درخواست های مرتبط با | تجهیزات فرایندی پتروشیمی و پالایشگاهی

mehdi92

عضو جدید
شیر های ایمنی

شیر های ایمنی

سلام

تو طراحي safety valve يكي از مشخصه هاي مورد نياز دبي سيال هست .
كسي اطلاع داره مبناي تعيين دبي چي هست ؟ به عنوان مثال براي يك خط لوله و يا يك درام دبي كه بايد در محاسبات وارد بشه چطور تعيين ميشه و تابعي از چه پارامترهايي هست
با سپاس

با سلام
شرح کامل تعیین ذبی سیال آزاد شده از طریق شیرهای ایمنی در استاندارد api 521 ارائه شده است. و لی بصورت کلی بر اساس دو کیس طراحی برای وسل مرطوب (فاز مایع) و وسل غیر مرطوب (فاز گازی) تفاوت ان دو هم در این است که اگر سیال شما قبل از تبخیر و افزایش فشار مقداری حرارت دریافت خواهد کرد این در حالیست که برای فاز گازی حرارت دریافت شده باعث افزایش فشار گاز می شود. در حالت دو فازی نیز دو شیر یکی برای مایع و دیگری برای گاز سایز می شود و سپس سایز بزرگتر انتخاب می شود.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به دوستای خوبم.

یه سوال؟

من میخواستم بدونم یه کنترل ولو چطوری کار میکنه.یعنی مکانیسم کنترلیش چطوریه منظور چطوری از اتاق کنترل واسش فرمان می فرستن و چطوری با هوا باز و بسته میشه؟

ممنون.
 

hamed_majhool

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به دوستای خوبم.

یه سوال؟

من میخواستم بدونم یه کنترل ولو چطوری کار میکنه.یعنی مکانیسم کنترلیش چطوریه منظور چطوری از اتاق کنترل واسش فرمان می فرستن و چطوری با هوا باز و بسته میشه؟

ممنون.

کنترل ولو عموما به صورت عنصر نهایی عمل میکنه یعنی فرمان خودش رو از کنترلر میگیره که به چه اندازه باز کنه یا ببنده..کنترلر برخلاف ترنسمیتر یه قسمتی داره به عنوان ستینگ یا تنظیم ست پوینت...اپراتور مقدار مطلوب خودش رو از طریق ست پوینت انتخاب میکنه و کنترلر مقدار اندازه گیری شده توسط ترنسمیتر رو با مقدار مطلوب مقایسه میکنه و بر اساس نوع کنترلر فرمان مورد نظر رو بروی ولو میفرسته در جهت باز شدن یا بسته شدن...کنترلر ها هم میتونن نیوماتیکی باشن هم الکتریکی...در سیستم های پیشرفته تر که اتاق کنترل از دی سی اس یا پی ال سی بهره میگیره اپراتور جریانی از 4 تا 20 میلی آمپر رو به عنوان مینیمم و ماکزیموم به عنوان ست پوینت انتخاب میکنه اگر کنترلر نیوماتیکی باشه لازمه تا این جریان به نیوماتیک تبدیل بشه تا برای کنترلر قابل فهم باشه پس از یه آی تو پی استفاده میشه که سیگنال جریان رو به فشار تبدیل میکنه..خروجی کنترلر بصورت سیگنالی از 3 تا 15 psi وارد کنترل ولو میشه و دیافراگم روی ولو رو جابجا میکنه و شیر باز یا بسته میشه...فرایند یک فیدبک هم داره که مجددا توسط پی تو آی سیگنال فشار به جریان تبدیل میشه و به کنترل بر میگرده...البته این یک نوع از سیستم کنترلیه ممکنه تمام قسمت های ابزار دقیق نیوماتیک یا الکترونیکی یا ترکیبی از هر 2 باشند..
 

hamidrezachemeng

کاربر فعال
کنترل ولو عموما به صورت عنصر نهایی عمل میکنه یعنی فرمان خودش رو از کنترلر میگیره که به چه اندازه باز کنه یا ببنده..کنترلر برخلاف ترنسمیتر یه قسمتی داره به عنوان ستینگ یا تنظیم ست پوینت...اپراتور مقدار مطلوب خودش رو از طریق ست پوینت انتخاب میکنه و کنترلر مقدار اندازه گیری شده توسط ترنسمیتر رو با مقدار مطلوب مقایسه میکنه و بر اساس نوع کنترلر فرمان مورد نظر رو بروی ولو میفرسته در جهت باز شدن یا بسته شدن...کنترلر ها هم میتونن نیوماتیکی باشن هم الکتریکی...در سیستم های پیشرفته تر که اتاق کنترل از دی سی اس یا پی ال سی بهره میگیره اپراتور جریانی از 4 تا 20 میلی آمپر رو به عنوان مینیمم و ماکزیموم به عنوان ست پوینت انتخاب میکنه اگر کنترلر نیوماتیکی باشه لازمه تا این جریان به نیوماتیک تبدیل بشه تا برای کنترلر قابل فهم باشه پس از یه آی تو پی استفاده میشه که سیگنال جریان رو به فشار تبدیل میکنه..خروجی کنترلر بصورت سیگنالی از 3 تا 15 psi وارد کنترل ولو میشه و دیافراگم روی ولو رو جابجا میکنه و شیر باز یا بسته میشه...فرایند یک فیدبک هم داره که مجددا توسط پی تو آی سیگنال فشار به جریان تبدیل میشه و به کنترل بر میگرده...البته این یک نوع از سیستم کنترلیه ممکنه تمام قسمت های ابزار دقیق نیوماتیک یا الکترونیکی یا ترکیبی از هر 2 باشند..

با تشکر از مطالب خوبتون ممنون میشم اگه واستون مقدوره کتاب یا جزوه ای که در مورد اصول اولیه ی کنترل مطالب مقدماتی رو مطرح میکنه معرفی کنین.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل ولو عموما به صورت عنصر نهایی عمل میکنه یعنی فرمان خودش رو از کنترلر میگیره که به چه اندازه باز کنه یا ببنده..کنترلر برخلاف ترنسمیتر یه قسمتی داره به عنوان ستینگ یا تنظیم ست پوینت...اپراتور مقدار مطلوب خودش رو از طریق ست پوینت انتخاب میکنه و کنترلر مقدار اندازه گیری شده توسط ترنسمیتر رو با مقدار مطلوب مقایسه میکنه و بر اساس نوع کنترلر فرمان مورد نظر رو بروی ولو میفرسته در جهت باز شدن یا بسته شدن...کنترلر ها هم میتونن نیوماتیکی باشن هم الکتریکی...در سیستم های پیشرفته تر که اتاق کنترل از دی سی اس یا پی ال سی بهره میگیره اپراتور جریانی از 4 تا 20 میلی آمپر رو به عنوان مینیمم و ماکزیموم به عنوان ست پوینت انتخاب میکنه اگر کنترلر نیوماتیکی باشه لازمه تا این جریان به نیوماتیک تبدیل بشه تا برای کنترلر قابل فهم باشه پس از یه آی تو پی استفاده میشه که سیگنال جریان رو به فشار تبدیل میکنه..خروجی کنترلر بصورت سیگنالی از 3 تا 15 psi وارد کنترل ولو میشه و دیافراگم روی ولو رو جابجا میکنه و شیر باز یا بسته میشه...فرایند یک فیدبک هم داره که مجددا توسط پی تو آی سیگنال فشار به جریان تبدیل میشه و به کنترل بر میگرده...البته این یک نوع از سیستم کنترلیه ممکنه تمام قسمت های ابزار دقیق نیوماتیک یا الکترونیکی یا ترکیبی از هر 2 باشند..

ممنون حامد جان اینجا از هر کی می پرسی به چیزی تحویلت میده که کلا قاطی میکنی.

خوب حالا یکمم در مورد FT , FR ها و مکانیسمشون می تونی توضیح بدی؟
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام به دوستای خوبم.

یه سوال؟

من میخواستم بدونم یه کنترل ولو چطوری کار میکنه.یعنی مکانیسم کنترلیش چطوریه منظور چطوری از اتاق کنترل واسش فرمان می فرستن و چطوری با هوا باز و بسته میشه؟

ممنون.

شهرام جان چند تا فايل دارم اميدوارم بدردت بخوره و بتوني دانلود كني

يه پاورپونيت كه كار تك تك اجزاي شير كنترل رو با شكل هاي خوبي توضيح داده
 

پیوست ها

  • CONTROL VALVE.rar
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 5

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام به دوستای خوبم.

یه سوال؟

من میخواستم بدونم یه کنترل ولو چطوری کار میکنه.یعنی مکانیسم کنترلیش چطوریه منظور چطوری از اتاق کنترل واسش فرمان می فرستن و چطوری با هوا باز و بسته میشه؟

ممنون.

داداش اينم دو تا ديگه. يكيش از فايل هاي خيلي قديميه باشگاهه كه البته مال شركت گازه.نميدونم از كجا اومده تو سيستم من :D

يكي ديگش هم مال شركت ره آوران فنون پتروشيمي هست كه اصول كار شير كنترل ها رو تو 54 صفحه خيلي خوب توضيح داده حتي سايزينگ شير كنترل رو هم داره. به نظرم اومد اين فايل ها خوب باشه. بازم فايل دارم اگه ديدي اينا كافي نيست يا بدردت نميخوره بگو بگردم فايل هاي بهتري برات بذارم ;)
 

پیوست ها

  • control valve.pdf
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 5
  • Control_Valves[1].85.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 5

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر فراوان از دوستانی که اینجا فعالانه و بی هیچ چشمداشتی فعالیت میکنن و واسه رضای خدا به خلق کمک می کنن.

خوب چندتاسوال دیگه هم دارم.از دوستایی که تجربه اطلاعات دارن خصوصا تجربه صنعتی خواهشمندم کمک کنن.


1- مراحل راه اندازی پمپ و کمپرسور.؟
2_وقتی یه به اصلاح میگن یه واحد گازی مثل پالایشگاه گاز تحت فشار بسته شده یعنی چی؟
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با تشکر فراوان از دوستانی که اینجا فعالانه و بی هیچ چشمداشتی فعالیت میکنن و واسه رضای خدا به خلق کمک می کنن.

خوب چندتاسوال دیگه هم دارم.از دوستایی که تجربه اطلاعات دارن خصوصا تجربه صنعتی خواهشمندم کمک کنن.


1- مراحل راه اندازی پمپ و کمپرسور.؟
2_وقتی یه به اصلاح میگن یه واحد گازی مثل پالایشگاه گاز تحت فشار بسته شده یعنی چی؟


شهرام جان چند تا فايل داشتم ببين به دردت ميخوره

24- انجام آزمايش هاي لازم پيش از بهره برداري
25-راه اندازي
26-انجام آزمايش هاي لازم پس از بهره برداري
51- در سرويس قرار دادن پمپ هاي external gear
68- در سرويس قرار دادن پمپ هاي پلانجري
 

پیوست ها

  • pump.rar
    331.4 کیلوبایت · بازدیدها: 1

hamidrezachemeng

کاربر فعال
با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم Blow Down Valve و Shut Down Valve کاربردشون در صنعت چیه در کجا استفاده میشن چه تفاوتهایی دارن با هم و چرا به این اسم ها نامگذاری میشن.همچنین ساختارشون و اینکه چرا معمولا به صورت Manual هستن و تو سیستم DCS اپراتور میتونه از پشت پنل اونارو باز و بسته کنه؟ممنون از راهنمایی های خوبتون
 

vessel

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم Blow Down Valve و Shut Down Valve کاربردشون در صنعت چیه در کجا استفاده میشن چه تفاوتهایی دارن با هم و چرا به این اسم ها نامگذاری میشن.همچنین ساختارشون و اینکه چرا معمولا به صورت Manual هستن و تو سیستم DCS اپراتور میتونه از پشت پنل اونارو باز و بسته کنه؟ممنون از راهنمایی های خوبتون
به طور مثال خط گاز ورودی یک برج جذب : وقتی سیستم در حالت نرمال قرار داشته باشدShut Down Valveبسته و Blow Down Valve باز بوده و از طریق مسیر خروجی این ولو گاز وارد برج میشه ولی اگر برج shotdown بشه Blow Down Valve بسته و Shut Down Valve باز خواهد شد و گاز از این طریق به فلر فرستاده میشود. این دو ولو دستی نیستند و از طریق سیستم ESD فرمان میگیرند و لی معمولا یک پانل کنار هر کدام بوده که میتوان از ان طریق به صورت دستی ولوها رو باز و بسته یا بعد از SHOTDOWN ریست کرد .
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
balance line بالانس لاین در پمپ های سانتریفیوژ کارش چیه.

منظورلاینی که ورودی و خروجی پمپ رو روی کیسینگ بهم وصل میکنه.
؟


یه لاین دیگه هم هست که ورودی و خروجی چک ولو رو که در خروجی پمپ وصل میشه بهم وصل میکنه.وظیفه اون چیه؟
 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام

کسی اطلاعاتی راجبه توربو اکسپندر داره؟turbo expander

turbo expander يا expansion turbine يك توربين جريان محوري يا سانتريقيوژي است كه گاز با فشار بالا وارد آن مي شود و با فشار كم از ان خارج مي شود اين كار باعث توليد كار مي شود از اين كار براي به حركت درآوردن كمپرسور استفاده مي شود . اين فرايند يك فرايند isentropic است . چون در قسمت خروجي گاز با فشار پايين خارج مي شود اين كار باعث افت دما در حدود منقي 150 درجه سانتي گراد يا كمتر از آن مي شود كه بستگي به خواص گاز و شرايط فشار عملياتي دارد.

از اين توربين در NGL ها در كارخانه هاي مايع سازي گازها مثل اكسيژن ، نيتروژن ،هليم و.... استفاده مي شود.

رنج عملياتي آن 750 w تا 7.5 MW

[h=3]Extracting hydrocarbon liquids from natural gas[/h][h=3]Power generation[/h][h=3]Refrigeration system[/h][h=3]Power recovery in fluid catalytic cracker[/h]




 

amir4924

عضو جدید
balance line بالانس لاین در پمپ های سانتریفیوژ کارش چیه.

منظورلاینی که ورودی و خروجی پمپ رو روی کیسینگ بهم وصل میکنه.
؟


یه لاین دیگه هم هست که ورودی و خروجی چک ولو رو که در خروجی پمپ وصل میشه بهم وصل میکنه.وظیفه اون چیه؟
به این لاین warm up لاین میگن که برای این بکار میره که همیشه پمپ پر و جریان سیال در اون وجود داشته باشه
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب بذار خودم اطلاعاتی که کسب کردم رو بگم
لاینی که ورودی و خوجی چک ولو رو در خروجی پمپ ها بهم وصل می کنه در حقیقت برای همدما نگه داشتن پمپ و خط لوله هست.
وقتی پمپ رو خاموش می کنن باید حتما این لاین که مثل یه by pass می مونه باز می کنن تا دمای پمپ و خط لوله همدما بمونه و موقع استارت پمپ شوک حرارتی به پمپ وارد نشه.

موقعی هم که پمپ استارت شد این لاین بسته میشه و سیال از مسیر اصلی که همون چک ولو می باشد عبور می کند.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سال دیگه میخوام بپرسم ببینم کی بلده بعد خودمم جوابمو میدم.
می خوام یکم اطلاعات صنعتیمون بالا بره.



خوب فرق پمپ های سانتریفیوژ با پمپ های رفت و برگشتی هنگام راه اندازی چیه؟
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب یه سوال دیگه بازم اگه کسی جواب نداد خودم جوابشو میدم.

ورودی و خروجی های پمپ و کمپرسور رو چطور میشه تشخیص داد.؟
 

علیرضا ل

عضو جدید
balance line بالانس لاین در پمپ های سانتریفیوژ کارش چیه.

منظورلاینی که ورودی و خروجی پمپ رو روی کیسینگ بهم وصل میکنه.
؟

خوب یه لطفی کن جواب اینم بگو

خوب یه سوال دیگه بازم اگه کسی جواب نداد خودم جوابشو میدم.

ورودی و خروجی های پمپ و کمپرسور رو چطور میشه تشخیص داد.؟

یکیش که همین بزرگتر بودن لاین ساکشن نسبت به دیسچارژه

چند تا سوال دیگه هم توی تاپیک سوالات داشتم که کسی جواب درست و درمونی نداد بی زحمت شما هم یه نگاهی بهش بندازین:

1 - چرا تعداد پروانه ها در پمپهای سانتریفوژ چند مرحله ای عددی فرد است؟ مثلا 3مرحله ای ، 5مرحله ای و ...
2 - چرا دهانه ورودی ساکشن را در پمپها از دیسچارژ بزرگتر درنظر میگیرند؟ و آیا در کمپرسورها هم این موضوع برقرار است؟
3 - چرا بعد از انجام رادیوگرافی (RT)، لول سنجها (LITها) به هم می ریزد؟ و برای جلوگیری از این کار چه باید کرد؟
4 - تفاوت اوریفیس با FO ها در چیست و کاربرد هر یک در کجاست؟ و اینکه چگونه اوریفیس جریان گاز را از مایع تشخیص دهیم؟
5 - نحوه عملکرد لودینگ ولوها (Loading Valve) در کمپرسورها چگونه است؟
6 - چگونه تشخیص دهیم یک استیم ترپ (Steam Trap) مربوط به کدام نوع از استیم میباشد؟ به عنوان مثال آیا این مسئله صحیح است که ترپ بین دو فلنج نوع 150 از نوع MPS خواهد بود؟

 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یه سال دیگه میخوام بپرسم ببینم کی بلده بعد خودمم جوابمو میدم.
می خوام یکم اطلاعات صنعتیمون بالا بره.



خوب فرق پمپ های سانتریفیوژ با پمپ های رفت و برگشتی هنگام راه اندازی چیه؟

هنگام راه اندازي پمپ هاي سانتريفيوژ خروجي پمپ در ابتدا بسته و پمپ رو راندازي مي كنن و سپس به صورت آهسته ولو ديسشارژ رو باز مي كنن. اما در پمپ هاي رفت و برگشتي بخاطر بالا بودن فشار نسبت به پمپ هاي سانتريفيوژ ولو ديسشارژ رو باز مي كنن سپس پمپ رو راندازي مي كنن.

نكته: شير ساكش پمپ هاي سانتريفيوژ بايد هميشه باز باشد تا پمپ از سيال پر باشه اين كار باعث ميشه علاوه بر اين كه در شرايط اضطراري پمپ سريع در سرويس قرار بگيره عمل روغنكاري را نيز انجام مي دهد.
هم زمان با باز كردن شير ساكشن عمل هوا گيري رو نيز بايد انجام داد.
براي كاهش يا افزايش دبي هميشه از ولو ديسشارژ اين كار انجام مي شود و ولو ساكشن هميشه باز است.
 

hamidrezachemeng

کاربر فعال
یک سوال که واسه من مطرح هستش اینه که فرق پمپ با توربوپمپ چی هستش و بطور کلی اطلاعاتی میخوام در مورد طرز کار توربوپمپها.ممنون
 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب یه سوال دیگه بازم اگه کسی جواب نداد خودم جوابشو میدم.

ورودی و خروجی های پمپ و کمپرسور رو چطور میشه تشخیص داد.؟

پمپ هاي سانتريفيوژ ورودي ان از مركز پمپه يا همون چشمه پمپ ( با نگاه به پمپ : شفت به يك موتور وصله، دقيقا 180درجه مخالف آن ورودي پمپه) به شكل هاي زير توجه كن



كمپزسورهاي سانتريفيوژي هم دقيقا به همين صورت مي باشند.

كمپرسور هاي جريان محوري : وردودي و خروجي آن در جهت محور مي باشد به اين صورت كه گاز وارد كمپرسور مي شود و در جهت محور افزايش فشار پيدا مي كند و حجم گاز كم مي شود و به علت اين كاهش حجم اندازه قطر پروانه ها در خروجي كمتر مي شود. به شكل زير دقت كني ورودي و خروجي مشخص است


اينم يه دياگرام كامل با ورودي و خروجي كمپرسور screw:



اينم يه كمپرسور پيستوني : همن طور كه از شكل معلوم است قطر لاين ورودي آن از خروجي آن بزرگتر است

 

amir4924

عضو جدید
پمپ هاي سانتريفيوژ ورودي ان از مركز پمپه يا همون چشمه پمپ ( با نگاه به پمپ : شفت به يك موتور وصله، دقيقا 180درجه مخالف آن ورودي پمپه) به شكل هاي زير توجه كن



كمپزسورهاي سانتريفيوژي هم دقيقا به همين صورت مي باشند.

كمپرسور هاي جريان محوري : وردودي و خروجي آن در جهت محور مي باشد به اين صورت كه گاز وارد كمپرسور مي شود و در جهت محور افزايش فشار پيدا مي كند و حجم گاز كم مي شود و به علت اين كاهش حجم اندازه قطر پروانه ها در خروجي كمتر مي شود. به شكل زير دقت كني ورودي و خروجي مشخص است


اينم يه دياگرام كامل با ورودي و خروجي كمپرسور screw:



اينم يه كمپرسور پيستوني : همن طور كه از شكل معلوم است قطر لاين ورودي آن از خروجي آن بزرگتر است


با تشکر از توضیحتون ولی این مسئله همیشه صدق نمیکنه چون پمپ های سانتریفیوژ هم انواع مختلفی دارن که بطور مثال در نوع سوسماری خروجی و ورودی هردو از مرکزه و بهترین راه تشخیص ورودی و خروجی از سایز لوله است.
 

amir4924

عضو جدید
یک سوال که واسه من مطرح هستش اینه که فرق پمپ با توربوپمپ چی هستش و بطور کلی اطلاعاتی میخوام در مورد طرز کار توربوپمپها.ممنون
پمپ ها اکثرا سیستم های محرکشون برقی یا همون الکتروموتوریه ولی در سیستم های روغنکاری و سیستم های حساس که همیشه باید جریان برقرار باشه یک پمپ برقی و یک پمپ توربینی قرار میدن که اگر به هر دلیلی برق قطع شد پمپ دیگه کار کنه و جریان برقرار باشه.که معمولا به پمپ توربینی main و به برقی auxilary گفته میشه.
پمپ های توربینی نیروی محرکه خودشون را از یک توربین کوچیک میگیرن که معمولا با MP steam کار میکنه.
 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با تشکر از توضیحتون ولی این مسئله همیشه صدق نمیکنه چون پمپ های سانتریفیوژ هم انواع مختلفی دارن که بطور مثال در نوع سوسماری خروجی و ورودی هردو از مرکزه و بهترین راه تشخیص ورودی و خروجی از سایز لوله است.

بله شما درست مي گيد
من به اين خاطر اين توضحيح رو دادم كه بيشتر پمپ هاي سانتريفيوژي در صنعت از سانتريفيوژي تك مرحله اي از يك طرف مكش است
 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چند تا سوال دیگه هم توی تاپیک سوالات داشتم که کسی جواب درست و درمونی نداد بی زحمت شما هم یه نگاهی بهش بندازین:

1 - چرا تعداد پروانه ها در پمپهای سانتریفوژ چند مرحله ای عددی فرد است؟ مثلا 3مرحله ای ، 5مرحله ای و ...

اين اشتباهه چون پمپ هاي 2 مرحله اي هم وجود داره كه كاربرد زيادي داره

2 - چرا دهانه ورودی ساکشن را در پمپها از دیسچارژ بزرگتر درنظر میگیرند؟ و آیا در کمپرسورها هم این موضوع برقرار است؟
در پمپ ها براي جلوگيري از پديده كاويتاسيون كه بوسيله NPSH تعيين مي شود از اين پديده جلوگيري مي كنند. يعني جلوگيري از بخار شدن سيال در دهانه مكش
افت فشار از اصطکاک ناشي مي شود و در واقع نوعي تبديل انرژي مي‌باشد . اصطکاک يک نيروي مقاوم براي جريان سيال است . براي حرکت سيال ، نيروي پيشران بايد بزرگتر از نيروي مقاوم باشد . در اصطلاح فني گفته مي شود که افت فشار بايد بزرگتر از مقدار اصطکاک باشد.
يک لوله باقطرکوچکتر مقاومت بيشتري در مقابل جريان نسبت به يک لوله با قطر بزرگتر ايجاد مي‌کند . زماني که مقدار جريان در يک پمپ بيشتر شود ، اصطکاک نيز افزايش مي يابد. افزايش مقدار جريان ، فشار مکش ( ورودي ) قابل دسترسي را کاهش مي‌دهد .
با افزايش مقاومت در برابر جريان در ورودي ( مکش ) پمپ ، مايع ممکن است بخار شود.
بنابراين با افزايش مقدار جريان ، اصطکاک افزايش و فشار مکش کاهش مي يابد و احتمال بخار شدن سيال در ورودي بيشتر مي شود.

در كمپرسور ها به علت كاهش حجم گاز در خروجي دهانه ديسچارج از ساكشن كوچكتر هستند.





 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چند تا سوال دیگه هم توی تاپیک سوالات داشتم که کسی جواب درست و درمونی نداد بی زحمت شما هم یه نگاهی بهش بندازین:

6 - چگونه تشخیص دهیم یک استیم ترپ (Steam Trap) مربوط به کدام نوع از استیم میباشد؟ به عنوان مثال آیا این مسئله صحیح است که ترپ بین دو فلنج نوع 150 از نوع MPS خواهد بود؟


طبق استاندارد ANSI براي فلنج ها كلاس بندي خاصي در نظر گرفته شده مثل 150 ، 300، 600 و غيره كه هر كدام از اين اعداد نشان دهنده حداكثرفشار بر حسب psi در حداكثر دمايي است كه فلنجها تحمل مي كنند و با توجه به اين كه بخار انواع مختلفي دارد و بر حسب فشار به LP و MP و HP تقسيم مي شوند مي توانند يكي از راههاي تشخيص اين باشد كه steam trap به كار رفته بين فلنج از كدام نوع استيم است .
با توجه به اين كه فشار براي LP MP HP در كشورهاي مختلف و كمپاني هاي مختلف با هم تفاوت دارد مي توان به صورت سر انگشتي مقادير زير را براي آنها در نظر گرفت
steam below 50-psig (3.5 barg) is termed as low pressure steam. LPSteam above 50-psig (3.5 barg) but below 250-psig (17.5 barg) is termed as medium pressure steam. MP Steam above 250-psig (17.5 barg) but below 600-psig (40 barg) is termed as high pressure steam. HPبنابراين مي توان از فلنج هاي زير يراي هر كدام از آنها استفاده كرد

Low Pressure (LP) steam - use ASME 150 pound flange
Intermediate Pressure (IP) steam - use ASME 300 pound flange
Medium Pressure (MP) steam - use ASME 600 pound flange
High Pressure (HP) steam - use ASME 900 pound flanges and up
 

farzad84

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چند تا سوال دیگه هم توی تاپیک سوالات داشتم که کسی جواب درست و درمونی نداد بی زحمت شما هم یه نگاهی بهش بندازین:

4 - تفاوت اوریفیس با FO ها در چیست و کاربرد هر یک در کجاست؟ و اینکه چگونه اوریفیس جریان گاز را از مایع تشخیص دهیم؟

منظورت از FO همان Orifice flange ؟
 
آخرین ویرایش:

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنگام راه اندازي پمپ هاي سانتريفيوژ خروجي پمپ در ابتدا بسته و پمپ رو راندازي مي كنن و سپس به صورت آهسته ولو ديسشارژ رو باز مي كنن. اما در پمپ هاي رفت و برگشتي بخاطر بالا بودن فشار نسبت به پمپ هاي سانتريفيوژ ولو ديسشارژ رو باز مي كنن سپس پمپ رو راندازي مي كنن.

نكته: شير ساكش پمپ هاي سانتريفيوژ بايد هميشه باز باشد تا پمپ از سيال پر باشه اين كار باعث ميشه علاوه بر اين كه در شرايط اضطراري پمپ سريع در سرويس قرار بگيره عمل روغنكاري را نيز انجام مي دهد.
هم زمان با باز كردن شير ساكشن عمل هوا گيري رو نيز بايد انجام داد.
براي كاهش يا افزايش دبي هميشه از ولو ديسشارژ اين كار انجام مي شود و ولو ساكشن هميشه باز است.

ممنون از جواب کاملت فرزاد جان.
کاملا درسته.

فقط علت اینو که چرا پمپ های سانتریفیوژ رو با discharge بسته راه می اندازن برای جلوگیری از over load پمپ هستش.چون اگه خروجی پمپ باز باشه بار و فشا زیادی به پمپ وارد میشه به همین خاطر اول دیسارژ رو میبندن و کم کم بازش می کنن تا کم کم بار گذاری بشه.
ولی همونطور که اشاره کردید چون اختلاف فشاری که پمپ های رفت و برگشتی ایجاد میکنه خیلی زیاده اگه با خروجی بسته راه اندازی بشه موجب ترکیدگی لاین یا حتی خود پمپ میشه.



خیلی خیلی ممنونم که دوباره این تاپیک داره جون میگیره
 
آخرین ویرایش:
بالا