بلوک های سبک NAAC  

DDDIQ

مدیر ارشد
بلوکهای سبک NAAC (Non-Autoclaved Aerated Concrete) از گروه بلوک های سبک گازی یا اسفنجی می باشد. بلوکهای گازی که از مخلوط شدن ماسه بادی، سیمان پرتلند تیپ دو، گچ، آب، پودر آلومینیوم و سایر مواد افزودنی ساخته می شوند پس از ریختن در قالبهای مخصوص به دو روش عمل آوری می شوند که بر اساس روش عمل آوری به همان نام معروف هستند که عبارتند از: 1- اتوکلاو شده AAC (Autoclaved Aerated Concrete) 2- اتوکلاو نشده NAAC (Non-Autoclaved Aerated Concrete) امروزه در بیشتر کشورها و حتی در کارخانه های موجود در ایران بلوکهای گازی به روش AAC (Autoclaved Aerated Concrete) ساخته می شود در این روش پس از پف کردن و بریدن به قطعات مورد نظر در دمای 200 درجه سانتیگراد و با فشار 12 اتمسفر عمل آوری می شوند در این سیستم به دلیل مصرف بالای انرژی، هزینه تمام شده ی تولید بالا بوده و در نتیجه قیمت محصول نهایی متاثر از هزینه تولید خواهد بود اما یکی دیگر از روشهایی که به تازگی در کشور مورد استفاده قرار گرفته و در این شرکت نیز از این روش استفاده می گردد روش عمل آوری بدون اتوکلاو بوده و از طریق درجه حررات خود مصالح در حین تولید و سیستم های گرمایشی سالن تولید صورت می گیرد که نسبت به روش اتوکلاو شده دارای هزینه تولید پایین تری خواهد بود. اعم مشخصات فنی و ویژگی های بلوکهای NAAC 1- مقاومت در برابر حریق و شعله های آتش بلوکهای NAAC ضد آتش بوده که دیوارهای ساخته شده با این نوع از بلوکها نیز ضد آتش ( Fire wall) بوده و با افزایش ضخامت قطعه می توان مقاومت آن را در برابر آتش تا حد زیادی افزایش داد مقاومت این نوع از بلوکها در برابر آتش از بتن معمولی بیشتر بوده و این عامل بدلیل خواص عایقی آنها می باشد.
2- ضریب هدایت حرارتی به علت بافت متخلخل داخل بلوکهای NAAC، این بلوکها عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت بوده بطوریکه با افزایش وزن مخصوص به دلیل کاهش بافت متخلخل از میزان مقاومت حرارتی آنها کاسته می شود.
3- مقاومت فشاری مقاومت فشاری بلوکهای هوادار NAAC بر اساس استاندارد 8593 و 8596 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بایستی در محدوده حداقل 0/2 و میانگین 5/2 مگاپاسکال باشد بطوریکه بلوکهای تولید شده شرکت کارا سازه ماندگار دارای مقاومت تقریبی 3/2 مگاپاسکال می باشند 4- میزان جذب آب و رطوبت میزان جذب آب بلوکهای سیمانی رده یک بر اساس آزمون استاندارد ASTM C140-02a اندازه گیری می شود که بر اساس این آزمون حداکثر میزان جذب آب حجمی برای میانگین سه بلوک برابر با 288 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد بطوریکه بلوکهای NAAC تولید شده در شرکت کارا سازه در حدود 91 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. بلوکهای سیمانی سبکی که دارای میزان جمع شدگی خشک کمتر از 03/0 درصد می باشد بر اساس استاندارد 7782 و روش آزمون استاندارد ASTM C140-02a و با توجه به شرایط رطوبت منطقه، میزان حداکثر رطوبت بین 35 تا 45 درصد می باشد که بلوکهای تولید شده در این واحد 33 در صد می باشد. 5- جمع شدگی خطی بدلیل عدم حضور سنگدانه ها در بتن هوادار میزان جمع شدگی و انقباض ناشی از خشک شدن در بلوکهای هوادار بالا می باشد که بر اساس استاندارد 8593 و 8592 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میزان جمع شدگی ناشی از خشک شدن قطعه های بتن هوادار اتوکلاو نشده تعیین می گردد بطوریکه میانگین جمع شدگی قطعات نباید بیشتر از 0.02 درصد برای کلیه رده های مقاومتی و جرم حجمی خشک باشد. انقباض در هر بتن به پارامترهای مختلفی مانند نوع سیمان، روش عمل آوری، اندازه و کیفیت ماسه، میزان سیمان در مخلوط، وزن مخصوص بتن و میزان آب موجود در بتن بستگی دارد که در آزمایشگاه انجام شد و در کارخانه کاراسازه این عدد 0.018 درصد می باشد . 6- وزن مخصوص خشک ظاهری
بر اساس استاندارد 7782 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بلوکهای سیمانی سبک بر اساس وزن مخصوص ظاهری به چهار رده تقسیم می شوند:
شماره رده
وزن مخصوص ظاهری (کیلوگرم بر مترمکعب)
رده 1
700-500
رده 2
1000-700
رده 3
1700-1000
رده 4
2000-1700

بلوکهای NAAC شرکت کارا سازه ماندگار با توجه به استاندارد 7782 دارای وزن مخصوص 650 کیلوگرم بر متر مکعب بوده که در رده بلوکهای سبک نوع یک قرار می گیرند. از اینرو بلوکهای NAAC با توجه به نحوه تولید و افزودنی هایی که در آن بکار می رود، بسیار سبک بوده و بر اساس مقایسه ای که در شرکت کارا سازه با دیگر محصولات از لحاظ وزن و قیمت تمام شده صورت گرفته، دیوارهای ساخته شده با این نوع از بلوکها بسیار سبک و اقتصادی می باشد.
7- عایق صوت بر اساس مقررات ملی ساختمان مبحث 18 شاخص جذب و یا کاهش صدا بر دیوارهای دو واحد مجاور 50 دسی بل و دیوارهای پیرامونی 45 دسی بل می باشد که بلوکهای NAAC تامین کننده این مبحث می باشد.
8- شکل و ابعاد بلوکهای سبک NAAC به شکل مکعب مستطیل بوده و دارای سطحی صاف می باشند و بر اساس استاندارد شماره 7782 بنابر درخواست مصرف کننده در ابعاد زیر می باشد:
نوع
طول
عرض
ارتفاع
تعداد در متر مکعب
B60*30*20
60
30
20
27.8
B60*30*15
60
30
15
37
B60*30*12
60
30
12
46.3
B60*30*10
60
30
10
55.6

بر اساس استاندارد 8593 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران رواداری های مجاز این قطعات با اشکال منظم در محدوده زیر باید قرار گیرد:
ابعاد
قطعات بتن هوادار برای نصب با درزهای ساخته شده از:
ملات سبک (mm)
ملات با ضخامت کم (mm)
طول
3+
5-
3+
3-
عرض
3+
5-
5/1+
5/1-
ارتفاع
3+
3-
2+
2-

9- کارپذیری بلوک از آنجائیکه این محصول در انواع دیوارچینی های دیوارهای پیرامونی و داخلی استفاده شده است قابلیت اره کشی، سوراخکاری و یا شیارزنی جهت عبور لوله های تاسیساتی را دارا می باشد و نشانگر کارپذیری این محصول در سطح بسیار بالا می باشد. بطوریکه می توان در تمام موقعیت های اجرای دیوارچینی در سازه های بتنی و فولادی بکار برد که در شکلهای زیر نشان داده شده است.

10- قابلیت دیوارچینی با استفاده از چسب های مخصوص
با توجه به سطح صاف بلوکهای NAAC، می توان این نوع از بلوکها را با استفاده از چسب های مخصوص دیوارچینی نمود که این باعث صرفه جویی قابل توجهی در میزان هزینه اجرای دیوارچینی و سرعت در اجرای کار می گردد از طرفی سبب کاهش ریخت و پاشهای ناشی از اجرای دیوارچینی که در دیوارچینی های معمول وجود دارد می گردد. در شکل زیر نمایی از اجرای دیوار با استفاده از بلوکهای NAAC به همراه چسب نشان داده شده است.
این نوع از بلوکها به دلیل سطوح صاف و بتنی آنها نیاز به اندودکاری با ملات ماسه و سیمان و هر نوع ملات دیگری جهت تعمیر رویه سطحی آن نداشته و هزینه تمام شده آن را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. از طرفی با استفاده از بلوکهای رنگی در قسمت نمای ساختمان به جای استفاده از سنگهای نما، آجر نما و غیره، هزینه نماکاری را می توان کم نمود. آنچه که سبب تمایز این نوع از بلوکها در دیوارچینی نسبت به سایر مصالح ساختمانی می شود، سبک بودن آنها در مقابل ابعاد بزرگ شان می باشد که این فاکتور سرعت اجرای دیوارچینی را افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است که در استانداردهای مختلف برای دیوار خارجی ایجاد یک پوسته در غالب رنگ ، ملات و ... جهت جلوگیری از در معرض هوا بودن این محصول توصیه شده است.
سایر ویژگی های مناسب بلوکهای NAAC
- کاهش اتلاف انرژی در سازه ها
- قابلیت کاربرد در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان
- کاهش وزن سازه و کاهش خسارت ناشی از زلزله بر سازه
- قابلیت اجرای رنگ و روکش PVC و HPL را فراهم می کند
- دارای سطح بسیار مناسب جهت رنگ کاری می باشد.
- دوستدار محیط زیست و عاری از آزبست و مواد مضر برای طبیعت و انسان بوده و هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی کند.
- مقاوم در برابر حشرات موذی، قارچها و سایر عوامل محیطی زیان آور
- قابلیت ترمیم و تعویض در دیوار
- راحتی کار در هنگام چیدمان دیوارها و اندود کردن
- سرعت در نصب و صرفه جویی در مصالح ساختمانی
- امکان رنگ آمیزی، چسباندن کاغذ دیواری و کاشی کاری بلافاصله پس از نصب

- قابلیت بالای سوراخکاری، برش و نصب تجهیزات روکار بر روی دیوار


ضمیمه لینک منبع و تصاویر
 

پیوست ها

  • NAAC (Non-Autoclaved Aerated Concrete).zip
    733.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S آیا از بلوک هبلکس چیزی می دانید؟ مصالح و دیتیل های ساختمان 1

Similar threads

بالا