تفسير" اولوا النهى"--------معنى دو سجده در هر ركعت از نماز

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوره طه
الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَ سَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتىَ‏(53)
كلُُواْ وَ ارْعَوْاْ أَنْعَامَكُمْ إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لّأُِوْلىِ النُّهَى‏(54)
هم خودتان بخوريد و هم چهارپايانتان را در آن به چرا بريد! مسلّماً در اينها نشانه‏هاى روشنى براى خردمندان است! (54)
ما شما را از آن [زمين‏] آفريديم و در آن بازمى‏گردانيم و بار ديگر (در قيامت) شما را از آن بيرون مى‏آوريم! (55)
3- در تفسير" اولوا النهى" در حديثى كه در اصول كافى از پيامبر ص نقل شده است چنين مى‏خوانيم:
ان خياركم اولوا النهى، قيل يا رسول اللَّه تفسير نمونه، ج‏13، ص: 225
و من اولوا النهى؟ قال هم اولوا الاخلاق الحسنة و الاحلام الرزينة وصلة الارحام و البررة بالامهات و الآباء، و المتعاهدين للفقراء و الجيران و اليتامى و يطعمون الطعام و يفشون السلام فى العالم، و يصلون و الناس نيام غافلون:
" بهترين شما اولوا النهى (صاحبان انديشه‏هاى مسئول) است، از پيامبر ص پرسيدند اولوا النهى كيانند؟ فرمود: آنها كه داراى اخلاق حسنه و عقلهاى پر وزن هستند، داراى صله رحم و نيكى به مادران و پدران كمك كننده به فقيران و همسايگان نيازمند و يتيمان، آنها كه گرسنگان را سير مى‏كنند، صلح در جهان مى‏گسترانند، همانها كه نماز مى‏خوانند در حالى كه مردم خوابند". «1»
و در حديث ديگرى از امير مؤمنان على ع چنين نقل شده كه شخصى از آن بزرگوار از معنى دو سجده در هر ركعت از نماز سؤال كرد، امام فرمود:
معنى سجده نخستين هنگامى كه سر به زمين مى‏گذارى آنست كه پروردگارا من در آغاز از اين خاك بودم، و هنگامى كه سر برمى‏دارى مفهومش اين است كه مرا از اين خاك بيرون فرستادى، و مفهوم سجده دوم اين است كه مرا به اين خاك باز مى‏گردانى، و هنگامى كه سر از سجده دوم برمى‏دارى مفهومش اين است كه تو بار ديگر مرا از خاك، مبعوث خواهى كرد. «2»
__________________________________________________
(1) اصول كافى جلد دوم باب المؤمن و علاماته و صفاته حديث 32.
(2) بحار الانوار چاپ جديد ج 85 صفحه 132.
تفسير نمونه، ج‏13، ص: 226
 
بالا