بررسي اثر تنش خشكي ناشي از پلي اتيلن گليكول بر مولفه هاي جوانه زني چهار رقم اصلاح شده بابونه آلماني (Matricaria recutita)

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار

عنوان:
بررسي اثر تنش خشكي ناشي از پلي اتيلن گليكول بر مولفه هاي جوانه زني چهار رقم اصلاح شده بابونه آلماني (Matricaria recutita)


نويسنده(گان):
محمدتقي عبادي، مجيد عزيزي، اكرم فرزانه،

چکيده:
بابونه آلماني يكي از مهم ترين گياهان دارويي از خانواده كاسني مي باشد كه از گل هاي آن در صنايع داروسازي، آرايشي- بهداشتي و صنايع غذايي استفاده فراواني مي گردد. به منظور مطالعه اثر تنش خشكي ناشي از پلي اتيلن گليكول (PEG) بر درصد و سرعت جوانه زني، طول ريشه چه و ساقه چه در 4 رقم اصلاح شده بابونه آلماني، آزمايشي به صورت فاكتوريل و در قالب طرح كاملاً تصادفي با دو فاكتور و سه تكرار اجرا گرديد. فاكتور اول شامل سطوح مختلف تنش خشكي (صفر، 1-، 2-، 3-، 4-، 5-، 6-، 8-، 10- و 12- بار) به دست آمده از پلي اتيلن گليكول كه پتانسيل صفر بار به عنوان شاهد در نظر گرفته شد، فاكتور دوم شامل 4 رقم اصلاح شده بابونه آلماني: بونا، جرمانيا، گورال و لوتئا بود. نتايج آناليز واريانس بيانگر اثر معني دار سطوح مختلف تنش خشكي و نوع رقم بر مولفه هاي جوانه زني بود و همچنين اثر متقابل خشكي و رقم نيز بر خصوصيات مورد بررسي معني دار گرديد. نتايج نشان داد كه با افزايش تنش خشكي، هر يك از صفات اندازه گيري شده كاهش معني داري يافتند به طوري كه در پتانسيل هاي 4- و 6- بار درصد جوانه زني به 48 و 16 درصد و سرعت جوانه زني به 7/5 و 8/1 بذر در روز كاهش يافت و در پتانسيل هاي 8-، 10- و 12- جوانه زني به صفر رسيد. طول ساقه چه نيز نسبت به طول ريشه چه كاهش بيش تري در مقابل تنش خشكي نشان داد. ارقام مختلف بابونه به دليل تفاوت هاي ژنتيكي نسبت به تنش خشكي عكس العمل متفاوتي نشان دادند به طوري كه ارقام لوتئا و بونا در بين ارقام مورد مطالعه بيش ترين تحمل به خشكي را در مرحله جوانه زني نشان دادند.

کليدواژگان:
بابونه آلماني، تنش خشكي، پلي اتيلن گليكول، جوانه زني، ارقام اصلاح شده
لینک :
http://www.mediafire.com/?ob4d89nuz92eftc
 
بالا