اين نكات را به خاطر بسپاريد تا جوان بمانيد!

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۳:۴۵

اگر احساس مي كنيد بدون علت و زودتر از سن خود در حال پير شدن هستيد يا از بيماري هاي مزمن رنج مي بريد به توصيه هاي ما عمل كنيد تا در جوامع امروزي و به ظاهر متمدن كه به سرعت به سمت پيري گام برمي داريم زندگي سالم و ظاهري زيبا و جوان داشته باشيد.
به گزارش افکارنیوز، پير شدن سلول ها اتفاقي است كه هر انساني را با گذشت زمان تحت تاثير قرار مي دهد اما مي توان با راهكارهايي ساده و علمي اين فرآيند را به تاخير انداخت. اگر احساس مي كنيد بدون علت و زودتر از سن خود در حال پير شدن هستيد يا از بيماري هاي مزمن رنج مي بريد به توصيه هاي ما عمل كنيد تا در جوامع امروزي و به ظاهر متمدن كه به سرعت به سمت پيري گام برمي داريم زندگي سالم و ظاهري زيبا و جوان داشته باشيد.

نكات جادويي

۱. مصرف چربي ها و مواد چرب را محدود كنيد. تحقيقات نشان داده مصرف چربي هاي اشباع و حيواني، زرده تخم مرغ، كره، مغز گوسفند و گاو و... افزايش چربي خون باعث تسريع در روند پيري مي شود.

۲. مصرف قند و شكر، آرد سفيد، كيك و شيريني، شكلات و ديگر مواد قندي را محدود كنيد. دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه مصرف بي رويه مواد قندي علاوه بر افزايش خطر ابتلا به قند خون و بيماري هاي متابوليك وابسته مي تواند پيري زودرس را در ارگان ها و پوست ايجاد كند.

۳. از مواد غذايي غني از ويتامين و مواد معدني به ميزان كافي بهره بگيريد. علاوه بر آن مي توانيد از دوزهاي كمي از مكمل هاي چندگانه ويتامين ها و مواد معدني استفاده كنيد. البته لازم به ذكر است كه قبل از مصرف هر نوع مكمل بايد با يك پزشك يا مشاور تغذيه و رژيم درماني مشورت كنيد.

۴. بر مصرف انواع اقلام غذايي مفيد نظير: انواع ميوه ها، سبزيجات، غلات كامل، حبوبات، شير و محصولات لبني كم و بدون چربي، گوشت بدون چربي و به ويژه مصرف ماهي توجه و تاكيد داشته باشيد.

۵. از ادويه هايي كه روند پيري را به تاخير مي اندازند استفاده كنيد. شما مي توانيد به جاي نمك كه يكي از ادويه هاي مضر است از ادويه هايي مانند زنجبيل، فلفل سياه و قرمز و سفيد، زردچوبه، زعفران و جوز هندي استفاده كنيد، اين ادويه ها با داشتن خواص قوي آنتي اكسيداني روند پيري را به تاخير مي اندازند.

۶. آب و مايعات فراوان بنوشيد، نوشيدن حداقل ۸ ليوان آب در روز ضروري است. آب به ما براي خلاص شدن از شر سموم و مواد زايد كمك مي كند. احساس تشنگي با بالا رفتن سن كاهش مي يابد، بنابراين با مصرف آب، آبميوه هاي طبيعي، آب انواع سبزيجات تازه، نوشيدن شير كم چربي، چاي سبز و ديگر مايعات،‌ آب مورد نياز بدنتان را تامين كنيد تا روند پيري را به عقب برانيد.

۷. بر مصرف انواع كربوهيدرات هاي پيچيده مانند ماكاروني، برنج، جو و غلات سبوس دار تاكيد داشته باشيد. كربوهيدرات ها (قندها) سرشار از انرژي براي طول روز هستند و بايد بخش عمده اي از رژيم غذايي شما را تشكيل دهند. ماكاروني سبوس دار، برنج قهوه اي و غلات و نان هاي سبوس دار حاوي كربوهيدرات هاي (قندهاي پيچيده) عالي هستند. در اين نوع مواد غذايي درصد فيبر بسيار بالايي وجود دارد و نسبت به قندهاي ساده مثل قند و شكر معمولي، نان سفيد، شيريني جات و بيسكوئيت كه بسيار براي بدن مضرند، بسيار مفيد هستند. مثلاً ماكاروني سبوس دار نسبت به ماكاروني معمولي علاوه بر كيفيت بهتر غذايي، دو برابر آهن بيشتري دارد. برنج قهوه اي نيز سرشار از فيبر و ويتامين هاي گروه B است. به طور كلي غلات و نان هاي سبوس دار با دارا بودن خواص ذكر شده و سلنيوم كه يك ماده آنتي اكسيدان بسيار قوي است شما را در جوان ماندن كمك خواهند كرد.

۸. انواع سبزيجات رنگي كه حاوي مقادير فراواني آنتي اكسيدان و ويتامين هاي ضروري براي جواني هستند را در برنامه غذايي روزانه خود جاي دهيد. براي مثال كلم، اسفناج، سبزيجات برگدار، كلم بروكلي، گوجه فرنگي، كاهو و... بسيار مفيد هستند. اين نكته قابل ذكر است كه براي داشتن حداكثر خواص مفيد، اين سبزيجات را به صورت خام يا بخارپز و آبپز به مدت بسيار اندك مصرف كنيد.

۹. مصرف ميوه هاي تازه را از ياد نبريد به خصوص ميوه هاي رنگي كه سرشار از ويتامين هاي مورد نياز بدن و مقادير فراواني از آنتي اكسيدان ها هستند كه در سالم زندگي كردن و جوان ماندن كمك شاياني خواهند كرد. ميوه هايي نظير توت فرنگي، زردآلو، آووكادو، تمشك، توت سياه، آلو سياه، زغال اخته، آلبالو، گيلاس و هلو از بهترين ميوه ها در روند ضدپيري هستند.

۱۰. استفاده از وانيل تازه در روند ضدپيري و همچنين طراوت و شادابي پوست بسيار موثر است. پوست وانيل داراي دانه هاي ريز معطري است كه در آشپزي و شيريني پزي و ساخت لوازم آرايشي كاربرد دارد. طبق تحقيقات، در گذشته وانيل تازه را براي مراقبت هاي پوستي در مقابل نور خورشيد استفاده مي كردند. دانشمندان با آزمايش هاي فراوان به اين نتيجه رسيدند كه مولكول هاي وانيل پوست را تحريك به ساختن كلاژن مي كند. به همين دليل وانيل تازه در تمام دنيا در درمان پيري پوست و التيام بخشي آن كاربرد دارد و در جوان ماندن، طراوت و انسجام پوست و فرآيند جذب آب موثر است. از تركيب وانيل با روغن كنجد يا آفتابگردان خميري به دست مي آيد كه از خشكي پوست جلوگيري كرده و باعث نرمي و لطافت آن مي شود.

۱۱. از مصرف غذاهاي سرخ كرده و فرآوري شده و غذاهاي آماده و فست فود اجتناب كنيد. اين غذاها با دارا بودن كالري فراوان و چربي و قند فراوان موجب افزايش قند خون، چربي خون و اضافه وزن مي شود. سعي كنيد بيشتر از غذاهاي طبيعي و ارگانيك و موادي كه در طبخ آنها از چربي كمتري استفاده شده باشد، استفاده كنيد.

۱۲. هندوانه مصرف كنيد. هم گوشت ميوه و هم تخم هندوانه بسيار مفيد و مغذي هستند. بنابراين توصيه مي شود كه استفاده از هندوانه و آب هندوانه را به جاي آب آشاميدني در برنامه غذايي روزانه تان امتحان كنيد. گوشت ميوه هندوانه حاوي ويتامين هاي خانواده B، ويتامين A و ويتامين C بوده و همچنين تخم و دانه هندوانه غني از ويتامين E، سلنيوم، روي و چربي هاي ضروري است كه در مقابل آسيب هاي راديكال هاي آزاد و نيز ضدپيري موثر خواهند بود.

۱۳. در انتخاب پروتئين مصرفي روزانه، تركيبي از پروتئين هاي گياهي و حيواني بدون چربي را در نظر داشته باشيد. علاوه بر اين در انتخاب پروتئين هاي حيواني علاوه بر گوشت قرمز بدون چربي از گوشت هاي سفيد بدون چربي نظير سينه و فيله مرغ، سينه و فيله بوقلمون استفاده كنيد و نيز هفته اي دوبار از محصولات دريايي و ماهي كه حاوي چربي هاي مفيد در روند ضدپيري هستند، مصرف كنيد.

۱۴. ورزش كنيد. ورزش، پياده روي و فعاليت بدني كافي را در برنامه روزانه زندگي خود جاي دهيد، به خصوص در ايام عيد نوروز كه فعاليت بدني كمتر و ميزان مصرف غذا و تنقلات نظير آجيل بيشتر است حتماً ورزش را فراموش نكنيد. لازم نيست حتماً ورزش حرفه اي را انجام دهيد بلكه تنها پياده روي روزانه نيز در اين زمينه در صورت تداوم مفيد است.

زندگي ايراني/ شماره ۴۵/ فروردين ماه ۹۲/ سيدمحمد قاضي مرعشي/ صفحه ۸۸
کد مطلب: 206341
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S i s i l نكات طلايي در رابطه با مرطوب‌کننده‌ها زیبایی 0

Similar threads

بالا