خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی بید سیب زمینی

معرفی بید سیب زمینی

بید سیب زمینی Potato tuber mothPhthorimaea operculella Lep.: Gelechiidae






اهمیت اقتصادی:
بید سیب زمینی در مناطق حاره علاوه بر مزارع در انبارها نیز به سیب زمینی خسارت می زند. این آفت در مرحلة لاروی از گیاهان خانوادة بادمجانیان تغذیه می کند. میزبانهای زراعی این آفت به ترتیب اهمیت تنباکو، بادمجان، سیب و گوجه فرنگی می باشد. گیاهان هرز میزبان آفت در ایران محدود به تاج ریزی Solanum nigrum و داتوره Datura stramonium میباشد. این آفت یک آفت قرنطینة داخلی است و در فارس، خوزستان، اصفهان، کرمان، کرج انتشار دارد.

زیست شناسی:
زمستان را به صورت لارو در داخل غده های سیب زمینی می گذراند و در اوایل بهار تبدیل به شفیره و حشره کامل خارج، جفت گیری و تخم ریزی می نماید. تخم ریزی پراکنده و انفرادی است و در اندامهای هوایی گیاه میزبان صورت می گیرد. در بوته سیب زمینی، تخم ریزی پروانه با گیاهان زراعی میزبان دیگر تفاوت دارد. بدین معنی که در ابتدای رویش گیاه تا ظهور گل بوته سیب زمینی، تخم ریزی در اندامهای هوایی گیاه و پس از تشکیل غده ها در خاک، در کنار چشمک روی غده دیده می شود. در اندامهای هوائی گیاه، لارو پس از خروج از تخم در پشت برگ، کنارة رگبرگ را سوراخ می کند و به داخل صفحه برگ می رود و در فاصلة بین دو پوستة غشاء روئی و غشاء زیرین برگ مواد سبزینه برگ را می خورد و برگهای آفت زده، لکه های سفیدی شبیه به تاول دارد.

در غده سیب زمینی صدمات لارو در مقایسه با برگ تفاوت دارد. در غده، لارو زیر پوست رفته دالان مستقیم یا پیچ و خم دار می سازد و به تدریج که لارو به سنین بالاتر می رود داخل دالان را با فضولات و مواد جویده شده پر می نماید. دالان پر شده از فضولات رنگ قهوه ای شبیه چوب پنبه دارد. لاروهای درشت به داخل غده هم می روند و از محتویات داخل غده تغذیه می کنند.

5 سن لاروی دارد. در سن پنجم لاروی اندازه و قطر بدن لارو به سرعت بزرگ می شود و در خاتمة دورة لاروی از غده خارج می شود. این لارو کامل بوده و در سطح خاک یا در اندامهای هوائی گیاه میزبان پیله ابریشمی تنیده و در داخل آن به شفیره و سپس پروانه می شود. در موقع تنیدن پیله، لارو کامل روی پیله را با مخلوطی از فضولات و مواد زاید و یا خاک آغشته کرده و می پوشاند. در برخی موارد لارو پس از رشد کامل همراه با غده به انبار منتقل می شود و روی کیسه یا قفسه های داخل انبار به شفیره تبدیل می گردد. با توجه به مطالب گفته شده بید سیب زمینی خسارت خود را از مزرعه شروع کرده و به انبار ختم می گردد. این حشره در سال 6 نسل دارد که فاصله نسلها در تابستان یک ماه، در زمستان 4 ماه و در بهار و پائیز 2 ماه می باشد. در مناطق حاره این حشره بین 13-12 نسل دارد. خسارت این آفت روی برگهای توتون و گوجه فرنگی تا 70% گزارش شده است. در استان فارس خسارت اندامهای هوایی سیب زمینی برخی اوقات به 90% می رسد.

کنترل:
الف- مزرعه:
1-در منطقه فارس اگر کشت سیب زمینی در اواسط اسفند ماه شروع و برداشت در اواخر خرداد ماه خاتمه یابد خسارت آفت ضعیف و آلودگی غده ها کم می باشد.
2-پنج تا شش هفته بعد از کشت پای بوته های سیب زمینی خاک داده شود که حشره کامل قادر به تخمریزی روی غده ها نشود. در ضمن پس از آبیاری سله شکنی انجام می گیرد. چون در هنگام آبیاری به خصوص نوبت اول سطح پشته ها فرسایش نموده و در زیر ترک خوردگی ایجاد شده که دسترسی پروانه ها به غده ها داخل خاک سهل و آسان می گردد.
3-از بین بردن بقایای گیاهی.
4- کشت ارقام زودرس
5- شخم عمیق پس از برداشت
ب- انبار:
1- شیوة انبارداری صحیح.
2- پائین نگه داشتن درجه حرارت بین 4 تا 6 درجه سانتی گراد.
3- عدم انتقال غده های آلوده به انبار.
4- استفاده از تله های فرمونی و نوری در انبار برای شکار پروانه ها منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محیط زیستی سالمتر با نسل جدید آفت کشهای غیر شیمیایی!

محیط زیستی سالمتر با نسل جدید آفت کشهای غیر شیمیایی!

کشاورزی امروزه به یکی از پیشرفته ترین صنایع روز جهان تبدیل شده است.پیشرفته شدن این صنعت منجر به ساخت ماشین الات و سموم و افت کش های جدیدی و موثری نسبت شده اند.در این راستا محققان دانشگاه جایگزین مناسب و پایداری را برای افت کش های شیمیایی یافته اند تا به این ترتیب ضمن حفظ جایگاه انها به عنوان ممکن غیر قابل توسعه کشاورزی کمک شایانی نیز به حفظ محیط زیست و سلامت کشاورزان شده باشد.این تکنیک نوین می تواند به ارایه شیوه پایدارتر برای حفاظت از محصولات کشاورزی و حتی ساختمانها و سازه در برابر اسیب ها و لطمات ناشی از موریانه ها و سایر حشرات موزی و آفت زا منجر شود. یکی از نکات قابل توجه در خصوص این فناوری نوین راهبردیست که وی برای غلبه بر آفت ها به کار برده است.مبنای کار محققان دانشگاه MIT در این پروژه این است که سیستم دفاعی حشرات افت به طرز جالب توجهی دچار تهدید و در نهایت اختلال در کار شده است و در نهایت شکست می خورد.به عقیده کارشناسان این یافته جدید می تواند دانشمندان را به شیوه امیدوار کننده ای برای تولید آفت کش های جدیدی سوق می دهد که در بازار خطرات به مراتب کمتری را برای سلامتی کشاورزان و نگهبانان محیط زیست به همراه دارند. محققان این پروژه تمرکز خود را روی پروتئین های بخصوصی متمرکز کرده اند که در اشیانه حشرات وجود دارد.
محققان در این فرایند دریافتند که این نوع پروتئین ها که از آنها به عنوان پروتئین های پیچ خورده باکترییای (GNBPs یاد میشود به عنوان نخستین خط سیستم دفاعی در برابر باکتری ها و قارچ های آفتی و بیماری زا عمل می کند که این پروتئین ها با قارچ یا باکتری رودررو می شود و آن را خورد کرده و در معرض حشره قرار می دهند و در ادامه سیستم دفاعی حشره با انها مقابله می کند.انها در ادامه متوجه شدند که نوعی قند موسوم به GDL که نوعی قند مشتق شده از گلوگز است این پروتئین ها را ناتوان می سازد و در تنیجه حشرات یا همان آفت ها را در برابر الودگی قارچی و باکترییایی ضعیف و مستعد می سازد.نکته جالب دیگر این بود که گروهی از آفت هایی که مخصوصا در معرض GDL قرار نداشتند عمر دو برابری داشتند.از انجا که این مکانیزم دفاعی تنها از سوی گونه های خاصی از حشرات نظیر ملخ و سوسک های حمام به کار گرفته می شود GDL نسبت به حشرات مفید و سودمندی نظیر مورچه ها و سایر حیوانات و گیاهان بی تاثیر خواهد بود. این مورد دقیقا همان نگرانی محققان بوده است و اکنون که این معیار مهم دقیقا مد نظر قرار گرفته است می توان به کاربردی بودن آن در آینده نزدیک امیدوار بود.در حال حاضر GDL به عنوان عامل رایج نگه دارنده مواد غذایی به شمار می رود. این قند از نوع مواد زیست تجزیه پذیر و در عین حال ارزان قیمت است.این دو عامل مهم محققان را بر آن داشته است تا از آن به عنوان جایگزین مطمئنی برای آفت کش های شیمیایی استفاده کنند. اما استفاده از این فناوری نوین تنها به کشاورزی و مبارزه به آفات منتهی نمیشود بلکه می توان از این ترکیب نوین برای محافظت از ساختمان ها و بناهای قدیمی در برابر آفات گوناگون و حشرات موذی استفاده کرد.
منابع: اگرو اکولوژی - هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دفاع چندجانبه گیاهان در برابر حشرات

دفاع چندجانبه گیاهان در برابر حشرات

اگر گیاهان به طریقی از خودشان دفاع نکنند، حتماً به وسیله مجموعه ای از شکارچیان حریص از حشرات کوچک گرفته تا پستانداران گیاهخوار بزرگ، بلعیده می شوند. درحقیقت نه تنها گیاهان از خودشان دفاع می کنند، بلکه بطور معمول بیشتر از یک نوع دفاع به کار می برند. موقعی که یک گیاه چند انتخاب برای دفاع از خود دارد، چگونه این انتخاب را انجام می دهد؟ آیا یک دفاع چندگانه را برای یک وضعیت مورد استفاده قرار می دهد یا بسته به وضعیت های مختلف به اشکال مختلف از خود دفاع می کند؟
دایان واگنر و همکارانش از دانشگاه آلاسکا به مطالعه این موضوع پرداختند که چگونه دو وسیله دفاعی، یکی ترکیبات ثانویه ای موسوم به phenolic glycosides که یک دفاع شیمیایی مستقیم برای گیاه است و دیگری اندام های تولید شهد که یک دفاع غیرمستقیم است، میان برگ های یک گیاه توزیع شده اند. آنها برای آزمایش خود صنوبر لرزان را مورد آزمایش قرار دادند و به نتایج پیش بینی نشده ای دست یافتند که در آخرین شماره نشریه American Journal of Botany چاپ شده است.
مدت مدیدی است که اندام های تولید شهد صنوبرها یا بطور اختصار EFN ها، توجه دایان واگنر را به خود جلب کرده است. EFN ها که معمولاً به صورت دفاع غیرمستقیم به گیاه خدمت می کند، از نظر فیزیکی از گل جدا است و در دمبرگ یعنی در پایه برگ ها پیدا می شود. خدمت EFN ها به گیاه به این ترتیب است که شکارچیان، حشرات را جذب خود می کند. این شکارچیان هم شهد تولید شده به وسیله گیاهان را مصرف می کنند و هم حشرات گیاهخواری که به گیاه حمله می کنند را می خورند.
واگنر می گوید:«من از حدود 10 سال قبل متوجه EFN ها روی برگ های صنوبر شدم و وقتی فهمیدم که تعداد خیلی کمی از زیست شناسان درباره آنها مطالعه کرده اند متعجب شدم.» صنوبر لرزان گیاهی است که به وفور یافت می شود و از نظر زیبایی شناسی و زیست محیطی اهمیت زیادی دارد. واگنر و پت دواک بوم شناس جمعیت حشرات، نیرویشان را بر این تحقیق متمرکز کردند تا کاربرد دفاعی EFN ها را در صنوبر لرزان ببینند.
واگنر می نویسد:«نحوه حضور EFN ها در صنوبر متغیر است. بعضی از برگ ها در داخل یک گیاه اندام تولید شهد EFN ها را دارند اما بقیه از این اندام برخوردار نیستند. این متغیر بودن به چند دلیل برای ما جذاب بود. از طرفی صنوبر لرزان، همانند بسیاری از گیاهان، از فنولیک گلیکوسیدهای بیشتری برخوردار است. فنولیک گلیکوسیدها یک دفاع شیمیایی مستقیم برای برگ های جوان تر و برگ های آسیب پذیرتر هستند و فراوانی آنها به سن و رشد برگ هم بستگی دارد.
محققان به این نتیجه رسیدند که برگ های صنوبری که از غلظت بالای فنولیک گلیکوسید برخوردارند به اندام های تولید شهد نیازی ندارند. به شرطی که این مواد شیمیایی بتوانند بطور مستقیم جلوی گیاهخواران را بگیرند اما در مجموع یافته های این محققان نشان داد که گیاه صنوبر به جای تفکیک دو دفاع، تمایل دارد تا هر دو دفاع را در یک مجموعه از برگ هایش به کار بگیرد. حضور EFN ها به سطوح بالاتر فنولیک گلیکوسید بستگی دارد. موقعی که دیگر عوامل (مثل وضعیت برگ) در کنترل است و با وجود فنولیک گلیکوسید زیانی از ناحیه سوراخ کردن برگ به وسیله حشرات به گیاه نمی رسد نیازی به حضور EFN ها نیست.اما حضور EFN ها ممکن است زمانی مورد نیاز باشد که گیاه به سطوح بالاتر دفاع های شیمیایی نیاز داشته باشد. به این ترتیب EFN ها گیاهخواران شهدنوش را جذب می کنند و این گیاهخواران ممکن است روی برگ ها تخم هم بگذارند و به این ترتیب زمینه نوعی از دفاع غیر مستقیم برای گیاه فراهم می شود، چراکه به این ترتیب شکارچیان گیاهخوار هم معمولاً به سوی صنوبر جذب می شوند و این دفاع غیر مستقیم به همه برگ ها از جمله برگ هایی که وسیله دفاعی ندارند و یا وسیله دفاعی شان کم اثر است، گسترش می یابد.
منابع:
روزنامه ایران >
شماره 4493 13/2/89 > صفحه 5 (دانش)



لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یشگیری از آفات در گلخانه

یشگیری از آفات در گلخانه

حفاظت و پیشگیری از آفات را میتوان در سه مرحله اجرا کرد:
الف - مرحله تولید نشاء و کاشت.
در این مرحله می توانید از تله های زرد چسبنده به ابعاد 13×8 سانتیمتر ( یک تله برای هر50 تا100 متر مربع) برای ردیابی اولیه مگس های سفید ، تریپس ها و شته ها استفاده کنید این تله ها می بایست درطول راهروهای داخل گلخانه ، نزدیک در و پنجره ها و محلهای ورودی هوا نصب شود و حداقل هفته ای یکبار مورد بازدید قرا گیرد. علاوه بر بازدید تله ها بهتر است بوته های نشاء یا گیاهچه ها را نیز بصورت هفتگی از نظر وجود کنه یا شته بررسی کنید. وجود کنه های تارعنکبوتی را می توانید از طریق مشاهده مستقیم کنه بر روی گیاه یا مشاهده آثار خسارت آن مشخص نمایید. بر اثر تغذیه کنه های دو نقطه ای (کنه های تار عنکبوتی) نقاط زرد رنگی در سطح برگ بوجود می آید. از آنجائیکه تله های زرد تنها برای ردیابی حشرات بالدار قابل استفاده است ردیابی آفات بی بالی مانند کنه ها و یا شته های بی بال بصورت مشاهده مستقیم در نشاء ( یا گیاهچه) بسیار مهم است. شته ها بیشتر در زیر برگها یا اطراف جوانه های رویشی و زایشی گیاه مستقر می شوند و از طریق وجود پوسته های سفید رنگ آنها و یا ترشحات چسبنده براق آنها به نام عسلک بر روی اندامهای مختلف گیاه قابل ردیابی هستند.
علفــــهای هرز می توانند منبع مهمـــی برای استقرار حشرات و کنه ها در طول سال باشند. بنـــابر این می بایست کلیه علفهای هرز داخل و اطراف گلخانه را نابود کنید. از قرار دادن هر گونه گیاه زینتی در اطراف نشاء ها یا گیاهچه های جوان خودداری کنید زیرا این نوع گیاهان نیز می توانند به صورت منبعی برای استقرار آفات عمل کنند.
ب - مرحله تولید محصول در این مرحله عملیات توصیه شده در طی مرحله قبل می بایست ادامه یابد.

توصیه های بیشتر عبارتند از :
1- کلیه بقایای گیاهی را از مسیر راهروها و مسیر آبیاری به سرعت جمع آوری کنید و هیچگونه توده زباله را داخل و یا نزدیک گلخانه به حال خود رها نکنید
2- به منظور جلوگیری از گل آلوده شدن و مرطوب شدن سطح خاک که محل مناسبی برای تکثیر مگس های پوسیده خوار ایجاد می کند. خاک را بخوبی زهکشی کنید.
3- هرگز گیاهان متفرقه مانند انواع گیاهان زینتی و درختچه هارا داخل گلخانه قرار ندهید چرا که اینها بعنوان پناهگاههای جایگزین برای حشرات، کنه ها و سایر آفات عمل می کنند.
4- در جاهائیکه امکان پذیر است از توریهای محافط استفاده کنید تا از ورود حشرات جلوگیری شود استفاده از توری یک راه موثر و ساده برای جلوگیری از ورود آفات درشت مانند انواع پروانه های آفت، سوسکها ، زنبورها و سن ها به داخل گلخانه است.
5- حداقل یک محوطه به پهنای 10 متر فضای عاری از هر گونه گیاه یا چمن زنی شده در اطراف گلخانه ایجاد کنید ( در صورتیکه از علف کشها برای پاکسازی استفاده میکنید از عدم پاشش آنها در اطراف پنجره ها و هواکشهای گلخانه اطمینان حاصل کنید ). گیاهان زنیتی و سبزیجات خانگی محلهای استقرار خوبی برای حشرات و کنه ها هستند و به همین خاطر در نزدیک گلخانه این گیاهان به عنوان علف هرز در نظر گرفته می شود.

ج) مرحله پایان برداشت محصول
در صورتیکه بوته به حشرات و کنه های آفت آلوده شده با شد بلافاصله پس از آخرین برداشت محصول و قبل از حذف بوته ها اقدام به مبارزه با آفت نمایید تا جمعیت انتقالی آفت از یک دوره کشت به دوره دیگر نابوده شده یا به حداقل برسد. این کار فرصت باقی ماندن و پخش یا پنهان شدن آفت را در درزها و شکاف گلخانه و دیگر جاهای امن آن به حداقل میرساند. روشهای مبارزه با آفات در این مرحله می تواند شیمیایی و یا غیر شیمیایی باشد. استفاده از یک آفت کش مناسب قبل و پس از حذف بوته ها از داخل گلخانه معمولا" منجر به از بین رفتن بخش عظیمی از جمعیت حشرات و کنه ها می شود. از توصیه های کارشناســان در این مورد استفاده کنید. پس از مصرف آفت کشها و قبل از ورود به داخل گلخانه از انجام تهویه مناسب و کافی در داخل گلخانه اطمینان حاصل کنید.
درجه حرارتهای بالا بصورت یکنواخت و سراسری حداقل به میزان 40 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی کمتر از 50 درصد به مدت حداقل 3 تا4 روز بطور موثری حشرات و کنه ها را کنترل خواهد کرد. پس از حذف بوته ها این روش می تواند تکرار شود. این روش در ماههای گرم تابستان به آسانی و با هزینه کمتری قابل اجرا است.
پس از اجرای روشهای فوق الذکر و حذف بوته ها می بایست با استفاده از تله های زرد چسبنده آفات بالدار احتمالی از قبیل تریپس ها ، مگس های سفید و شته ها ردیابی شوند. بطور منظم این تـله ها را بازدید کنید و اگر آفتی مشاهده کردید با استفاده از یک روش مناسب ضربه دیگری به آن وارد کنید. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از پروانه برای مبارزه با جعل اسکناس!

استفاده از پروانه برای مبارزه با جعل اسکناس!

محققان موفق به روشی برای نسخه برداری دقیق از طیفهای رنگین کمانی بال پروانه ها شده اند که استفاده از آن می تواند در ساختار اسکناسها و کارتهای اعتباری از جعل آنها جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری مهر، با به وجود آمدن امکان نسخه برداری از هاله رنگین بالهای پروانه ها، امکان جعل اسکناسها و کارتهای اعتباری به امری بسیار مشکل و غیر ممکن تبدیل خواهد شد.
طیفهای رنگین کمانی که از گذشته فیزیکدانان و بیولوژیستها را مجذوب خود کرده بود بیشتر به واسطه نوسان خفیف یک ساختار به وجود می آید تا استفاده از رنگدانه ها.
محققان با استفاده تکنیک ساخت نانویی و با کمک گرفتن از ساختار بال طاووس پروانه مالزیایی به نام "Papilio Blumei" موفق شدند ساختاری مشابه بال این پروانه در ابعادی برابر ابعاد واقعی بسازند.
بر اساس گزارش ایندیپندنت، این نسخه شبیه سازی شده با چنان دقتی ساخته شده است که می تواند مشابه بالهای واقعی پروانه سایه رنگها را بازتاب دهد. به گفته محققان به کار گیری چنین ساختار ظریفی در تولید اسکناسها و کارتهای اعتباری امکان جعل آنها را دشوارتر خواهد ساخت.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مهار سوسک ژاپنی با گل شمعدانی

مهار سوسک ژاپنی با گل شمعدانی

طبق بررسی محققان، گل شمعدانی می تواند سوسک ژاپنی را که تقریباً از 300 گونه گیاهی تغذیه و هر سال 450 میلیون دلار به صنعت گلهای زینتی زیان وارد می کند، مهار نماید.
به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، سوسک Popillia japonica از انواع گیاهان شامل گلهای زینتی، سویا، ذرت، میوه و سبزیجات تغذیه می کند. اما 30 دقیقه پس از خوردن گلبرگهای گل شمعدانی، این حشره تلو تلو خوران به پشت می افتد، پاها و شاخکهایش به آرامی می جنبد و ساعتها به همان حال فلج باقی می ماند. در آزمایشگاه، این سوسک ظرف 24 ساعت به حال عادی برمی گردد ولی در شرایط میدانی گرفتار موجودات شکارگر می شود.​
کریس رانگر، حشره شناس مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا با انجام آزمایشهایی درصدد یافتن راهی برای استفاده از گل شمعدانی برای مهار این سوسک مخرب است.

ایالتهای اوهایو و میشیگان از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات باغی به ویژه در گلخانه هستند. نتایج این بررسیها می تواند هزینه های آنها را در مبارزه با این آفت کاهش دهد.


لينک دائم





 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اصول مبارزه با کک

اصول مبارزه با کک

کک ها، حشرات موذی و بسیار خطرناکی هستند که به واسطه ویژگی های حرکتی و دوره زندگی، به دام انداختن آن ها بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است. حتی استفاده از سموم در مبارزه با آن ها راه به جایی نمی برد. اگر کک ها، وارد محیط های مسکونی شوند، بیرون راندن آن ها بسیار مشکل است. از آن جا که این حشرات به طور سریع به سمت انسان جذب می­شوند، افرادی که برای تفریح به مناطق روستایی می روند از گزند آن ها در امان نخواهند بود. به دلیل آن که این حشرات می توانند ناقل بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام باشند، توجه به مبارزه با آن ها ضروری است. سایر راه های مبارزه در مورد کک ها هم چندان کارساز نمی باشند، بنابراین به دنبال یافتن راهی برای حل این مشکل در جستجوی موادی که بتوانند این حشرات را از انسان دور نمایند، یک ترکیب طبیعی کشف گردید که به طور موثری می تواند سبب دوری و فرار حشرات گردد. از این ترکیب طبیعی پمادی تهیه گردید که روی 30 نفر از افراد ساکن و شاغل در اطراف دامداری ها آزمایش شد و سپس نتایج حاصل بررسی گردید و مشخص شد که این ترکیب می تواند به نحو موثری به احتمال 99% باعث فرار این حشرات و دوری آن ها از افراد گردد. مقدمه
آفات؛ گیاهان، جانوران یا میکروارگانیسم هایی می باشند که هر فرد داخل منزل یا آپارتمان خود با مشکلات ناشی از حضور آن ها روبه رو می شود. در حقیقت سالیانه بیش از 5/1 میلیارد دلار هزینه برای سموم آفت کش در منازل و آپارتمان ها صرف می شود. این آفات عبارتند از: آفات کثیف کننده، آزار دهنده و مگس های ناقل عوامل بیماری، پشه ها، سوسک های حمام، بیدهای لباس که از مصنوعات پشمی تغذیه می کنند، سوسک هایی که از مواد چرمی تغذیه کرده و سبب آلودگی غذاهای بسته بندی شده می شوند و حلزون ها، شته ها، کنه ها، سوسک ها و موریانه هایی که ساختمان های چوبی، کتاب ها و مواد سلولزی را می جوند.
حشرات نه تنها از نظر بیماری های مختلفی که در انسان ایجاد می کنند در خور توجه اند بلکه به دلیل ضرر و زیان هایی که از نظر کشاورزی و دامداری به اقتصاد جهان وارد می آورند نیز یکی از عوامل کمبود مواد غذایی مورد نیاز انسان ها به شمار می آیند.
با وجود تمام پیشرفت های علمی در زمینه مبارزه با حشرات، هنوز هم بسیاری از آن ها در محیط زندگی انسان ها و در کنار آن ها به سر برده و باعث بروز مشکلات فراوانی می گردند، اما راه حل اساسی برای مبارزه با آن ها یافت نشده است. هر نوع مطالعه و تحقیق در این زمینه و یافتن راه های مبارزه جدید می تواند گام موثری در حیطه رفاه انسان ها باشد.
روش کار
به دنبال یافتن راه حلی برای مبارزه با کک ها، با بررسی انواعی از گیاهان، تعدادی از آن ها که دارای ترکیبات موثری در جهت فراری دادن حشرات بودند شناسایی گردیدند.
این گیاهان عبارت بودند از: بابونه، سیر، اوکالیپتوس، پونه، شمعدانی، درخت چای (روغن این درخت)، و اوسطوخودوس.
در مرحله بعد، جهت ساخت ترکیب موثری از آن ها، عصاره این گیاهان به صورت عرق گیری تهیه گردید. سپس از مقدار کمی وازلین، پمادی تهیه شد. 15 نفر از افرادی که به طور مرتب در معرض گزش کک ها قرار داشتند و از این مساله شکایت داشتند، انتخاب شدند و پماد مورد نظر در اختیار آن ها قرار گرفت و از آن ها خواسته شد تا روزانه 2 بار دست راست خود را از مچ تا ساعد دست، یعنی نیمی از دست را به این پماد آغشته نمایند. سپس در پایان روز تعداد گزش های ناشی از کک را روی دو دست راست و چپ خود شمارش نمایند.
در آزمایش دیگری جهت تعیین اثر وازلین از همان 15 نفر خواسته شد تا یک دست خود را با وازلین آغشته نمایند و تمام مراحل آزمایش تکرار گردید. پس از آن تعداد گزش های روی دو دست چپ و راست با هم مقایسه آماری شد. استفاده از وازلین خالص به عنوان شاهد مثبت برای تعیین تاثیر واقعی مواد بود که نتایج حاصل از این آزمایش ها موید این نکته می باشد.
نتیجه گیری
در تحقیق انجام شده برای پیدا کردن راهی جهت مبارزه با کک ها، تعداد بسیار زیادی از گیاهان که به احتمال زیاد دارای ترکیبات موثری برای فرار حشرات بودند، شناسایی گردیدند. از میان این گیاهان، 8 مورد بر اساس در دسترس بودن، ارزانی، و سهولت تهیه عصاره انتخاب گردیدند. پس از تهیه عصاره آب گرم با استفاده از ماده زمینه ای وازلین پمادی تهیه گردید. 15 نفر از افرادی که از گزش کک ها شکایت داشتند و شرایط محیطی آن ها باعث می شد که در معرض گزش قرار بگیرند به صورت تصادفی انتخاب شدند. در آزمایش اصلی پماد ساخته شده در اختیار آن ها قرار داده شد. این افراد روزانه دو بار دست راست خود را با آن آغشته می کردند و دست چپ خود را به هیچ ماده ای آغشته نمی کردند. در پایان روز این افراد تعداد گزش های ناشی از کک را بر روی دو دست به صورت جداگانه شمارش و یادداشت نمودند. پس از 10 روز میانگین اعداد مربوط به دست راست و چپ افراد به دست آمد. برای بررسی تایید ماده وازلین بر گزش کک ها و پاسخ به این سوال که آیا خود وازلین به تنهایی تاثیری بر فراری دادن کک ها دارد یا خیر، آزمایش دیگری انجام شد. در این آزمایش از همان 15 نفر خواسته شد تا یک دست خود را با وازلین چرب نمایند و دست دیگر را به هیچ ماده خارجی آغشته ننمایند. سایر مراحل مانند آزمایش اصلی بود.
در این آزمایش، میانگین نتایج به دست آمده با وازلین در طی 10 روز، با میانگین نتایج تعداد گزش ها در دست بدون وازلین مورد مقایسه آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین این دو گروه که در واقع گروه وازلین به عنوان آزمایش و گروه بدون وازلین به عنوان شاهد بودند، اختلاف معنی داری وجود نداشت، یعنی استفاده از وازلین تاثیری بر کاهش گزش کک بر روی دست انسان نگذاشت.
در بررسی نتایج حاصل، نتیجه آزمایش اصلی و آزمایش گزش روی دست های آغشته شده به پماد به عنوان گروه آزمایش و گروه شاهد در نظر گرفته شد و مورد مقایسه آماری قرار گرفت که نشان داد به احتمال 95% پماد مذکور می تواند سبب دور کردن کک ها و کاهش گزش آن ها شود.
کک ها، از حشرات بسیار موذی و مقاومی هستند که هم برای انسان ها و هم برای حیوانات مشکلات فراوانی ایجاد می کنند، اما تا کنون راه موثر و بی خطری برای مبارزه با آن ها یافت نشده است. چون این جانوران بسیار ریز و مقاوم هستند، به سرعت در پناهگاه ها مخفی می­شوند و به راحتی قابل از بین بردن نیستند. پماد ساخته شده در این پژوهش، به نحو موثری می تواند باعث دور کردن آن ها از انسان شود، بنابراین به عنوان یک راه حل بی خطر، طبیعی، ساده و ارزان قابل توصیه می باشد.
گردآورنده و تایید کننده : دکتر مهرداد حلوایی؛ متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاربرد سموم شیمیایی و ایمنی و حفاظت در برابر آنها

کاربرد سموم شیمیایی و ایمنی و حفاظت در برابر آنها

در بعضی موارد ما مجبوریم از سم استفاده کنیم. اما باید بدانیم سم مثل هر دارویی باید فقط در حد لزوم و در موقع ضرورت با روش درست بکار رود، وگرنه بسیار خطرناک بوده و همانطور که حشرات و موشها را از بین می‌برد میتواند انسان و حیوانات مفید را هم بیمار کرده یا بکشد. سم چیست؟
سم ماده‌ای است که دارای منشع گیاهی، حیوانی و شیمیایی بوده و از یک راه خاص و یا راههای مختلف در مقادیر معینی باعث اختلال و یا توقف فعل و انفعالات حیاتی به‌طور موقت یا دائم میگردد. سم اگر به مقدار خیلی کم خورده شود و یا بخار و بوی آن تنفس گردد باعث ناراحتی، بیماری و مسمومیت شده است منجر به مرگ گردد.
مسموم کیست؟
هر انسان یا حیوانی که سم از طریق بینی، دهان یا پوست وارد بدن او شده و موجب ناراحتی و بیماری یا مرگ وی گردد مسموم شده است.
علائم مسمومیت:
بستگی به نوع سم و مقدار آن و مدتی که از مصرف آن سم گذشته باشد دارد اما بطور کلی میتوانیم بگوییم: سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، دل درد، دل پیچه، عرق کردن، رنگ پریدگی و خواب آلودگی معمولاً در شخص مسموم دیده میشود.
روشهای نگهداری سموم در منزل :
1- هیچ وقت سم را در آشپزخانه و یا اتاقی که در آن زندگی می‌کنید قرار ندهید.
2- سم را باید در قوطی و ظرف خودش نگه‌داری کرد و هرگز نباید آنرا داخل ظرف و یا شیشه دیگر ریخت چون ممکن است اشتباهاً از آن استفاده شود.
3- بعد از هر بار استفاده حتماً باید در قوطی سم را محکم بست.
4- هر نوع سم را باید در محلی دور از دسترس افراد و بچه‌ها قرار داد.
چه کسانی می‌توانند با سم کار کنند؟
کسی که سم را مصرف می‌کند باید بدانند سم چیست؟‌ و چه خطراتی دارد و چگونه باید آنرا بکار برد تا خطری برای خود و اطرافیان نداشته باشد.
- کسی که با سم سر و کار دارد باید سالم و قوی بنیه باشد زنان و مردان پیر و بچه‌ها قبل از 18 سالگی نباید به هیچ‌وجه سم‌پاشی کنند.
- کسانی که عوارض قلبی، کلیوی و کبدی داشته باشند نباید سم‌پاشی کنند.
- زنان حامله به هیچ وجه نباید با سم سر و کار داشته باشند.


چگونه سم را مصرف کنیم؟
برای استفاده از سم باید لباس، عینک،‌ کلاه و ماسک داشته باشیم.
سم فقط باید در جایی که لازم است بکار رود.
از سم باید فقط به مقداری که لازم است استفاده کنیم نه بیشتر
نوع سم‌پاشی باید متناسب با سم، مقدار آن و محل سم‌پاشی باشد.
لازم است در ابتدا با ریختن آب در مخزن، سم‌پاش را آزمایش کنیم تا چکه نکند و هنگام کار به مقدار کافی محلول از آن خارج شود.
چگونه از قوطی اسپری حشره‌کش استفاده کنیم؟
وقتی می‌خواهید داخل اتاق را اسپری کنید:
1- همه باید از اتاق خارج شوند.
2- پنجره‌ها و درها را ببندید.
3- روی ظرف غذاخوری و وسایل بچه‌ها را با نایلون بپوشانید یا در صورت امکان ظروف را از محیط خارج کنید.
4- موقع اسپری حشره‌کش قوطی اسپری را طوری بدست بگیرید که از خودتان فاصله داشته باشد.
5- بعد از اسپری کردن فوراً از اتاق خارج شوید و در را ببندید و دستهایتان را بشویید.
6- بعد از گذشتن حدود نیم ساعت درها را باز کنید و هوای اطاق را تهویه نمایید. بعد از گذشتن نیم تا یک ساعت از تهویه، اطاقها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
در چه شرایطی باید سم را مصرف کنیم؟
- فرد سم‌پاش باید لباسی بپوشد که کاملاً بدن او را بپوشاند و کلاهی که موهای او را حفظ کند.
- فرد سم‌پاش باید از عینک مخصوص که کناره‌های آن بسته است و چشم را کاملاً محافظت می‌کند استفاده کند.
- باید موقع کار با سم حتماً‌ از ماسک استفاده کنیم یا با پارچه تمیزی روی بینی و دهان خود را بپوشانیم.
- موقع سم‌پاشی و تهیه سم حتماً باید دستکش لاستیکی بدست کرد. اگر دستکش سوراخ
باشد سم پوست دست را آلوده می‌کند.
- در روزهایی که باد شدید می‌وزد نباید باغ و مزرعه را سم‌پاشی کرد و اگر باد کم است موقع سم‌پاشی باید پشت به باد بایستیم تا قطرات سم به ما نپاشد.
چه کارهایی برای فرد مسموم باید انجام دهیم؟
از اطرافیان و خود مسموم بپرسید که با چه ماده‌ای تماس داشته و یا آن را خورده است.
قوطی سم را بگیرید و برچسب آن را بخوانید.
فوراً‌ کمکهای اولیه را شروع کنید.
کمکهای اولیه در مورد فرد مسموم:
فوراً‌ مسموم را از محل سمپاشی خارج کنید و در هوای آزاد نگه دارید.
اگر لباس او آلوده به سم است بلافاصله آنها را بیرون بیاورید.
محلهایی از بدن را که به سم آلوده شده با آب و صابون شستشو کنید سپس او را خشک کرده و بپوشانید.
بیمار را در حالت استراحت و گرم نگه دارید.
اگر سم داخل چشم‌ها پاشیده شد فوراً چشم را زیر شیر آب بگیرید و شستشو دهید (15 دقیقه)
اگر سم به تازگی خورده شده باشد باید مسموم را وادار به استفراغ کنید.
اگر علائم سوختگی ناشی از سموم در لب و دهان مشاهده شد او را وادار به استفراغ نکنید فقط کمی آب به فرد مسموم بخورانید تا سم رقیق شود.
باید راههای تنفسی یعنی دهان و گلو و بینی را تمیز کرده و باز نگه دارید.
فوراً‌ مسموم را به مرکز بهداشتی‌درمانی ارجاع دهید.
منبع: تارنمای تخصصی دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری (فلوشیپ کنترل آفات) از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نقش حشرات و جوندگان در آلودگی مواد غذایی و انتقال بیماریها

نقش حشرات و جوندگان در آلودگی مواد غذایی و انتقال بیماریها

از دیرزمان بین بعضی از حشرات مثل لک ها، مگس ها، شپش ها و پشه ها از یک طرف و بهداشت وسلامتی انسان از طرف دیگر نوعی ارتباط وجود داشته است و بطور کلی نقش حشرات و جوندگان در انتقال بیماریها به انسان به سه صورت می باشد.
بعضی اوقات خود حشرات در انسان ایجاد بیماری می کند و در اثر تماس بطور مستقیم از یک انسان به انسان دیگر منتقل میشود بعنوان مثال اگر کسی به بیماری گال (جرب) آلوده باشد، در اثر تماس انسان با او و وسایلش (مثل لباس، تختخواب و...) او هم به بیماری آلوده میشود عامل بیماری گال خودش یک حشره است که پوست انسان را سوراخ و داخل آن تخم ریزی می کند.
حشرات باعث انتقال بیماریها به انسان میشوند که به دو طریق صورت می گیرد: الف : انتقال مکانیکی، یا ساده ب: انتقال دوره ای
الف: در این روش عامل بیماری توسط حشرات به انسان منتقل میشود مثلاً مگس در انتقال عامل بیماری اسهال معمولی، خونی وحصبه و تراخم به انسان نقش دارد. بعضی وقت ها حشرات باعث آلوده کردن مواد غذایی و یا آب میشوند و انسان سالم که این مواد غذایی و یا آب آلوده را بخورد به آن بیماری مبتلا میشود مثلاً مگس روی مدفوع می نشیند تخم انگلها که در مدفوع است به پا و موهای ریز بدن او می چسبد و اگر روی مواد غذایی بنشیند و انسان سالم آن غذا را بخورد تخم انگل وارد بدن او شده و بیماری انگلی دچار میشود.
ب: انتقال دوره ای :عامل بیماری اول وارد بدن حشره شده و یکسری تغییرات در آن ایجاد میشود و یا اینکه آنها زیادتر میشود و بعد حشره وقتی روی بدن انسان سالم برای خونخواری نیش می زند او را بیمار می کند. مثلاً پشه مالاریا که نام آن پشه آنوفل است وقتی روی بدن انسان مبتلا به مالاریا یا خونخواری می کند عامل بیماری وارد بدن پشه شده بعد در بدن پشه تغییراتی روی آن صورت می گیرد، تعداد آنها زیاد میشود و بعد اگر این پشه که خودش آلوده شده است یک انسان سالم را نیش بزند او را به بیماری ملاریا مبتلا می کند.
پس مواد غذایی از شر حشرات در امان نیستند و توسط آنها آلوده میشوند، بعضی وقتها پوسیدگی میوه ها هم در اثر حشرات است، نوعی حشره که روی گلوگاه انار می نشیند و تخم ریزی می کند و تخم این حشره وارد خود انار شده و باعث پوسیدگی آن میشود و ما در داخل آن کرم را می بینیم که مرحله ای از رشد و نمو حشرات ویا بعضی وقتها سیب درختی یک علامت سوراخ شدگی روی آن مشاهده میشود که داخل آن کرم کوچکی وجود دارد این عمل هم توسط نوعی حشره صورت می گیرد.
حشرات باعث آلودگی گوشت می شوند. شما در بینی گوسفند کرم می بینید و یا روی دنبه گوسفند زخمهایی را می بینید که داخل آن پر از کرم است اینها در اثر تخم ریزی حشره (مگس) است و این کرم در اصل مرحله ای از رشد و نمو نوعی مگس است. یعنی این کرم به مگس تبدیل میشود و خودش در اثر تخم ریزی مگس ایجاد شده است برای اهمیت موضوع بیشتر توضیح میدهیم. بطور کلی حشرات را بندپایان هم می نامند چون پاهای آنها بندبند است. چند نمونه از آنها که در بهداشت مهم هستند عبارتند از :
1) سوسویها ( سوسکها ) 2) شپشها 3) ککها 4) پشه ها و مگسها
« سوسک ها »
تقریباً 4000 نوع سوسک وجود دارد که 50 نوع آن در اماکن و مکانهای سکونت انسان بیشتر دیده میشوند و از نظر پزشکی و بهداشت اهمیت دارند. سوسکها در انتقال و نگهداری عوامل بیماریزا مثل ویروسها، باکتریها، کرمها نقش دارند.
سوسکها گرما را دوست داشته و در طول روز در جاهای گرم مثل پشت رادیاتورها ویا لوله های آب گرم، زوار یخچال، قاب عکس، زوار دربهای آهنی،بالای لوله های فاضلاب بدون سیفون، سوراخ و ترکهای دیوار، قفسه و کشو مخفی میشوند و در هنگام شب خارج شده و به دنبال آب و غذا می روند و اگر به هنگام شب چراغ آشپزخانه روشن شود آنها بسرعت بطرف پناهگاه خود فرار می کنند، سوسکها همه چیز را می خورند و پرخور هستند. علاوه بر پسمانده های مواد غذایی، حیوانی و گیاهی حتی بعضی از آنها انگشتان دست و پای افرادیکه در خواب و یا بیهوش باشند را می جوند. در شمال کشور نوعی سوسک وجود دارد که وقتی انسان را نیش می زند جای نیش بسیار دردناک بوده و قرمز میشود. سوسکها مواد غذایی را نیز آلوده می کنند
سوسکها مواد غذایی را چگونه آلوده می کنند ؟
سوسکها به هنگام خوردن مواد غذایی، قسمتی از غذای خود را در بدنشان در حال هضم شدن است از طریق دهان بر می گردانند تا آن مواد غذایی را بهتر بتوانند بخورند و این امر باعث آلوده شدن مواد غذایی میشود. سوسکها بر روی مواد غذایی مدفوع می کنند و مدفوع آنها آلوده است و باعث مسمومیت میشود. سوسکها تخم های خود را در محلهای تاریک و دور از چشم انسان در شکافها و درزها قرار می دهند و یا بعضی از آنها کپسول تخم خود را جائی مثل زیر تختخواب یا سایر وسایل می چسبانند.
بهترین راه مبارزه با سوسکها رعایت نظافت و بهداشت محیط اماکن،مخصوصاً جاهای نمناک مثل آشپزخانه، کارگاه، حمام و توالت می باشند باید آبریزگاهها دارای سیفون باشد. سوراخها و شکافها را باید پوشانده وسایل را باید مرتب تمیز کرد و حتی بعضی مواقع باید سمپاشی کرد بهتر است هنگام شب سمپاشی کرد تا مخفی گاههای سوسکها شناسایی و بعد همانجا را سمپاشی کرد با این حال باید مواد غذایی را به گونه ای نگهداری کرد که از دسترس سوسکها در امان باشد، باید سعی کرد که سوسکها در جائی رشد و تکثیر نکنند. اگر آنها درجایی دیده شوند مبارزه با آنها بسیار مشکل است و با کمی بی توجهی و یا کم توجهی کنترل آنها تقریباً غیرممکن میشود.
« مگسها »
حشراتی بی قرار هستند و دائماً بین غذا و مدفوع، وسائل انسان و خود انسان در حرکت می باشند. از این رو در انتقال بیماریها به انسان نقش مهمی را ایفاد می کنند. مگسها گونه های مختلفی دارند ، در بین مگسها یک نوع آن مگس خانگی است که خود انواع مختلفی دارد. یک نوع آن مگس صورت است که بیش از حد انسان را آزار و اذیت می کند و از نظر پزشکی هم مهم است. مگسها هر روز بصورت مرتب مدفوع کنند و از خود لکه های سیاه رنگی بجای می گذارند و بیشتر عادت دارند که بر روی چیزهای آویزان مثل لامپ برق استراحت کنند. مگسها 3 تا 4 کیلومتر قادر به پرواز هستند و اغلب در ساعات خنک تر روز فعال هستند، از نور خورشید گریزان و بیشتر به داخل ساختمانها پناه می برند. بر روی کود حیوانی، مدفوع انسان، آشغال، میوه و سبزیجات پوسیده و آبهای هرز تخم گذاری می کنند. مگس ماده در طول زندگی خود 5 تا 6 نوبت تخمگذاری و در مجموع حدود 500 تا 1000 تخم می گذارد و بین 6 تا 12 ساعت باز و مگس جوان از آن خارج و مدت یک تا 4 هفته به مگس کامل تبدیل میشود.
در صورت مشاهده هر گونه حشره ای در منزل یا محل کار با نویسنده تماس حاصل نمایید تا آخرین متد و روشهای مبارزه با حشرات را بطور رایگان در اختیار نویسندگان محترم قرار دهد. خواهشمند است بدون مشورت از مصرف هرگونه مواد شیمیایی جدا خودداری فرمایید.
دکتر مهرداد حلوایی؛ متخصص فیزیولوژی جانوری وفلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل بیولوژیکی حشرات آفت با ویروسها

کنترل بیولوژیکی حشرات آفت با ویروسها

بیماریهای ویروسی حشرات دهها سال است که شناخته شده‌اند و ویروسهای گوناگونی باعث آلودگی حشرات می‌شوند. برخی از این ویروسها باعث نابودی حشرات مضر می‌شوند و بعضی دیگر سبب مرگ حشرات مفید می‌گردند. با توجه به اهمیتی که حشرات در اکوسیستم دارا هستند، بنابراین شناسایی ویروسهای بیماری زا در آنان بسیار مهم می‌باشد. ویروسهای حشرات ممکن است بطور مستقیم باعث آلودگی حشرات شوند و یا اینکه به توسط حشرات انتقال یابند.



گروه بندی ویروسهای حشرات

شامل ویروسهایی هستند که بطور اولیه در حشرات ایجاد عفونت و بیماری می‌کنند و در حقیقت میزبان اصلی آنها حشرات هستند. این ویروسها در خانواده‌های باکولو ویریده ، پولید ناویرید ، آسکو ویروسها ، تترا ویریده و نودا ویریده قرار دارند.

شامل ویروسهایی هستند که در جانوران مهره دار و یا گیاهان ایجاد عفونت می‌کنند و میزبان ناقل آنها حشرات هستند.

توصیف ویروسهای عفونت زای حشرات

ویروسهایی که در حشرات ایجاد عفونت می‌کنند، ممکن است دارای پوشینه و ژنوم dSDNM ، فاقد پوشینه و دارای dSDNA ، فاقد پوشینه و دارای SSDNA ، فاقد پوشینه و دارای dSRNA و دارای پوشینه sSRNA و فاقد پوشینه و دارای SSRNA باشند.



توصیف باکولو ویریده

اعضای خانواده باکولو ویریده را ویروسهایی تشکیل می‌دهند که دارای dSDNA حلقوی هستند که در یک کپسید میله‌ای شکل قرار گرفته‌اند. در خارج از کپسید ، ویروس نیز پوشینه آن واقع است. اما این خانواده از کلمه لاتین باکولوم ، یعنی میله یا عصا گرفته شده است. این خانواده دارای دو زیر خانواده است که شامل اوباکولو ویرینه که ویروسهای آن به شکل آکلود (بسته) بوده و امروزه با نام باکولو ویروس معروف است و زیر خانواده نودی باکو ویرینه که ویروسهای آن به شکل اکلود نبوده و بنام نودی ویروس معروف است.



ساختمان باکولو ویروس

باکولو ویروسها در مراحلی از دوره زندگی خودشان به شکل پیچیده شده (بسته) هستند. ذرات ویروس (نوکلئو کپسید همراه با پوشینه) در شکل بسته در یک پوشش پروتئینی بلوری (کریستالینه) قرار گرفته‌اند که به آنها اجسام بسته گفته می‌شود. این ویروسها دارای دو جنس هستند که عبارتند از نوکلئوپولی هدرو ویروس و گرانو ویروس که معمولا به آنها ویروسهای نوکلئارپولی هدروزیس (NPVs) و ویروسهای گرانولو زیس (G Vs) هم گفته می‌شود. باکولو ویروسهایی که از پوشش سیتوپلاسم یاخته میزبان جوانه می‌زنند پوشینه خارجی خود را از این پوشش بدست می‌آورند. به این ویروسها اصطلاحا ویروسهای جوانه زده (VBs) گفته می‌شود. این ویروسها در پیدایش عفونت ثانویه در حشرات دخالت دارند.



ویروسهایی که توسط اجسام بسته شده‌اند، پوشینه خود را از پرده هسته یاخته میزبان کسب می‌کنند. این ویروسها به ویروسهای پوشش دار (OVS) معروفند و در بین لاروهای حشرات انتقال پیدا می‌کنند و باعث عفونت اولیه میزبان می‌شوند. ژنوم باکولو ویروسها از dSDNA حلقوی از 230-80 هزار جفت تشکیل شده است. پوشش اجسام بسته بطور اصلی از یک نوع پروتئین تشکیل شده است که گرد هم آمده و شبکه‌ای بلورین را در اطراف ذره کامل ویروسها تشکیل می‌دهد. پوششهای فوق در NPVs و GVs به ترتیب بنام پولی هدرین و گرانولین شناخته شده‌اند. اجسام بسته بالغ همچنین دارای یک پوشش اضافه هستند که از پروتئین و کربوهیدرات ساخته شده و کالیکس نام دارند.



ایجاد بیماری توسط باکولو ویروسها در حشرات

باکولو ویروسها از راه غذاهای آلوده باعث آلودگی حشرات می‌شوند. در PH بالای 10 موجود در معده میانی حشره ، پوشش گلیکو پروتئینی محافظ ویروس تخریب می‌شود و در نتیجه ویروسها در روده آزاد می‌شوند و ویروسها به سطح یاخته اتصال یافته و بطریق در هم آمیختن وارد سیتوپلاسم یاخته میزبان می‌شود. چنانچه میزبان خیلی حساس و ویروس نیز خیلی عفونت زا باشد در نهایت تمام ارگانهای حشره مورد حمله ویروس قرار می‌گیرند و اینگونه گفته می‌شود که حشره تبدیل به یک مایع سفید شیری رنگ شده است که بیشتر آنرا ذرات ویروس تشکیل داده‌اند و این بیماری را امروزه بنام بیماری ذوب کننده می‌نامند.



مکانیسم عمومی کنترل حشرات با استفاده از ویروسها

این کار شامل سه مرحله مهم است. 1- آزادسازی ویروس. 2- افزودن یک ویروس دوم به ویروس که در آزاد سازی مورد استفاده واقع شده است. 3- محافظت از ویروسهای بیماری زا مفید

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره کش های طبیعی

حشره کش های طبیعی

میخک، catnip، چریش و لیموترش از گیاهانی است که روغن آنها مانع از گزش پشه میشود.
این روغن چنانچه همراه با سنبل هندی و نعناع هندی مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر بیشتری در دفع حشرات خواهد داشت.
از آنجا که پشه ها و دیگر حشرات پس از نیش زدن و انتقال مواد تحریک زا به بدن انسان باعث التهاب، سوزش و خارش پوست و حتی چشم می شود، سیستم ایمنی را آسیب می زند.
بر این اساس محققان پس از پژوهش های انجام گرفته ترکیبات مفیدی را در برخی منابع گیاهی یافته اند که مانع از گزش حشرات میشود.
نتایج حاصل از بررسی ها نشان داده است، catnip گیاهی است با خواص دارویی که روغن آن حاوی ترکیباتی است که تا حدود دو ساعت مانع از نزدیک شدن حشرات به انسان شده و پوست را محافظت میکند.
این ترکیبات بدون آنکه بوی بد داشته باشد، عارضه دیگر مواد شیمیایی از بین برنده حشرات را نداشته و برای پوست مضر نیست.
علاوه بر روغن درخت میخک، روغن لیموترش نیز از ترکیبات دیگری است که با غلظت 10 تا 30 درصد و حتی در ترکیب با روغن نارگیل، دفع کننده قوی حشرات است که از پوست محافظت می کند.
محققان همچنین روغن چریش را که از درخت آن استخراج می شود، ماده طبیعی خوبی برای دور کردن حشرات می دانند.
این درخت معجزه آسا بسیار معطر بوده و محتوای بیش از صد ماده شیمیایی است. دور کردن پشه و مگس از خواص مهم درخت چرسیش است که از قدیم برای مبارزه با آنان نیز کاربرد داشته است.
علاوه بر موارد فوق، استفاده از لباس هایی با رنگ روشن بخصوص سفید، سبز یا زردرنگ، مصرف سیر و موادغذایی حاوی ویتامین های گروه ب، کمک زیادی به مصون ماندن پوست در برابر نیش حشرات میکند.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رمزگشایی DNA حشره ای که بر ارتش ناپلئون پیروز شد!

رمزگشایی DNA حشره ای که بر ارتش ناپلئون پیروز شد!

گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق شدند توالی ژنتیکی شپش بدن انسان را که منجر به بروز بیماریهای زیادی می شود رمزگشایی کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شپش بدن انسان سبب بروز بسیاری از بیماریها در انسان می شود که از میان آنها می توان به اپیدمی تیفوس (حصبه) و تب سنگر اشاره کرد. اپیدمی تب سنگر که امروزه نادر است از این جهت بسیار شهرت دارد که موجب شد ارتش ناپلئون در سال 1812 از روسیه فرار کند.

اکنون گروهی از حشره شناسان دانشگاه ایلینویز موفق شدند DNA این حشره را رمزگشایی کنند. به گفته این محققان، دستیابی به توالی ژنوم شپش بدن انسان می تواند به ارائه درمانهای جدیدی برای مبارزه با این حشره و خویشاوند نزدیک آن یعنی شپش سر کمک کند.

هر دو حشره شپش بدن و شپش سر انگلهای انسان هستند و از خون تغذیه می کنند اما شپش بدن از شپش سر بسیار خطرناک تر است و می تواند منجر به بروز بیماریهای باکتریایی متعددی شود.

این حشرات به خصوص در کشورهای محروم و کشورهایی که شرایط بهداشتی در وضعیت نامناسبی قرار دارد گسترده اند و می توانند روی بدن خارشهای شدیدی ایجاد کنند. این حشره نیش خود را داخل پوست کرده و خون میزبان را می مکد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ژنوم شپش بدن، کوچکترین DNA شناخته شده یک حشره است به طوری که ابعاد DNA این حشره بازتابی از محیط زیست محافظت شده و رژیم غذایی قابل پیش بینی آن است."

برای مثال DNA این حشره محتوی تعداد کمی از ژنهای مسئول گیرنده های نور است و تعداد ژنهای مربوط به گیرنده هایی چشایی و بویایی آن نسبت به سایر حشرات بسیار کمتر است.

براساس گزارش Scientific American، شپش بدن انسان برای بقا کاملا به انسان وابسته است و اگر از میزبان خود برای مدت طولانی جدا شود می میرد.

این حشره تنها می تواند روی یک باکتری که در بدن آن زندگی می کند حساب کند. این محققان در ادامه تحقیقات خود موفق شدند ژنوم این باکتری که Candidatus Riesia pediculicola نام دارد را هم رمزگشایی کنند.

[FONT=&quot]در ژنوم این باکتری ژنهایی برای تولید یک ماده مغذی به نام "ویتامین ب- 5" کشف شد. شپش قادر نیست این ویتامین را تولید کند و بنابراین آن را از این باکتری می گیرد.[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]لینک دائم
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف قطب نما در مغز کوچک پروانه ها

کشف قطب نما در مغز کوچک پروانه ها

راز نهفته در پس مهاجراتهای طولانی پروانه ها که گاه مسافتهایی به طول چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر را بدون گم کردن مسیر طی می کنند توسط دانشمندان کشف شد.
محققان معتقدند این حشرات زیبا با کمک قطب نمایی بیولوژیکی درونی که به آنها امکان احساس میدان مغناطیسی زمین را خواهد داد می توانند مسیر درست را در طولانی ترین مسافتها بیابند.
در گذشته احتمال داده می شد پروانه ها با استفاده سلولهای حساس به نور در شاخکهایشان از جهت خورشید برای یافتن مسیر خود استفاده می کنند اما این فرضیه نمی توانست نحوه سفر آنها را در تاریکی شب توضیح دهد.
اکنون بیولوژیستها در دانشگاه ماساچوست دریافته اند مغز پروانه ها دارای یک جفت مولکول است که مشابه یک قطب نما نسبت به میدان مغناطیسی حساس بوده و این حشرات می توانند از اطلاعات این دو مولکول به همراه اطلاعات به دست آمده از جهت خورشید برای مسیر یابی استفاده کنند.
به گفته دانشمندان پروانه ها از جمله پروانه های شهریار مسافتهای بسیار طولانی را با توانایی قابل توجه یافتن آسان مسیر درست طی می کنند.
در واقع سیستم قطب نمای مغز پروانه ها به عنوان سیستم پوششی ردیاب خورشیدی در شبها برای یافتن مسیر به کمک این حشرات می آید.
مهاجرت پروانه های شهریار یکی از زیباترین پدیده های طبیعی در تمام کره زمین است اما تعداد این حشرات زیبا با کاهشی چشمگیر مواجه شده است.
پروانه ها معمولا در شرق آمریکا و جنوب شرق کانادا تابستان خود را سپری کرده و سپس برای گذراندن زمستان به سوی کوهستان "میچوکان" در مرکز مکزیک پرواز می کنند.
در این منطقه پروانه ها بر بالای درختان خوشه های بزرگی به وجود آورده و صدای خش خش بال آنها در هوا شنیده می شود.
توانایی این حشرات برای ادامه دادن به سفر در مسیری یکسان به سوی مبدا و مقصد مشابهی که هر سال منزلگاه این حشرات می شود، برای مدتها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.

اکنون و با یافتن قطب نمای زیستی پروانه ها، دانشمندان در حال بررسی ژنوم پروانه ها هستند تا بتوانند ژنهایی که چنین توانایی به این حشرات بخشیده اند را بیابند.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوربین های جدید با الهام از حشرات ساخته می شوند

دوربین های جدید با الهام از حشرات ساخته می شوند

دانشمندان معتقدند نسخه برداری از سیستم بینایی حشرات، انسان را قادر می سازد دوربین هایی بسازد که جزئیات تصاویر را چه در تاریکی و چه در روشنایی تشخیص دهند.
به گزارش سی.ان.ان، دکتر «راسل برینک ورث» یکی از محققان بخش فیزیولوژی دانشگاه آدلاید استرالیا با تقلید از سیستم بینایی حشرات، موفق به ساخت تصاویر دیجیتالی با جزئیات کامل و کیفیت بسیار بالاشده است. با تکنیکی که او به کار گرفته است، پایین بدن وضوح تصاویر که همواره مشکل عمده در تصویربرداری های تخصصی بوده نیز برطرف خواهد شد. دکتر «برینک ورث» در این باره می گوید «در مقام مقایسه، حتی مغز حشرات بسیار بسیار کوچک، کاراتر و حساس تر از هر سیستم مصنوعی ساخت بشر عمل می کند. حشرات نیز مانند انسان هاقادر به تشخیص جزئیات تصاویر به طور همزمان در تاریکی و روشنایی هستند.» او در ادامه می افزاید: «در دوربین های تلویزیونی فعلی از یک سیستم نوری متوسط برای کنترل نور هر تصویر استفاده می شود. این روش در زمانی که نورها در بخش های مختلف صحنه مورد نظر، اختلاف جزیی داشته و کاملانزدیک به هم باشند، مناسب است. اما در صحنه هایی که برخی قسمت ها نسبت به بقیه روشن تر هستند، کارایی چندانی ندارد.»
به گفته دکتر «برینک ورث»، در طبیعت هر یک از سلول های چشم، باهدف دریافت بیشترین حجم جزئیات اطلاعاتی یک صحنه، به طور مجزا خود را با قسمت های مختلف آن صحنه منطبق می کند. بدان معنی که حتی در شرایط نوری نامناسب، مانند زمانی که یک شخص در کنار پنجره ایستاده، شما می توانید هم زمان صورت شخص و منظره بیرون را کاملاواضح ببینید. اما یک دوربین معمولی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.
دکتر «برینک ورث» و همکارانش در تحقیقات اخیر خود نشان داده اند که بررسی و تعیین طرز کار سیستم بینایی حیوانات انجام پذیر است و می توان کلیه مراحل آن را با تجهیزات مختلف نرم افزاری و سخت افزاری بازسازی کرد. او در این باره می گوید: «اساساً به کارگیری این روش نگاه جدیدی به تکنولوژی بینایی است، چشمان انسان و چشمان حشرات طوری طراحی شده اند که حرکت را نیز می تواند تشخیص دهد.
در حقیقت ما تنها تصاویر و اشیای ثابت را نمی بینیم، بلکه تصاویر ذهنی ما در حال حرکت بدن و چشمان ما ساخته می شوند.نسخه برداری از سیستم بینایی حشرات، ما را قادر به ساخت دوربین هایی خواهد کرد که جزئیات تصاویر را چه در تاریکی و چه در روشنایی تشخیص دهد، اشیای در حال حرکت را شناسایی کند و سرعت اشیای بسیار کوچک در مسافت های دور را نیز تشخیص دهد.»
او در پایان افزود: «کاری که ما قصد انجام آن را داریم، انتقال سیستم فوق به فناوری حسگرهای فعلی موجود در دوربین های تلویزیونی است. نرم افزار ما روی یک تراشه کامپیوتری نوشته می شود که بین حسگر و مبدل دیجیتالی دوربین ها قرار خواهد گرفت.»

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هتل چوبی ویژه اقامت حشرات سودمند

هتل چوبی ویژه اقامت حشرات سودمند

گروهی از طراحان معماری به منظور استفاده از حشرات سودمند در محل زندگی و رفت و آمد انسان ها، هتل های جالب و زیبایی را ویژه سکونت انواع حشرات طراحی و تولید کرده اند.
معمولاً معماران ساختمان ها را به گونه ای طراحی می کنند که ضد حشره بوده و حشرات نتوانند از میان درزهای ساختمان وارد شده و برای ساکنان ساختمان مزاحمتی ایجاد کنند. اما گروه طراحی ARUP، گروهی که طرح برج CCTV پکن را نیز ارائه کرده، امیدوار است تمامی گونه های حشرات و عنکبوت ها در هتل حشراتی که آنها ساخته اند نام نویسی کرده و اقامت کنند! این هتل با هدف وارد کردن حشرات سودمند به پارک های لندن طراحی و ساخته شده است. طرح این هتل به تازگی جایزه اول مسابقه معماری «آن سوی کندو» لندن را به خود اختصاص داده است. ساختار این هتل برگرفته از طبیعت بوده و یاد آور ساختار بال های سنجاقک است و به بخش های مختلفی تقسیم بندی شده و حشرات متناسب با نوع نیاز خود در این هتل ساکن می شوند.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تولید حشرات روباتیک

تولید حشرات روباتیک

چاپگرهای سه بعدی بزودی قادر خواهند بود بال کامل حشره را که تکامل آن در طبیعت هزاران سال به طول انجامید، چاپ کنند. «هود لیپسون» از دانشگاه «کورونل» در «ایتاکا» گفت: هرچند در حال حاضر بالگردهای مینیاتوری وجود دارد، اما ساز و کار بال زدن برای ساخت هواپیماهایی به کوچکی حشرات ضروری است. لیپسون گفت: حتی باوجود این که چندین محقق در سراسر جهان دستگاه هایی را به نمایش گذاشته اند که قابلیت بال زدن دارند، اما به دلیل دشوار بودن شناخت و درک فیزیک بال، طراحی بال می تواند دچار مشکل شود. آنها معتقدند این چاپگرها با ارائه شناختی از دینامیک پرواز می توانند گام مهمی در جهت ساخت بال های کوچک تر و کارآمدتر بردارند.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شناسایی ترکیبات طبیعی برای دفع و کنترل حشرات حامل بیماری

شناسایی ترکیبات طبیعی برای دفع و کنترل حشرات حامل بیماری

در نـبــرد بــین شکارچیان حشرات و طعمه هایشان، سیگنال های شیمیایی به نام کیرومون ها kairomones به صورت یک سیستم هشدار دهنده اولیه مورد استفاده قرار می گیرند.
کرومون ها که به طور گسترده ای به وسیله شکارچیان حشرات خارج می شوند، ترکیباتی هستند که به وسیله طعمه ها شناسایی می شوند.
شناسایی کرومون ها به وسیله طعمه ها به حفاظت از آنها در برابر شکارچیان کمک می کند، چراکه حتی می تواند به سازگار شدن بدن طعمه با شرایط، به عنوان مثال تغییر در اندازه بدن آن بینجامد، اما با وجود این که کرومون ها در جهان حشرات شایع هستند، ماهیت شیمیایی شان به میزان زیادی ناشناخته باقی مانده است.
تحقیق جدیدی که به وسیله دو دانشمند انجام شده موجب شناسایی دو ترکیب خارج شده به وسیله شکارچیان پشه ها شده است. این ترکیبات باعث می شوند که پشه ها کمتر برای تخم گذاری به سوی حوضچه های آب متمایل شوند. این یافته ها می تواند تاکتیک های دوستدار طبیعت جدیدی را برای دفع و کنترل حشرات حامل بیماری ارائه کند.
جانوران زیادی از مواد شیمیایی استفاده می کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کرومون ها که رفتارهای تولید مثلی و اجتماعی را در گونه های بخصوصی تحت تاثیر قرار می دهند، از همه بهتر شناخته شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند. کرومون هایی که به وسیله یک فرد از یک گونه تولید می شوند، به وسیله فردی از گونه ای متفاوت دریافت می شوند. به این ترتیب گونه های دیگر با دریافت کرومون ها از نتیجه کار اهدا کننده منتفع می شوند.
دانشمندانی که تحقیق اخیر را درباره کرومون ها انجام داده اند، تمرکزشان را بر کنش و واکنش های بین دو گونه حشره که در حوضچه های موقتی مدیترانه و خاورمیانه یافت می شوند، قرار داده اند. این دو حشره پشه سی لانگیارئولاتا (C.longiareolata) و شکارچی اش بــک سـویــیـمـر ان. مــکولاتـا (backswimmer N. maculata) نام دارند. پشه های ماده موقع رسیدن به حوضچه ماده شیمیایی ای که به وسیله بک سوییمر خارج می شود را شناسایی می کنند و کمتر احتمال دارد تا در آن حوضچه تخم گذاری کنند.
این محققان برای بازتولید شرایط حوضچه های موقتی، آب مانده ای را به همراه غذای ماهی به اضافه منبعی از مواد مغذی مورد استفاده قرار دادند. آنها بک سوییمرها را در ظروف آزمایشگاهی حاوی نمونه های حوضچه های موقت قرار دادند و نمونه های جمع آوری شده از فضای فوقانی هم در داخل این لوله ها قرار داده شد. محققان طیف نمایی را مورد استفاده قرار دادند تا مواد شیمیایی خارج شده به وسیله بک سوییمرها را تجزیه و تحلیل کنند. آنها دو ماده شیمیایی، یعنی هیدروکربن هایی به نام های n-heneicosane و n-tricosane را شناسایی کردند که غلظت آنها که ترکیباتی طبیعی هستند، دافع تخم گذاری به وسیله پشه ها است.
یکی از این محققان که کوهن نام دارد می گوید:«از آن جایی که پشه ها می توانند کرومون های خارج شده به وسیله بک سوییمرها را از بالای سطح آب شناسایی کنند، در نتیجه خطر فوری شکار شدنشان کاهش می یابد اما در عین حال شانس مردن پشه های ماده پیش از این که یک استخر یا حوضچه ایمن برای تخم گذاری پیدا کنند نیز افزایش می یابد.» این محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان این مواد شیمیایی را به عنوان بخشی از یک استراتژی برای کنترل جمعیت پشه ها از جمله حشرات حامل بیماری به حساب آورد. آنها احتمال می دهند که با شناسایی این ترکیبات شیمیایی بتوان در مبارزه با بیماری های عفونی نیز پیشرفت هایی به دست آورد.

لینک دائم
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسکهای بمب‌افکن

سوسکهای بمب‌افکن

سوسکهای بمب‌افکن که عمدتاً در آسیا و آفریقا یافت میشوند قادرند مایع سمی را با فشار و حرارت زیاد بر علیه دشمنان طبیعی همچون پرندگان و قورباغه‌ها پرتاب کنند. بعد از ساخته شدن مایع سمی در بدن این حشره قادر است آن را تا 20 سانتیمتر فوران دهد. هیدروکینون و پراکسید هیدروژن به عمل آمده در شکم این حشره، در موقع لزوم هنگام دفاع،‌ با هم ترکیب شده و به "حفرة اشتعال"[1]

هدایت میشود و تا سم بزوکینون تولید شود. این مایع داغ به صورت دشمنان شکارگر پرتاب میشود.

کلید قدرت دفاعی این رفتار در دریچه‌های ورودی و خروجی حفرة اشتعال نهفته است. دریچه‌های ورودی برای ورود مواد شیمیایی باز میشوند و موقعیکه به اندازة کافی گاز رسید بسته میشوند. با ترکیب این گازها حرارت و فشار در حفرة اشتعال افزایش می‌یابد. در این هنگام

دریچه‌های خروجی بسته هستند. موقعیکه فشار و حرارت به حد کافی رسید دریچه‌های خروجی باز شده و مایع سمی به شدت به بیرون فوران میکند که "تبخیر برق‌آسا"[2] اطلاق میشود.

پس از رها شدن گاز، دریچة خروجی بسته میشود و دریچة ورودی برای پر شدن مجدد حفرة اشتعال باز میشود تا مجدداً آمادة استفاده گردد. تیم تحقیقاتی فیزیک و دانشگاه لید در حال بررسی چگونگی تولید این مایع داغ سمی هستند.

[1] combustion chamber
[2] flash evaporation

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روغنی برای التیام نیش حشرات

روغنی برای التیام نیش حشرات

احتمال ابتلابه مشکلات پوستی ناشی از نور شدید خورشید، مسمومیت های غذایی، خستگی های مزمن، پرخاشگری و... در روزهای بلند سال افزایش پیدا می کند، از این رو محافظت از سلامت به منظور پیشگیری از ابتلابه بیماری شایع فصل گرما، ضروری است.
روغن نعنا کوهی بهترین روش درمانی برای التیام نیش حشرات و از بین بردن آثار آن است. این روغن روند درمان را بهبود بخشیده و درد را کاهش می دهد. استفاده از خمیر دندان های حاوی این روغن نیز مفید است.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه‌ها، چه مردان و زنانی را دوست دارند؟!

پشه‌ها، چه مردان و زنانی را دوست دارند؟!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند مردان قد بلند و زنانی که از اضافه وزن در عذابند بیشتر در معرض حمله و گزیدگی پشه های ریز قرار می‌گیرند.
این یافته اولین تحقیقی است که طی آن محققان توانسته اند رابطه میان ابعاد بدن انسان و میزان جذابیت قربانیان برای پشه ها را آشکار کند. دانشمندان بر این باورند الگوی پرواز پشه های ریز به گونه ای است که به دلیل پرواز در ارتفاع دو متری از زمین مردان بلند قد را بیشتر مورد حمله قرار می‌دهد.
همچنین اضافه وزن در زنان باعث افزایش حرارت بدن، افزایش رطوبت و رایحه شیمیایی پوست بدن در آنها خواهد شد که پشه ها را نسبت به خود جذب می‌کند. دانشمندان در دانشگاه آبردین و موسسه تحقیقاتی "روتامستد" در هرتفوردشایر با انجام تحقیقاتی بر روی بیش از 300 نفر از مردم اسکاتلند پی به این نکته بردند.
نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مردان قد بلند نسبت به مردان کوتاه بسیار بیشتر در معرض گزیدگی این پشه های ریز قرار می‌گیرند. به گفته محققان این پدیده با ابعاد بدن انسان و ویژگی های بیولوژیکی پشه ها در ارتباط است زیرا این حشرات ارتفاع را دوست دارند و کمتر پیش می‌آید در ارتفاع کمتر از دو متر پرواز کنند و از این رو است که مردان قد بلند اولین قربانیان این حشرات به شمار می‌روند.
همچنین مطالعات نشان می‌دهند پوست بدن زنان چاق نسبت به زنان لاغر میزان بیشتری از رایحه شیمیایی خاصی منتشر می‌کند که این رایحه منجر به جلب توجه پشه ها می‌شود.
بر اساس گزارش تلگراف، به گفته محققان پشه ها قربانیان خود را به واسطه رایحه های شیمیایی پوست و یا دی اکسید کربن ناشی از تنفس آنها پیدا می‌کنند و رابطه ابعاد بدن یا این دو نشانه در این است که ابعاد بزرگتر بدن نشانه های بیشتری از خود به جا می‌گذارد.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رقابت عنکبوت ها و گیاهان گوشتخوار برای غذا

رقابت عنکبوت ها و گیاهان گوشتخوار برای غذا

[FONT=&quot]حیوانات معمولا برای به دست آوردن غذا و دیگر منابع، رقابت[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]شدیدی با یکدیگر دارند. گیاهان نیز معمولا برای به دست آوردن آب، نور و دیگر منابع حیات[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]با هم در رقابتند. بتازگی دانشمندان آمریکایی جانوری را کشف کرده اند که مستقیم با[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گیاه بر سر به دست آوردن غذا رقابت می کند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]عنکبوت گرگی حشره خوار[/FONT][FONT=&quot] (Sosippus floridanus) [/FONT][FONT=&quot]در نزدیکی زمین[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]های مرطوب فلوریدای جنوبی زندگی می کند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT] [FONT=&quot]این عنکبوت برای شکار طعمه های خود که شامل حشرات ریز، پشه ها،[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مگس ها و مورچه ها هستند از تورهای متراکمی که بافته استفاده می کند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گیاه حشره خوار[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Darosera capillaris [/FONT][FONT=&quot]در همان مناطق مرطوب و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]باتلاق های فلوریدای جنوبی زندگی می کند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]این گیاه به وسیله ترشحات مخاطی روی برگ هایش حشرات را به دام[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]انداخته و صید بیچاره را به وسیله آنزیم های هضم کننده از پا درآورده و می خورد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی بر آن شدند تا بدانند آیا این ۲[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]صیاد متفاوت از ۲ گونه موجودات مستقیم برای به دست آوردن شکار مشترک در رقابت هستند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]یا خیر؟[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بنابراین مکان هایی که این ۲ موجود در آن قرار داشتند تحت نظر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گرفته و تعداد هر کدام ثبت شد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]همچنین برای تعیین منابع غذایی این ۲، حشرات موجود در منطقه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مشخص شدند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]در نتیجه مشاهدات و بررسی ها مشخص شد هنگامی که گیاه حشره خوار[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در نزدیکی منطقه سکونت عنکبوت قرار دارد تورهای بافته شده بزرگ تر از زمانی است که[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در مجاورت عنکبوت، گیاه حشره خواری وجود ندارد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پس از این محققان نمونه هایی از گیاه حشره خوار و عنکبوت گرگی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]را به آزمایشگاه منتقل کردند و آنها را در چندین مخزن شیشه ای با شرایط مشابه محل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]زندگی قرار داده و حشراتی را برای تغذیه در اختیارشان گذاشتند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در بعضی مخازن هر ۲ گونه با هم و در بعضی دیگر به تنهایی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]نگهداری می شدند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]بررسی ها نشان داد گیاه حشره خوار در نبود عنکبوت برگ های[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بیشتری تولید کرده و دانه های بیشتری در خاک می افشاند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]در مخازنی که عنکبوت ها با گیاه حشره خوار قرار داشتند قبل از[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]این که گیاه حشرات را صید کند عنکبوت ها آنها را شکار می کردند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در این حالت گیاه برگ ها، دانه و گل های کمتری تولید می کند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]این موضوع به روشنی نشان می دهد که حضور عنکبوت ها سازگاری گیاه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]را کاهش می دهد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]این اولین تحقیق صورت گرفته است که نشان می دهد جانوران و[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گیاهان در رقابتی مستقیم برای به دست آوردن شکار مشترک هستند.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]لینک دائم
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
افزایش طغیان کنه‌ها در پی پدیده گرد و غبار در کشور

افزایش طغیان کنه‌ها در پی پدیده گرد و غبار در کشور

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در مناطقی از کشور اظهار داشت: تاکنون پژوهش خاصی درباره نوع آفات در خصوص گرد وغبار انجام نشده است،‌ اما اصل کلی در این زمینه وجود دارد که در مکان‌هایی که گرد و غبار رخ می‌دهد بر روی درختان، کنه‌ها بیش‌تر طغیان می‌کنند.
به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن عسگری که ریاست دو کانون هماهنگی دانش و صنعت تولید فرآورده های کنترل بیولوژیک و آفت‌کش‌ها را نیز عهده‌دار است در حاشیه نوزدهمین کنگره گیاه پزشکی کشور در جمع خبرنگاران گفت: هدف از تشکیل کانون‌ها این است که ارتباط منطقی بین پژوهشگرانی که دانش فنی تولید می‌کنند و صنعتگرانی که به تولید انبوه می‌پردازند برقرار شود.

وی تصریح کرد: در این راستا تیم مدیریتی کانون متشکل از دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنایع و معادن، تولیدکنندگان، ‌انجمن هایی که مرتبط با تولیدات گیاهی و محققانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند تشکیل شده است که به کمک این‌ها دانش فنی را گرفته به صنعت منتقل شود که در قالب نقشه راهی باشد که امیدوارم تا پایان سال جاری نقشه راه تولید فرآورده‌های بیولوژیک تدوین شود.

عسگری در ادامه در پاسخ به این سوال که چه آفت‌کش‌ها و مواد بیولوژیک در اولویت قرار دارند،‌ افزود: در هر دو مورد اولویت کشور و گیاه پزشکی در تولید محصول سالم است که در هر بخش اولویت خاص خود را دارد به عنوان نمونه در مواد بیولوژیک اولویت تدوین نقشه راه است ‌که شامل نهاده‌های بیولوژیک نیز می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ادامه داد: در این راستا مذاکراتی انجام شده که چند دانش فنی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان آن‌که سرانه مصرف سموم شیمیایی در ایران از سایر کشورها پایین‌تر است و تنها مشکل در نحوه مصرف سموم است، ‌خاطرنشان کرد: در زمینه کنترل بیولوژیک در خاورمیانه در سطح قابل قبولی قرار داریم البته ترکیه تا حدی پیش تر است که امیدواریم در راستای برنامه پنجم توسعه پیش از آن باشیم.

عسگری در خصوص اینکه تاکنون چه اقداماتی درباره گرد و غبار انجام شده است،‌ اظهار داشت: در زمان گرد و غبار خسارت کنه‌ها بیش‌تر است و رابطه مستقیمی بین آنها وجود دارد؛ اما تاکنون پژوهش خاصی درباره نوع آفات انجام نشده است، ‌اما اصل کلی در این زمینه وجود دارد که در مکان‌هایی که گرد و غبار اتفاق می‌افتد بر روی درختان کنه‌ها بیش‌تر طغیان می‌کنند.


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پیشنهاد ورود حشرات به منوی جهانی غذا برای مبارزه با گرسنگی!

پیشنهاد ورود حشرات به منوی جهانی غذا برای مبارزه با گرسنگی!

خبرگزاری مهر نوشت : یک دانشمند بلژیکی در تحقیقاتی که برای سازمان خواروبار جهانی انجام داد پیشنهاد کرد که برای مبارزه با گرسنگی جمعیت جهانی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می توان حشرات را وارد رژیم غذایی انسان ها کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان خواروبار جهانی (فائو) به طور جدی احتمال پرورش حشرات را برای نجات جمعیت جهانی از گرسنگی مورد بررسی قرار می دهد.
تحقیقات جدیدی که یک حشره شناس دانشگاه «واگنینگن» در بلژیک به نام «آرنولد فن هویس» برای این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد انجام داده است نشان می دهد که برای نجات از گرسنگی می توان یک رژیم غذایی جدید را برپایه حشرات ارائه کرد. این تحقیقات نشان می دهد که برای پرورش دام دو سوم زمین های کشاورزی دنیا به کار گرفته می شوند و این دام ها 20 درصد از تمام گازهای گلخانه ای زمین را تولید می کنند.
فن هویس در این خصوص تایید کرد: «بحران جهانی گوشت وجود دارد. جمعیت جهانی تا سال 2050 از 6 میلیارد کنونی به 9 میلیارد خواهد رسید و حتی می دانیم که مصرف گوشت به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد؛ به طوری که اگر 20 سال قبل متوسط مصرف گوشت 20 کیلوگرم بود اکنون 60 کیلوگرم است و در دو سال آینده به 80 کیلوگرم می رسد.
اگر مصرف گوشت با این تصاعد بالابرود ما به یک سیاره دیگر نیاز خواهیم داشت.»
همچنین این دانشمند تاکید کرده است که پرورش حشرات نسبت به پرورش دام گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کند؛ به طوری که پرورش ملخ، کرم و جیرجیرک نسبت به پرورش دام 10 برابر کمتر گازهای گلخانه ای و 300 برابر کمتر پروتوکسید نیتروژن و آمونیاک تولید می کند. براساس گزارش گاردین، فرضیه رژیم غذایی برپایه حشرات در کنگره انجمن سلطنتی حشره شناسی انگلیس مطرح شد

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سیب زمینی و تنباکو حاوی ژن‌های آفت کش هستند

سیب زمینی و تنباکو حاوی ژن‌های آفت کش هستند

محققان استرالیایی در یک تحقیق جدید دریافته‌اند که گیاهانی مثل سیب زمینی و تنباکو حاوی ژن‌های آفت کش هستند که می‌توان از آنها برای حفاظت از گیاه کتان استفاده کرد.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماریلیین اندرسون، استاد بیوشیمی و دستیاران وی نتایج تحقیق خود درباره بازدارنده‌های پروتئیناز را در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم، منتشر کرده‌اند.

پرفسور اندرسون استاد دانشگاه لاتروب در ملبورن در این زمینه خاطرنشان کرد: ما می خواستیم دریابیم که آیا می توانیم با استفاده از این صفت ژنتیکی در سیب زمینی و تنباکو در یک روش بیوتکنولوژی از گیاه کتان محافظت کنیم.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی، مطالعات قبلی نشان داده بود که گل‌های برخی از گیاهان مثل سیب زمینی و تنباکو توان ژنتیکی تولید مقادیر بالایی از مواد شیمیایی خاص را دارند که برای آفات و حشرات، سمی هستند.

این مواد شیمیایی «بازدارنده‌های پروتئیناز» یا PIs نام دارند که آنزیم‌های روده کرم پروانه موسوم به Protease (پروتئاز) را متوقف می‌کنند که این آنزیم‌ها برای هضم پروتئین استفاده می‌شوند.

اندرسون و دستیارانش معتقدند در این پژوهش به روشی دست یافته‌اند که می‌تواند سلاحی موثر برای مقابله با آفات گیاهی باشد و در عین حال مصرف آفت کش‌های شیمیایی را کاهش ‌دهد.


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کائولن علیه آفات و بیماریهای انار

کائولن علیه آفات و بیماریهای انار

کائولن فرآوری شده جهت کنترل عوامل خسارت زای انار توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ثبت شد. به گزارش سرویس «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن عسکری ــ رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ــ گفت: با توجه به میزان خسارت زایی آفات و بیماری‌های گیاهی، علف‌های هرز و دیگر عوامل طبیعی در فرایند تولید محصولات کشاورزی، بهره‌گیری از دانش فنی کارشناسان و نتایج تحقیقات و پژوهش‌های علمی می‌تواند ضمن افزایش سطح کمی و کیفی تولید، سلامت محصولات غذایی را تضمین کند.
وی افزود: از آنجایی که یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش خسارت آفت کرم گلوگاه انار، دور کردن آفت از درخت و ممانعت از تخم ریزی آن بر روی میوه های انار است، به این منظور کائولن فرآوری شده با هدف کاهش خسارت زایی آفات درخت انار طراحی و تولید شد.
دکتر عسکری در ادامه خاطرنشان کرد: کائولن فرآوری شده از سنگ‌های خام معادن کائولن کشور تهیه شده که ضمن ایجاد تغییرات در کائولن خام و افزودن ترکیبات چسبیده و امولسیفایر، ترکیب حاصل به صورت پودر قابل تعمیق در آب در آمده و جهت پوشش بافت‌های درختان انار قابل استفاده است.
دکتر حسین فرازمند ــ طراح و مجری پروژه - هم در خصوص نحوه کارکرد این ترکیب خاطرنشان کرد: این ترکیب با ایجاد پوشش سفید رنگ بر روی درختان، باعث دور شدن حشرات، کرم گلوگاه انار از درخت و در نتیجه عدم تخم گذاری حشره روی میوه‌ها می‌شود.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، کاهش ترکیدگی و ریزش میوه‌های باغات انار و سایر درختان میوه و محصولات زراعی را از مزایای استفاده از کائولن فرآوری شده دانست و خاطرنشان کرد: کائولن فرآوری شده با ایجاد پوشش سفید رنگ، ضمن ایجاد ممانعت از تغذیه آفات مکنده از قبیل شته‌ها و کنه‌ها از شیره گیاهی از آفتاب سوختگی میوه‌ها نیز محافظت کرده و موجبات کاهش میزان خسارت وارده می‌شود.
رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در پایان ضمن ابراز خرسندی از نتایج تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته، تصریح کرد: به طور حتم توجه به نیروهای کارشناسی و نخبگان نیز به عنوان مصادیق پیشرفت و توسعه در بخش کشاورزی برای پیشبرد برنامه‌های راهبردی غیر قابل انکار است و نیز با شناخت ظرفیت‌های علمی و بهره‌گیری از توان کارشناسی اساتید و محققین بیشتر می‌توان به آینده‌ای روشن و مدیریتی کارا در بخش گیاه پزشکی امیدوار بود.


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اصول و کاربرد سموم در خاک

اصول و کاربرد سموم در خاک

مقدمه کاربرد مواد شیمیایی مختلف ، از جمله سموم یا آفتکشها (pesticides) در خاک مزایای زیادی دارد . از جمله این مزایا می توان به دوام بیشتر ، حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ، کاربرد سریع ، هزینه کارگری کم ، تاثیر زیست محیطی مناسب و امکان هدف قرار دادن یک منطقه خاص اشاره کرد . در مقابل ، کاربرد سموم در خاک مستلزم این است که آن ماده دارای خواص فیزیکی شیمیایی خاصی باشد ، بنابراین تعداد معدودی از سموم برای مصرف در خاک مناسب هستند . علاوه بر این، کاربرد سموم در خاک به تکنیک خاص و زمانبندی مصرف نیاز دارد . این موارد تحت تاثیر روابط خاک و آب (Soil-water relation ) ، مجموعه خاک – گیاه – هوا ( Soil-plant-atmosphere continuum ) و نحوه حرکت سموم همراه آب موجود در خاک قرار دارند . مقدار مورد نیاز سم بستگی به هدف کاربرد آن دارد .
به طور کلی سموم به دو منظور در خاک مصرف می شوند : الف ) تیمار خاک ، که جهت کنترل علف های هرز ، آفات و بیماریهای خاکزاد انجام می گیرد . ب ) تیمار محصول ، که سم جذب ریشه ها می شود و این مواد به طور سیستمیک گیاهان را در برابر آفات و بیماریهای هوازاد ( روی اندام های هوایی ) حفاظت می نماید . این دو رهیافت دارای خواص مشترک و اختلافاتی می باشند . تجهیزات لازم در هر دو مشابه است ، اما زمانبندی مصرف سم در آنها متفاوت است . غالباً کاربرد سموم در خاک یک تیمار پیشگیری است که عملاً محصول را از خطرات بالقوه ، یعنی آفات و بیماریهای که ممکن است محصول را تهدید نماید ، حفاظت می کند . در این مورد شرایط اقلیمی و عوامل کنترل کننده رشد و نمو آفت ، بیماری و یا علف هرز با کارایی سم مورد استفاده تداخل پیدا می کند . بنابراین شناخت عوامل موثر بر کاربرد سموم در خاک در خصوص تصمیم گیری برای مصرف این مواد ضروری است . در اینجا به اختصار در مورد روابط خاک – آب – گیاه بحث می شود .

روابط بین خاک ، آب و گیاه
خاک از ذرات جامد سنگ های کوچک ، ذرات معدنی و مواد آلی تشکیل شده است . نسبت ذرات با اندازه های مختلف بافت ( Texture ) خاک را تعیین می نماید . فضای خالی بین ذرات خاک تخلخل یا خلل و فرج خاک ( Soil voids ) نامیده می شود که اساساً شامل حفرات (Pores ) می باشد . وقتی خاک به نقطه اشباع (Saturation point ) می رسد همه خلل و فرج خاک با آب پر می شوند . این حالت پس از بارندگی سنگین یا بارندگی طولانی و یا آبیاری اضافی (Overirrigation ) مزارع رخ می دهد . گیاهان می توانند آب موجود در حفرات کوچک با اندازه قطر بین ۶۰ تا ۲/. میکرومتر را جذب نمایند . آب موجود در این حفرات را در اصطلاح آب در دسترس گیاه (Plant available ) می نامند . زمانی که همراه این حفرات از آب تخلیه شوند ، خاک به نقطه پژمردگی دائم (Permanent wilting point )رسیده است . مقدار آب در دسترس گیاه اساساً به بافت خاک بستگی دارد . خاک های شنی که نسبت بالایی از ذرات درشت دارند اساساً حفرات بزرگی را می سازند ، درحالیکه خاک های رسی با داشتن نسبت بالایی از ذرات کوچک اساساً حفرات کوچک و ریز را می سازند . نتیجه اینکه خاک های شنی اشباع مقدار زیادی از آب را به واسطه زهکشی از دست می دهند ، زیرا که بالغ بر ۲۹ درصد حجم کل این خاک از حفرات درشت تشکیل شده است. در مجموع بهترین شرایط برای رشد گیاه در خاک های لومی که ۲۹ درصد آن را حفرات کوچک تشکیل می دهد وجود دارد . به هر حال در خاک خشک امکان ندارد تمام آب در دسترس گیاه ، بدون آنکه گیاه دچار تنش خشکی شود ، جذب گیاه گردد . در این حالت وقتی رطوبت خاک به نقطه پژمردگی دائم برسد ممکن است باعث مرگ گیاه گردد . مقداری از آب در دسترس گیاه که می تواند بدون ایجاد هر نوع تنش خشکی توسط گیاه جذب شود در اصطلاح آب در دسترس سهل الوصول (Read- ily available water ) نامیده می شود . این آب با حفرات با قطر بین ۶۰ تا ۵/۱ میکرومتر جای دارد .

زمانبندی کاربرد سموم در خاک
بر اساس روابط بین خاک ، آب و گیاه ، سموم را بایستی زمانی در خاک مصرف نمود که رطوبت خاک در محدوده آب در دسترس سهل الوصول باشد . در واقع در خاک های اشباع ممکن است سم شسته شده و از دست برود و در خاک های خشک هم ممکن است سم به حالت محلول در نیاید . البته در محدوده آب در دسترس سهل الوصول زمانبندی کاربرد سم به حلالیت آن در آب و همچنین به هدف مورد نظر بستگی دارد .بنابراین : موادی که حلالیت در آب بیشتری دارند ، در محدوده رطوبتی پایین و موادی که حلالیت در آب کمتری دارند در محدوده رطوبتی بالا تاثیر بهتری می گذارند . البته به طور کلی مواد دارای حلالیت بالا در طیف وسیعی از رطوبت می توانند تاثیر مناسب داشته باشند . زمانبندی کاربرد سموم در طی روز ، در صورتی که سم قبل از کاشت یا در زمان کاشت مصرف شود ، تاثیری ندارد .در صورتی که سم پس از کاشت مصرف شود دو حالت وجود دارد : در صورتی که کاربرد سم در خاک علیه آفات و بیماریهای هوازاد گیاه باشد ، کاربرد آن بایستی در زمان صبح انجام شود . این امر جذب موثر سم توسط گیاه را تضمین می کند ، زیرا که نرخ فتوسنتز در اواخر صبح و ابتدای بعدازظهر بالا است و این به تبخیر زیاد و جریان آب در گیاه به خاطر باز بودن روزنه ها منجر می شود . در صورتی که کاربرد سم در خاک علیه آفات و بیماریهای خاکزاد باشد یا جهت کنترل علف های هرز در مزرعه باشد ، کاربرد آن بایستی در عصر انجام شود . کاربرد سم در هنگام عصر اجازه می دهد در طی شب و قبل از اینکه جریان مستقیم مواد به سمت ریشه ها در صبح آغاز شود ، تا حدودی رسوب غیرمستقیم آن در خاک رخ می دهد .
نحوه کاربرد سموم در خاک کاربرد سموم در خاک به روش های مختلفی انجام می گیرد : الف ) قبل از کاشت (Pre- plant ) : که به دو صورت تیمار پخش گسترده (Broadcast ) و یا تیمار نواری (Banded ) استفاده می شود . ب) در زمان گیاهچه ای قبل از نشاء کاری (Seedling pre- transplanting ) : که به دو صورت فروبردن سینی نشاء در محلول سم (Seedling tray dip ) و یا سمپاشی روی نشاءها (Seedling spary ) انجام می گیرد . ج) در هنگام کاشت بذر(At seeding ) : که به صورت تیمار نواری در شیار بذر(Into seed – furrow ) اعمال می گردد . د) در زمان نشاءکاری (Transplanting ) یا پس از کاشت (Post – planting ) : که به دو صورت تیمار تک تک گیاهان (Individual plant ) و یا مصرف سم همراه با آب آبیاری است که اصطلاحاً سم آبیاری یا Chemigation نامیده می شود . تیمار تک تک گیاهان به دو روش مصرف یا پاشیدن گرانول (Granule ) و یا ریختن محلول سم در پای گیاه (Drench ) انجام می گیرد . در این قسمت به تفضیل در مورد هر یک از روش های کاربرد سموم در خاک بحث می شود . الف ) تیمار خاک قبل از کاشت تیمارهای قبل از کاشت علیه آفات و بیماریهای خاکزاد از جمله قارچ ها ، نماتدها و همچنین علف های هرز انجام می گیرد .این کار معمولاً به صورت ضدعفونی با تدخین ( ( Fumigationخاک انجام می گیرد . ترکیبات تدخین کننده خاک (Soil fumigant ) معمولاً فرار هستند و خواص ترکیبات مدرن را ندارند ، اما انتظار می رود که در آینده ترکیبات تدخین کننده جدیدی ارائه شوند که غیر فرار باشند .ترکیبات تدخین کننده خاک بسته به هدف کاربرد و خواص فیزیکی شیمیایی آنها ، به صورت مایع یا گرانول فرموله (بسته بندی ) می شوند . روش پخش گسترده و یا نواری سم : تیمارخاک قبل از کاشت به دو صورت انجام می گیرد : پخش گسترده سم ، که کل سطح مزرعه تیمار می گردد و یا پخش نواری سم ، که بستر کاشت یا منطقه ریشه (Rhizospher ) گیاهی که در آینده قرار است کاشته شود تیمار می گردد . سمومی که فرمولاسیون مایع دارند را می توان به هر دو صورت پخش گسترده و یا پخش نواری استفاده کرد ، اما سموم گرانول را می توان در مزارع بزرگ به وسیله دستگاههای پخش گرانول (Spreader ) یا در مزارع کوچک با دست پخش کرد . به منظور توزیع یکنواخت گرانول ، باید در هر متر مربع بیش از ۳ تا ۵ گرم آن مصرف شود . چنانچه لازم است دز مصرف (Dose ) گرانول کمتر باشد ، بایستی گرانول ها را با یک ماده مناسب خنثی مخلوط کرد تا به تراکم مطلوب برسد . معمولاً گرانول ها را در منطقه ریشه گیاهی که قرار است کشت شود ، یعنی عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری خاک قرار می دهند و سپس آنها را با استفاده از روتیواتور و یا دیسک با خاک مخلوط می نمایند . برای تاثیر بهتر سم ، رطوبت خاک در زمان مصرف سم باید در حد ظرفیت مزرعه باشد . کاربرد سموم در خاک خشک چندان موثر نیست ، زیرا که مقادیر زیادی از سم حل نشده باقی مانده و همچنین تاثیر یا کارایی آنها کم خواهد شد . از سوی دیگر کاربرد آنها در خاک اشباع ممکن است باعث شود سم از منطقه ریشه خارج و احتمالاً آبشویی گردد . بدین ترتیب بهتر است در خاک های خیس ، قبل از کاربرد سم ۲ تا ۳ روز فرصت داده شود تا خاک خشک شود . همچنین در خاک های خشک قبل از کاربرد سم بهتر است آبیاری انجام شود . در گذشته ضدعفونی خاک با استفاده از ترکیبات زنده کش (Biocides ) انجام می گرفت که به دلیل گیاهسوزی باعث خسارت محصول می گردید . به منظور اجتناب از گیاهسوزی باید این نوع ترکیبات قبل از کاشت گیاه استفاده شوند . در حال حاضر ترکیبات جدید تری به بازار ارائه شده اند که اختصاصی تر می باشند و مشکل گیاهسوزی کمتری دارند ، هر چند هنوز برخی از علف کش ها مشکل گیاهسوزی دارند . بنابراین می توان این نوع ترکیبات جدید را قبل از کاشت ، در زمان کاشت یا در صورت لزوم حتی پس از کاشت نیز مصرف نمود . ب) تیمار خاک قبل از نشاءکاری تیمار خاک قبل از نشاءکاری به دو صورت انجام می گیرد : فرو بردن سینی نشاء در محلول سم و سمپاشی روی گیاهچه ها. فروبردن سینی نشاء در محلول سم : در این حالت گیاهچه های موجود در سینی نشاء را یک تا دو روز قبل از نشاء کاری در محلول سم فرو می برند . جهت حصول اطمینان از اینکه محلول سم در حد مناسب جذب گیاه خواهد شود ، بایستی خاک بستر نشاء ها خشک باشد و سینی ها باید حداقل ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در محلول قرار داشته باشند . در این روش می توان از ترکیبات سیستمیک برای حفاظت اندامهای هوایی گیاه در برابر آفات و بیماریها استفاده نمود . همچنین از این روش می توان برای حفاظت ریشه گیاه در مقابل آفات خاکزی مانند نماتدها استفاده نمود . مثال : ضدعفونی گیاهچه های طالبی برای نشاء محصول با تراکم حدود ۲۲۰۰۰ بوته در هکتار ، ۱۳۶ سینی نشاء (۱۶۲ گیاهچه در هر سینی ) لازم است . مراحل کالیبراسیون و مصرف سم به شرح زیر می باشد . ابتدا یک فویل پلاستیکی را در یک چارچوب با ارتفاع در زیر سینی قرار دهید به طوریکه ابعاد فویل کمی بزرگتر از اندازه سینی باشد . برای اندازه گیری مقدار جذب محلول سم ۱۰۰۰ میلی لیتر آب را روی فویل پلاستیکی درون چارچوب بریزید . سپس سینی نشاء را برای ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در آن فرو ببرید . مقدار حجم آب باقی مانده روی فویل را محاسبه کنید . اگر ۴۰۰ میلی لیتر آب روی فویل باقی مانده باشد حجم آب جذب شده برای هر سینی ۶۰۰ میلی لیتر خواهد بود . مقدار مورد نیاز سم برای هر سینی را محاسبه کنید : مثلاً اگر دز توصیه شده سم ۴۰۰ گرم در هکتار باشد . معادل ۴۰۰ گرم برای ۱۳۶ سینی خواهد بود و بنابراین برای هر سینی ۳ گرم سم لازم است . محلول سم را آماده نمایید : مثلاً وقتی برای هر سینی ۶۰۰ میلی لیتر محلول سم لازم باشد ، پس برای ۱۳۶ سینی ۸۱۶۰۰ میلی لیتر محلول سم یا آب همراه با ۴۰۰ گرم سم لازم است . هر سینی را برای ۱۰ تا ۲۰ ثانیه ، یک روز قبل از نشاء کاری در محلول سم فرو ببرید . روش سمپاشی گیاهچه ها : در این روش به منظور اطمینان از سرریز شدن سم در خاک ، بایستی سم در آب کافی حل شده باشد . محلول سم را ۱ تا ۲ روز قبل از نشاء کاری روی گیاهچه های موجود در خاک یا موجود در سینی نشاء بپاشید . مثال : سمپاشی سینی های کاهو برای کاشت کاهو با تراکم ۱۶۰۰ بوته در هکتار معادل ۱۶۷ سینی در هکتار ( ۹۶ گیاهچه در هر سینی ) لازم است . مراحل کالیبراسیون و مصرف سم به قرار زیر است : دز سم را محاسبه کنید : مثلاً اگر دز توصیه شده ۸۰۰ گرم در هکتار باشد ، معادل ۸۰۰ گرم در ۱۶۷ سینی خواهد بود که برای هر سینی ۸/۴ گرم سم لازم است . محلول سم را آماده کنید : مثلاً وقتی برای خیس کردن بوته های هر سینی ۶۰۰ میلی لیتر آب لازم باشد ، برای ۱۶۷ سینی حدود ۱۰۰ لیتر آب همراه با ۸۰۰ گرم سم لازم است . سینی ها را در یک یا دو ردیف کنار هم قرار دهید . با حرکت عقب و جلو محلول سم را به طور مساوی روی سینی ها توزیع نمایید . بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که خاک بستر گیاهچه ها خشک باشد و پس از نشاء کاری آن را آبیاری نمایند . در هر حال ، در این روش میزان رطوبت خاک پس از نشاء کاری نسبت به سایر روش های کاربرد سم در خاک اهمیت کمتری دارد ، زیرا که در این روش سم قبلاً در منطقه ریشه قرار گرفته است . ج) تیمار خاک در زمان کاشت بذر در این روش سم را می توان به صورت نواری در شیار بذر قرار داد . به این منظور در مزارع بزرگ معمولاً از ماشین های مخصوص استفاده می شود .

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبلی

ادامه پست قبلی

در مزارع کوچک می توان سمومی با فرمولاسیون مایع را با استفاده از یک سمپاش پشتی (Knapsack sprayer ) و سموم با فرمولاسیون جامد را با دست به صورت نواری پخش نمود . در این روش نیازی به تنظیم رطوبت خاک نیست زیرا که اصولا در زمان کاشت بذر معمولاً رطوبت خاک هم برای جوانه زنی و هم برای مصرف سم در خاک مناسب است . تیمار خاک به صورت سمپاشی نواری در شیار بذر : در این روش بلافاصله قبل از کاشت یا در زمان بذر کاری و قبل از پر کردن شیار بذر سم در شیار بذر و روی بذر قرار داده می شود . به این منظور از محلول سم که با حجم کم آب مثلاً ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در هکتار تهیه شده باشد ، استفاده می شود ( به قسمت تیمار خاک قبل از کاشت مراجعه شود ). درصورت استفاده از گرانول ، بایستی آنها را به طور دستی در شیار بذر قرار داد . در صورتی که دستگاه خاص برای سمپاشی نواری در دسترس نباشد ، می توان از یک سمپاش گاز فشرده (Compressed gas sprayer ) که دارای یک تفنگ پاشش (Spray gun ) باشد استفاده کرد . کاربرد سم در شیار بذر می تواند بذور را طی دوره جوانه زنی و مراحل اولیه رشد حفاظت کند . در صورتی که حجم محلول سم مورد استفاده کم باشد ، رطوبت موجود در خاک که برای جوانه زدن بذور تامین شده است ، محیط مناسبی را تاثیر سم فراهم می نماید . طی دوره جوانه زنی بذر ، سم در منطقه ریشه خواهد ماند و بنابراین سموم سیستمیک فرصت جذب شدن توسط گیاه را خواهند شد . در مقابل ، چنانچه حجم آب در محلول سم زیاد باشد یا خاک خیس باشد ، ممکن است سم به عمق پایینتر خاک حرکت کرده و به لایه های زیر بستر بذر برسد و بدین ترتیب تاثیر آن کاهش یابد . د) تیمار خاک در زمان نشاء کاری یا پس از کاشت تیمار خاک پس از کاشت یا انتقال نشاء به دو صورت می باشد . تیمار تک تک گیاهان : این روش به دو صورت ریختن محلول سم در پای گیاه و یا پاشیدن گرانول تقسیم می گردد . روش ریختن محلول سم : در این روش محلول سم به طور مستقیم پای بوته یا گیاه ریخته می شود به طوری که خاک پای گیاه خیس شود . این کار در دو زمان امکانپذیر است . یکی در زمان نشاء کاری و در سوراخ کاشت بلافاصله قبل از نشاء کاری ، که به صورت ریختن محلول سم پای گیاه یا پاشیدن سم روی گیاهچه ها انجام می شود ، و دوم چند روز یا چند هفته پس از نشاء کاری ، که به صورت ریختن محلول سم در قاعده ساقه گیاه اعمال می گردد . حجم محلول سم لازم ، به بافت و رطوبت واقعی خاک بستگی دارد . بدین ترتیب که در خاک های رسی خشک حجم لازم بالغ بر ۱۵۰-۲۰۰ میلی لیتر به ازاء گیاه می باشد ، اما در خاک های شنی یا خاک های با رطوبت بالا حجم لازم به حدود ۴۰-۵۰ میلی لیتر می رسد . در مورد محصولات آبی می توان این روش را با حجم محلول کمتر (۲۰-۴۰ میلی لیتر ) به شرح زیر اجرا کرد : در صورتی که مزرعه آبیاری اضافی شده باشد : سم یک تا دو روز پس از آخرین آبیاری مصرف شود ، به طوری که رطوبت خاک در آن زمان در حد ظرفیت مزرعه باشد . و در صورت امکان فاصله زمانی تا آبیاری بعدی طولانیتر شود . در صورتی که آبیاری به نحو مطلوب انجام شده باشد : ترجیحاً سم در خاک خشک مصرف شود و آبیاری پس از کاربرد سم انجام گیرد . ضمناً فاصله زمانی تا آبیاری بعدی طولانیتر گردد . روش ریختن محلول سم را می توان با وسایل مختلف انجام داد . یکی به وسیله ماشین مخصوصاً در زمان نشاء کاری ، با استفاده از سمپاش پشتی ، و یا پاشش دستی با استفاده از یک فنجان ، در خصوص سمپاش پشتی ، تنظیم دز سم را می توان با استفاده از تنظیم کننده روی دسته سمپاش (Stroke adjuster ) یا با استفاده از دزسنج (Dosimeter ) روی تفنگ پاشش انجام داد . در صورت در اختیار نداشتن سیستم تنظیم دز ، می توان با ثابت نگه داشتن فشار پاشش و پاشیدن برای یک دوره زمانی معین مثلاً ۲ ثانیه دز مصرف را تعیین نمود . به علاوه می توان از نازل ها (Nozzles ) و شیرهای کنترل فشار نیز استفاده نمود .به هر حال برای هر نوع سمپاشی ، با یا بدون سیستم تنظیم دز ، بایستی قبل از هر دوره سمپاشی عملیات کالیبراسیون به شرح زیر انجام گیرد . سمپاش را با آب پر کرده و آن را تحت فشار قرار دهید . سمپاشی ۲۰ گیاه را با ریختن سم در یک ظرف شبیه سازی کنید . حجم آب مصرف شده را بر ۲۰ تقسیم کرده تا حجم محلول مورد نیاز برای خیس کردن هر گیاه بدست آید . با دانستن تعداد بوته در هکتار و میزان سمپاشی ، غلظت مورد نیاز را تعیین نمایید . مقدار سم لازم برای یک سمپاش پشتی را محاسبه کنید . مثال : کالیبراسیون سمپاش پشتی بدون سیستم تنظیم دز سمپاش را با آب پر کرده و آن را تحت فشار قرار دهید . برای مدت ۲ ثانیه دسته سمپاش را کشیده و این عمل را ۲۰ بار تکرار کنید . اگر حجم کل محلول برابر با ۷۹۰ میلی لیتر باشد ، ۴۰ میلی لیتر محلول در هر بار کشیدن دسته سمپاش آزاد خواهد شد . اگر تراکم بوته در یک هکتار ۱۶۰۰۰ باشد ، محلول سم مورد نیاز برای هر هکتار ۴٫/. لیتر * ۱۶۰۰۰ یعنی معادل ۶۴۰ لیتر خواهد بود . اگر دز مصرف سم ۴۰۰ گرم در هکتار باشد ، این مقدار سم با ۶۴۰ لیتر آب استفاده می گردد . اگر حجم سمپاش ۱۶ لیتر باشد ، برای هر سمپاشی ۱۰ گرم از سم لازم خواهد بود . روش پاشیدن گرانول : از فرمولاسیون گرانول نیز می توان برای سمپاشی تک تک گیاهان استفاده کرد . رطوبت لازم در خاک برای این روش شبیه روش ریختن محلول سم با حجم کم است . دز مصرف سم برای هر گیاه را می توان از تقسیم میزان مصرف سم در هکتار بر تعداد بوته در هکتار محاسبه کرد . حجم گرانول لازم را می توان با وزن کردن مقدار کل سم مورد نیاز ، مثلاً برای ۱۰۰۰ گیاه ، در یک بشکه و سپس تقسیم آن بر ۱۰۰۰ تخمین زد . اگر حجم مورد استفاده برای هر گیاه خیلی کم باشد بایستی گرانول با یک ماده خنثی که دارای وزن حجمی شبیه سم مورد نظر باشد ، مخلوط شود تا به حجم مناسب برای پاشیدن برسد . مثال : پاشیدن گرانول در یک مزرعه گوجه فرنگی با تراکم ۱۶۰۰۰ بوته در هکتار و با دز مصرف یک کیلوگرم گرانول در هکتار ، مراحل کالیبراسیون و مصرف به شرح زیر است : ابتدا دز مصرف را تعیین نماید : با احتساب ۱۰۰۰ گرم گرانول برای ۱۶۰۰۰ بوته ، معادل ۶۲۵٫/. گرم گرانول برای هر گیاه خواهد شد . حجم مصرف سم را با استفاده از یک استوانه مدرج تعیین نمائید : برای ۱۰۰۰ بوته ۵/۶۲ گرم گرانول لازم است ، که حجم آن معادل ۱۲۰ میلی لیتر است . بنابراین حجم گرانول لازم برای هر بوته ۱۲/. میلی لیتر می باشد . حجمی که عملاً برای هر گیاه لازم است را تعیین کنید : در عمل مقداری از سم که همراه با حامل مناسب باید مصرف گردد برای هر گیاه یک میلی لیتر می باشد که معادل حجم درب یک شیشه کوچک می باشد . حامل مناسب با تراکم مناسب رابه ترکیب سم اضافه کنید : به این منظور ابتدا ۵/۶۲ گرم از گرانول ( که برای ۱۰۰۰ بوته می باشد ) را در یک استوانه مدرج ریخته و سپس حامل مناسب مثلاً شن را تا رسیدن به حجم ۱۲۰ میلی لیتر به آن اضافه کنید . برای ایجاد حالت معلق همگن از گرانول ها در شن ، آن را کاملاً مخلوط نمایید . به ازاء هر گیاه یک میلی لیتر از ترکیب آماده شده را با استفاده از درب یک شیشه کوچک مصرف کنید . سم آبیاری مصرف انواع مختلف سموم اعم از قارچ کش ، علف کش ، حشره کش ، نماتد کش و … در آب و از طریق سیستم آبیاری را در اصطلاح سم آبیاری گویند . البته واژه Chemigation به طور کلی شامل کاربرد هر نوع ماده شیمیایی کشاورزی (Agricultural chemicals ) درآب از طریق سیستم آبیاری است . این مواد شیمیایی شامل انواع مختلف سموم ، کودها ، تنظیم کننده های خاک ، مواد شیمیایی بیولوژیک ، و غیره می باشند . برای عملیات سم آبیاری باید کیفیت سیستم آبیاری و مدیریت آن مناسب باشد . این شرایط ، توزیع یکنواخت مواد شیمیایی در سطح مزرعه یا محصول و انتقال موثر آن به منطقه ریشه ، یعنی جائی که باید سم مورد استفاده جذب گیاه شود تا بتواند گیاه را در برابر آفات و بیماریهای خاکزی محافظت کند ، تضمین می نماید . اگر کیفیت سیستم آبیاری و مدیریت آن ضعیف باشد ، بایستی از مصرف سموم همراه آب آبیاری خودداری شود و در عوض از روش های دیگر که در بالا توضیح داده شد استفاده شود . امکان و نحوه انجام عملیات سم آبیاری بسته به نوع سیستم آبیاری متفاوت است . در عمل مناسبترین سیستم های آبیاری برای عملیات سم آبیاری ، آبیاری بارانی ( Sprimkle irrigation ) و آبیاری قطره ای (Drip irrigation ) می باشند . در بین روش های مختلف آبیاری بارانی ، سیستم آبیاری بارانی دورانی (Center pivot ) مناسبتر از بقیه می باشد . در واقع در سیستم آبیاری بارانی دورانی خطر بادبردگی (Drift ) سم به محیط اطراف کمتر است و همچنین یکنواختی توزیع سم در این سیستم بیشتر است . بنابراین این سیستم برای عملیات سم آبیاری بسیار مناسب می باشد . با توجه به گسترش کاربرد و اهمیت سیستم آبیاری قطره ای در اینجا عملیات سم آبیاری در این سیستم بحث می شود . سم آبیاری در سیستم آبیاری قطره ای در سیستم آبیاری قطره ای ، آبیاری با استفاده از قطره چکان های با دبی ثابت از کیفیت بالایی برخوردار است ، زیرا که این نوع سیستم مستقل از پستی و بلندی زمین می باشد . در مقابل قطره چکان های با دبی متغیر بایستی فقط در زمین های بدون شیب استفاده شوند . بنابراین سیستم با دبی ثابت را می توان مستقل از وضعیت پستی و بلندی زمین برای عملیات سم ابیاری استفاده نمود ، ولی سیستم با دبی متغیر را فقط در صورتی می توان برای عملیات سم آبیاری استفاده نمود که قبلاً از نظر توزیع یکنواخت سم در سطح مزرعه تست شده باشد . نحوه کالیبراسیون در سیستم آبیاری قطره ای قبل از اینکه کالبراسیون را شروع کنید ، سیستم آبیاری را راه اندازی نمائید تا همه قطره چکان ها میزان آب یکسانی را دریافت کنند و سیستم در حالت فشار کامل اجرا شود . یک ماده شوینده غلیظ را به جای محلول سم مورد نظر در تانک تزریق ( مخزن ) بریزید . نکته مهم این است که حجم محلول شوینده با حجم محلول سم که قرار است استفاده شود برابر باشد . یک لوله ۳۰ سانتی متری قابل انعطاف را به نزدیکترین قطره چکان به مرکز تزریق ، متصل کنید و یک لوله ۳۰ سانتی متری دیگر را به دورترین قطره چکان به مرکز تزریق متصل نمایید . با خروج محلول شوینده از قطره چکان ها ، کف تولید خواهد شد . هر دو این قطره چکان ها را باید زیر نظر گرفته و فواصل زمانی که محلول شاخص از آنها خارج می شود را تعیین نمود . به تزریق محلول شاخص ادامه داده و جریان محلول را از لوله های قابل انعطاف به یک محفظه متصل نمایید . سپس زمانی را که محلول شاخص برای اولین بار در محفظه دیده می شود و زمانی که محلول شاخص دیگر در محفظه دیده نمی شود تعیین کنید . در صورتی که دوره تشخیص محلول شاخص بین نزدیکترین و دورترین قطره چکان ها در محدوده ۲ دقیقه باشد ، پوشش محلول سم مطلوب در خاک مطلوب خواهد بود . در غیر این صورت باید تنظیماتی انجام شود . به این منظور بایستی از آب بیشتری استفاده شود تا محلول سم رقیقتر گردد که سرعت جریان اب در سیستم کندتر شود . عملیات سم آبیاری در سیستم آبیاری قطره ای ابتدا عملیات سم آبیاری را با آب شروع نمایید به طوری که لوله ها با آب پر شده و خاک خیس شود . برای ایجاد یک توزیع یکنواخت لازم است تزریق های متوالی هر کدام حداقل ۱۵ دقیقه طول بکشد . زمانی که تزریق خاتمه یافت ، سیستم را یک یا دو بار با آب با مدت زمان معادل با مدت زمان تزریق شستشو دهید تا سیستم آبیاری تمیز شده و سم مورد استفاده وارد خاک شود . زمانبندی تزریق به حلالیت سم در آب و بافت خاک بستگی دارد . بدین ترتیب که با افزایش میزان حلالیت سم در آب و با افزایش مقدار شن ، تزریق سم بایستی بیشتر در انتهای چرخه آبیاری (Irrigation cycle ) انجام گیرد . اصولاً در سیستم ابیاری قطره ای فاصله بین قطره چکان ها ، نحوه حرکت آب در خاک ، و زمانبندی کاربرد سم به بافت خاک بستگی دارد . برای اینکه سم در منطقه ریشه قرار بگیرد ، در خاک های رسی سم بایستی در اواسط چرخه آبیاری تزریق گردد ، در حالیکه در خاک های شنی تزریق بایستی در اواخر چرخه آبیاری انجام شود . علاوه بر این ، فاصله بین قطره چکان ها در خاک رسی نسبت به خاک شنی بایستی بیشتر باشد . در مواردی که در طی یک روز چندین چرخه آبیاری کوتاه انجام می گیرد ، تزریق سم بایستی طی اولین یا دومین چرخه آبیاری و در صبح انجام شود . برای اطمینان از اینکه سم جذب محصول شده است ، بایستی فاصله زمانی تا آبیاری بعدی را طولانیتر کنید . آبیاری قطره ای برای آبیاری کرتهای کوچک مناسب است . کوتاهترین واحد آبیاری یک ردیف محصول است که به اندازه طول یک بازوی جانبی سیستم آبیاری باشد که روی آن قطره چکان ها مستقر شده اند . به طور آزمایشی می توان عملیات سم آبیاری را با استفاده از یک سمپاش پشتی شبیه سازی نمود . به این منظور تفنگ سمپاش را به بازوی جانبی سیستم آبیاری متصل نمایید . ابتدا سمپاش را با آب پر کرده و با فشار آب را وارد بازوی جانبی سیستم آبیاری نمایید . سپس محلول سم را در سمپاش وارد کرده و در نهایت دو بار آن را با آب شستشو دهید .
منابع:
نویسندگان:
- محمدرضا نعمت اللهی ، عضو هیات علمی بخش تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی
- صادق جلالی ، عضو هیات علمی بخش تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنان باردار از تماس با حشره کش ها بپرهیزند

زنان باردار از تماس با حشره کش ها بپرهیزند

محققان در پژوهش جدیدی هشدار دادند تماس مادران در دوران بارداری با آفت کش ها و حشره کش ها، خطر ابتلای کودک به اختلال نقص توجه و بیش فعالی را افزایش می دهد.
به گزارش ایسنا، محققان معتقدند کودکانی که مادران آنها در زمان بارداری با انواع خاصی از حشره کش ها در تماس بوده اند، پس از تولد در سنین بالاتر با مشکلاتی در خصوص توجه و تمرکز بیشتری مواجه خواهند شد.
این پژوهش که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا روی زنان باردار انجام شده است، نشان می دهد مواد موجود در آفت کش ها کاملاجذب بدن مادر می شوند و سپس روی جنین و پس از تولد در تمام مدت رشد روی کودک تاثیر می گذارند.

لینک دائم
 

MAMOSI

عضو جدید
تأسيس كلينيك

تأسيس كلينيك

تأسيس كلينيك گياه پزشكي و فروشگاه سم

مدارک:
  • طرح توجيهي
  • مدارك دانشگاهي
  • درخواست كتبي
مراحل:
  • درخواست كتبي و دستور از مديريت يا معاونت اداره
  • موافقت حفظ نباتات شهرستان
  • ارجاع درخواست به واحد تخصصي استان
  • بررسي درخواست در استان وصدور مجوز
  • پس از تأسيس كلنيك يا فروشگاه در محل مورد نظر بازديد نهايي توسط مديريت يا حفظ نباتات شهرستان انجام خواهد شد
محل مراجعه : حفظ نباتات شهرستان های مربوطه
 

Similar threads

بالا