خبرها و تازه های علوم دام

sima_

عضو جدید
تب برفكي

تب برفكي

رئيس سازمان دامپزشكي كشور در گفت‌وگو با فارس:
تب برفكي از محل ورود دام‌هاي قاچاق وارد كشور شده است
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان دامپزشكي كشور در حاشيه بزرگداشت روز جهاني دامپزشكي گفت: بيماري جديد تب برفكي با منشأ ورود دام‌هاي قاچاق و غير مجاز به كشور پديد آمده است.



سيد محسن دستور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس درباره اينكه آيا تأييد مي‌كنيد بيماري تب برفكي وارد كشور شده است، گفت: تب برفكي وارد كشور شده و منشأ آن ورود دام‌هاي قاچاق و غير مجاز به كشور بوده است، بيماري در موارد قابل توجهي از دام‌هاي كشور پيدا شده است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور افزود: در فروردين ماه سال جاري حدود400 مورد بيماري تب برفكي در كشور گزارش شده كه در استان‌هاي مختلف بوده و در برخي استان‌ها بيشتر ديده شده است.
دستور در مورد منشأ ورود بيماري تب برفكي گفت: اين بيماري از مرزهاي شرقي كشور وارد شده است، سويه جديد O هندي نامگذاري شده كه سوش جدا شده مشهور به O هندي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخي از مديران گفته‌اند اگر بيماري تب برفكي وجود دارد بياييد، نمونه‌ها را اثبات كنيد، گفت: اگر لازم باشد نمونه‌ها را اثبات مي‌كنيم و آزمايشگاه‌هاي مرجع وجود اين بيماري در كشور را ثابت كرده‌اند.
دستور افزود: به هر حال دام وارد كشور شده و احتمالا به روش غير مجاز و قاچاق بوده كه اين بيماري را به همراه داشته است وگرنه واردات رسمي دام طبق شرايط قرنطينه بوده و امكان ورود بيماري در آن كم است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور افزود: دستور العمل سازمان دامپزشكي اين است كه واردات دام زنده را ممنوع كرده، قرنطينه‌هاي دامي تشديد شده است، همچنين دستور‌العمل بهداشتي در مورد واكسيناسيون صادر شده كه بزودي در دام‌هاي كشور انجام خواهد شد.
دستور افزود: تردد دام بين استان‌هاي كشور ممنوع شده و از طريق آموزش دنبال اين هستيم كه در كنترل بيماري پيش روي كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين بيماري براي انسان مضر است، گفت: اگر يك دام در كشتارگاه غير قابل مصرف شناسايي شود، اجازه رسوخ به بازار مصرف داده نمي‌شود، اين ربطي به تب برفكي ندارد و در مورد بيماري‌هاي مختلف كه براي انسان خطر دارد اجازه مصرف داده نمي‌شود.
وي افزود: در عين حال بيماري تب برفكي در دام ديده مي‌شود كه براي انسان خطر ندارد.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8902050770
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل داروی بهشت

عسل داروی بهشت

عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین می‌گویند و عبارت است از شهد گل‌ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می‌کند. وقتی میزان شهد جمع‌آوری شده به حدود "40" میلی‌گرم رسید، گل‌ها را رهاکرده و به سمت کندو پرواز می‌کند. جالب اینکه برای تهیه یک کیلو عسل، زنبور باید شهد "20" میلیون گل را جمع و به کندو حمل کند. جالب‌تر این است که زنبور عسل خاصیت ثابت گلی دارد، یعنی تا وقتی که مشغول جمع آوری شهد یک گل است، روی سایر گل‌ها نمی‌نشیند. درباره فواید عسل چه می دانیم؟
خواص و مواد موجود در عسل همانطور که می دانید عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینکه ویتامین هایی همچون B1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نیز براساس کیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت در آن دیده می شود.
علاوه بر موارد ذکر شده در حد کمی مس، ید و روی نیز در عسل وجود دارد. به همین جهت در حال حاضر زنبورهای عسل یکی از بخش های اساسی و اصلی اقتصاد کشاورزی سالم به حساب می آیند. از ویژگی های مهم عسل خاصیت میکروب کشی آن است. عسل یک ضدعفونی کننده طبیعی است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی که عسل حاوی مواد آنتی باکتریایی است می تواند بخوبی باعث بهبود زخم ها شود.
زنبور عسل پیش از رسیدن به کندو در بین راه مقداری از آب شهد را جذب می‌کند و چون شهد گل‌ها حاوی "50" تا "80" درصد آب است،‌ با این عمل میزان رطوبت عسل را به حدود 17 تا حداکثر25 درصد می‌رساند، یعنی حدودا از هر سه گرم شهدی که زنبور عسل به کندو می‌آورد، یک گرم عسل به دست می‌آید. البته عسل مناطق شمالی کشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار است و لذا آبکی می‌باشد، ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار می‌باشد.
زنبور عسل نوعی از آنزیم دیاستاز به نام انورتاز را نیز به شهد اضافه می‌کند که این آنزیم به همراه مواد قندی و نشاسته‌ای که چهار پنجم وزن عسل را تشکیل می‌دهند، عامل اصلی متبلور شدن یا شکرک ‌زدن عسل به شمار می‌روند. لذا این باور که عسل غیرطبیعی شکرک می‌زند صحیح نیست، بلکه دلیل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبیعی وجود دیاستاز و همچنین
کربوهیدرات ها می‌باشد. دیاستاز، ‌ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث ته‌نشین شدن آن می‌شود. مقدار گلوکز عسل هر چه بیشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشین می‌شود. این خاصیت فقط در عسل‌های طبیعی و غیرتقلبی دیده می‌شود، زیرا تنها عسل‌های طبیعی حاوی دیاستاز هستند. مدت زمان شکرک زدن یا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتی در مورد عسل اقاقیا به چهار سال هم می‌رسد. در کشورهای اروپایی عسل سفت شده و متبلور شده را بیشتر می‌پسندند.
تشخیص عسل طبیعی و غیرطبیعی از طریق مزه کردن غیرممکن است. برای مصرف کننده یک را ه بیشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می‌کند، با بینی‌اش آن را بو می‌کند و با زبانش آن را مزه می‌کند.
اگر مجموعه خصوصیات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعی است و ارزش آن را دارد که بهایش را در حد معقول بپردازد. لازم به ذکر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه می‌باشد و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد. نوع نژاد فقط در پرکاری و کم‌کاری تاثیر دارد.»
همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب. هر 100 گرم عسل 330 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.
چگونه عسل در درمان زخم ها مؤثر است؟
زمانی که عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می کند. آنزیم گلوکز اکسیداز که توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراکسید ئیدروژن ضد عفونی کننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی که به خود بافت آسیب نرساند، باکتریها را نابود کند.در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود.
فعالیت استمیک عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافتها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جابه جا شود و سلولهای جدید پاره نشود.به همین جهت در برخی بیمارستانهای دنیا برای درمان زخم بستراز ترکیبات آن استفاده می شود.
ویژگی منحصر به فرد
1_ به راحتی هضم می شود: مولکول های قند موجود در آن می توانند به راحتی به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس ترین معده ها نیز می تواند آن را به سادگی هضم کند.
2_ منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است: نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی دارد.
3_ سطح کالری آن پایین است: در مقایسه با سایر مواد قندی ۴۰% کمتر کالری دارد، هرچند انرژی آن بسیار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمی کند.
4_ به سرعت در خون پخش می شود: وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود. پس از ۷ دقیقه در جریان خون پخش می شود و با آزادسازی ملکول قند به عملکرد بهتر مغزکه اصلی ترین مصرف کننده قند در بدن است، کمک می کند و مانع بروز خستگی می شود.
5_ در سلامت و ساخت عوامل خونی مؤثر است: بخش مهمی از انرژی مورد نیاز برای این مورد تأمین می کند. به علاوه باعث تمیز شدن خون می شود و جریان خون را تنظیم و آسان می کند و مانع بروز مشکلات عروقی و تصلب شرایین می شود.
چند ویژگی جالب دیگر
1_ عسل هرگز فاسد نمی شود، جهت نگهداری احتیاج به یخچال ندارد و می توان در دمای اتاق آن را نگهداری کرد.
2_ به خاطر میزان بالای فروکتوز ۲۵% شیرین تر از قند است.
3_ در درمان آلرژی های فصلی برای ساکنین مناطقی که عسل از گلهای همان منطقه به دست آمده است، بسیار مفید است.
4_ تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.
ساخت چند داروی خانگی ساده و مؤثر
1_ برای درمان گلودرد، می توان آن را با چای و لیموترش مخلوط کرد و نوشید.
2_ یک قاشق غذاخوری عسل را با سفیده یک تخم مرغ و یک قاشق چایخوری گلیسیرین و یک چهارم فنجان آرد مخلوط کنید و از ماسک به
دست آمده به جهت جلوگیری از چین و چروک صورت بمدت ۱۵ دقیقه استفاده کنید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.
3_ دو قاشق غذاخوری را با ۲ قاشق چایخوری شیر مخلوط کرده، بر روی پوست بمالید، مرطوب کننده خوبی است.
4_ برای جلوگیری از خشکی پوست دست، آرنج و پاشنه پا هم یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون و یک دوم قاشق چایخوری آب لیمو ترکیب کنید و ۱۵ دقیقه بر روی محل مورد نظر قرار دهید. نتیجه را بزودی خواهید دید.
5_ برای درخشندگی مو نیز یک قاشق چایخوری عسل را در ۴ فنجان آب گرم حل کنید و بر روی مو بمالید، اگر رنگ موهایتان روشن است، آب یک لیموترش را هم اضافه کنید. نتیجه خوبی خواهد داشت.
6_حتی می توانید از آن به عنوان دهان شویه هم استفاده کنید: یک قاشق عسل را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید.
7_چند سالی است که دانشمندان تحقیقات زیادی بر روی خواص این ماده داشته اند و معتقدند سایر خواص این ماده اسرارآمیز بر آنان پوشیده است که در آینده روشن خواهد شد. بد نیست بر روی تأثیر مثبتی که دوست جوان ما در مبارزه با آلودگی هوا از این ماده مغذی دیده است هم تحقیقاتی انجام شود.
8_شاید روزی مشکل هوای آلوده شهرهای بزرگ جهان به همین سادگی حل خواهد شد تا آن روز بد نیست کمی زنبورداری بیاموزیم تا بتوانیم خودکفاتر عمل کنیم. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دانستنیهای عسل

دانستنیهای عسل

۱- طرز نگهداری عسل اگر میخواهید عسل سالها تازه بماند باید دور از نور خورشید و گرمای بیش از ۳۰ درجه نگهداری نمایید. لازم به یاد آوری میباشد عسل در گرمای بیش از ۷۵درجه خراب شده وسمی به نام هیدروکسی میتی فورفورال تولید میکندکه باعث میشود عسل خواص طبیعی خود را از دست بدهد. یکی از نشانه های این عسلها این است که رسوب نکرده و شکرک یا کریستالیزه نمیشود. به یاد داشته باشید که از این پس عسلهایی را که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند از مغازه دار نخرید بهتر است.
۲- شرایط تاثیر داروئی عسل
خالی بودن معده از غذا هنگام مصرف - عدم مصرف داروهای شیمیایی - عدم مصرف روغنهای نباتی جامد- عدم مصرف قند غیر طبیعی (شکر و شیرینی ها)
۳- معجزه عسل
عسل هم گرم است و هم سرد. عسل تنها ماده طبیعی دو وجهی است، لذا برای بدن سرد،گرم عمل میکند و برای بدن گرم، سرد. هر ماده شیرین در طبیعت گرم است و هر آنتی بیوتیکی سرد. اما عسل آنتی بیوتیکی است که هم سرد است و هم گرم.
۴- پزشکی
تجارب علمی نشان داده است که عسل علاوه بر التیام سریع زخمها و سوختگی آثار آن را هم از نظر تفاوت با رنگ پوست، ازبین میبرد و توانسته وسیله خوبی برای بعضی از جراحان پلاستیک باشد.
۵- تاثیر بر زیبایی
طبق تحقیقات کارشناسان تغذیه از مواد شیرین مضری همچون بستنی و نوشابه و... به مرور باعث زشتی و خرابی پوست میشود. عسل طبیعی به خاطر تاثیر مثبت بر کیفیت و حرکت خون بافت های پوستی را تغذیه کرده و شاداب نگه میدارد. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تولید ابریشم از زنبورهای عسل با همکاری باکتری‌ها!

تولید ابریشم از زنبورهای عسل با همکاری باکتری‌ها!

محققان استرالیایی برای نخستین بار به طور مصنوعی و با استفاده از باکتری‌های تراریخته، ابریشم زنبور عسل تولید کردند.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر تارا ساترلند، حشره شناس مرکز تحقیقات CSIRO که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را عهده دار بوده است، می‌گوید: ابریشمی که از این طریق تولید می‌شود برای بافتن منسوجات بسیار نرم و نیز برای کاربردهای فوق‌العاده قوی و محکم مانند کامپوزیت‌های پیشرفته در تجهیزات هوایی و دریایی قابل استفاده خواهد بود. همچنین می‌توانند در کاربردهای پزشکی حساس و مصنوعی قابل استفاده باشد.

ساترلند و دستیارانش برای تولید ابریشم زنبور عسل از باکتری ایکولی ابتدا باید روی باکتری تغییرات و اصلاحات ژنتیکی انجام می‌دادند تا از این باکتری به عنوان غده تولید کننده ابریشم بهره‌برداری شود.

ساترلند خاطر نشان کرد: اخیرا تلاش‌های زیادی انجام شده است تا سایر انواع ابریشم‌ها از دیگر جانوران بی مهره در سیستم‌های ترنس‌ژنیک تولید شوند، اما ساختار پیچیده ژن‌های ابریشم در سایر ارگانیسم ها به معنی آن است که تولید ابریشم در خارج از غدد ابریشم ساز کار بسیار دشواری است. در این پژوهش نیز از آنجا که زنبورهای عسل دارای ژن‌های تولید کننده ابریشم هستند اما فاقد غدد ابریشم ساز می باشند، لذا از باکتری ای‌.کولی استفاده شده تا با اعمال اصلاحات ژنتیکی روی آن از باکتری به عنوان غده ابریشم ساز برای زنبورها بهره‌گیری شود.

محققان استرالیایی می‌گویند: مرحله بعدی، استفاده از کل این پروسه در مقیاس گسترده با کاربرد تجاری است.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور درمانی

زنبور درمانی

یونانیان در قدیم از عسل و موم برای تهیه انواع غذاها استفاده می کردند. بعدها، نیش زنبور برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شد. بقراط و کنفوسیوس (فیلسوف چینی) از این روش برای درمان بیماران استفاده می کردند.
در عصر حاضربه خاطر آگاه شدن مردم از اثرات بد داروها، مردم رو به درمان های طبیعی آورده اند و اکنون مطب های زیادی برای درمان با نیش زنبور در چین گشایش یافته و به سرعت این روش درمانی دراروپا و آمریکای شمالی رایج شده است.

زنبور درمانی یکی از انواع آپی تراپی می باشد که در این نوع، تولیدات زنبور برای درمان به کار می رود. در این نوع درمان از گرده افشانی توسط زنبور، موم، عسل خالص و غذای مورد مصرف توسط نوزادهای زنبورها استفاده می شود.

به طور خلاصه، زنبوردرمانی به عنوان جاشینی برای مداوای بیماران به کار می رود و بیمارانی که با داروهای شیمیایی درمان نمی شوند، رو به زنبور درمانی می آورند.

درمان بیماری ها با نیش زنبور

نیش زنبور به بهبود و درمان این مشکلات و بیماری ها کمک می کند:

1- بیماری های خود ایمنی
2- بیماری های عصبی
3- ام اس (ms)
4- پینه و سختی پوست
5- آماس و ورم پستان
6- گرفتگی عضلات
7- زونا
8- نقرس
9- آسیب به آرنج
10- آسیب به زردپی
11- کمردرد
12- دردهای مزمن
13- اختلال اعصاب
14- کاهش کلسترول خون
15- روماتیسم و درد مفاصل
16- آرتریت یا ورم و التهاب مفاصل
17- افسردگی
18- بیماری های پوستی
19- دردهای قاعدگی
20- واریس یا بزرگ شدن رگ در پاها
21- سندرم خستگی مزمن
22- ناتوانی های جنسی

خصوصیات نیش زنبور

نیش زنبور دارای ترکیبات مختلفی از قبیل: آنزیم ها، پروتئین ها و اسیدهای آمینه می باشد.

این ماده بدون رنگ و دارای مزه شیرین و کمی تلخ می باشد. قابل حل در آب می باشد. اگر با هوا برخورد کند، تبدیل به کریستال سفید متمایل به خاکستری می شود.

نیش زنبور دارای موادی می باشد که به سیستم اعصاب، قلب و غده فوق کلیه کمک می کند.

چگونگی روش زنبور درمانی

ابتدا قبل از شروع درمان ، باید میزان حساسیت بیمار را نسبت به نیش زنبور مورد بررسی قرار داد. این کار با استفاده از تزریق مقدار کمی نیش زنبور و توسط 1 تا 2 عدد زنبور انجام می شود.

زنبور درمانی به این صورت است که زنبور را با استفاده از موچین یا انبرک در سطح مورد نظر از بدن قرار می دهند تا آنجا را نیش بزند. برخی افراد به جای استفاده از خود زنبور زنده، تزریق نیش زنبور را در زیر پوست ترجیح می دهند.

نیش زنبور بعد از 15 دقیقه رها می شود و بعد آن را با استفاده از موچین برمی دارند. بین 20 تا 40 نیش باید در هر جلسه زده شود و بیمار باید 3 بار در هفته به مرکز زنبور درمانی مراجعه کند.

درمان با نیش زنبور برای بیماران ms اثرات فوق العاده ای داشته است، از آن جمله افزایش استقامت، کاهش خستگی و همینطور کاهش تشنج و انقباض عضلات.

احتیاط کنید:

اگر شما دیابت، سیفلیس، سل یا آلرژی شدید دارید، از این نوع درمان استفاده نکنید.
بیماران بعد از زنبور درمانی چه احساسی دارند؟

آستانه ی تحمل درد ناشی از نیش زنبور در افراد مختلف، متفاوت است. معمولا بعد از چند ساعت، درد فروکش می کند. اما در برخی افراد نیز ممکن است یک هفته طول بکشد تا درد متوقف شود.

برخی اوقات گذاشتن یخ روی محل نیش زنبور موجب آرام شدن درد ناشی از آن می شود.
چگونه می توان فهمید که شخصی نسبت به نیش زنبور آلرژی دارد یا نه؟

در افراد دارای آلرژی به نیش زنبور، علائم زیر دیده می شود:

درد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سرگیجه، سخت نفس کشیدن و صدای خرخر، کاهش ناگهانی فشار خون و شوک.

آیا احتمال خطر در این درمان وجود دارد؟

بیشتر مردم بعد از نیش زدن زنبور، درد و قرمزی محل نیش را تجربه می کنند. دیده شده است که حدود 20 درصد از افراد بعد از درمان دچار خارش، کهیر، خستگی و عصبانیت می شوند.

در اینجا توجه شما را به برخی از علائم و نشانه های بعد از درمان جلب می کنم. لازم به ذکر است که این علائم بسیار نادر و در حدود 8/0 درصد می باشند.

1- مرگ
تعداد کمی از افراد به علت نیش زدن زنبور می میرند. تحقیقات نشان داده است که این تعداد به کمتر از 100 نفر در سال می رسد. مرگ به سبب وجود آلرژی شدید و یا شوک قلبی رخ می دهد.

2- آسیب به اعصاب بینایی
این علامت در افرادی بروز می کند که نیش زنبور در اطراف چشم و ابروی آنها وارد شده باشد.

3- آنسفالومیلیت یا التهاب مغز و نخاع
اگر نیش زنبور وارد سیستم عصبی شود، این عارضه به وجود می آید.

اگر به طور ناگهانی زنبور شما را نیش زد ، چه باید کنید؟

- هر چه زودتر به اورژانس بروید.
- با دقت نیش زنبور را در بیاورید. حدود 2 تا 3 دقیقه طول می کشد تا تمام نیش وارد بدن شود، لذا بیرون آوردن نیش بسیار مهم است.
- برای کاهش تورم در محل نیش، یخ بگذارید.
- محل نیش را با آب تمیز و صابون بشویید.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اهمیت گرده گل در تغذیه زنبورعسل

اهمیت گرده گل در تغذیه زنبورعسل

زنبورعسل برای زنده ماندن، رشد و تولید مثل به کربوهیدارت، پروتئین ، چربی ، موادمعدنی، ویتامین ها و آب احتیاج دارد. شهدو عسلک مواد اصلی تأمین کننده کربوهیدارت برای زنبورعسل هستند و زنبورعسل سایر مایحتاج ضروری خود را به غیر از آب از گرده گلهاتأمین می کند. زنبورعسل از گرده گلها بیشتر جهت تأمین مواد مورد نیاز برای ساختن عناصر ساختمانی، ماهیچه ها ، غدد و سایر بافتها استفاده می کنند. یک زنبور تازه متولد شده 13 درصد و یک زنبور 5 روزه 5/15 درصد وزن بدنش ( به صورت تر) را مواد پروتئینی تشکیل می دهد. در فعالیتهای یک کلنی معمولی ، دانه های گرده دو کار انجام می دهند. یکی اینکه کارگران آنها را بعنوان منابع پروتئینی ، ویتامین ، چربی و مواد معدنی مصرف می کنند تا غده های تأمین کننده ژله رویال (غذای نوزادان) به طور عادی رشد کند. این ماده محتوی مقدار زیادیپروتئین است و برای تغذیه لاروهای جوان و ملکه به کار می رود و دیگر اینکه گرده بعنوان منبع پروتئینی مستقیماً برای تغذیه لاروهای مسن تر و زنبوران نر مصرف می شود. زنبوران نر از گرده گل مستقیماً تغذیه ننموده بلکه مخلوطی از ترشح غدد شیری، عسل ودانه گرده به آنها خورانده می شود.
غذای اصلی ملکه ترشحات غدد شیری است که در تمام طول عمرش آن تغذیه می کند. یک زنبورعسل در مدت زندگی خود بین 120 تا 140 میلی گرم گرده مصرف می کند. در این دوره تغییرات داخلی نیز در بدن زنبورعسل رخ می دهد. مقدار پروتئین در بدن زنبوران کارگر در این دوره به 60 تا 70 درصد و در نرها به حدود 40 درصد می رسد. دانه گرده در تغذیه زنبورعسل بعنوان تنها منبع پروتئینی برای پرورش لاروها حائزاهمیت است. بین سالهای 1935 تا 1942 محققین دریافتند که مقدار 2/3 میلی گرم برای رشد یک زنبورعسل ضروری می باشد که این مقدار ازت می تواند از 100 میلی گرم نان زنبوربه دست آید. یک کلنی سالیانه در حدود 20 تا 30 کیلوگرم گرده مصرف می کند و حتی مصرف آن به مقدار 50 کیلوگرم در سال نیز گزارش شده است. گرده جمع آوری شده به وسیلۀ تله گرده از یک کلنی می تواند برای تغذیه حدود 50 کلنی به صورت مکمل گرده کافی باشد. گرچه دانه های گرده به صورت تازه نیز مصرف می شوند ولی مقدار زیادی از آنها درداخل سلولها همراه با مقدار کمی عسل و ترشحات فشرده شده و نوعی تخمیر اسید لاکتیک در آنها صورت می گیرد که این فرآورده تخمیر شده را نان زنبور (Bee bread) می گویند.
به طور کلی ملاک ارزشیابی پروتئین گرده ( ارزش کیفی ) عبارت است از :
Hypopharygeal) -1 )رشد غدد مادون حلقی
Food consumprion) -2 )مقدار گرده مصرفی
Weight increase) -3 )افزایش وزن زنبور
Longevity) -4 )طول عمر زنبور
Fat body development) -5) افزایش بافت چربی بدن
Nitrogen exclusion by bees) -6 )ازت دفعی زنبور
Haemolymph spectrum) -7) نوع ترکیب همولنف
خاصیت جلب کنندگی گرده :
برای جلب زنبورها به گرده گلها فاصله کلنی آنها از گل و نیز علاقۀ زنبورهای آن کلنی به بعضی از گلها مؤثر است . عامل جلب کنندگی گرده گلها، عطر آنها می باشد به طوریکه از هرمنبع پروتئینی دیگر قدرت جلب کنندگی بیشتری دارند.فیتوسترولها اولین جلب کننده های شناخته شده در گرده می باشند. امروزه محققین دریافته اند که زنبورها به سمت غذاهایی می روند که دارای گرده گل و یا انواع عصاره های گرده و روغن های ضروری گیاهانی مانند آنیون ، بابوبه و رازیانه باشند.
منبع: پرورش زنبورعسل و بیماریها وافات زنبورعسل



لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوءتغذیه زنبورهای عسل

سوءتغذیه زنبورهای عسل

مرگ مرموز زنبورهای عسل در سال‌های اخیر موجب نگرانی کارشناسان محیط زیست و البته کندوداران شده است. کارشناسان معتقدند سوءتغذیه یکی از مهمترین عواملی است که موجب مرگ دسته‌جمعی تعداد بی‌شماری از زنبورهای عسل شده است.






در فصل بهار کندوی زنبوهای عسل حال و هوایی دیگری دارد. هزاران زنبور کارگر جوان آماده پرواز به سوی دشت‌های پرگل می‌شوند. البته اگر دشت و گلی باقی‌مانده باشد. زندگی مدرن و صنعتی انسان، وسعت دشت‌ها را روز به روز محدودتر کرده و سردرگمی زنبورهای عسل جوان را بیشترمی کند.
فصل گرسنگی برای زنبورهای عسل برخلاف تصور معمول، فصل تابستان است. در این فصل اشتهای زنبورهای عسل که ذخیر‌ه چندانی نیز در کندو ندارند بیشتر می‌شود. هر چند که کندوداران گاه کندوهایشان را ده‌ها کیلومتر جابه‌جا می‌کنند اما جستجوی برای یافتن گل‌های تازه و شهد آنها اغلب بی‌نتیجه می‌ماند. حتی در آلمان نیز تعداد زیادی از کندوداران از آب‌شیرین برای سیرکردن زنبورهایشان استفاده می‌کنند. البته اگر پس از گذشت زمستان زنبوری برایشان مانده باشد.
آب‌شیرین یا "خوراک حاضری" بنیه زنبورها را کم می‌کند
در زمستان 2010 در آلمان، مرگ ‌دسته‌جمعی زنبورهای عسل به حدی رسید که در بسیاری از ایا‌لت‌های این کشور کندو داران حدود 20 درصد از سرمایه خود یعنی زنبورهای‌شان را از دست دادند. علت مرگ این حشرات کوچک و مفید کنه‌ای به نام "واروآ" تشخیص داده شد.
این کنه 30 سال پیش وارد آلمان شده است. "واروآ" خون زنبورها را می‌مکد و لنف‌های آنها خشک می‌کند. این کنه با حمله به شفیره زنبورها رشد آنها را مختل می‌کند و زخم‌هایی برجا می‌گذارد که مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند.
حشره‌شناسان اما معتقدند عامل موثر دیگری زنبورها را مستعد حمله پارازیت‌ها می‌کند: سوء تغذیه. علاوه بر "خوراک حاضری" یا همان آب‌شیرین، شهد بسیاری از گل‌ها که در نزدیکی کارخانه‌ها و مراکز صنعتی هستند ، برای زنبورهای عسل آلوده است. این حشرات حساس توان سازگاری با کودهای مختلف شیمیایی که در مزارع از آنها استفاده می‌شوند را ندارند.
به عنون مثال در سال 2008 در آلمان به دلیل زادووالد سریع نوعی کرم ذرت، مزارع وسیع ذرت با سم کلوتیانیدن سم‌پاشی شدند. این سم‌پاشی موجب مرگ یکباره تعداد بی‌شماری از کفش‌دوزک‌ها، کرم‌های خاکی،‌لارو کرم‌های ‌ابریشم زنبورهای عسل و پرندگان محلی شد. سم کلوتیانیدن اعصاب را مختل می‌کند و از دهه نود وارد بازار شده است. آلودگی این سم برای زنبورهای عسل 7 هزار بار بیشتر از کرم‌ ذرت است. منبع: جام جم آنلاین:
دویچه وله


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبورداری سبدی

زنبورداری سبدی

این نوع زنبورداری در اکثر نقاط کشور ما ملاحظه می شود و تجمع ان بیشتر در استانهای اذربایجان،زنجان و بخشی از همدان است.زنبورداران در این سیستم از چوبهای تر و نرم درختان بید و تبریزی و غیره استوانه ای به نام سبد می بافند که قسمت جلو ان از اهمیت مصالح محصور شده و یک روزنه کوچک در ان تعبیه می شود و قسمت عقب ان کاملا باز است.سپس روی بافته های چوبی از مدفوع نرم و ابکی گاو پوشش داده در معرض افتاب خشک می نمایند تا استحکام ملایم برای نگهداری عسل وزنبورعسل در ان بوجود اید. در توی سبد دو تکه چوب به شکل ضربدر در قسمت عرضی سبد قرار می دهند که معروف به ((چوب روزی یا آذوقه)) است و قسمت پشتی سبد را با موادی از جنس سرگین (مدفوع ابکی)گاو به اندازه پشت سبد معروف به ((دهانه سبد))می پوشانند.در بعضی مناطق برای سهولت کار تکه ای از گونی یا پارچه انتخاب کرده توی ان را با کاه و کلش یا موادی نظیر انها البته به فرم پشت سبد پر میکنند.چون کندوهای سبدی در معرض نزولات اسمانی تاب مقاومت ندارند و اب و برف و باران باعث حل شدن پوشش خارجی یعنی سرگین می شود روی این اصل زنبورداران سبدها را روی هم چیده در نهایت پوششی از پلاستیک ویا کاهگل بر ان می گذارند تا حفظ شوند.
اصولا زنبورداری سبدی به دلایل زیر مقرون به صرفه نیست:
1- امکان حمل ونقل سبد میسر نیست زیرا حمل و نقل باعث ریزش شانها می شود.
2- بازرسی زنبور در کندوهای سبدی بعلت چسبیدن شان به بدنه ان امکان ندارد لذا اینگونه کندوها را اصطلاحا ((شان ثابت)) می گویند.
3- از انجایی که سبدها روی هم چیده می شوند و فاصیه سوراخ پرواز از هم خیلی کم است احتمال دارد ملکه های جفت خورده هنگام بازگشت از پرواز جفتگیری وارد کندوی مورد نظر نشوند و احتمال کشته شدن انها بالا می رود.
4- اطلاع دقیق از اذوقه زمستانی و تعویض شانهای کهنه غیر عملی است.
5- در مواقع مقتضی رساندن کمکهای بهداستی و درمانی برای نسل یا حشرات بالغ یا غیر ممکن و یا با مشگلاتی هماه است.
6- در سیستم زنبورداری سبدب با شان ثابت ناگذیر عسل با موم همراه ان برداشت شده بنابر این مقدار تولید محصول کاهش یافته و زنبور مجبور است باز شان تازه درست کند.
7- نفوذ افات وبیماریها بخصوص پروانه موم خوار در کندوهای سبدی فوق الاده زیاد است.
8- در کندوهای سبدب امکام خراب کردن شانخون ها زنبورهمله وجود ندارد به همین دلیل امکان بچه دهی این کندوها و از دست دادن بچه کندو زیاد است. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل مایعی است تلخ مزه به رنگ روشن دارای وزن مخصوص(1.1313 )بوی خاص و واکنش اسیدی، در مجاورت هوا به سرعت خشک میشود. زهر زنبور ترکیب بسیار پیچیده ای دارد و دست کم هشت نوع پروتئین در آن شناسایی شده است. مشخص شده است ترکیبات زهر رنبور عسل مناطق مختلف و نسبت به فصل های مختلف با هم فرق میکند . ترکیبات اصلی زهر زنبور
آنزیم ها: -فسفو لیپازA2-هیالورونیداز-اسید فسفاتاز
پپتید ها: آپا مین -ملیتین- پپتید MCD -سکا پین -تر تیا پین-آدو لاپین
آ مین های بیو ژنیک: هیستا مین - دوپا مین -نوراپی نفرین – لکوترین

اثر زهر زنبور در درمان بیماری MS
Multiple Sclerosis - بیماری با علت نامعلوم می باشد در این بیماری قسمتهایی از رشته های عصبی در سیستم عصبی مرکزی به واسطه خطا در فعالیت سیستم ایمنی بدن بیمار دچار التهاب و تخریب پوشش میلین و جراحت اکسون شده و در نهایت آسیب میبیند . بیمار و پزشک هیچ گونه پیش بینی از آینده بیماری ندارند و داروهای عرضه شده :
( Interferon B-1a - Interferon B-1b < Betaseron )
در بسیاری از موارد نمی تواند بیماری را درمان کند .
استفاده از زهر زنبور عسل یکی از روش های جایگزین و مناسب براتی در مان این بیماری است .
با توجه به جد ول تر کیبا ت زهر زنبور Melittin که 50 % وزن خشک زهر را تشکیل میدهد یکی از مهم ترین مواد ضد التهاب ( 100 برابر قویتر از Hydrocortisol ) است .
Adolapin ماده دیگر موجود در زهر می باشد که از طریق مهار فعالیت آنزیم ‍‍Cyclooxygenase باعث اثر ضد التهابی و ضد درد می شود . Apamin از تشکیل Complement C3 جاوگیری میکند و کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم را بلوکه می کند و به همین دلیل انتقال عصبی را تشدید میکند . آنزیم Hyaluronidase نیز Scar تشکیل شده در بیماران ام اس را از بین می برد در دنیا تعداد قابل توجهی از بیماران MS فلج شده با زنبور درمانی صحت کامل خود را باز یافتند .
در سال 1997 میلادی انجمن MS امریکا مبلغ 250000 دلار در اختیار دکتر Beltani رئیس بخش ایمونولوژی دانشگاه Georgetown آمریکا قرار داد تا در مورد تاثیر زهر زنبور روی بیماران مبتلا به MS تحقیق نماید تحقیقات نشان داد که در 60 % بیماران سبب بهبودی بیماران شده است .

اثر درمانی زهر زنبورعسل در بیماریهای رماتیسمی
باتوجه به تحقیقات جدید در خارج کشور و نوشته های طب سنتی مبنی براثردرمانی زهر زنبورعسل در درمان بیماریهای رماتیسمی و بدلیل کمبود اطلاعات منتشر شده دراین زمینه ونگرانی پزشکان متخصص روماتولوژی بعلت اثرات نامطلوب و یا بی اثر بودن نسبی داروهای فعلی دربرخی از بیماران و عدم انجام این تحقیق درایران برآن شدیم تا پژوهشی درمورد اثردرمانی زهرزنبور عسل در درمان بیماری های رماتیسمی بعمل آوریم . موادموثری ازجمله ملیتین در زهر زنبور عسل وجود دارد که میتواند در درمان بیماریهای رماتیسمی موثر باشد. نظر به اینکه استفاده مستقیم ازنیش زنبور عسل ممکنست واکنش‌های آلرژیک و حتی شوک آنافیلاکتیک و حتی مرگ ایجاد نمایدلذا از زهر زنبور عسل فرآورده داروئی درابتدا بصورت پماد جلدی و سپس قرص‌های خوراکی ساخته و دردرمان بیماریهای روماتیسمی مورداستفاده واقع خواهدشد
زهر زنبور عسل از دیرباز برای درمان بیماریهای رماتیسمی بکار می رفته است اما تا کنون این روش درمانی در طب غربی پذیرفته نشده است. بمنظور بررسی علمی این اثرات پیش گفته ابتدا بعنوان مطالعه اولیه در سه بیمار رماتیسمی داوطلب و پس از اخذ رضایت نامه کتبی نیش مستقیم زنبور عسل بکار رفت. نتایج حاصله رضایت بخش بود و لذا تولید فراورده تزریقی جدیدی از زهر زنبور عسل بمنظور بررسی علمی اثرات آن مد نظر قرار گرفت. یک دستگاه شوک الکتریکی جدید برای استحصال زهر زنبور عسل طراحی و ساخته شد. زهر زنبور عسل استحصال شده از نظر طیف اشپکتروفتومتری و نیز از نظر pH با زهر زنبور عسل استاندارد درجه یک سیگما مقایسیه گشت. روش جدیدی برای استاندارد کردن زهر زنبور عسل ابداع گشت. این روش بر مبنای سنجش میکروبی توسط انتشار از دیسک و با استفاده از میکروارگانیسم باسیلوس سابتیلیس (ATCC 6633) و زهر زنبور عسل درجه یک سیگما انجام پذیرفت. زهر زنبور عسل تولیدی توسط *****های غشایی Millipore استریل گشت و سپس در 4 دوزاژ مختلف بصورت ویالهای لیوفیلیزه فرموله شد. این فرآورده مورد آزمونهای استریلیتی LD50 و Safety (تزریق وریدی به موشهای سوری) واقع گشت. pH و نیز اسپکتروفتوگرام آنها نیز بررسی شد. دستگاه شوک الکتریکی جدید بعنوان اولین دستگاه سم گیر زنبور ساخت ایران به ثبت اختراع رسید. pH و حداکثر جذب هر دو نوع زهر زنبور عسل یکی بودند (به ترتیب 0/1+- 5/5 ,280nm ) منحنی استاندارد بدست آمده از روش سنجش میکروبی خطی بود (r=0.99609+-0.00260 , CV%=3.788+-0.440) . بعنوان یک طرح اولیه، حدود سه هزار ویال در چهار دوزاژ مختلف 0/14،0/36،0/70،1.4mg/vial در انستیتو رازی حصارک تهیه گشت. نتایج آزمونهای استریلیتی و Safety رضایتبخش بودند. مقایسه اسپکتروفتوگرامها و pH زهر زنبور عسل قبل از فرمولاسیون و پس از آن حاکی از عدم تغییر در ماهیت زهر زنبور عسل بود. LD50 فرآورده تزریق زیر جلدی از زهر زنبور عسل برابربا 0/061 +- 3/88 mg/kg بود. برای نخستین بار در ایران فرآورده تزریق زیر جلدی از زهر زنبور عسل ساخته شد. پس از اخذ مجوز لازم از وزارت بهداشت، بررسیهای بالینی در مورد اثرات درمانی زهر زنبور عسل ایران روی برخی از امراض خود ایمنی از قبیل مالتیپل اسکلروزیس و آرتریتهای سرم منفی انجام خواهد شد
درباره فواید محصولات زنبـور عسـل تحقیقات بسیاری انجام شده اسـت کـه از آن جمله‎ می‎توان به استفاده از زهر زنبور عسل اشاره کرد.
استفاده درمانی از زهر یا نیش زنبور عسل‎ حدود دو هزار سال قبل در اروپا و آسیا آغاز شد.
زهر زنبور عسل ضدالتهاب، ضد باکتری و ضد قارچ است و به علاوه پس از مـصـرف در بدن مـوجـب آزادسـازی تـرکـیبـات طبیـعـی ضدالتهابی به ویژه کورتیـزول و آزادسـازی هورمون پیش ساز کورتیزول می شود.
آسیب های لیگامان ها، تاندونـیـت، بورسیت‎، فیبروزیت و دیگر تروماهای بافـت نرم از جمله بیماریهایی است که بـا نـیـش زنبور عسل به خوبی درمان می شوند.
همچنین استفاده از نیش زنبور عسل در تخفیف سردردهای میگرنی و پلـی نـوریـت در حال بررسی است.
استفاده از زهـر زنبـور عسـل مـوجـب تاخیر در انعقاد خون به ویـژه در رگـهـای کوچک میشود و می تـوان از آن در بهـبـود جریان خون بهره برد.
مدارکی نیز وجود دارد که زهر زنبـور عسل در کاهش کلستـرول و تحـریـک دسـتگـاه ایمنی بدن موثر است.
اسـتفـاده از زهـر زنبـور عـســل در بـیمـارانـی کـه بـه هیـچیـک از روشـهـای درمانی غیراستـروئیـدی و ضـدالـتهـابـی و کورتیکو استروئیدها و داروهـای کـاهـنـده ایمنی پاسخ
‎نداده اند ممکن است مفید باشد.
محققان توصیه می کنند که بهتـر اسـت همزمان با استفاده از زهر زنبور عـسـل از دیگر محصولات زنبور عسل نیز استفـاده شـود تا دستگاه ایمنی بدن پاسخ بهتری به درمان نشان دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تصریح کرد:همچنین تاثیر زهر زنبور عسل بر روی حیواناتی که با استفاده از ماده شیمیایی به ام .اس مبتلا شده بودند انجام شد و مشاهده کردیم که بیماری ام .اس رو به بهبودی است.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معجزه ی عسل در درمان دیابت

معجزه ی عسل در درمان دیابت

پیشنهاد عسل درمانی برای جلوگیری از قطع عضو در افراد مبتلا به دیابت.
گروهی از محققان میگویند با مالیدن عسل بر روی زخم یک فرد مبتلا به دیابت میتوان از لزوم قطع یک پای عفونی پیشگیری کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مدیسون، پزشکی در دانشگاه ویسکانسین که شش بیمار دیابتی خود را از خطر قطع عضو نجات داده است، آزمایشی را برای ترویج استفاده گسترده از عسلدرمانی آغاز کرده است.

در این درمان پس از برداشت پوست و باکتری مرده لایه عسل وارد زخم میشود. جنیفر ادی پروفسور دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین گفت : عسل به دلیل خاصیت اسیدی خود باکتری را از بین میبرد و از بروز عوارض مقاومت باکتریایی که در مصرف آنتی بیوتیکهایی استاندارد دیده میشود پیشگیری میکند. وی این موضوع را برای بهداشت جهانیبسیار حایز اهمیت خواند.

ادی گفت : افراد مبتلا به دیابت معمولا از جریان خون ضعیفی برخوردارند و از آنجا که تواناییآنان برای مبارزه با عفونت کاهش می یابد، زخم هایشان به سختی درمان میشود. وی افزودتقریبا هر ۳۰ ثانیه یک قطع عضو ناشی از دیابت در جهان انجام میشود . وی ابراز امیدواری کرد که اگر بتوان ثابت کرد که عسل موجب شفای زخم اقراد دیابتی میشود. میتوان امیدهای تازه ای برای بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت بوجود آورد.
وی احتمال این امر را بسیار زیاد توصیف کرد. عسل درمانی هم اکنون در نیوزلند برای درمان زخم های بستر و در اروپا بعنوان یک شکل درمان جایگزین استفاده میشود.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دلایل برتری و موفقیت بیشتر زنبور عسل نسبت به سایر حشرات گرده افشان

دلایل برتری و موفقیت بیشتر زنبور عسل نسبت به سایر حشرات گرده افشان

١- جمعیت زنبور عسل نسبت به سایر حشرات گرده افشان بسیار زیاد می باشد.
٢- شعاع پرواز زنبور عسل بیشتر است.
٣- وفاداری و پایبندی زنبور عسل به یک گونه گیاه موردنظر بیشتر است.
۴- وفاداری و پایبندی زنبور عسل به یک منطقه مورد نظر بیشتر است.
۵- تأثیر سموم حشره کش که مصرف آنها روی محصولات کشاورزی معمول می باشد روی زنبور عسل کمتر از سایر حشرات گرد ه افشان اثر می نماید. به عبارت دیگر به واسطه قدرت تولید نسل زیاد و رفتارهای بخصوصی زنبور عسل، جمعیتی از این حشره که تحت تأثیر سموم قرار گرفته و از بین می روند سریعاً ترمیم و جایگزین می گردند.
۶- اطلاعات انسان در مورد پرورش، تکثیر و نگهداری زنبور عسل بیشتر از سایر حشرات گرده افشان است.
٧- زنبور عسل علاوه بر نقش اصل یاش در گرد هافشانی گ لها، تولید عسل، موم و سایر فرآورده های دیگر را می نماید که مورد توجه بیشتر می باشد.
٨- زنبور عسل را در هر شرایط آب و هوا می توان نگهداری نمود و سریعاً با آن شرایط سازش یافته و فعالیت می نماید.
٩- اغلب حشرات در زمستان به خواب زمستانه می روند در حالی که زنبورعسل چنین رفتاری ندارد و متناسب با شرایط محیطی فعالیت خود را تنظیم می نماید.
١٠- کلنیهای زنبورعسل را می توان به راحتی به نقاط مختلف جابه جا نمود.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عکس العمل بدن انسان در مقابل زهر زنبور عسل

عکس العمل بدن انسان در مقابل زهر زنبور عسل

انسان در مقابل زهر زنبور عسل عکس العملهای متفاوتی از خود نشان می دهد که بستگی به درجه حساسیت افراد مختلف در مقابل این نوع زهر دارد.
انواع عکس العملهای افراد مختلف بشرح زیر خلاصه می گردد:
١- حساسیت موضعی: شامل علائم درد، سوزش و متورم شدن محل نیش خورده. اکثر افراد ای نگونه عک سالعمل را از خود نشان می دهند.
٢- خارش عمومی بدن: شامل خارش در قسم تهای مختلف بدن مثل خارش بینی، گوش، لب ها، پوست بدن و غیره.
٣- عکس العمل منطق های بدن: در این حالت قسمت وسیعی از اطراف محل نیش خورده احساس درد و سوزش کرده و متورم می گردد. مثلاً زنبور به انگشت دست نیش زده ولی تمام دست عکس العمل فوق الذکر را از خود نشان می دهد.
۴- بیهوشی یا بی حسی قسمتی از بدن یا تمامی بدن: در این حالت بدن حساسیت شدیدتری نسبت به زنبور عسل نشان داده وماهیچه ها بحالت فلج درمی آید.
۵- حساسیت شدید یا بحرانی: در این حالت که زهر روی سلسله اعصاب اثر می گذارد، عکس العمل بسیار شدید بوده و شخص با اختلالات فیزیولوژیکی حاد مثل تنگی نفس شدید، اختلالات قلبی یا انقباضات وریدی و غیره روبرو م یگردد و گاهی ممکن است در مدت نیم ساعت باعث مرگ شود. لازم به تذکر است که این گونه عکس العمل بسیار نادر می باشد ولی در صورت مشاهده باید بلافاصله شخص بیمار را به مرکز پزشکی منتقل نمود و با قرار دادن کیسه یخ روی بدن و تزریق آدرنالین و آنتی هیستامین نسبت به نجات جان وی اقدام نمود.
قابل توجه است که بعضی افراد فقط یک یا چند نوع عک یالعم لهای یاد شده را از خود نشان م یدهند و عد های دیگر همه آنها را خیلی سریع منعکس و علائم یا عوارض آن پس از چند ساعت تا چند روز کاملاً از بین خواهند رفت.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کندوهای سنتی کوزه ای

کندوهای سنتی کوزه ای

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور عسل ایرانی با نام علمی Apis mellifera meda

زنبور عسل ایرانی با نام علمی Apis mellifera meda

دکتر شهاب قاضی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: موطن اصلی زنبور عسل ایرانی با نام علمی Apis mellifera meda کشور ایران است و این نامی است که Goetze پروفسور دانشگاه بن آلمان بر روی زنبورهای نژاد ایرانی گذاشته است و کلمه meda را از نام سلسله پادشاهان ماد که قبل از هخامنشیان در ایران حکومت می‌کردند، گرفته است.
وی افزود: شکل ظاهری این نوع زنبور به این صورت است که سه حلقه اول شکم به رنگ سیاه بوده و بقیه حلقه‌ها به رنگ مایل به قهوه‌ای دیده می‌شوند.
قاضی گفت: زنبور عسل ایرانی در مناطق سردسیر به خوبی شرایط آب و هوایی سرد را تحمل می‌کند، علاوه بر این رشد جمعیت این نژاد در اوایل بهار خوب است و تا خرداد ماه به بیشترین شمار خود می‌رسد.
وی تصریح کرد: این نژاد، زنبوری صرفه جو بوده و زمستان را با حداقل ذخیره به پایان می‌رساند و جمعیت کلونی آن در زمستان به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: تعداد نیش‌زنی این نژاد تا حدودی زیاد است که علت آن این است که هیچ نوع فعالیت علمی برای بهتر کردن نژاد این نوع زنبورها به عمل نیامده و زنبورهای موجود در روستاهای ایران عملا با زنبورهای وحشی فرق زیادی نداشته و تمام حالات آن‌ها را از خود نشان می‌دهند.
قاضی ابراز امیدواری کرد: اگر زنبورهای این نژاد را تحت کنترل دقیق قرار دهیم و چندسالی به تحقیق و انتخاب آنها بپردازیم، کم کم خواهیم توانست بعضی از خواص بد آن‌ها از جمله تعداد نیش زنی زیاد را تعدیل کرده و خواص خوبشان را حفظ و حتی بهتر کنیم.
وی در ادامه گفت: امروزه زنبوری برای یک منطقه قابل توصیه است که بهترین نتایج اقتصادی را داشته باشد نه این‌که بر اساس ملاحظاتی از قبیل رسومات، منشا بومی، رنگ و یا شکل حفظ شده باشد.
قاضی تاکید کرد: اگر یک نژاد خارجی بعد از آزمون دقیق روی یک منطقه به عنوان نژاد برتر مورد قبول واقع شود، کل منطقه باید توسط آن نژاد جایگزین شده و این چیزی است که در برخی از کشورها اتفاق افتاده است. منبع


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور عسل گوش ندارد!

زنبور عسل گوش ندارد!

یک عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: شنوایی به مفهوم دریافت امواج صوتی و تبدیل آن به صدا به حالتی که در پستانداران دیده می‌شود، در زنبور عسل وجود ندارد.
دکتر شهاب قاضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: امروز قادریم در مورد تعدادی از حس‌های زنبور عسل به خصوص حس بینایی و تشخیص رنگ‌های مختلف اظهار نظرهای قاطعی کنیم و به کمک آزمایش‌های مختلف، وضع و قدرت تعداد دیگری از حس‌ها مثل حس شنوایی، بویایی و لامسه و ... تا حدودی روشن شده است.
وی گفت: تحقیق درباره حواس مختلف زنبور عسل در قرن‌های اخیر و در آزمایشگاه‌های مختلف جهان نشان می‌دهد که در زنبور عسل حس‌هایی وجود دارد که در انسان دیده نمی‌شود.
قاضی سپس در مورد حس شنوایی زنبور عسل، گفت: اگر مقصود از شنوایی دریافت امواج صوتی بسیار توسط عضو خاصی از بدن و تبدیل آن به صدا باشد، یعنی همان کاری که گوش در بدن انسان و سایر پستانداران انجام می‌دهد، چنین عضوی در زنبور عسل وجود ندارد و زنبور عسل اصلا گوش ندارد.
وی اظهار داشت: هر گاه زنبور روی جسم سخت و محکمی مثل تخته ایستاده باشد و ضربه‌ای به تخته وارد شود، فورا عکس‌العمل نشان داده و خود را جمع و یا پرواز می‌کند، ولی این دلیل بر شنیدن صدای ضربه به وسیله زنبور نیست، بلکه وی به وسیله دست و پاهایش و به علت ظرافت فوق‌العاده آن‌ها تنها امواج لرزشی را حس کرده و واکنش نشان می‌دهد.
قاضی ادامه داد: به کمک آزمایش‌های متعدد معلوم شده که زنبورها فقط امواج با طول موج خیلی بلند که مربوط به صداهای کلفت است را دریافت کرده و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند، این موضوع باز هم دلیل بر داشتن حس شنوایی و گوش نیست.
وی تاکید کرد: زنبورها قادر نیستند بین صداهای کلفت مختلفی که دریافت می‌کنند فرق گذاشته و تفاوت‌هایشان را درک کنند، در صورتی که همین صداها در گوش ما بسیار مختلف است و با هم فرق دارند که البته همین صدای منحصر به فرد را هم زمانی می‌توانند تشخیص دهند که محل تولید صدا به شاخک‌هایشان نزدیک باشد. منبع

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصمیم‌گیری دموکراتیک زنبورها برای تعیین خانه جدید

تصمیم‌گیری دموکراتیک زنبورها برای تعیین خانه جدید

[FONT=&quot]زمانی که زنبورهای عسل در جستجوی خانه ای جدید هستند، به شیوه ای کاملا دموکراتیک بهترین منطقه را برای خود انتخاب می کند، رفتاری که می تواند الگویی برای گروه های انسانی به شمار رود.
[/FONT] [FONT=&quot]به گزارش خبرگزاری مهر، "توماس سیلی" استاد نوروبیولوژی و رفتارشناسی در کتاب جدید خود "دموکراسی زنبورهای عسل" فرایند تصمیم گیری زیرکانه ای که زنبورهای عسل در هنگام تصمیم گیری برای مسائل مهمی مانند اشغال خانه ای جدید از آن استفاده می کنند را تشریح کرده است.
[/FONT] [FONT=&quot]به گفته وی زمانی که یک کندو مملو از زنبورها شده و جمعیت آن بیشتر از حد معمول می شود، دو سوم زنبورهای کارگر و ملکه پیر کندو را ترک کرده و در نزدیکی آن بر روی شاخه ای مجاور ساکن می شوند طی چند روز آینده چند صد زنبور جستجوگر 10 تا 20 منطقه مناسب را در میان درختان مورد بررسی قرار می دهند و پس از بازگشت به مقر اصلی، هر یک از این مناطق را با نوعی حرکات موزون یا رقص به نمایش می گذارند.
[/FONT] [FONT=&quot]به بیانی دیگر خوب بودن یک منطقه برای سکونت با میزان طولانی بودن رقص زنبورها برابر است و هرچه حرکات موزون آنها بیشتر طول بکشد، یعنی مکان مورد نظر بسیار مناسب بوده است به گفته سیلی این زنبورها از توانایی درونی برخوردارند که به آنها توانایی قضاوت کردن درباره کیفیت مکانهای مشاهده شده را خواهد داد به شکلی که اگر مکان مورد بررسی چنگی به دل نزند، زنبور هم برای تبلیغ آن تلاش چندانی نخواهد کرد.
[/FONT] [FONT=&quot]در مقابل زنبورهای گشت زن دیگر نیز از مکانهای مختلف بازدید کرده و نظر خود را با حرکات موزون به نمایش می گذارند. بهترین مکان برای ادامه زندگی بر اساس پر انرژی بودن و قوی بودن حرکات موزون زنبورها انتخاب خواهد شد زیرا این مکان در میان زنبورهای گشت زن مشهور شده و تک تک آنها از این مکان دیدن خواهند کرد و زمانی که تعداد بازدیدها از چنین مکانی به بیشترین سطح برسد، زیستگاه جدید زنبورها انتخاب خواهد شد.
[/FONT] [FONT=&quot]سیلی معتقد است روند تصمیم گیری زنبورها مشابه چگونگی عملکرد نورونها در مغز پستانداران برای تصمیم گیری است. در هر دو مورد نه یک تک نورون و نه یک زنبور، تنها در تصمیم گیری نقش ندارند و تعداد زیادی از آنها به صورت مستقل قطعه ای از اطلاعات را جمع آوری می کنند تا کل گروه از جمع آوری و ترکیب این اطلاعات به بهترین نوع تصمیم گیری دست پیدا کند. مورچه ها هم به شیوه ای مشابه خود را به گونه ای سازماندهی می کنند تا بتوانند به صورت اشتراکی تصمیم گیری کنند.
[/FONT] [FONT=&quot]بر اساس گزارش ساینس دیلی، سیلی معتقد است انسانها با مطالعه رفتار تصمیم گیری دموکراتیک زنبورها می توانند درباره این نوع رفتار چیزهای زیادی بیاموزند. در صورتی که اعضای یک گروه از علائق مشترکی برخوردارند مانند زنبورهای یک کندو، پس کلید اصلی تصمیم گیری مشترک اطمینان از متفاوت بودن اعضای گروه با یکدیگر، حضور رهبری بی طرف، و برگزاری بحثهای باز و آزاد خواهد بود.
[/FONT]
[FONT=&quot]لینک دائم
[/FONT]
 

yafa 7

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي نخستين بار زنبورعسل پاكتي در استان گيلان توليد مي شود:

براي نخستين بار در كشور توليد زنبورعسل پاكتي در استان گيلان توسط بخش خصوصي اجرا مي شود. علي رفيعي معاون امور دام سازمان جهادكشاورزي استان گيلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كشاورزي ايران با اعلام اين خبر گفت: مجوز توليد زنبورعسل پاكتي به ظرفيت 300 كلني در سال توسط معاونت امور دام سازمان جهادكشاورزي گيلان به نام يكي از زنبورداران با سابقه اين استان صادر شده است،
وي در ادامه افزود: در اين روش زنبورداران اقدام به پرورش زنبورعسل كرده و پس از قرار دادن يك ملكه زنبورعسل، تعدادي زنبور عسل و مقداري غذا در يك. جعبه توري، آن را به مناطقي كه شرايط مساعدي از نظر پرورش زنبورعسل ندارند، ارسال مي كنند.
مهندس رفيعي با اشاره به اينكه هدف از توليد زنبورعسل پاكتي، تامين زنبور براي زنبورداران است، گفت: اين موضوع تاثير بسزايي در اشتغال زايي نيز دارد. وي تصريح كرد: متقاضيان مي توانند در اين ارتباط با خريد كلني زنبورعسل در وزنهاي 250 گرمي، 300 گرمي و 500 گرمي و استقرار آن در مناطق پرشهد، اقدام به پرورش زنبورعسل به شيوه پاكتي كنند.
وي در پايان توليد زنبورعسل پاكتي را يك تكنيك منحصر به علم زنبورداري دانست و اظهار داشت: در اين روش توليدكنندگان عسل مي توانند با رغبت بيشتر و در فرصت مناسب تر اقدام به توليد عسل كنند.​

منبع: مرکز مقالات کشاورزی
 

yafa 7

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدلسازی فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون در مخازن با روش پویایی سیستم

مدلسازی فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون در مخازن با روش پویایی سیستم

امروزه جامع نگري و برخورد سيستمي در مديريت کمي و کيفي منابع آب به علت افزايش مولفه‌هاي اين سيستم ها و پيچيدگي ارتباطات و اثرات متقابل آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است. مدلسازي و مديريت مسائل زيست‌ محيطي بويژه پديده‌ي تغذيه‌گرايي، به دليل پيچيدگي و اثرات متقابل عوامل موثر در آن كار ساده‌اي نيست و امروزه سعي بر اين است كه با ايجاد مدل هاي مفهومي درك اين روابط را ساده كنند. روش پويايي سيستم رويكردي نسبتا تازه در مدلسازي كيفيت آب پيش روي مهندسين قرار داده كه بوسيله‌ي آن مي‌توان اندركنشهاي بين اجزاي سيستم آبي را به سادگي نشان داد. غني شدن اکوسيستمهاي آبي از مواد مغذي منجر به توليد زيستي بالا شده و ممکن است اثرات نامطلوبي نظير شکوفايي جلبکي و کاهش اکسيژن محلول در آبهاي نزديک بستر ايجاد کند. فيتوپلانكتون‌ها شاخه‌اي از جلبك‌ها هستند كه در آب شناورند. اين موجودات توليدكنندگان اوليه در پيكره‌هاي آبي هستند. فيتوپلانكتون‌ها غذاي زئوپلانكتون‌ها را تشكيل مي‌دهند. از نرم‌افزار [FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]VenSim[/FONT][FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT][FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]به عنوان ابزار اوليه جهت مدلسازي فيتوپلانكتون‌ و زئوپلانكتون در مخزن استفاده شده است. مدل ساخته شده قادر است غلظت برخي از مولفه‌هاي كيفي آب مخزن مانند فيتوپلانكتون و زئوپلانكتون را در طول زمان محاسبه كند. در اين مقاله مخزن لانگ ليک (واقع در آمريکا) به عنوان مطالعه موردي مورد استفاده قرار گرفته است. شبيه‌سازي در مدت 127 روز انجام شده است.
[/FONT]
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تامين گازوئيل 150 توماني مرغداري‌ها و تكذيب توليد مرغ هورموني

تامين گازوئيل 150 توماني مرغداري‌ها و تكذيب توليد مرغ هورموني

حميد فاضلي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در تحليلي از آخرين وضعيت بازار مرغ و ظرفيت‌هاي توليدي صنعت مرغداري كشور، اظهار داشت: علي‌رغم آنكه طي چند هفته نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها وقفه‌اي در توليد ايجاد شد و توليدكنندگان در بلاتكليفي به سر بردند اما خوشبختانه در حال حاضر روند فعاليت مرغداري‌ها متعادل و فرآيند توليد مرغ مصرفي كشور بهبود يافته اما توليد‌كنندگان همچنان بلاتكليف هستند.
وي افزايش قيمت گازوئيل را موجب افزايش قيمت تمام شده مرغ توليدي داخل برشمرد و ادامه داد: تحويل گازوئيل مورد نياز مرغداري‌ها به قيمت 150 تومان، باعث بازگشت تقريبي ثبات در روند توليد شد اما در اين بين براي توليدكنندگان تشريح نشد كه اين افزايش بهاي حامل‌هاي انرژي در كجاي قيمت تمام شده توليدات بايد لحاظ و تناقض بين هزينه‌ها و فروش چگونه بايد جبران شود؟
وي ضمن تأكيد بر اينكه مطابق تدابير اجرايي لحاظ شده در قانون هدفمندي يارانه‌ها، اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي بايد طي پنج سال و به تدريج اتفاق مي‌افتاد، افزود: در بخش كشاورزي بحث حمايت از توليدكنندگان در قالب بسته‌هاي حمايتي مطرح است اما هنوز شفافيت لازم در اين باره وجود ندارد و توليدكنندگان از آينده فعاليتي خود بي‌اطلاع هستند.
وي خاطرنشان كرد: براي بهره‌وري حداكثري از ظرفيت‌هاي توليدي كشور نيازمند ايجاد ظرفيت‌هاي جديد حمايتي هستيم كه از جمله آنها مي‌‌توان به تخصيص تسهيلات حمايتي، افزايش اعتبارات توسعه‌اي، بهينه‌سازي تجهيزات و تأسيسات، بهبود شرايط بازار و تسريع در اجرايي شدن تدابير لحاظ شده در قالب بسته‌هاي حمايتي بخش توليدي اشاره كرد.
وي ضمن تأكيد بر بلاتكليفي توليدكنندگان بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، اظهار داشت: شرايط بخش توليدي در صنعت مرغداري به گونه‌اي است كه فعالان در اين حوزه آتيه روشني را براي خود ترسيم نمي‌كنند. مسئولان اجرايي كشور در حالي از تخصيص و پرداخت تسهيلات حمايتي صحبت مي‌كنند كه 90 درصد توليدكنندگان صنعت مرغداري براي دريافت اين تسهيلات با مشكلات عديده‌اي مواجه و امكان استفاده از اين منابع را ندارند.
وي افزود: معتقدم اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه‌ها در بلند مدت به نفع بخش توليدي كشور است اما ايجاد سازوكارهاي اجرايي اين قانون بدون صدمه زدن به بخش توليدي كشور يك الزام اساسي است.

* مصرف گندم در صنعت مرغداري ناچيز است

مدير عامل اتحاديه‌ سراسري تعاونيهاي صنعت مرغداري كشور با اشاره به اينكه گندم نقش اساسي در نهاده‌هاي توليدي صنعت مرغداري ايفاء نمي‌كند، اظهار داشت: گندم بخش عمده‌اي از نياز واحدهاي توليدي در صنعت مرغداري را تشكيل نمي‌دهد و لذا ارائه آن به قيمت كمتر از بازار تأثير چنداني در روند توليد ندارد.
وي تصريح كرد: گندم مصرف جزئي در بخش تخم‌گذار و مادر دارد و لذا انتظار داريم مسئولان امر در زمينه تأمين ذرت و سويا و نهادهايي از اين دست بخش توليدي را ياري كنند.
وي در خصوص ميزان تحقق وعده‌هاي دولت مبني بر تأمين الزامات گرمايشي مرغداري‌ها، خاطرنشان كرد: در اين باره نمي‌توان اظهار نظر قطعي كرد اما به رغم پراكندگي تصميمات اتخاذي در خصوص تأمين و عرضه گازوئيل مورد نياز صنعت مرغداري طي روزهاي نخست اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، اقدامات آتي دولت موجب يكپارچگي عمليات اجرايي و بازگشت ثبات نسبي به اين حوزه توليدي شد.
وي تأكيد كرد: تسريع در اصلاح تجهيزات گرمايشي و تأسيسات توليدي زمينه‌اي را فراهم مي‌‌كند تا بتوانيم از حداقل الزامات مصرفي بيشترين بهره‌وري را داشته باشيم كه البته نيازمند فراهم‌‌آوري نقدينگي لازم براي بهبود شرايط توليد هستيم.
فاضلي در خصوص تأثير افزايش بهاي گازوئيل مصرفي مرغداري‌ها در اين صنعت، گفت:‌ تأثير افزايش بهاي گازوئيل به طور مستقيم و غيرمستقيم در قيمت تمام شده قطعي است و لذا معتقدم با تخصيص يارانه مستقيم به بخش توليدي در اين صنعت و يا اتخاذ تدبيري مناسب ديگري بايد مقدمات افزايش بهره‌وري در صنعت مرغداري را ارتقاء بخشيم.
وي با اشاره به اينكه در مناطق سرد سيرتر مرغداري‌ها نيازمند حمايت بيشتري به جهت تأمين الزامات گرمايشي هستند، ادامه داد: تأمين الزامات گرمايشي مرغداري‌ها نيازمند برنامه‌ريزي جامع و توجه به تدابير پيشنهادي كارشناسان حوزه مرغداري به جهت نحوه و چگونگي اصلاح تجهيزات و تأسيسات صنعت مرغداري با رويكرد كاهش مصرف در اين حوزه است.

* 98 درصد مرغ مصرفي كشور، توليد داخل است

وي با اشاره به اينكه بيش از 98 درصد مرغ مصرفي كشور توليدي داخل است، تأكيد كرد: مطابق برآوردهاي صورت گرفته حدود يك تا دو درصد مرغ مصرفي كشور از كانال‌هاي وارداتي تأمين و در بازار ايران عرضه مي‌شود.
وي با اشاره به حداقل ظرفيت‌ دو ميليون تني توليد مرغ در كشور، ادامه داد: بهره‌وري حداكثري از ظرفيت‌هاي توليدي در صنعت مرغداري، نيازمند تخصيص اعتبارات و تسهيلات توسعه‌اي توأم با برنامه‌ريزي مناسب با چشم‌انداز روشن است و لذا معتقدم تا بدون سرمايه‌گذاري ثابت در صنعت مرغداري قادر به تأمين انتظارات نخواهيم بود.

* توليد مرغ هورموني در ايران وجود خارجي ندارد

فاضلي در خصوص امكان توليد و توزيع مرغ‌هاي هورموني در ايران، اظهار داشت: موضوع توليد مرغ هورموني در ايران به هيچ وجه صحت ندارد اما چون در توليد مرغ از نهاده‌ها و شيوه‌هاي تغذيه‌اي مطلوب و محصولات تغذيه شده از پروتئين‌ استفاده مي‌شود بالطبع مدت پرورش و رشد مرغ‌ها سرعت مي‌گيرد.
وي تأكيد كرد: رشد سريع مرغ‌ها اين شبهه را در ذهن برخي افراد ايجاد مي‌كند كه سرعت گرفتن رشد مرغ‌ها به جهت استفاده توليدكنندگان از مواد هورموني است كه اتخاذ چنين سياستي در توليد مرغ به جهت هزينه‌هاي گزاف توجيه اقتصادي ندارد و اجرايي نيست.
مدير عامل اتحاديه سراسري تعاونيهاي صنعت مرغداري كشور اظهار داشت: اجراي هدفمندي يارانه‌ها موجب افزايش بهاي حامل‌هاي انرژي و افزايش هزينه‌هاي توليد شد كه البته تأثير اجراي اين قانون در بخش مصرفي به صورت مصرف‌كنندگان تمام شد.
وي افزود: با عبارتي اجراي اين قانون در بخش توليدي موجب افزايش هزينه‌ها و قيمت‌ تمام شده مرغ شد اما نتيجه آن در بازار مصرفي معكوس بود به اين مفهوم كه از سود و درآمد توليدكنندگان كم شد اما در عين حال مصرف‌كنندگان هم با قيمت پايين‌تري نياز مصرفي خود "مرغ " را تأمين كردند.
وي با اشاره به اينكه عرضه و تقاضا در تعيين قيمت تأثير مستقيم دارد نه دستورالعمل‌‌هاي اجرايي و انتظارات بخش توليد، خاطرنشان كرد:‌ قطعاً اگر ميزان توليد با تقاضاي بازار هم‌خواني نداشته باشد افزايش قيمت خواهيم داشت.
وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه طي ماه‌هاي اخير شاهد افزايش قيمت تمام شده براي توليدكنندگان بوديم معتقدم حفظ شرايط كنوني و كنترل قيمت محصولات و كالاهاي توليدي نيازمند اتخاذ راهكارهاي اجرايي و مناسبي است كه مقطعي و معطوف به شرايط خاص نباشد.

* 22 كيلوگرم سرانه مصرف مرغ در ايران

فاضلي در خصوص ميزان مصرفي مرغ در كشور، تصريح كرد: سرانه مصرف مرغ در كشور 22 كيلوگرم است كه تمام نياز مصرفي كشور در داخل توليد مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: روند نظارت‌هاي بهداشتي در بخش گوشتي و تخم‌گذار در حال حاضر مطلوب است البته افزايش روند توليد مرغ مادر در واحدهاي بزرگ توليدي بايد افزايش يابد.
وي ادامه داد: بحث چگونگي تأمين نياز داخلي به سادگي با اتكاء به ظرفيت‌هاي بومي در صنعت مرغداري قابل رفع است، اين در حالي است كه فروشگاه‌هاي تعاوني تأمين و توزيع مرغ و تخم مرغ هم سهم بسزايي در اين رابطه را بر عهده دارند.
وي تأكيد كرد:‌ به عبارتي در صنعت مرغداري براي توليد و توزيع نياز داخلي اگر حمايت‌هاي لازم از توليدكنندگان صورت گيرد با هيچ مشكلي مواجه نيستيم.

* اتصال زنجيره‌هاي توليد با رويكرد حذف خرده‌ مالكي در توليد

مدير عامل اتحاديه سراسري تعاونيهاي صنعت مرغداري كشور با اشاره به اينكه براي بهره‌وري حداكثري از توان توليدي كشور نيازمند برنامه‌ريزي جامع توليد هستيم، اظهار داشت: در اين رابطه برنامه‌هايي را پيش‌بيني و به مسئولان امر پيشنهاد داده‌ايم كه اصلي‌ترين اين تدابير اجرايي شامل اتصال زنجيره‌هاي توليد به يكديگر مي‌شود.
وي افزود: انتظار داريم با اتصال زنجيره توليد به هم، موجبات از بين رفتن خرده مالكي در توليد را با رويكرد ايجاد واحدهاي بزرگ توليدي يكپارچه براي تأثيرگذاري مطلوب در توليد را سبب شويم.
وي تصريح كرد: معتقدم در مرحله اول اين طرح بايد واحدهاي كوچك ساماندهي شده در قالب تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها را به هم متصل و در گام‌هاي بعدي موجبات اصلاح روند توليد و يكپارچه‌سازي واحدهاي توليدي را فراهم آوريم تا يك گروه مديريتي واحد بتواند بر كليه مراحل توليدي از مراحل اوليه توليد تا انتهايي مصرف بر فرآيند فعاليتي مجموعه‌هاي تحت پوشش نظارت كامل داشته باشد.
وي ادامه ادامه داد: بحث بهينه‌سازي در واحدهايي كه از توان مالي مناسبي برخوردار هستند انجام شده است اما در اكثر واحدهاي خرد كه از مابع مالي محدودتري براي توليد استفاده مي‌كنند در اين باره با چالش مواجه هستيم و لذا بهره‌وري در واحدهاي خرد نيازمند تزريق نقدينگي و تخصيص تسهيلات حمايتي كم‌بهره است.

* تشكل‌هاي تعاوني فعال در زمينه‌هاي توليد و توزيع نيازمند حمايت‌هاي ويژه متوليان اجرايي هستند

فاضلي گفت: با توجه به نقش و جايگاه تشكل‌هاي تعاوني توليدي و توزيعي در اقتصاد ايران معقتدم مسئولان تصميم‌ساز كشور در معادلات و برنامه‌ريزيهاي اقتصادي بايد بهاي بيشتري را به تشكل‌ها و اتحاديه‌هاي تعاوني قائل باشند.
وي تأكيد كرد: استفاده از تجربيات فني و تخصصي فعالان در حوزه توليدي بخش تعاون به حتم راهگشاي بسياري از مصائب و مشكلات اقتصادي كشور است و لذا بازبيني ظرفيت‌هاي و قابليت‌هاي تشكل‌هاي تعاوني و اتحاديه‌ها در عرصه توليد كشور يك الزام توسعه‌اي است كه بايد مدنظر مسئولان امر قرار گيرد.
وي خاطرنشان كرد: تحقق اهداف هدفمندي يارانه‌ها با اتكاء به ظرفيت‌هاي بخش تعاون "تعاوني‌ها و اتحاديه‌هاي شاغل در حوزه صنعت مرغداري " به سادگي امكان‌پذير است اما بايد توجه داشت بهينه‌سازي فرآيند توليد در بهره‌وري حداكثري از ظرفيت‌ها بسيار تعيين‌كننده است.


لینک خبر
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بيماري ويروسي دليل مرگ ماهيان درياي خزر

بيماري ويروسي دليل مرگ ماهيان درياي خزر

ين بيماري كه در اكثر نقاط دنيا به استثناي قاره افريقا رخ داده بيماري فراگير است كه تاكنون در بيش از 40 گونه از ماهيان دريايي و پرورشي جهان گزارش شده است.
اين بيماري از سال 1382 و به دنبال وقوع تلفات عديده‌اي كه در ماهيان كفال درياي خزر مشاهده شده بود مورد توجه و بررسي محققين و كارشناسان موسسه تحقيقات شيلات ايران قرار گرفته و بررسي هاي لازم در قالب يك طرح ملي در پژوهشكده‌هاي سه استان شمالي كشور از سال 1385 به مرحله اجرا درآمده است.
نتايج اين طرح ملي نشانگر وجود اين عامل بيماريزا در منطقه بوده و به جز ايران در آبهاي دريايي كشورهاي منطقه مديترانه همچون يونان، تركيه،ايتاليا و رژيم صهيونيستي نيز ردپاي اين بيماري به اثبات رسيده است.
اين گزارش مي‌افزايد: با توجه به طبيعت ويروس عامل اين بيماري هيچگونه درمان موثري عليه آن در ماهيان مبتلا وجود ندارد لذا اجراي اقدامات اساسي در خصوص رعايت مديريت بهداشتي و كاهش بار آلودگي دريا و استرس ناشي از آن اجراي برنامه‌هاي كنترل و پيشگيري از بروز بيماري و تلاش درجهت جلوگيري از انتقال آن به ساير گونه‌هاي اقتصادي درياي خزر، مبناي برنامه‌هاي اجرايي كشور بايد قرار گيرد.
بر اساس اين گزارش در خصوص امكان انتقال اين بيماري به انسان از طريق خوراكي و مصرف ماهيان مبتلا، مطالعات و بررسي هاي انجام شده توسط محققين دنيا، تاكنون بيانگر آن است كه در حال حاضر امكان انتقال بيماري به انسان از طريق خوراكي وجود ندارد زيرا سلول‌هاي انساني فاقد گيرنده‌هاي لازم جهت استقرار عامل بيماري در بدن انسان هستند لذا در صورتي كه ماهيان صيد شده سالم بوده و فاقد علائم باليني همچون اتساع محوطه شكمي، خونريزي جلدي و يا لاغري مفرط باشند و ويژگي هاي ماهيان سالم همچون سلامت ظاهري و استحكام فلس ها، فقدان زخم وخونريزي، شفافيت چشم و آبشش ها و قوام گوشت در آنها مشاهده شد، مصرف ماهيان زنده صيد شده بلامانع است.
اين گزارش اضافه مي‌كند: همچنين مطالعات تكميلي در خصوص ساخت كيت تشخيص سريع بيماري و نيز بررسي هاي اپيدميولوژيك براي شناخت بيشتر اين بيماري توسط محققين موسسه تحقيقات شيلات ايران در دست اقدام مي باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس حدود دو هفته پيش شاهد مرگ هزاران ماهي از نوع كفال در سواحل درياي خزر از جمله شهرهاي بندر گز و بندر تركمن بوديم كه به گفته صيادان محلي حتي كودكان محلي هم با دست خود قادر به صيد ماهياني بودند كه گيج و لمس افتاده بودند.

لینک خبر
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
توزيع گندم و جو ارزان ميان دامداران براي حمايت از دام مولد

توزيع گندم و جو ارزان ميان دامداران براي حمايت از دام مولد

سعادت‌اله عباسي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در پاسخ به اينكه دامداران با گران شدن قيمت علوفه دام‌هاي سبك خود را كه مولد هستند به فروش مي‌رسانند،گفت: از آنجايي كه دامهاي سبك در شهريور آبستن و در فصل زمستان معمولاً زايش دارند، لذا به نظر نمي‌رسد كه خبر كشتار گوسفندان مولد صحت داشته باشد.
معاون وزير جهاد كشاورزي در امور دام گفت: براي حمايت از توليد دام سبك وزارت جهاد كشاورزي توزيع حدود يك ميليون تن گندم با قيمت 1750 ريال به ازاي هر كيلوگرم به صورت مدت‌دار سه ماهه كه توزيع استاني آن از طريق مؤسسه جهاد استقلال در حال انجام است و همچنين توزيع جو از محل خريد تضميني سازمان تعاون روستايي به قيمت هر كيلوگرم 2900 ريال به صورت سه ماهه كه تاكنون حدود 850 هزار تن طي دو مرحله به استانها تخصيص يافته است را انجام داده است.
وي اضافه كرد: خبر فروش دامهاي مولد توسط رئيس سازمان امور عشايري كشور نيز تكذيب شده است و اين موضوع صحت ندارد.
14 ديماه مديرعامل اتحاديه مركزي عشاير در گفت‌وگو با فارس هدايت دام‌هاي مولد جامعه عشايري به كشتارگاه‌ها را يكي از دلايل اصلي كاهش قيمت گوشت به بازار خواند و گفت: اگرچه واردات گوشت در كاهش قيمت آن تأثيرگذار بوده، اما هدايت دام‌هاي مولد جامعه عشايري به كشتارگاه‌ها به دليل كمبود علوفه در كاهش قيمت گوشت تأثير مضاعفي داشته است اين در حالي است كه در اين فصل با توجه به افزايش تقاضاي گوشت و عرضه كم در بازار انتظار افزايش قيمت مي‌رفت.
دادرس پيش‌بيني كرد تأثير عرضه دام مولد به كشتارگاه در افزايش قيمت و كاهش عرضه، 6 ماهه نخست سال جاري نشان دهد و در 6 ماهه دوم ادامه يابد.
وي پيش‌بيني كرد: امسال جامعه عشاير در مناطق ييلاقي كشور دام خود را به صورت دستي تعليف كنند.
دادرس گفت: لازم است در چنين شرايطي دولت به فكر حمايت از جامعه عشايري كه يك چهارم دام كشور را دارد و 22 ميليون رأس دام گوسفند پرورش مي‌دهند، باشد.
مديرعامل اتحاديه مركزي عشاير همچنين گفته است: اخيرا پيشنهاد شده كه در وزارت جهاد كشاورزي كميته بحران تشكيل شود اما تاكنون چنين كاري انجام نشده است.

لینک خبر
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فاجعه .....گفتيم به شيرها گوشت گوساله بدهند، گوشت الاغ دادند

فاجعه .....گفتيم به شيرها گوشت گوساله بدهند، گوشت الاغ دادند

ناصر نبي پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي فارس در خصوص كشتن 4 شير باغ وحش ارم به دليل ابتلا به بيماري واگيردار مشمشه گفت: اين بيماري باكتريايي و ميكروبي مخصوص تك‌سمي‌ها، بسيار خطرناك و مشترك بين انسان و حيوان است و در صورت مشاهده بايد معدوم شود.
وي افزود: طبق پروتكل‌هاي جهاني بيماري‌هاي مشمشه، سل و نيوكاسل جزو بيماريهايي است كه براي جلوگيري از شيوع آن و از آن جا كه بيماري مشترك بين انسان و دام است، بايد حيوانات آلوده معدوم شوند.
رئيس هيئت مديره جامعه دامپزشكان كشور افزود: معمولا حيوانات به اين بيماري مبتلا نمي‌شوند، مگر اينكه غذاي آلوده بخورند.
وي در مور اينكه علت بروز بيماري در ببر سيبري چه بوده است، افزود: براي تغذيه شيرهايي كه نگهداري مي‌شدند سازمان دامپزشكي گوشت گوساله تجويز كرده بود اما سازمان محيط زيست بدون ملاحظه غذاهاي تجويز شده، گوشت الاغ كه ارزان تر است براي تغذيه اين حيوانات تهيه كرده بود و به احتمال زياد اين گوشت‌ها آلوده بوده است.
نبي‌پور در پاسخ به اينكه آيا اين سازمان مسئول نظارت بر تجويز غذاي سالم براي حيوانات باغ وحش نيست،افزود: سازمان دامپزشكي نوع غذا را تجويز مي‌كند اما اگر در جريان كار آنها طور ديگري عمل ‌كنند، ديگر مسوليتي ندارد.
نبي‌پور گفت:‌ سازمان دامپزشكي كشور مرتب حيوانات را از لحاظ ابتلاء به اين بيماري بررسي مي‌كند اما براي نخستين بار در شيرهاي نگهداري شده در باغ وحش اين بيماري گزارش شد.
وي در مورد علائم اين بيماري در حيوانات گفت: تورم لنفاوي، ريزش آب بيني، عفونت‌هاي ريوي وحشتناك از علائم اين بيماري است كه در صورت تماس اين حيوانات با انسان نيز منتقل مي‌يابد.
رئيس هيئت مديره جامعه دامپزشكان كشور تصريح كرد: در حال حاضر به غير از گزارش اخير مشمشه در ببر و شيرها گزارش ديگري نبوده است.
گزارش خبرنگار فارس بر اساس اخبار منتشره امروز با خبر شديم كه به حيات 4 شير باغ وحش ارم به دليل ابتلا به بيماري مشمشه با شليك گلوله پايان داده شده،البته اين كشتار دسته جمعي در مدت كوتاهي از مرگ يك قلاده ببر سيبري وارداتي از روسيه اتفاق افتاد كه براي بررسي موضوع با رئيس هيئت مديره جامعه دامپزشكان كشور مصاحبه‌اي كرديم

لینک خبر
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
استفاده از انرژي خورشيدي براي تامين سوخت مرغداري‌هاي قزوين

استفاده از انرژي خورشيدي براي تامين سوخت مرغداري‌هاي قزوين

به گزارش خبرگزاري فارس، بعد از اجراي هدفمندي يارانه‌ها و حتي قبل از آن دولت طرحهاي مختلفي همسو با اهداف اين قانون و به ويژه در راستاي كاهش سوخت مصرفي در توليدي‌ها را اجرايي مي‌كند، در اين ميان فعالان بخش خصوصي هم بيكار ننشسته و بسياري از طرح‌ها‌ را خودشان داوطلبانه عملي مي‌كنند تا توليداتشان از افزايش قيمت سوخت كمترين آسيب را ديده، قيمت تمام شده كاهش يافته و درآمد افزايش يابد، البته حمايت‌هاي دولت هم انگيزه آنها را براي اجراي اينگونه طرح‌ها دو چندان كرده است.
هم اكنون مرغداران به استفاده از انرژي خورشيدي در مرغداري‌ها روي آورده‌اند، مرغداراني كه دست به اين كار زده‌اند هدف خود را استفاده از انرژي سالم و پايدار، بدون ايجاد آلودگي و همچنين صرفه‌جويي در مصرف سوخت عنوان مي‌كنند،البته در اين ميان مديريت حمل و نقل سوخت هم طبق تفاهمنامه‌اي كه با برخي شركت‌ها دارد، دستگاه‌هاي توليد انرژي خورشيدي را به طور يارانه‌اي در اختيار مرغداراني كه مي‌خواهند از چنين سيستمهايي استفاده كنند قرار مي‌دهد.

*استفاده از انرژي خورشيدي در مرغداري‌ها براي كاهش مصرف سوخت


علي اسكويي مدير توليد اين مرغداري «اجداد ارم»در قزوين در اين باره مي‌گويد: براي هر واحد 50 هزار قطعه‌اي 40 كالكتور-تجميع كننده انرژي -خورشيدي نياز است كه قيمت اين تعداد 17 ميليون تومان است،40 درصد آن را طبق قرارداد مديريت بهينه‌سازي سوخت پرداخت مي‌كند و تنها 60 درصد قيمت يعني حدود 10 ميليون تومان آنرا مرغداري‌ها پرداخت مي‌كنند. با استفاده از اين سيستم در هر واحد مرغداري سالانه 40 هزار ليتر مصرف سوخت كاهش پيدا مي‌كند كه ارزش بهاي آن با گازوئيل 150 توماني، 6 ميليون تومان در سال در هر واحد مرغداري است، البته اگر استفاده از شوفاژ و جلوگيري از هدر رفت آب را هم اضافه كنيم رقم صرفه‌جويي بيش از اين اندازه مي‌شود.

وي گفت: استفاده از انرژي پاك و خدادادي موجب پايداري در دريافت انرژي شده و ضريب اطمينان توليد را افزايش مي‌دهد به طوري كه يك توليد كننده مطمئن است تا اين گيتي هست و خورشيد هم بر بام آن فروزان، انرژي مرغداري‌اش هم بي هيچ منتي تامين است و اين در توليد نقش بسيار موثري دارد زيرا جلوي نوسان هزينه و توليد را مي‌گيرد و به زبان ساده سود توليدي‌اش تضمين است.
اسكويي گفت: اين دستگاه‌ها ساخت ايران است و با استهلاك كمتر كارآيي بالاتري دارد به طوري كه با گرماي خورشيد مي‌تواند دماي آب را به 35 ـ 30 درجه سانتيگراد برساند و زماني كه اين آب به شوفاژ وارد مي‌شود به دماي 60 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد.
وي گفت: در يك واحد مرغداري 25 نفر كارگر مشغولند و طي روز حداقل 3 بار نياز به دوش گرفتن با 8 هزار و 750 ليتر آب است براي گرم كردن آن سوخت فراوان نياز است.
وي افزود: در نيمه اول سال روزانه 100 تا 150 ليتر در روز و در فصل سرد 40 تا50 ليتر در روز با ميانگين 30 درصد در كاهش مصرف سوخت موثر است، اما مبلغي كه براي خريد اين دستگاه‌ هزينه مي‌شود طي 2.5 تا 3سال با صرفه‌جويي حاصل از سوخت برگشت داده مي‌شود.
اسكويي در مورد مشكلاتي كه مرغداران در استفاده از اين سيستم دارند؛ گفت: كمبود نقدينگي مهمترين مشكل است زيرا با اينكه دولت 40 درصد هزينه را قبول مي‌كند، اما برخي مرغداران قادر به پرداخت 10 ميليون تومان لازم براي هر واحد مرغداري نيستند.
اسكويي گفت: در حال حاضر 20 واحد مرغ مادر در استان قزوين وجود دارد كه 2 واحد آن به اين سيستم تجهيز شده است.
به گفته مدير توليد اين واحد توليدي در 4 واحد مرغداري متعلق به اين شركت نيز در شمال كشور سيستم استفاده از انرژي خورشيدي بجاي سوخت راه اندازي شده است.
وي پيشنهاد كرد: با توجه به ظرفيتي كه اين سيستم دارد از آن مي‌توان براي روشنايي مرغداري‌ها هم استفاده كرد، دولت مي‌تواند با انعقاد قرارداد با شركت‌هاي مرتبط اين سيستم‌ها را طوري بازسازي كنند تا با ايجاد ظرفيت جديد براي سيستم روشنايي مرغداري‌ها هم قابل استفاده شود.
بر اساس اين گزارش اين سيستم شامل پنل‌هايي است كه پشت بام مرغداري‌ها نصب مي‌شود و تنها با استفاده از گرماي خورشيدي كار مي‌كند، با توجه به شرايطي آب و هوايي استان قزوين تقريبا بيش از 9 ماه سال اين سيستم گرمايشي مي‌تواند گرماي مورد نياز مرغداري‌ها و آب گرم را تامين كند، در واقع براي فعاليت اين نيروگاه‌هاي خورشيدي لزوما نيازي به وجود آفتاب نيست و بلكه حتي با گرماي خورشيد و در زمستان نيز قادر به تامين انرژي است هر چند ممكن است از توان آن كاسته شود.

*كاهش مصرف سوخت و افزايش توليد و درآمد با اجراي طرح خاكورزي حفاظتي


از روشهاي ديگر براي كاهش مصرف سوخت در بخش كشاورزي، طرح خاكورزي حفاظتي است كه در 25 هزار هكتار از زمين‌هاي استان قزوين استفاده مي‌شود در اين روش عمليات كشاورزي از 9 مرحله به يك مرحله كاهش مي‌يابد و بجاي اينكه براي آماده‌سازي زمين كشاورزي 9 بار و 9 دستگاه رفت و آمد كنند، يك دستگاه و يك بار حركت مي‌كند و زمين آماده كشت مي‌شود.

اين روش مزاياي مختلفي دارد كه از زبان مجريان و مسئولان طرح بررسي مي‌شود.
در ادامه بازديد از طرح‌هاي كشاورزي استان قزوين كه موجب كاهش مصرف سوخت مي‌شود به مزرعه مهدي دادگر رفتيم كه در آنجا طرح خاكورزي حفاظتي و كشت مستقيم توامان باعث كاهش مصرف سوخت، افزايش عملكرد و كاهش زمان آماده سازي شده است.
حسن جليلوند مدير زراعت جهاد كشاورزي استان قزوين گفت: كاهش اعمال مكانيكي به كاهش مصرف كود شيميايي و افزايش پايداري منجر مي‌شود به زبان ساده‌تر عدم برگرداندن خاك در اين روش باعث حفظ بقاياي گياهي روي خاك شده و باعث حفظ رطوبت و افزايش مواد آلي خاك مي‌شود.
در اين روش، تردد ماشين آلات كشاورزي كاهش يافته، ساختمان خاك بهبود مي‌يابد و سرعت آماده‌سازي براي كشت به موقع نيز افزايش مي‌يابد و مهمتر از همه مصرف سوخت در مقايسه با روشهاي مرسوم به شدت كاهش مي‌يابد.
در اين روش جلوي كشت تأخيري 15- 10 درصد محصولات كشاورزي گرفته مي‌شود و از نگاه كارشناسان يك روز تأخير در كاشت يعني يك درصد كاهش توليد به طوري كه اگر در نظر بگيريم كه 4 هزار و 250 تن سالانه در اين استان به دليل كاهش كشت تأخيري محصولات از بين برود، 153 ميليون تومان به درآمد كشاورزان اضافه مي‌شود.
استفاده از طرح خاكورزي حفاظتي مصرف 27.5 ليتر در هكتار گازوئيل را به 20 ليتر مي‌رساند كه اين ميزان در سطح 25 هزار هكتار 190 هزار ليتر خواهد بود.
جليلوند گفت: اجراي طرح 25 هزار هكتار در استان قزوين شروع شده است همچنين در عملكرد هم تأثير قابل توجهي دارد.
وي گفت: 90 دستگاه تاكنون به كشاورزان تحويل داده شده و 10دستگاه هم قرار است به زودي تحويل داده شود كه 40 درصد هزينه تمام شده را دولت پرداخت مي‌كند.
جليلوند قيمت هر دستگاه را بين 2 تا 17 ميليون تومان عنوان كرد.

*كاهش 58 درصدي سوخت كشاورزي با اجراي طرح خاكورزي


محمدرضا صفري رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين گفت: اجراي پروژه طرح خاكورزي حفاظتي، 58 درصد موجب كاهش مصرف سوخت، 57 درصد كاهش زمان آماده‌سازي و 50 درصد كاهش هزينه آماده‌سازي مي‌شود.

وي گفت: اين طرح در سطح 25 هزار هكتار در دست اجرا است و قرار است طي سالهاي آينده در كل استان اجرايي شود.
وي همچنين از ديگر طرح‌هاي انجام يافته در استان در راستاي كاهش مصرف سوخت گفت: دولت اخيرا مصوب كرده براي بهينه سازي سوخت در مرغداري‌هاي صنعتي و نيمه صنعتي 30 ميليون تومان پرداخت شود و همين عامل باعث شد كه مرغداران به تعويض سيستم‌هاي گرمايشي اقدام كنند، اين سيستم قبلا موسوم به دو شاخ بود كه الان سيستم هيترموشكي جايگزين شده و با اين اقدام 50 درصد در مصرف سوخت مرغداريها صرفه‌‌جويي مي‌شود كه هم اكنون 90 درصد مرغداريهاي استان قزوين به اين سيستم تجهيز شده‌اند.


لینک خبر
 

وحید بلوچی

عضو جدید
براي نخستين بار ماهي قزل‌آلاي خال قرمزدر رودخانه‌هاي شمال كشور رهاسازي‌شد

براي نخستين بار ماهي قزل‌آلاي خال قرمزدر رودخانه‌هاي شمال كشور رهاسازي‌شد

:gol:
شیلنا - پایگاه اطلاع رسانی شیلات ایران
قائم‌مقام اداره‌كل شيلات استان مازندران از رهاسازي ‪
۱۵۰
هزار قطعه ماهي قزل‌آلاي خال قرمز در رودخانه‌هاي استانهاي شمالي براي نخسيتن بار در كشور خبر داد.
"احسان جعفري" روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا در مرزن آبادچالوس افزود: طي مراسمي امروز ‪
۱۵
هزار قطعه ماهي قزل‌آلاي خال قرمز در رودخانه سردآبرود چالوس رهاسازي شده است.
وي اظهار داشت: بيشتر اين تعداد ماهيان قزل‌آلاي خال قرمز در رودخانه‌هاي استان مازندران و مابقي نيز در رودخانه‌هاي استانهاي گيلان و آذربايجان رهاسازي مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: اين تعداد قطعه ماهيان در دو مركز پرورش ماهي شهيد باهنر مرزن‌آباد و شهيد رجايي ساري تكثير و به رودخانه‌هاي استانهاي يادشده رهاسازي مي‌شود.
جعفري بازسازي ذخاير دريايي و جلوگيري از انقراض نسل اين گونه ماهي قزل‌آلا را از مهمترين اهداف اجراي اين طرح اعلام كرد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مرکز مایه کوبی در شهرستان هشترود افتتاح شد

مرکز مایه کوبی در شهرستان هشترود افتتاح شد

به مناسبت دهه فجر، دو واحد گوساله پرواری 45 راسی و یک مرکز مایه کوبی دامپزشکی در شهرستان هشترود به بهره برداری رسید.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود با بیان این مطلب در آیین بهره برداری از دو واحد گوساله پرواری 45 راسی در روستاهای دامناب و گنجینه کتاب هشترود گفت: با افتتاح و بهره برداری از این واحدها سالانه 18 تن گوشت قرمز به تولید این شهرستان افزایش خواهد یافت.

جعفر صادقی با بیان اینکه برای هر کدام از این واحدها مبلغ 800 میلیون ریال هزینه شده است، افزود: برای احداث گوساله پرواری روستای دامناب مبلغ 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 300 میلیون ریال آورده شخصی و برای احداث واحد روستای گنجینه کتاب، کل مبلغ 800 میلیون ریال بعنوان آورده شخصی هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این واحدها برای چهار نفر اشتغال ایجاد شده و تعداد واحدهای گوساله پرواری صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان هشترود به 38 واحد رسید.


بر اساس این گزارش، عیسی کلانتری نیز از افتتاح یک مرکز مایه کوبی دامپزشکی در این شهرستان خبر داد و گفت: یک واحد مرکز مایه کوبی دامپزشکی بخش خصوصی در شهر هشترود افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.


صلاحی با اشاره به اینکه برای راه اندازی این مرکز 600 میلیون ریال هزینه شده است، افزود: از مبلغ فوق 100 میلیون ریال تسهیلات بانکی استفاده شده است.


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان هشترود گفت: مرکز فوق با یک دامپزشک و شش نفر کادر تخصصی دیگر و یک نفر نیروی خدماتی جمعا تعداد هشت نفر اشتغال ایجاد کرده است و مرکز فوق به منظور اجرای صحیح زنجیره سرد واکسن ایجاد شده و خدماتی از قبیل تحت پوشش قرار دادن واکسیناسیون دامهای منطقه و حفظ و نگهداری و توزیع واکسن را عهده دار است./

هشترود - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آذربایجان شرقی مقام دوم تولید عسل در کشور

آذربایجان شرقی مقام دوم تولید عسل در کشور

آذربایجان شرقی با تولید هشت هزار تن عسل، مقام دوم کشور را داراست.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت: آذربایجان شرقی در سال جاری با تولید هفت هزار و 923 تن عسل، مقاوم دوم کشور را طبق سالهای گذشته از آن خود کرد.

عباس فرد مرادی نیا با اشاره به اینکه طبق برنامه زمانبندی شده، سرشماری از کندوهای عسل استان برای برآورد دقیق راندمان تولیدی کلنیها و نوع کندوهای استان انجام گرفت، افزود: طبق نتایج حاصل از آمارگیری، تعداد کل بهره برداران در این بخش 10 هزار و 77 نفر بوده که بیش از 18 درصد این نفرات دارای تحصیلات عالی و دیپلم هستند.


وی با اشاره به اینکه تعداد کل کندوهای شمارش شده زنبور عسل 844 هزار و 594 کلنی بود، خاطرنشان کرد: سهم کندوهای مدرن استان 606 هزار و 894 کلنی و سهم کندوهای بومی استان 237 هزار و 700 کلنی بوده که می توان گفت، 72 درصد کندوهای استان مدرن و 28 درصد بقیه بومی است.


مرادی نیا با اشاره به اینکه تعداد کل کندوها به نسبت سال گذشته 11درصد افزایش داشته است، ادامه داد: عسل استحصالی از کندوهای مدرن هفت هزار و 36 تن و از کندوهای بومی 887 تن بوده است که می توان گفت 8/88 درصد تولید عسل استان از کندوهای مدرن و 2/11 درصد نیز از کندوهای بومی بوده است.


معاون بهبود تولیدات دامی استان با اشاره به اینکه شهرستان مراغه با داشتن 99 هزار و 945 کندوی زنبور عسل مدرن و 72 هزار و 578 کندوی بومی از نظر تعداد کندو مقام نخست استان را دارد، تصریح کرد: شهرستان مراغه با تولید هزار و 575 تن عسل و با 20 درصد تولید، مقام نخست استان و شهرستانهای کلیبر با داشتن پنج کندوی بومی و بناب 215 کندوی مدرن کمترین میزان کندوهای بومی و مدرن استان را دارند.


کارشناس مسئوول واحد زنبور عسل سازمان نیز با اشاره به اینکه بیشترین میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن با 8/19 کیلوگرم مربوط به شهرستان سراب و کمترین مقدار تولید با 3/2 کیلوگرم مربوط به شهرستان آذرشهر است، گفت: بیشترین میانگین تولید عسل از کندوهای بومی مربوط به شهرستان چاراویماق با 7/5 کیلوگرم و کمترین تولید عسل از کندوهای مربوط به شهرستان کلیبر بدون تولید بوده است.


اکبر اصغررضایی میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن در سطح استان را 6/11 کیلوگرم و کندوهای بومی را 7/3 کیلوگرم دانست و افزود: متاسفانه با افزایش ناگهانی و بی سابقه دما، وزش بادهای گرم متوالی و گردوغبار پراکنده و از بین رفتن زودرس گلها نسبت به سال قبل، میانگین تولید در کندوهای مدرن 21 درصد و در کندوهای بومی 5/32 درصد کاهش تولید را نشان می دهد./


آذربایجان شرقی - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شیلات ایران، رییس کمیته شیلاتی فائو شد

شیلات ایران، رییس کمیته شیلاتی فائو شد

شیلات ایران به عنوان رییس اجلاس کمیته شیلاتی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) انتخاب شد.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، بیست و نهمین اجلاس کمیته شیلاتی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) از روز دوشنبه 11 بهمن ماه سال جاری با حضور اعضا و هیات اعزامی سازمان شیلات ایران به سرپرستی "سیدامین الله تقوی مطلق" رییس این سازمان در شهر رم آغاز به کار کرد.

در این نشست شیلات ایران به ریاست اجلاس کمیته شیلاتی سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد که تا 15 بهمن ماه 89 در ایتالیا ادامه دارد تعیین شد.


بر اساس این گزارش، شیلات ایران تا دو سال آینده ریاست اجلاس کمیته شیلاتی فائو را بر عهده خواهد داشت./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: شیلات

منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیر خوراک دام در تولید گوشت گاو

تاثیر زیستی تولید گوشت گاو از گله های شیری با توجه به هزینه بسیار زیاد تا تولید، ناچیز است.به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، گاو شیری، نصف هزینه تغذیه سالانه در سیستمهای تبدیل گوساله شیری به گوشت گاو را به خود اختصاص می دهد. البته برخی دامها کارایی بیشتری دارند: تغذیه کمتر، گوشت بیشتر.محققان ایرلندی درصدد یافتن راههای جدیدی برای شناسایی کاراترین دامها و ترتیب دادن برنامه اصلاح گاو گوشتی هستند.محققان با بررسی شاخص جذب خوراک دام پسمانده (RFI=Residual Feed Intake)، آن را معیار تغذیه قرار دادند که از لحاظ ژنتیکی مستقل از رشد و اندازه بدن است. این شاخص را چنین تعریف می کنند: تفاوت بین جذب واقعی خوراک دام و آنچه پیش بینی می­شود حیوان بر اساس وزن بدن و سطح عملکردش جذب کند.دامهای کارا کمتر از حد انتظار می خورند و شاخص RFI آنها منفی یا پایین است. در حالی که دامهای ناکارا بیش از اندازه می خورند و شاخص RFI آنها مثبت یا بالا است. تفاوت میان تک تک دامها، مدتهای مدید مورد بررسی قرار گرفته است. اما علل تفاوت کارایی مصرف انرژی در گاوها چندان شناخته نشده بود.
اکنون محققان ایرلندی در حال پژوهش در زمینه پیوند بین شاخص RFI و نشانگرهای بیوشیمیایی و ژنتیکی این صفت هستند. این پروژه به بررسی کنترل بیولوژیکی RFI در گاوها به امید شناسایی برخی شاخصهای ساده اندازه گرفتنی این خصیصه می پردازد.نتایج تا این تاریخ از تفاوتهای آشکار بین دامهای کارا و ناکارا از نظر ژنهای کنترل کننده تولید انرژی سلولی حکایت دارند.محققان ایرلندی می گویند این پژوهش به تکمیل یک روش شناسایی با صرفه و کارآمد دامهای برتر از نظر کارایی تغذیه کمک خواهد کرد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پوست انار خوراک دام را سالمتر می سازد


طبق اعلام محققان، پوست انار به جا مانده پس از تولید آب انار می تواند مکمل غذایی خوبی برای تغذیه دام باشد.به گزارش ساینس دیلی، پوست انار به جا مانده پس از تولید آب انار می­تواند مکمل غذایی خوبی برای تغذیه دام باشد.پوست میوه انار اثراتی چون افزایش وزن و ارتقای سلامت ناشی از برخی هورمون­ها و آنتی­بیوتیک­ها بدون آثار جانبی آن­ها را در پی دارد و محققان می­گویند گوشت چنین دام­هایی از آنتی­اکسیدان­های مفید زیادتری برخوردار خواهد بود.در این تحقیق به تاثیر مصرف فرآورده­های انار در مقابله با سرطان، عفونت­ها و دیگر بیماری­ها در انسان نیز اشاره شده است. بررسی­های جدید نشان داده­اند افزایش سطح آنتی­اکسیدان در جیره غذایی گاوها سبب افزایش سلامت آن­ها می­شود. طبق این تحقیقات، پوست انار به جا مانده در صنایع آب­میوه­گیری آنتی­اکسیدان بیش­تری نسبت به آب­میوه دارد که آن را برای مصرف گاوها مناسب می­سازد.محققان برای آزمودن این فرضیه به چند گوساله غذای معمول دام یا خوراک دام همراه با پوست انار دادند. پس از 8 هفته سطح آلفاتوکوفرول (شکلی از ویتامین E) خون گوساله­هایی که غذای آن­ها با پوست انار تکمیل شده بود، افزایش یافت. افزایش سطح این ترکیب ضمن پیشگیری از فساد گوشت، ماندگاری آن را در مغازه بیش­تر می­نماید.هم­چنین وزن گوساله­هایی که خوراک آن­ها حاوی پوست انار بود نسبت به گوساله­هایی که خوراک دام معمولی خورده بودند، افزایش بیش­تری یافت.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنوعیت نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزونهای آبی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی


با نزدیک شدن ایام نوروز و شور و اشتیاق هموطنان برای تهیه ماهی قرمز برای سفره های هفت سین، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر از اجرای دستورالعمل صادره از سازمان دامپزشکی کشور در جهت افزایش ایمنی شهروندان و مراکز پرورش آبزیان در استان داد.

به گزارش ایانا، رییس اداره مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: در این دستورالعمل که نسخه ای از آن برای ادارات کل دامپزشکی استانهای سراسر کشور ارسال شده، آمده است: کنترل حمل و نقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن و انجام مکاتبات لازم با ارگانهای ذیربط جهت جلوگیری از حمل و نقل محموله های فاقد گواهی حمل انجام خواهد شد.
دکتر محسن نژاد اظهار داشت: نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزونهای آبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می کند که بر این اساس نگهداری آنها ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز، با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی در ادامه گفت: برخی از انواع این جانوران از انواع بسیار مهاجم و خطرناک هستند و اکثر بوم زیستهای طبیعی کشور را نابود می کنند که سرآمد آنها انواع لاک پشتهای گوش قرمز و حلزونهای سیبی است.
وی خاطرنشان کرد: دوزیستان و خزندگان نیز از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت اند که نه تنها می توانند این بیماریها را بدون علایم ظاهری به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل کنند بلکه می توانند ناقل مکانیکی به انسان نیز باشند.
نژاد در ادامه به اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی پرداخت و گفت: در این طرح ضمن افزایش نظارتها بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به نمونه برداری شده و آزمایشهای ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی انجام خواهد شد و همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارتها در حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله های ماهیان زینتی از جمله ماهی قرمز اقدام شود.
وی اداره کل دامپزشکی استان را به عنوان متولی بهداشت و بیماریهای دام و از جمله آبزیان، در جهت حفظ و صیانت از سرمایه های آبزی و ارتقای سطح بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی و کاهش مخاطرات ناشی از بیماریهای مشترک در انسان و سلامت مصرف کنندگان دانست که در نظر دارد مشابه سالهای اخیر، اقدام به پایش و کنترل بهداشتی این مراکز کند.
 

Similar threads

بالا