بازگشت اتحاديه‌ اروپا و مايکروسافت به دهه 1990

ali...

عضو جدید
شکايت جديدي که اتحاديه اروپا از مايکروسافت داشته است، شباهت زيادي به شکايتي دارد که حدود يک دهه پيش از اين شرکت نرم‌افزاري انجام شد.
اين شکايت و اعتراض جديد که مربوط به افزودن مرورگر اينترنتي به سيستم‌عامل مايکروسافت مي‌شود و بر اين اساس قانون آنتي‌تراست را زيرپا گذاشته است، شباهت زيادي به اعتراضي دارد که قانون‌گذاران آمريکايي در سال 1996 انجام دادند.

جديدترين اظهاراتي که در اين زمينه صورت گرفته مربوط به شکايت شرکت نروژي Opera در سال 2007 از مايکروسافت مي‌شود. اين شرکت به دنبال حضور مرورگر Internet Explorer مايکروسافت روي سيستم‌عامل ويندوز توان رقابت در بازار را از دست داد و نتوانست به‌خوبي با استانداردهاي تعيين شده براي وب هماهنگ شود.

اما نکته عجيب اين است که اتحاديه اروپا پس از گذشته مدتي مجددا اين مسئله را پيگيري مي‌کند. اتحاديه اروپا پس از گذشت چندين سال از ماجراي نقض قانون آنتي‌تراست توسط مايکروسافت هم‌اکنون اين مسئله را مبني بر افزودن نرم‌افزار به سيستم‌عامل ويندوز مطرح کرده و در آن اشاره‌اي به مرورگر مايکروسافت نکرده است. اين جريان در حالي اتفاق مي‌افتد که ميزان استفاده از مرورگر مايکروسافت در سرار دنيا، از زمان ظهور Netscape تاکنون به کمترين ميزان خود رسيده است.

مرورگر فايرفاکس در حال حاضر محبوبيت فراواني در اروپا دارد و ميزان استفاده از آن در اين منطقه بيش از پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته توسط اتحاديه اروپا است. طبق آمارهاي منتشر شده از سوي مرکز XitiMonitor، مرورگر IE طي ماه نوامبر از سال گذشته ميلادي 5/59 درصد از بازار مرورگرهاي اروپا را از آن خود کرد و فايرفاکس توانست 1/31 درصد از اين بازار را تصاحب کند. مرورگر Opera نيز 5 درصد از اين فضا را به خود اختصاص داد و سهم مرورگر Safari اپل از اين بازار به 5/2 درصد رسيد. شرکت مايکروسافت از ماه آوريل تا نوامبر 2008، پنج درصد بازار خود در اروپا را از دست داد.
 
بالا