تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت

تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت


  • مجموع رای دهندگان
    103

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهمترین مشکلات فلر چیست ؟

فلر ها حجم بسیار زیادی از گاز را در مدت کوتاهی به سوی اتمسفر رها می سازند ؛ این امر زمینه را برای ایجاد اغتشاشات جوی فراهم می سازد . از طرفی به دلیل عدم وجود زمان کافی در فرآیند احتراق ؛ گاز های نسوخته زیادی از فلر وارد محیط زیست می شود.نامشخص بودن راندمان فلر ها از مهمترین مشکلات می باشد و تحقیقات انجام شده تا به حال نشان می دهد حجم ترکیبات بالقوه سمی آزاد شده از احتراق ناقص بسیار بیش از حد انتظار است. فلر همچنین در ایجاد مشکلات زیست محیطی مانند نابودی منابع ؛ ایجاد گرمایش جهانی و بارانهای اسیدی نقش قابل توجهی دارد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا کارخانه ها فلر دارند ؟

فلرها برای حفاظت از تجهیزات و شاغلین موجود در کارخانه و دور نمودن گاز های مضر از محیط صنعتی طراحی شده اند.طراحی فلر ها به منظور حفاظت از سایر تجهیزات جانبی کارخانه offsite نمی باشد. در واقع فلر یک وسیله ایمنی است که کارخانه را از عواقب گاز های مازاد نجات می دهد.این گاز های مازاد که به دلایل متعددی در کارخانه تولید می شوند می توانند از عوامل انفجار باشند.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا از فلر ها بوی نامطبوع متصاعد می شود ؟

گاز های متنوعی از فرآیندفلر آزاد می شود . اگر احتراق در فلر کامل باشد فقط بخارات آب ؛ دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد به عنوان محصولات احتراق تولید خواهد شد.اما واقعیت آنست که کنترل احتراق گازها در نوک فلر امکان پذیر نبوده ؛ از این رو غیر از ترکیبات مذکور ؛ گاز های دیگری نیز تولید می شود. ( لازم به ذکر است کنترل احتراق گاز ها فقط در سطح آزمایشگاهی امکان پذیر است ).گاز های دی اکسید گوگردSO2 و سولفید هیدروژن H2S عامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در فلر ها می باشد.
SO2 گاز بی رنگ با بوی بد است ؛ این گاز سیستم تنفسی را تحریک کرده و حتی می تواند منجر به برونشیت و آسم نیز گردد. قرار گرفتن یک خانم باردار به طور متوالی در معرض این گاز باعث خواهد شد نوزاد او پس از تولد مبتلا به آسم باشد.
H2S ماده شیمیایی بسیار خطرناک با بوی تخم مرغ فاسد است ؛ بر طبق کتاب راهنمای سولفید هیدروژن که توسط کمیته ایمنی شرکت شل در دسامبر 1986 منتشر شده است:
" مهمترین آسیب H2S توانایی این گاز در ایجاد مرگ ناگهانی برای کسی است که مدت طولانی در معرض غلظت بالایی از این گاز قرار گیرد. "
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه مواردی را کارخانه ها باید هنگام فلر نمودن گزارش دهند ؟

در کشورهای پیشرفته ؛ کارخانه ها قبل از فلر نمودن گازها موظف هستند مجوزهای خاصی را از سازمان های دولتی دریافت نمایند. برای این منظور آنها باید اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ فلر نمودن ؛ طول زمان این رویداد ؛ ترکیب گازهای آزاد شده از فلر ؛ تخمینی از دبی و تقریبی از غلظت آلاینده های ناشی از فلر نمودن گازها در سطح زمین را در اختیار سازمانهای دولتی قرار دهند.به عنوان نمونه در کالیفرنیا ؛ پالایشگاه ها موظفند میزان دبی گازهای ارسالی به فلر و همچنین نوار ویدیویی احتراق آن را در اختیار سازمانهای دولتی قرار دهند. مهمترین دلیل انجام این فعالیت حوادث احتمالی ناشی از گاز سولفید هیدروژن می باشد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
Maximum Ground Level Concentration of flammable gas,

C = 0.23 x Q / (U x H'[SUP]2[/SUP])


where
C = Flammable gas concentration (g/m[SUP]3[/SUP])
Q = Mass flow of flammable gas (g/s)
U = Wind speed (m/s)
H' = Effective height (m)

Effective flare height can be determined with

H' = H[SUB]s[/SUB] + 3 d[SUB]s[/SUB] V[SUB]ex[/SUB] / U
where
H[SUB]s[/SUB] = Flare stack height (m)
d[SUB]s[/SUB] = Flare tip diameter (m)
V[SUB]ex[/SUB] = Exit velocity (m/s)
U = Wind velocity (m/s)

Concentration conversion g/m[SUP]3[/SUP] to ppm,

[C in ppm] = [C in mg/m[SUP]3[/SUP]] x 24.45 / MW

where
[C in ppm] = Concentration in ppm
[C in g/m[SUP]3[/SUP]] = Concentration in mg/m[SUP]3[/SUP]
MW = Gas molecular weight

Example
Estimate the maximum ground-level concentration, C, if a flammable gas is accidentally released unburned from a flare, if the release rate to the atmosphere, Q, is 25,200 g/s, the exit
velocity is 83.8 m/s, and flare tip diameter is 0.46 m. The flare stack height is 61 m. Assume that the wind speed 3.1 m/s. The molecular weight of the gas is 54.

H' = H[SUB]s[/SUB] + 3 d[SUB]s[/SUB] V[SUB]ex[/SUB] / U
H' = 61 + 3 (0.46) (83.8 / 3.1)
H' = 98.3 m

C = 0.23 x Q / (U x H'[SUP]2[/SUP])
C = 0.23 x 25200 / (3.1 x 98.3[SUP]2[/SUP])
C = 0.193 g/m[SUP]3[/SUP]

[C in ppm] = [C in mg/m[SUP]3[/SUP]] x 24.45 / MW
[C in ppm] = 0.193 x 1000 x 24.45 / 54
[C in ppm] = 87.6 ppm
:biggrin:
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]
همه اطلاعات یک جا برای شما.......

آشنايي با پروژه ۳۰۰ ميليون دلاري آماك در جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه
[/h]
جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه نفت و استفاده از آن، يكي از دغدغه‌هاي اصلي صاحب‌نظران و كارشناسان حوزة نفت و گاز مي‌باشد. آلودگي‌هاي شديد زيست محيطي سوزاندن اين گازها و از دست دادن فرصت‌هاي اقتصادي قابل توجه, از مهمترين علل اين دغدغه‌ها و نگرانيها است. طرح آماك كه مربوط به انتقال و تصفية گازهاي همراه در خوزستان مي­باشد، حركتي جهت جلوگيري از سوزاندن اين گازها و بهره‌گيري از آن مي‌باشد. در اين راستا, با مهندس سيد موسي آقايي لنكراني مدير پروژه آماك از شركت ايريتك كه يكي از پيمانكاران اين طرح مي­باشد, به گفتگو پرداختيم تا از نحوة انجام اين طرح‌ و ميزان پيشرفت آن اطلاع حاصل نماييم:

=ضمن تشكر از شما, لطفاً توضيحاتي در مورد گازهاي همراه سوزانده شده در خوزستان و ارتباط پروژه آماك با اين مسأله ارائه فرماييد.

در شهر اهواز، دو مخزن زيرزميني بزرگ نفتي به نامهاي آسماري و بنگستان وجود دارد كه تاريخ بهره­برداري از آنها به دوره قبل از انقلاب باز مي­گردد. لايه آسماري در اهواز داراي گاز همراه شيرين بدون دي اكسيد گوگرد و لايه بنگستان داراي گاز همراه ترش مي­باشد كه حاوي مقدار نسبتاً زيادي دي اكسيد گوگرد است.

در اغلب كشورها, گازهاي همراه نفت فاقد دي اكسيد گوگرد, مورد استفاده قرار مي­گيرند, اما در لايه­ هايي كه گاز همراه آنها ترش مي­باشد، اين گاز سوزانده شده و از بين مي­رود. اين عمل موجب آلودگي بسيار زيادي در محيط­ زيست شده, به نحوي كه امروزه سازمان ملل در مورد سوزاندن گازهاي همراه به رايزني دايم با برخي كشورها مانند، نيجريه، امارات، اندونزي و ايران مجبور شده است.

ما از همان ابتداي بهره­برداري نفت از مخازن نفت خود، در هفت نقطه كه واحدهاي توليدي قرار داشتند, گازهاي همراه را مي­سوزانديم. اين نقاط توليدي عبارت بود از شمال اهواز يا "ايستگاه اهواز شماره 3"، داخل شهر اهواز يا "ايستگاه اهواز 2" ,جنوب غرب آب‌تيمور، مناطقي بنام "كوپال" و "مارون" درجاده ماهشهر و دو منطقه ديگر به نامهاي "اهواز 1 "و منصوري كه گازهاي لايه بنگستان در آنها سوزانده مي­شد. در حال حاضر روزانه 240 ميليون فوت مكعب گاز همراه در اين مناطق سوزانده مي­شود كه در نتيجه آن, روزانه 7500 تن مواد آلاينده وارد محيط اطراف مي­گردد.

بحث جمع­آوري گازهاي همراه قبل از انقلاب مطرح گرديد و پس از پيروزي انقلاب گسترش يافت و به صورت جدي پيگيري شد. سرانجام با تمهيداتي كه انديشيده شد, در سال 1378 طرح جمع­آوري اين گازها به صورت بيع متقابل به مناقصه گذاشته شد. پس از برگزاري اين مناقصه در سال 1379, اين پروژه به كنسرسيومي متشكل از دو شركت ايريتك و ايراسكو داده مي­شود .

ايريتك شركت مهندسي ايراني با سابقه­اي طولاني و ايراسكو نيز شركتي است كه تمام سهام آن متعلق به ايران بوده و در ايتاليا به ثبت رسيده است. طرح آماك از ده پروژه تشكيل شده است كه از طريق هفت ايستگاه تقويت فشار, گازهاي همراه را جمع­آوري نموده و در سه شبكه به پالايشگاه منتقل مي­سازد كه طي عمل شيرين‌سازي در پالايشگاه ، 210 ميليون فوت مكعب گاز شيرين استحصال مي­گردد. همچنين حدود 4 هزار بشكه مايعات گاز شيرين نيز محصول ديگر اين پالايشگاه مي­باشد. باقي­مانده اين گاز كه گاز اسيدي نام دارد, حدود 17 ميليون فوت مكعب بوده و حاوي 25 درصد دي­ اكسيد گوگرد مي­باشد كه به پالايشگاه رازي منتقل شده و در آنجا سولفورزدايي مي­شود. اين گاز اسيدي, بسيار خطرناك است و ظرف چند ثانيه افرادي را كه در معرض آن قرار گيرند, دچار خفگي مي­نمايد. لذا يكي از مشكل­ترين مراحل كار انتقال اين گاز به پالايشگاه رازي مي­باشد. در پالايشگاه رازي طي عمل سولفورزدايي، گوگرد حاصله به عنوان محصول مورد استفاده قرار گرفته و باقي­مانده نيز خارج مي­گردد.

=لطفا در زمينه پروژه­هاي موجود در اين طرح و ميزان پيشرفت آنها توضيحات لازم را ارائه فرماييد؟

طرح آماك از ده پروژه تشكيل شده كه اين ده پروژه عبارتند از هفت ايستگاه تقويت فشار، يك پالايشگاه، مجموعه خطوط انتقال گاز به طول 270 كيلومتر و مجموعه­اي از خطوط انتقال نيرو و پستهاي برق به طول 100 كيلومتر خط انتقال و سه ايستگاه پست برق. مجموع اين پروژه‌ها به­عنوان طرح آماك تحت اجرا مي­باشد.

اين طرح از 7 خردادماه 1379 تنفيذ شده و به ما تحويل داده شد. در حال حاضر, در بخش مهندسي بالاي 90 درصد پيشرفت كار داشتيم و كار را تقريباً به اتمام رسانده­ ايم. در بخش تداركات تمامي اقلام تحت سفارش قرار گرفته كه بخش اعظمي از آن تهيه شده و نصب گرديده و يا در حال نصب مي­باشد. در بخش اجرا كه قسمت انتهايي كار مي­باشد، پروژه حدود 60 درصد پيشرفت داشته است.

از خصوصيات مهم اين پروژه علاوه بر وسعت, اجراي آن به­صورت EPC است. بدين معني كه ما در اين پروژه, مهندسي، تداركات و اجرا را همزمان دنبال مي­كنيم. اين پروژه با توجه به موارد اشاره شده و نقدينگي بالغ بر 300 ميليون دلار يكي از بزرگترين پروژه­هايي است كه صنعت نفت آن را به بخش داخل واگذار نموده است. از اين رو, رسالتي براي خود قائل هستيم كه اين پروژه را به طور صحيح و به موقع به پايان برسانيم. چرا كه مي­دانيم شركتهايي مانند شل و آجيپ منتظر پايان كار هستند, تا به ميزان توانايي بخش داخل در انجام طرحهاي بزرگ پي‌ببرند. در حال حاضر ما در مجموع بيش از 70 درصد در كل طرح پيشرفت كرده­ ايم و قسمت‌هاي سخت آن را پشت سر گذاشته­ايم. ان شاءا... طبق برنامه اين طرح، حدود 7 الي هشت ماه ديگر به طور كامل به نتيجه خواهيم رسيد. در حال حاضر گازهاي همراه مذكور, در حال سوختن مي­باشند، اما طبق برنامه­ريزي ما در بهمن ماه, اين گازها تحويل گرفته مي­شود. در ابتدا ايستگاه­هاي تقويت فشار و در مرحله بعد پالايشگاه راه­ اندازي خواهد شد.


=آيا در چنين پروژه­ بزرگي كه بطور كامل در اختيار پيمانكار داخلي مي­باشد؛ مديريت پروژه كه يكي از چالشهاي كشور در طرح­هاي بزرگ مي­باشد, به نحو مطلوبي انجام شده است؟

اين مسأله بايد از بيرون مورد قضاوت قرار گيرد. اين پروژه در ابتدا جهت تنفيذ با 9 ماه و 10 روز تاخير مواجه بود. اين امر بدليل اختلاف نظر بين شركت نفت و بانك مركزي صورت پذيرفت. بالاخره بانك مركزي, شركت نفت را مجاب كرد كه قرارداد را جهت تاييد به بانك برگرداند. پس از آن نيز در يك دوره جهت بررسي و تاييد مهندسي پايه صورت پذيرفته به‌وسيله كارفرما به دنبال انتخاب مشاور بوديم. زيرا اگر ما تنها، تاييديه كارفرما را قبول مي­كرديم مسئوليتهاي بعدي كار را مي­بايست به گردن مي­گرفتيم. ما يك شركت فرانسوي را مامور اين كار كرديم كه اين انتخاب مدتي به طول انجاميد. اين مسائل, پروژه را با يازده ماه تاخير روبرو ساخت. در حين انجام پروژه در قسمت گاز اسيدي نيز, طرحي مطرح شد كه طي آن با قرار دادن يك واحد بازيافت سولفور در پالايشگاه خود، از فرستادن گاز اسيدي به پالايشگاه رازي خودداري كنيم كه مدتي نيز به بررسي اين مسأله پرداخته شد. چنانچه از اين تاخيرات صرف نظر كنيم, ساير فعاليتها در موعد مقرر صورت پذيرفته است. ما اين رسالت را براي خود قائليم اين طرح را به موقع به پايان برسانيم. روز اولي كه بنده اين قرارداد را امضا كردم مدير آجيپ نزد بنده آمد تا بنا بر گفته خود او، فرد ايراني را كه مسئوليت انجام اين كار را به عهده گرفته است ببيند. بنابراين ما به حساسيت و پيگيري شركت‌هاي بزرگ خارجي واقفيم و تمام تلاش خود را براي نشان دادن توان پيمانكاران و كارشناسان داخلي در انجام اين‌چنين پروژه­هاي بزرگي، به كار مي­بنديم.

=ما در كنار سوختن گازهاي همراه در خشكي و پروژه­ آماك، گازهاي همراه در سكوها و مناطق تحت بهره­برداري در دريا را مشاهده مي­كنيم كه به شدت سوزانده مي­شوند و بنا بر گفته مسئولان ذيربط برنامه­ريزي و سرمايه­گذاري جهت بهره­گيري از اين گازها به كندي صورت مي­پذيرد، دليل اين مسأله را چگونه ارزيابي مي­نمائيد؟

مسأله سوزاندن گازهاي همراه, يكي از آلوده­ كننده­ ترين عوامل محيط زيست مي­باشد. علاوه بر اين, استفاده از گازهاي همراه از لحاظ اقتصادي بسيار پرصرفه مي­باشد. ما كلاً در اين پروژه بالغ بر 300 ميليون دلار سرمايه­ گذاري نموده­ ايم كه تنها فروش گاز شيرين و LPG حاصل از آن ظرف كمتر از 2 سال كل سرمايه­ گذاري را باز مي­گرداند. لذا من هيچ دليلي نمي­بينم كه شركت ملي نفت در اين زمينه تعلل به خرج دهد. چنانچه مسأله تنها آلودگي محيط زيست بود و سرمايه هزينه شده، بازگشتي نداشت, اين مسأله تا حدي قابل قبول بود. اما اين پروژه، بسيار اقتصادي، پرصرفه و درآمدزا مي­باشد. از اين رو بنده هيچ درنگي را در اين مورد جايز نمي­دانم.

=در جمع­ آوري گازهاي همراه, استفاده از چه تكنولوژي­ها و چه تجهيزاتي مطرح مي­باشد. آيا در زمينه بدست آوردن اين تكنولوژي و تجهيزات با مشكل خاصي روبرو بوديد؟

در زمينه استفاده از گاز ترش مسأله خورندگي و ايمني مطرح مي­باشد. تنها راهي كه مي­توان اين گاز را به صورت ايمن انتقال داد, خشك كردن آن به طور كامل مي­باشد. امروزه تكنولوژي خشك كردن گاز در دنيا موجود بوده و دست­يابي به آن چندان پيچيده و سخت نمي­باشد. در هر كدام از اين ايستگاهها، حجم گازي كه گرفته
مي­شود، تقويت فشار شده و خشك مي­گردد. در پالايشگاه نيز تكنولوژي آمين جهت جداسازي دي­ اكسيد گوگرد از گاز, گرچه از نظر مهندسي، ساخت و نصب مقداري پيچيدگي دارد, اما در دسترس مي­باشد.

تنها مشكل، حمل گاز اسيدي مي­باشد كه دقت زيادي نياز دارد و مستلزم خشك كردن از طريق غربالهاي مولكولي است. غربالهاي مولكولي نيز امروزه در دنيا براحتي قابل حصول مي­باشد. در كنار اين مسائل ما بر روي اين طرح مطالعات كامل HAZOP را انجام داديم كه براي اولين بار در ايران صورت مي­پذيرفت. ما در اين كار از يك شركت كانادايي كمك گرفتيم تا دقتهاي لازم در كار صورت پذيرد و در حين انجام عمليات بهره­ برداري هيچگونه خطري ايجاد نشود. كمپرسورهاي مورد نياز نيز تحت يك مناقصه در يك شرايط مناسب رقابت بين چندين شركت آلماني، ايتاليايي و فرانسوي از فرانسه خريداري شد كه خريد مناسب و خوبي بود.
=طرح آماك علاوه بر اينكه يك پروژه بزرگ است، توسط پيمانكاران داخلي در حال انجام مي­باشد كه شرايط مناسبي را جهت استفاده از توان سازندگان داخلي فراهم ساخته است، لطفاً ميزان استفاده از اين توان را در پروژه آماك بيان نماييد؟

¡ما بنا بر پيش­بيني, سهمي به ميزان 65 ميليون دلار براي ساخت بخش داخلي قرار داده بوديم كه در حال حاضر به 85 ميليون دلار رسيده است و در تمامي طرح تا آنجا كه امكان داشته، از بخش خارجي كاسته و استفاده از توان بخش داخلي را افزايش داده­ايم. ولي متاسفانه, يكي از دلايل عمده تاخير در انجام پروژه, همين استفاده از توان بخش داخلي است. توليد تجهيزاتي از قبيل مخزن، بويلر، كولرهاي هوايي و از اين دست، اقلامي هستند كه ما ساخت آنها را به بخش داخلي واگذار كرده­ايم. اما متاسفانه اين مساله به يك بحران در پروژه­هاي ما تبديل شده است. عدم توجه آنها به تعهدات خود عامل اصلي اين نارضايتي است. اول اينكه, به لحاظ قيمت تمام شده در برخي موارد اشاره شده، سازندگان داخلي تفاوتي با خارجي­ها ندارند و در برخي موارد, حتي قيمت تمام شده آنها بالاتر از سازندگان خارجي است. به لحاظ اجراي تعهد، از بعد زمان نيز, سازندگان ايراني به هيچ عنوان به مسأله تحويل كار در زمان مقرر توجه ندارند. بنده فكر مي­كنم قبل از اينكه دولت تا اين حد به صاحبان پروژه­ها فشار وارد كند كه بخشي از كار خود را به سازندگان داخلي واگذار نمايند، بخشهاي داخلي را وادار نمايد تا به تعهدات خود عمل كنند. در گذشته بنده اين حرف را زده­ام و اكنون نيز تكرار مي­كنم كه صنايع داخلي را با زير چادر اكسيژن بردن نمي­توان تقويت كرد. به نظر من, سازندگان داخلي بايد در عرصه آزاد رقابت صحيح و واقعي قرار گيرند.

سابقاً قيمتهاي داخلي ما پايين بود و برخي بدليل مسائل اقتصادي، صنايع داخلي را ترجيح مي­دادند، اما امروزه آن دوره تمام شده و بجز سوخت و چند عامل ديگر، قيمتهاي داخلي چندان با خارج از كشور تفاوت نمي­كند. در صنعت نيز همين گونه است، شيرآلات، مخازن و تجهيزاتي كه در خارج از كشور ساخته مي­شود, در برخي موارد بسيار ارزانتر از نوع داخلي مي­باشند. با توجه به اينكه چنين امتيازي در حال حاضر از بين رفته، صنايع داخلي بايد بيدار گردند و جوانب امر را به دقت بررسي نمايند و گرنه در آينده­اي نه چندان دور رو به فنا خواهند رفت.

كيفيت پايين، قيمتهاي زياد و عدم ايفاي تعهدات در اين صنعت امري بسيار وحشتناك مي­باشد. دولت در شرايط امروز به جاي تبليغ در اين زمينه كه كار خود را به داخل واگذار كنيد، مي­بايست شركتهاي موفقي را كه به تعهدات خود عمل نموده و كيفيت و استانداردهاي بين­المللي را رعايت مي­كنند، تشويق كرده و تسهيلاتي را براي آنان فراهم سازد. در شرايط كنوني، با شعارهايي نظير خوداتكايي و ارجاع ساخت به­ داخل و بدون برنامه نمي­توان كارها را پيش برد. زيرا براي بسياري از سازندگان داخلي مسأله زمان مطرح نبوده و حتي از ارائه يك برنامه ساده جهت انجام پروژه خود عاجز مي­باشند. اين مسأله در مورد شركتهايي كه با دولت در ارتباط هستند, بيشتر مي­­باشد. لذا به جاي تنها شعار دادن و حرف زدن مي­بايست فكر كرد و تصميماتي اتخاذ كرد كه هم سازندگان داخلي از اين وضعيت خارج گردند و هم پروژه­هاي بزرگ و ملي در هر حوزه صنعت با مشكل روبرو نشوند.

دوستان مطالب مربوط به سال 89 است!!!!
بهتره بریم دنبال طرح ببینیم به کجا رسیدن....

 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خسته شدم برم بخوابم که کمر درد گرفتم دیگه....
دوستان با حوصله همه ی متن رو بخونین لطفا":evil::evil:
 

aznavarta

اخراجی موقت
خسته شدم برم بخوابم که کمر درد گرفتم دیگه....
دوستان با حوصله همه ی متن رو بخونین لطفا":evil::evil:


اقا دستت درد نکنه

یادم باشه یک لوح تقدیر طلبت حتما برات تهیه میکنم توی سوابق کاری خیلی به دردت میخوره!
داری زحمت میکشی!

فلر چیست ؟
لغت فلر برای توصیف یک شعله بی حفاظ ( باز ) که گازهای مازاد را می سوزاند به کار برده می شود. این پدیده معمولا " در تأسیسات نفتی نظیر تأسیسات بالا دستی نفت ؛ پالایشگاه ها و صنایع پترو شیمیایی و همچنین در واحد های شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می افتد. لازم به ذکر است حجم فلر در تأسیسات بهره برداری نفت و گاز به نسبت پالایشگاه ها بیشتر است . همچنین برخی از صنایع معدنی نیز در فر آیند های خود از سیستم فلر بهره می برند.
در واقع گازهای فلر هنگامی تولید می شوند که فر آیند ها عملکرد کاملی ندا شته باشند . عملکرد نامناسب می تواند درنتیجه کمبود سرویس دهی جانبی نظر برق یا بخار و یا به دلیل فعالیت های تعمیر و نگهداری در کارخانه باشد.


پس تا انجا که متوجه شدم اگر قبل از ساخت یک فرایند با عملکرد مناسب طراحی کنیم
فلر حذف و یا به حد اقل رسیده و بازده و عملکرد پالایشگاه و یا پتروشیمی کاهش پیدا میکند
 

aznavarta

اخراجی موقت
توی لاشه های نوشتارهای دوران پارینه سنگی در غارهای انجمن مهندسان ایران
یک نوشتاری اشاره شده به لینک زیر استخراج گردید که تعداد زیادی از فرایندهای مورد نیاز برای طراحی واحدهای پتروشیمی را را تامین خواهد کرد:

http://www.4shared.com/get/yoARcJ-N/Petroshimi.html


در ضمن با توجه به حملات هوائی و انفجارات اسمانی که از ناحیه مدیریت میم شیمی باشگاه مهندسان ایران صورت گرفته بود

زیر پروژه تحقیقاتی طراحی سوپر کامپیوتر که در طراحی فاز نهائی پالایشگاه به درد ما خواهد خورد
به دست متخصصی غیور ایران زمین بازسازی گردیده و در لینک زیر در دسترس قرار گرفت:

http://arman.ac.ir/forum/index.php?topic=8.0

تاپیک تولید هیدروژن نیز همان بازسازی گردیده و در لینک زیر در دسترس قرار گرفت:
امید واریم که بتوانیم بخشی از انرژی مورد نیاز پالایشگاه را با سوخت پاک هیدروژن تامین نمائیم:

http://arman.ac.ir/forum/index.php?topic=7.0

آرزو میکنیم که مدیران باشگاه مهندسین ایران هیچ وقت اهداف استراتژیک ما را برای بار چندم بمباران ننمایند
آمین یا رب العالمین!
 

aznavarta

اخراجی موقت
این هم واسه بخش تامین انرژی برق پاک بادی و خورشیدی برای قسمت پمپها و واحدهائی که میتوانند این این امکانات کار کنند:

========================
پکیج هیبرید پارسیان

این پکیج ها ترکیبی از توربین های بادی ، پانل های خورشیـدی و باتری است که در سیستـم‌های جـدا از شبکه و در مناطقی که پایداری و شدت موثر باد ثابت نیست استفاده ازآن ها توصیه می شود. در این پکیج ها برای ذخیره‌سازی انرژی از باتری استفاده می شود. پانل های خورشیدی درهنگام روشنایی روز، خود مولد برق بوده و علاوه بر کمک به تولید برق برای شارژ باتـریها و در زمان ضعف شدت باد ، جهت تولید انرژی برق مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین استفاده از پکیجهای بادی هیبرید براحتی ضرورت اتصال به شبکه و محدودیت های آن را از بین می برد.از مهمترین مزیت های این پکیج ها ، قابلیت ترکیب ظرفیت های مختلف توربین های بـادی با پـانل های خورشیـدی است که برای استفـاده از نیروی برق دائمی و مطمئن با توجه به شرایط جوی منطقه بکار می رود .

========
http://azenasanatparsian.com/index....05:1390-05-06-10-07-17&catid=9:news&Itemid=24

مقاله ای درباره طراحی قایق خورشیدی در شهر مریوان:
http://eng.ui.ac.ir/~jamshidi/f_boat_1.htm
 

aznavarta

اخراجی موقت
نرم افزار بر آورد هزینه های طراحی و ساخت کارخانه های شیمیائی و پتروشیمی و پالایشگاهی:


http://download1339.mediafire.com/xpw4sl22mhjg/dg77klnvawv2jvh/CAPCOST+ver+2.XLS


این نرم افزار توی سی دی کتاب تورتن است اینم کتابش:

http://www.pearsonhighered.com/pear...bn=0130647926&forced_logout=forced_logged_out


توضیحاتی از سایت دانشگاه ویسکونسین

http://software.cae.wisc.edu/package/capcost

پروژه های شیمیائی و پتروشیمی و نفتی که با این نرم افزار کار شده :

http://www.che.cemr.wvu.edu/publications/projects/index.php

فیلم های اموزشی کار با نرم افزار:

http://www2.cemr.wvu.edu/~wwwche/publications/processes/book/capcost1.html

اطلاعات جالبی درباره نرم افزار و اموزشهای مفید:

http://people.clarkson.edu/~wwilcox/Design/CAPCOST.htm

صفحه اصلی یکی از تحقیق کننده های نرم افزار:

http://people.clarkson.edu/~wwilcox


=======

شش گیگا بایت کتاب باشگاه مهندسان!

http://shop.www.www.iran-eng.ir/product.php?id_product=19
 
آخرین ویرایش:

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام رییس...
خواهش میکنم .... وظیفست...
اولن یه پیشنهاد....: هر روز از هر صفحه ی تاپیک یه کپی بردار که بعدا دستمون نره رو صفر:biggrin:
بعدشم چیزایی که گذاشتی واسه دانلود حجمشون بالاست و سرعت نت من نمیکشه...
چند روز دیگه میرم دانشگاه اونجا بیشتر میتونم همکاری کنم....
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رئیس ما تا حدود زیادی از بحث اصلیه پروژه فاصله گرفتیم....(پالایش نفت سنگین)
فرایند هایی که ما داریم بحثشان را میکنیم مربوط به بعد از پالایش نفت هستند...
تا اینجا رفته بودیم که نفت سنگین فشار بالا لازم داشت ولی ما دنبال روش نوینی برای پالایش نفت سنگین در فشار معمولی بودیم...
آیا روش جدیدی در دنیا آمده است؟؟؟
یا مثلا اگر خودمان روی این مقوله کار کنیم و با جابه جایی چند مرحله از فرایند ابتدا نفت را سبک کنیم بعد به برج بفرستیم میتوانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم؟؟
مثلا امکان این هست که به جای اینکه نفت سنگین رو به برج بفرستیم و ازش نفتای سنگین بگیریم و بعد نفتای سنگین رو در فرآیندهای ایزوماکس به بنزین تبدیل کنیم ،ابتدا نفت را به فرآیند های ایزوماکس بفرستیم و بعد محصول واحد ایزوماکس که سبکتر خواهد بود را به برج بفرستیم و بنزین از برج بگیریم؟؟؟
با توجه به اینکه برج ما بسیار بزرگ و ظرفیت بالایی دارد قطعا تولید بنزین افزایش میابد اگر شدنی باشد....؟؟؟؟؟؟
ولی واحد های ایزوماکس نیاز به راکتور های قوی دارد و بازهم ما نیاز به راکتور های بسیار عظیم داریم....ولی اگر از کاتالیزورهای بسیار قوی استفاده کنیم میتوانیم جای خالیه راکتور عظیم را پر کنیم....
و در این صورت تولید افزایش میابد....
اگه متوجه نشدی بگو تا دوباره دقیق تر بنویسم و بفرستم به میلت....
 
آخرین ویرایش:

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راه‌اندازی اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین جهان در خوزستان
معاون وزیر نفت از راه‌اندازی اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین جهان با تکنولوژی کاملا بومی در خوزستان خبر داد و گفت: در برنامه پنجم در مجموع 6 فن آوری صنعت پالایش نفت در ایران بومی سازی می‌شود.
محمدرضا مقدم در گفتگو با مهر با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه اجرای 6 پروژه تحقیقاتی با سرمایه گذاری 560 میلیارد ریال در بخش صنایع پالایش نفت در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، گفت: یکی از برنامه های کلیدی صنعت نفت تا سال 1394 غربالگری و اولویت بندی طرحهای پژوهشی و مطالعاتی در بخش پالایش، پخش نفت و فرآورده های نفتی تا پایان سال 1394 است.
معاون پژوهش و فنآوری وزیر نفت با تاکید بر اینکه بر این اساس تعداد طرحهای تحقیقاتی از 136 به 6 پروژه کاهش یافته است، تصریح کرد: پیش بینی می شود با اجرا و بومی سازی این 6 پروژه تحقیقاتی یک تحول قابل توجه در صنعت پالایش نفت خام ایران به وجود باید.

وی با یادآوری وجود ذخایر قابل توجه نفت خام سنگین و نیمه سنگین در ایران، اظهار داشت: از این رو دستیابی به تکنولوژی سبک سازی نفت خام و تبدیل نفت فوق سنگین به نفت سبک در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای اولین بار در جهان تکنولوژی سبک سازی نفت فوق سنگین در پالایشگاه نفت خوزستان مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: همچنین اجرای طرح شکست هیدروکربوری کاتالیست برای تولید محصولات و فرآورده هایی با ارزش افزوده بیشتر هم یکی از برنامه های اولویت دار در این بخش است.

مقدم با یادآوری اینکه قرار است این پروژه در طرح توسعه پالایشگاههای نفت شازند و اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های این پروژه کاهش میزان گوگرد در محصولات مختلف نفتی بوده به طوری که با اجرای آن میزان گوگرد به 10 تا 50 پی.پی.ام کاهش می یابد.

به گزارش مهر، در حال حاضر حجم ذخایر نفت قابل استحصال ایران بیش از 150 میلیارد بشکه برآورد می شود که حجم نفت خامهای سنگین و فوق سنگین قابل برداشت به بیش از 70 میلیارد بشکه رسیده است.

در سالهای اخیر با کاهش حجم ذخایر نفت سبک ایران، میزان ذخایر نفت سنگین و فوق سنگین کشور افزایش یافته است؛ به طوری که هم اکنون بسیاری از میادین نفت سبک همچون اهواز، مارون، آغاجاری، بی بی حکیمیه، گچساران، پازنان و رگ سفید در نیمه دوم عمر خود به سر می برند.(رنگ قرمز همشون گچسارانن:biggrin:)

افزایش هزینه تولید و بهره برداری، افت تولید سالانه 10 و تا 15 درصدی معادل 300 هزار بشکه در روز و کاهش ظرفیت تولید نفت خام کشور از مشکلات پیش روی برای توسعه میادین نفت سبک و قدیمی صنعت نفت به شمار می رود.

در سالهای اخیر سیاست شرکت ملی نفت ایران توسعه میادین نفت سنگین و فوق سنگینی همچون آزادگان، یادآوران، آزادگان شمالی، کوه موند، زاغه، فردوسی، بوشهر، بوشگان و کوه کاکی بوده است.

تاکنون ساخت پالایشگاه‌های نفت سنگین هرمز با ظرفیت 300 هزار بشکه، خوزستان با ظرفیت 180 هزار بشکه و استفاده از روشهای سبک سازی نفت سنگین در دستور کار وزارت نفت برای استفاده از ذخایر نفت سنگین قرار گرفته است.
 
آخرین ویرایش:

aznavarta

اخراجی موقت
سیستم مدیریت پروژه


بخش مدیریت و کنترل پروژه یکی از قسمتهای کلیدی هر پروژه به خصوص طراحی و ساخت پالایشگاه است

بدون مدیریت پروژه به مرور زمان انبوهی از اطلاعات جمع شده و به اصطلاح با سرریزی اطلاعات کنترل و مدیریت پروژه از دست خارج
و سر رشته کلام فرار میکند به نا کجا آباد

در دنیا سیستمهای مختلف مدیریت و کنترل پروژه وجود دارد

جدا از تکنیکهای کاربردی
و روشهای دستی کنترل پروژه

در طول دهه های اخیر نرم افزارهای قوی و قدرتمندی به کمک صنعت مدیریت پروژه شتافته اند

در سال 1381 در طول یک دوره شش ماهه که با گرد اوری
انواع نرم افزارهای مدیریت و کنترل پروژه برای مدیریت پروژه های عمرانی یکی از استانهای کشور جهت استقرار در استانداری
و مدیریت روی پروژه های عمرانی انجام گرفت

بیش از 50 نرم افزار مدییت پروژه از گوشه کنار جهان گرد اوری و بررسی گردیدند

این نرم افزارها بسته به امکاناتی مانند

1-
امکان کار تحت شبکه کامپیوتری و از راه دور
2-
امکان کار با سامانه توسط صدها نفر کارکنان پروژه
3-
امکان وارد کردن اطلاعات انبوهی از پروژه
4-
امکان استخراج اطلاعات و گزارش گیری بلا درنگ

مزایا و معایب خاص خودشان را دارند


فناوریهای به کار رفته در این نرم افزارها عمدتا
موارد زیر میباشند

1-
فناوری پی اچ پی
2-
فناوری جاوا
3-
فناوری جی اس پی
4-
فناوری ای اس پی
5-
فناوری کلاینت سرور

از میان فناوریهای فوق
فناوری اول در دنیا به دلیل سادگی کار و عدم ورود به پیچیدگیهای تولید و توسعه و یا اشکال زدائی
طرفداران زیادی در جهان دارد

فناوری سوم نیز از جهت کلان بودن و امکان خدمات دهی با چهار گزینه فنی که در بخش قبلی اشاره شد
مانند امکان کار تحت شبکه
امکان خدمات دهی به صدها نفر همزمان
امکان وارد کردن اطلاعات انبوه پروژه
امکان استخراج اطلاعات و گزارش گیری توسط مدیرات و سرعت بالا و غیره
مزیتهائی نسبت به سایر فناوریها دارد

گرچه در دنیا صاحب هر فناوری فوق فناوری خود را نسبت به دیگری برتر میداند
ولی نرم افزاری که در عمل مورد استفاده قرار میگیرد حرف اصلی را میزند

در بین دهها نرم افزار تست شده
گزینه دیگری نیز مد نظر قرار گرفت که ان
کاربران و مشتریانی بود که از نرم افزارهای مدیریت پروژه استفاده میکردند

همچنین هزینه نرم افزار و بهای تمام شده ان نیز مد نظر قرار گرفت

گزینه مهم دیگری که از همه مهمتر بود
سادگی کار با نرم افزار بود که بتوان به کارکنانی که اشنائی با سیستم مدیریت پروژه ندارند امکان ورود اطلاعات پروژه از گوشه کنار جهان
و اجرای پروژه را پیگیری نمود
که خاصیت استفاده تحت وب را داشته باشد
و برای نصب و راه اندازی روی کامپیوتر کارکنان و کارمندان نیاز به نصب نرم افزار خاصی نباشد


و نتیجه تحقیق به شرحح زیر بود

1-
نرم افزار
dotproject
نرم افزاری قوی با امکانات مدیریت کلان پروژه برای پروژه هائی است که حد اکثر کارکنان ان چند ده نفر
تا حد اکثر چند صد نفر میباشند
و پروژه کوچک و یا متوسط میباشد
که نسبت به نرم افزارهای مشابه مانند
نرم افزار پریماورا
نرم افزار مایکروسافت پروژه
وسایر نرم افزارهای ساده و کوچک مدیریت پروژه تحت وب
بهترین گزینه محسوب شد
ادرس سایت اصلی این نرم افزار در زیر امده است
dotproject.net


2-
در پروژه های بسیار بزرگ که همزمان هزاران کارمند به سامانه متصل هستند
و هر روز هزاران عملیان و اطلاعات وارد سامانه میشود
سامانه های کنترل پروژه کوچک نتیجه مناسبی نمیدهند
و پروژه باعث صدمه دیدن و تحمل خسارات زیادی میشود

در این نرم افزارها باید امکاناتی مانند پیاده سازی روی سوپرکامپیوتر
و یا کامپیوترهای مین فریم
و یا سرورهای قدرتمند و بزرگ فراهم باشد
و بتواند همزمان هزاران تراکنش کارکنان و مشتریان و پیمانکاران کوچک و بزرگ را اجرا نماید

یعنی کارفرما و پیمانکار اصلی و پیمانکاران جزء و احیانا مشتریان و تامین کنندگان مواد اولیه و خدمات دهندگان پروژه همگی بتوانند به قسمت
مربوط به خود مراجعه نموده عملیاتها و اقدامات مربوط به خود را اپدیت کنند
تاپروژه با مدیریت بهینه ای پیش برود

از بین دهها نرم افزار مختلف

یکی از نرم افزارها که در سطح گسترده ای توسط شرکتهای چند ملیتی جهان استفاده میشود
توسط شرکت استرالیائی با نام اطلسیان
و با نام نرم افزار جیرا
است که قابلیتهای استفاده در سطح کلان را دارد

ادرس سایت اینترنتی شرکت و نرم افزار در زیر امده است

http://www.atlassian.com

در فهرست زیر شرکتهائی که از این نرم افزار برای مدیریت پروژه های خود استفاده میکنند
امده است

این نرم افزار در حدود15 هزار مشتری در 122 کشور جهان برای مدیریت و کنترل پروژه مورد استفاده قرار میگیرد

از جمله موارد مهم قابل اشاره میتوان به
شرکت نفتی شل
شرکت نفت انگلیس بی پی

شرکتهای بی ام و
تویوتا
هوندا
دایملر کرایسلر
پژو فرانسه
صنایع هوافضای جنرال الکتریک
شرکت مک دونالد

سازمان هوافضای امریکاه ناسا
سازمان هوافضای اروپا

شرکتهای یاهو
اوراکل
سامسونگ
زیمنس
فوجیتسو
پاماسونیک

شرکت مخابرات عربستلن
شرکت نوکیا
شبکه خبری بی بی سی

بانکهای مهم دنیا مانند
باک جهانی
بانک اچ اس بی سی
بانک ای بی ان امرو
و غیره

دانشگاههای مهم امریکا مانند دانشگاه ام آی تی
دانشگاه استانفورد و غیره

تعداد زیادی
از ادارات دولتی امریکا که در زیر امده است
از جمله وزارت انرژی امریکا
وزارت دفاع امریکا
وزارت ترابری امریکا
پارلمان اروپا
کتابخانه ملی استرالیا
و غیره

و بسیاری دیگر که بیش از چهارده هزار هستند


تعدادی از پانصد شرکت برتر دنیا


Fortune 500 & large corporate

AES
BMW
BP
DaimlerChrysler
GE
Honda
John Deere
McDonalds
Nikon
NEC
Panasonic
Peugeot Citroen
Shell
TetraPak
Toyota



شرکتهای مهم توسعه فن اوری دنیا

Technology corporations

Adobe
Autodesk
Borland
Cisco
EMC
ESRI
Fujitsu
GTECH
Hewlett-Packard
JBoss
NCR
Nortel
Novell
Oracle
Samsung
Siemens
Yahoo!


شرکتهای بین المللی مهندسی و هوافضا

Engineering & aerospace

Air Canada
All Nippon Airways
American Airlines
Arup
Ball Aerospace
Boeing
Carl Bro
Caterpillar
Dolby Laboratories
EADS
Emirates Airlines
Industrial Scientific
Lufthansa
Mott MacDonald
Northrop Grumman
Pentagon Technologies
Raytheon
Thales


تعدادی از مراکز مهم تحقیقاتی بین المللی

Science & research

CERN
CSIRO
European Space Agency
Fraunhofer-Gesellschaft
Gemini Observatory
Jet Propulsion Laboratory
Lawrence Livermore National Laboratory
NACSE
NASA
National Center for Supercomputer Applications
Norwegian Institute for Air Research
Poznan Supercomputing and Networking Center
Stanford Linear Accelerator



تعدادی از دانشگاههای مهم دنیا

Universities & academia

Australian National University
Carnegie Mellon
Cornell University
Harvard University
Hawaii University
Hong Kong University of Science & Technology
Johns Hopkins University - case study
Miami University
MIT
Monash University
National Library of Medicine
New York University
Rutgers University
Stanford University
University of California
University of Cambridge
University Bonn
University of British Columbia
University of Washington
Yale University



تعدادی از شرکتهای مخابراتی دنیا

Telecommunications & media

BBC
Bell
j2 Global Communications
Los Angeles Times
Nokia
Oxford University Press
Pixar Animation Studios
Saudi Telecom Company
The Financial Times
Verizon
Vodafone


تعدادی از بانکهای مهم دنیا

Banking & finance

ABN AMRO
American Express
BNP Paribas
CIBC
Citigroup
Dow Jones & Company
Deutsche Bank
E*TRADE
European Central Bank
First Gulf Bank
Hoovers
HSBC
Korea First Bank
Merrill Lynch
National Bank of Canada
QBE Insurance
Reserve Bank of NZ
State Street
The Bank of Tokyo-Mitsubishi
Western Union
World Bank
Zions Bank


تعدادی از سازمانهای دولتی
Government

Bundespolizei - German Federal Police
CSIRO
Department of Agriculture and Food (Ireland)
Deutsche Post IT Solutions
European Commission
European Parliament
Ministry of Health Singapore
National Library of Australia
National Police Computing and Material Service (Norway)
NSW Department of Education and Training
Port of Seattle
Roads and Traffic Authority (NSW, Australia)
Queensland Office of Gaming Regulation
Swedish Armed Forces HQ
Treasury Corporation of Victoria
USAID
US Department of Defense
US Department of Energy
US Department of Forrestries and Fishery
US Department of Labour
US Department of the Interior
US Department of Transport
US Environmental Protection Agency
US Navy
US Supreme Court
 

aznavarta

اخراجی موقت
رئیس ما تا حدود زیادی از بحث اصلیه پروژه فاصله گرفتیم....(پالایش نفت سنگین)
فرایند هایی که ما داریم بحثشان را میکنیم مربوط به بعد از پالایش نفت هستند...
تا اینجا رفته بودیم که نفت سنگین فشار بالا لازم داشت ولی ما دنبال روش نوینی برای پالایش نفت سنگین در فشار معمولی بودیم...
آیا روش جدیدی در دنیا آمده است؟؟؟
یا مثلا اگر خودمان روی این مقوله کار کنیم و با جابه جایی چند مرحله از فرایند ابتدا نفت را سبک کنیم بعد به برج بفرستیم میتوانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم؟؟
مثلا امکان این هست که به جای اینکه نفت سنگین رو به برج بفرستیم و ازش نفتای سنگین بگیریم و بعد نفتای سنگین رو در فرآیندهای ایزوماکس به بنزین تبدیل کنیم ،ابتدا نفت را به فرآیند های ایزوماکس بفرستیم و بعد محصول واحد ایزوماکس که سبکتر خواهد بود را به برج بفرستیم و بنزین از برج بگیریم؟؟؟
با توجه به اینکه برج ما بسیار بزرگ و ظرفیت بالایی دارد قطعا تولید بنزین افزایش میابد اگر شدنی باشد....؟؟؟؟؟؟
ولی واحد های ایزوماکس نیاز به راکتور های قوی دارد و بازهم ما نیاز به راکتور های بسیار عظیم داریم....ولی اگر از کاتالیزورهای بسیار قوی استفاده کنیم میتوانیم جای خالیه راکتور عظیم را پر کنیم....
و در این صورت تولید افزایش میابد....
اگه متوجه نشدی بگو تا دوباره دقیق تر بنویسم و بفرستم به میلت....



سلام

اولا:
رئیس خودتی :)

دوما:
ما در حال حاضر روی پیش مطالعه امکان سنجی کار میکنیم و هنوز وارد مرحله مطالعه امکان سنجی و یا طرح توجیهی و یا طراحی نشده ایم
و لذا مطالعات ما جسته گریخته و پراکنده است.

سوما:
روند مطالعه یک پروژه معمولا به شرح زیر است:
1- پیش مطالعه امکان سنجی Pre Feasibility Study که در ان کلیات طرح با جستجو و مطالعه استخراج میشود
2- مطالعه امکان سنجی Feasibility Study که در ان قیمتها و هزینه ها و سرمایه گذاری به صورت نیمه تقریبی بر آورد و استخراج میگردد.
3- طرح کسب و کار یا Business plan که در ان مطالعه سرمایه گذاری به صورت دقیقتر با توجه به
- توجیه بازار یابی
- توجیه فنی
- توجیه اقتصادی
- توجیه مالی
- توجیه مدیریتی و کنترل پروژه
- سایر مسائل ....
در ان مشخص میشود.
4- مرحله طراحی پروژه که در این مرحله تیم مهندسی مشخص شده و روی طراحی و نقشه کشی و یا P&ID کار میکنند.
که خود مرحله طراحی هم شامل قسمتهای مختلفی است که از جمله مراحل اولیه ان انتخب تکنولوژی و عملیات مکان یابی و غیره

5- مرحله تامین مالی و سرمایه گذاری گاهی اوقات در اخر سر انجام میشود و گاهی اوقات در ابتدای کار انجام میشود
و گاهی اوقات به موازات سایر مراحل انجام میشود که در این طرح ما در طول سالهای گذشته تامین مالی در ابتدا انجام گرفته
و هم اکنون نیز به موازات پروژه در حال انجام است.

چهارما:
بعد از طی چند مرحله وقتی پروژه به منابع مالی کافی دسترسی پیدا کرد سامانه مدیریت پروژه پیاده شده و پروژه با انسجام بیشتری طراحی و پیگیری میشود.
به زودی سامانه مدیریت پروژه Dotproject را جهت پیگیری بهتر پروژه نصب و راه اندازی خواهیم کرد.

و به محض تامین اعتبار و منابع مالی
سامانه جیرا با ان جایگزین خواهد شد.


=======

و اما در مورد نفت سنگین این جریان ضرورت فناوری های مناسب برای اینده نفت جهان را قبلا مطالعه کرده ام
بزرگترین ذخایر نفت سنگین جهان در کانادا و ونزوئلا وجود دارند و از سوی دیگر ذخایر نفت سبک کشورهائی مانند ایران و عربستان در حال اتمام هستند
و اینده صنعت نفت روی نفت سنگین خواهد بود

برای این مسئله ایده هائی دارم که چند مورد را شما اشاره کردید
ولی ایده های دیگری هم هست
بعنوان مثال یکی از طرح های وزارت تعاون و صنایع تولید پروتئین خوراک دام از منابع نفتی است که
باعث شد جرقه ای در ذهنم برای توسعه فناوری جدید شکست مولکولی به روش بیوتکنولوژی استفاده کرد
همچنین روشهائی مانند ترکیب گازهای فلر با نفت سنگین جهت سبک شدن و ورود مجدد به چرخه پالایش با شکست مولکولی
ایده هائی هستند که روی انها کار خواهیم کرد.

هدف این تاپیک ایجا زیر بنای اولیه پروژه و سپس در اوردن ساختار کلی پروژه و بعد رفتن سراغ حرکت جدی با منابع مالی کافی است.


راستی یک خوابی براتون دیده ام
شما انقدرها هم که دارین ادا در میارین کم سواد نیستین
میخوام توی قسمت دانشگاه مجازی که راه افتاد بعنوان استاد شیمی و نفت به صورت اینترنتی تدریس کنین!
به زودی با مجوز رسمی دولتی دوره های اموزشی تحت دانشگاه اینترنتی ما راه اندازی خواهد گردید.

کمی صبر سحر نزدیک است! البته ما الان وسط ظهریم! :)
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

اولا:
رئیس خودتی :)

دوما:
ما در حال حاضر روی پیش مطالعه امکان سنجی کار میکنیم و هنوز وارد مرحله مطالعه امکان سنجی و یا طرح توجیهی و یا طراحی نشده ایم
و لذا مطالعات ما جسته گریخته و پراکنده است.

سوما:
روند مطالعه یک پروژه معمولا به شرح زیر است:
1- پیش مطالعه امکان سنجی Pre Feasibility Study که در ان کلیات طرح با جستجو و مطالعه استخراج میشود
2- مطالعه امکان سنجی Feasibility Study که در ان قیمتها و هزینه ها و سرمایه گذاری به صورت نیمه تقریبی بر آورد و استخراج میگردد.
3- طرح کسب و کار یا Business plan که در ان مطالعه سرمایه گذاری به صورت دقیقتر با توجه به
- توجیه بازار یابی
- توجیه فنی
- توجیه اقتصادی
- توجیه مالی
- توجیه مدیریتی و کنترل پروژه
- سایر مسائل ....
در ان مشخص میشود.
4- مرحله طراحی پروژه که در این مرحله تیم مهندسی مشخص شده و روی طراحی و نقشه کشی و یا P&ID کار میکنند.
که خود مرحله طراحی هم شامل قسمتهای مختلفی است که از جمله مراحل اولیه ان انتخب تکنولوژی و عملیات مکان یابی و غیره

5- مرحله تامین مالی و سرمایه گذاری گاهی اوقات در اخر سر انجام میشود و گاهی اوقات در ابتدای کار انجام میشود
و گاهی اوقات به موازات سایر مراحل انجام میشود که در این طرح ما در طول سالهای گذشته تامین مالی در ابتدا انجام گرفته
و هم اکنون نیز به موازات پروژه در حال انجام است.

چهارما:
بعد از طی چند مرحله وقتی پروژه به منابع مالی کافی دسترسی پیدا کرد سامانه مدیریت پروژه پیاده شده و پروژه با انسجام بیشتری طراحی و پیگیری میشود.
به زودی سامانه مدیریت پروژه Dotproject را جهت پیگیری بهتر پروژه نصب و راه اندازی خواهیم کرد.

و به محض تامین اعتبار و منابع مالی
سامانه جیرا با ان جایگزین خواهد شد.


=======

و اما در مورد نفت سنگین این جریان ضرورت فناوری های مناسب برای اینده نفت جهان را قبلا مطالعه کرده ام
بزرگترین ذخایر نفت سنگین جهان در کانادا و ونزوئلا وجود دارند و از سوی دیگر ذخایر نفت سبک کشورهائی مانند ایران و عربستان در حال اتمام هستند
و اینده صنعت نفت روی نفت سنگین خواهد بود

برای این مسئله ایده هائی دارم که چند مورد را شما اشاره کردید
ولی ایده های دیگری هم هست
بعنوان مثال یکی از طرح های وزارت تعاون و صنایع تولید پروتئین خوراک دام از منابع نفتی است که
باعث شد جرقه ای در ذهنم برای توسعه فناوری جدید شکست مولکولی به روش بیوتکنولوژی استفاده کرد
همچنین روشهائی مانند ترکیب گازهای فلر با نفت سنگین جهت سبک شدن و ورود مجدد به چرخه پالایش با شکست مولکولی
ایده هائی هستند که روی انها کار خواهیم کرد.

هدف این تاپیک ایجا زیر بنای اولیه پروژه و سپس در اوردن ساختار کلی پروژه و بعد رفتن سراغ حرکت جدی با منابع مالی کافی است.


راستی یک خوابی براتون دیده ام
شما انقدرها هم که دارین ادا در میارین کم سواد نیستین
میخوام توی قسمت دانشگاه مجازی که راه افتاد بعنوان استاد شیمی و نفت به صورت اینترنتی تدریس کنین!
به زودی با مجوز رسمی دولتی دوره های اموزشی تحت دانشگاه اینترنتی ما راه اندازی خواهد گردید.

کمی صبر سحر نزدیک است! البته ما الان وسط ظهریم! :)
من بشم استاد؟؟؟:biggrin:
ما شاگرد شماییم . شما لطف دارین رئیس:biggrin:
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقط با حوصله بخونین.....:w10:

خوب حالا درس امروز:

یه سری اطلاعات تکراری که همتون از من بیشتر اونارو بلدین ولی واسه کسایی که تازه با تاپیک آشنا شدن خوبه:
در ایران و بسیاری از کشور های جهان هدف از راه اندازی پالایشگاه ها تولید بنزین و فراورده های سبکتر از بنزین است.راه هایی برای تولید بنزین بیشتر و در واقع تولید سود بیشتر وجود دارد.ما باید فقط به تولید پول فکر کنیم:
تعداد خيلي كمي از برشهايي كه از برج تقطير بيرون مي‌آيند, براي ارسال به بازار مناسب مي‌باشند. اغلب اونارو بايد توسط فرآيندهاي شيميايي به برش هاي ديگر تبديل کرد. براي مثال، تنها 40% نفت خام تقطيرشده را بنزين تشكيل مي‌دهد ولي با اين وجود بنزين يكي از مهمترين محصولات شركتهاي نفتي مي‌باشد. شركتهاي نفتي بجاي اينكه حجم زيادي از نفت خام را به طور پيوسته تقطير كنند، بعضي از برش هاي نفتي را به روش شيميايي به بنزين تبديل مي‌كنند. اين روش باعث افزايش توليد بنزين از هر بشكه نفت خام مي‌شود.

خوب ما روشهایی برای تبدیل برش های نفتی به بنزین داریم :


با استفاده از يكي از سه روش زير مي توان يك برش نفتي را به برش ديگر تبديل نمود:

  • با شكستن هيدروكربنهاي بزرگ به هيدروكربن هاي كوچكتر (كه آن را كراكينگ cracking مي‌نامند).
  • با تركيب مولكول هاي كوچكتر وساختن مولكول هاي بزرگتر (كه آن را unification مي‌نامند).> الکیلاسیون
  • با تغيير آرايش اجزا مختلف سازنده هيدروكربن وتبديل آن به هيدروكربن مورد نظر (كه آن را alteration مي‌نامند).> ریفرمینگ
حالا توضیحات مختصر این روش ها:

كراكينگ(cracking)

در روش كراكينگ هيدروكربنهاي بزرگ شكسته شده و به هيدروكربنهاي كوچكتر تبديل مي شوند.
حالا روش های کراکینگ:

1)عمليات كراكينگ به روش هاي گوناگوني انجام مي شود:
كراكينگ حرارتي – با حرارت دادن هيدروكربنهاي بزرگ در دماي بالا (و همچنين گاهي اوقات در فشار بالا), اين مولكول ها شكسته مي شوند.

  • -Aبخار – از بخار با دماي بالا (816 درجه سلسيوس) براي شكستن اتان، بوتان و نفتا به اتيلن و بنزن استفاده مي‌شود كه ازآن ها براي ساختن مواد شيميايي استفاده مي شود.

  • -Bشكستن غلظت(visbreaking) – باقيمانده ستون تقطير در 482 درجه سلسيوس حرارت داده و سپس آن را با نفت گاز سرد كرده و آن را سريعا" وارد يك ستون تقطير يا ظرف انبساط ناگهاني مي نمايند. اين عمل باعث كم شدن غلظت مواد نفتي سنگين و توليد قير مي‌شود.
-Cفرآيند توليد كك(coking) – باقيمانده برج تقطيررا در دمايي بالاتر از 482 درجه سلسيوس حرارت مي‌هند تا به نفت سنگين، بنزين و نفتا تبديل شود. در پايان فرآيند، يك باقيمانده نسبتا" خالص كربني به نام كك باقي مي‌ماند. كك را نهايتا" از دستگاه جدا كرده و بفروش مي‌رسانند.

2)كراكينگ كاتاليزوري(catalystic) – در فرآيند كراكينگ كاتاليزوري از يك كاتاليزور جهت سرعت بخشيدن به واكنش هاي شكستن استفاده ميشود. كاتاليستها شامل زئوليت ,هيدرو سيليكات آلومينيوم, بوكسيت و سيليكا-آلومينا مي‌باشند.

- A كراكينگ به كمك كاتاليزور سيال ( fluid catalystic cracking) – در اين فرآيند كاتاليست سيال با دماي حدود538 درجه سلسيوس نفت گاز سنگين را به سوخت ديزل و بنزين تبديل مي‌كند.

  • - Bهيدرو كراكينگ يا شكستن هيدروكربنها توسط هيدروژن(hydrocracking) – فرآيند هيدروكراكينگ مانند فرآيند شكستن به كمك كاتاليزور سيال مي باشد, با اين تفاوت كه در آن از كاتاليزور ديگري استفاده شده، در درجه حرارت كمتر و فشار بيشتري انجام شده و ازگاز هيدروژن استفاده ميشود. با اين روش مي توان نفت گاز سنگين را به بنزين و نفت سفيد يا سوخت جت تبديل نمود
دوستان به قسمت A , B واحدهای ایزوماکس میگن.(واحد های کراکینگ کاتالیزوری و هیدرو کراکینگ که به آن هیدرو پروسسینگ هم میگن)
بعد از اينكه هيدروكربنهاي مختلف شكسته شده و به هيدروكربنهاي كوچكتري تبديل شدند، محصولات وارد يك برج تفكيك ديگر شده و برش هاي مختلف از هم جدا مي شوند.

خوب معلوم شد فرق برج تقطیر و برج تفکیک چی شد:
برج تفکیک :برجی در انتهای پالایشگاه هست که تمام برشهای حاصل از برج تقطیر اتمسفری و برج خلأ بعد از عملیات های کراکینگ و ریفرمینگ و آلکیلاسیون وارد ان میشوند و در اونجا محصولاته آماده برای توزیع به بازار از هم جدا شده و گاهی هم باهم میکس میشوند...
چرا میکس؟؟؟
آها...

یکی از مهمترین تکنیک های پالایشگاهی میکس محصولات کم بها و تولید محصول ارزشمندتر است...
مثلا چنتا از انواع بنزین های تولید شده در قسمت های کراکینگ و ریفرمینگ و آلکیلاسون رو با هم در برج تفکیک مخلوط کرده و بنزینی با عدد اکتان بالاتر به وجود می اورند که ارزش بالاتری دارد....
امید وارم مفید واقع شده باشه درس امروز....
:w11:

ببخشید زیاد شد
:w19:
 

aznavarta

اخراجی موقت
عالی بود استفاده کردیم

گزینه کراکینگ و الکیلاسیون را میدانستم ولی سومی رفرمیشن را تازه فهمیدم!
خدا بهت اجر بده وسط بهشت چند تا حوری پری بده! که یکیش هم توی دنیا باشه شاید ما بیایم یه پلوئی چیزی بخوریم! :d

راستی شما توی گچساران کار میکنین یا درس میخونین؟
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عالی بود استفاده کردیم

گزینه کراکینگ و الکیلاسیون را میدانستم ولی سومی رفرمیشن را تازه فهمیدم!
خدا بهت اجر بده وسط بهشت چند تا حوری پری بده! که یکیش هم توی دنیا باشه شاید ما بیایم یه پلوئی چیزی بخوریم! :d

راستی شما توی گچساران کار میکنین یا درس میخونین؟
خدازو شکر که بلاخره چیزی یاده کسی دادم....
خدا از دهنت بشنوه...چنتا حوری:w36:...
عالی میشه...
ولی ما نخواستیم....ببینیم تو این دنیاش چی میشه شاید یه شیطان نصیبم بشه:w20:
من فقط ساکن گچساران هستم...
دانشجو هستم ترم 7...
راستی مگه تو محمد آریان نیستی؟؟؟؟
 

aznavarta

اخراجی موقت
خدازو شکر که بلاخره چیزی یاده کسی دادم....
خدا از دهنت بشنوه...چنتا حوری:w36:...
عالی میشه...
ولی ما نخواستیم....ببینیم تو این دنیاش چی میشه شاید یه شیطان نصیبم بشه:w20:
من فقط ساکن گچساران هستم...
دانشجو هستم ترم 7...
راستی مگه تو محمد آریان نیستی؟؟؟؟

چرا خودمم ولی یادم رفته بود!

الان نزدیک هفت بعد از ظهره و من نه صبحانه خورده ام و نه شام
شب تا صبح هم بیدار بودم داشتم مطالعه میکردم!

تازه طرح توجیهی پروژه رو تمام کردم.
عکسهای معماری بخش مسکونی و شهر رو هم توی طرح گذاشتم و پی دی اف کردم اینم این زیر لینکش:

==========================================
=> طرح توجیهی طراحی و ساخت بزرگترین پالایشگاه جهان
==================================
 

aznavarta

اخراجی موقت
دوستان اگر براتون زحمتی نیست من طرح اولیه بزرگترین پالایشگاه نفت جهان رو تهیه کردم اینم لینک داون لودش:

http://arman.ac.ir/files/artanoil94-a-060.pdf

لطفا اگر میتونین بخونین و ایرادا و نواقص و مشکلاتش رو بهم بگین

در مورد مسائل اجرائی اش

توی چهار تا کشور منابع مالی پیدا کرده ایم که با تحریم ایران مشکلی ندارند و حاضرند در شرایط فعلی سرمایه اجرای طرح رو تامین کنند

1- یک کنسرسیوم چینی با تامین مالی و اجرا به روش EPC توسط چینی ها با سود سالیانه 3 الی 7 درصد و زمان بازپرداخت سرمایه گذاری حد اکثر 18 سال
2- یک شرکت مشاوره آلمانی با اجرا به روش EPC به شرط ارائه ضمانت نامه از یک بانک المانی (تبدیل ضمانت نامه ایران یا کشور دیگر به المان)
3- یک شرکت کارگزاری تامین مالی امریکائی با سود زیر 3 درصد وام چهار ساله

سقف مبلغ سرمایه گذاری 500 میلیارد دلار!

نامه ای کتبی به وزارت اقتصاد، دفتر رهبری و وزارت نفت داده و کلیات طرح را ارائه نموده ایم.

وزارت نفت موافقت کرده و اعلام کرده اند اماده انعقاد قرارداد هستند.

یک جزیره با کاربری گردشگری به مساحت 500 کیلومتر مربع که اسمش را نگفته اند در خلیج فارس
دولت ایران اعلام کرده که برای اجرای طرح اماده است کل جزیره را واگذار نماید.

از مدیران این سایت هم که ایدی اصلی بنده را به خاطر اشتباهم اخراج کردند خواهش میکنم که به بزرگیشان بنده را ببخشند و اجازه بدهند
با ایدی اصلی ام این کار را به نتیجه برسانم
در غیر این صورت ناچارم توی این طرح اشاره کنم که برای تکمیل توی باشگاه مهندسان دوستانی کمک کردند ولی مدیران چندین بار اخراجم کردند!
تعدادی تاپیکهای تحقیقاتی حذف شد و پاسخی به اعتراض ندادند!

در ضمن خبر خوب برای انها که دنبال کار و استخدام هستند
توی این طرح همان طور که بخوانید متوجه میشوید
یک هزار نفر با حقوق سالیانه یکصد هزار دلار استخدام خواهند شد.

بنابر این فکر میکنم این طرح ارزش خواندن داشته باشد.

دوستان این انجمن توی این پروژه از دو جهت بهره خواهند برد

1- نفت ملی است و مال شما است و سرمایه گذاری در ان کم و یا زیاد برای شما منافعی حتما دارد
2- ایجاد اشتغال برای مهندسان شیمی که مستقیم چند هزار نفر و غیر مستقیم برای بیش از ده میلیون نفر اشتغال زائی خواهد داشت.


با آرزوی عزت و سر بلندی برای تمامی انسانهای بزرگ زمین
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حالا ایرادش به نظر من:
1)مکانش...: آخه هیچ کشوری به ایران نفت نخواهد فروخت....و تمام نفت در اختیاره این طرح نفت خوزستان خواهد بود....پس باید مکانش جنوب باشد...
2)بروشوری که دادی گنگ بود که تقریبا چیزی از خوده طرح من توش ندیدم...که البته حقم داری...
3)راجبه اون خریده اطلاعات ازون طرح آماک خودشون هنوز به نتیجه نرسیدن که بدنش به شما...در متن هایی که راجبه گاز فلر نوشته بودم، اشاره کرده بودم که طرح هنوز عملی نشده و معلوم نیست نتیجه ی طرح به کجا رسیده؟؟؟!!!
و....
بازم روش کار کن...
 

aznavarta

اخراجی موقت
حالا ایرادش به نظر من:
1)مکانش...: آخه هیچ کشوری به ایران نفت نخواهد فروخت....و تمام نفت در اختیاره این طرح نفت خوزستان خواهد بود....پس باید مکانش جنوب باشد...
2)بروشوری که دادی گنگ بود که تقریبا چیزی از خوده طرح من توش ندیدم...که البته حقم داری...
3)راجبه اون خریده اطلاعات ازون طرح آماک خودشون هنوز به نتیجه نرسیدن که بدنش به شما...در متن هایی که راجبه گاز فلر نوشته بودم، اشاره کرده بودم که طرح هنوز عملی نشده و معلوم نیست نتیجه ی طرح به کجا رسیده؟؟؟!!!
و....
بازم روش کار کن...


سلام
دوست عزیز
اون طور که شما برداشت کردین نیست

1- مکانش نوشته شده که منطقه مغان نزدیک مرز اذربایجان و ارمنستان است و توجیه اون هم اومده
ولی به احتمال زیاد مکانش خارج از ایران خواهد بود
اما باز هم در شرایط فعلی مکان را نمیشه مشخص کرد.
مثالی میزنم:
پالایشگاه شهریار تبریز با ظرفیت 158 هزار بشکه در روز در دویست هکتار زمین
ده سال پیش طراحی شد تا 75 درصد خوراکش از قزاقستان و اذربایجان تامین بشه و بخشی هم از
خوزستان. اما سه سال پیش به دلایل سیاسی کل خوراک قرار شد از داخل تامین بشه
و کل پروژه بعد از چند سال کار از اول طراحی شد!
پس مکان هر کجا باشد در مراحل اولیه فقط فرض است و احتمال زیاد دارد به دلایل مختلف تغییر کند
اما از انجائی که ما مجبوریم برای طراحی طرح از یک جائی شروع کنیم لذا من مکان را منطقه مغان نزدیک اذربایجان
به دلایل مختلفی که در طرح اورده ام قرار داده ام از جمله ارزان بودن نفت اذربایجان که روزانه یک میلیون بشکه به ترکیه میفروشد
و یا چهار میلیارد ذخایر نفتی در دشت مغان که سالها است سرمایه گذاری در انجا نشده است
و قبل از انقلاب زمان شاه توسط امریکائیها کشف شده بوده است. ذخایر ان حد قال 4 میلیارد بشکه تخمین زده میشود
اگر کامل میخواندید متوجه میشدید!

2-
اگر بروشور شرکت منظورتان است که کاتالوگ توانائیهای شرکت برای گرفتن پروژه و نشان دادن توانائیهایش است که
البته باید افراد علاقه مند به همکاری هم در ان درج بشوند.
اما اگر منظور از بروشور طرح مطالعه امکان سنجی طرح است که بروشور نامیده نمیشود بلکه به این فایل پیدی اف در اصطلاح:
feasibility study گفته میشود یا مطالعه امکان سنجی که البته اگر یک کار شناس کمی سخت گیری نماید میتواند به ان
pre feasibility study نام گذاری کند. که اگر به زودی نرم افزار سازمان ملل کامفار را خریداری کرده و معادلات مالی را با ان طراحی کنم
ان وقت تا حد خوبی میتوان به ان Feasibility study گفت.

3-
تجربه حذف فلر و پالایش نفت سنگین:
اینها اصلا خواهش میکنم یک جواب رد بهمون بدن و تجربه هاشون رو در اختیار ما قرار ندن و یا اصلا شکست بخورن
ما قرار نیست دستمان به گدائی به سمت کسی دراز شود!
چیزی که زیاد است فناوری های مختلف است. به صورت کتبی از المان نامه گرفته ام که شرکتهای نفتی المان مانند شل
با التماس دانش فنی را وسط میگذارند و نیاز نیست حتما اینها توی ایران به ما دانش فنی بدهند
اما اولویت را اینها را قرار میدهیم اگر بعد دیدیم برایمان صرفه ندارد سراغ شرکتی میرویم که به صرفه است.
نه تنها خرید دانش فنی حذف فلر و یا پالایش نفت سنگین، بلکه من برای خرید زمین هم اکنون یک پانصد میلیون متر معادل پانصد کیلومتر مربع
با قیمت پنجاه تک تومنی در یکی از کشورهای نفت خیر خارجی همین الان قرارداد اماده امضاء دارم!
در کشورهای دیگر نیز مثل برزیل زمینی به اندازه چهار هزار کیلومتر به اندازه چهار میلیارد متر که از کل دشت تهران بزرگتر است
در حوزه جنگل استوائی و باران خیر امازون زمین اماده واگذاری است که کل این زمین متعلق به یک نفر است!
همچنین زمینهائی در مکزیک و سایر کشورهای امریکای جنوبی که در ان منطقه زمین بسیار ارزان است!
بنابر این من نگران این نیستم که از دولت ایران فناوری و یا زمین دریافت بکنم یا نه
بلکه من به دلیل ایرانی بودن طرح را برای ایران طراحی کرده ام
حال اگر دوست خواست خوشحال هم میشوم در خدمت کشورم باشم
ولی اگر فردا بازی در اوردند من نمیتوانم زندگی ام را تلف کرده و فرصتی که ده سال روی ان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده ام را بسوزانم
بخاطر همین طرح به کشور دیگری منتقل میشود.
بخاطر همین در نامه کتبی که به وزارت اقتصاد داده ام و شماره تلفن و شماره نامه را جهت استعلام میتوانم به شما بدهم تا بپرسید
که نوشته ام دولت ایران چه امتیازهائی به ما میدهد تا به جای اجرای طرح در کشورهای ثروتمند و بدون مشکل تحریم،
پروژه در ایران اجرا شود؟
که از جمله شرطهائی که درخواست کرده ایم یکی مجوز ایجاد منطقه آزاد معاف از مالیات و دومی واگذاری زمین راگینا از منابع طبیعی است.
و چون قبلا مطالعه کرده ام میدانم کجاها زمینهای مورد نیاز اماده واگذاری هست.


باز هم سوالی بود در خدمتم.

البته این طرح ناگفته های زیادی دارد که فعلا شرایط مناسب نیست
اما همین قدر بگویم که اگر یک میلیون نفر بیایند و توی این طرح شریک بشوند باز هم جا برای سایر مردم هست!
و ما از شریک شدن افراد مختلف نه تنها فرار نمیکنیم بلکه خیلی هم خوشحال میشویم.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب حالا یه مسئله:
ایران به جز نفت پالایشگاه های خودش نفت 40 پالایشگاه جهان رو تامین میکنهکحتی پالایشگاه های کره جنوبی!!!!
چرا دنباله نفت آزربایجان باشیم؟؟؟
آیا ایران نفتشو از بقیه پالایشگاه های داخلی میگیره و تمومه اونا رو فلج میکنه واسه این طرح؟؟؟
یا اگه این طرح عملی بشه به نظر شما بقیه پالایشگا ه ها ورشکسته نمیشن؟؟
 

aznavarta

اخراجی موقت
خوب حالا یه مسئله:
ایران به جز نفت پالایشگاه های خودش نفت 40 پالایشگاه جهان رو تامین میکنهکحتی پالایشگاه های کره جنوبی!!!!
چرا دنباله نفت آزربایجان باشیم؟؟؟
آیا ایران نفتشو از بقیه پالایشگاه های داخلی میگیره و تمومه اونا رو فلج میکنه واسه این طرح؟؟؟
یا اگه این طرح عملی بشه به نظر شما بقیه پالایشگا ه ها ورشکسته نمیشن؟؟

قبل از انقلاب ظرفیت تولید نفت خام ایران روزانه 6 میلیون بشکه بود که امروزه نزدیک چهار و نیم میلیون است که
چندی پیش توی رسانه ها یکی از مقامات وزارت نفت اعلام کرد که ایران قصد دارد تولید نفت خام خود را کاهش بدهد
و پیش بینی شده است روز به روز کاهش پیدا کند.

اگر فرض کنیم که ظرفیت نفت ایران به چهار میلیون برسد
نسبت به قبل از انقلاب در طول سی سال دو میلیون بشکه کاهش یافه است.

بنابر این طرح ما سعی خواهد کرد جای خالی تولید دو میلیون بشکه نفت را بگیرد.

و به هیچ وجه صلاح نیست که خوراک سایر پالایشگاهها را به این طرح تزریق نماید.

از طرف دیگر استفاده از نفت کشورهائی مانند اذربایجان و قزاقستان و عراق و کویت و حتی روسیه
باعث ایجاد حلقه ارتباط و اتصال بین کشورهای مذکور شده و دوستی ایرانب ا انها تقویت خواهد شد.
حتی اگر این نفت خام از کشورهای دیگر گران خریداری شود
باز توجیه اقتصادی از سایر زمینه ها مانند ایجاد امنیت برای جذب گردشگر، ارتباط اقتصادی قویتر در سایر زمینه ها
خرید و یا فروش دانش فنی در سایر فناوریها و غیره پیش می اید که مجموعه این مسائل باعث توجیه دار شدن استفاده از نفت ان کشورها میشود.

هنوز علت لغو استفاده از خوراک نفت خام قزاقستان برای پالایشگاه شهریار تبریز را نمیدانم
اما میدانم که یکی از مهمترین مشکل انها منابع مالی بود
که خوشبختانه ما با چند سال تحقیقاتی که انجام داده ایم
با اینکه منابع مالی مورد نیاز ما شاید یکصد برابر بیشتر است اما با توجه به تجربه ما و شناسائی منابع مذکور
و استفاده از متخصصین و حقوقدانان بین المللی شانس تامین منابع مالی مان از بقیه بیشتر است.

از طرف دیگر بخشی از پروژه که در اینده به طرح اضافه خواهد شد
ایجاد شرکت اقماری حفاری نفت است که روی حفاری و استخراج نفت و صنایع بالادستی نفت فعالیت خواهد کرد.

برای این مسئله حتی ما دانش فنی ساخت دکل های حفاری خشکی و دریائی، دانش فنی ساخت مواد الیاژی مته های حفاری
و سایر موارد را نیز تا حدی کسب کرده ایم و در طرحی که اکنون در دسترس شما است نوشته ایم که روی استخراج ذخایر نفت مغان
و افزایش ظرفیت تولیدی نفت ایران سرمایه گذاری خواهد شد.

دو سال پیش سه نفر از اقایانی که من نامشان را مافیا نامگذاری میکنم پیش ما امده و به ما گفتند که به واسطه شرکت سرمایه گذاری خارجی مان
نامه ای کتبی به وزارت نفت بنویسیم که حاضر به خرید میدان نفتی ازادگان به قیمت 20 میلیارد دلا رهستیم.

با این اتفاقی که ان زمان افتاد ما متوجه شدیم که میتوان با سرمایه مناسبی در استخراج نفت چاههای نفتی ایران با وزارت نفت مشارکت کرد.


ایران اعلام کرده که نیاز به شرکتهای سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در 2400 خلقه چاه نفتی دارد.

یک دکل حفاری دریائی به طور متوسط سیصد میلیارد تومن قیمت دارد که روزانه حدود دویست تا سیصد میلیون تومن از وزارت نفت پول میگیرد
که بخشی به کارکنانش میدهد و بخشی بابت استهلاک دکل حفاری کنار گذاشته میشود و مابقی بعنوان سود دریافت میکند.

بنابر این با وضعیتی که توضبح داده شد
جای نگرانی نیست
یا دو میلیون بشکه نفت از 2400 چاه نفتی ایران استخراج خواهد شد یا از کشورهائی مانند عراق و کویت و اذربایجان و روسیه و قزاقستان و غیره ....

به خصوص کشور عراق که نیاز شدیدی به پالایشگاه دارد
میتوان با یک خط لوله نفت عراق را وارد ایران کرده و بعد از پالایش دوباره به عراق فروخت.

کشور عراق طبق برنامه ای که دارد تا سالهای اینده ظرفیت نفت خود را چند میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد!
و به دلیل فرسوده بودن صنایع نفتی
نیاز شدید به پالایش نفت دارد.

البته در طول سالهای گذشته خیلی مسائل را مطالعه کرده ام که فرصت تایپ کردن نیست
به مرور زمان بحث خواهیم کرد.

متاسفانه کمتر روی مسائل فنی شیمی و مهندسی شیمی وقت گذاشته ام
اما به جای ان به جنبه های اقتصادی، سیاسی ، مالی، و توجیهی ، بین المللی ، و غیره مسائل نفتی تا حد کافی مطالعه کرده ام
و برای بسیاری مسائل پاسخ مناسبی دارم
و اگر هم اینجا بحث میکنیم به خاطر پخته شدن طرح جهت مباحثه در اینده هنگامی که بحث عملی و اجرائی میشودا ست.


در مثل مناقشه نیست ولی یاد مثلی افتادم
میگویند هیتلر یک رفیقی داشت که هر وقت میخواستند جنگ کنند و حمله کنند
دوتائی با هم میرفتند داخل اتاقی و در را میبستند
با هم انقدر بحث و جدل و دعوا میکردند و داد و فریاد میزدند
و اخر سر از جلسه مثل دو تا دوست بیرون می امدند و جنگ و حمله را انجام میدادند.

از ان زمان بود که اصطلاح اتاق جنگ ابداع شد
و اتاق جنگ اکنون امروزه در بین شرکتهای بزرگ دنیا مرسوم است.

این تاپیک هم اتاق جنگ ما است
ممکن است روزی با هم ردگیر شویم روزی دعوا کنیم
ولی اخر سر با هم شریک و دوستیم که دعواها را برای اماده بودن برای جنگ اقتصادی و عرصه رقابت با شرکتهای بزرگ انجام خواهید داد.
اینجا ما با هم بحث میکنیم تا نواقص برنامه ریزیها و حرکتهایمان را بشناسیم و در عرصه واقعی دنیای فیزیکی بتوانیم این صعفها را پوشش بدهیم.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انگار تنها کسی که طرح رو خونده منم...کسی سوالی نداره؟؟؟؟
داش محمد عراق در حال حاضر غول صنعت پالایش یعنی آمریکا تو کشورشه...
غول صنعت حفاری هم آمریکاست...
خودش نفت عراق رو در میاره و پالایش میکنه...
من مطمئنم تا حالا پیشرفت های چشم گیریم این کارا در عراق داشته و شاید از ایران کلی جلو افتاده باشه....
آمریکا اجازه ی فروش نفته عراق به ایران رو نمیده شک نکن...
 
بالا