این عکس متعلق به چه کسیه؟

B.R.Z

عضو جدید
استنلی کوبریک (به انگلیسی: Stanley Kubrick) کارگردان و تهیه‌کنندهٔ یهودی‌تبار آمریکایی است. بیشتر فیلم‌های کوبریک اقتباسات ادبی هستند. فیلمهای کوبریک معمولاً جنجالی و همینطور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلمهایش معروف بود. به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان دو فیلم او سالها وقفه می‌افتاده‌است. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت. سبک‌های گوناگون فیلمهایش و انزوای او چه در روش فیلمسازی و چه در مورد شخصیت فردی وی، او را مشهور ساخته‌است. استنلی کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمالگرا در تاریخ سینما به شمار می‌آید. او و اورسن ولز، دو نابغه دنیای سینما شناخته می‌شوند.[SUP][/SUP]

[h=3]نوجوانی و جوانی[/h]
عکس از کوبریک که توسط خودش گرفته شده، در دورانی که برای مجلهٔ لوک کار می‌کرد
.



استنلی کوبریک در سال ۱۹۲۸ در منهتن نیویورک به دنیا آمد. او اولین فرزند از خانوادهٔ چهار نفره ژاک کوبریک و همسرش گرترود بود. خواهرش باربارا در سال ۱۹۳۴ به دنیا آمد. اجداد کوبریک از مهاجران یهودی ساکن اتریش بودند.پدر او، ژاک، پزشک بود و آنها در موقع تولد استنلی در آپارتمانی در خیابان کلینتون ۲۱۶۰ در برانکس زندگی می‌کردند. پدرش در دوازده سالگی شطرنج را به او آموخت که در سراسر زندگی‌اش به عنوان یک علاقه ماندگار شد. در سیزده سالگی، پدرش به عنوان هدیه تولد یک دوربین گارفلکس به او هدیه داد که توجه استنلی جوان را به عکاسی سوق داد. در نوجوانی به موسیقی جاز علاقه پیدا کرد و مدت کمی هم به عنوان یک نوازندهٔ درام مشغول بود.

در دوران دبیرستان، کوبریک با دوربین هدیه پدرش، به طور جدی به عکاسی پرداخت و به زودی به عنوان عکاس رسمی مدرسه شناخته شد. بعد از فارغ‌التحصیلی، عکس‌های خود را برای مجلهٔ نیویورکی لوک فرستاد. پس از مدتی به بازی حرفه‌ای شطرنج روی آورد و در همین حال فروش عکس به مجلهٔ لوک را نیز ادامه می‌داد، او در سال ۱۹۴۶ به عنوان یکی از خبرنگاران تمام وقت مجله شناخته شد. در شش سال فعالیت کوبریک در مجلهٔ لوک او عکس‌های بسیاری از مناظر و وقایع در آمریکا گرفت. او در این سال‌ها با «توبا متز» ازدواج کرد و به دهکدهٔ گرنویچ واقع در نیویورک نقل مکان کرد. او با دیدن فیلم‌های سینمایی در نیویورک، تحت تأثیر کارگردانی قرار گرفت.
 

B.R.Z

عضو جدید

رئیس و موسس یه شرکت بزرگ
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ویلیام هنری گیتس سوم (به انگلیسی: William Henry Gates III) در ۲۸ اکتبر معروف به بیل گیتس ۱۹۵۵ در سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا به دنیا آمد. او و پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت فعالیت کرده‌است و دارای بیشترین سهام (معادل ۸٪) می‌باشد.
بر اساس مجله فوربس بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ میلادی، سومین مرد ثروتمند جهان پس از وارن بافت سرمایه‌دار آمریکایی و کارلوس اسلیم بازرگان مکزیکی است.[SUP][۱][/SUP] وی تا پیش از این بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی ثروتمندترین مرد جهان بود و دارایی‌های او معادل ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده بود. در مجموع، ثروت خانواده گیتس بعد از خانواده والتون وارثان وال مارت و بنیانگذارش سم والتون در رتبه دوم قرار دارد. در ژانویه ۲۰۰۷ مجله فورچون اعلام کرد که ثروت کارلوس اسلیم، میلیاردر مکزیکی، از ثروت بیل گیتس پیشی گرفته بوده است.
بیل گیتس در دنیا به‌عنوان بنیانگذار تحول در رایانه‌های شخصی بسیار مشهور است. نحوه تجارت بیل گیتس به دلیل اینکه قدرت رقابت را از رقیبان سلب کرده‌است همواره مورد انتقاد بوده‌است و در زمان هایی نیز از او به این دلیل شکایت شده‌است. گیتس همواره تلاشهای خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده‌است و در این راستا بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرده‌است.
 

rohullahalavi

عضو جدید

بی‌نظیر بوتو

بانوی سیاست‌مدار پاکستانی بود. وی طی دو دوره از سال‌های ۱۹۸۸ تا۱۹۹۰http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B9%DB%B9%DB%B0_(%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C) و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان از حزب مردمhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B2%D8%A8_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85_%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 بود.

زادروز ۲۱ ژوئن ۱۹۵۳
زادگاه کراچی، سند، پاکستان
تاریخ مرگ ۲۷ دسامبر۲۰۰۷ (۵۴ سال)
محل مرگ راولپندی، پنجاب، پاکستان
همسر آصف علی زرداری

???????? ??? ??Hedayat.jpg
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بی‌نظیر بوتو

بانوی سیاست‌مدار پاکستانی بود. وی طی دو دوره از سال‌های ۱۹۸۸ تا۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان از حزب مردم بود.

زادروز ۲۱ ژوئن ۱۹۵۳
زادگاه کراچی، سند، پاکستان
تاریخ مرگ ۲۷ دسامبر۲۰۰۷ (۵۴ سال)
محل مرگ راولپندی، پنجاب، پاکستان
همسر آصف علی زرداری

???????? ??? ??مشاهده پیوست 60572


صادق هدایت (تولد:۲۸ بهمن ۱۲۸۱ برابر با ۱۷ فوریه ۱۹۰۳ در تهران، مرگ: (خودکشی با گاز) ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ برابر با ۹ آوریل ۱۹۵۱ در آپارتمان اجاره‌ای مکرر، خیابان شامپیونه، پاریس) نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی است.
هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و روشنفکری برجسته بود. بسیاری از محققان، رمانِ «بوف کور» او را، مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند. [SUP][۲][/SUP] هرچند شهرت عام هدایت نویسندگی است، اما آثاری از نویسندگانی بزرگ را نظیر ژان پل سارتر، فرانتس کافکا و آنتون چخوف نیز ترجمه کرده‌است. حجم آثار و مقالات نوشته شده دربارهٔ نوشته‌ها، نوع زندگی و خودکشی صادق هدایت بیان‌گر تأثیر ژرف او بر جریان روشنفکری ایران است.[SUP][۳][/SUP]
صادق هدایت در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ در پاریس خودکشی کرد. آرامگاه وی در گورستان پرلاشز، قطعه ۸۵، در پاریس واقع است.
 

rohullahalavi

عضو جدید

موشه کاتساو

زاده ۱۹۴۵ در یزد، ایران هشتمین رئیس جمهور کشور اسرائیل بود که از سال ۲۰۰۰ تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۷ میلادی مقام ریاست جمهوری اسراییل را بر عهده داشت. وی به همراه خانواده‌اش در سال ۱۹۵۱ به اسرائیل مهاجرت کرد. موشه کاتساو فارغ التحصیل از دانشگاه عبری اورشلیم است.

برام خیلی جالب بود
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موشه کاتساو

زاده ۱۹۴۵ در یزد، ایران هشتمین رئیس جمهور کشور اسرائیل بود که از سال ۲۰۰۰ تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۷ میلادی مقام ریاست جمهوری اسراییل را بر عهده داشت. وی به همراه خانواده‌اش در سال ۱۹۵۱ به اسرائیل مهاجرت کرد. موشه کاتساو فارغ التحصیل از دانشگاه عبری اورشلیم است.

برام خیلی جالب بود

میدونستم برات جالبه گذاشتم!
 

rohullahalavi

عضو جدید
جوآن کتلین رولینگ‌

نویسنده کتاب های داستان هری پاتر

????
مدیر عامل

 
آخرین ویرایش:

(✿◠‿◠) Darya

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جوآن کتلین رولینگ‌

نویسنده کتاب های داستان هری پاتر
جوآن کتلین رولینگ در ۳۱ ژوئن سال ۱۹۶۶ به این زمین خاکی قدم گذاشت. پدر و مادرش با نام های پیتر و آن با عشق ازدواج کردند که ثمره این ازدواج دو دختر با نام های جوآن و دی بود. جوآن از کودکی با تخیل بزرگ شد. والدینش که از همان کودکی به استعداد و قدرت تخیل فرزندشان پی برده بودند از همان کودکی او را شیفته کتاب کردند. رولینگ در گفتگو با دیلی تلگراف می گوید : "روشن ترین خاطره ام از دوران کودکی تصویر پدرم روی صندلی است که کتاب وزش باد در شاخه های بید را برایم می خواند و من در آن زمان آبله مرغان گرفته بودم." جوآن از کودکی نویسندگی را آغاز کرد. او در ابتدا برای خواهرش دی داستان های خودش را تعریف می کرد و دی از این داستان ها بی نهایت لذت می برد. شاید همین موضوع بود که باعث شد جو تصمیم بگیرد نویسنده شود و اولین قصه اش را با نام خرگوش نوشت.


مجله شوکا می نویسد خانواده رولینگ در کودکی جو به شهر کوچک وینتربورن در حومه بریستول نقل مکان کردند و این باعث شد که آنها با یک خواهر و برادر به نام های ویکی و یان پاتر آشنا شوند. خودش می گوید که من همیشه از این نام خانوادگی خوشم می آمد. این خانواده مجددا پس از ۹ سالگی جو به شهر کوچکی به نام تاتشیل در مجاورت چپستو در جنگل دین مهاجرت کردند. او با موفقیت تحصیل در دبستان را در همین شهر به پایان رساند و وارد دبیرستان جامع وایدین شد. دوران تحصیل در دبیرستان وایدین دوران آرامی بود و جز یکی دو مورد هیچ موفقیت چشمگیری در آن به چشم نمی خورد. او در این سالها دستش موقع بازی نت بال (ورزشی شبیه بسکتبال بین دو تیم ۷ نفره) شکست. بعد از پایان دبیرستان جو به سفارش پدر و مادرش به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اگزتر پرداخت. تحصیل در دانشگاه بسیار موفقیت آمیز و پربار بود و جو به زودی دریافت که به راحتی می تواند بر زبان فرانسه تسلط پیدا کند. یک سال هم برای آموزش عملی به پاریس رفت.


بعد از فارغ التحصیلی وی در مکان های مختلف مشغول به کار شد که از آن جمله می توان به دو سال پژوهش در سازمان عفو بین الملل در زمینه نقش حقوق بشر اشاره کرد. او در بیشتر اوقات شغل خسته کننده منشی گری را بر عهده داشت که استعدادهای رولینگ چیزی فراتر از این را می طلبید و به همین دلیل او هیچ گاه بر روی کارش متمرکز نمی شد. زیرا تمام فکر و ذکرش قصه های جدیدی بود که یا داشت قسمت هایی از آن را می نوشت و یا برای شخصیت های داستانش نام انتخاب می کرد، به همین دلیل بارها شغلش را از دست داد. او در بیست و پنج سالگی در اتاق بازرگانی منچستر در مقام یک کارمند ساده مشغول یه کار شد. جوآن در طول مسیرش از لندن به منچستر فرصت را غنیمت می شمرد و به مطالعه کتاب می پرداخت و یا بر روی جدیدترین قصه اش کار می کرد تا این که یک روز قطار دچار نقص فنی شد و هری پاتر و مدرسه جادوگری اش هنگامی که او به گاوهای بیرون قطار خیره مانده بود، در ذهنش جان گرفت. ولی حادثه غم انگیزی برای رولینگ رخ داد و مادرش که از یک سال قبل به بیماری ام.اس مبتلا بود، در سن ۴۵ سالگی درگذشت.



جوآن در سپتامبر سال ۱۹۹۰ به عنوان آموزگار زبان انگلیسی به شهر پورتو در پرتغال رفت و بعد از تدریس به شکل دادن دنیای جادویی اش می پرداخت. جوآن مدت زیادی را سرگرم اختراع اسم های عجیب و غریب برای کتابش بود و او در این کار استاد بود. در همین زمان با یک خبرنگار پرتغالی به نام جرج آراتز آشنا شد و با او ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۳ جسیکا را به دنیا آورد. اما چند ماه بعد از همسرش جدا شد و به ادینبورگ برگشت. کار و بچه داری تمام وقتش را می گرفت. در سال ۱۹۹۴ کتاب اول را به پایان رساند و با زحمت فراوان در سال ۱۹۹۶ توانست یک انتشارات را برای چاپ کتابش پیدا کند. او درآمد سالیانه ۲۰۰۰ پوند را برای چاپ کتابش پذیرفت و با درج نامش به صورت جی کی رولینگ بر روی جلد موافقت کرد تا مبادا پسرها به دلیل این که نویسنده کتاب زن است، از خواندن کتاب خودداری کنند. کتاب او در دنیا کولاک کرد و در ژوئن سال ۱۹۹۸ هری پاتر و تالار اسرار را راهی کتاب فروشی ها کرد و هنوز سال تمام نشده بود که زندانی آزکابان از راه رسید. در سال ۲۰۰۰ جام آتش را تمام کرد و کمی بعد از این که امتیاز ساخت فیلم های هری پاتر را به کمپانی وارنر برادرز داد، در سال ۲۰۰۱ اولین فیلم هری پاتر بر پرده های سینما ظاهر شد. و در سال های بعد فیلم های بعدی و کتاب های دیگر از راه رسید.


جوآن رولینگ در سال ۲۰۰۱ با دکتری به نام نیل مورای ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر و پسر است. پسرش در سال ۲۰۰۳ و دخترش در سال ۲۰۰۵ به دنیا آمدند.
 

aminvo

عضو جدید




???????????????????????????????


دکتر اریک اشمیت مدیرعامل، رییس هیات‌مدیره و مدیر اجرایی شرکت گوگل و از اعضای هيات‌مدیره شرکت اپل (Apple) است. اشمیت همچنین عضو هيات معتمده دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه پرینستون است. او با ثروت 3/6 میلیارد دلاري صد و هفدهمین میلیاردر جهان در سال 2010 است. ثروت اشمیت در سال گذشته به میزان 9/1 میلیارد دلار افزایش یافته است.
اریک امرسون اشمیت در 27 آوریل سال 1955 در شهر واشنگتن آمریکا متولد شد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان یورک تاون (ویرجینیا) به دانشگاه پرینستون رفت و در سال 1976 از این دانشگاه مدرک مهندسی دریافت کرد. او سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی رفت و در سال 1982 مدرک کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر گرفت. او در این دوره شبکه‌ای طراحی و پیاده‌سازی کرد که کامپیوتر مرکزی فضای دانشکده را به دپارتمان علوم کامپیوتر و دپارتمان مهندسی الکتریکی و علوم کامپیوتری متصل می‌کرد. اشمیت با ارائه پایان‌نامه‌ای درباره مشکل مدیریت توسعه نرم‌افزارهای توزیع شده و ابزارهایی برای حل این مشکل در سال 1982 و در رشته مهندسی الکترونيك و علوم کامپیوتری (EECS) از دانشگاه کالیفرنیاي برکلی، مدرک دکترا دریافت کرد.
اریک اشمیت در آغاز راه حرفه‌ای خود در پست‌هایی فنی در شرکت‌های تکنولوژی اطلاعات شامل آزمایشگاه بل، زیلوگ و مرکز تحقیقات پالو آلتو شرکت زیراکس کار کرده است. او در سال 1983 به شرکت سان مایکرو سیستم پیوست. او در این شرکت نقش بسیار مهم و اساسی را در بازار Javaداشت تا اینکه به مقام مسوول ارشد تکنولوژی ارتقا پیدا کرد. اشمیت در مدت خدمتش در شرکت سان كه 14 سال طول كشید، در پست‌های اجرایی مختلفی در این شركت کار کرد كه نتیجه آن بدست آوردن شناخت بین‌المللی در توسعه تكنولوژی و اینترنت در ارتباطات جمعی در تجارت، دولت، تحصیلات، فرهنگ و علم و دانش بود.
او در سال 1997 به عنوان مدیرعامل به شرکت نوول پیوست. او پس از اینکه شرکت شرکای تکنولوژی کمبریج شرکت نوول را خرید این شرکت را ترک کرد. موسسان گوگل، لاری پیج و سرگئی برین با اشمیت مصاحبه‌ای انجام دادند که بسیار آنها را تحت‌تاثیر قرار داد. به این شکل آنها اریک اشمیت را در سال 2001 استخدام کردند تا شرکتشان را اداره کند. اشمیت در مارس سال 2001 ريیس هيات‌مدیره گوگل شد و در آگوست همان سال نیز مدیرعامل این شرکت شد. اشمیت در گوگل علاوه بر مسوولیت‌های قانونی یک مدیرعامل، مدیریت نایب ريیسان و بخش‌های فروش را نیز بر عهده دارد. او همچنین بر ایجاد زیرساخت سازمانی لازم برای حفظ رشد سریع گوگل و تضمین اینکه کیفیت در سطح بالایی قرار داشته باشد و در عین حال دوره توسعه محصول حداقل باشد، تمرکز دارد.
اشمیت در آگوست سال 2006 به عضویت هيات‌مدیره شرکت اپل نیز درآمد. البته در سال 2009 اعلام شد که او به خاطر تعارضاتی بر سر سود و افزایش رقابت بین اپل و گوگل می‌خواهد از مقام خود در اپل استعفا دهد.
اشمیت در مدرسه کسب‌وکار استنفورد نیز به عنوان یک پروفسور پاره وقت تدریس کرده است. او از سوی مجله PC ورلد در سال 2007 در فهرست مهم‌ترین افراد در زمينه وب به همراه لاری پیج و سرگئی برین در جایگاه نخست قرار گرفت. او از نویسندگان برنامه نرم‌افزار «لکس»، یک برنامه تحلیلگر لغوی (lexical analyzer)، برای شرکت یونیکس است.
اشمیت دو فرزند دارد و در حال حاضر به همراه همسرش، وندی، در آترتون در ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کند. او در فهرست 200 کلکسیون دار برتر آرت نیوز قرار دارد. او بنیادی نیز به نام بنیاد خانواده اشمیت تاسیس کرده که به امور حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی می‌پردازد.
الهام جوادی
منبع: دنیای اقتصاد
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اِنیو موریکونه (انگلیسی: Ennio Morricone) (زادهٔ ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸) آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته ایتالیایی است.
او از تاثیرگذارترین و پرکارترین آهنگسازان فیلم در نیمه دوم سده بیستم به شمار می آید. موریکونه برای بیش از پانصد اثر سینمایی و تلویریونی موسیقی نوشته است. او برای همکاری نزدیک و بلند مدت با کارگردانان تحسین شده همچون سرجیو لئونه، برایان دی پالما، بری لوینسون و جوزپه تورناتوره بسیار مشهور است.
موریکونه پارتیسیونهایی ویژه برای اسپاگتی وسترن‌های سرجیو لئونه نوشت که از آن میتوان به فیلمهایی چون یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶) و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) اشاره کرد.
در میان آثار شاخص و متاخر وی روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت مذهبی (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸) و مالنا (۲۰۰۰) قابل ملاحظه میباشند.
انیو موریکونه برنده دو جایزه گرمی، دو گلدن گلوب، پنج بافتا و جایزه معتبر موسیقی پولار (۲۰۱۰) است. او پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده است. در سال ۲۰۰۷ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا از او برای "خلق آثاری بدیع و درخشان در هنر موسیقی فیلم" قدردانی و جایزه افتخاری آکادمی را به او اهدا کرد.
موریکونه و آلکس نورث تنها آهنگسازانی بوده اند که اسکار افتخاری از سوی آکادمی دریافت کردند.
 

rohullahalavi

عضو جدید

تام کروز

(زاده ۳ ژوئیه ۱۹۶۲) هنرپیشه و تهیه کننده سرشناس آمریکایی است. او تاکنون سه بار نامزد جایزه اسکار شده و ده ها جایزه مهم دیگر از جمله سه جایزه گلدن گلوب را به دست آورده است [۱]. وی با بازی در فیلم تاپ گان (۱۹۸۶) به شهرت جهانی رسید و از آن پس، بیش از دو دهه است که همچنان فعالانه در فیلمهای گوناگون حاضر می شود. بنابر گزارش مجله فوربس، میزان دارایی تام کروز در سال ۲۰۰۷ بیش از سی و یک میلیون دلار بوده است .
 

(✿◠‿◠) Darya

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
الکساندر گراهام بل -- ۱۸۴۷ - ۱۹۲۲
این مخترع پرآوازه در سوم مارچ سال 1847 در شهر ادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد. او در خانواده ای متولد شد که پدر و پدر بزرگش هردو مطالعاتی در زمینه صوت انجام داده بودند و نیز از جمله کسانی بودند که از مدتها قبل افراد کر و لال را آموزش می دادند. بل در سال 1870 به کمک پدرش تحقیقات و مطالعاتی را در زمینه اصول گفتار انجام دادند و روشهای جدیدی برای تعلیم و پرورش کودکان کرولال در ادینبورگ ارائه کردند. در سال 1871 الکساندر از اسکاتلند به آمریکا رفت. در ابتدا قصد داشت که وسیله ای برای آموزش کر ها بسازد اما بدلیل اینکه نتوانست چنین وسیله ای را بسازد، سعی کرد مجددا به تحقیقات خود ادامه دهد و این بار کاری کند که اصوات را به کمک امواج در سیم جریان دهد که تا مسافتی دور آن اصوات را بتوان شنید. در سال 1873 گرفتار عشق یکی از شاگردان کرولال خود شد. او برای اینکه بتواند بهتر او را مورد آموزش دهد، به تلاش و کوشش خود ادامه داد وسعی کرد وسیله ای مکانیکی برای تولید صوت کند را،بسازد. او پس از چندین آزمایش بی نتیجه بالاخره موفق به اختراع دستگاهی به نام تلفن شد. او در سال 1876 اختراع خود را ثبت کرد و سال 1877 با شاگرد کرولال خویش ازدواج نمود. در ابتدا مردم میلی به این دستگاه نشان نمی دادند و حتی مردم عموم آن را جادو می دانستند، اما پس از این که این وسیله جای خود را در خانواده های اشراف و مقامات پیدا کرد، مردم نیز به آن علاقه مند شدند و در نتیجه با استقبال عمومی مواجه شد. در زمان کوتاهی شبکه متراکمی از سیمهای تلفن در همه جای دنیا مورد استفاده قرار گرفت. گراهام بل در سال 1882 پس از اینکه به تبعیت آمریکا در آمد، شرکتی نیز در آمریکا تاسیس کرد که تحقیقات علمی در این شرکت، صورت می گرفت. این مخترع و دانشمند بزرگ مقدار بسیار زیادی از ثروت خود را صرف کرها نمود. از جمله اختراعات وی می توان به قایق موتوری و نیز ثابت نگه داشتن هواپیما در فضا اشاره مرد. الکساندر گراهام بل در دومین روز از ماه آگوست سال 1922 در کشور کانادا درگذشت.
 

(✿◠‿◠) Darya

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دكتر عبدالكريم سروش
آقاي دكترعبدالكريم سروش در سال 1324 مصادف با عاشورا سال 1365 هجري قمري در منطقه جنوب تهران متولد شدند . والدين ايشان تهراني الاصل بودند و از تحصيلات كمي برخوردار بودند ، اما به هر حال جزو باسوادهاي آن روزگار محسوب ميشدند . دكتر سروش تحصيلات ابتدايي را در دبستان قائميه در جنوب تهران به پايان برده و سپس وارد دبيرستان مرتضوي شدند . اما پس از يك سال بنا به صلاحديد پدر به دبيرستان تازه تاسيس علوي رفتند .دبيرستان علوي توسط گروهي از تجار معتبر تاسيس شده بود كه در آن ميان آقايان اصغر كرباسچيان و رضا روزبه نقش برجسته تري داشتند و دبيرستان را اداره ميكردند . آنها شخصيتهاي شناخته شده و محترمي بودند و هدفشان از تاسيس دبيرستان علوي پرورش افراد متدين پارسا و متعهد به جامعه بود كه مسلط به دانش جديد نيز باشند . در دبيرستان علوي آقاي رضا روزبه كه خود هم در دانشگاه و هم در حوزه تحصيل كرده بودند كلاسهاي منظمي در تفسير و فقه برگزار ميكرند . در آنجا آقاي دكتر سروش پايه استواري در علوم جديد و علوم ديني كسب كردند و در رشته رياضي ديپلم گرفتند . حدودا درآخرين سال تحصيل ايشان در دبيرستان ، انجمن حجتيه كه يكي از مراكز خدمت به دين و امام زمان معرفي ميشد و هدف اصلي اش در آن زمان مبارزه با بهائيت بود ، جمع كثيري از شاگردان دبيرستان علوي را دعوت به عضويت كرد و براي آنها كلاسهاي آموزشي ترتيب داد . دكتر سروش با انگيزه انجام خدمات ديني وارد انجمن حجتيه شد اما چون فضاي آنجا را موافق مذاق و ميل خود نميدند و فعاليتهاي آن نيز در راستاي فعايتهاي مطلوب او كه مطالعه قرآن و نهج البلاغه بود قرار نداشت ، خيلي زود آنرا ترك كرد . پس از پايان دبيرستان دكتر سروش در آزمون سراسري دانشگاهها در دو رشته فيزيك و داروسازي شركت كردند و در هردو قبول گرديدند و به توصيه آقاي روزبه داروسازي را انتخاب نموند و وارد دانشگاه تهران شدند ، اما علاوه بر رشته داروسازي در زمينه ادبيات و فلسفه نيز با جديت مطالعه ميكردند . پس از پايان آن دوره،دو سال در ارتش خدمت نظام وظيفه را گذراندند و به دنبال آن براي انجام طرح خدمت خارج از مركز پزشكي مدت پانزده ماه به بوشهر رفتند . در آن شهرآزمايشگاه مواد غذايي آرايشي و بهداشتي را داير نموده و خود اولين رئيس آن شدند . سپس به تهران بازگشته و در آزمايشگاه كنترل پزشكي مشغول به كار شدند . پس از چند ماه در اواخر سال 1351 ازدواج نموده و براي تحصيل و آشنايي با دنياي جديد رهسپار لندن شدند . آقاي دكتر سروش در دانشگاه لندن ابتدا در رشته شيمي تحليلي ثبت نام نمودند و پس از آن به مدت پنج سال و نيم در رشته تاريخ و فلسفه علم به تحصيل پرداختند . در طي اين سالها رويارويي مردم و حكومت شاه شكل ميگرفت ، گردهم آيي هاي سياسي ايرانيان در آمريكا اروپا و بخصوص انگلستان نيز رو به افزايش بود . در انگلستان گروهي از جوانان مسلمان آفريقايي در انجمني به نام Muslim Youth Association انجمن جوانان مسلمان فعاليت ميكردند . كه آنرا به اختصار MYA ميناميدند . آنان از آقاي دكتر سروش و ديگر دانشجويان مسلمان نيز دعوت نمودند . اما پس از مدتي فعاليت بدليل روش سلطه طلبانه دانشجويان عراقي متعلق به حزب الدعوه ، ايرانيان از آنجا خارج شدند و به مكان ديگري در غرب لندن به نام امام باره كه باز توسط افريقاييان پيشنهاد شده بود نقل مكان كردند . امام باره نامي بود كه شيعيان افريقايي به حسينيه اطلاق ميكردند . به اين ترتيب محل مناسبي فراهم شد براي گردهمآيي دانشجويان مسلمان ايراني در انگلستان ؛ كه بخصوص در طي ماههاي منتهي به پيروزي انقلاب محلي فوق العاده شلوغ بود و شخصيتهاي بزرگ و فعال از نقاط مختلف اروپا و حتي ايران مرتباً در آنجا سخنراني مينمودند ؛ از جمله مرحوم آيت الله بهشتي و مطهري وآقاي بني صدر . مراسم ترحيم مرحوم دكتر علي شريعتي نيز در سال 1356 در همين مكان برگزار گرديد . به اين ترتيب نام امام باره به تاريخ پيوست و نيز دكتر سروش كه افتخار آنرا يافت كه سهم بزرگي در تاسيس و اداره آن داشته باشد . پس از انقلاب،امام باره خريداري شد و تحت اختيار دولت ايران قرار گرفت كه اكنون كانون توحيد ناميده ميشود و توسط دانشجويان ايراني اداره ميگردد. در انگلستان سخنراني هاي دكتر سروش به تدريج رونويسي گرديده و بصورت جزوه يا كتاب چاپ ميشد . در ابتدا ايشان به منظور مقابله با رشد روز افزون چپ گرايي بخصوص از طرف مجاهدين خلق كه با ايدئولوژي ماركسيستي ذهن و دل بسياري از جوانان مبارز را مي ربودند يك سلسله سخنراني با نام تضاد ديالكتيكي در امام باره ايراد نمودند. تضاد ديالكتيكي اولين كتاب آقاي دكتر سروش بود كه در ايرا ن به چاپ رسيد . در همان زمان وي در انگلستان بود وكتاب "نهاد نا آرام جهان" را كه درباره حركت جوهري ملاصدرا است مينوشت. در اين كتاب ايشان سعي كرده اند مباني فلسفه اسلامي بخصوص توحيد و معاد را از دل حركت جوهري استخراج كنند و انديشه ملاصدرا را به عنوان اساس استواري براي بيان اين معتقدات معرفي نمايند . اين كتاب مورد ملاحظه مرحوم آيت الله مطهري و امام خميني قرار گرفته و مورد تاييد و تحسين آنان واقع شد . وقتي انقلاب شروع شد دكتر سروش به ايران بازگشت و كتاب دانش و ارزش را كه در انگلستان نوشته بود به چاپ رساند . در ايران او به دانشگاه تربيت معلم رفت و به سمت مديريت گروه تازه تاسيس فرهنگ اسلامي منصوب شد . يك سال نگذشته بود كه روند بستن دانشگاهها شروع شد و منجر به تعطيلي كليه دانشگاهها گشت . كمي پس از آن ستاد انقلاب فرهنگي تشكيل شد كه هفت عضو داشت ، از جمله آقاي دكتر سروش ،كه مستقيما توسط آيت الله خميني منصوب شده بودند . وظيفه اين ستاد فراهم كردن زمينه بازگشايي دانشگاهها و بازنگري سر فصلهاي دروس دانشگاهي بود . اما تعدادي از دانشجويان و بعضي افراد مشخص انتظار داشتند كه دانشگاهها براي مدتي طولاني بسته بماند تا بتوانند تغييرات بنيادي بعمل آورند . دكتر سروش و همكارانش موضوع را با امام خميني درميان گذاشته و درخواست نمودند تا ايشان دستور تسريع در بازگشايي دانشگاهها را صادر نمايند ،كه ايشان نيز در يكي از سخنراني هاي عمومي خود دستور به اين امر فرمودند . پس از يك سال و نيم بازگشايي دانشگاهها شروع شد و با سرفصلهاي جديد كار خود را آغاز نمودند . در سال 1362 به دليل بروز پاره اي اختلافات بين ايشان و مديريت دانشگاه تربيت معلم دكتر سروش به موسسه تحقيقات و مطالعات فرهنگي نقل مكان نمودند كه تا كنون نيز در آن عضو ميباشند . در آن سال ستاد انقلاب فرهنگي به شوراي انقلاب فرهنگي تغيير يافت و اعضاي آن به هفده نفر افزايش يافتند ؛ اما دكتر سروش در هيچ يك از جلسات اين شورا شركت نكردند و استعفاي خود را تقديم آيت الله خميني نمودند و از آن پس هيچ پست رسمي در سيستم حكومتي ايران بر عهده نگرفته اند ، و صرفا محقق مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگي بوده اند . فقط گاه گاهي مورد مشورت بعضي از اشخاص دولتي قرار داشته اند . دكتر سروش تا سال 1375 كه بدليل حملات اعضاي گروهك موسوم به انصار حزب الله مجبور به ترك تدريس در دانشگاه شدند ، دروس زير را تدريس مينمودند : فلسفه علم ، فلسفه تاريخ ، فلسفه دين يا كلام جديد ، فلسفه تطبيقي و فلسفه علوم تجربي . ايشان همچنين يك سلسله سخنراني درباره مثنوي مولانا جلال الدين ايراد فرمودند كه در همان زمان از تلويزيون ايران پخش ميشد . پس از آن در طول هشت ترم در دانشگاه همين موضوع را تدريس نمودند كه نوارهاي آن بطور گسترده در داخل و خارج ازكشور منتشر شده است . در سال 1367 دكتر سروش بطور هفتگي در مسجد امام صادق در شمال تهران ، سخنراني درباره نهج البلاغه را آغاز نمودند . كه حاصل آن مجموعه اوصاف پارسايان در تفسير خطبه متقين ، و مجموعه حكمت و معيشت درتفسير نامه حضرت امام علي (ع) به ح‍ضرت امام حسن (ع) بود . سخنراني هاي دكتر سروش در اين مسجد حدود 6 سال ادامه داشت تا اينكه بدليل مخالفتهاي سياسي قطع گرديد . علاقمندان ميتوانند براي اطلاع بيشتر و دقيقتر از زندگي سياسي آقاي دكتر سروش و نظرات ايشان به مجموعه مصاحبه ها و مكاتبات منتشز شده در كتابهاي آئين شهرياري و دينداري ، و سياست نامه مراجعه نمايند . برخی از كتابهاي نوشته شده توسط آقاي دكتر عبدالكريم سروش چنين است : 1- نهاد نا آرام جهان 2- تفرج صنع 3- آئين شهرياري و دينداري 4- اوصاف پارسايان 5- ايدئولوژي شيطاني 6- بسط تجربه نبوي 7- حكمت و معيشت ( تا كنون دو جلد آن چاپ شده ) 8- حديث بندگي و دلبردگي 9- درسهايي در فلسفه علم الاجتماع 10- رازداني روشنفكري و دينداري 11- سياست نامه 12- صراطهاي مستقيم 13- علم چيست ؟ فلسفه چيست ؟ 14- فربه تر از ايدئولوژي 15- قبض و بسط تئوريك شريعت 16- قصه ارباب معرفت 17- قمار عاشقانه 18- مدارا و مديريت 19- اخلاق خدايان 20- بسط تجربه نبوي و... همچنين در كارنامه ايشان مجموعه بزرگي از سخنراني ها قرار دارد كه در صدها جلد نوار توسط انتشارات صراط به معرفت دوستان عرضه ميگردد .
 

rohullahalavi

عضو جدید
میلیاردر و صاحب شرکت ... در ایران.



احمد ابریشم چی

احمد ابریشم چی، متولد سال ۱۳۱۷ قم از کسانی است که در واردات تلفن همراه و وسایل جانبی و دستگاههای مخابراتی یکی از چهرههای شاخص در ایران به شمار میرود. همه نام او را در کنار ایراتل، نوکیا میشناسند. روزنامه اعتماد ملی از او با عنوان پدرخوانده نوکیا در ایران یاد کرده بود. همان «الف.الف» که در تابستان داغ سال ۸۸ و همزمان با حاشیه‌های انتخابات، گزارشی در روزنامه اعتماد ملی درباره وی منتشر شد و در روزنامه کیهان هم چند باری به وی حمله شد.
 

rohullahalavi

عضو جدید
?????????????????????????????????؟؟؟؟؟؟؟؟? ?؟؟؟؟؟؟

?????????????????????????????????؟؟؟؟؟؟؟؟? ?؟؟؟؟؟؟

 

B.R.Z

عضو جدید
حاج آقا دانشمند
قسمت کوتاهی از زندگینامه استاد مهدی دانشمند

بسم الله الرحمن الرحیم
( سخنی از ......)
از زمان دوازده سالگی در مقطع راهنمائی در شهر زیبای اصفهان مشغول به تحصیل بودم که توسط دبیر محترم دینی و قران تشویق به
حوزه علمیه شدم .
در ابتدا ورود به حوزه علمیه ذو الفقار با شخصیتی کم نظیر و عالمی فرزانه و پدری دلسوز و مهربان آشنا شدم .
با دیدن چهره مهربانشان چنان شگفت زده شده بودم که هرگز ان خاطره شیرین را فراموش نکرده و نخواهم کرد .
از طلبه ای در حیاط مدرسه سئوال کردم ایشان کیستند ؟ با یک چهره شاد و مودبانه ای گفت : حضرت آیه الله حاج آقا حسن امامی (
زید عزه ) .
جلو رفتم و سلام کردم . مثل همیشه که لبخند بسیار ملیحی بر لب دارند جواب سلامم را دادند .
نمی دانم چه انقلابی در قلبم رخ داد . ولی خوب می دانم ان نگاه پدرانه و چهره ملکوتی و دوست داشتنی چنان قوت و اراده ای در من
احیاء فرمود که از هیچ ( لومه لائمی) و مشکلاتی ( که همیشه سر راه یک طلبه بوده و هست ) نه هراسی داشته باشم و نه از انتخابی
که نموده ام دلسرد و مردٌد.
با گفتن یک یا علی (ع) پای در مسیر طلبگی نهادم .
بیش از بیست سال است که با چنین استادی آشنا هستم و همیشه از ایشان کسب فیض نموده ام .
مدتها بود دوست داشتم به طریقی در حد توانم از زحمات ایشان قدردانی نمایم .تا اینکه در ماه مبارک رجب در سال ۱۳۸۲ در مدینه
منوره و مکه معظمه با ایشان همسفر شدم . نمی توانم وصف آن سفر با برکت و بیاد ماندنی را توصیف کنم .
منتها همین قدر بگویم: با ایشان در مسجد النبی(ص) قرآن خواندن و به قبرستان بقیع رفتن و توفیق روضه خصوصی خواندن و گریه
های استاد را دیدن و دعا های جانسوز ایشان را شنیدن و در مکه با ایشان نماز خواندن و طواف و اعمال بجا آوردن چه صفایی دارد
.( والله : یدرک ولا یوصف است .)

امید است خداوند سایه با برکت ایشان را بر سر تمامی طلاب عزیز و من حقیر مستدام بدارد و همیشه با صحت و سلامتی و عزت تمام
سالهای متمادی به تربیت طلاب و مردم مشغول باشند . انشاء الله
 

Similar threads

بالا