خدا نکنه برداشت اشتباه شه

ajamincc

عضو جدید
مطلب رو از اینجا شروع میکنم که من با یه TCR 407 یه برداشت شهری انجام دادم. بعد از اینکه کار تموم شد و نقاط رو وارد لند کردم دیدم که نقاط برداشت شده در امتداد یک راستا قرار گرفتن در صورتیکه منطقه مستطیل شکل بوده. نحوه برداشتم هم به این صورت بوده که برای توجیه در هر ایستگاه از گزینه manual angle setting استفاده میکردم. فکر میکنم هم که اشتباهم همین بوده به خاطر اینکه زاویه بین تمامی ایستگاه ها 180 درجه اس. حالا میخوام بدونم اولا اینکه از این گزینه برای توجیه استفاده میکردم درست بوده یا غلط یا اینکه گزینه manual angle setting فقط برای ایستگاه اول باید انتخاب بشه وبرای دفعات بعد باید از گزینه coordinates استفاده بشه. دوما راهی وجود داره که بتونم نقشه رو اصلاح کنم مثلا اینکه به جز نقاط برداشت شده از ایستگاه اول مابقی نقاط برداشت شده رو 90 درجه rotate بدم تا به ایستگاه اول برسم.
 

free surveyer

عضو جدید
مطلب رو از اینجا شروع میکنم که من با یه TCR 407 یه برداشت شهری انجام دادم. بعد از اینکه کار تموم شد و نقاط رو وارد لند کردم دیدم که نقاط برداشت شده در امتداد یک راستا قرار گرفتن در صورتیکه منطقه مستطیل شکل بوده. نحوه برداشتم هم به این صورت بوده که برای توجیه در هر ایستگاه از گزینه manual angle setting استفاده میکردم. فکر میکنم هم که اشتباهم همین بوده به خاطر اینکه زاویه بین تمامی ایستگاه ها 180 درجه اس. حالا میخوام بدونم اولا اینکه از این گزینه برای توجیه استفاده میکردم درست بوده یا غلط یا اینکه گزینه manual angle setting فقط برای ایستگاه اول باید انتخاب بشه وبرای دفعات بعد باید از گزینه coordinates استفاده بشه. دوما راهی وجود داره که بتونم نقشه رو اصلاح کنم مثلا اینکه به جز نقاط برداشت شده از ایستگاه اول مابقی نقاط برداشت شده رو 90 درجه rotate بدم تا به ایستگاه اول برسم.
دوست و همکار گرامی از شما بعیده یه همچین اشتباهی تو کارت رخ بده، راست میگی که همچین کاری کردی یا ما رو گذاشتی سر کار و فقط خواستی یه تاپیک بزنی که امتیازت بره بالا؟
راه حلش خیلی آسونه ولی من میترسم سر کار باشیم.
 

ajamincc

عضو جدید
دوست و همکار گرامی از شما بعیده یه همچین اشتباهی تو کارت رخ بده، راست میگی که همچین کاری کردی یا ما رو گذاشتی سر کار و فقط خواستی یه تاپیک بزنی که امتیازت بره بالا؟
راه حلش خیلی آسونه ولی من میترسم سر کار باشیم.

انسان جايز الخطاست.نخير دوست گرام.براي امتياز نيست.برام پيش اومده.اگه راه حل رو بفرماييديك دنيا ممنونتون ميشم
 

ajamincc

عضو جدید
البته اينم بگم كه اشتباها هميشه به ايستگاه بعدي كه تازه ايجاد ميكردم، دوربين رو توجيه ميكردم. در ضمن شايد يه بنده خدايي هم پيدا بشه كه اين مطلب رو بخونه و شايد جلوي اشتباه احتماليش رو در آينده بگيره. ثواب داره، جواب بدين
 

مجتبی اس

عضو جدید
سلام تاجایی که من میدونم احساس میکنم نحوه وارد کردن نقاطت تو لند اشتباهه یا فایلی که ساختی یه جاییش ایراد داره که لند نمیتونه بخونه اینارو چک کن احتمالا از همین باشه
 

free surveyer

عضو جدید
البته اينم بگم كه اشتباها هميشه به ايستگاه بعدي كه تازه ايجاد ميكردم، دوربين رو توجيه ميكردم. در ضمن شايد يه بنده خدايي هم پيدا بشه كه اين مطلب رو بخونه و شايد جلوي اشتباه احتماليش رو در آينده بگيره. ثواب داره، جواب بدين
خب اگه من جای شما بودم همونطور که خودتون هم اشاره فرمودید، فقط در ایستگاه اول با روش Manual دوربینو توجیه میکردم و برای جابجایی دوربین به ایستگاههای دیگه اول مختصات اون نقطه ای که قراره ازش بعنوان ایستگاه استفاده بشه رو برداشت میکردم و بعد وقتی دوربین رو روی اون نقطه سانتراژ میکردم با گزینه coordinates به ایستگاه قبلی Set میکردم. در همچین حالتی امکان نداره که برداشتها اشتباه از آب دربیان.
ولی برای شما که بهر تقدیری برداشتهاتون دچار مشکل شده توصیه میکنم اگه برات مقدوره یه بار دیگه دوربینو ببری در محل و مختصات اون ایستگاههایی که بعنوان ایستگاههای دوم و سوم و .... استفاده فرمودی، نسبت به مختصات ایستگاه اول بدست بیارین و فایلی رو که از دوربین گرفتین به شرطی که بدونین کدوم شماره نقاط را از کدوم ایستگاه برداشت کردین تو اکسل بازکنین و از هم مجزا کنین ( به تعداد ایستگاههایی که استفاده فرمودین باید فایل اکسل بسازید)، و بعد هر کدوم از اون فایلها رو بصورت مجزا از هم (هر ایستگاه با نقاط برداشت شده مربوطه ) وارد لند بکنین و مجدداً در یک فایل Cad فایلهای مجزا از هم را تجمیع بفرمائید. تو فایل Cad تجمیع شده با کمی جابجایی ایستگاهها همراه با نقاط برداشت شده از اون ایستگاه، حتماً به جواب خواهید رسید. یه کم حوصله میخواد خرجش کنی.
اگه طولانی شد عذر میخوام، خلاصه تر از این نمیتونستم ارائه بدم. آخه نگارشم کمی ضعیفه.
 

مجتبی اس

عضو جدید
جواب مهندس قانع کنندس ولی من باز احتمال میدم از نحوه وارد کردن نقاطت تو لندم باشه قبل اینکه بخوای شال وکلاه کنی بری سر زمین اینارو چک کن چون من خودم چند بار به این مشکل خوردم با همین روش حلش کردم موفق باشی
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
خب اگه من جای شما بودم همونطور که خودتون هم اشاره فرمودید، فقط در ایستگاه اول با روش Manual دوربینو توجیه میکردم و برای جابجایی دوربین به ایستگاههای دیگه اول مختصات اون نقطه ای که قراره ازش بعنوان ایستگاه استفاده بشه رو برداشت میکردم و بعد وقتی دوربین رو روی اون نقطه سانتراژ میکردم با گزینه coordinates به ایستگاه قبلی Set میکردم. در همچین حالتی امکان نداره که برداشتها اشتباه از آب دربیان.

با سلام خدمت دوستان

بله دقیقا من هم همین اشتباه رو در تعویض ایستگاه داشتم حتی همون موقع یک تایپیک زدم و نحوه تعویض ایستگاه رو از دوستان سوال کردم آخه هر چه برداشت می کردم کارم می چرخید و اصلا کل قضای فرق میکرد که نهایتا با تماس تلفنی یکی از همکاران متوجه شدن که هنگام تعویض ایستگاه به قول جناب free surveyer دوربین رو روی اون نقطه سانتراژ میکردم با گزینه coordinates به ایستگاه قبلی Set میکردم.

با راهنمایی دوستمون مشکل کار با دقت 2 میلیمتر انجام شد .. و اون روز کلی از وقتم هدر رفت اما از اینکه تعویض ایستگاه رو یاد گرفته بودم و مشکل حل شده بود جای شکرش باقی بود. واقعا دوست خوب یک نعمته و شما دوستان خیلی باارزشید .:gol:
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
سلام یکی از راهکار های مفید برای جلوگیری از این موضوع که برای هر کسی ممکنه اتفاق بیفته اینه که وقتی دوربین رو با روش کوردینیت که دوستمون گفتن ایستگاه میذارین حتما نقطه ای رو که دوربین رو بهش بستین در اول برداشت ریکورد کنین. این باعث میشه که به راحتی سه موضوع رو بتونین تو دفتر کنترل و اصلاح کنین.
1- وارد شدن صحیح ایستگاه دوربین
2- وارد شدن صحیح نقطه کوردینیت
3- وارد شدن صحیح ارتفاع دوربین

در محل قبل از اینکه نقطه کوردینیت رو ALL کنین. اول اون و DIST بزنین تا در صفحه دوم اختلاف ها رو مثه حالت فری استیشن ببینین.

اگه این کنترل ها رو نداشته باشین حداقل اون جایی که ارتفاع دوربین رو اشتباهی تو دوربین وارد می کنین و باعث میشه از اونجا به بعد کل عملیات تا انتهای پروژه تون شیفت ارتفاعی پیدا کنه هیچوقت متوجه موضوع نمی شین. و یا اونجایی که کار به دلیل وارد کردن اشتباهی نام نقطه کوردینیت شیفت مختصاتی کمی پیدا کنه!
 
آخرین ویرایش:

ajamincc

عضو جدید
با تشکر از دوستان گرام. عرضم به حضورتون که دوباره رفتم سر زمین و اینبار فقط ایستگاه ها و چنتا از نقاطی رو که تو برداشت قبلی قرائت کرده بودم دوباره خوندم اما با روشی که دوستمون free surveyer گفته بود. یعنی برای ایستگاه اول از manual angle setting و برای دفعات بعد از coordinate استفاده کردم. بعد از اتمام برداشت نقاط جدید رو تخلیه کردم اینبار درست ترسیم شد چون به حالت مسطیل شده بود و دیگه به صورت خطی در نیومد. بعدش با استفاده از دستور aligne و انتخاب ایستگاه ها به عنوان نقاط مشترک، برداشت های قبلیم رو شیفت کردم روی برداشت جدید و برای کنترل چک کردم ببینم که نقاط جدید چقد با نقاط قبلی اختلاف دارن که در حد نهایت 16 میلی متر به دست اومد. ضمنا فواصل بین ایستگاه ها رو هم در حالت جدید با حالت قبلی چک کردم که اون هم در حد 7،8 میلی متر اختلاف داشتن.کارم درسته یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

valentino

عضو جدید
با تشکر از دوستان گرام. عرضم به حضورتون که دوباره رفتم سر زمین و اینبار فقط ایستگاه ها و چنتا از نقاطی رو که تو برداشت قبلی قرائت کرده بودم دوباره خوندم اما با روشی که دوستمون free surveyer گفته بود. یعنی برای ایستگاه اول از manual angle setting و برای دفعات بعد از coordinate استفاده کردم. بعد از اتمام برداشت نقاط جدید رو تخلیه کردم اینبار درست ترسیم شد چون به حالت مسطیل شده بود و دیگه به صورت خطی در نیومد. بعدش با استفاده از دستور aligne و انتخاب ایستگاه ها به عنوان نقاط مشترک، برداشت های قبلیم رو شیفت کردم روی برداشت جدید و برای کنترل چک کردم ببینم که نقاط جدید چقد با نقاط قبلی اختلاف دارن که در حد نهایت 16 میلی متر به دست اومد. ضمنا فواصل بین ایستگاه ها رو هم در حالت جدید با حالت قبلی چک کردم که اون هم در حد 7،8 میلی متر اختلاف داشتن.کارم درسته یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کلا کارت درسته

برداشت طراحی بود نه؟ باید جانمایی بشه؟
 
بالا