.
پس لازم است بطور خلاصه به این مبحث بپردازیم و با تسلط کامل به مبحث رنگ و شناخت نحوه استفاده از انان به طراحی بک محوطه اقدام کنیم.
"رنگ حاصل بازتاب فیزیکی نور از سطح اشیاست که توسط چشم دریافت می شودو تاثیرات حسی گوناگونی را در افراد به وجود می اورد . چنانچه رنگهای روشن و پررنگ ،نشاط اور ،سرزنده و روح بخش هستند ،اما رنگهای تیره و کم رنگ ،عاری از نشاط ،سرزندگی و روح بخشی قلمداد می شوند." [مهندسین امایش محیط -1372]
" رنگ یکی از از خاصیتهای نور است . ادراک رنگ ،نتیجه نور تابیده شده ،تغییرات در ان ، ویژگی های جذب کنندگی ،انعکاسی و انتقالی سطح ،رابطه سطح با رنگهای اطراف ان و ویژگیهای چشم می باشد.
رنگ در برانگیختن احساسات بیننده ،یعنی واکنش های ذهنی او موثر است. رنگ توانایی زیاد و منحصر به فردی در تهییج ،مضطرب ساختن و ارامش بخشیدن به بیننده دارد . رنگ می تواند احساس دلهره ،نگرانی یا بی خیالی را به بیننده منتقل سازد. توانایی کنترل رنگ برای برانگیختن احساسات و رفتارهای مناسب از سوی بیننده برای ایجاد موثر فضای خارجی بسیاری اهمیت دارد.
فضاها و عناصر موجود درانها دارای مفاهیم ذتی هستند. میزان انتقال این مفاهیم به بیننده بستگی به میزان اگاهی بیننده از فضا و عناصر ان دارد . رنگ در به نمایش در اوردن ،تعادل و پنهان کردن این عناصر و مفاهیم انها می تواند بسیار موثر باشد."[ماتلاک ،جان .ل .]
v رنگهای گرم
درچرخه رنگها ، رنگهایی که احساس گرما را به انسان منتقل می کنند مانند قرمز ،نارنجی ،زرد و... به نام رنگهای گرم خوانده می شود. رنگهای گرم در طراحی جلو می ایند و قبل از رنگهای دیگر به چشم می خورند و نزدیک تر از فاصله حقیقیشان به نظر می رسند.
- استفاده از رنگهای گرم ، محیط را کوچکتر نشان می دهد.
v رنگهای سرد
رنگهای ابی ،سبز،بنفش و ... نیز که احساس سرما را منتقل می کنندرنگهای سرد نامیده می شوند.رنگهای سرد در منظر عقب می نشیتنند و دورتر از فاصله حقیقیشان از چشم به نظر می ایند.
-استفاده از رنگهای سر د در هر نوع محوطه ،فضا را بزرگتر نشان می دهد.
نکته: با قرار دادن رنگهای سرد در پس زمینه و رنگ های گرم در پیش زمینه یک محیط در چشم بیننده بزرگتربزرگتر جلوه