جمع بندی برنامه هفته پنجاه و پنجم
جمع بندی برنامه هفته پنجاه و پنجم
ادامه خطبه83 و خطبه 84و خطبه 85
حکمت268 و269 وح270 و271 و272
*********************
پند آموزى از گذشتگان
اى بندگان خدا كجا هستند آنان كه ساليان طولانى در نعمتهاى خدا عمر گذراندند تعليمشان دادند و دريافتند،مهلتشان دادند و بيهوده روزگار گذراندند از آفات و بلاها دورشان داشتند امافراموش كردند، زمانى طولانى آنها را مهلت دادند، نعمتهاى فراوان بخشيدند،از عذاب دردناك پرهيزشان دادند،
و وعدهه ايى بزرگ از بهشت جاويدان به آنها دادند.اى مردم از گناهانى كه شما را به هلاكت افكند، از عيبهايى كه خشم خدا رادر پى دارد، بپرهيزيد. دارندگان چشمهاى بينا، و گوشهاى شنوا، و سلامت وكالاى دنيا آيا گريزگاهى هست يا رهايى و جاى امنى، پناهگاهى و جاى فرارىهست آيا باز گشتى براى جبران وجود دارد نه چنين است پس كى باز مىگرديد به كدام سو مى رويد و به چه چيز مغرور مى شويد همانا بهره هر كدام از شما زمينبه اندازه طول و عرض قامت شماست، آنگونه كه خاك آلوده بر آن خفته باشد. اى بندگان خدا هم اكنون به اعمال نيكو پردازيد، تا ريسمانهاى مرگ بر گلوىشما سخت نشده، و روح شما براى كسب كمالات آزاد است،و بدنها راحت، و در حالتى قرار داريد كه مى توانيد مشكلات يكديگر را حل كنيد. هنوز مهلت داريد، و جاى تصميم و توبه و باز گشت از گناه باقى ماندهاست. عمل كنيد پيش از آن كه در شدّت تنگناى وحشت و ترس و نابودى قرار گيريد، پيش از آن كه مرگ در انتظار مانده، فرارسد، و دست قدرتمند خداى توانا شما را برگيرد.
********************
ويژگيهاى امام على عليه السّلام:
آگاه باشيد به خدا سوگند كه ياد مرگ مرا از شوخى و كارهاى بيهوده باز مى دارد،ولى عمرو عاص را فراموشى آخرت از سخن حق باز داشته است، با معاويه بيعت نكرد مگر بدان شرط كه به او پاداش دهد، و در برابر ترك دين خويش، رشوه اى تسليم او كند.
*****************
خدا شناسى
و گواهى مى دهم كه خدايى نيست جز خداى يكتا،آغاز، اوست كه پيش از او چيزى نيست، و پايان همه اوست كه بى نهايت است.پندارها براى او صفتى نمى توانند فراهم آورند، و عقلها از درك كيفيّت اودرمانده اند، نه جزئى براى او مى تواند تصوّر كرد و نه تبعيض پذير است، ونه چشمها و قلبها مى توانند او را به درستى فرا گيرند.
*****************
ضرورت پند پذيرى
اى بندگان خدا از عبرتهاى سودمند پند پذيريد، و از آيات روشنگر عبرت آموزيد. و از آنچه با بيان رسا شما را ترسانده اند، بپرهيزيد،و از ياد آورى ها و اندرزها سود ببريد، آن چنان كه گويا چنگال مرگ در پيكرشما فرو رفته، و رشته آرزوها و دلبستگى ها قطع گرديده و سختى هاى مرگ وآغاز حركت به سوى قيامت به شما هجوم آورده است.آن روز كه «همراه هر كسى گواه و سوق دهنده اى است»، سوق دهندهاى كه تاصحنه رستاخيز او را مى كشاند، و شاهدى كه بر اعمال او گواهى مى دهد.
******************
وصف بهشت
در بهشت، درجاتى از يكديگر برتر،و جايگاه هايى گوناگون و متفاوت وجود دارد كه نعمتهايش پايان ندارد، وساكنان آن هرگز خارج نگردند، ساكنان بهشت جاويد، هرگز پير و فرسوده نگردند،و گرفتار شدائد و سختى ها نخواهند شد.
***********************
حکمت ها
در دوستى با دوست مداراكن، شايد روزى دشمن تو گردد، و در دشمنى با دشمن نيز مدارا كن ، زيرا شايدروزى دوست تو گردد.
******************
مردم در دنيا دو دسته اند: يك دسته براى كسانى كه در دنيا براى دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستى هراسان ، و از تهيدستى خويش درامان است، پس زندگانى خود را در راه سود ديگران از دست مى دهد.
و ديگرى آن كه در نيا براى آخرت كار مى كند، و نعمت هاى دنيا نيز بدون تلاشبه او روى مى آورد، پس بهرة هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مى گردد، و با آبرومندى در پيشگاه خدا صبح مى كند، و حاجتى را از خدا در خواست نمى كند جز آن كه روا مى گردد.
*******************
همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامى نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموالمسلمانان، كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان ، تقسيم كرد، و غنيمت جنگى كه آن را به نيازمندانش رساند، و خمس كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات ، كه خداوند راه هاى بخشش آن را مشخص فرمود. و زيور آلات وزينت كعبه از اموالى بودند كه خدا آن را به حال خود گذاشت ، نه از روى فراموشى آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حالخ ود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را به حال خود واگذاشتند.
*******************
دو نفر دزد را خدمت امامآوردند كه از بيت المال دزدى كرده بودند، يكى برده مردم، و ديگرى برده اى جزو بيت المال بود، امام فرمود
برده اى كه از بيت المال است حدى بر او نيست، زيرا مال خدا مقدارى از مال خدا را خورده است، اما ديگرى بايد حد دزدى با شدت بر او اجرا گردد (سپس دستراست او را بريد).
*******************
اگر از اين فتنه ها و لغزشگاه با قدرت بگذرم، دگرگونى هاى بسيار پديد مى آورم.
****************
ومن الله توفیق
التماس دعا
جمع بندی برنامه هفته پنجاه و پنجم
بسم الله الرحمن الرحیم
جمع بندی برنامه هفته پنجاه و پنجم
جمع بندی برنامه هفته پنجاه و پنجم
ادامه خطبه83 و خطبه 84و خطبه 85
حکمت268 و269 وح270 و271 و272
*********************
پند آموزى از گذشتگان
اى بندگان خدا كجا هستند آنان كه ساليان طولانى در نعمتهاى خدا عمر گذراندند تعليمشان دادند و دريافتند،مهلتشان دادند و بيهوده روزگار گذراندند از آفات و بلاها دورشان داشتند امافراموش كردند، زمانى طولانى آنها را مهلت دادند، نعمتهاى فراوان بخشيدند،از عذاب دردناك پرهيزشان دادند،
و وعدهه ايى بزرگ از بهشت جاويدان به آنها دادند.اى مردم از گناهانى كه شما را به هلاكت افكند، از عيبهايى كه خشم خدا رادر پى دارد، بپرهيزيد. دارندگان چشمهاى بينا، و گوشهاى شنوا، و سلامت وكالاى دنيا آيا گريزگاهى هست يا رهايى و جاى امنى، پناهگاهى و جاى فرارىهست آيا باز گشتى براى جبران وجود دارد نه چنين است پس كى باز مىگرديد به كدام سو مى رويد و به چه چيز مغرور مى شويد همانا بهره هر كدام از شما زمينبه اندازه طول و عرض قامت شماست، آنگونه كه خاك آلوده بر آن خفته باشد. اى بندگان خدا هم اكنون به اعمال نيكو پردازيد، تا ريسمانهاى مرگ بر گلوىشما سخت نشده، و روح شما براى كسب كمالات آزاد است،و بدنها راحت، و در حالتى قرار داريد كه مى توانيد مشكلات يكديگر را حل كنيد. هنوز مهلت داريد، و جاى تصميم و توبه و باز گشت از گناه باقى ماندهاست. عمل كنيد پيش از آن كه در شدّت تنگناى وحشت و ترس و نابودى قرار گيريد، پيش از آن كه مرگ در انتظار مانده، فرارسد، و دست قدرتمند خداى توانا شما را برگيرد.
********************
ويژگيهاى امام على عليه السّلام:
آگاه باشيد به خدا سوگند كه ياد مرگ مرا از شوخى و كارهاى بيهوده باز مى دارد،ولى عمرو عاص را فراموشى آخرت از سخن حق باز داشته است، با معاويه بيعت نكرد مگر بدان شرط كه به او پاداش دهد، و در برابر ترك دين خويش، رشوه اى تسليم او كند.
*****************
خدا شناسى
و گواهى مى دهم كه خدايى نيست جز خداى يكتا،آغاز، اوست كه پيش از او چيزى نيست، و پايان همه اوست كه بى نهايت است.پندارها براى او صفتى نمى توانند فراهم آورند، و عقلها از درك كيفيّت اودرمانده اند، نه جزئى براى او مى تواند تصوّر كرد و نه تبعيض پذير است، ونه چشمها و قلبها مى توانند او را به درستى فرا گيرند.
*****************
ضرورت پند پذيرى
اى بندگان خدا از عبرتهاى سودمند پند پذيريد، و از آيات روشنگر عبرت آموزيد. و از آنچه با بيان رسا شما را ترسانده اند، بپرهيزيد،و از ياد آورى ها و اندرزها سود ببريد، آن چنان كه گويا چنگال مرگ در پيكرشما فرو رفته، و رشته آرزوها و دلبستگى ها قطع گرديده و سختى هاى مرگ وآغاز حركت به سوى قيامت به شما هجوم آورده است.آن روز كه «همراه هر كسى گواه و سوق دهنده اى است»، سوق دهندهاى كه تاصحنه رستاخيز او را مى كشاند، و شاهدى كه بر اعمال او گواهى مى دهد.
******************
وصف بهشت
در بهشت، درجاتى از يكديگر برتر،و جايگاه هايى گوناگون و متفاوت وجود دارد كه نعمتهايش پايان ندارد، وساكنان آن هرگز خارج نگردند، ساكنان بهشت جاويد، هرگز پير و فرسوده نگردند،و گرفتار شدائد و سختى ها نخواهند شد.
***********************
حکمت ها
در دوستى با دوست مداراكن، شايد روزى دشمن تو گردد، و در دشمنى با دشمن نيز مدارا كن ، زيرا شايدروزى دوست تو گردد.
******************
مردم در دنيا دو دسته اند: يك دسته براى كسانى كه در دنيا براى دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستى هراسان ، و از تهيدستى خويش درامان است، پس زندگانى خود را در راه سود ديگران از دست مى دهد.
و ديگرى آن كه در نيا براى آخرت كار مى كند، و نعمت هاى دنيا نيز بدون تلاشبه او روى مى آورد، پس بهرة هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مى گردد، و با آبرومندى در پيشگاه خدا صبح مى كند، و حاجتى را از خدا در خواست نمى كند جز آن كه روا مى گردد.
*******************
همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامى نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموالمسلمانان، كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان ، تقسيم كرد، و غنيمت جنگى كه آن را به نيازمندانش رساند، و خمس كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات ، كه خداوند راه هاى بخشش آن را مشخص فرمود. و زيور آلات وزينت كعبه از اموالى بودند كه خدا آن را به حال خود گذاشت ، نه از روى فراموشى آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حالخ ود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را به حال خود واگذاشتند.
*******************
دو نفر دزد را خدمت امامآوردند كه از بيت المال دزدى كرده بودند، يكى برده مردم، و ديگرى برده اى جزو بيت المال بود، امام فرمود
برده اى كه از بيت المال است حدى بر او نيست، زيرا مال خدا مقدارى از مال خدا را خورده است، اما ديگرى بايد حد دزدى با شدت بر او اجرا گردد (سپس دستراست او را بريد).
*******************
اگر از اين فتنه ها و لغزشگاه با قدرت بگذرم، دگرگونى هاى بسيار پديد مى آورم.
****************
ومن الله توفیق
التماس دعا