تاپیک سوالات قدرتی

tnt5124

عضو جدید
با سلام

شرکت ما 11 پست برق 20 کیلو ولت داره که قدمتش به 40 سال میرسه و نیاز به ارتقای سطح تکنولوژی سوئیچینگ ، حفاظت ، اندازه گیری و استفاده از سیستم اتوماسیون پستها داره . قدرت قراردادی شرکت حدود 6 مگاوات هست من نقشه تابلوهای پستهای برق رو به تفکیک پستها و همچنین کابلهای ارتباطی بین اونهارو استخراج کردم و میخوام از پست پاساژ که ورودی برق شرکت هست تا آخرین پست مجددا طراحی کنم . دوستانی که تجربه این کار رو دارند و در این زمینه فعالیت میکنند لطف کنند بنده رو راهنمایی کنند .

نقشه پستها در فایل پیوست هست . جهت حفظ اطلاعات شرکت نقشه مقداری خلاصه شده .

علیپور

با تشکر
 

پیوست ها

  • MV.rar
    134.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

alib2000

عضو جدید
سلام
منون از شما مهندسین عزیز روز جمعه امتحان وزارت نیرو هست لطفا به این دو سوال جواب بدین

سوال (1) درورودی تابلو های برق که به صورت شعاعی تغذیه می شوند:

  1. باید دارای فیوز یا وسایل حفاظت مدار باشند
  2. در صورت وجود وسیله حفاظتی در مدار مختص به تابلو نیازی به وسیله حفاظتی نمی باشد
  3. نیازی به وسیله حفاظت مدار ندارد
  4. در صورت وجود وسیله حفاظتی در مدار مختص به تابلو متناسب با جریان نامی تابلو نیازی به وسیله حفاظتی نمی باشد
سوال (2) کدام یک از لامپ های تخلیه الکتریکی زیر بیشترین لومن بر وات را ایجاد می کند؟

  1. لامپ نئون
  2. لامپ بخار سدیم
  3. لامپ بخار جیوه در فشار کم
  4. لامپ بخار جیوه در فشار زیاد
سوال (3) بر اساس قانون لامبرت روشنایی روی یک سطح متناسب است با:

  1. Cos[SUP]2[/SUP]
  2. cos[SUP]3[/SUP]
  3. 1/ Cos[SUP]2[/SUP]
  4. 1/ cos[SUP]3[/SUP]
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
منون از شما مهندسین عزیز روز جمعه امتحان وزارت نیرو هست لطفا به این دو سوال جواب بدین

سوال (1) درورودی تابلو های برق که به صورت شعاعی تغذیه می شوند:

  1. باید دارای فیوز یا وسایل حفاظت مدار باشند
  2. در صورت وجود وسیله حفاظتی در مدار مختص به تابلو نیازی به وسیله حفاظتی نمی باشد
  3. نیازی به وسیله حفاظت مدار ندارد
  4. در صورت وجود وسیله حفاظتی در مدار مختص به تابلو متناسب با جریان نامی تابلو نیازی به وسیله حفاظتی نمی باشد
سوال (2) کدام یک از لامپ های تخلیه الکتریکی زیر بیشترین لومن بر وات را ایجاد می کند؟

  1. لامپ نئون
  2. لامپ بخار سدیم
  3. لامپ بخار جیوه در فشار کم
  4. لامپ بخار جیوه در فشار زیاد
سوال (3) بر اساس قانون لامبرت روشنایی روی یک سطح متناسب است با:

  1. Cos[SUP]2[/SUP]
  2. cos[SUP]3[/SUP]
  3. 1/ Cos[SUP]2[/SUP]
  4. 1/ cos[SUP]3[/SUP]
1-1
2-2
2-3
دوستان هم نظر بدهند
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
منون از شما مهندسین عزیز روز جمعه امتحان وزارت نیرو هست لطفا به این دو سوال جواب بدین

سوال (1) درورودی تابلو های برق که به صورت شعاعی تغذیه می شوند:

  1. باید دارای فیوز یا وسایل حفاظت مدار باشند
  2. در صورت وجود وسیله حفاظتی در مدار مختص به تابلو نیازی به وسیله حفاظتی نمی باشد
  3. نیازی به وسیله حفاظت مدار ندارد
  4. در صورت وجود وسیله حفاظتی در مدار مختص به تابلو متناسب با جریان نامی تابلو نیازی به وسیله حفاظتی نمی باشد
سوال (2) کدام یک از لامپ های تخلیه الکتریکی زیر بیشترین لومن بر وات را ایجاد می کند؟

  1. لامپ نئون
  2. لامپ بخار سدیم
  3. لامپ بخار جیوه در فشار کم
  4. لامپ بخار جیوه در فشار زیاد
سوال (3) بر اساس قانون لامبرت روشنایی روی یک سطح متناسب است با:

  1. Cos[SUP]2[/SUP]
  2. cos[SUP]3[/SUP]
  3. 1/ Cos[SUP]2[/SUP]
  4. 1/ cos[SUP]3[/SUP]

1-1
2-2
2-3
دوستان هم نظر بدهند
1-1
2-2
2-3
سوال 2 باید می گفت: بخارسدیم کم فشار - بخار سدیم پر فشار - بخار جیوه.
که در این صورت بخار سدیم پرفشار درست بود. من بخار جیوه کم فشار پرفشار نشنیده ام. ولی تو این گزینه ها همون بخارسدیم درسته
سوال 3 هم تا حالا در موردش چیزی نشنیده بودم ولی تو یک استاندارد این فرمول رو پیدا کردم. که گزینه 2 درست هست.
lambert.jpg
 

alib2000

عضو جدید
سلام
تشکر می کنم از عنایت شما دوستان

سوال (1) برای سنجش انرژی الکتریکی در مصارف صنعتی سنگین کدام یک از دستگاه های اندازه گیری زیر استفاده می شود.

  1. کنتور اکتیو
  2. کنتور راکتیو
  3. ماکسیمتر
  4. همه موارد
سوال (2) آمپرمتر انبری (Clamp-on) در کدام مورد استفاده می شود؟

  1. جریان ac بالا
  2. جریان ac کم
  3. جریان dc بالا
  4. جریان dc کم
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
تشکر می کنم از عنایت شما دوستان

سوال (1) برای سنجش انرژی الکتریکی در مصارف صنعتی سنگین کدام یک از دستگاه های اندازه گیری زیر استفاده می شود.

  1. کنتور اکتیو
  2. کنتور راکتیو
  3. ماکسیمتر
  4. همه موارد
سوال (2) آمپرمتر انبری (Clamp-on) در کدام مورد استفاده می شود؟

  1. جریان ac بالا
  2. جریان ac کم
  3. جریان dc بالا
  4. جریان dc کم
4-1
1-2

-با بکار بردن کنتورهای دیجیتال دیگه نیازی به دستگاههای بالا نیست بعلاوه اینه ساعت فرمان برای ایجاد تعرفه روز و شب و پر بار و کم بار هم حذف شده و کنتور براحتی محاسباتش رو بر اساس سه تعرفه انجام میده .
- الان دیگه خیلی از آمپرمترهای کلمپ جریان Dc رو هم اندازه گیری میکنند و بعضیها محدوده جریان اندازه گیری رو هم بسیار پایین آوردند .البته سوال قدیمیه وگرنه باید گزینه همه موارد رو هم بهش اضافه میکردن !
 

alib2000

عضو جدید
سلام مجدد
خسته نباشید ممنون از لطف شما عزیزان یه سوال دیگه داشتم لطفا جواب بدین
لامپ تخلیه بخار جیوه که برای روشنایی منازل به کار برده می شود دارای جند فیلامان است؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
تشکر می کنم از عنایت شما دوستان

سوال (1) برای سنجش انرژی الکتریکی در مصارف صنعتی سنگین کدام یک از دستگاه های اندازه گیری زیر استفاده می شود.

  1. کنتور اکتیو
  2. کنتور راکتیو
  3. ماکسیمتر
  4. همه موارد
سوال (2) آمپرمتر انبری (Clamp-on) در کدام مورد استفاده می شود؟

  1. جریان ac بالا
  2. جریان ac کم
  3. جریان dc بالا
  4. جریان dc کم
1 . برای مصارف صنعتی از نوغ خاصی از کنتورهای راکتیو استفاده میشه
همانطور که دوستمون توضیح دادن امروزه کنتورهای دیجیتال جایگزین شدند .

2 . معمولا آمپر متر های انبری برای جریان متناوب و در مقادیر کم استفاده میشه
بای آمپر های بالا باید از نوعی ترانس سی تی مخصوص استفاده کنیم تا قابل سنجش باشه
البته توضیحی که برای هردو سوال لازمه اینه که با پیشرفت روزانه تکنولوزی از جمله در برق دستگاه ها کوچکتر،دقیق تر و پرکاربردتر خواهند شد و نفس چنین سوالاتی بنظر من درست نیست .
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
البته توضیحی که برای هردو سوال لازمه اینه که با پیشرفت روزانه تکنولوزی از جمله در برق دستگاه ها کوچکتر،دقیق تر و پرکاربردتر خواهند شد و نفس چنین سوالاتی بنظر من درست نیست .
جدا از اینکه سوالات با تکنولوژی روز همگام نیست و پیش پا افتاده است، تمام سوالاتی که دوستمون پرسید بیشتر مرتبط با بخش تاسیسات هست که به نظر من جایگاه کوچکی نزد مهندسی قدرت داره.
نتیجش این میشه که در ادارات برق میبینیم!
 

ali872

عضو جدید
رله

رله

با سلام خدمت مهندسین عزیزچند سوال در مورد رله داشتم که کسانی که اطلاعاتی دارند لطفا جواب بدند1-رله شورت زون چیست؟2-رله bf چیست؟3-رله لاک اوت چیست؟4-s.o.t.f در رله به چه معناست؟5-رله stو pd چه کاربردی دارند؟6-عملکرد رله دایرکشنال مثلا در فاز b به چه معناست؟7-تفاوت نوترال وREF چیست؟
 

ali872

عضو جدید
پست برق

پست برق

با سلام خدمت مهندسان عزیزچند سوال در زمینه پست برق دارم
1-علت ارت کردن ctهای اندازه گیری تکفاز چیست؟
2-تفاوت اتوترانس با ترانس تپ چنجر دار برای استفاده در پست های برق در چیست؟
3-بین دو تپ ترانس قدرت معمولا چندKV اختلاف وجود دارد مثلا در 230kv4-استاپ پروتکشن چیست؟
4-اگر تپ یک ترانس 230kv به 132kv که دارای تپ on load می باشدرا افزایش دهیمMWوMVARوcos خروجی چه تغییری می کنند؟
5-UK%در ترانس چیست ودر هنگام عملیاتهای بهره برداری چه کمکی به ما میکند؟
6- به شخصی که دچار برق گرفتگی شده و هنوز هوشیار است چه مایعی باید خورانده شود؟;)
 

minabashiry

عضو جدید
با سلام خدمت مهندسان عزیزچند سوال در زمینه پست برق دارم
1-علت ارت کردن ctهای اندازه گیری تکفاز چیست؟؟;)

من دقیقا بلد نیستم ولی دیدم کسی جواب نمیده گفتم جواب خودمو بنویسم شاید بقیه هم اومدن نظر دادن
سوال اول تون در مورد ctاندازه گیری بود ترانس های اندازه گیری دارای هسته ای کوچک میباشند که زود به اشباع میرن وتجهیزات متصل به خودشونو حفظ میکنن اگر ثانویه اونا اتصال باز باشه جریان در هسته ترانس بطور تصاعدی بالا میره وباعث ترکیدن اون میشه برای همین هیچ وقت ثانویه رو اتصال باز نمزارن یا به رله یا به امپرمتر یااتصال کوتاه گاهی هم ارت میکنن
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
2-تفاوت اتوترانس با ترانس تپ چنجر دار برای استفاده در پست های برق در چیست؟

در مورد اتوترانس یه فرق اساسی که داره اینه که اولیه وثانویه ایزوله نیستن اما تو ترانس تپ دار ایزوله اند
یه نکته دیگه هم اینه که در اتوترانس با افزایش نسبت تبدیل مزایاش کم میشه از جمله مزیت توان و راندمانش

یه سرچ هم بزنی مزایای دیگش پیدا میشه و همچنین فرقاش
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
3-بین دو تپ ترانس قدرت معمولا چندKV اختلاف وجود دارد مثلا در 230kv4-استاپ پروتکشن چیست؟

اینو مطمئن نیستم یه گوشه تو جزوم نوشتم تپ ها 5 درصدی هستن

5-UK%در ترانس چیست ودر هنگام عملیاتهای بهره برداری چه کمکی به ما میکند؟ اینو سرچیدم
برای انجام آزمایش تلفات بار داری، ترانسفورماتور را در قسمت ثانویه اتصال کوتاه می نمایند و به قسمت اولیه ولتاژ اعمال میگردد. البته ولتاژ را به تدریج افزایش می دهند تا جریان نامی از سیم پیچ ها عبور نماید سپس با ثبت مقادیر u[SUB]sc[/SUB] و مقدیر توان واتمتر های نصب شده،مقدار تلفات بدست می آید .
این مقدار تلفات قسمت اصلی آن شامل تلفات مسی RI[SUP]2[/SUP] است ومقداری از آن نیز صرف تلفات گردابی که در محل اتصالات سیم پیچ ها ودیواره های مخزن میگردد تلفات فوق در هر دمایی قابل اندازه گیری است ولی اصولاٌ این تلفات باید براساس استاندارد و در دمای ۷۵ درجه سانتیگراد اندازه گیری شود
مقدار ولتاژ U[SUB]sc[/SUB] اندازه گیری شده به ولتاژ نامی برابر U[SUB]K [/SUB]و درصد آن همان %U[SUB]K [/SUB] یا امپدانس در صد است.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
با سلام خدمت مهندسان عزیزچند سوال در زمینه پست برق دارم
1-علت ارت کردن ctهای اندازه گیری تکفاز چیست؟
2-تفاوت اتوترانس با ترانس تپ چنجر دار برای استفاده در پست های برق در چیست؟
3-بین دو تپ ترانس قدرت معمولا چندKV اختلاف وجود دارد مثلا در 230kv4-استاپ پروتکشن چیست؟
4-اگر تپ یک ترانس 230kv به 132kv که دارای تپ on load می باشدرا افزایش دهیمMWوMVARوcos خروجی چه تغییری می کنند؟
5-UK%در ترانس چیست ودر هنگام عملیاتهای بهره برداری چه کمکی به ما میکند؟
6- به شخصی که دچار برق گرفتگی شده و هنوز هوشیار است چه مایعی باید خورانده شود؟;)
سوالاتی که شما پرسیدید هر کدوم یه بحث بزرگ هست و نمیشه اینجا به طور کامل توضیح داد، هم برای این ها و هم برای رله ها کتابها و مراجع مرتبط رو بررسی کنید.
اما اگه یه توضیح کوچکی در این مورد بدم، بحث اتو ترانس متفاوت هست، در اتو ترانس شما یه سیم پیچ دارید که با تغییر تعداد دور ولتاژ خروجی تغییر میکنه. اینها اکثرا در پله های کوچک هستند و مشکلات عایقی و... داره به همین دلیل در کمتر جایی استفاده میشه. (اکثرا در آزمایشگاهها و...)

در ترانس ها همیشه تپ چنجر داریم که علت اون افت ولتاژ و مصرف در شبکه در زمان های مختلف هست که با تغییر تپ سعی میشه ولتاژ و ثانویه ثابت نگه داشته بشه. تپ چنجر در ترانسهای توزیع Off Circuit و در ترانسهای قدرت On Load هست.

تعداد تپ ها در ترانسها و سازنده های مختلف متفاوت هست، مثلا شما 230 KV گفتید، من ترانس وستینگ هاوس دیدم که 33 تپ بود و ترانس ایران ترانسفو 19 تپ.

در آخر این رو هم یاداور میشم که بحثی هم هست تحت عنوان Three Phase Auto Transformer که اکثرا در پست های سه رده ولتاژی استفاده میشن. مثلا: 230/132/20 در این ترانسها 9 بوشینگ مشاهده میشه.

بحثی هم قبلا در این مورد در تاپیک سوالات بود که از فهرست سوالات مطرح شده در تاپیک سوالات قدرتی میتونید به راحتی پیدا کنید:

46- تفاوت اتوترانسفورماتور با ترانس تب چنجر دار. (جواب دوم) (جواب سوم) (جواب چهارم) (جواب پنجم)
 

Nyquist

عضو جدید
دوستان من رشتم مکانیکه ، یک نفرو واسه تدرسی میخواستم ، تدریس ِ مبانی برق 2 ، فردی که مسلط باشه ، مباحتی که میخوام یاد بده : ترانس سه فاز ، ماشین های سنکرون و آسنکرون ! من دانشجوی علم و صنعتم ، به دلیل کمبود وقت نمیرسم ، لطفاً اگر کسی مسلطه بهم پیام بده که روی قیمتش بحث کنیم

دوستان خواهشاً هر کی میتونه تدریس کنه ، سریع به من خبر بده ، چون خیلی عجله دارم ! ممنون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

amir0o

عضو جدید
سلام. میتونین در مورد پیچی که برای تنظیم روی بریکرهای تابلو هست بهم کمک کنین
 

kuchuluu

عضو جدید
سوال در مورد HVAC

سوال در مورد HVAC

سلام به همه
آيا کسي مي دونه که سيستم HVAC در کارخانه هاي صنعتي چطور کار مي کنه؟با جزييات مي خوام لطفا".
پيشاپيش ممنون از همه
 

minabashiry

عضو جدید
گشتاور راه اندازی یعنی چی؟؟
مثلا وقتی میگویند موتور های کلاس bگشتاورراه اندازی بسیار بزرگی دارند معنای این جمله چیست؟؟
ممنون میشم یکی جواب بده:smile:
 

minabashiry

عضو جدید
ببخشید یه سوال دیگه داشتم
کار لغزش تو متورها چیه و زیاد کم بودنش چه کاری انجام میده؟؟؟؟
ممنونم
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
گشتاور راه اندازی یعنی چی؟؟
مثلا وقتی میگویند موتور های کلاس bگشتاورراه اندازی بسیار بزرگی دارند معنای این جمله چیست؟؟
ممنون میشم یکی جواب بده:smile:

اول باید بدونی گشتاور چیه .
گشتاور یعنی نیرویی که باعث ایجاد گشتن میشه .
فرض کن با انگشت نوک عقربه ی دقیقه شمار ساعت رو حل بدی . عقربه شروع میکنه به چرخیدن دور خودش به مرکزیتی خاص در جهت نیرویی اعمالی شما . اون نیرو نیروی گشتاور شماست . که در واقع نیرویی که در یک راستا ورد کردیم تبدیل شده به نیروی گردشی که توی برق بر حسب سرعت زاویه ای نشونش میدیم .

حالا شما فکر کن جای اون عقربه میخوای روتور موتور رو بچرخونی . چون روتور در حالت سکون انرسی سکون داره( یعنی بر اثر جازبه تمایل به ساکن بودن ) مسلما در اون لحظه انرژی بیشتری میخوای تا بتونی بچرخونی ولی وقتی چرخید دیگه نیازی به اون نیرو برای چرخوندنش نیست . بخاطر همین اومدن تو ماشین های الکتریکی گردان چند تا گشتاور در نظر میگیرن که یکیش همین راه اندازی هست .

وقتی گفته میشه در لحظه ی راه اندازی گشتاور بالایی داره یعنی چه :
تو موتور ها کلا دو نوع نمودار داریم
یکی نمودار کارکرد موتور که می تونه نموداری بر حسب گشتار دور رو نشون داداه بشه
و یکی دیگه نمودار باری هست که میتونیم روی موتور سوار کنیم که اون هم بر حسب بالایی هست یعنی گشتاور دور
اگر با توجه به نمودار بار در لحظه ی راه اندازی یا لغزش یک ( چرا یک ؟ چون دور روتور تو راه اندازی صفر هست ) نمودار عدد بالایی رو نشون بده یعنی ما نیاز به موتوری داریم که بتونه اون گشتاور رو به ما بده .
مثل موتور هایی که از همون اول بار سنگینی روی محورشون هست . مثل بالا بر ها ، اسانسور ها و گیربکسها.
اگه دقت کرده باشین همه ای نوع موتور ها تو حالت تکفاز خازنی ، دو تا خازن دارند.
خب اگه نباشه چی میشه ؟
بصورت عملی موتور باصطلاح زیر بار میخوابه ، صدای هوم هوم میده ، بوی شارلاکش در میاد،اگر رله اورلود نداشته باشه همش می سوزه . یا اینکه در جهت نیروی اعمالی بار به محور روتور ، روتور میچرخه که حالت خاصی از مولدی هست با لغزش منفی .
 
آخرین ویرایش:

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ببخشید یه سوال دیگه داشتم
کار لغزش تو متورها چیه و زیاد کم بودنش چه کاری انجام میده؟؟؟؟
ممنونم
لغزش ضریبی هست که اگر تو فرمول ها بگردی تقریبا همه جا هست و داشتن لغزش یه موتور میشه فهمید اون موتور چه نوع موتوری هست و در چه ناحیه داره کار میکنه .
د رواقع لغزش نسب دور سنکرون و دور حقیقی یا روتور دستگاست بر حسب درصد .
درو سنکرون سرعت گردش نیروی دوار هست توی استاتور موتور که برای ما قابل لمس نیست و فقط از اثرش میدونیم هست و با سرعت زاویه ای میچرخه . همون Ns
دور رو تور هم مقدار گردش روتور هست بر حسب دور بر دقیقه که برامون قابل لمسه و فیزیکی .
(مثلا وقتی میگیم 1500 هست دور روتور یعنی شما اگه یه قسمت از روتور را علامت بزنی و موتور رو روشن کنی اون علامته 1500 بار در دقیقه از جلوی چشمت رد میشه البته در دور نامی و د رناحیه کار )
اختلاف دور سنکرون و روتور تقسیم بر دو ر سنکرون ضربدر 100 میشه لغزش بر حسب در صد .
در واقع هر چی دور روتور بیشتر باشه لغزش کمتر میشه و بالعکس . البته منفی و صفر هم میشه که میره تو بحث ماشین های خاص سنکرون و حالت های مولدی ترمزی و.. .
 
آخرین ویرایش:

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
nutron انصافاً خیلی عالی توضیح میدی، این هم نمودار گشتاور-لغزش برای اینکه بقیه بهتر صحبتات را متوجه شن.

 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
nutron انصافاً خیلی عالی توضیح میدی، این هم نمودار گشتاور-لغزش برای اینکه بقیه بهتر صحبتات را متوجه شن.


ممنونم .
خوشحالم استفاده می کنید .
ماشین از شیرین ترین درس هاست که یه مهندس برق قدرت میخونه.
امیداورم بقیه هم با من هم نظر باشند.
بایت نمودار ممنون .
اینکه از کجا به این نمودار میرسیم داستان جالب و شنیدنی داره .
فعلا گیر امتحانات پایان ترمم
ایشالله بعدا تعریف میکنم.
تو این انجمن مهندسین برق با سوادی داریم . توصیه میکنم تا می تونید سوال های مبنایی بپرسید . هر جای کتاب یا جزوه رو متوجه نشدین بذارید تو فروم و کمک بخواین .
به هم کمک کنیم .....
 
آخرین ویرایش:

arash 97

عضو جدید
کنترل سرعت موتور

کنترل سرعت موتور

میخواستم ببینم چوری میشه سرعت دور یک موتور سه فاز رو کم کرد(یعنی متغیر باشد) ولی قدرت موتورتقریبا اولی باشد و براحتی با دست نه ایستد اگر نقشه و اطلاعات کاملی دارید در اختیارم بذارید منم استفاده کنم ازتون ممنون میشوم. :cry::cry::cry::cry::cry::eek::eek::eek:
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
میخواستم ببینم چوری میشه سرعت دور یک موتور سه فاز رو کم کرد(یعنی متغیر باشد) ولی قدرت موتورتقریبا اولی باشد و براحتی با دست نه ایستد اگر نقشه و اطلاعات کاملی دارید در اختیارم بذارید منم استفاده کنم ازتون ممنون میشوم. :cry::cry::cry::cry::cry::eek::eek::eek:
تو موتورها قدرت خروجی یعنی گردش روتور که همون توان مکانیکی هست . وقتی دور تغییر کنه قدرت خروجی تغییر میکنه که رابطه ی مستقیم با راندمان داره . بنابراین وقتی دور رو کم کنیم در واقع راندکان دستگاه رو آوردیم پایین . پس نمیتونیم بگیم با همون قدرت کار میکنه.
برای کنترل دور موتور سه فاز زیاد دست و بالمون باز نیست
یعنی یا باید قطب رو کم و زیاد کنیم که حجم سیم پیچی در نتیجه تلفات رو زیاد میکنه که اون هم کنترل خطی نداریم . بصورت پله ای سرعت کم و زیاد میشه
یا اینکه فرکانس اعمالی به استاتور رو تغییر بدیم که اون هم بدلیل گرون بودن مبدل های فرکانسی به صرفه نیست
البته روش هایی مثل موتور های شراک ریشتر هم هست که باز هم به دلیل قطعات زیاد و اصطحلاک بالا پیشنهاد نمیشه
اگر منظورت اینه که مثلا با کاهش دور باز هم موتور بتونه مثلا بار 100 کیلویی رو جابجا کنه تنها راهش استفاده از گیربکس هست. وگرنه زیر بار میخوابه .
 

Similar threads

بالا