خانه مغنی ( اصفهان )

PARASTESH MAREMA

عضو جدید

این بنا در خیابان ابن سینا و کوی دو منار دردشت واقع شده و از آثار دوره قاجاریه است که در دوره پهلوی الحاقاتی به آن صورت گرفته است. خانه مغنی در یک طبقه و پیرامون حیاطی مستطیل شکل ساخته شده و ورودی آن در جبهه جنوبی واقع است . فضاهای اصلی خانه در دو ضلع شرقی و غربی جای گرفته اند . ضلع غربی شامل تالار و اتاق های سه دری است . این ترکیب با تفاوت هایی در ضلع مقابل تکرار شده است . جبهه شمالی شامل سه اتاق در ابعاد متفاوت است که با طاق و تویزه مسقف شده اند . ستون های جلوی اتاق ها از الحاقات دوره ی پهلوی می باشند . زیر زمین خانه در زیر ضلع شمالی جای گرفته است .
این بنا به شماره 11548 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
محله دردشت از قبل از اسلام وجود داشته و دارای بناهایی نظیر باغ و قصر بوده است و در دوران بعد از اسلام بخصوص در زمان سلجوقیان با وجود مدارس و سایر بنا های عمومی و خصوصی شکل اساسی خود را یافته و در طول تاریخ چندین مرتبه نوسازی گردیده است .محله دردشت در ضلع غربی وسجد جامع و دارای دروازه ایی به سمت شهرهای شمالی و غربی ری – تهران و ... بوده است . به همین دلیل دارای اهمیت ویژه ای در گذشته بوده است .امروزه دردشت یکی از محلات مرکزی شهر بوده و دارای بافت با ارزش و دارای بناهای عمومی و منازل مسکونی از دوران گذشته است . در حال حاضر از جهت شمال به خیابان مدرس ، از شرق به خیابان هاتف ، از جنوب به خیابان عبد الرزاق ، و از غرب به خیابان چهار باغ منتهی می شود .
موقعیت طبیعی اثر :
شرایط اقلیمی : اصفهان دارای اقلیم گرم و خشک است .
طول جغرافیایی : 30-53
عرض جغرافیایی : 27-33
ارتفاع از سطح دریا : 1000 متر
معدل میزان بارندگی : 119.5 میلی متر
خصوصیات زمین و زلزله خیزی : دشت اصفهان از لایه ها ی رسوبی متشکل از مواد ریز سیلیسی و رسی پر شده است . لایه های آبدار زیر زمینی نیز در زیر لایه های رسوبی قرار گرفته است . از نظر زلزله در پهنه بندی زلزله با خطر متوسط قرار گرفته است
منبع : پرونده ثبتی و گزارش های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان
( خانه های تاریخی ایران ، استان اصفهان ، صفحه 109 )
 

پیوست ها

  • خانه مغنی.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا