جوش صورت واکنه(درمان)

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آكنه يا جوش يک اختلال ميباشد که در سنين نوجوانی شروع وتا آخر جوانی همراه افراد درگير ميباشددرمان بيشتر جنبه كنترل جوش صورت به منظور بهبودي موقتي تا ما داماي كهتحت درمان دارويي قرار دارندو به منظور جلوگيري ااز بوجود آمدن جوشگاهايعميق مي باشد
اول از همه بايد ديد که ضايعات واقعاً جوش هستند. چون خيلی از ضايعاتپوستی شبيه جوش بروز ميکنند. جوش بيشتر در نواحی سبوره ( نواحی از بدن کهدارای غدد چربی فراوان ميباشد) ديده ميشود.

غددچربی بطور طبيعی در تمام سطح پوست گسترش دارند و مسئو ل چرب نگه داشتن سطحپوست ميباشند. همچنين به علت دارا بودن بعضي مواد دارای خاصيت ضد ميکروبیو قارچی هستند. اين غدد در کف دست و پا و لـب وجود ندارند و بيشترين تراکمآنها در صورت ؛ سر ؛ سينه و قسمت بالای پست ميباشد.
جوش بيشتر در صورت ديده ميشود و بصورت انواع شکلها از قبيل: کومدون ( جوشهای ريزی که بصورت سر سياه و سر سفيد ديده ميشوند )؛ پاپول (جوشهای برجسته و قرمز رنگ)؛ پاسچول (جوشهای چرکی ) و بالاخره ناجول و کيست (جوشهای بزرگ و دارای عمق و مواد داخل آنها).
از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی بعلتهای گوناگون جوش بوجود ميايد. علتهای بسته شدن اين دهانه ها شامل:
۱) توليـد و ترشح زيادی چربی در اين غدد که خود اين ميتواند بعلت ارثیبودن يا عدم تنظيم هورمونی باشد. البته گاهی سطح هورمون در سطح طبيعیميباشد ولی پوست به

اين مقدار طبيعی نيز حساس است.
۲) رشد ميکروب در دهانه غدد که باعث التهاب و بسته شدن اين غدد ميشوند.
۳) اختلال در کراتيني شدن ( در تشکيل کراتين دهانه اختلال وجود دارد مثلافرادی که سوء تغـذيه يا رژيم غـذائي دارند که اسيدهای چرب ضروری در بدنآنها کـم ميباشد و يا بعـلتهای ديگری اين اختلال وجود دارد).
جوشهای صورت را نميتوان بطور کامل از بين برد ولی ميتوان آنها را تحت کنترل در آورد.
درمان اين جوشها بستگی به نوع انجام ميگيرد. در کل شستشوی مکرر نواحی جوش بويژه با صابونهائی که اسيديته ميباشند و از خود بقايايي به جا نميگذارند از تشکيل

جوش جـديد تا حـد زيادی مـوثر هسـتند و در درمان نيز کـمک کـننده ميباشند.اين صابونها در داروخانه ها موجودند و به عنوان ضد جوش معرفی ميشوند. دردرمان جوش از داروهای ضد باکتری ( ميکروبي ) نيز استفاده ميشود. که بستگيبه نوع جوش و گسترش آن دارد.
داروهای ديگری نيز بسته به نوع جوش در درمان مصرف دارند که اختصاصي ميباشند و از حوصله اين بحث خارج هستند.
افرادی که دارای جـوش ميباشـند بايد از مصـرف هر گـونه کـرم يا پـماد اجـتناب کنند: چون باعث بدتر شدن جوشها ميگردند.
افرادی هستند که منافذ پوست آنها به اصطلاح باز ميباشد و در داخل اينمنافذ بصورت سياه ديده ميشود. ترشح چـربی و در معرض هوای آزاد قرار گرفتناين چـربي باعث اکسيد شدن آن ميگردد و به صورت سياه ديده ميشوند. برای ازبين بردن آن ميتوان از همان صابونهايي که گفته شد استفاده کرد و همچنين ازاسکراب صورت نيز ميتوان کمک گرفت.

يکـــی از عارضـــه های باقـــی ماندن لکه در آن ناحيه بعلت التهاب
و فــعال بودن سيسـتم دفـاعـی بدن در آنجا ميباشد. جـوشـهايی که بيشـتردستـــکاری شــوند احـتمال بوجـود آمـدن لکه بيشتر است . در ضمن افراد بارنگ پوست تيره تر لکه ناشی از جوش در آنها بيشتر است .

درماناين عارضه در حقــيقـت درمــان جـوش ميباشد . يعـنــی با درمان جوش بعلتکم شدن التهاب احتمال بوجود آمدن لکه کم ميشود . درمان قاطـعی برای از بينبردن اين نوع لکه وجود ندارد و در طـول زمان بسته به نوع پوست اين لــکهها از بين ميروند . البته بعضــی از داروهای موضعی اين طول زمان را کاهشميدهند که از آن جمله ميتوان از ژل های حاوی AHA نام برد اين ژل حاویاسيدهای ميوه ميباشد و باعث تسهيل در پوسته ريزی طبيعی پوست ميشوند و بهاين خاطر پوست جوان و شاداب ميماند .
داروهای موضــعی ديگر کـه کـمک کننده ميــباشند : کرم و ژلــهای حاوی ويتامين ث و مشتقات ويتامين آ

از نظر علمي و آنچه در کتب علمي - پزشکي موجود است هيچ نوع غذا و خوراکي در ايجاد
و تشـديد جــوش صورت دخـيل نيسـتند ؛ ولي بر اساس طـب قـديـم و گـفتهافرادي کـه جــوش صورت دارند بعضـي از خوراکيـها در بدتر کردن جـوش صورتدخيل ميـباشند و پرهـيز از اين خوراکيها باعث بهبودي در جوش ميشود .
از جمله غذا و خوراکيهايي که باعث اين علت ميشوند شامل : غذاهای چرب ،تنقلات ، خرما، کشمش ، محصولات دريايي ( ماهي و ميگو ) ، بعضي از ميوه جات( موز ، کيوي ، خرمالو )
و غيـره . بهـترين راهکار پرهـيز ازو خوراکيهايي است که فرد اظهار ميکند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر ميشود.


طبقمطالعات و بررسی های انجام شـده افرادی که جـوش صورت دارند کمتر دچارسرطان پوسـت از نوع بازال سـل ميشوند. البته اين به آن معـنا نيسـت کهبرای درمـان جـوش پيگـير
نباشند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از سلسه مطالبی که باعث میشه دوستانی به گل و گیاه و طبیعت علاقمند بشوندبه شدت خوش به حال و راضی میشم و سعی میکنم گاهگاهی که مطلب جالبی به چشمممیخوره بنویسم. در ادامه این پستهای گسسته ولی مرتبط الان یاد یک چیزیافتادم.
از گیاهانی که به شدت این روزها در ایران به عنوان دارویی مطرح شده و کاشتو میشه و به صورت کارخانه‌ای تولید میشه یک جنس کاکتوس (ژکاتوژها) استگوشتی از خانواده آلوئه Aloe به نام ورا Vera که میشه به فارسی میگند که «صیبر زرد» درستتره، حالا به هر حال اسامی دیگر ایرانی: شَبیارسا، رادبوی و «شاخ بزی» هم در کتابها وجود داره.
خانواده آلوئه بسیار گسترده است و انواع بسیار شبیه‌ به همی داره. در اینمیان تشخیص «ورا» رو بهتره به صاحب تشخیصش بسپارید چون در میان آلوئه‌هاانواع غیرمفید و حساسیت‌زا هم ممکنه وجود داشته باشه (مثلا آگاوها یاخنجری‌ها) پس قدم اول اینه که ورا رو از یک آدم وارد بپرسیم و بخریم.
حالا آلوئه ورا چرا؟ و به چه دردی میخوره؟
کلا گیاهان کاکتوسی و گوشتی خاصیتشون اینه که آب رو در خودشون ذخیرهمیکنند. صبرزرد نوعی شیره در برگهاش تولید میکنه که خواص غیرقابل تصوریداره. که به قلم یک داروساز نوشته شده، به طرز خوبی توضیح داده شده.
حالا شما یک گلدان کاکتوس دارید که نیازهای آبی متوسطی داره، نیاز نوریبالایی داره، خاک مخلوطی از رس، شن و کود میخواد و برای تسریع رشد بهترهکوددهی مرتب باشه. نیاز نوری بالا و نیازی آبی کم ولی مهمند.
تکثیر ورا با جدا کردن پا در بهار، کاشت بذر در بهار، و قلمه زنی ساقه‌های بلند در بهار انجام میشه.
در محیطهای گرم و مرطوب ورا میوه‌هایی خوراکی تولید میکنه.
خب حالا فهمیدیم که در برگهای گیاه کاکتوس ما نوعی شیره وجود داره. اینشیره شدیدا ضد التهاب پوست است. و برای جوانان ما که اغلب دچار آکنه وجوشهای پوستی هستند میتونه کمک بکنه. برای گرفتن شیره هیچ کار سختی لازمنیست، یک تکه از برگ رو میبرید. بعد وسطش رو باز میکنید و شیره رو بهومحل حساسیت میزنید. بهتره برگ رو قبل از مصرف بشورید که خاک و آلودگیهایدیگه روش نباشه. شما قسمت داخلی برگ رو که شبیه ژله سفید رنگی چسبناک وشیره‌ای است به پوست میزنید.
این رو به عنوان آفتر شیو و بعد از اصلاح هم میتونید انجام بدهید.
برای جوشهای متورم که در جوانی زیاد پیدا میشه و با دستکاری بدتر میشه هم درمان خوبیه.
نکته مهم اینه که شما نباید در هیچ چیز افراط کنید. پس مبادا هر روز و هرساعت اینکار رو بکنید. فواصل زمانی مناسبی مثلا حداقل چند روز یا یک هفتهرو در بین دو بار استعمال ژل رعایت کنید. چون ممکنه در برخی مواردحساسیتهای دیگری به دنبال داشته باشه. این ژل خوراکی هم هست ولی منامتحانش نکردم. توصیه هم نمیکنم! (مسهل قوی‌‌ای است ؛)
برای اینکه خیالتون هم از بابت تاثیرش راحت‌تر باشه و مطمئن بشوید که رویپوست شما تاثیر بدی نداره، بهتره اول از محصولات تجاری آماده استفادهکنید. شرکتهای داروسازی مختلف ایرانی، محصولات مختلفی از ورا تولیدکرده‌اند. برای آفتر شیو. برای کرم دست و صورت و … بهتره اول اونها رو تستکنید. که ترکیب هستند و عصاره کمتری دارند. وقتی مطمئن شدید که اثر بدیروی پوست شما ندارند. از ژل اصلی استفاده کنید.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلیل پیدایش جوش صورت!

در چهره هر یك از ما هزاران موی ظریف وكركی وجود دارد.این موها را با یكذره بین كوچك میتوان دید.هر یك از این موها از پیاز مو منشاءگرفته ورشدمیكند.مواز طریق یك منفذكوچك خود را به سطح پوست می رساند.جوش صورت زمانیبوجود می آید كه این منافذ بسته شده ومیكروب كوچكی بنام پروپیونی باكتریومآكنس داخل آن رشد كنند.
برای اینكه وضع پوست صورت بهتر شده واز شر جوش ها راحت شوید باید تمام منافذ باز شده و این باكتری ها از بین بروند.



روش درمان:

1-منافذ پوست را باز كنیم:

ساییدن پوست با چیزهایی مانند لیف وغیره نه تنها فایده ای ندارد بلكه ممكناست كار را از این هم كه هست بدتر كند.بهترین راه باز كردن منافذ پوستاستفاده از یك لوسیون پاك كننده عمقی است كه اختصاصا" برای پوست های چربوآكنه ای ساخته شده باشد.بهتر است هر روز حداقل دوبار از لوسیون استفادهكنید ومادام كه مشكل جوش صورت برطرف نشده است استفاده از لوسیون را ادامهدهید.

پس از شروع درمان را به هیچ وجه متوقف نكنید.بهترین نتایج پس از 3ماهدرمان بی وقفه به دست می آیدولی می توان بهبودی تدریجی را فقط پس از 2هفتهبه چشم دید.


2-از بین بردن باكتری ها:

شستشوی صورت با آب وصابون گر چه میتواند موجب كاهش چشمگیر تعداد باكتری هاشود ولی هرگز صابون های معمولی قدرت از بین بردن باكتری ها را ندارند.
در عین حال شستن مكرر با صابون می تواند موجب تحریك وحساس شدن پوستوافزایش ترشح چربی ودرنتیجه بدترشدن جوش صورت شود.بنابراین توصیه میشود كهبرای پاك سازی پوست صورت ونواحی مبتلا به جوش غرور جوانی از لوسیون پاككننده آنتی باكتریال استفاده كنید
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شایع ترین اشتباه قطع درمان است. به عبارت دیگر اكثربیماران به محض پیدایشاندكی علائم بهبودی از مصرف داروها خودداری كرده وبعدازآن همداروهارابطورنامرتب وفقط برروی جوشها بكار میبرند.این روش شیوه ای بسیارغلط است.
دومین اشتباه شایع هم قطع درمان پس از بهبودی كامل جوش هااست.اگردرمانموفقیت آمیز بوده آن را ادامه دهید.می پرسید تاچه وقت؟ تا زمانی كه از سنابتلا به اكنه گذر كنید.

آیا غذاها تاءثیری در بدترشدن آكنه دارند؟

خیر! شكلات,غذاهای سرخ شده,غذاهای چرب و...فقط درصورتی موجب بدترشدن آكنه می شوند كه مستقیما"آن را روی صورتتان بمالید.

برای بهبودی آكنه دیگر چه نكاتی راباید رعایت كرد؟
1-تا مطمئن نشده اید آنچه روی پوستتان می مالید موجب بدتر شدن جوش صورت نمی شود آن را بكار نبرید.
2-در صورت پیدایش زخم وجای جوش بر روی پوست صورت فورا"به پزشك مراجعه كنیدچون ترمیم این پوست ها بسیار مشكل است.
3-حداقل روزی دوبار صورت خودرا با استفاده از لوسیون پاك كنندهبشویید.4-هرگز محل جوش ها را با ابزارهائی مانند برسولیف نسائید.این كارباعث پیدایش جوشگاه های بد شكل وبد رنگ میشود.
5-اگر در محل رویش موها تعداد زیادی جوش به چشم می خورد از حالت دهنده های مو وتافت ها استفاده نكنید.
6-به صورت خود ورنروید.با دستها وناخن هایتان جوش های صورت را بیشتر تحریك نكنید.
7-محصولات آرایشی خود را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اين بدترين كابوسهر فردي است اينكه روز قبل از يك جلسه مهم يا مهماني و مراسم خاص از خواببيدار شويد و خود را در حالي در اينه ببينيد كه يك جوش قرمز رنگ و بزرگروي صورتتان خودنمايي مي كند در اين جا هفت شيوه موثر و سودمند براي رهاييسريع و ايمن از چنين جوش هايي را از نظر مي گذرانيد:

1- هرگز جوش ها را فشار ندهيد انها را دستكاري نكنيد اين كارها فقط بهقرمز تر و ملتهب تر شدن جوش ها منتهي مي شوند و باكتري ها و چربي هايي كهباعث ايجاد اين جوش ها شده اند در ديگر قسمت هاي صورتتان پخش مي شوند .همچنين بعضي مواقع اين دستكاري ها به زخم شدن ناحيه اراف جوش ها منجر ميشوند.
2- هر سي دقيقه يك بار يك كيسه يخ را روي جوش ها قرار دهيد و ان را حدوددو دقيقه نگه داريد اين عمل باعث كاهش تورم التهاب و سرخي جوش ها مي شود ودرد ناشي از آن از بين مي برد.
3- ( ويژه بانوان ) از كرم پودرهاي پوشاننده استفاده كنيد. زماني كه باعجله بايد در جايي حاضر باشيد مي توانيد قبل از خارج شدن از خانه مقداراندكي كرم پودر پوشاننده رنگ پوست روي جوش ها بماليد تا زياد به چشمنيايند. همچنين اين نوع كرم پودر ها روي سمت هاي براق پوست را مي پوشانندو جلوه اي طبيعي و يكدست به صورت مي دهند
4- با يك نوع محلول پاك سازي كننده مخصوص جوش هاي صورت و صابوني ملايم وبي بو روزي دو تا سه مرتبه صورتتان را بشوييد/ به آرامي و با ملايمت با يكليف يا حوله كوچك پوست صورتتان را مالش دهيد ولي هرگز اين عمل را با خوشنتانجام ندهيد و گرنه چربي طبيعي پوست صورتتان كه به صورت طبيعي از به وجودامدن جوش ها جلوگيري مي كند را از بين خواهيد برد
5- يك نوع كرم يا پماد حاوي پروكسيد بنزوئيل يا اسيد ساليسيليك ( بسيارياز پماد ها و كرم هاي مخصوص درمان جوش ها كه در داروخانه ها موجود هستندحاوي اين گونه تركيبات مي باشند) روي پوست صورت يا نواحي اطراف جوش هابماليد. توجه داشته باشيد كه اين تركيبات در صورت مورد استفاده بيش از حدقرار گرفتن پوست را خشك مي كنند. پس اگر پوستي حساس داريد استفاده از آنهابراي شما توصيه نمي شود.
6- در صورت امكان از مواد ارايشي و بهداشتي عاري از چربي استفاده كنيد ايننوع محصولات باعث ايجاد حفره و سوراخ در پوست نمي شود( اين سوراخ ها وحفره ها مي توانند تبديل به جوش و كورك شود. هر شب قبل از خواب آرايشصورتتان را پاك نيد با پماد يا محلولي ضدذ جوش تا چربي و آلودگي از عمقپوست صورتتان بيرون آيد.
7- در شب مقدار اندكي خمير دندان روي نواحي اطراف جوش هاي صورتتان بماليدتا التها و تورم و سرخي آن مكتر شود . همچنين براي كاهش التهاب و تورم يككيسه چاي مرطوب با يك تكه پنبه آغشته به چند قطره ليمو ترش را به مدت پنجدقيقه روي جوش هاي صورتتان قرار دهيد. در صورت به كاربردن اين راهكارهايساده و موثر ، ظرف مدت كوتاهي تفاوتي چشمگير و قابل ملاحظه را مشاهدهخواهيد كرد در صورتي كه دوباره جوش ها عود كردند لازم است به يك متخص پوستمراجعه نماييد تا برايتان محلول پاكسازي كننده مناسب نوع پوستتان تجويزكند. درمان هاي بلند مدت مثل استفاده از ماسك هاي پوست تغيير در برنامهغذايي و افزايش مصرف اب به پيش گيري از جوش هاي صورت كمك كنند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هشت روش برای درمان جوش های صورت

1. هر گز جوش ها را فشار ندهید ، آنها را دستکاری نکنید . این کارها فقطبه قرمزتر و ملتهب شدن جوش ها منتهی می شوند و باکتری ها و چربی هایی کهباعث ایجاد این جوش ها شده اند در دیگر قسمتهای صورتتان پخش می شوند .همچنین گاهی دستکاری ها به زخم شدن ناحیه اطراف جوش ها منجر می شوند .

2. هر سی دقیقه یک بار یک کیسه یخ روی جوش ها قرار دهید و آن را به مدتحدود دو دقیقه نگه دارید . این عمل باعث کاهش تورم ، التهاب و سرخی جوش هامی شود و درد ناشی از آنها را از بین می برد .

3. از کرم پودرهای پوشاننده استفاده کنید . زمانی که با عجله باید در جاییحاضر باشید ، می توانید قبل از خارج شدن از خانه اندکی کرم پودر پوشانندهرنگ پوست روی جوش ها بمالید تا زیاد به چشم نیاید . همچنین این نوع کرمپودر ها روی قسمت های براق پوست را می پوشاند و جلوه ای طبیعی و یکدست بهصورت می دهند .

4. با یک نوع محلول پاکسازی کننده مخصوص جوش های صورت و صابونی ملایم و بیبو روزی دو تا سه مرتبه صورتتان را بشوید . ( از محلول ها و صابون هایعاری از قلیاب و مواد شیمیایی تند استفاده به عمل آورید ) . به آرامی و باملایمت با یک لیف یا حوله کوچک ، پوست صورتتان را مالش دهید . ولی هرگزاین عمل را با خشونت انجام ندهید و گرنه چربی طبیعی پوست صورتتان از بینخواهد رفت .

5. یک نوع کرم یا پماد حاوی پروکسید بنزیل یا اسید سالیسیلیک روی پوستصورت یا نواحی اطراف جوش ها بمالید . توجه داشته باشید که این ترکیب درصورت مورد استفاده بیش از حد قرار گرفتن ، پوست را خشک می کنند .پس اگرپوستی حساس دارید ، استفاده از آنها برای شما توصیه نمی شود .

6. در صورت امکان از مواد آرایشی و بهداشتی عاری از چربی استفاده کنید .این نوع محصولات باعث ایجاد حفره و سوراخ در پوست نمی شود ( این سوراخها وحفره ها می توانند تبدیل به جوش و کورک شوند ) . هر شب قبل از خواب آرایشصورتتان را پاک کنید .

7. شب مقداری اندکی خمیر دندان روی نواحی اطراف جوش ها یتان بمالید تاالتهاب ، تورم و سرخی آنها کمتر شود . همچنین برای کاهش التهاب و تورم ،یک کیسه چای مرطوب با یک تکه پنبه آغشته به چند قطره لیموترش را به مدتپنج دقیقه روی جوش های صورتان قرار دهید .

8. حتما در برنامه غذائی خوتد تجدید نظر کنید ، از خوردن غذاهای دارای تبگرم مانند تخم مرغ ، ادویه جات و غذاهای چرب به مقدار زیاد پرهیز کیند ،نوشیدن آب را بیشتر کنید . خواب خود را تنظیم کنید و حتما از اضطراب واسترس دور باشید .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یبوست، كم خونی، تغذیهنادرست و استرس از عواملی است كه موجب ایجاد جوش می شود افرادی كه پوستشان زیاد جوش می زند باید از مصرف كردن موادقندی و چرب خودداری كنند و بهجای خوردن شیرینی، شكلات و غذاهای سرخ شده و پرادویه در رژیم غذایی روزانهخود از آب، سبزی و میوه های تازه استفاده كنند.
ویتامین های c, e, b, a در درمان كردن جوش تأثیر فوق العاده ای دارد اینویتامین ها را در سبزی ها، میوه ها، سبوس غلات و جگر می توانید پیدا كنیددر حالیكه رژیم غذایی مناسبی گرفته اید.

نكات زیرا را نیز فراموش نكنید:
* جوش صورت را با نوك ناخن تان تحریك نكرده و آن را جدا نكنید. قشری كهروی جوش را پوشانده محافظ پوست است و نمی گذارد آلودگی ها وارد پوست شود.این قشر اگر از بین برود جوش عفونی می شود و حتی پس از بهبود جوش جای آندر صورت می ماند.
با صابون های ضدعفونی كننده پوست تان را تمیز كنید و روی جوشها را پاك كنید تا ازگسترش آن جلوگیری شود.
* برای اینكه پوستان جوش نزد باید چربی ها را از سطح پوست پاك كنید. هرروز صبح و آخر شب پوست صورتتان را شسته و پاك كنید بهتر است برای اینكههمه پوستتان را تمیز كنید و هم دانه های سرسیاه را از بین ببرید، ازصابونهای ضدعفونی كننده استفاده كنید.
* اگر می خواهید پوست صورتتان صاف و درخشان باشد باید به كمك پوست سر وموهایتان بروید زیرا ارتباط مستقیم و تنگاتنگی میان این دو وجود دارد. اگرموهایتان شوره می زند و یا بیش از اندازه چرب است از سركه سیب یا آبلیموترش استفاده كنید.
* هر وقت می خواهیدبه پاك سازی پوست و سرتان بپردازید به یاد داشته باشیدكه باید اول از همه دستتان عاری از هرگونه میكروب و آلودگی باشد.
* وجود نقاط عفونی در بدن موجب بروز جوش می شود به این علت به سلامت دندانها توجه كنید.
* داشتن آرامش عصبی باعث می شود كه پوست تان صاف باشد. تا می توانید ورزش كنید.
* از خوردن آجیل، سس، ادویه، غذاهای سرخ شده، شكلات، كاكائو، بستنی،شیرینی،نوشابه های گازدار، پنیرهای چرب، قهوه و چای داغ پرهیز كنید زیرااین مواد باعث افزایش جوش در صورت خواهدشد.

روش درمان:
یکی از راه های خلاصی از این جوش ها استفاده از اسفناج است. گیاه اسفناجدارای خواص درمانی ویژه ای است. اسفناج از دیرباز برای درمان کم خونی مورداستفاده قرار می گرفت، همچنین این گیاه به علت داشتن منیزیم ضدسرطان است.اسفناج، روده و معده را ضدعفونی می کند، ترشح آنزیم های لوزالمعده و رودهرا افزایش می دهد و از سفید شدن موها جلوگیری می کند. آب اسفناج پختهمرهمی برای از میان بردن جوش های ریز زیر پوستی است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جوش هاي صورت را با تغذيه مناسب درمان كنيم

جوشبعنوان يك اختلال در غدد چربي پوست است كه ممكن است در صورت، پشت، شانهها، سينه و بازوها ديده شود در سنين بلوغ با تغييرات هورمونهاي جنسي مادهاي بنام سبوم از غدد چربي زير پوست ترشح مي گردد كه نقش بسيار مهمي در نرمو لطيف نگه داشتن پوست دارد .

اگربههر علتي غدد چربي مذكور ملتهب شوند و مجراي خروجي آنها مسدود شود سبومترشح شده در داخل غدد چربي انباشته شده و جوش ايجاد مي شود كه گاهي همراهبا چرك ناشي از التهاب نيز مي باشد.

درافراد بالغ استرس، تغييرات هورموني، و حساسيت هاي غذايي ممكن است عاملبوجود آورنده جوش هاي صورت باشد داروهايي چون قرص هاي ضد حاملگي خوراكي ازعوامل بسيار شايع ايجاد جوش مي باشند.

يدنيز ماده اي است كه در ايجاد شدن جوش بي تاثير نيست بطوري كه نمك هاي يددار، ماهي هاي دريايي ، جلبك هاي خوراكي، شير و غذاهاي آماده بعلت يدفراوان از عوامل توليد جوش در بدن هستند. در تحقيقات بعمل آمده كاهش روي ( Zinc) در بدن سبب افزايش جوش هاي صورت و ساير قسمتهاي بدن مي شود.

تميزنگه داشتن پوست و چرب نكردن آن با داروها يا كرم هاي روغني در پيشگيري ازبروز جوش بسيار مهم است. بخور پوست باعث باز شدن مجاري غدد چربي ملتهب شدهو با خارج شدن سبوم داخل آنها در درمان جوش بسيار موثر است.

توجهداشته باشيد كه جوش ها را نبايستي فشار داد و يا تركاند چراكه ممكن استعفوني شده و بعد از بهبودي آثار زخم ناشي از تركاندن آن در پوست باقي بماند.

استرس خود را كاهش دهيد و از مصرف مواد شيريني و پركربوهيدرات پرهيز كنيد.

درصورتي كه جوش هاي خفيفي داريد شستشوي مكرر پوست معمولاً در درمان آن بسيار موثر است.

اگرجوش نسبتاً شديد باشد مصرف تركيبات دارويي از جمله داروهاي حاوي بنزويلپراكسيد يا اسيد ساليسيليك كافي است و در جوش هاي شديد بايستي با مصرفآنتي بيوتيك هاي موضعي يا خوراكي همراه با ويتامين هايي چون A بهمقابله با اين بيماري پرداخت، بخاطر داشته باشيد كه بايستي از مصرف طولانيمدت آنتي بيوتيك ها پرهيز كرد چراكه در اين صورت با از بين بردن باكتريهاي طبيعي روده مواردي چون كمبود ويتامين ها گروه B مشاهده شود .

استفادهاز اشعه ماوراء بنفش و نور خورشيد در درمان جوش موثر است البته به شرطاينكه در مصرف آنها احتياط كرده و بيش از حد دريافت نشود.

روز اسه آ (Rosacea) بيماريمزمني است كه بصورت جوش هاي ريز در نواحي گونه و بيني ديده مي شود كهبصورت جوش هاي قرمز رنگ بروز مي شود. مصرف دوزهاي بالاي ويتامين B در درمان اين بيماري بسيار موثر است.

از داروهاي مفيد براي درمان جوش مي توان از ويتامين 6 B ، ژل نياسيناميد، و كپسول روي نام برد.

موادغذايي توصيه شده براي بيماران جهت پيشگيري و درمان جوش عبارتند از: ميوهها و سبزيجاب تازه ، حبوبات، برنج كامل( كه سبوس آن جدا نشده است)، لوبيا،گردو، كدو، تخم مرغ، گوشت سفيد ماكيان، صدف هاي خوراكي ، هويج، كرفس،خيار، كاهو و اسفناج .


 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

جوشصورت به شکلهای گوناگونی بروز می کند. جوش ساده، عفونی، کورک، دانه هایسرسیاه، دانه های سفید و دانه سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند. یاد آور میشوم یبوست، کم خونی، ناراحتی های قاعدی و تغذیه نادرست از عوامل مهم بروزجوش زیاد هستند. بنابر این ویتامین های E ، D ، B ، A در درمان جوش تاثیرفراوانی دارند. مهمترین منابع این نوع ویتامین ها نیز سبزی، میوه ها، جگرو سبوس غلات است. همچنین باید گوشزد کنم که نگرانی و هیجان هم ممکن استموجب ایجاد جوش در صورت شود همچنین بی خوابی، کم خوابی و بد خوابی هم ازاین امر مستثنی نیستند.

:: پیاز و جوش صورت


دوسه عدد پیاز متوسط را پس از پوست کندن خرد کنید و در مقدار کمی آب بپزید،به طوری که پیاز کاملا پخته شود و آب در ته ظرف باقی نماند. پیاز پخته شدهرا درون یک تکه پارچه نخی نازک تمیز بپیچد و روی جوش ها بگذارید و پس ازچند دقیقه موضع را بشویید.

:: دانه های سر سیاه و سفید


گیاهانیچون بومادران، بابونه، رازیانه و گزنه سفید ( از هر کدام یک قاشق غذاخوری) را در آب جوش بریزید، سپس حوله ای به سر ببندید و به مدت ده دقیقهپوست را روی بخار آن نگه دارید. در این هنگام منافذ پوست شما باز شده وشما به آسانی می نوانید با یک پارچه تمیز و یا دستمال کاغذی پوست را درناحیه دانه های سر سیاه به آرامی بفشارید و دانه ها را بیرون آورید و بعدصورت را با آب سرد بشورید تا منافذ پوست تنگ تر بشود.

:: عسل و دانه های سر سیاه


عسلافزودن به تقویت پوست و شفا بخشی، پاک کننده خوبی است. یک قاشق غذا خوریعسل را به آرامی حرارت دهید و روی قسمت هایی از پوست که دارای دانه های سرسیاه است بگذارید ، پس از ۱۵ دقیقه با یک تکه پنبه و آب نیم گرم پوست خودرا تمیز کنید و بعد بشویید اگر لک نیز دارید از جوانه گندم ( دو قاشق) بهعسل اضافه کنید و بعد بهمین نحو عمل کنید.

:: روغن ماهی و لکه های قرمز


پوست را تمیز کنید و بعد با مقداری روغن ماهی لایه ای از چربی رویش بکشید. یکی دو ساعت بعد پوست را با آب نیم گرم بشویید.

:: روغن کرچک و لکه های قهوه ای


ایننوع لکه ها را لکه های کبدی گویند. کمبود ویتامین C و E و ریبوفلاوین دراین نارسایی موثر است. به اعتقاد یکی از کارشناسان برجسته پوست تا زمانیکه لکه های قهوه ای روی پوست باقی است باید از روغن کرچک استفاده شود. آبخیار یا برگ شاهی خرد شده یا آب آن در از بین بردن این گونه لکه ها بی اثرنخواهد بود.

 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

برای از بین بردن لکه های پوست
لیزر نوری نامرئی در طیف نوری مادون قرمز که با چشم دیده نمیشود. این نوردارای انرژی فراوان است و سیر آن خطی بطرف نقطه هدف می باشد. نور معمولیدر حقیقت دارای طیفی از نور است که با کمترین طول موج اشعه ماوراءبنفش تابیشترین طول موج مادون قرمز می باشد ولی لیزر دارای فقط یک نوع نور با طولموج مشخصی می باشد. انرژی نور لیزر چندین هزار برابر نور طبیعی است. سومینخاصیت نور لیزر دقت و پائین بودن خاصیت انتشار نور می باشد. بطوری که نورتابیده شده از یک دستگاه لیزر مدرن در فاصله طولانی مسیر مستقیم خود راحفظ کرده و شعاع نور تابیده شده در خروج از دستگاه برابر شعاع نور رسیدهبه هدف می باشد. .
روش های مختلفی برای از بین بردن جوشگاه ها استفاده میشود ولی هیچ روشینتیجه صد در صد نیست. از جمله این روش ها می توان از لیزر، میکرودرمابرشن، لایه برداری با مواد اسیدی و کرم های لایه بردار، سابسیژن یا آزادکردن جوشگاه های فرو رفته از زیر، تزریق کلازن، هیالورونیک اسید و چربی رانام برد. گاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب از چند روش استفاده نمود.
یکی از درمانهای لک صـورت استفاده از پیـلینگ میباشد. ولی این روش مناسبهمه افراد نمی باشد . چـون افراد با رنگ پوست تیره اصلاْ مناسـب پیلینگنمیباشند. چــون یکی از عـوارض پیلـینگ خـود لک میباشـد و شانـس ایجـاد لکدر افراد با پوست تیره خیلی بالا است .درمان دیگر لک صورت لیزر درمانیمیباشد .
هیچکدام از روشهای درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه نیز انجامنمیگیرد و نیاز به تجـدید درمان دارد و ادامه درمان دارد ، زیرا استـعدادافراد برای ایجاد لک که با این روشــهای درمانــی برطرف نمیگردد . مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک میباشد .
اسکار یا جای جوش که معمولاْ بصورت ضایعات فرو رفته دیده میشود یکی ازمهمترین مشکلات زیبایی در بین افراد است. جوشهای صورت اگر به موقع درماننشوند و مورد مراقبت قرار نگیرند از خود اسکار بجا میگذارند. بهترین روشدر این موارد پیشگیری است که راحتر - کم هزینه تر و زمان کمتری نیاز دارد.د
در صورت وقوع جای جوش روشهای زیادی وجود دارد که میتوان این اسکارها را ازبین برد که بسته به مقدار و عمق اسکار روش خاصی را باید انتخاب کرد . درضمن پوست افراد مختلف نیز برای انتخاب روش مهم است.د
روشهایی که میتوان در این مورد بکار برد شامل :
(AHA) لایه برداری با آلفا هیدروکسی اسید با در صد بالا
(TCA) لایه برداری با تری کلرو استیک اسید
(Microdermabrasion) سایش پوست با میکرودرم ابرشن
برداشتن اسکار به روش جراحی
پر کردن اسکار با چربی - کلاژن مصنوعی و اسید هیالورونیک اسید
(Subcision) آزاد کردن اسکارها از زیر
(Laser Resurfacing) سایش پوست با لیزر
در موقعی که بیمار هنوز جوش دارد میتوان این روشها را برای از بین بردناسکار جوشهای قبلی بکار برد ولی بهتر است اول تا حدی جوشها را کنترل کردولی اگر بیمار از داروهایی استفاده میکند که در تولید کلاژن پوستی اثردارد از جمله رواکتان باید عمل را بمدت حداقل شش ماه به تعویق انداخت.
اسکارهای صورت
با روش لیزر و سایش پوست با میکرودرم ابرشن میتوان جای اسکارهای عمل جراحیو خطوطی که با ضربه ( تروما ) ایجاد شده مانند ضایعات تصادف یا بریدگی درصورت و یا جاهای دیگر بدن را از بین برد.بهترین زمان برای از بین بردن اینگونه ضایعات تا دو ماه بعد از ایجاد آن است.
بدلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملانین از سلول های ملانین سازدرجات مختلفی از تیره شدن منتشر پوست در اکثر باردار در فاصله هفته هایاول تا نیمه بارداری مشاهده می شود. این تغییرات در با پوست تیره تر واضحتر است. مناطقی از بدن که بطور طبیعی تیره تر هستند بیشتر دچار این فرآیندمیشوند و تیرگی در این نواحی بیشتر دیده میشود بخصوص نوک سینه ها و هالهحاشیه آن- نواحی تناسلی و خط میانی دیواره شکم که به آن خط سیاه گفته میشود. همچنین گاهی این تغییرات در زیر بغل و کشاله ران ها نیز دیده میشود.این تغییرات بعد از دوران بارداری از بین می روند ولی ممکن است درجاتی ازآن باقی بماند. همچنین خالهای تیره ممکن است کمی بزرگتر و تیره تر شوند وخالهایی که قبلاْ مورد توجه نبودند مشخص گردند. این تغییرات در خالها بطوریکسان است و اگر تغییر خاصی در یک خال بوجود آید مثل بزرگ شدن - تیرگیشدید- و یا وجود علائمی مثل خارش - سوزش و یا خونریزی باید توسط یک متخصصپوست بررسی گردد. ماسک حاملگی یا ملاسما در بیشتر از هفتاد درصد بارداربخصوص در سبزه رنگ ها در نیمه دوم زمان حاملگی بوجود می آید.این ماسک یاتیرگی در نواحی مختلف صورت ظاهر میشود و بیشتر د یده میشود
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
گذشته از اینا بگم که....ادم هر چی به جوش های صورتش بیش تر فکر کنه بیش تر میشه ...
مثلا هر چی بگی اینو نخورم جوش میزنم همون فکر کافیه و اون جوش پدیدار میشه....
کلا نبایدفکرشم کرد...بیش تر به خاطر فکره.....
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با منافذ باز پوستی و جوش‌های سر سیاه چه کنیم؟



استفادهاز مواد آرایشی و بهداشتی و کرم‌ها بدون مشورت با پزشک برای پنهان کردنمنافذپوست نه تنها کار درستی نیست بلکه عاملی برای تشدید مشکلات پوستیاست.




آغاز بلوغ برای خیلی از دختران و پسران سن بحرانی است که خیلی از آنها بهتغییرات بدنی و پوستی خود حساسیت بیشتری پیدا می‌کنند و همیشه نگران ظاهرخود هستند. با شروع بلوغ علاوه بر تغییرات جسمی و بدنی، تغییرات زیادی درپوست نوجوانان مخصوصا پوست صورت آنها ایجاد می‌شود که چون بیشتر در معرضدید دیگران و حتی عامل قضاوت ظاهری است، در صورتی که پوست صورت دچارمشکلاتی باشد، ممکن است سبب نگرانی و ناراحتی نوجوان شود...


یکی از این تغییرات پوستی، وجود منافذ پوستی بیش از حد باز است که می‌تواند ظاهری نازیبا را در پوست صورت ایجاد کند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این منافذ آزاردهنده

قبل از رسیدن به سن بلوغ منافذ پوستی در دختران و پسران به یک اندازه استو اگر این منافذ با هم اختلافی داشته باشند به دلایل ژنتیکی است امامعمولا با هم تفاوتی ندارند اما بعد از بلوغ و بعد از ترشح هورمون‌هامخصوصا هورمون آندروژن، فعالیت بیشتری پیدا کرده و روی غدد چربی تاثیرمستقیم گذاشته و این غدد بزرگ و ترشح آنها بیشتر می‌شود. در مردان بعد ازبلوغ ترشح این هورمون بیشتر از زنان است. به همین دلیل مردان پوست چرب‌تریدارند. غیر از هورمون آندروژن که مهم‌ترین عامل موثر در غدد چربی است،عوامل ژنتیکی هم سبب می‌شود تا افراد نسبت به این هورمون حساسیت بیشتریپیدا کنند.



وقتی منافذ بسته می‌شود

منافذ پوستی حالتی طبیعی برای پوست است اما بزرگ یا کوچک بودن آنها بستهبه عوامل هورمونی و استعداد ژنتیکی است. اما انسداد این منافذ پوستی باعثمی‌شود تا چربی بیش از حد بدن از آن خارج نشده و ترشحات در زیر پوست باقیبمانند و ایجاد عفونت کرده یا جوش‌های چرکی را به وجود آورند بنابرایناستفاده از مواد آرایشی و بهداشتی و کرم‌ها بدون مشورت با پزشک برای پنهانکردن این منافذ نه تنها کار درستی نیست بلکه عاملی برای تشدید مشکلاتپوستی است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راهی برای درمان
بهترین راه کاهش دادن اندازه این منافذ کم کردن تعریق و کاهش چربی‌سازیبدن است بنابراین می‌توان بخشی از چربی‌سازی بدن را که تحت تاثیر رژیمغذایی است، با کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی کاهش داد. کاهش تعریق راهدیگری برای کنترل اندازه این منافذ است اما بخشی که مربوط به هورمونی‌ها وژنتیک باشد، قابل تغییر نیست.

چرب بودن پوست را به طور موقت و نه دایم می‌توان کنترل کرد. با شستشوی بهاندازه و البته نه زیاد پوست یعنی روزی 2 تا 3 بار با صابون‌های اسیدیمی‌توان کمی از چربی پوست را کاهش داد. شستشوی زیاد پوست سبب خشک شدن وفعالیت بیشتر غدد چربی و در نتیجه تولید چربی بیشتر می‌شود. پس از شستشو ودر فواصل صابون زدن نیز می‌توانید از لوسیون‌های چربی‌زدا استفاده کرده وبا پنبه‌ روی منافذ بمالید. با افزایش سن و بعد از 30 تا 35 سالگی به طورطبیعی با کاهش فعالیت هورمون‌ها از شدت تعریق و تولید چربی کاسته شده واین منافذ خود به خود کوچک‌تر می‌شوند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جوش‌های سرسیاه
جوش‌های سرسیاه اولین قدم ایجاد جوش‌های جوانی در کسانی است که پوست چربدارند و در سنین بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی شایع هستند. جوش‌هایسرسیاه، جوش‌های معمولی سربسته‌ای هستند که به علت تنگی منافذ پوست بهبیرون تخلیه نمی‌شوند. این جوش‌ها به دلیل تجمع چربی به وجود آمده و درمردان شایع‌تر هستند.


جوش‌های سرسیاه تحت عنوان کومودون‌های باز اولین گام برای ایجاد جوش بودهو قبل از اینکه باکتری‌ها خلل و فرج و روزنه‌‌های پوست را مورد حمله قراردهند، تشکیل می‌شوند. بعد از آن ممکن است جوش قرمز و جوش چرکی ایجاد شدهحتی به شکل کیست نمایان شود. افزایش بیش از حد چربی به مسدود شدنروزنه‌های پوستی منجر شده که متعاقبا به ایجاد توده‌ای از چربی منجرمی‌شود که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد به رنگ سیاه تبدیل می‌شود.استفاده از برخی کرم‌ها و لوازم آرایشی حتی سبب بدتر شدن این جوش‌هامی‌شود. در اثر افزایش هورمون‌ها و عدم پاکسازی مناسب پوست، سلول‌های مردهدر روزنه‌های پوست تجمع می‌یابند و باعث مسدود شدن روزنه و عدم خروج چربیمی‌شوند. آرایش کردن زیاد و استفاده بیش از اندازه از کرم‌ها و ضدآفتاب‌هاهم تاثیر زیادی در بروز انسداد منافذ و جوش‌های سرسیاه دارند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توصیه‌هایی ضدجوش سرسیاه
پاکسازی منظم پوست، اولین شرط برای عدم به وجود آمدن این جوش‌ها است. اگرپوست به خوبی تمیز نشود، آلودگی‌های بیشتری جذب می‌کند و ابتدا جوش‌هاییبه رنگ زرد و سپس سیاه ایجاد می‌شود. برای آرایش از فرآورده‌های مخصوصپوست چرب استفاده کنید. پودرهای صورت برای پوست چرب به ویژه آنهایی که جوشمی‌زنند، مناسب‌ترند. پودرهای نرم و فشرده در این مورد بهترند. این پودرهاچربی پوست را به خود جذب می‌کنند. می‌توان در زیر آنها از لوسیون‌هایآرایشی بدون چربی استفاده کرد. پودرهای آرایشی نباید روی کرم‌ها و پمادهایچرب استفاده شود. برای پاک کردن مواد آرایشی از صورت، بهترین راه شستشو باآب و صابون است. همچنین می‌توان از شیرپاک‌کن و لوسیون‌های مخصوص پاک کردنمواد آرایشی هم استفاده کرد.
 

Similar threads

بالا