بمب 8 ميليارد تني نمك درياچه اروميه آماده انفجار

omid-suzuki

عضو جدید
فارس : محيط زيست سالم و جذاب علاوه بر اينكه براي مردمان آن جامعه سلامت روحي و رواني مي‌آورد در جذب گردشگر نيز به عنوان عاملي موثر تلقي مي‌شود چرا كه گردشگر هميشه مكان ديدني و در عين حال سالم را براي گردش و تفريح انتخاب مي‌كند.

اما افزايش جمعيت و در برخي موارد استفاده ناصحيح از طبيعت دستگاه‌هايي را وادار كرده تا در راستاي حفاظت از محيط زيست برآيند و مانع از تخريب طبيعت و نگاره‌هاي آن شوند.

يكي از اهالي اروميه در اين زمينه مي‌گويد: يكي از نادرترين مكان‌هاي گردشگري كه در دنيا وجود دارد در استان ما مستقر شده و نام آن هم با آن همه عظمت و شوري براي مردمان اهل گردش آشناست.

او ادامه مي‌دهد: از سال‌هاي گذشته اين درياچه به خاطر داشتن منطقه بكر به مكان دوست داشتني براي مردمان تبديل شده اما امروز مي‌بينيم كه همين منطقه بكر به تهديدي براي مردمان سه استان و چند كشور همسايه تبديل شده است.

وي مي‌افزايد: متاسفانه مسئولان ما هميشه از گذشته به اين فكر مي‌كردند كه اين مكان تفريحي كه داراي شهرت جهاني است هرگز به خطر نمي‌افتد و به همين خاطر از توجه جدي و رفع مشكلات آن سرباز مي‌زدند.

اين جوان 28 ساله تصريح مي‌كند: در كنار كم‌توجهي مسئولان كمي بارش‌ها و خشكسالي نيز اين وضع را وخيم‌تر كرد و بستر نابودي اين درياچه را فراهم ساخت.

علي حسني ادامه مي‌دهد: مسئولاني كه هر روز به دنبال اشتغال‌زايي هستند مي‌توانستند با ساماندهي و مديريت صحيح آب اين درياچه و به دنبال آن با جذب گردشگر جوانان زيادي را صاحب كار كرده و موجبات گسترش اين ديار را فراهم سازند.

او در ادامه مي‌گويد: در كنار اين مشكل بي‌توجهي به محيطي كه مردم در آن زيست مي‌كنند باز هم ادامه دارد و امروز شاهد هستيم كه با مديريت ناصحيح زباله‌ها موجبات تهديد سلامت انسان‌ها و طبيعت را بسترسازي مي‌كنند.

كارشناس حفاظت از جنگل‌هاي استان نيز در ارتباط با محيط زيست به فارس مي‌گويد: امروز فرهنگ‌سازي در زمينه درخت و درختكاري خوب است و ما خوشحاليم كه شهرهاي استان‌مان پر از سرسبزي و درخت است كه در طول سال‌هاي مديد و با صرف زمان و هزينه‌هاي زياد اين درختان توانسته‌اند سايه بر گستره استان افكنند.

او ادامه مي‌دهد: در كنار اين زحمات مردمي و مسئولان هرگز نديده‌ايم كه يكي را به منظور حفاظت از درخت تشويق و در اين زمينه فرهنگ‌سازي درخوري كنند اما جاي بسي ترديد است كه آيا درخت و پوشش‌هاي گياهي خود مي‌توانند از نابودي و هلاكتشان جلوگيري كنند؟

محمد اميني در ادامه مي‌افزايد: همان قدر كه درختكاري مهم است حفاظت از آن نيز اهميت دارد و مردم و مسئولان ذي‌ربط بايد به اين مورد توجه كافي داشته باشند تا هرگز روزي فرا نرسد كه شاهد هلاكت كامل همين فضاهاي سبز باشيم.

اين پيرمرد 65 ساله كه خود روزي جنگلبان بوده، مي‌گويد: خداوند نگهبان اصلي جنگل‌هاي استان ماست چرا كه اگر روزي خدايي ناخواسته گوشه‌اي از اين جنگل‌ها دچار حريق شود در زمينه مهار حريق به قدر كافي توان داريم؟

وي در ادامه تصريح مي‌كند: هميشه در فكر فردا بودن مانع از هر گرفتاري است و مسئولان هرگز در اين تصور نباشند كه جنگل‌هاي استان در خطر نيست چرا كه حادثه هرگز از قبل خبر نمي‌دهد و در اين مورد بايد هميشه آماده بود.

كارشناس حفاظت از محيط زيست نيز از وضع درياچه شور اروميه مي‌گويد: شوربختي دومين درياچه شور دنيا آنجاست كه دستكاري انسان‌ها بر روند خشكيدن اين درياچه سرعت بخشيده و انسان و اقليم دست به دست هم داده تا به زودي به جاي زيست بومي زيبا كه ميزبان پرندگاني چون فلامينگو و پليكان بوده است با تلي از نمك مواجه شويم.

علي اصغري در ادامه تصريح مي‌كند: هر چند خشكسالي سال‌هاي قبل بر كاهش سطح آب درياچه اروميه تاثير داشته اما ايجاد سد بر سر راه ورودي آب‌ها و مصرف بي‌رويه آب در زراعت اصلي‌ترين عامل خشك شدن اين درياچه است.

اين مسئول ادامه مي‌دهد: به جز سدهايي كه وزارت نيرو به منظور بهره‌گيري از انرژي آب ايجاد مي‌كند، وزارت جهاد كشاورزي نيز در حوزه آبريز اقدام به احداث سد و بندهاي بزرگ و كوچك كرده تا به اين ترتيب علاوه بر كنترل سيلاب‌ها و جلوگيري از شسته شدن خاك، از آب موجود به نحو بهتري در بخش كشاورزي استفاده كند غافل از آن كه با دخالت در جريان طبيعي اكوسيستم، عواقبي جبران‌ناپذير به بار خواهد آمد.

او اضافه مي‌كند: شمار سدهاي بالادست درياچه اروميه شايد بيش از 40 سد بزرگ و تعدادي سد و بند كوچك باشد كه بر روي رودخانه‌هاي زرينه‌رود، سيمينه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا ايجاد شده است، جلوگيري از ورود آب اين رودخانه‌ها به درياچه اروميه اگر چه بخشي از اهداف وزارت نيرو و جهاد كشاورزي را محقق كرده اما ظرف 14 سال گذشته در كنار اقليم خشك، سطح آب درياچه را شش متر كاهش داده و اين افت سطح، غلظت نمك را به 300 گرم در ليتر رسانده است.

اصغري با بيان اينكه شوري در حد خطر، قدرت توليد مثل آرتميا، جانور بومي درياچه اروميه را از بين برده و كمبود آرتميا كه غذاي اصلي فلامينگو است، اين پرنده را در معرض خطر قرار داده است، تصريح كرد: به غير از كاهش تنوع زيستي اين زيست بوم بي‌نظير تاثير مخرب 8 ميليارد تن نمك بر جاي مانده از درياچه خشكيده، اثرات بسيار تخريب كننده‌اي در شهرها و زمين‌هاي كشاورزي اطراف درياچه دارد.

كارشناس حفاظت از محيط زيست استان آذربايجان غربي انتقال آب از حوزه‌هاي مجاور درياچه مانند رودخانه ارس هنگام پرآبي، رودخانه زاب و درياچه خضر را راهكار مناسب‌تري براي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه مي‌داند.

اصغري همچنين ادامه مي‌دهد: چنانچه بسته سياستي وزارت جهاد كشاورزي در راستاي ارتقاي توانمندي كشاورزان و اجراي طرح‌هاي آب و خاك، آبياري تحت فشار و پوشش كانال‌هاي آبياري، احياي قنات‌ها، ارتقاي توانمندي مرغداري‌ها و دامداري‌ها، بهبود گرمايشي گلخانه‌ها و ساير مصرف حامل‌هاي انرژي به مرحله اجرا در آيد، اميد آن مي‌رود كه بتوان از فاجعه‌اي زيست محيطي جلوگيري كرد در غير اين صورت بمب 8 ميليارد تني نمك در حالت خوش‌بينانه تا 20 سال ديگر منفجر مي‌شود.

وي همچنين براي جلوگيري از فاجعه‌اي زيست محيطي در منطقه راهكار ديگري نيز ارائه كرد، او با تاكيد بر مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي گسترش آبياري تحت فشار و تغيير الگوي كشت را دو راه مديريت مصرف آب مي‌داند كه با تغيير كشت از محصول پرمصرف به كم مصرف مي‌توان آب كمتري را مورد استفاده قرار داد و با اجراي آبياري تحت فشار ميزان مصرف و همچنين هدرروي آب را كاهش داد.

مديركل حفاظت از محيط زيست نيز در اين باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: اصلي‌ترين و در واقع تنش‌زا ترين موضوع در شرايط فعلي كه مورد پيگيري شديد هم قرار دارد بحث درياچه اروميه است.

او در ادامه مي‌افزايد: وضعيت امروز اين درياچه نامناسب است به گونه‌اي كه حدود 250 هزار هكتار از اراضي درياچه به شوره‌زار تبديل شده و در عين حال پسروي آب شديدا زياد است و شوري نيز به حد فوق اشباع رسيده است.

حسن عباس‌نژاد ادامه مي‌دهد: به دنبال اينها شاهد شكوفايي گياهان جلبكي هستيم و اگر ميزان بارش‌ها افزايش نيابد و وضع به اين حال پيش رود، طرح‌هايي هم كه مورد پيش‌بيني قرار گرفته اجرا نشود وضع بي‌شك وخيم‌تر و بدتر هم خواهد شد و شايد هم در آينده نزديك شاهد خشكي كامل اين درياچه باشيم.

وي مي‌گويد: قوي‌ترين كارگروه در هيئت دولت جهت مديريت بحران درياچه اروميه با هدف برون‌رفت از وضعيت فعلي تشكيل يافته و پس از برگزاري چند جلسه، ستاد اجرايي در سطح ملي نيز برگزار شده و متعاقب آن پروژه‌هاي مختلفي كه با هدف برون‌رفت از وضعيت فعلي پيشنهاد شده بود بر اساس سند زيست بومي مديريت درياچه اروميه تصويب شدند و به جلسه نهايي فرستاده شد و اميد است تا به زودي اين جلسه نهايي در اروميه تشكيل يافته و تامين اعتبار آن نيز نهايي شود.

وي تصريح مي‌كند: تاكنون پروژه‌هاي اولويت‌دار نيز تعيين شده كه از جمله آنها بارور كردن ابرها، انتقال بين حوزه‌اي آب، بحث‌هاي مطالعاتي و تئوريك، تغيير الگوي كشت و اصلاح سيستم آبياري، احياي تالاب‌هاي اقماري كه همه اين‌ها از پروژه‌هاي خوب و حياتي به شمار مي‌آيد و ما اميدواريم كه با اجراي اين پروژه‌ها درياچه روز به روز وضعيت مناسبي پيدا كند.

او ادامه مي‌دهد: علاوه بر اينكه بحث تغييرات اقليمي و نزولات آسماني در جلوگيري از خشكي درياچه نقش اساسي دارد به همين خاطر اميدواريم با توجه به پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي كه نويد رفع خشكي را داده‌اند و سال آبي خوبي را پيش‌بيني كرده‌اند مشكلات اين درياچه برطرف شود.​
 

Similar threads

بالا