خانواده‌ها مراقب بیماری‌ها با منشا ماهی قرمز باشند

major7

عضو جدید
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از دامپزشکی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای که اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید صادر کرد آمده است: همشهریان با توجه به در پیش بودن سال نو و احتمال خرید ماهی قرمز جهت سفره های هفت سین در راستای رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از ابتلا به برخی بیماریهای پوستی و گوارشی مخصوصاً در کودکان آگاه باشند.
این اطلاعیه می‌افزاید: ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز مجاز بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنید مراکز بهداشتی مراکزی هستند که دارای مکان‌های مسقف بوده و دارای لوازم شستشو و ضدعفونی مناسب می‌باشند.
در این اطلاعیه آمده است: کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید زیرا ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.
اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین با تاکید بر اینکه در صورت داشتن سابقه بیماری پوستی ( آلرژی) برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده نمائید آورده است: از خرید ماهیان مریض و بی حال و دارای لکه‌های سفید روی پوست بدن خودداری نمائید.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در صورت مریض شدن ماهی و یا تلفات مورد را سریعاً از مابقی ماهی‌ها جدا کنید و جهت تغذیه از غذاهای آماده که در فروشگاه‌های عرضه ماهیان زینتی وجود دارد استفاده کنید.
این اطلاعیه می‌افزاید: بهترین PH آب 5/7- 8/6 و بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی 26- 22 درجه سانتی‌گراد می‌باشد و اگر می‌خواهید ماهی قرمز را به مدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین نگهداری کنید برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر بگیرید و یا حداقل هر روز آب ماهی‌ها را تعویض کنید.
همچنین در این اطلاعیه آمده است: برای ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام 3% و یا پرمنگنات سدیم ، پرکلرین و بتادین می‌توان استفاده کرد.
در بخش پایانی این اطلاعیه ذکر شده است: اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می کنید جهت کلر زدایی آب مورد استفاده را چند ساعت در هوائی آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود و سپس با آب کلر زدایی شده ، آب ماهیان را تعویض کنید و آب تعویضی ماهی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنید.
 

Similar threads

بالا