بازار و صنعت:تفاوت چیست؟

sszz23

عضو جدید
ما بازار را به عنوان چیزی که تشکیل میشود از افراد وسازمانهایی که علاقه مندند و مایلند تا کالا یا خدمتی را بخرند تا بتوانند منافعی بدست آورند که یک نیاز یا خواسته خاص را تامین کند و منابع لازم برای شرکت در چنین مبادله ای را نیز در اختیار دارند میشناسیم.یک چنین بازاری از دانشجویانی تشکیل میشود که در اواسط بعدازظهر گرسنه میشوند و وقت محدود و پول کافی برای خرید 1 ساندویچ بین کلاسها در اختیار دارند.
یک صنعت گروهی است متشکل از چند صنعت که 1 محصول یا طبقه و دسته ای از محصولات را که مشابهند و جایگزین نزدیک یکدیگرند،تولیدویا عرضه میکند.چه صنایعی بازار ساندویچ و اسنک مثال فوق را تامین میکنند.در سطح تولیدکننده،صنعت اسنک شور وجود دارد(تهیه کنندگان چیپسهای ذرت و سیب زمینی و محصولات غذایی مشابه)صنعت آب نبات،صنعت محصولات غذایی تازه و بسیاری از دیگر صنایع. کانالهای توزیع چنین محصولاتی عبارتند از:صنعت سوپر مارکت-صنعت خدمات غذایی-صنعت ماشینهای فروش خودکار موادغذایی که باسکه کار میکنندو...مشخصا این صنایع مختلفند و منافع مختلفی را به دانشجویان گرسنه میرسانند.
تمایز بین بازار و صنعت،مسئله ای مهم است.آن دسته از فروشندگانی که تنها چشم به دیگرانی که در صنعت آنها فعالیت میکنند دارند و از آنها مینمایند،از دیگر رقبای خیلی واقعی غافل میشوند وممکن است بازارهای خود را به دلیل نوآوریهای شرکتهایی که در صنایع دیگر فعالیت میکنند از دست بدهند.آیا شرکتی چون کداک باید مراقب شرکتهایی چون فوجی،آگفا و دیگر رقبای با سابقه در صنایع فیلم و چاپ عکس باشد یا باید مراقب شرکتهایی چون هیولت-پاکارد،سونی و شرکتهای دیگری باشد که تکنولوژیهای دیجیتالیشان ممکن است باعث حذف شیمی هالوئید نقره ای یک صد ساله صنعت عکاسی گردد؟تنها زمان پاسخ خواهد داد.
 

sszz23

عضو جدید
بازار جذاب است،صنعت چه طور؟

بازار جذاب است،صنعت چه طور؟

خلق فضای بازار جدید
W.Chan Kim & Renee Mauborgen مدعی اند که یک راه پرهیز از رقابت مستقیم و کشنده در بازارهای به سرعت در حال رشد و همچنین در بازارهای باثبات یا با سرعت رشد پایین،پیدا کردن فضای بازار جدید است که آن جور که این دو تعریف میکنند مرزها و محدوده های متعارف وسنتی رقابت در صنعت را نادیده میگیرد.با نگاهی به صنایع جایگزین یا به کالاها و خدمات مکمل عرضه شده که نسبت به آنچه که یک صنعت قبلا و تاکنون ارائه میکرده جدید و نوآورند،شرکتها میتوانند جهت گیری عملی و احساسی صنعت خود را مورد بازنگری قرار دهندو به شکلگیری روندها به نفع خود کمک کنند.شرکت سیسکوسیستم به این طریق یک فضای بازار جدید خلق کرد زیرا متوجه شد که 2 برابر شدن تعداد کاربران اینترنت در هر 100 روز موجب افزایش تقاضای مبادله سریع داده ها میشود و این نیاز توسط صنایع موجود به طورکامل برآورده نمیگردد.امروزه بیش از 80 درصد تمام نقل و انتقال داده ها در اینترنت با بهره گیری از روترها،سوییچ ها و دیگر دستگاه های شبکه ای ساخت سیسکو صورت میپذیرد و سیسکو این وسیله به 60 درصد از درآمدهای خود دست می یابد.ختق فضای بازار جدید میتواند جذاب باشد،این طور نیست؟
منبع:Creating New Market Space
Harvard Business Review
 

sszz23

عضو جدید
همانقدر که روندهای کلان محیطی در جذاب نمودن بازار موثرند،همانقدر هم در جذاب کردن صنایع موثرند.مایکل پورتر این روندها را نیروهای محرکه مینامد که عبارتند از(1)تغییرات در نرخ رشد بلند مدت صنعت که مستقیما بر تصمیمات سرمایه گذاری و شدت رقابت اثر میگذارند.(2)تغییرات در بخشهای خریدار کلیدی که بر طرحهای بازاریابی استراتژیک و بر تقاضا تاثیر میگذارند.(3)نشر دانش و اطلاعات اختصاصی که میزان مشابه شدن محصولات و ورود شرکتهای جدید به بازار را کنترل میکند.(4)تغییرات در هزینه و کارایی،که ناشی از آثار منحنی یادگیری و صرفه جویی های مقیاس میباشند و میتوانند ورود رقبای جدید به بازار را دشوار سازند و (5)تغییرات در قوانین و مقررات دولتی که میتواند بر ورود به بازار،هزینه ها،مبانی رقابت و سودآوری تاثیر بگذارد.جمع آوری و بررسی اطلاعات مربوط به تغییرات در این حوزه ها به یک کارفرما یا یک تولیدکننده کمک میکند تا مشخص سازد که آیا یک صنعت ارزش وارد شدن یا حفظ دارد یا نه.این اطلاعات همچنین به شکل گیری بازاریابی استراتژیکی،که به شرکت امکان میدهد تا به نحوی موثر رقابت کند،کمک میکند.افزایش و گستردگی اطلاعاتی که اکنون روی اینترنت وجود دارد،کار جمع آوری این اطلاعات را بسیار راحتتر از گذشته کرده است.
 

Similar threads

بالا