طبق معمول سلام به همه بازدید کننده های عزیز
ما درمورد رشته جامع و کامل خودمون اطلاعاتی داریم اما آیادرمورد تاریخچه مهندسی عمران اطلاعاتی داریم ؟؟؟
توی این تاپیک این موضوع به طور تقریبا کاملی بررسی شده
امیدوارم مفید باشه
تاريخچه مهندسي ساختمان انسان نخستين براي ادامه زندگي خود در دوره باستان با دشواري هايي فراوان دست به گريبان بوده و به علت آشنايي به فنون مهندسي نمي توانسته است زيان هاي ناشي از طبيعت را پيش بيني نمايد ،ولي پس از گذشت زمان و بهره برداري از فنون مهندسي و ابتكارات كه نشانه تلاش مداوم انسان در راه بهتر زيستن بوده ، توانسته است بر پاره اي از ناهمواريهاي طبيعت چيره شود . سابقه تاريخيهيچ گونه اطلاعي از مهندسان تمدن باستان كه آثار آنها در سراسر دنيا بالاخص ايران هنوز پابرجاست در دست نيست . البته اهرام مصر را شناخته اما كساني كه كانال هاي آبياري بين النهرين را كنده و يا كساني كه كاخ هاي آشوري را بينان كرده اند كم و بيش شناخته نشده اند در صورتي كه آنها داراي تجربيات فني معادل مهندسان امروز بوده اند . ولي در تاريخ مهندسي از آنها نام مشخصي برده نشده است .بنابر شواهد و اسناد تاريخي نخستين مدرسه مهندسي توسط " ويبوس " VIBIUS در حدود سه هزار سال پيش از ميلاد در اسكندريه ( مصر ) ايجاد گرديده و پس از آن در كشورهاي يونان ، روم ، چين و ايران مدارس مهندسي به وجود آمدند . بنا به نوشته هرودت ،مهندس سازنده پل روي رودخانه سفر جهت عبور ارتش داريوش شخصي به ماندروكله ( MONDROCLE ) بوده است و ----- رودخانه اسپوت براي عبور ارتش خشايارشاه در سال 480 پيش از ميلاد بوسيله شخصي به نام آراتو ( ARATO ) ساخته شد .براي نخستين بار كار مهندسي در يكي از اسناد قديمي به تاريخ 19 آوريل سال 1195 ميلادي ( برابر 574 خورشيدي ) در ايتاليا به دست آمده است .اولين كتاب مهندسي به نام "شاهكارهاي نظامي "توسط روبرتو والتوريد در سال 1472 ميلادي ( برابر 859 خورشيدي ) در شهر وروتاي ايتاليا به چاپ رسيد .مهندسي راه و ساختمان قديمي ترين رشته مهندسي است كه آثار آن نشانه بارزي از تمدن انساني است .يكي از پايه گذاران مهندسي مدرن لئونارد داوينچي ( 1519-1452 ) ايتاليايي است كه بر تمام علوم فني زمان خود چيرگي كامل داشته است . پيدايش دانشكده هاي مهندسيپس از اينكه بشر ضرورت فن مهندسي را احساس كرد به ترتيب دانشكده هايي در كشورهاي مختلف و احياناً با رشته هاي متفاوت تاسيس گرديد . اولين آنها دانشكده مهندسي سوئيس مي باشد كه در سال 1745 در شهر برزيك بنياد گذاشته شد . در سال 1747 ( 1126 خورشيدي ) در شهر پاريس دانشكده مهندسي تاسيس گرديد و بعداً به ترتيبي كه ذيلاً ذكر مي گردد دانشكده هاي مهندسي شروع به كار كردند .در سال 1803 ( 1182 خورشيدي ) دانشكده فني ، ياريا در ايتاليادر سال 1817 ( 1196 خورشيدي ) دانشكده مهندسي ،رم در ايتاليادر سال 1806 ( 1185 خورشيدي ) دانشكده مهندسي ،پراگ در چكوسلواكيدر سال 1815 ( 1194 خورشيدي ) در اتريشدر سال 1825 ( 1204 خورشيدي ) در شهر كالسروحه ( KALSRUHE ) آلمان غربي و در انگلستان همزمان با ساير كشورهاي اروپايي دانشكده هاي مهندسي شروع به كار نمودند .نخستين دانشكده مهندسي در سال 1313 خورشيدي در تهران و سپس در سال 1337 در تبريز و پس از آن در سال 1343 در شهر شيراز تشكيل گرديد . مهندسي ساختمانمفهوم كلي مهندسي را مي توان چنين بيان نمود . مجموعه تمام فعاليت هاي انساني در جهت بهره گيري و رام كردن طبيعت و نيروهاي ناشي از آن و كاربرد منطقي مواد طبيعي و مصنوعي به منظور تامين شرايط بهتر براي زندگي فردي و اجتماعي يا به عبارت ديگر مهندسي استفاده از معلومات علمي و مهارتهاي فني به منظور طرح و ايجاد و توليدي يك سيستم مفيد و قابل استفاده براي بشر و عاملي براي بهتر زيستن است .مهندسي عبارت است از كسي كه تحقيقات خود را در زمينه تكنولوژي اختصاص دهد و در آن پژوهش نمايد . در اين زمينه مي توان گفت كه تا يك سده پيش شناخت تكنيك و تكنولوژي نسبتاً محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل فني از نوع مكانيكي و انرژي به وجود مي آيد و در نتيجه مهندسي صنعتي پا به عرصه وجود مي گذارد و اطلاعات اندك پيشين در زمينه تكنولوژي با تلاش مهندسان به طور نسبي روز به روز افزون گشته و نقش اساسي خود را در پيشبرد آثار صنعتي ،رشد مهندسي ساختمان نيز همراه بوده و در اين زمينه موفقيتهاي بسياري كسب شده است . در عصر ما هر شاخه از علوم و تكنيك،مهندسي نقش سازنده داشته و به مرور زمان در راه تكميل خود سير مي نمايد .آنچه مسلم است تكنولوژي با زمان پيشرفت مي كند و دامنه فعاليتش دائماً در حال گسترش مي باشد و امروز سلطه تخصص در رشته هاي گوناگون مهندسي بسيار ضروري بوده و جنبه علمي آن مورد تائيد همگان مي باشد . دنياي امروز اهميت زيادي براي روابط بين علوم و مهندسي و اجتماع قائل مي باشد و طبيعتاً تجزيه و تحليل اين روابط براي روشن نمودن وظايف هر يك كاملاً الزامي است ،نقش دانشمند و يا مهندس دانشمند كشف دانش جديد است و براي رسيدن به اين منظور مي تواند در كمال آزادي خود را از اجتماع دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون و كاربرد منطقي ،دانش هاي شناخته شده جديد را به وجود آورد .نقش مهندسي در كابرد دانش تثبيت شده است و در حقيقت مي توان گفت كه پايان كار دانشمند شروع كار مهندس است كه از هر نوع درك جديد در كار خود به عنوان ضمائم اطرافش استفاده مي كند . اگر چه مهارت هاي فني و تكنيكي براي يك مهندس در دنياي امروز كاملاً لازم است ولي انعطاف در طرز تفكر و مطابقت با محيط لازم نيل به توافق و مالاً پيشرفت كار هر مهندس حرفه اي است . براي يك مهندس بالاتر از توانايي در حل مسائل تكنولوژي ايفاي نقش داوري در ارزش هاي اجتماعي است .تكنولوژي تاثيري بس مهم ولي ناشناخته در ارزش هاي اجتماعي دارد . براي برآورد احتياجات عامه يك مهندس ابتدا بايد درك كامل از رابطه انساني با محيط داشته باشد و از استفاده تكنولوژي به عنوان راه حل سريع مسائل اجتماعي پرهيز كند.در واقع نقش و وظيفه دانشمند با نقش و وظيفه مهندس اساساً تفاوت دارد ،كار عمده دانشمند اين است كه پديده اي را كه تاكنون ناشناخته مانده كشف نمايد و به همگان بشناساند .در صورتي كه كار مهندس اين است كه پديده هاي شناخته شده را به اجرا درآورد . در نتيجه مسئوليت مهندس نسبت به مسئوليت دانشمند بسيار مهمتر بوده و نمي تواند به نظرهاي انتزاعي اتكاي زيادي داشته باشد . بايد او در عين اينكه تكيه به سنت ها و تجارب گذشتگان كار خود را انجام دهد ، لازم است انديشه هاي جديدي را هم بيازمايد .
ما درمورد رشته جامع و کامل خودمون اطلاعاتی داریم اما آیادرمورد تاریخچه مهندسی عمران اطلاعاتی داریم ؟؟؟
توی این تاپیک این موضوع به طور تقریبا کاملی بررسی شده
امیدوارم مفید باشه
تاريخچه مهندسي ساختمان انسان نخستين براي ادامه زندگي خود در دوره باستان با دشواري هايي فراوان دست به گريبان بوده و به علت آشنايي به فنون مهندسي نمي توانسته است زيان هاي ناشي از طبيعت را پيش بيني نمايد ،ولي پس از گذشت زمان و بهره برداري از فنون مهندسي و ابتكارات كه نشانه تلاش مداوم انسان در راه بهتر زيستن بوده ، توانسته است بر پاره اي از ناهمواريهاي طبيعت چيره شود . سابقه تاريخيهيچ گونه اطلاعي از مهندسان تمدن باستان كه آثار آنها در سراسر دنيا بالاخص ايران هنوز پابرجاست در دست نيست . البته اهرام مصر را شناخته اما كساني كه كانال هاي آبياري بين النهرين را كنده و يا كساني كه كاخ هاي آشوري را بينان كرده اند كم و بيش شناخته نشده اند در صورتي كه آنها داراي تجربيات فني معادل مهندسان امروز بوده اند . ولي در تاريخ مهندسي از آنها نام مشخصي برده نشده است .بنابر شواهد و اسناد تاريخي نخستين مدرسه مهندسي توسط " ويبوس " VIBIUS در حدود سه هزار سال پيش از ميلاد در اسكندريه ( مصر ) ايجاد گرديده و پس از آن در كشورهاي يونان ، روم ، چين و ايران مدارس مهندسي به وجود آمدند . بنا به نوشته هرودت ،مهندس سازنده پل روي رودخانه سفر جهت عبور ارتش داريوش شخصي به ماندروكله ( MONDROCLE ) بوده است و ----- رودخانه اسپوت براي عبور ارتش خشايارشاه در سال 480 پيش از ميلاد بوسيله شخصي به نام آراتو ( ARATO ) ساخته شد .براي نخستين بار كار مهندسي در يكي از اسناد قديمي به تاريخ 19 آوريل سال 1195 ميلادي ( برابر 574 خورشيدي ) در ايتاليا به دست آمده است .اولين كتاب مهندسي به نام "شاهكارهاي نظامي "توسط روبرتو والتوريد در سال 1472 ميلادي ( برابر 859 خورشيدي ) در شهر وروتاي ايتاليا به چاپ رسيد .مهندسي راه و ساختمان قديمي ترين رشته مهندسي است كه آثار آن نشانه بارزي از تمدن انساني است .يكي از پايه گذاران مهندسي مدرن لئونارد داوينچي ( 1519-1452 ) ايتاليايي است كه بر تمام علوم فني زمان خود چيرگي كامل داشته است . پيدايش دانشكده هاي مهندسيپس از اينكه بشر ضرورت فن مهندسي را احساس كرد به ترتيب دانشكده هايي در كشورهاي مختلف و احياناً با رشته هاي متفاوت تاسيس گرديد . اولين آنها دانشكده مهندسي سوئيس مي باشد كه در سال 1745 در شهر برزيك بنياد گذاشته شد . در سال 1747 ( 1126 خورشيدي ) در شهر پاريس دانشكده مهندسي تاسيس گرديد و بعداً به ترتيبي كه ذيلاً ذكر مي گردد دانشكده هاي مهندسي شروع به كار كردند .در سال 1803 ( 1182 خورشيدي ) دانشكده فني ، ياريا در ايتاليادر سال 1817 ( 1196 خورشيدي ) دانشكده مهندسي ،رم در ايتاليادر سال 1806 ( 1185 خورشيدي ) دانشكده مهندسي ،پراگ در چكوسلواكيدر سال 1815 ( 1194 خورشيدي ) در اتريشدر سال 1825 ( 1204 خورشيدي ) در شهر كالسروحه ( KALSRUHE ) آلمان غربي و در انگلستان همزمان با ساير كشورهاي اروپايي دانشكده هاي مهندسي شروع به كار نمودند .نخستين دانشكده مهندسي در سال 1313 خورشيدي در تهران و سپس در سال 1337 در تبريز و پس از آن در سال 1343 در شهر شيراز تشكيل گرديد . مهندسي ساختمانمفهوم كلي مهندسي را مي توان چنين بيان نمود . مجموعه تمام فعاليت هاي انساني در جهت بهره گيري و رام كردن طبيعت و نيروهاي ناشي از آن و كاربرد منطقي مواد طبيعي و مصنوعي به منظور تامين شرايط بهتر براي زندگي فردي و اجتماعي يا به عبارت ديگر مهندسي استفاده از معلومات علمي و مهارتهاي فني به منظور طرح و ايجاد و توليدي يك سيستم مفيد و قابل استفاده براي بشر و عاملي براي بهتر زيستن است .مهندسي عبارت است از كسي كه تحقيقات خود را در زمينه تكنولوژي اختصاص دهد و در آن پژوهش نمايد . در اين زمينه مي توان گفت كه تا يك سده پيش شناخت تكنيك و تكنولوژي نسبتاً محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل فني از نوع مكانيكي و انرژي به وجود مي آيد و در نتيجه مهندسي صنعتي پا به عرصه وجود مي گذارد و اطلاعات اندك پيشين در زمينه تكنولوژي با تلاش مهندسان به طور نسبي روز به روز افزون گشته و نقش اساسي خود را در پيشبرد آثار صنعتي ،رشد مهندسي ساختمان نيز همراه بوده و در اين زمينه موفقيتهاي بسياري كسب شده است . در عصر ما هر شاخه از علوم و تكنيك،مهندسي نقش سازنده داشته و به مرور زمان در راه تكميل خود سير مي نمايد .آنچه مسلم است تكنولوژي با زمان پيشرفت مي كند و دامنه فعاليتش دائماً در حال گسترش مي باشد و امروز سلطه تخصص در رشته هاي گوناگون مهندسي بسيار ضروري بوده و جنبه علمي آن مورد تائيد همگان مي باشد . دنياي امروز اهميت زيادي براي روابط بين علوم و مهندسي و اجتماع قائل مي باشد و طبيعتاً تجزيه و تحليل اين روابط براي روشن نمودن وظايف هر يك كاملاً الزامي است ،نقش دانشمند و يا مهندس دانشمند كشف دانش جديد است و براي رسيدن به اين منظور مي تواند در كمال آزادي خود را از اجتماع دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون و كاربرد منطقي ،دانش هاي شناخته شده جديد را به وجود آورد .نقش مهندسي در كابرد دانش تثبيت شده است و در حقيقت مي توان گفت كه پايان كار دانشمند شروع كار مهندس است كه از هر نوع درك جديد در كار خود به عنوان ضمائم اطرافش استفاده مي كند . اگر چه مهارت هاي فني و تكنيكي براي يك مهندس در دنياي امروز كاملاً لازم است ولي انعطاف در طرز تفكر و مطابقت با محيط لازم نيل به توافق و مالاً پيشرفت كار هر مهندس حرفه اي است . براي يك مهندس بالاتر از توانايي در حل مسائل تكنولوژي ايفاي نقش داوري در ارزش هاي اجتماعي است .تكنولوژي تاثيري بس مهم ولي ناشناخته در ارزش هاي اجتماعي دارد . براي برآورد احتياجات عامه يك مهندس ابتدا بايد درك كامل از رابطه انساني با محيط داشته باشد و از استفاده تكنولوژي به عنوان راه حل سريع مسائل اجتماعي پرهيز كند.در واقع نقش و وظيفه دانشمند با نقش و وظيفه مهندس اساساً تفاوت دارد ،كار عمده دانشمند اين است كه پديده اي را كه تاكنون ناشناخته مانده كشف نمايد و به همگان بشناساند .در صورتي كه كار مهندس اين است كه پديده هاي شناخته شده را به اجرا درآورد . در نتيجه مسئوليت مهندس نسبت به مسئوليت دانشمند بسيار مهمتر بوده و نمي تواند به نظرهاي انتزاعي اتكاي زيادي داشته باشد . بايد او در عين اينكه تكيه به سنت ها و تجارب گذشتگان كار خود را انجام دهد ، لازم است انديشه هاي جديدي را هم بيازمايد .