اولين واكسن ژنتيكي مالاريا توليد شد

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان موسسه والتر و اليزا اولين واكسن مالاريا را با كمك مهندسي ژنتيكي و حذف دو كد ژنتيكي انگل اين بيماري ارائه كردند.
به گزارش مهر، محققان موسسه والتر و اليزا رشته اي تضعيف شده از انگل مالاريا به وجود آورده اند كه مي توان از آن به عنوان واكسن عليه بيماري مالاريا استفاده كرد. اين واكسن با همكاري محققاني از آمريكا، ژاپن، و كانادا ارائه شده و در ابتداي سال آينده دوره آزمايشي آن بر روي انسان آغاز خواهد شد.
بيماري مالاريا سالانه بيش از يك ميليون زندگي را به واسطه مرگ يا اختلالات فيزيكي قرباني مي كند كه اين تعداد برابر 35 ميليون سال عمر مفيد و سالم براي انسانها است.
در توليد واكسن جديد اين بيماري آزار دهنده، محققان دو ژن كليدي را كه عامل كشنده بودن بيماري به شمار مي رفتند در انگل پلاسموديوم فالسيپاريوم حذف كردند. با حذف اين دو ژن انگل مالاريا طي دوره عفونت كبدي دچار نوعي توقف شده و از گسترش آن در جريان خون بدن جلوگيري مي شود.
به گفته محققان آزمايش واكسنهاي مشابه بر روي موشها مقاومت 100 درصدي در برابر بيماري را از خود نشان داده است و بر همين اساس اميد است اين واكسن بتواند تاثير مشابهي را نيز بر روي بدن انسان داشته باشد. با وجود اينكه دو ژن از ساختار اين انگل حذف شده اند، انگل همچنان زنده است و مي تواند سيستم ايمني بدن را براي شناسايي و تخريب انگلهايي كه توسط پشه مالاريا وارد جريان خون مي شوند، تحريك كند. بر اساس گزارش ساينس ديلي، دوره آزمايش انساني اين واكسن در موسسه تحقيقاتي در مريلند انجام خواهد گرفت. بودجه 17 ميليون دلاري انجام اين تحقيقات نيز توسط سازمان خيريه بيل و مليندا گيتس تامين شده است.
 

Similar threads

بالا