استفاده از شبیه سازی برای تولید سلول‌های بنیادین جنینی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استفاده از شبیه سازی برای تولید سلول‌های بنیادین جنینی


خبرگزاری فارس: دانشمندان آمریکایی برای نخستین بار از یک روش شبیه سازی برای دستیابی به سلول های بنیادین جنینی استفاده کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، محققان سعی داشتند ثابت کنند که امکان دارد از تکنولوژی شبیه سازی موسوم به انتقال هسته ای سلولهای somatic یا SCNT برای ساختن سلولهای بنیادین جنینی که منطبق با DNA فرد باشند استفاده کنند.

این موفقیت از آنجا حائز اهمیت است که این سلولهای ویژه بیمار به طور بالقوه می توانند برای جایگزینی با بافتهای آسیب دیده در افراد مبتلا به دیابت یا سایر امراض به نحوی پیوند بخورند که سیستم ایمنی بدن آنها را رد نکند.

به نوشته رویترز این روش می تواند جنجالهای جدیدی را ایجاد کند چرا که برخی مخالفان آن را شبیه سازی می دانند که قویاً با آن مخالف هستند.

سلولهای بنیادین سلولهای مادر بدن و تولید کننده همه سلولهای دیگر هستند.

طرفداران سلولهای بنیادین جنینی می گویند آنها می توانند با این روش درمانهایی را برای کوری، دیابت کودکی یا آسیبهای شدید ایجاد کنند.

SCNT شامل برداشتن مواد ژنتیک از هسته تخمک میزبان و جایگزینی آن با هسته سلولهای بزرگسال است روشی که برای شبیه سازی حیواناتی مانند گوسفند دالی در سال 1996 استفاده شده بود اما دانشمندان تا کنون موفق به رشد این سلولها و تقسیم آنها فراتر از سطحی گسترده در انسانها و غیرانسانها نشده اند.

به گفته این محققان این یافته ها می تواند روش جدیدی را ایجاد کند که به دانشمندان اجازه می دهد روشهای مختلف تولید این سلولهای مهم وقدرتمند را با یکدیگر مقایسه کنند.

سلولهای بنیادین جنینی از جنینهای بدست می آیند که تنها چند روزه هستند اما این موضوع مورد انتقاد جنجالی بسیاری افراد قرار گرفته بود که معتقدند نابودی هر گونه جنین انسان نادرست است.

دانشمندان معمولا این سلولهای را از جنینهای ایجاد شده در کلینیکهای باروری بدست می آورند اما تخمک های این تحقیق از زنی گرفته شده که در ازای آن هزار دلار به او پرداخته شده درست به اندازه هزینه ای که برای اهدای تخمک برای لقاح مصنوعی در آمریکا پرداخته می شود.

سلولهای بنیادین جنین توانایی تولید بافتهای آسیب دیده را دارند اما این سلولها به دلیل عدم انطباق کامل DNA نمی توانند کاملا با بیماری سازگار شوند و درمانهای صورت گرفته توسط آنها ممکن است توسط بدن بیمار رد شود.

در سال 2006 دانشمندان با استفاده از پوست خود بیمار موفق به تولید سلولهای بنیادین شبه جنینی شدند که می تواند سلولهای بزرگسال را به عقب تر بازگردانده و به دوران قدرت بازگرداند اما اخیرا چند گروه دیگر دریافتند که این سلولها دقیقا مشابه سلولهای جنینی نیستند.

این تحقیقات در آزمایشگاه بنیاد سلولهای بنیادین نیویورک واقع در نیویورک با همکاری پزشکان و محققانی از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا انجام شده است.
 
بالا