آلرژی های فصلی خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می کنند

saina110

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، آلرژى فصلى یکى از شایعترین آلرژیهاست. آلرژى فصلى یا به عبارت دقیقتر التهاب بینى ناشى از آلرژى معمولاً در بهار و تابستان به وجود مى‌آید و ناشى از گرده‌هاى گیاهى است. این بیمارى ناشى از استنشاق گرده‌هاى گیاهى و نیز وارد شدن آن به چشم است.

زمان بروز علائم بیمارى ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهى که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانى آن گیاه متفاوت باشد. معمولاً یک زمینه خانوادگى هم در مبتلایان وجود دارد. افراد داراى آلرژى به گرده‌هاى گیاهى ممکن است همزمان به میوه‌ها و سبزیجات خاص و نیز به بعضى آجیلها و مغزهاى خوراکى هم حساسیت داشته باشند .

هرچند برای برخی از افراد فرا رسیدن فصل بهار یادآور گرما و تصاویر زیبای طبیعت است اما می تواند برای گروهی دیگر آغاز یک نگرانی مهم و مشکلات آزاردهنده حساسیتی و آلرژی های شدید باشد.
افرادی که به آلرژی های فصلی مبتلا هستند با رسیدن فصل بهار دچار مشکلاتی مثل خارش و آبریزش از چشم ها و آبریزش مداوم از بینی و یا سرفه و عطسه بدون توقف می شوند.
اما نتایج یک مطالعه جدید پا را از این هم فراتر گذاشته و نشان می دهد که آلرژی فصلی حتی می تواند در بروز و تشدید علائم افسردگی نقش داشته باشد.
این مطالعه نشان می دهد که در حال حاضر حدود ۳۶ میلیون نفر در آمریکا به آلرژی فصلی مبتلا هستند که این بیماری نه تنها عوارض جانبی جسمی بلکه مشکلات و عوارض روانی نیز به دنبال دارد.
دکتر پاول مارشال متخصص روانشناسی اعصاب در مرکز پزشکی هنپین کانتی در این باره اظهار داشت: اگر در طول فصل آلرژی دچار حالت های افسردگی و دلتنگی می شوید مطمئنا با شنیدن این خبر اندکی آرام خواهید گرفت چون متوجه می شوید برای افت خلق شما، توجیهات روانشناسی وجود دارد و بی دلیل دچار این حالت نشده اید.
دکتر مارشال در اظهارات خود تاکید کرد: کسانی که دچار آلرژی ها می شوند در واقع دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند در حالی که این خطر در افرادی که آلرژی و حساسیت ندارند به مراتب کمتر است.
همچنین کسانی که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید خود از یک متخصص کمک می گیرند بیشتر دچار افسردگی می شوند.
به گفته متخصصان، در هنگام آلرژی حالت های شبیه آنفلوآنزا بروز می کند که آزاردهنده هستند و مصرف داروهای ضد آلرژی مثل آنتی هیستامین نیز موجب خواب آلودگی و گیجی می شوند.
بنابراین هم علائم آلرژی و هم عوارض جانبی داروهای آلرژی هر دو می توانند عامل بروز علائم افسردگی باشند.
 
بالا