بارش شهابی برساووشی ( ویژه مرداد ماه 89 )

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بارش شهابی برساووشی ( ویژه مرداد ماه ) ستارگان کلیدی آسمان مرداد : ... :gol::gol:
با تاریک شدن هوا در شب های مرداد،مثلث تابستانی شامل ، نسر واقع، دنب و نسر طایر در افق بالای سر خودنمایی می کنند.

بارش شهابی مرداد ماه : ... :gol::gol:

شب های گرم تابستان برای بررسی رگبار شهابی مطلوب است و رگبار شهابی درخشان مرداد ماه یعنی رگبار برساووش از درخشنده ترین رگبارهاست.
این رگبار به گونه ای است که می توان با کمک آن ، بررسی شهاب ها را آغاز کرد .
اوج این بارش در 21 مرداد هرسال روی می دهد که ممکن است تعداد آنچنان زیاد شود که در هر دقیقه بتوان یک شهاب مشاهده کرد که در ظاهر از بخش شمالی صورت فلکی برساووش جدا می شود .

نقطه نورباران خیلی نزدیک به ستاره γ (گاما) برساووش است اما این نقطه قدری دیر به ارتفاع بالا می رسد لذا نباید انتظار داشت که تا قبل از نیمه شب تعداد زیادی شهاب رصد کرد اما ادامه رصد تا ساعات اولیه بامداد ، باعث می شود که تعداد شهاب ها به تدریج که نقطه نور باران بالا می آید ، افزایش یابد .

بارش شهابی برساووش از نظر زیبایی ، دیدنی است .
این شهاب ها معمولاً درخشنده اند و گاهی در آسمان شعله ور می شوند و با برافروختگی به سوی زمین می آیند .
رگبار بسیار وسیع است و از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از تاریخ اوج ، همچنان ادامه دارد.این شهاب ها در مسیر عبور دنباله دار « سوفیت- توتل» قرار دارند که مداری به نسبت طویل دارد و در هر 135 سال یکبار خورشید را دور می زند و آخرین دیدار آن، سال 1992 (1371) بود .

(نکته ی قابل توجه این است که برای مشاهده بهتر این بارش شهابی بهتر است به مناطقی بروید که آلودگی نوری کمتری داشته و تا حدودی می توان گفت منطقه ای که آسمانی پاک داشته باشد )



این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
 

Similar threads

بالا