انرژی بی‌سیم، پایانی بر سیطره کابل‌ها

...Melody

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

انتقال انرژی الکتریکی به شیوه بی‌سیم، ما را از کلاف سردرگم کابل‌ها و سیم‌های انتقال قدرت نجات می‌دهد
نه باتری اضافه، نه شارژر و نه کیلومترها سیم انتقال جریان. این آینده‌ای است که انرژی بی‌سیم آن را نوید می‌دهد. این به معنی انتشار الکتریسیته در هواست. دیگر نیازی نیست برای ابزارهای کم‌مصرفی مانند لپ‌تاپ، آی‌پاد و دیگر وسایل
کوچک الکتریکی از سیم و سوکت استفاده کنید.

چراغ‌های سیار، بلندگوها و قاب‌های عکس دیجیتال جزو اولین محصولات تجاری از این دست هستند که همین هفته در نمایشگاه بین‌المللی ابزارهای الکترونیکی لاس‌وگاس، CES که بزرگ‌ترین نمایشگاه ابزارهای الکترونیکی جهان است، به نمایش عمومی درآمده‌اند.
کارشناسان معتقدند که این تازه آغاز راه است و در نهایت، انرژی بی سیم یا WiTricity برای ابزارهای الکترونیکی، حکم سیستم WiFi را برای اینترنت پیدا می‌کند. در دنیای بدون سیم، کاربران لپ‌تاپ‌ها در کافی‌شاپ‌ها و سالن‌های انتظار فرودگاه کافی است وارد فضایی اختصاصی شوند تا به سادگی از انرژی بی‌سیم استفاده کنند.
جیمز هولند، ویراستار وب‌سایت Electricpig.co.uk. می‌گوید: «شما در آینده نزدیک می‌توانید میزی بخرید که هر وسیله الکترونیکی کوچک را مادامی که روی آن قرار داشته باشد، شارژ کند، حتی کامپیوترهای خانگی‌تان را. اگر اتاقی دارای انرژی بی‌سیم باشد، لحظه‌ای که وارد آن می‌شوید، موبایلتان، درون کیف یا جیب، شروع به شارژ شدن می‌کند و دیگر هیچ‌گاه لازم نیست به دنبال شارژرتان بگردید.»

یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه سی.ای.اس امسال، شرکت PowerBeam است. پاوربیم، سیستمی را طراحی کرده که انرژی الکتریکی را به امواج نامریی لیزر تبدیل می‌کند و آنها را در قالب انرژی حرارتی در محیط پخش می‌کند. تعدادی سلول خورشیدی که در نقاط مختلف اتاق تعبیه شده‌اند، انرژی حرارتی حاصل را مجددا به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.
دیوید گراهام، از بنیانگذاران شرکت پاوربیم به خبرنگار آبزرور گفت: «ما قصد داریم واژه باتری ضعیف را از واژه‌نامه‌ها حذف کنیم. حتی اگر گوشی همراه شما تمام روز روی میز کارتان روشن باشد، نباید هیچ نگرانی‌ای بابت آن داشته باشید.»
این شرکت که در سیلیکون‌ولی واقع است، در حال حاضر از لیزری استفاده می‌کند که می‌تواند به ازای هر سلول خورشیدی تا شعاع 10 متر، 1.5 وات انرژی تولید کند. این انرژی برای شارژ کردن یک بلندگوی الکتریکی یا یک صفحه کوچک LED کافی است، اما هنوز برای شارژ یک لپ‌تاپ که به‌طور متوسط بین 30 تا 50 وات انرژی نیاز دارد، نه!
اما گراهام می‌گوید که این فناوری به سادگی قابلیت افزایش انرژی را مطابق با نیاز کاربران دارد. وی همچنین معتقد است که استفاده از این انرژی به هیچ وجه سلامت مصرف‌کننده را تهدید نمی‌کند، چرا که این امواج فقط به عنوان وسیله انتقال حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این انرژی همچنان از بازده بسیار بالایی برخوردار است، چرا که فقط زمانی استفاده می‌شود که دستگاهی نیاز به شارژ داشته باشد. همچنین اگر کسی مستقیماً از کنار پخش‌کننده لیزر رد شود، دستگاه در یک‌هزارم ثانیه قطع می‌شود و پس از باز شدن کامل مسیر به کار خود ادامه می‌دهد.
اما برای آنها که نگران ارتباط احتمالی بین امواج الکترومغناطیس و بروز انواع سرطان‌ها هستند، دانشمندان اطمینان می‌دهند که این انرژی فقط توسط آن دسته از دستگاه‌های الکترونیکی جذب می‌شود که برای جذب این امواج خاص طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل این ابزار خطری برای انسان نخواهد داشت.
 
بالا