خلبانان بیشتر در معرض ابتلا به ضایعات مغزی هستند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92060100169
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱



پژوهش جدید محققان دانشگاه تگزاس نشان داده که خلبانان پروازهای ارتفاع بالای نیروی هوایی آمریکا بیشتر در معرض ابتلا به ضایعات مغزی ناشی از بیماری تراکم‌زدایی هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این محققان همچنین تائید کردند که غواصان و کوهنوردان نیز از تلفات وارده در اثر بیماری تراکم‌زدایی یا رفع فشار در مغز در امان نیستند.

بیماری تراکم‌زدایی که به بیماری غواصان نیز مشهور بوده، عارضه‌ای است که بدن انسان پس از قرار گرفتن در فضای پرفشار دچار آن شده و با اختلالاتی روبرو می‌شود. تراکم‌زدایی حباب‌های کوچکی از نیتروژن به رگهای خون می فرستد که اغلب منجر به درد مفاصل برای چند روز یا چند هفته می‌شود.

همچنین مجموعه‌ای از عوامل فیزیولوژیکی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. از آن جمله باید به چربی بالا که می‌تواند مقدار زیادی نیتروژن را برای مدتی طولانی بعد از یک غوص نگهداشته، سن پائین که در صورت نارسائی در گردش خون و دستگاه تنفسی، سیستم حمل‌ونقل نیتروژن و دفع آن از بدن مختل می‌شود، کم‌آبی که در آن کمی آب بدن باعث غلظت خون شده و حمل نیتروژن را با مشکل مواجه می‌کند، خستگی و موارد دیگر اشاره کرد.

محققان به بررسی بیماری تراکم‌زدایی در میان 102 خلبان هواپیمای شناسایی لاکهید U-2 که در ارتفاع 22 هزار متری پرواز می‌کنند، پرداختند. نتایج نشان داد که این خلبانان با سنین 26 تا 50 سال، از نزدیک به چهار برابر حجم و سه برابر تعداد ضایعات مغزی بیشتر نسبت به غیرخلبانان برخوردار بودند.

این پژوهش برای مشاهده عوارض طولانی مدت ناشی از تراکم‌زدایی مداوم در خلبانانی که طی جنگ‌های افغانستان و عراق مجبور به پرواز در ارتفاعات بالا بودند، انجام شد که نمایشگر افزایش 300 درصدی ضایعات مغزی در میان آنها طی دو دهه اخیر بود.

محققان دلیل این امر را آمبولی‌های کوچکی خواندند که همان حبابهای ریز نیتروژن هستند که بدون نمایش علائم خاص وارد مغز می‌شوند. معمولا مغز به راحتی می‌تواند خود را از این حبابها پاکسازی کند اما وجود مکرر آنها در مغز برای مدت طولانی خوب نیست.

آدام بندر، غواص و عصب‌شناس بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک به معرفی ایده‌های متعدد برای جلوگیری از ضایعات مغزی در خلبانان پرداخته است. از آن جمله می‌توان به درمان اکسیژن، پروازهای کمتر و مواجهه کمتر با ارتفاعات بالا اشاره کرد.

بندر همچنین اشاره کرده که یک راه ساده‌تر، ساخت هواپیماهایی است که خلبانان را کمتر در معرض فشارهای شدید قرار می‌دهند.

این پژوهش در مجله Neurology منتشر شده است.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا