انرژی متر سرماش و گرمایش چیست و چگونه کار میکند ؟

Moto&Me

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید

همون طور که در عنوان تاپیک هم نوشتم دوستان هرگونه اطلاعاتی در مورد انرژی متر سرمایش و گرمایش دارن در این تاپیک قرار بدن .
 

MIS.armaghan

عضو جدید
در کشور های توسعه یافته به دلیل بالا بودن قیمت حامل های انرژی، تکنولوژی به سوی افزایش راندمان سیـستم های تهویه مطبوع و کاهش هزینه ها قدم بر می دارد بطوریکه هدف اصلی آن افزایش آسایش افراد می باشد.راندمان انرژی و ضریب اطمینان در سیستم های مرکزی بالا تر از سیستم های مجزا می باشد، همچنین آسایش و ایمنی بسیار بیشتری برای ساکنین به همراه خواهد داشت.
مزایای تاسیسات مرکزی ساختمان

  • کاهش هزینه های اولیه خرید تجهیزات
  • افزایش آسایش ساکنین
  • افزایش ضریب اطمینان عملکرد سیستم تهویه مطبوع
  • افزایش راندمان کل سیستم تهویه مطبوع
ایراد تاسیسات مرکـزی ساختمان ها، عدم توانایی محاسبه هزینه مصرف انرژی برای هر مصرف کننده به طور مجزا می باشد، که این مسئله با سیستم های هوشمند اندازه گیری مصرف انرژی به راحتی حل گردیده است.
مزایای سیستم اندازه گیری مصرف انرژی

  • محاسبه مجزای مصرف انرژی در سیستم تهویه مطبوع
  • ارائه قبض برای هر واحد مجتمع های مسکونی و تجاری
  • توازن بین مصرف و هزینه
  • افزایش ارزش افزوده ساختمان
  • دوره بازگشت سرمایه مناسب
  • آنالیز وضعیت مصرف انرژی و پیش بینی تعمیرات مورد نیاز
  • آنالیز راندمان کل سیستم
در نوع آلتراسونیک آن
دبی با توجه به زمان جابجایی سیال و تکنیک از دوجهت آلتراسونیک اندازه­­ گیری می­شود. بطور همزمان دو مبدل آلتراسونیک سیگنال­های صوتی را بر خلاف جهت حرکت سیال ارسال می کنند .
 

sajjad_afsar

عضو جدید
این دستگاه ها از چند قسمت تشکیل شده اند : یک سنسور اندازه گیری جریان سیال آب ، دو عدد سنسور دما برای اندازه گیری دمای رفت و برگشت و یک محاسبه گر برای محاسبه و انتقال مقادیر و اطلاعات اندازه گیری شده
دستگاه قادر هست مقدار انرژی سرمایش و گرمایش ( حرارت و برودت ) مصرف شده را بر حسب واحدهای انرژی KW , MW , GJ , ... نمایش دهد .

سوال و اطلاعات بیشتر خواستید در خدمت هستم !!!
 

anishtain4

عضو جدید
فکر کنم چندتا شرکت هستن که تو این زمینه فعالیت می کنن، رایمون نوین سیستم انرژی متر میفروشه و شرکت آبفر هم مینی کنتورهای آب مصرفی میفروشه.
شرکت های دیگه ای مثل تفکیک هم هستن ولی سایت قوی ندارن متاسفانه.
اگه برای مسایل آکادمیک می خوای تو ویکیپدیا sub-metering رو بگرد
 

sorush-smp

عضو جدید
توضیحات کامل یه شرکت آلمانی درمورد انرژی متر!

توضیحات کامل یه شرکت آلمانی درمورد انرژی متر!

سلام دوستان من این اطلاعاتو هم از طریق یه شرکت آلمانی به نام zenner که جالبه تو ایران فعاله به همراه کاتالوگشون برای یه پروژه گرفتم که اطلاعات مختصر و مفیدی بود ، عینا اینجا میذارم، شاید برای دوستان دیگه هم مفید بود!:smile:


“ انرژی متر “یا “ Heat Meter “

درباره دستگاه :
Heat meter که ترجمه معادل آن را می توان گرماسنج نامید ، دستگاهی است برای اندازه گیری انرژی گرمایی مصرف شده در ساختمان ها .
منظور از انرژی گرمایی مصرف شده ، حرارت گرم یا سردی می باشد که در سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی ساختمان ها(موتورخانه مرکزی) تولید و توسط شوفاژ ها ، فن کوئل ها و سیستم های تهویه مطبوع به مصرف می رسد .

سیستم های تولید گرمایش و سرمایش مرکزی در ساختمان ها:
تولید و انتقال حرارت گرم یا سرد در سیستم های مرکزی ، به وسیله گرم کردن یا سرد کردن آب در موتورخانه و انتقال آن از طریق شبکه لوله کشی بسته رفت و برگشتی به درون رادیاتور ها یا فن ها صورت می گیرد (در سیستم های گرمایشی ، آب توسط گاز افزایش دما پیدا می کند و در سیستم های سرمایشی ،غالباً توسط برق دمای آب کاهش می یابد )

نحوه کار دستگاه ، خروجی و عملکرد فنی :
این دستگاه با توجه به نحوه کار سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی ، با عملکردی که به شرح ذیل به استحضار می رسد ، می تواند سهم مصرفی گاز و برق حاصل از گرمایش و سرمایش هر مشترک در یک مجتمع ساختمانی را محاسبه کرده (تفکیک مصرف و هزینه) و با استفاده از تکنولوژی های نوین ارسال اطلاعات جهت قرائت از راه دور که اصطلاحاً آن را مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) هم می نامند ، میزان مصرف هر مشترک را به یک مرکز ذخیره و محاسبه داده (برای مثال رایانه) ارسال نماید ، این مقادیر پس از انتقال به رایانه توسط نرم افزار، ابتدا انرژی مصرف شده هر واحد ساختمانی را که تا به اینجا به صورت کیلووات قابل رویت است ، با در نظرگرفتن معیارهای محاسباتی شرکت گاز و وزارت نیرو تبدیل به هزینه گاز و برق قابل پرداخت برای هر واحد می کند و سپس آن را به صورت قبوض داخلی ساختمان به چاپ می رساند .


عملکرد فنی دستگاه :

formul : E = k *∆t * V

همانطور که از فرمول محاسباتی Heat meter پیداست ، این دستگاه برای به دست آوردن انرژی گرمایی هر واحد ساختمانی (شامل میزان استفاده از شوفاژها،فن کوئل ها،سیستم های تهویه مطبوع و...) ، با استفاده از دو سنسور دما که بر روی مسیر ورودی لوله های آب رادیاتورها یا فن ها و مسیر خروجی آن ها نصب می شود ، اختلاف دمایی را که در آن واحد ساختمانی ایجاد شده ثبت می کند و همچنین شدت جریان آبی را که در این مسیر رفت و برگشتی در حال عبور است در ابتداء مسیر ورودی آب اندازه گیری می کند ، نسبت اختلاف دمای آب در شدت جریان آن در یک ضریب حرارتی ثابت (k) انرژی گرمایی مصرف شده در آن واحد را تعیین می نماید .

E = heat energy انرژی گرمایی

k = heat coefficient: depending on the medium ضریب حرارتی ثابت

t = temperature difference between forward and return - اختلاف دما میان سنسور رفت و بازگشتی

V = measured volume اندازه گیری حجم (شدت جریان آب)

2012-09_ZR_WMZ_EN-88.jpg
 

azadeh.soheili

عضو جدید
سلام.من توضیح کامل راجع به انرژی متر و موتورخانه هوشمند در سایت www.iraneleman.com قرار داده ام دوستان میتوانند مطالب مربوط به گرمایش و سرمایش ساختمان را در این کلینیک ساختمان اینترنتی مشاهده نمایند
 
بالا