سلام!
برای نوشتن نتهای موسیفی از صفحاتی خّط کشی شده ( خطوط حامل ) استفاده میکنیم .
خطوط حامل : خطوط حامل یا پنج خّط حامل خطوطی هستند افقی و موازی و با فاصله های مساوی که برای نوشتن نتهای موسیقی مؤرد استفاده قرار میگیرند ، این پنح خّط را از پایین به بالا شماره گذاری میکنیم ، به تصویر دقّت کنید
خطوط کمکی حامل : برای اینکه بتونیم وسعت بیشتری از نتها رو به نگارش در بیاوریم از روشهای مختلفی استفاده
میکنیم که یکی از این روشها استفاده از خطوط کمکی حامل هست که معمولاً از سه خّط کمکی در زیر پنح خّط حامل و سه خّط کمکی در بالای پنج خّط حامل بهره میکیریم .
وعلّت نگارش خطوط کمکی به این شکل به دلیل تشخیص سریع خطوط هست ، حال اینکه اگر همین تعداد خطوط کمکی را هم همانند پنج خّط اصلی میداشتیم ، تشخیص سریع خطوط بسیار سخت و حتی غیر ممکن بود . ، به تصویر دقّت کنید
چکونگی و محّل قرار گرفتن نتها بر روی خطوط حامل : در تصویر زیر نحوه و محّل قرار گرفتن نتها بر روی پنج خّط حامل و دو خّط کمکی یکی در بالا و یکی در پایین نشون داده شده . ( شکل نتها رو با یک نت گرد نشون دادم که در ادامه به اشکال مختلف نتها هم خواهیم پرداخت ) به تصویر دقّت کنید و به خاطر بسپارید که تا اینجای کار این نتها هیچ اسمی ندارند .
اشکال مختلف نتها و سکوتها و ارزش ( کشش ) ضربی هر کدام :
نت گرد و سکوت گرد با ارزش کششی معادل 4 ضرب ( برای مثال اگر من بخواهم با فلوت یک نت گرد 4 ضربی اجرا کنم آن نت را اجرا میکنم و به اندازه مثلاً 4 ثانیه کشش آنرا ادامه میدهم . ودر مؤرد سکوت هم یعنی به اندازه 4 ثانیه سکوت میکنم و چیزی اجرا نمیکنم )
نت سفید و سکوت سفید با ارزش کششی معادل 2 ضرب
نت سیاه و سکوت سیاه با ارزش کششی معادل 1 ضرب
نت چنگ و سکوت چنگ با ارزش کششی معادل 0.5 ضرب
نت دولا چنگ و سکوت دولا چنگ با ارزش کششی معادل 0.25 ضرب
البته سه لا چنگ و چهار لا چنگ ...... و الا ماشاءاله هم هست که فعلاً زیاد به درد کار ما نمی خوره و در جای خودش توضیح خواهم داد . به عکس دقّت کنید و توجّه کنید که سکوتها درست به همین شکلها ودرهمین محّل ها قرار میگیرند ولی در مؤرد نتها شکلها همیشه همین هست ولی محّل قرار گرفتنشون بستگی به نام نت دارد که بعداً توضیح خواهم داد.
برای نوشتن نتهای موسیفی از صفحاتی خّط کشی شده ( خطوط حامل ) استفاده میکنیم .
خطوط حامل : خطوط حامل یا پنج خّط حامل خطوطی هستند افقی و موازی و با فاصله های مساوی که برای نوشتن نتهای موسیقی مؤرد استفاده قرار میگیرند ، این پنح خّط را از پایین به بالا شماره گذاری میکنیم ، به تصویر دقّت کنید
خطوط کمکی حامل : برای اینکه بتونیم وسعت بیشتری از نتها رو به نگارش در بیاوریم از روشهای مختلفی استفاده
میکنیم که یکی از این روشها استفاده از خطوط کمکی حامل هست که معمولاً از سه خّط کمکی در زیر پنح خّط حامل و سه خّط کمکی در بالای پنج خّط حامل بهره میکیریم .
وعلّت نگارش خطوط کمکی به این شکل به دلیل تشخیص سریع خطوط هست ، حال اینکه اگر همین تعداد خطوط کمکی را هم همانند پنج خّط اصلی میداشتیم ، تشخیص سریع خطوط بسیار سخت و حتی غیر ممکن بود . ، به تصویر دقّت کنید
چکونگی و محّل قرار گرفتن نتها بر روی خطوط حامل : در تصویر زیر نحوه و محّل قرار گرفتن نتها بر روی پنج خّط حامل و دو خّط کمکی یکی در بالا و یکی در پایین نشون داده شده . ( شکل نتها رو با یک نت گرد نشون دادم که در ادامه به اشکال مختلف نتها هم خواهیم پرداخت ) به تصویر دقّت کنید و به خاطر بسپارید که تا اینجای کار این نتها هیچ اسمی ندارند .
اشکال مختلف نتها و سکوتها و ارزش ( کشش ) ضربی هر کدام :
نت گرد و سکوت گرد با ارزش کششی معادل 4 ضرب ( برای مثال اگر من بخواهم با فلوت یک نت گرد 4 ضربی اجرا کنم آن نت را اجرا میکنم و به اندازه مثلاً 4 ثانیه کشش آنرا ادامه میدهم . ودر مؤرد سکوت هم یعنی به اندازه 4 ثانیه سکوت میکنم و چیزی اجرا نمیکنم )
نت سفید و سکوت سفید با ارزش کششی معادل 2 ضرب
نت سیاه و سکوت سیاه با ارزش کششی معادل 1 ضرب
نت چنگ و سکوت چنگ با ارزش کششی معادل 0.5 ضرب
نت دولا چنگ و سکوت دولا چنگ با ارزش کششی معادل 0.25 ضرب
البته سه لا چنگ و چهار لا چنگ ...... و الا ماشاءاله هم هست که فعلاً زیاد به درد کار ما نمی خوره و در جای خودش توضیح خواهم داد . به عکس دقّت کنید و توجّه کنید که سکوتها درست به همین شکلها ودرهمین محّل ها قرار میگیرند ولی در مؤرد نتها شکلها همیشه همین هست ولی محّل قرار گرفتنشون بستگی به نام نت دارد که بعداً توضیح خواهم داد.