بررسی آزمون اسکیس 93 | نگارخانه نور

وضعیت
موضوع بسته شده است.

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
نگار خانه که حتما درون گراست و جای بحث نداره.چون گلخونه نخواستن که یه فضای شیشه ای بسازی.
ولی فضای باز و نیمه باز اگه تو کارتون نباشه ، خیلی بده.

سلام عارف خسته نباشی...ایشالله دیگه اسکیس رو با درصد خوب بترکونی...
اینکه میگی حتما درونگرا چرا حتما درونگرا؟؟؟من خودم اقلیم اصفهان گرم و خشک رو استفاده کردم(برخلاف اینکه همه دوستان فکر میکرن شمال رو کار کنم:Dآخه اصلا ایده توی شمال به غیر یه تعداد کم نمیشد)
ولی کار خودم ایده ام باغ های ایرانی و چهارباغ و عمارت سردر (که همون گویای رسیدن به دنیای دیگه به کمک تاریک و روشن کردن)و کوشک و برونگرایی بوده که گوشه های کوشک تاکید زیادتری شده بود و....
ولی وقت کم اوردم(آخه برای اولین بار بود که یه کاری انجام میدادم که ایده داشت توش)
بیخیال یا قبول میشیم یا نمیشیم....
پلانهامو 1.200 کشیدم دو تا....
مقطع و نما رو 1.100 کشیدم
پرس ناظرم به خاطر چرخش احمقانه ای که توی پلان داشتم خیلی افتضاح شد...
سر وقتی که برای پرس ناظر و البته نشون دادن ایده هام گذاشتم کلا نرسیدم.....
به قول سجاد قبول نمیییشییییم:razz:
 

ranaamiri

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلااااااااااااام عزیزممممممم
تا جایی ک من اطلاعات کسب کردم هر قسمتی ی درصدی داره!اینجوری نیس ک بخاطر ی اشتباه درصدی ندن بهت
ریاضی ک ریاضیه فرمولش نمره داره این ک دیگه اسکیسه!! و روند خیلی مهمه!!!
خودتو ناراحت نکن
انشا... ک درصد خوبی میاری

دوست عزیز پلان بین 20 الی 30 درصد نمره رو به خودش اختصاص میده معمولا پس یه اشتباه مقیاسی وجهتی نهایت بخواد 10درصد امتیازت رو ببره نهایتش رو دارم میگم یعنی بدترین حالتش حالا شما به جای 100 میشی 90 غصه نداره:D;)

اول از همه دور از جونت خنگ باشی دوم اینکه استرس نداشته باش اتفاق پیش میاد توکل به خدا انشاله که قبول میشی و شیرینی ما را هم میدید ،مطمین باش اونی که تصیح میکنه این قدر ها بی رحم نیست که اگه کارت واقعا عالی باشه به خاطر یک چیز الکی بیاد و حذفت کنه

مارال جان کوروش جان وعذرا جان ممنون از دلداریتون...واقعا نمیدونم چرا تو محاسبه ی مقیاس یه همچین کاره احمقانه ای کردم و زیربنای طبقه ی اول رو 10 در 20 گرفتم یعنی با دو برابر شدن چیزی حدود 800 متر از آب در میاد!!!:surprised:حتی واسه جایگذاری تو سایتم با همون مقیاس مسخره کار کردم...ولی مسخرست که بگم هم مدارکمو کامل کردم هم ایده م به نسبت خوب شد!!!اون کسی که داوری میکنه الان میگه تو که نمیتونی یه مقیاس 1.200رو چطور باید حساب کنی چطوری میخای بری ارشد بخونی:biggrin: هرچی خدا بخاد...ولی اگه نشه تازه شروعه دوباره واسه جنگیدنه دوبارست...تا حالا نمیدونستم واسه ارشد خوندن اونم تو دانشگاه تهران انقدر انگیزه دارم...:)
 

Sety

عضو جدید
سلام

ایشالا همه اسکیساتونو خوب بزنین و جایی که دوس دارین قبول شین :)

من کارم ‌و بم گرفتم کانسپت کارم همه اجزا و عناصر معماری رو در ارتباط با نور دیدم و براش دیاگرام کشیدم و سعی کردم تو کارم به کار ببرم مثلا آب و نور ، گیاه و نور ، انسان و نور و غیره.ورودی و گالری رو هم کف گرفتم که مساحتشون جمعی بشه چهارصد متر مربع.اداری و نمازخانه و انبارو فضای پخش فیلم رو در زیر زیرزمین گرفتم.شیب دو در درصدی زمین با عث شد همکفم بالاتر بیاد ونور فیلتر شده به فضای زیرزمینم برسه.چایخانه هم بالا گرفتم و با سقفش سازه چادری گرفتم که هم دید داشته باشه هم سازه مدرن باشه هم ساختمان رو مشخص و متمایز کنه تو پارک.یک شبکه چوبی هم به ساختمانم متصل کردم که گاهی سرپوشیده گاهی سرباز بود و در بعضی جاهای با آب و گیاه و فضای نشستن مردم ترکیب می شد. جوری که ساختمان وسط وسط یه تنگ نور باشه.
مدارکمم کامل بود. پلان ها دو تا نما مقطع یک پنجاهم ، پرسپکتیو پرنده و انسانی و دو تا داخلی.

نگرانیم سر اینه که نه شعر نوشتم نه آیه قرآن.فک کنم کسی که شعر و آیه قران نوشته باشه بیشتر بره تو چشم داورا.
تا ببینیم چی پیش بیاد.
 

sheelan

عضو جدید
سلام

ایشالا همه اسکیساتونو خوب بزنین و جایی که دوس دارین قبول شین :)

من کارم ‌و بم گرفتم کانسپت کارم همه اجزا و عناصر معماری رو در ارتباط با نور دیدم و براش دیاگرام کشیدم و سعی کردم تو کارم به کار ببرم مثلا آب و نور ، گیاه و نور ، انسان و نور و غیره.ورودی و گالری رو هم کف گرفتم که مساحتشون جمعی بشه چهارصد متر مربع.اداری و نمازخانه و انبارو فضای پخش فیلم رو در زیر زیرزمین گرفتم.شیب دو در درصدی زمین با عث شد همکفم بالاتر بیاد ونور فیلتر شده به فضای زیرزمینم برسه.چایخانه هم بالا گرفتم و با سقفش سازه چادری گرفتم که هم دید داشته باشه هم سازه مدرن باشه هم ساختمان رو مشخص و متمایز کنه تو پارک.یک شبکه چوبی هم به ساختمانم متصل کردم که گاهی سرپوشیده گاهی سرباز بود و در بعضی جاهای با آب و گیاه و فضای نشستن مردم ترکیب می شد. جوری که ساختمان وسط وسط یه تنگ نور باشه.
مدارکمم کامل بود. پلان ها دو تا نما مقطع یک پنجاهم ، پرسپکتیو پرنده و انسانی و دو تا داخلی.

نگرانیم سر اینه که نه شعر نوشتم نه آیه قرآن.فک کنم کسی که شعر و آیه قران نوشته باشه بیشتر بره تو چشم داورا.
تا ببینیم چی پیش بیاد.

منم ایده هام مث تو بودن
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من نمیدونم چرا حس میکنم قبول نمیشم شاید چون 50 درصد اسکیسی که همیشه میزدم رو تونستم بزنم ولی ایرادی نداره دیگه باید کنار اومد فوقش سال بعد...................................نمیدونین نتایچ دقیقا کبی میاد؟
 

bet

عضو جدید
ممنونمSahar Gh از توضیحات کاملت در ضمن می خواستم بپرسم کلاسهای جمع بندی دکتر صدیق چه طوره؟تو 3 جلسه ادمو می رسونه؟
 

کورش68

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقیاس مواردی رو که خواسته بودن باهم نمیخوند برای پلان 1 به 200 مقطع 1 به 50 میخواستن من کلا همشو 1 به 100 کار کردم تا بشه فضای بیشتری رو تو مقطع نشون داد
بهترین کار رو کردی مطمئن باش نتیجه میگیری مقیاس رو همیشه یه جوری میدن تا ببینند معمار خودش میفهمه مقیاس نمیخونه وباید تغییر بده بنا بر درستی کار;)
 

کورش68

عضو جدید
کاربر ممتاز
من نمیدونم چرا حس میکنم قبول نمیشم شاید چون 50 درصد اسکیسی که همیشه میزدم رو تونستم بزنم ولی ایرادی نداره دیگه باید کنار اومد فوقش سال بعد...................................نمیدونین نتایچ دقیقا کبی میاد؟
همیشه نیمه اول شهریور نتایج رو میدن سجاد جان در هر صورت ایشالا قبول میشی وسال بعد دیگه نمیکشه
 

mos6762

عضو جدید
سلام بر دوستان عزیز کسی سوال امتحان با توضیحاتشو دار که بذاره .متشکر لطفا جواب بدید
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بهترین کار رو کردی مطمئن باش نتیجه میگیری مقیاس رو همیشه یه جوری میدن تا ببینند معمار خودش میفهمه مقیاس نمیخونه وباید تغییر بده بنا بر درستی کار;)

کوروش آخه امسال باید دو تا پلان دیگه میداشتی تعداد شیت هم جواب نمیداد که 1.100 میکشیدی...من که مجبور شدم 1.200 بکشم تا جا بشه....:(
 

mazyar_01010

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام عارف خسته نباشی...ایشالله دیگه اسکیس رو با درصد خوب بترکونی...
اینکه میگی حتما درونگرا چرا حتما درونگرا؟؟؟من خودم اقلیم اصفهان گرم و خشک رو استفاده کردم(برخلاف اینکه همه دوستان فکر میکرن شمال رو کار کنم:Dآخه اصلا ایده توی شمال به غیر یه تعداد کم نمیشد)
ولی کار خودم ایده ام باغ های ایرانی و چهارباغ و عمارت سردر (که همون گویای رسیدن به دنیای دیگه به کمک تاریک و روشن کردن)و کوشک و برونگرایی بوده که گوشه های کوشک تاکید زیادتری شده بود و....
ولی وقت کم اوردم(آخه برای اولین بار بود که یه کاری انجام میدادم که ایده داشت توش)
بیخیال یا قبول میشیم یا نمیشیم....
پلانهامو 1.200 کشیدم دو تا....
مقطع و نما رو 1.100 کشیدم
پرس ناظرم به خاطر چرخش احمقانه ای که توی پلان داشتم خیلی افتضاح شد...
سر وقتی که برای پرس ناظر و البته نشون دادن ایده هام گذاشتم کلا نرسیدم.....
به قول سجاد قبول نمیییشییییم:razz:
من تو شمال طراحی کردم!!! چون از بنا های شمال از لحاظ کالبدی خیلی با اقلیمشون دوستن و سرشار از فضاهای نیمه بازن!!! و این جزء خواسته های سوال بود!!! قبول دارم شمال ایده کمی داش!!! چون تو کتابای تاریخ معماریمون کمتر بش پرداختن!!! اما من از معماری بومی رشت خوب استفاده کردم!!! دتیل های بنا های تاریخ گرا مث مصلی رشت!!! و کالبد بنا های تاریخی مث مقبره ی شیخ زاهد گیلانی!!! موضوع امساب در عین برون گرایی نیاز ب درون گرایی هم داشت!!! و... امیدوارم هر کسی ک تلاش کرده نتیجشو ببینه!!! ایشالا ما هم بتونیم قبول شیم!!!
 

architect2020

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوروش آخه امسال باید دو تا پلان دیگه میداشتی تعداد شیت هم جواب نمیداد که 1.100 میکشیدی...من که مجبور شدم 1.200 بکشم تا جا بشه....:(

سلام به همه دوستای گل....

گفته بود مقطع از محل انتخابی..جایی که بازی نور و سایه شده ..مقطع کامل لازم نبود کشیده بشه شایر کسی رو گالری کار کرده باشه یا لابی..مقیاس حتما میبایست 1.50 کشیده میشد..
 

sheelan

عضو جدید
سلام به همه دوستای گل....

گفته بود مقطع از محل انتخابی..جایی که بازی نور و سایه شده ..مقطع کامل لازم نبود کشیده بشه شایر کسی رو گالری کار کرده باشه یا لابی..مقیاس حتما میبایست 1.50 کشیده میشد..

مقطع و سایت پلان انگار خیلی مهم بوده
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بچه ها داوری دیروز انجام شده کسی خبر نداره چطور بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

از کجا خبر دارید؟؟؟؟!!!!چقدر زود پخش میشه توی ایران همه چی...چرا به سمت ما نمیاد این اخبارا؟!!!!!!!!!!
 

mazyar_01010

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دقت کردین امسال تاپیک بررسی اسکیس چقدر کم بازدید و خلوت تره نسبت به سالهای قبل...قضیه چیه؟؟؟؟؟
آره مهندس!!! واس منم عجیبه واقعا!!! به نظرم تقصیر سجی و عارف و پویانه!!! با اون توصیفات خفنشون بچه ها رو دپرس کردن!!! یکیش خود من!!!
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دقت کردین امسال تاپیک بررسی اسکیس چقدر کم بازدید و خلوت تره نسبت به سالهای قبل...قضیه چیه؟؟؟؟؟

چی بگم والا
امسال خدایی اسکیس همه رو شکه کرد!من از سوال منظر در عجبم!شکل سایت که نداده بود 3 خط شعر نوشته انتظار داشته باغ ایرانی به جز اون توصیفات باشه واقعا؟ :biggrin:
شاید مازیار درست میگه
دوست من میگه تو سالن یه عده خیلی شیک کتاب و جزوه و اینا اورده بودن روکشی میکردن میگفت با ابزارهای جدیدی سر اسکیس اشنا شده بود :biggrin:
سر منظر هم که اومده بود میگفت حس میکردم صدیق نشسته جلوم داره راندو میکنه! 80 رنگ مارکر و ... بدون ایده خاصی اما به شدت چشمگیر
کلا توی شک بود !
میگفت بچه های شقاقی همه خندان بودند که ما 4 روز پیش دقیقا نگارخانه نور رو کار کردیم !
اگر حوصله ش رو داشتید بخونید:

نویسنده: علی خیابانیان – معمار، نویسنده، نقاش -
اسکیس برای یک معمار در حکم سازماندهی و وضوح ایده ها، تجسم و در نهایت خلق فضاست. اسکیس به او کمک می‌کند، اطرافش را خوب ببیند، پردازش کند و دریافت‌هایش را در قالب های مختلف عینت ببخشد. در حقیقت با هر اسکیس این فرصت فراهم می‌شود تا معمار یا دانشجوی معماری بیشتر به ساختار و جزئیات طرحش واقف شود و امکانی برای خلاقیت بیابد.
اما آنچه به عنوان طراحی یا اسکیس در کنکور و دانشکده‌های معماری می‌بینیم، مسیری در جهت شکل‌گیری اسکیس در معنایی که به آن اشاره شد،‌ نیست. تقریبا از اواسط دهه ۷۰ با رواج نرم افزارهای معماری، نقش اسکیس در طراحی معماری رو به کمرنگ تر شد و ساعات و واحدهای درسی اسکیس نیز همچون عکاسی و رنگ شناسی در مقطع کارشناسی کاهش یافته و یا از لیست دروس حذف شد و به عنوان دروس اختیاری ارایه می شود. آنچه در دانشکده‌های معماری به عنوان طراحی اسکیس ارائه می‌شد، نه آموزش بلکه رفع تکلیفی بیش نبود. این روند ادامه داشت تا اینکه لازم شد داوطلبان کنکور برای شرکت در رشته معماری، اسکیس زدن را بدانند. بعد از این اتفاق ایجابی، آموزش اسکیس اهمیت پیدا کرد اما نه برای آنکه معمارانی تربیت شوند که دستانی توانا و ذهنی خلاق داشته باشند، بلکه فقط به این سبب که علاقمندان به رشته معماری بتوانند از مرز کنکور عبور کنند.
از سال ۱۳۸۲ با برگزاری اولین دوره کنکور سراسری معماری در مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد، اسکیس دوباره مطرح شد و دانشجویان با پدیده ای جدید روبرو شدند! پدیده ای که در دانشگاه مثل خیلی از مباحث دیگر به آنها آموزش داده نشده بود. لذا مجموعه آموزش های اسکیس و راندو و غیره به فضایی خارج از دانشگاه منتقل شد. بماند که در کنار فعالیت معدود اساتید خلاق و با تجربه معماری، موقعیتی عالی برای سو استفاده برخی از افراد فراهم شد و بازار سیاه کنکور و کتاب و تست و طرح های آماده گرم.
از سوی دیگر عدم دقت و تعقل در انتخاب موضوع اسکیس در کنکور دانشگاه های آزاد و سراسری و خواسته های بی جا و عدم تناسب خواسته های طرح با زمان اسکیس، بحران را تشدید کرد. جالب اینجاست که دواطلب شرکت در رشته معماری بعد از قبولی در مقطع ارشد، تا ترم آخر با اسکیس کاری ندارند. بنابراین حتی اگر استعدادی هم در ین زمینه داشته باشند مغفول می‌ماند.
این عمل دو لطمه بزرگ و حیاتی به آموزش معماری ایران زد:
- اتفاقات و رویکردهای ایجاد شده، ماهیت اسکیس را از ابزاری برای تفکر و خلاقیت معماری به دستاویزی برای عبور از کنکور تبدیل کرد. موضوعی کمک اهمیت که دانشجویان چند ماه قبل از کنکور در کلاس ثبت نام می کنند و انتظار دارند با گذراندن این دوره ها تسلط کاملی در این زمینه بیابند و در نهایت با طرح هایی آماده راهی کنکور می شوند. (لازم به تاکید است که این گلایه ها شامل اساتید متعهد و خلاق نمی شود و احترام ایشان برای نویسنده محفوظ است)
- مورد دوم اینکه با معطوف شدن فعالیت دانشجویان به کلاس های اسکیس در کنکور، البته نه خود اسکیس، تا حد زیادی جلوی گسترش نرم افزارهای معماری گرفته شد. و اکنون در سال ۱۳۹۳ با دانشجویان و فارغ التحصیلانی مواجه ایم که به لحاظ ابزاری بسیار ضعیفند و بالطبع در بیان و تجسم ایده های خود ناتوان. امیدوارم که مسئولین به فکر این نیفتند که به مباحث امتحانی نرم افزارهای معماری را نیز اضافه کنند و سوالاتی ازAutocad , 3d Max , … طرح کنند!
متاسفانه کمترین عکس العمل و نقدی از جانب اساتید بنام دانشکده های معماری کشور که عکسشان در مجلات مختلف چاپ می شود و در موارد مهم و عمیق معماری ابراز فضل می کنند در این ۱۰ سال دیده شده است. و پندار نویسنده بر این است که نه تنها اسکیس که آموزش معماری برای خیلی ها موضوع کم اهمیتی است و حرفه استادی با بقیه شغل ها که تنها فعالیتی اقتصادی محسوب می شوند فرقی نمی کند.
باید از این طراحان و دست اندرکاران آموزش معماری و سازمان سنجش پرسید آیا به راستی برگزاری اسکیس چهار ساعته – که در کنکور امسال دانشگاه آزاد به ۳ ساعت تقلیل یافت – می‌تواند همه اندیشه‌ها و خلاقیت یک دانشجو را به نمایش بگذارد و میزان دقیقی باشد برای سنجش قدرت دست و ذهن یک دانشجو؟ آیا به این شیوه می‌توان آموخته‌ها و توانایی‌های یک داوطلب کنکور معماری را سنجید و محک زد؟
در هیچ شرکت مشاوری، یک طرح را در چند ساعت آماده نمی‌کنند چه برسد به دانشگاه و دانشجو. حتی برای طراحی یک پروژه ساده مانند یک ایستگاه اتوبوس، در چند ساعت اولیه فقط ایده اصلی ممکن است شکل بگیرد و بعد از آن باید روزها کار کرد تا این ایده اولیه به یک طرح قابل قبول معماری بدل شود؛ فرم اصلی شکل‌بگیرد، رنگ‌ها و فرم‌ها تناسب و معنای خود را پیدا کنند. وقتی یک طرح معماری تنها در چند ساعت شکل می‌گیرد، آنچه حاصل می‌شود طرحی است بر اساس یکسری اصول کلی و کلیشه ای از معماری، حجم‌های آماده و تکنیک‌های تکراری از راندو و شیت بندی که نمی‌توان نشانی از خلاقیت و تفکر معماری در آن دید.
اسکیس امسال در کنکور دانشگاه آزاد اسلامی مصداق دقیق کلمه مطالب بالاست و نشانی از نبوغ و خلاقیت طراحان سوال. به آخرین جمله از برگه سوال اسکیس توجه کنید: ” از ارایه طرح های تکراری و تقلیدی خودداری کنید.”
- اولا چرا کلمه از ارایه استفاده می کنید؟ مگر قرار نیست دانشجویان طراحی کنند. و ادامه جمله خود بیانگر اینست که دست اندرکاران خود نیز می دانند که کسی طراحی نمی کند.
حال سوال اینجاست شما که متوجه این مساله اید چرا چاره ای برای آن نمی اندیشید. همین جمله اثبات و دلیلی است برای برخورد سطحی با موضوع کنکور و گزینش معماری است.
-با این اوصاف دیگر لازم نیست بپرسیم هدف از موضوع اسکیس “طراحی گالری آنهم زیر زمین” چیست؟ یا اگر دانشجویان ما آنقدر توانمندند که در عرض ۳ ساعت اینهمه کار طراحی و تحویل دهند چرا اصلا امتحان اسکیس می گیریم و باید شرایط را سخت تر کنیم؟ از همه مضحک تر ترسیم wallsection آنهم از ناکجاآباد پروژه است. دقیقا شبیه موقعی است که استاد کم می آورد یا حوصله کافی ندارد و می خواهد به طریقی سر و ته موضوع را هم بیاورد!
دانشجو برای ارائه هر پروژه نیاز به زمان متناسب با همان پروژه را دارد و اگر زمان کافی در اختیار نداشته باشد، ذهنش بیش از آنکه به اسکیس و طراحی معطوف شود درگیر اجرا و ارائه خواهد شد. در نتیجه هم در مرحله آموزش و هم در مرحله سنجش آنچه مغفول می‌ماند نیاز دانشجو به داشتن زمان و فضای فکری کافی و فارغ از دغدغه برای انجام اسکیس‌هاست که در طول دوره آموزشی و کنکور بدون پاسخ باقی می ماند.
تردیدی نیست دانشجویی که با چنین معیارهایی در رشته معماری پذیرش شده و بعد هم در طول تحصیل کمترین فرصت را برای اسکیس و طراحی در اختیارش بوده، توقع داشت مثلا در طرح ۲ ارشد، طراحی یک موزه یا فرهنگسرا در بافت شهری را آن هم به شیوه‌ای درست و خلاقانه، بدون مراجعه به مجلات و منابع اینترنتی و دوستان سال بالایی ارائه کند.
به یاد دارم اوایل آذر سال گذشته یکی از دانشجویان که در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های خوب کشور تحصیل می کرد، با من تماس گرفت و وقتی برای کرکسیون وقتی تعیین کردیم. زمانیکه با چند طرح اولیه و کاغذ پوستی و چند تا دیاگرام مواجه شدم آواری از ناکامی و سرخوردگی بر سرم خراب شد. و جالب اینکه در هفته های بعد بر تعداد این دوستان افزوده شد و در نهایت تعداد قابل توجهی از ایشان دست به دامن پروژه آماده و مسئولین زیربط شدند.
راستی چرا ما اساتید اسکیس بلد نیستیم!
به زعم نویسنده علت اصلی این مشکلات عدم توانایی غالب اساتید در اسکیس و کار با نرم افزارهای معماری و نیز ضعف خلاقیت و قوه تجسم ایشان در مدیریت و هدایت آتلیه های طراحی است. لطفا به برنامه درسی آتلیه های معماری توجه کنید:
دانشجوی زرنگ معماری، ساعت ۹ وارد آتلیه طراحی می شود، کسی در آتلیه حضور ندارد، اگر بخت یارش بود ساعت ۹:۳۰ استاد تشریف فرما می شود. یک کاغذ A4 بیرون می آورد – البته نه برای اسکیس- دانشجویان اسامی خود رو شبیه مطب تعدادی از پزشکان برای گرفتن نوبت یادداشت می کنند. تا وقت شان برسد در سالن و محوطه دانشگاه خود را مشغول می کنند. ساعت ۱۱ هنوز نصف کلاس در آتلیه حضور نیافته اند و استاد برای صرف چای به اتاق اساتید می رود و ساعت ۱۲ بر می گردد و با انبوه دانشجویان علاقمندی مواجه می شود که چون می دانند استاد محترم ساعت ۱۳ خواهد رفت می خواهند خود را از شر تایید طرح شان آسوده کنند. درس طراحی به همین منوال ادامه می یابد و بعد از ۲ ماه هنوز کلیت طرح مشص نشده است و استاد برای لاپوشانی کم کاری، بر سر بهانه ای کوچک از کلاس قهر می کند و بیرون می رود و دانشجویان خوشحال و خندان موبایل خود را بیرون می آورند و با دلالان طرح و پروژه تماس می گیرند.
نه اسکیسی
نه خلاقیتی
نه تفکری
و نه آموزشی.
ناگفته نماند که در این بین بیشتر سود را دانشگاه ها از لحاظ کمیت آموزشی و مالی کسب می کنند.
حال به نظر شما اگر استادی در کلاس به موقع حاضر شود آنهم با لوازم کامل طراحی و برای دانشجویان خط بکشد یا طراحایشان را در نرم افزارهای سه بعدی معماری کرکسیون کند و از رنگ استفاده کند آیا بسیاری از مسائل و حاشیه های معماری رفع نخواهد شد.
این مشکل در مورد رشته‌های نقاشی، موسیقی یا تئاتر کمتر دیده می‌شود. وقتی دانشجوی یکی از این رشته‌ها کارش را ارائه می‌کند، استادش آنقدر توانا هست که مشکلاتش را برطرف کند و خودش کار را به دست بگیرد و نحوه اجرای درست آن را به دانشجو نشان بدهد و اصطلاحاٌ برای او خط بکشد. اما در رشته معماری، وقتی دانشجو اسکیسش را به استاد نشان می‌دهد در بهترین حالت استاد می‌تواند به او بگوید کارش در کلیت خوب یا بد است! اساتید رشته معماری در درس اسکیس معمولا کار دانشجویان خود را اصلاح نمی‌کنند و یا راه های اصلاح را به آنها نمی‌آموزند، فقط از آنها می‌خواهند که بروند و دوباره کار کنند یا بیشتر تلاش کنند. کمتر دیده‌ایم استادی روی خط دانشجو خط بکشد و کارش را ویرایش کند، جهت بدهد و اصلاح کند. در بهترین شرایط استاد نمونه‌های خارجی را نشان دانشجویانش می‌دهد نه آثار طراحی خود را.
ای کاش سیستمی مناسب بر اساس منطق و خلاقیت محور برای گزینش دانشجویان تدوین می شد که برعکس موضوعات بالا، باعث تشویق و تقویت دانشجویان در یادگیری و استفاده از ابزارهای لازمه معماری (اسکیس، ماکت و نرم افزارها ) می شد.
منبع:
- ع. خیابانیان، ح، جلیلی اصل، تاملات ذهن بیدار (اسکیس مفهومی)، انتشارات مهر ایمان، تبریز، ۱۳۹۰٫
 

lena.0

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولا بگم من قصدم اصا مسخره کردن نبود!!! اگه شوخیم باعث شد به بعضیا بر بخوره عذر می خوام!!! ثانیا باید بگم گذاشتن بعضی اطلاعات غیر موصق هم باعث میشه جو بدی تو بچه هایی که با استرس منتظر اعلام نتایجن به وجود بیاد!!! مث این پست #1356!!! من از 3 تا استاد (سپیده علی محمدزاده، استاد توسلی و علوی زاده و همینطور از اسیست های آکادمی خانم آقاجانی( کسی که سال 90 با رتیه 2900 خرده ای تربیت مدرس قبول شد) خلاف این روند رو شنیدم (یعنی به هیچ عنوان یه شیت 30-40 بار دیده نمی شه و از هر دانشگاه یه نماینده واس داوری نمیره) !!! مطمئنا حتی اگه داوری شروع شده باشه، کسی نمی تونه بگه شخص ایکس چه درصدی گرفته!!! هر چی گفته بشه جز افزایش استرس چیزی به دنبال نداره!!! به هر حال امیدوارم به کسی بر نخورده باشه!!!

اگر منظورتون از بعضیا منم که باید خدمتتون عرض کنم:
منم از ایجاد تشویش نه سودی میبرم نه شاد میشم شما سال پیش اینجا نبودید اگر بودید و حرفای منو تو تاپیکای سال پیش میخوندید نه اینجور صحبت میکردید و نه قضاوت!!!!!!! و در ضمن من خیلی کم پست میذارم هر حرفی میزنم پشتش سندو مدرک دارم پست لطفا قضاوت نکنید!!
متاسفانه انگار چون محیط مجازی میشه دوستان به خودشون اجازه هرگونه برخوردی رو میدن که واقعا باعث شرمساریه حالاام نه دنبال دلجوییم نه حرف دیگه فقط سعی میکنم دیگه کمک نکنم تا ازم درخواست نشده باشه که مبادا : "جو بدی تو بچه هایی که با استرس منتظر اعلام نتایجن به وجود نیاد" !
برای همه ارزوی موفقیت میکنم و به عنوان حرف آخرم اینو میگم که:
دست بالای دست بسیار است.
پاینده باشید:gol:
 

lansamwell

عضو جدید
چی بگم والا
امسال خدایی اسکیس همه رو شکه کرد!من از سوال منظر در عجبم!شکل سایت که نداده بود 3 خط شعر نوشته انتظار داشته باغ ایرانی به جز اون توصیفات باشه واقعا؟ :biggrin:
شاید مازیار درست میگه
دوست من میگه تو سالن یه عده خیلی شیک کتاب و جزوه و اینا اورده بودن روکشی میکردن میگفت با ابزارهای جدیدی سر اسکیس اشنا شده بود :biggrin:
سر منظر هم که اومده بود میگفت حس میکردم صدیق نشسته جلوم داره راندو میکنه! 80 رنگ مارکر و ... بدون ایده خاصی اما به شدت چشمگیر
کلا توی شک بود !
میگفت بچه های شقاقی همه خندان بودند که ما 4 روز پیش دقیقا نگارخانه نور رو کار کردیم !
اگر حوصله ش رو داشتید بخونید:

نویسنده: علی خیابانیان – معمار، نویسنده، نقاش -
اسکیس برای یک معمار در حکم سازماندهی و وضوح ایده ها، تجسم و در نهایت خلق فضاست. اسکیس به او کمک می‌کند، اطرافش را خوب ببیند، پردازش کند و دریافت‌هایش را در قالب های مختلف عینت ببخشد. در حقیقت با هر اسکیس این فرصت فراهم می‌شود تا معمار یا دانشجوی معماری بیشتر به ساختار و جزئیات طرحش واقف شود و امکانی برای خلاقیت بیابد.
اما آنچه به عنوان طراحی یا اسکیس در کنکور و دانشکده‌های معماری می‌بینیم، مسیری در جهت شکل‌گیری اسکیس در معنایی که به آن اشاره شد،‌ نیست. تقریبا از اواسط دهه ۷۰ با رواج نرم افزارهای معماری، نقش اسکیس در طراحی معماری رو به کمرنگ تر شد و ساعات و واحدهای درسی اسکیس نیز همچون عکاسی و رنگ شناسی در مقطع کارشناسی کاهش یافته و یا از لیست دروس حذف شد و به عنوان دروس اختیاری ارایه می شود. آنچه در دانشکده‌های معماری به عنوان طراحی اسکیس ارائه می‌شد، نه آموزش بلکه رفع تکلیفی بیش نبود. این روند ادامه داشت تا اینکه لازم شد داوطلبان کنکور برای شرکت در رشته معماری، اسکیس زدن را بدانند. بعد از این اتفاق ایجابی، آموزش اسکیس اهمیت پیدا کرد اما نه برای آنکه معمارانی تربیت شوند که دستانی توانا و ذهنی خلاق داشته باشند، بلکه فقط به این سبب که علاقمندان به رشته معماری بتوانند از مرز کنکور عبور کنند.
از سال ۱۳۸۲ با برگزاری اولین دوره کنکور سراسری معماری در مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد، اسکیس دوباره مطرح شد و دانشجویان با پدیده ای جدید روبرو شدند! پدیده ای که در دانشگاه مثل خیلی از مباحث دیگر به آنها آموزش داده نشده بود. لذا مجموعه آموزش های اسکیس و راندو و غیره به فضایی خارج از دانشگاه منتقل شد. بماند که در کنار فعالیت معدود اساتید خلاق و با تجربه معماری، موقعیتی عالی برای سو استفاده برخی از افراد فراهم شد و بازار سیاه کنکور و کتاب و تست و طرح های آماده گرم.
از سوی دیگر عدم دقت و تعقل در انتخاب موضوع اسکیس در کنکور دانشگاه های آزاد و سراسری و خواسته های بی جا و عدم تناسب خواسته های طرح با زمان اسکیس، بحران را تشدید کرد. جالب اینجاست که دواطلب شرکت در رشته معماری بعد از قبولی در مقطع ارشد، تا ترم آخر با اسکیس کاری ندارند. بنابراین حتی اگر استعدادی هم در ین زمینه داشته باشند مغفول می‌ماند.
این عمل دو لطمه بزرگ و حیاتی به آموزش معماری ایران زد:
- اتفاقات و رویکردهای ایجاد شده، ماهیت اسکیس را از ابزاری برای تفکر و خلاقیت معماری به دستاویزی برای عبور از کنکور تبدیل کرد. موضوعی کمک اهمیت که دانشجویان چند ماه قبل از کنکور در کلاس ثبت نام می کنند و انتظار دارند با گذراندن این دوره ها تسلط کاملی در این زمینه بیابند و در نهایت با طرح هایی آماده راهی کنکور می شوند. (لازم به تاکید است که این گلایه ها شامل اساتید متعهد و خلاق نمی شود و احترام ایشان برای نویسنده محفوظ است)
- مورد دوم اینکه با معطوف شدن فعالیت دانشجویان به کلاس های اسکیس در کنکور، البته نه خود اسکیس، تا حد زیادی جلوی گسترش نرم افزارهای معماری گرفته شد. و اکنون در سال ۱۳۹۳ با دانشجویان و فارغ التحصیلانی مواجه ایم که به لحاظ ابزاری بسیار ضعیفند و بالطبع در بیان و تجسم ایده های خود ناتوان. امیدوارم که مسئولین به فکر این نیفتند که به مباحث امتحانی نرم افزارهای معماری را نیز اضافه کنند و سوالاتی ازAutocad , 3d Max , … طرح کنند!
متاسفانه کمترین عکس العمل و نقدی از جانب اساتید بنام دانشکده های معماری کشور که عکسشان در مجلات مختلف چاپ می شود و در موارد مهم و عمیق معماری ابراز فضل می کنند در این ۱۰ سال دیده شده است. و پندار نویسنده بر این است که نه تنها اسکیس که آموزش معماری برای خیلی ها موضوع کم اهمیتی است و حرفه استادی با بقیه شغل ها که تنها فعالیتی اقتصادی محسوب می شوند فرقی نمی کند.
باید از این طراحان و دست اندرکاران آموزش معماری و سازمان سنجش پرسید آیا به راستی برگزاری اسکیس چهار ساعته – که در کنکور امسال دانشگاه آزاد به ۳ ساعت تقلیل یافت – می‌تواند همه اندیشه‌ها و خلاقیت یک دانشجو را به نمایش بگذارد و میزان دقیقی باشد برای سنجش قدرت دست و ذهن یک دانشجو؟ آیا به این شیوه می‌توان آموخته‌ها و توانایی‌های یک داوطلب کنکور معماری را سنجید و محک زد؟
در هیچ شرکت مشاوری، یک طرح را در چند ساعت آماده نمی‌کنند چه برسد به دانشگاه و دانشجو. حتی برای طراحی یک پروژه ساده مانند یک ایستگاه اتوبوس، در چند ساعت اولیه فقط ایده اصلی ممکن است شکل بگیرد و بعد از آن باید روزها کار کرد تا این ایده اولیه به یک طرح قابل قبول معماری بدل شود؛ فرم اصلی شکل‌بگیرد، رنگ‌ها و فرم‌ها تناسب و معنای خود را پیدا کنند. وقتی یک طرح معماری تنها در چند ساعت شکل می‌گیرد، آنچه حاصل می‌شود طرحی است بر اساس یکسری اصول کلی و کلیشه ای از معماری، حجم‌های آماده و تکنیک‌های تکراری از راندو و شیت بندی که نمی‌توان نشانی از خلاقیت و تفکر معماری در آن دید.
اسکیس امسال در کنکور دانشگاه آزاد اسلامی مصداق دقیق کلمه مطالب بالاست و نشانی از نبوغ و خلاقیت طراحان سوال. به آخرین جمله از برگه سوال اسکیس توجه کنید: ” از ارایه طرح های تکراری و تقلیدی خودداری کنید.”
- اولا چرا کلمه از ارایه استفاده می کنید؟ مگر قرار نیست دانشجویان طراحی کنند. و ادامه جمله خود بیانگر اینست که دست اندرکاران خود نیز می دانند که کسی طراحی نمی کند.
حال سوال اینجاست شما که متوجه این مساله اید چرا چاره ای برای آن نمی اندیشید. همین جمله اثبات و دلیلی است برای برخورد سطحی با موضوع کنکور و گزینش معماری است.
-با این اوصاف دیگر لازم نیست بپرسیم هدف از موضوع اسکیس “طراحی گالری آنهم زیر زمین” چیست؟ یا اگر دانشجویان ما آنقدر توانمندند که در عرض ۳ ساعت اینهمه کار طراحی و تحویل دهند چرا اصلا امتحان اسکیس می گیریم و باید شرایط را سخت تر کنیم؟ از همه مضحک تر ترسیم wallsection آنهم از ناکجاآباد پروژه است. دقیقا شبیه موقعی است که استاد کم می آورد یا حوصله کافی ندارد و می خواهد به طریقی سر و ته موضوع را هم بیاورد!
دانشجو برای ارائه هر پروژه نیاز به زمان متناسب با همان پروژه را دارد و اگر زمان کافی در اختیار نداشته باشد، ذهنش بیش از آنکه به اسکیس و طراحی معطوف شود درگیر اجرا و ارائه خواهد شد. در نتیجه هم در مرحله آموزش و هم در مرحله سنجش آنچه مغفول می‌ماند نیاز دانشجو به داشتن زمان و فضای فکری کافی و فارغ از دغدغه برای انجام اسکیس‌هاست که در طول دوره آموزشی و کنکور بدون پاسخ باقی می ماند.
تردیدی نیست دانشجویی که با چنین معیارهایی در رشته معماری پذیرش شده و بعد هم در طول تحصیل کمترین فرصت را برای اسکیس و طراحی در اختیارش بوده، توقع داشت مثلا در طرح ۲ ارشد، طراحی یک موزه یا فرهنگسرا در بافت شهری را آن هم به شیوه‌ای درست و خلاقانه، بدون مراجعه به مجلات و منابع اینترنتی و دوستان سال بالایی ارائه کند.
به یاد دارم اوایل آذر سال گذشته یکی از دانشجویان که در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های خوب کشور تحصیل می کرد، با من تماس گرفت و وقتی برای کرکسیون وقتی تعیین کردیم. زمانیکه با چند طرح اولیه و کاغذ پوستی و چند تا دیاگرام مواجه شدم آواری از ناکامی و سرخوردگی بر سرم خراب شد. و جالب اینکه در هفته های بعد بر تعداد این دوستان افزوده شد و در نهایت تعداد قابل توجهی از ایشان دست به دامن پروژه آماده و مسئولین زیربط شدند.
راستی چرا ما اساتید اسکیس بلد نیستیم!
به زعم نویسنده علت اصلی این مشکلات عدم توانایی غالب اساتید در اسکیس و کار با نرم افزارهای معماری و نیز ضعف خلاقیت و قوه تجسم ایشان در مدیریت و هدایت آتلیه های طراحی است. لطفا به برنامه درسی آتلیه های معماری توجه کنید:
دانشجوی زرنگ معماری، ساعت ۹ وارد آتلیه طراحی می شود، کسی در آتلیه حضور ندارد، اگر بخت یارش بود ساعت ۹:۳۰ استاد تشریف فرما می شود. یک کاغذ A4 بیرون می آورد – البته نه برای اسکیس- دانشجویان اسامی خود رو شبیه مطب تعدادی از پزشکان برای گرفتن نوبت یادداشت می کنند. تا وقت شان برسد در سالن و محوطه دانشگاه خود را مشغول می کنند. ساعت ۱۱ هنوز نصف کلاس در آتلیه حضور نیافته اند و استاد برای صرف چای به اتاق اساتید می رود و ساعت ۱۲ بر می گردد و با انبوه دانشجویان علاقمندی مواجه می شود که چون می دانند استاد محترم ساعت ۱۳ خواهد رفت می خواهند خود را از شر تایید طرح شان آسوده کنند. درس طراحی به همین منوال ادامه می یابد و بعد از ۲ ماه هنوز کلیت طرح مشص نشده است و استاد برای لاپوشانی کم کاری، بر سر بهانه ای کوچک از کلاس قهر می کند و بیرون می رود و دانشجویان خوشحال و خندان موبایل خود را بیرون می آورند و با دلالان طرح و پروژه تماس می گیرند.
نه اسکیسی
نه خلاقیتی
نه تفکری
و نه آموزشی.
ناگفته نماند که در این بین بیشتر سود را دانشگاه ها از لحاظ کمیت آموزشی و مالی کسب می کنند.
حال به نظر شما اگر استادی در کلاس به موقع حاضر شود آنهم با لوازم کامل طراحی و برای دانشجویان خط بکشد یا طراحایشان را در نرم افزارهای سه بعدی معماری کرکسیون کند و از رنگ استفاده کند آیا بسیاری از مسائل و حاشیه های معماری رفع نخواهد شد.
این مشکل در مورد رشته‌های نقاشی، موسیقی یا تئاتر کمتر دیده می‌شود. وقتی دانشجوی یکی از این رشته‌ها کارش را ارائه می‌کند، استادش آنقدر توانا هست که مشکلاتش را برطرف کند و خودش کار را به دست بگیرد و نحوه اجرای درست آن را به دانشجو نشان بدهد و اصطلاحاٌ برای او خط بکشد. اما در رشته معماری، وقتی دانشجو اسکیسش را به استاد نشان می‌دهد در بهترین حالت استاد می‌تواند به او بگوید کارش در کلیت خوب یا بد است! اساتید رشته معماری در درس اسکیس معمولا کار دانشجویان خود را اصلاح نمی‌کنند و یا راه های اصلاح را به آنها نمی‌آموزند، فقط از آنها می‌خواهند که بروند و دوباره کار کنند یا بیشتر تلاش کنند. کمتر دیده‌ایم استادی روی خط دانشجو خط بکشد و کارش را ویرایش کند، جهت بدهد و اصلاح کند. در بهترین شرایط استاد نمونه‌های خارجی را نشان دانشجویانش می‌دهد نه آثار طراحی خود را.
ای کاش سیستمی مناسب بر اساس منطق و خلاقیت محور برای گزینش دانشجویان تدوین می شد که برعکس موضوعات بالا، باعث تشویق و تقویت دانشجویان در یادگیری و استفاده از ابزارهای لازمه معماری (اسکیس، ماکت و نرم افزارها ) می شد.
منبع:
- ع. خیابانیان، ح، جلیلی اصل، تاملات ذهن بیدار (اسکیس مفهومی)، انتشارات مهر ایمان، تبریز، ۱۳۹۰٫
استادمون بوده آقای خیابانیان
 

کورش68

عضو جدید
کاربر ممتاز
پارسال یه دوستی بود بنده خدا بدون هیچ تقصیری میگفت من از داوری ها خبر دارم واطلاعات میداد اما خب اطلاعات غلط میدادند بهش که هیچ تقصیری هم نداشت چون عده ای متاسفانه از ساده دلی بچه ها استفاده میکنند برای بالا بردن خودشون وفقط بچه های اطلاع دهنده این وسط خراب میشند. فقط یادمه به من میگفت چون پلانت رو 1:100 کشیدی کلا حذف شدی اینجوری به من رسوندند ولی در اخر سر دیدم 48 درصد شدم گفتم حذف شدن رو هم فهمیدیم:biggrin:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا