جوشهای پوستی و راههای درمان

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز

جوشهای پوستی و راههای درمان

جوشهاي پوستي نقصي نيست که نتوان آن را درمان کرد.

بزرگترين اشتباهي که اغلب ما در مواجهه با جوشهاي پوستي مرتکب مي شويم اين است که عامل بروز آنها را به غلط، باکتري و يا ميکروب مي پنداريم. مهمترين عاملي که منجر به بروز اين عارضه ناخوشايند در انسان مي شود، در درجه اول، تغييرات هورموني بدن شما و در وحله دوم نيز ناتواني پوست در دفع بافت مرده از پوست و ناتواني بدن در پاکسازي اين عضو حساس(پوست) است.
برخي از محققين و دانشمندان عقيده دارند که افراط در خوردن و حتي در برخي موارد خوردن غذاهي سرخ کردني، شيرين و چرب نظير: پيتزا، شکلات و غذاهاي سرخ کردني زمينه را براي به وجود آمدن اين عارضه هموار مي کند و در مورد کساني هم که از اين عارضه رنج مي برند، اوضاع را به مراتب وخيم تر مي کند. بسياري از کساني که از اين عارضه رنج مي برند و يا خود را مستعد ابتلا به آن مي بينند، به مرور زمان و با تجربه اي که حاصل مي کنند، غذاهاي مضر براي خود را تشخيص داده و با پرهيز از خوردن اين غذاها تا حدود زيادي موفق به کنترل اين عارضه مي شوند. اما با اين وجود توصيه هاي زير را نيز به خاطر داشته باشيد:


1-زياد در معرض نور خورشيد قرار نگيريد!

قرار دادن پوست بدن در معرض نور مستقيم خورشيد اگرچه براي برنزه کردن بدن بسيار ايده آل به نظر رسيده و فوايد ديگري نيز دارد اما براي کساني که از عارضه جوشهاي پوستي رنج مي برند، مضر و نامناسب است. تابش مستقيم و طولاني مدت نور خورشيد به پوست، نه تنها عارضه جوشهاي پوستي را تشديد مي کند بلکه مي تواند در طولاني مدت به پيري زودرس پوست و حتي سرطان پوست نيز منجر گردد. من خود از اين موضوع اطلاع کامل دارم که اجتناب کردن از تابش مستقيم نور خورشيد بر روي پوست، براي کساني که به دليل کاري که دارند، بايد مدام بيرون از خانه باشند، عملا ناممکن است و به همين علت نيز همانند برخي از متخصصاني که نفسشان از جاي گرم در مي آيد و توصيه هاي آنچناني مي کنند، قصد توصيه کردن راهکارهاي غير عملي و غير قابل اجرا را ندارم، اما اگر چنانچه شما هم از اين دسته افراد هستيد و از جوشهاي پوستي نيز رنج مي بريد، استفاده از ترکيباتي که پوست را از گزند اشعه هاي مضر ماوراي بنفش حفظ مي کنند، در مورد شما نتايج قابل قبولي را به دنبال خواهد داشت.

2-ويتامينها و مکملهاي مصرفي خود را چک کنيد!

محققين و متخصصين علم تغذيه ميزان مجاز مصرف يد را در حدود 150 ميکروگرم در روز توصيه مي کنند. اما بسياري از پزشکان بر اين عقيده هستند که مصرف بيش از اين مقدار در روز با جوشهاي پوستي همراه خواهد بود. بنابراين از مصرف مکملهايي که دزهاي غير معقولي از اين عنصر را وارد بدن مي کنند، پرهيز کنيد. استفاده از اکثر مکملهاي افزاينده ترشح طبيعي هورمون تستوسترون نيز همانند تزريق مستقيم خود تستوسترون مي تواند منجر به بروز آکنه و جوشهاي پوستي گردد. اين عارضه مخصوصا در جواناني ديده مي شود که به اقتضاي سن کمي که دارند، بيشتر از بالغين در معرض خطر به وجود آمدن جوش در پوست هستند. اين دسته از افراد در انتخاب مکمل مناسب بايد نهايت دقت را به خرج دهند. مکمل zma عليرغم اينکه ترشح طبيعي تستوسترون را افزايش مي دهد، منجر به بروز عارضه جوشهاي پوستي نيز نمي گردد. ورزشکاران ايراني علاوه بر اينکه بايد در انتخاب مکمل مناسب دقت کنند، بايد در حين خريد از اصل بودن آن نيز اطمينان حاصل کنند. در آمريکا و در کشورهاي اروپايي انواع قلابي استروئيدها تا حدودي در بازار عرضه مي شوند اما به ندرت مي توان مثال زد که نمونه قلابي مکملي که کمپاني سازنده، آن را به قيمت مناسب و در سطح گسترده پخش مي کند، تهيه و در بازار عرضه شود. اما قلابي سازي نه تنها در استروئيدها، حتي در مورد مکملهاي موجود در بازار ايران نيز بيداد مي کند.
چندي قبل پدري با من تماس گرفت تا در مورد مشکلي که براي دخترش به وجود آمده بود با من مشورت کند. دختر جوان اين پير مرد در اثر مصرف افراطي مکملهاي چربي سوزي که اغلب از نوع قلابي و خطرناک نيز بوده، علاوه بر اينکه به بيماري هاي رواني، صرع و غيره مبتلا شده بود، به شدت نيز دچار جوش در کل بدن گرديده بود، به طوري که حتي پدر وي نيز رغبت نکرد دست وي را بگيرد و از ماشين پياده کند. جالب اين که همه اين اقدامات نيز به تجويز و توصيه مشاوران کنترل وزن مراکز لاغري و براي رساندن اين دختر از همه جا بي خبر به تناسب اندامي مشابه با جنيفر لوپز صورت گرفته بود! عجب جنيفري مي سازند که حتي پدرش هم رغبت نمي کند نگاهش کند!

3-از شستن بيش از حد ناحيه جوش زده خودداري کنيد!

بسياري از کساني که از جوشهاي پوستي رنج مي برند، شستن زياد ناحيه جوش زده را خوب و مفيد تلقي کرده و براي درمان قطعي اين عارضه، مدام دوش مي گيرند و انواع اقسام صابونها را امتحان مي کنند. اين در حالي است که متخصصين پوست عقيده دارند که شستن بيش از 2 الي 3 بار در روز نه تنها نتيجه مطلوب نخواهد داشت بلکه وضعيت جوشها را وخيم تر نيز خواهد کرد. جوشها اغلب در صورت، سينه، پشت، و در ديگر نقاط بدن ديده مي شود. شستن افراطي جوشها معمولا با ترشح چربي بيشتر در ناحيه جوش زده همراه بوده و کمکي به درمان آن نمي کند. استفاده از ضد عفوني کننده هاي قوي نظير الکل سفيد و يا استفاده افراطي از فرآورده ها و کرمهاي به اصطلاح درمان کننده آکنه نيز توصيه نمي شود. اين دسته از ترکيبات علاوه بر اينکه پيري زودرس را به دنبال دارد، درمان واقعي جوشهاي پوستي را نيز به تعويق مي اندازد.

4-از کندن و دست کاري جوشها خودداري کنيد!

بسياري از کساني که از جوش و يا از ديگر عوارض پوستي رنج مي برند، ناخواسته و ناخودآگاه نقاط ضايعه را دست کاري کرده و آنها را مدام مي کنند. وسوسه انجام اين کار به قدري قوي است که حتي برخي از افراد عليرغم دشتن اطلاعات و آگاهي لازم در مورد عوارض اين کار، آن را خوداگاهانه نيز انجام مي دهند. فشردن جوشها باعث نفوذ باکتريهاي موجود در آنها به لايه هاي عميق تر شده و احتمال نفوذ عفونت به خون را فراهم مي کند. اين موضوع را به خاطر داشته باشيد که جوشها گذرا بوده و قابل درمان هستند. اما اگر جوشها را دستکاري کنيد و يا آنها را بکنيد، جاي اين جوشها و لکه هاي باقيمانده از آنها تا ابد مهمان شما خواهند بود. اگر باور نمي کنيد امتحان کنيد و يا از کساني که امتحان کرده اند بپرسيد.


5-پوست خود را از چربي و از عوامل عفونت زا دور نگه داريد!

بر خلاف آنچه که اغلب مردم فکر مي کنند، رعايت نکات بهداشتي ساده و پيش پا افتاده که در برخي موارد چندان هم مهم جلوه نمي کند، در پيشگيري و درمان جوشهاي پوستي بسيار موثر است. به جاي اينکه درمان جوشهاي پوستي را در مصرف کرمهاي گران قيمت فرانسوي و ايتاليايي جستجو کنيد، بهداشت پوست را رعايت کنيد، دستهاي خود را مرتبا بشوييد، از دست کاري کردن جوشها خودداري کنيد، و پس از هر جلسه تمرين نيز دوش بگيريد.
6-استرس را از خود دور کنيد!

استرس تاثير مستقيم بر جوشهاي پوستي ندارد اما اين پديده مخرب رواني مي تواند تعادل هورموني بدن را تحت تاثير قرار داده و آن را بر هم بزند. نتيجه استرس حتي به صورت چرب شدن پوست و بروز جوشهاي پوستي نيز ديده مي شود.
7-از الگوي مناسب تمريني پيروي کنيد!

عادت کردن به تمرين روزانه نه تنها توقف روند رو به رشد عضله سازي را سبب مي شود بلکه موجب بروز آکنه و جوشهاي پوستي در ورزشکاران جوان نيز مي گردد. بدين صورت که انرژي اضافي که در حين تممرين تخليه نمي شود به صورت جوشهاي پوستي ديده مي شود. اين عارضه در مورد ورزشکاراني که از داروهاي استروئيدي بهره گرفته و از الگوي تمريني مناسبي نيز پيروي نمي کنند، به وفور ديده مي شود.
براي به حداقل رساندن امکان بروز جوش در بدن توصيه هاي زير را مد نظر داشته باشيد: به هنگام تمرين از لباس هاي کتاني، پنبه اي و يا نخي گشاد استفاده کنيد. استفاده از تي شرت هاي تنگ و چسبان نايلوني به طوري که در ميان ورزشکاران ايران نيز به فراواني ديده مي شود، تحت هيچ شرايطي توصيه نمي شود. پس از تمرين نيز دوش مختصر و مفيد را فراموش نکنيد.


8-به سلامت خود اهميت دهيد!

مصرف آب فراوان در طول روز يکي از رموز سلامت و تندرستي است که کمتر نيز مورد توجه قرار گرفته است. خواب کافي، تمرين مناسب، آب فراوان و موارد مشابه عليرغم اينکه بسيار ساده و پيش پا افتاده به نظر مي رسند اما در سلامت بدن و در پيشگيري از جوش و ساير ناراحتي ها و عوارض پوستي بسيار موثر اند.

«جوشهاي غير ملتهب»

اغلب جوشهايي که در بدن آدمي ديده مي شود از نوع غير ملتهب بوده و درمان آن نيز چندان مشکل نيست. اين جوشها اغلب به رنگ سفيد ديده مي شود که نوک آنها نيز سياه است. براي درمان اين قبيل جوشها نيازي به مصرف دارو نيست. شما تنها با رعايت کردن موارد و توصيه هاي ذکر شده در اين مقاله به راحتي موفق به کنترل و درمان آن مي شويد.

«جوشهاي ملتهب»

نوک اين جوشها غالبا به رنگ سفيد ديده مي شود. اين نوع از جوشها معمولا توسط باکتريها عفوني شده و متورم مي شوند. اين نوع از جوشها نيز ممکن است بدون مصرف دارو و تنها با رعايت موارد ياد شده درمان گردد اما برخي از انواع اين جوشها نيز نياز به مرقبتهاي پزشکي داشته و درمان آن نيز تنها با مصرف دارو امکان پذير مي گردد. براي درمان اين قبيل جوشها از داروهايي نظير: «Accutane» و يا آنتي بيوتيکهاي خوراکي نظير: «تتراسايکلين»، «سولفا» يا «اريترومايسين» استفاده مي شود.

امکان بروز آکنه در چه کساني بيشتر است؟

معمولا اين ژنتيک است که تعيين مي کند آيا شما در طول دوره ورزشي و يا حتي در طول عمر خود دچار عارضه ياد شده خواهيد شد يا نه. در صورتي که والدين شما نيز مستعد ابتلا به آکنه (جوشهاي پوستي) باشند، احتمال اينکه شما نيز در دوره اي از عمر خود به اين عارضه مبتلا شويد، بيشتر است. افرادي که در سنين زير 10 سال به فرم خفيف آکنه مبتلا مي شوند، به احتمال قوي در بزرگ سالي و در دوران بلوغ نيز اين عارضه را تجربه مي کنند. اشاره به اين نکته نيز ضروري است که با بالا رفتن سن و با برقرار شدن تعادل هورموني در بدن، از شدت بروز اين عارضه در آدمي نيز به طور محسوسي کاسته مي شود. بهترين راه مقابله با جوشهاي پوستي پيشگيري است.

شما با مشاهده اولين نشانه هاي بروز اين عارضه مي توانيد با به کار بستن توصيه هاي ياد شده و با استفاده کردن از محلولها و پمادهاي موضعي و يا حتي با خوردن داروهاي خوراکي که مختص کنترل آکنه ساخته مي شوند تا حدود بسيار زيادي آن را کنترل و مهار کنيد. در اين قسمت از مقاله به برخي از داروها و روشهاي درمان اين عارضه اشاره مي کنيم. در صورتي که جوشهاي ملتهب به سراغ شما آمدند، بهترين کار مراجعه به پزشک است. اما روشهايي که در اين مقاله به آن اشاره کرديم و خواهيم کرد تنها براي درمان نمونه هاي خفيف اين عارضه مناسب مي باشد. داروهايي که در فهرست زير به آن اشاره مي کنيم داروهايي هستند که براي درمان و کنترل جوشهاي پوستي ساخته شده اند و در صورتي که به درستي به کار گرفته شوند، در اغلب موارد با نتايج مثبتي همراه مي شوند.

Benzoyl Peroxide: اين دارو نوعي آنتي بيوتيک موضعي است که براي درمان و کنترل جوشهاي خفيف ساخته شده است. مصرف اين دارو علاوه بر کشتن ميکروبهاي پوست اين قسمت از بدن را به طور مناسب و مطلوبي خشک کرده و زمينه را براي بروز آکنه نامساعد مي کند. اين دارو به صورت کرم و محلول شستشوي صورت تهيه و عرضه مي شود. البته اشاره به اين نکته نيز ضروري است که جوشهاي پوستي ناشي از مصرف استروئيدها اگرچه در نگاه اول بسيار حاد و خطرناک به نظر مي رسند اما با قطع مصرف استروئيدها، کمتر شده و با مصرف اين قبيل داروها نيز به راحتي قابل درمان هستند.

Salicylic Acid : اين دارو نيز به صورت کرم و يا به صورت محلولهاي شستشوي صورت تهيه و عرضه مي شود. از اين دارو در درمان و کنترل جوشهاي باز و جوشهايي که از خود ترشح پس مي دهند، استفاده مي شود.

Sulfur : اين دارو در جذب چربي زايد پوست و در کنترل عفونت جوشها بسيار موثر و کارامد عمل مي کند. اين دارو غالبا به صورت ماسک صورت عرضه مي شود.

Kaolin : اين ماده که خاک و گل چيني نيز ناميده مي شود، با جذب چربي هاي زايد پوست، از شدت ضايعات پوستي مي کاهد. اين دارو نيز به صورت ماسک صورت تهيه و عرضه شده است.

Hydroquinone U.S.P : اين دارو براي از بين بردن و محو کردن لکه هاي سياه بر جاي مانده از جوشهاي پوستي ساخته و عرضه مي شود. مصرف اين دارو که به صورت محلول نيز عرضه مي شود، به روشن شدن پوست صورت نيز کمک مي کند.

Natural Acids : اين ترکيب نيز که حاوي اسيد هاي طبيعي مورد نياز پوست است براي ترميم و بازسازي پوست و براي از بين بردن لکه هاي بر جا مانده از جوشها بسيار مفيد و مناسب تشخيص داده شده است.

Guggulesterones : اين ترکيب که توسط کمپاني هاي مکمل سازي نيز تهيه و عرضه مي شود، منحصرا براي مصرف کنندگان داروهاي استروئيدي طراحي و ساخته شده است. سازندگان اين مکمل ادعا مي کنند که اين فرآورده با کم کردن تعداد جوشها، کوچک نمودن حجم آنها و در نهايت با حذف کامل آنها کمک زيادي به حفظ سلامت پوست شما خواهد کرد.

سفيده تخم مرغ: شايد اين نوع درمان اندکي قديمي و از مد افتاده به نظر برسد اما سفيده تخم مرغ به دليل اينکه سرشار از پروتئين و ديگر مواد مغذي مورد نياز بدن و پوست است، ماليدن آن بر روي جوشها در طولاني مدت تاثير مطلوبي بر کنترل و درمان آنها خواهد داشت. سفيده تخم مرغ سالم و تازه و ترجيحا محلي را بر روي پوست بدن بماليد و تا خشک شدن کامل، منتظر بمانيد. در طول روز چند بار اين عمل را تکرار کنيد. در عرض چند هفته نتيجه مطلوبي خواهيد گرفت.

دستور کلي

به هنگام صبح محل جوشها را با اسفاده از «ساليسيليک اسيد» و يا «بنزويل پروکسايد» خوب بشوييدو سپس محل ضايعه را با يک پارچه نرم و پنبه اي خوب تميز و خشک کنيد. سپس کرم «بنزويل پروکسايد» را به محل ضايعه بماليد. اين عمل را بعد از ظهر همان روز نيز تکرار کنيد. به هنگام شب نيز مي توانيد از ماسکهاي صورت که در اين مقاله به برخي از آنها هم اشاره شد، استفاده کنيد.
 

elman13

عضو جدید
وای اگه یه روز جلسه ملسه داشته باشی و شب قبلش جوش بزنی
:(
بعضی وقتا خمیر دندونم روش افاقه نمیکنه
 

felor

عضو جدید
مرسی ممنون...
من یه محلول و 2تا کرم از دکترم گرفتم... معرکه است ....
فقط یه وقتای خاص جوش میزنم که دیگه چاره هم نداره...:redface:
 

Similar threads

بالا