آفات درختان میوه

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عامل بیماری یک نوع باکتری به نام Erwinia amylovora می باشد که اولین بیماری باکتریایی در جهان شناخته شده است.
یک باکتری میله ای شکل به ابعاد 2-1.8*1.1-1 میکرومتر،دارای کپسول،گرم منفی کاتالاز مثبت،8-1 تاژک محیطی می باشد.کلنی باکتری روی محیط کشت NA سفید متمایل به شیری می باشد.باکتری از نوع هوازی اختیاری است.
مژگان جان اگه چیزه اطلاعات بیشتری خواستی بگو تا برات بگذارم.
موفق باشی.
 

reza556182

عضو جدید
با سلام
برای انسجام بیشتر مطلبتون و دسترسی آسونتر کاربران به کلیه مطالب اگه همه بخشها رو تو یه تایپیک بزاری خیلی بهتره.:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک کرگدنی خرما (سوسک شاخدار خرما،سوسک کره)
Oryctes elegans
Col . Dynastidae
این آفت اختصاصا به درخت خرما و نخل زینتی حمله می کند.

















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنه نقره ای مرکبات
Phyllocoptruta oleivora
Acari . Eriophyidae
این آفت به کنه زنگ مرکبات یا مخملک مرکبات معروف است.



















 

monana

عضو جدید
آفات و بیماری های پسته

آفات و بیماری های پسته

در این تاپیک قصد دارم به تدریج آفات و بیماری های مهم پسته رو معرفی کنم.

موطن اصلی و قدمت درخت پسته
درخت پسته معمولی و یا پسته ایرانی(Pistacia vera)به شکل جنگلهایانبوه در شمال شرقی ایران دیده می‌شود لذا می‌توان گفت که اصل این جور پسته ازایران است. درخت پسته از ایران به سایر نقاط مخصوصا به سواحل دریای مدیترانه (جنوباروپا و شمال آفریقا) رفته است.

مشخصات گیاه شناسی درخت پسته
درخت پسته گیاهی است دو پایه یعنی گلهای نر وماده جدا از یکدیگر و روی درخت مجزا قرار گرفته است. گل آذین درخت پسته بطور کلی خوشه‌ای است و در خوشه نر که گلها به یکدیگر فشرده و متراکمهستند. تعداد زیادتری گل مشاهده می‌شود تا در خوشه ماده که فاصله از گلها یکدیگرزیاد است و به همین علت این نوع گلها خوشه افشان و شلی تشکیل می‌دهند. گلهایماده دارای یک تخمدان و یک تخمچه هستند ولی کلاله منشعب و دارای سه شاخه است. برگدرخت پسته از 5 تا 7 برگچه تشکیل شده است. ریشه درخت محوری و عمودی است و تا عمقبیشتر از دو متر در داخل خاک فرو می‌رود. تلقیح گلهای ماده بوسیله باد انجام می‌گیرد.


آب و هوای مطلوب پسته
درخت پسته به سرمای شدید زمستان و گرمای زیادتابستان هر دو مقاوم است. درخت پسته با هوا و زمین مرطوب سازگاری ندارد. رطوبت زیاددر زمین باعث تولید بیماری صمغ و پوسیدگی یقه درخت می‌شود که به تدریج درخت را ضعیفو بالاخره خشک می‌کند. درخت پسته به کم آبی و خشکی مقاومت زیاد نشان می‌دهد بطوریکه درختان کهن را می‌توان بدون آبیاری بر مدت خیلی طولانی زندهنگاه داشت.
خاک مطلوب پسته
بهترین خاکها برای کاشت درخت پسته خاکهای لیمونی سبک یعنیشن ورس می‌باشد. در اراضی سبک مصرف کود برای برداشت رضایت بخش است ولی در اراضی رسی سنگینکه رطوبت را به مقدار زیاد و برای مدتی طولاتی در خود نگاه می‌دارد کاشت این گیاهنتیجه رضایت بخشی نمی‌دهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود. درخت پسته تااندازه‌ای تحمل شوری خاک را می‌کند.
 

پیوست ها

  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    7.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    10.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

monana

عضو جدید
1- پسیل پستهpistaciae (Hom.: Aphalaridae)Aganoscena(شیره خشک)
مرفولوژی:
اندازه بدن شکل زمستانه 1/2 میلیمتر برای مادهها و 9/1 میلیمتر برای نر و به رنگ خاکستری یا قهوه‏ای، دارای شمار زیادی لکه و نقاط رنگی روی سر، سینه و شکم می‏باشد. شکل تابستانه به طول 7/1 میلیمتر در ماده و 5/1 میلیمتر در نر و به رنگ کرم تا نارنجی کم رنگ است. پوره‏ها زرد مایل به نارنجی و دارای لکه‏های تیره می‏باشند.

بیولوژی:
حشرات كامل زمستان گذران پسيل از اوايل فروردين ماه روي درختان مستقر مي‌شوند. اينحشرات نسبت به حشرات كامل تابستانه قدرت پرواز بيشتري داشته، آلودگي گسترده‌تري درباغها ايجاد مي‌كنند. پس از جفت‌گيري به محض باز شدن جوانه‌هاي خوشه و برگ روي آنهاتخمريزي مي‌نمايند. تخم‌ها به تعداد 50 تا 60 عدد، به صورت انفرادي يا دسته‌اي و بهاشكل مختلف مانند نيم دايره، مارپيچ و غيره در سطح برگ و بيشتر نزديك به رگبرگهاگذاشته مي‌شوند.تخم‌ها معمولاً 5 تا 10 روز بعد تفريخ مي‌شوند. پوره‌ها از اوايل ارديبهشت شروع به فعاليت و تغذيه مي‌كنند. طول دوره پورگي معمولاً 20 روز بوده و حشرات كامل نسل اولاز اواخر دهه دوم ارديبهشت ماه به تعداد زياد در باغ ظاهر مي‌شوند. ارقام مختلفپسته نسبت به آلودگي پسيل پسته حساسيت متفاوت دارند. به طور كلي هر چه برگ درختاننازك‌تر، لطيف‌تر، پهن‌تر و بزرگتر باشد گرايش بيشتري براي جذب حشرات كامل پسيل وتخمريزي ايجاد مي‌كند. پوره‌هاي نسل دوم از اوايل خرداد تا اواخر دهه دوم خرداد فعاليت و تغذيهمي‌كنند. تحمل درختان در اين زمان نسبت به ساير نسلها در برابر خسارت پوره كمتراست. زيرا رشد رويشي درختان پايان يافته و ميوه شروع به مغز رفتن كرده و جوانه‌هاظاهراً شكل كامل يافته‌اند. در نتيجه خسارت آفت باعث پوكي و ريزش برگ و جوانهمي‌شود.
پوره‌هاي پسيل با فرو بردن خرطوم در سطح برگها از شيره گياهي تغذيه مي‌كنند. موادپروتئيني شيره گياهي را جذب نموده و مواد قندي را به صورت شيره دفع مي‌نمايند. اينمواد قندي در مجاورت هوا خشك شده و به آن شكرك گويند. اين مواد چسبنده باعث جذب گردو خاك شده و شاخه و برگهاي درختان را بدمنظره مي‌نمايد. از دست رفتن شيره گياهيباعث ضعف عمومي درختان پسته و ريزش برگها، جوانه‌ها، دانه كوچك و افزايش درصد پوکی و دهان بستگي ميوه مي‌شود. خسارت پوره‌هاي پسيل پسته روي درختان در دو زمانبيشتر از ساير مواقع سال است. يكي در خرداد ماه كه باعث ريزش برگها، خوشه‌ها،جوانه‌ها و افزايش ميزان پوکی و ديگري در مردادماه كه باعث افزايش مقدار دهان بستگي مي‌گردد.
در صورتيكه جمعيت آفت پسيل حالت طغياني پديدا كند شديداًتداخل نسل يافته و نمي‌توان تاريخ مشخص براي مراحل زندگي و نسلها اعلام نمود. درشرايط معمولي در نيمه اول هر ماه مرحله پورگي و نيمه دوم هر ماه حشرات كامل درباغها وجود دارند. از نيمه دوم شهريور ماه به تدريج حشرات كامل زمستان گذران درميان جمعيت آفت ظاهر مي‌شود. اين حشرات در شكاف درختان، زير پوستكها، لابه‌لايكلوخه‌ها، شكاف ديوارها و ساختمانهاي قديمي اطراف باغها زمستان گذراني مي‌كنند. اينآفت در سال 5 تا 6 نسل ايجاد مي‌كند.

مبارزه:
- مبارزه بیولوژیک با استفاده از دشمنان طبیعی
1- پارازیتوئیدها: زنبور Psyllaephagus pistaciae Ferriere (Hym.: Encyrtidae)
2- شکارگرها:
*کفشدوزک ها: Oenopia conglobata ، Exochomus nigripennis، Adalia bipunctataCoccinella undecimpunctata ، Coccinella septempunctata ، Hyppodamia variegata
*بالتوری‏ها: بالتوری سبز Chrysoperla carnea (200 تا 250 تخم در قالب 10 کریزو کارت برای هر درخت در 5 نوبت)
*کنه‏های شکارگر: Abrolophus sp.،Anysitis baccarum،Paraseiulus porosus،Phytoseius corniger
- استفاده از كارتهاي چسبنده زرد رنگ
- عمليات زراعي شامل:
1ـ شخم زمستانه و پاشكني درختان 2ـ كوددهي و چاله زني 3ـ اصلاح بافت خاك 4ـآبياريمناسب 5ـ تغذيه مناسب 6ـ رعايت فاصله كشت و تراكم 7ـ هرس 8ـ مبازه باعلفهاي هرز 9ـ كاشت رقم مناسب 10ـ استفاده از سيستم آبياري تحت فشار
- مبارزه شیمیایی با سموم:
آمیتراز(مایتاک) 5/1- 1 در هزار-ایمیداکلوپراید(کونفیدور) 4/. در هزار-فلوفنوکسورون(کاسکید) 5/. در هزار- هگزافلومورون(کنسالت) 7/.- 5/. در هزار- دارتون 5/1 دهزار- اندوسولفان 5/1 درهزار

 

monana

عضو جدید
2- پسيل پيچنده برگ پسته( Aganoscena viridis (Hom.: Psyllidae


مرفولوژی:
حشره کامل درشت تر از پسیل پسته بوده و به رنگ سبز روشن است سطح پشتی بدن پوره‏ها از ورقه مومی نسبتاً ضخیمی پوشیده شده است.
بیولوژی:
زمستان را به صورت تخم روي سرشاخه‌ها مي‌گذارند و فقط يك نسل در سال دارد. پوره‌هاي اين پسيل در سطح زيرين برگها جمع مي‌شوند و با تغذيه از شيره گياهي لبه برگها را به سمت پايين مي‌پيچانند.
مبارزه:
سمپاشی با سموم نفوذی یا سیستمیک در صورت خسارت اقتصادی
 

monana

عضو جدید
4- سن سبز یکدست پسته (Acrosternum spp. (Hem.: Pentatomidae
مرفولوژی:
حشرات كامل به رنگ سبز يكدست و فاقد لكه سفيد در انتهاي سپرچه مي‌باشند. دارای دو گونه است که از لحاظ بیولوژی و خسارت مانند هم هستند. گونه Acrosternum hegeeri گونه غالب بوده که خرطوم آن بلند و از پیش ران پای سوم می‏گذرد. در گونه Acrosternum millieirخرطوم کوتاهتر و به پیش ران پای سوم نمی‏رسد.

بیولوژی:
این گونه‏ها دارای 5- 3 نسل در سال هستند. زمستان گذراني به صورت حشرات كامل به رنگ قرمز آجري يا مسي رنگ و در زير پوستك تنهدرختان مي‌باشد. داراي 3 تا 5 سن پورگي مي‌باشد. اين حشرهاز مرحله تشكيل ميوه تا رسيدن و برداشت محصول در باغ‌هاي پسته مشاهده مي‌شود. این آفت باعث انتقال بیماری ماسو می‏شود و همچنین در محل شکاف پوسته چوبی لکه‏هایی ایجاد شده و طعم آن تلخ می‏گردد.
 

پیوست ها

  • acro2.jpg
    acro2.jpg
    39.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • acro.jpg
    acro.jpg
    22.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

monana

عضو جدید
5- سن هاي سبز با لكه سفيد در انتهاي سپرچه(Brachynema spp. (Hem.: Pentatomidae

مرفولوژی:
حشره كامل به رنگ سبز و داراي لكه سفيد در انتهاي سپرچه است. شیار سوراخ های تولید بو دارای برآمدگی کوچکی می‏باشد. داراي دو گونه به نامهاي.B. signatum وB. germari در مناطق پسته كاري ايران مي باشد.

بیولوژی:
زمستان گذراني بصورت حشرات كامل در حال دياپوز به رنگ قهوه اي تا قهوه اي كمرنگ در مناطق كوهستاني و زير انواع بوته‏هاي وحشي نظير درمنه، اسپند سپري مي‏گردد. اين حشرات در اواسط فروردين از مكانهاي زمستان‏گذران خارج شده و بر روي ميز بان‏هاي تازه روئيده به ويژه بوته‏هاي اسپند تغذيه و سپس به صورت دسته‏اي تخمريزي مي‏نمايند. در صورت نامساعد شدن شرايط طبيعي (حدوداً از اواخر خرداد)، و خشك شدن و خشبي شدن ميزبان‏هاي وحشي و بالا رفتن جمعيت، سن ها به سمت باغ‏هاي پسته هجوم مي‏آورند. اين حشرات از اواخر شهريور همزمان با رسيدن كامل ميوه پسته و برداشت محصول بتدريج به سمت مناطق زمستان گذران در مناطق كوهستاني مهاجرت مي‏نمايد.
 

monana

عضو جدید
6- سن قرمز پسته(Lygaeus pandurus (Hem: Lygaeidae

مرفولوژی:
طول بدن حشره کامل 15- 13 میلیمتر و عرض آن 5 میلیمتر است. حشرات كامل به رنگ قرمز و داراي نوارهاي سياه در بين نواحي قرمز می‏باشد. رنگ بدن در سطح شکمی سیاه و دارای سه لکه قرمز در کنار پا می‏باشد.

بیولوژی:
داراي 3 تا 5 نسل در سال مي‏باشد. زمستان‏گذراني بصورت حشرات كامل در حال دياپوز در پناهگاههاي مختلف نظير زير پوستك تنه درختان گز، سنجد، انگور و غيره در اطراف باغهاي پسته سپري مي‏گردد. حشرات كامل در اوايل ارديبهشت به سمت باغهاي پسته هجوم آورده و تا سخت شدن پوست استخواني قادر به تغذيه از ميوه پسته مي‏باشند.
گونه L. equestrisi از اين خانواده با اندازه كوچكتر نسبت به سن قرمز L. panderus نيز باجمعيت نسبتاً كم در باغهاي پسته مشاهده مي‏شود.

مبارزه با سن های پسته:
- حمايت از دشمنان طبيعي به ويژه زنبورهاي انگل تخم سن‌ها از خانواده(Scelionidae) با كاهش تعداد دفعات سم‌پاشي و عدم سم‌پاشي‌هاي بي‌رويه
- اجتناب از كندن و از بين بردن ميزبان‌هاي وحشي در مناطق كوهستاني و دشت‌هاي اطرافباغ‌هاي پسته
- اجتناب از كندن و از بين بردن علف‌هاي هرز ميزبان اطراف و داخل باغ‌هاي پسته درزمانيكه سن‌ها به سمت باغ‌هاي پسته هجوم آورده‌اند زيرا در اين مرحله كندن علف‌هايهرز سبب انتقال سن‌ها بر روي خوشه‌ها شده و خسارت شديدتر مي‌گردد.
- از بين بردن علف‌هاي هرز در اوايل فصل قبل از هجوم سن‌ها به سمت باغهاي پسته و دراواخر فصل پس از برداشت محصول جهت از بين بردن كانونهاي زمستان گذران آفت باشخم‌هاي بهاره و پاييزه.
- سمپاشی با سموم حشره‌كش‌هاي اندوسولفان (تيودان) به نسبت 5/2 تا 3 در هزار يا فنتيون (لبايسيد) بهنسبت 1 تا 5/1 در هزار و يا فنيتروتيون (سوميتيون) به نسبت 5/1 تا 2 در هزار
 

monana

عضو جدید
7- شته چین دار برگ پسته Forda hirsuta Hom.: Pemphigidae

مرفولوژی:
شاخک در افراد بالدار 6- 5 بندی و ریناریای ثانویه بیضی شکل است. شته‏ها به رنگ کرم مایل به قرمز با ماده مومی که خود حشره ترشح می‏کند پوشیده شده‏اند.
گونه‏های F.marginata و F.kaussari، شته گال اسفنجی Slavum mordvilovi، گونه هایی از جنسGeoicaو جنسAsiphonellaهم بر روی پسته تغذیه می‏کنند.

بیولوژی:
اهمیت شته ها در باغ‏های پسته از نظر تغذیه از شیره گیاهی و انتقال بیماری‏ها می باشد. این شته اوائل فصل در هوای خنک حمله نموده و در لبه برگ گالی قرمز و بیضی شکل ایجاد می‏کند.در اثر تغذیه گال‏ها به صورت چین خوردگی ضخیم شده در حاشیه برگ پسته ایجاد می‏شود.

مبارزه:
شته های پسته نیاز به مبارزه نداشته و مبارزه با سایر آفات آن ها را نیز کنترل می‏کند. همچنین این آفات دارای دشمنان طبیعی متعددی می‏باشند.


 

پیوست ها

  • sh.jpg
    sh.jpg
    16.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

monana

عضو جدید
8- - سپردار واوی پسته (Lepidosaphes pistaciae (Hom.: Diaspididae

مرفولوژی:
حشره ماده بیضی شکل با انتهای پهن و تقریباً گلابی شکل به رنگ زرد شکری و سر و شکم متمایل به نارنجی است. پوره سن یک زرد رنگ و دارای یک جفت شاخک 5 بندی و 3 جفت پای سینه‏ای می‏باشد. در پوره سن دوم این ضمائم وجود ندارد. سپر حشره ماده طویل و به رنگ قهوه‏ای روشن است.

بیولوژی:
این آفت دو نسل در سال داردو زمستان‏گذرانی به صورت تخم زیر سپر حشرات ماده و یا ماده بالغ و به ندرت پوره سن دو در زیر سپر می‏باشد. تخمها در بهار تفریخ شده و پوره‏ها بر روی شاخه و برگ و میوه پراکنده می‏شوند. این آفت با مکیدن شیره گیاهی سبب کاهش بیش از 50 درصد تولید، رنگ پریدگی برگ‏ها، پوک شدن دانه‏ها و خشکیدن سرشاخه می‏شود.

مبارزه:
- دارای دشمنان طبیعی از خانواده Coccinellidae و Cybocephalidae و پارازیتوئید هایی مانند خانواده Aphelinidae و Encyrtidae
- سمپاشی با سمومی نظیر دیازینون به نسبت 5/1 در هزار یا اتیون به نسبت 2 در هزار همراه با روغن ولک
 

پیوست ها

  • a.jpg
    a.jpg
    36.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • b.jpg
    b.jpg
    32.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام مونا جان
خوش اومدی به این سایت
ممنون از تاپیکت.
ادامه بده خوبه.
دیگه اگه آقای مهدوی خواستن ادغامش می کنن با بقیه تاپیکها
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
مونا جان اطلاعاتتون خيلي مفيد و جالب توجه بود عزيز از اينكه جهت پيشترفت و بهينه ساختن تالار تلاش ميكنيد متشكريم عزيز جان .... خسته نباشيد.... مطالبتون هم مفيد بود و هم به همراه عكس خيلي گويا بود .در بخش باغباني هم منتظر نظرات زيباي شما هستيم .
موفق باشيد گلم

دوست شما گلاب :smile:
 

monana

عضو جدید
9- شپشک تنه‏ای پسته(Melanaspis inopinata Leon. (Hom.: Diaspididae

مرفولوژی:
سپر آفت گرد و دایره‏ای شکل است و کمکم ضخیم می‏شود. سپرها قهوه‏ای رنگ و به اندازه سر سنجاق است. پوره‏ها قهوه‏ای تیره بوده که دارای سپر نازکی می‏باشد.

بیولوژی:
این آفت چند نسلی است. زمستان‏گذرانی آن به صورت ماده بالغ در زیر سپر ضخیم است. پایان زمستان و اوایل بهار در درون شکم خود تخمریزی کرده و سپس نوزادهای متحرک از بدن مادر خارج می‏شوند و شروع به تغذیه از شیره گیاهی می‏کنند که باعث ضعف درخت، پوک شدن و خندان نشدن پسته‏ها و در تراکم بالا سبب خشکیدگی سرشاخه‏ها می‏شوند. همچنین تراوش بزاق حشره به داخل بافت گیاه سبب پدیدار شدن نشانه‏های تاکسیکوژنیک روی شاخه‏های درختان می‏شود.

مبارزه:
- کود دهی و تقویت درخت و آبیاری و هرس (این آفت بیشتر بر روی درختان پیر و ناتوان وجود دارد.)
- دارای پارازیتوئیدهایی از خانواده Aphelinidae و Encyrtidae و شکارگرهایی از خانواده Coccinellidae و Cybocephalidae و کنه شکارگر و دو گونه بالتوری و 10 گونه تریپس
 

پیوست ها

  • 12.jpg
    12.jpg
    40.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

monana

عضو جدید
10- - بالشتک پسته(Anapulvinaria pistaciae (Hom.: Coccidae

مرفولوژی:
حشرات ماده بیضی شکل محدب و گاهی صاف هستند. حشرات کامل در مرحله بلوغ کیسه سفید رنگ و نسبتاً پهنی ترشح می‏کنند که در انتهای بدن قرار گرفته است.

بیولوژی:
این حشره یک نسل در سال دارد و زمستان را به صورت پوره سن دو روی سرشاخه‏های پسته به سر می‏برد. این پوره‏ها در بهار به روی برگ‏ها تغییر مکان داده و با فرو کردن لوله دهانی در نسج برگ‏ها در سطح میزبان ثابت شده و شروع به تغذیه می‏کنند.
 

پیوست ها

  • 13.jpg
    13.jpg
    37.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

monana

عضو جدید
11- شپشک نرم تن پسته Eulecanium rugolosum Ach. (Hom.: Coccidae)

مرفولوژی:
پوره بیضی شکل، پولک مانند و به رنگ خاکستری متمایل به سبز می‏باشد. حشرات کامل بدنی نیم کروی دارن و قطر آن‏ها تا 4 میلیمتر هم می‏رسد. رنگ عمومی بدن کرم با لکه‏های پراکنده قهوه‏ای یا سیاه می‏باشد.

بیولوژی:
این آفت زمستان را به صورت پوره سن دو روی تنه و سرشاخه درختان می‏گذراند. این پوره‏ها در بهار به تغذیه و رشد خود ادامه داده و در میانه خرداد به صورت حشرات کامل درمی‏آیند. پوره‏ها ابتدا روی برگ و میوه و سپس به روی تنه و سرشاخه می‏روند. فعالیت این حشره همراه با ترشح عسلک می‏باشد.

مبارزه با شپشک ها:
- سمپاشی زمستانه با سموم دیازینون به نسبت 5/1 در هزار یا اتیون به نسبت 2 در هزار همراه با 20 لیتر روغن ولک قبل از باز شدن جوانه‏ها
- سمپاشی بهاره با سموم ذکر شده در زمان پدیدار شدن پوره‏های سن یک
 

پیوست ها

  • 14.jpg
    14.jpg
    15.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

monana

عضو جدید
12- پروانه چوبخوار پسته Kermania pistaciella Amsel(Lep.: Oinophylidae)

مرفولوژی:
عرض بدن حشره با بال های باز بین 13-11 میلیمتر است. رنگ بال های جلویی خاکستری تیره با یک لکه زرد در وسط و یک لکه کوچک تر در رأس می باشد.بال های عقبی به رنگ خاکستری، متمایل به زرد روشن است و در قاعده آن یک لکه بزرگ زرد رنگ دیده می شود. ریشک های بال بلند و تیره است. شاخک نسبتاً بلند و وقتی به سمت عقب برگشته باشد از دو سوم طول بدن تجاوز می کند.

بیولوژی:
اين آفت ساليانه يك نسل دارد و زمستان را به صورت لاروهاي كامل در داخل چوب سرشاخه هاي پسته به سر مي برد و در اواخر زمستان لاروهاي مذكور روي شاخه هاي آلوده يك‍ساله يا دوساله سوراخ كوچكي ايجاد كرده و از شاخه ها خارج و در روي سرشاخه ها و نزديك جوانه ها مستقر می شوند. در اواخر اسفند یا اوایل فروردین حشرات کامل از پیله خارج شده و پس از جفتگیری روی قسمت های انتهایی خوشه ها و شاخه های جوان تخمریزی می کنند. پس از تفریخ تخم لارو وارد بند خوشه ها و مغز چوب سر شاخه می شود. به دلیل قطع آوند‏ها و اختلال جریان شیره نباتی میوه های قسمت بالاتر از محل نفوذ لارو خشک شده و می ریزند.





مراحل رشدی پروانه چوبخوار پسته
(1 و 2- لارو 3 و 4- شفیره 5- خروج حشره کامل از پیله 6- پوسته شفیرگی 7- شفیره روی شاخه پسته 8- لارو سن 2 درون محور اصلی خوشه 9- تخم 10- لارو درون شاخه)

مبارزه:
- اگر لاروهای این آفت در اوایل زمستان در انتهای سرشاخه ها مستقر شوند هرس سر شاخه ها و سوزاندن آن ها در زمستان می تواند از انبوهی آفت بکاهد.
- استفاده از تله های فرمونی.
- انجام مبارزه بیولوژیک با استفاده از دشمنان طبیعی از جمله:
1- پارازیتوئید لارو و تخم chelonus sp. (Hym.: Braconidae)
2- پارازیتوئید لارو Geus sp. (Hym.: Ichneumonidae)
- در صورت ضرورت سمپاشی علیه آفت مصادف با خروج لاروها از شاخه ها و قبل از شفیرگی با استفاده از سموم مناسب و یا یک هفته پس از اوج پرواز حشرات کامل استفاده از سم لاروین
 

monana

عضو جدید
13- پروانه ميوه‌خوار پسته Recurvaria pistacieola Danilevsky(Lep: Gelechiidae)
(کرم مغزخوار)
مرفولوژی:
عرض بدن حشره با بال های باز حدود 11- 5/9 میلیمتر است. بال های جلویی خاکستری روشن و دارای سایه‏ای از نقاط تیره رنگ در قاعده می باشد. در وسط بال نیز یک لکه تیره مشخص و در انتهای آن یک لکه نامشخص به چشم می خورد.. حشرات ماده در انتهای بدن دارای تخم ریز بلند و مشخص می باشند. بدن لارو زرد رنگ و سر قهوه‏ای است. در روی هر بند یک نوار عرضی قرمز و گاهی سبز مشاهده می شود.

بیولوژی:
اين آفت زمستان را به صورت لارو كامل در زير پوسته هاي تنه درختان مسن پسته به سر می‏برد و در اواخر اسفند ماه تبديل به شفيره و سپس پروانه مي‏گردد. ظهور حشرات كامل در اواسط فروردين و همزمان با تورم جوانه‌ها بوده كه پس از جفت‌گيري به صورت انفرادي بر روي گلها و ميوه‌هاي تازه تشكيل شده تخمريزي مي‌نمايند. تخم‏ها حدوداً دو هفته بعد باز شده و لاروهاي سن اول كوچك و شيري رنگ به داخل ميوه‌هاي تازه تشكيل شده نفوذ نموده و از جنين ميوه تغذيه مي‌نمايند. ميوه‌هاي آلوده در اين مرحله تا قبل از سخت شدن پوست استخواني در اثر تغذيه لاروها سياه شده، خشكيده و در نهايت مي‌ريزند. لاروها پس از چند بار پوست عوض كردن و كامل شدن زير پوست‍هاي شاخه ها و تنه درختان تبديل به شفيره و سپس حشره كامل مي ‍شوند و پروانه بر روي دانه‏هاي پسته كه درشت هستند تخم‍ريزي می‏کند. پس از باز شدن تخم لاروها زير پوسته سبز دانه پسته مي‏روند و از سطح داخلي پوست سبز تغذيه مي‏نمايند و يا از محل شكاف خوردن پوست استخواني وارد ميوه‏ها و از مغز میوه‏ها تغذيه مي‏نمايند كه با برجا ماندن فضولات بر روي پوست استخواني باعث لكه‏ هاي تيره رنگ بر روي آن مي‏شوند.

مبارزه:
- مبارزه شیمیایی با حشره‏کش‏های تيوديكارب (لاروين)، آميتراز (مايتاك) يا متاسيستوكس به نسبت 5/1 در هزار همزمان با ريزش حدود دو سوم گلها در اواخر فروردين ماه يا اوايل ارديبهشت ماه با توجه به شرايط آب و هوايي
- استفاده از فرومون
- استفاده از نوار مقوائی دور تنه درخت
 

monana

عضو جدید
14- پروانه برگخوار سفيد پسته Ocneria terebinthina Stgr.(Lep: Lymantriidae)
(رائوی پسته)
مرفولوژی:
عرض بدن حشره با بال های باز حدود40- 35 میلیمتر است.بال ها به رنگ سفید صدفی دارای لکه های سیاه رنگ در حاشیه بال جلویی می باشد. شاخک ها قهوه ای و دارای شانه دوطرفه است. در انتهای شکم یک دسته موی سفید مایل به زرد دیده می شود. بدن لارو به رنگ زرد روشن و سر نارنجی دارای لکه های تیره رنگ است. سطح پشتی بدن خاکستری مایل به سیاه و دارای یک نوار طولی سفید است. در روی هر بند سینه و شکم هفت زگیل برآمده دیده می شود که روی آنها را موهای زبر، بلند و کم پشتی پوشانده است.

بیولوژی:
این آفت 4- 3 نسل در سال دارد. زمستان گذراني به صورت لاروهاي سنين مختلف كه عمدتاً سنين 2، 3 و 4 را شامل مي‌شوددر زير پوستك درختان بنه و ساير درختان ميزبان صورت مي‌گيرد. لارو زمستان گذرانفاقد دياپوز حقيقي است. اين لاروها به طور متوسط 5 تا 6 ماه در محل زمستان گذرانيباقي مي‌مانند و از اواخر فروردين ماه محل زمستانگذارني را ترك مي‌كنند. لاروهاي سن 1 و 3 با تغذيه از پارانشيم برگ آنرا به شكل توري درمي‌آورند. اما در سنين بالاتربرگها را به طور كامل مورد تغذيه قرار مي‌دهند. لاروها پس از تكميل تغذيه در سطحزيرين برگ درختان ميزبان و يا در محل انشعاب شاخه‌ها به شفيره تبديل مي‌شوند و پساز طي دوره شفيرگي حشره كامل ظاهر مي‌گردد.

حشره کامل پروانه برگخوار سفيد پسته

لارو پروانه برگخوار سفيد پسته


علائم خسارت پروانه برگخوار سفيد پسته
مبارزه:
- دارای دشمنان طبيعي از جمله:
زنبور پارازيتوئيد شفيره Brachymeria intermedia (Hym.: Chalcididae)
زنبور پارازيتوئيد تخم Ooeneyrtus masii (Hym.: Encyridae)
سن شکاری Negusta simonii (Het.: Reduviidae)
- استفاده از باكتري Bacilius thuringiensis kurstaki به نسبت5/1 تا 3 در هزار
ـ مبارزه شيميايي با سموم زولون به نسبت 2 تا 5/2 در هزاريا ديازينون به نسبت 1 تا 5/1 در هزار مصادف با ظهور لارو های سن اول
 

monana

عضو جدید
14- پروانه برگخوار خاكستري(Thaumetopoea solitaria (Lep.: Thaumetopoeidae


مرفولوژی:
عرض بدن حشره با بال های باز حدود 40- 35 میلیمتر است. شاخک‏ها شانه‏ای بلند به رنگ زرد یکنواخت است. رنگ عمومی بال های جلویی خاکستری می باشد و در انتهای بال جلویی یک خط مورب دیده می شود که در وسط محو می شود. بال های عقبی سفید رنگ به نظر می رسند. در انتهای شکم یک دسته موهای متراکم قهوه ای رنگ وجود دارد. بدن لارو به رنگ نارنجی و سر سیاه است. حلقه های بدن دارای دسته موهای طویل و منشعب می باشند.

حشره کامل



لارو

بیولوژی:
زمستان را به صورت دستجات تخم روي شاخه‌ها به سر مي‌برند. تفريخ تخمها در بهارتقريباً هم زمان با باز شدن برگها صورت مي‌گيرد. لاروهاي خارج شده از يك دسته تخم بهخصوص در سنين اوليه با هم زندگي مي‌كنند و اغلب در صفوف منظم روي تنه و شاخه درختانحركت مي‌كنند. در سنين يك و دو تمام شبانه‌روز روي شاخه و برگ درختان زندگيمي‌كنند. در سنين بعد فقط شب‌ها فعالند و هنگام روز درداخل حفره‌هاي تنه درخت و زير كلوخه‌هاي اطراف تنه استراحت مي‌كنند. در اين هنگام از روي برگهاي خورده شده كه فقطرگبرگ اصلي باقي مانده است مي‌توانبه وجود آفت پي برد. لاروها پنج بار جلد عوضمي‌كنند و پس از تغذيه كافي در عمق 10 تا 20 سانتيمتري خاك تبديل به شفيره مي‌شوند. حشرات كامل 2 تا 3 ماه بعد در اواخر تابستان ظاهر مي‌شوند. يك نسل در سال دارد.

مبارزه:
- مگس پارازيت لارو Exorista sorbillans (Dip.: Tachinidae)
- مبارزه با ديگرآفات پسته مانند زنجره و پسيل، مبارزه با اين آفت را نيز زير پوشش مي‌برد. در صورتعمليات مبارزه اختصاصي از سموم فسفره مانند دیازینون در هنگام شب به محض تفریخ تخم ها و ظهور لاروهای جوان استفاده مي‌شود.
 

monana

عضو جدید
16- پروانه پوستخوار میوه پسته یا کراشArimania comaroffi Ragonot (Lep.: Pyralidae)

مرفولوژی:
حشرات کامل شبیه به کرم مغز خوار می باشد ولی از آن بزرگ تر است.

لارو پروانه پوستخوار میوه پسته

بیولوژی:
زمستانگذراني آن به صورت شفيره در روي پوسته هاي خشكيده و برگ درختان پسته و در لاي كلوخه‏هاي زير درختان مي‏باشد. لارو اين آفت در نسل اول از دانه‏های ریز پسته در ماه‍هاي ارديبهشت و خرداد تغذيه مي كند و خسارتي شبيه به خسارت پروانه میوه خوار پسته ایجاد می‏نماید. لارو نسل بعدي از پوست سبز روئي ميوه تغذيه ميکنند و در در نتیجه دانه بدون پوست و بدون مغز باقي مانده خشك شده و مي ريزد. در نسل آخر كه مصادف با رسيدن ميوه ها مي باشد، لاروهاي آفت از پوست نرم پسته تغذيه مي کنند و موجب بجاي گذاشتن لكه هاي تيره در روي پوست استخواني دانه پسته شده كه از بازار پسندي و مرغوبيت پسته كاسته مي ‍شود.

(1- حشره کامل 2- شفیره 3- لارو 4- نشانه خسارت روی خوشه پسته)
مبارزه:
- مبارزه شیمیایی با سمومی نظیر زولون به نسبت 2- 5/1 در هزار زمانی که لاروها جوان بوده و هنوز تا به دور خود نتنیده اند.
 
آخرین ویرایش:

monana

عضو جدید
17- هلیوتیس پسته Heliocoverpa armigera Hb. (Lep.: Noctuidae)

مرفولوژی:
عرض بدن حشره با بال های باز حدود 40- 30 میلیمتر است. رنگ بال های جلویی زرد خاکستری است که روی هر بال یک لکه گرد سیاه و یک لکه لوبیایی تیره وجود دارد. بال های عقبی سفید روشن و در حاشیه خارجی و درونی دارای یک نوار قهوه‏ای رنگ است. شاخک نخوش و بلند است. رنگ بدن لارو از سبز روشن تا قهوه‏ای متغیر است و در پشت بدن دارای چهار ردیف نوار تیره است. بدن لارو پوشیده از مو است.

بیولوژی:
زمستان گذرانی به صورت شفیره در زیر خاک است. حشرات ماده بر روی میوه، برگ، دم برگ و دم خوشه تخمگذاری می‏کند. لارو ابتدا از پارانشیم برگ تغذیه کرده و سپس به میوه حمله نموده و سبب خشکیدگی و پوک شدن میوه می‏شوند.

مبارزه:
- شخم عمیق زمین و آبیاری تابستانه به منظور از بین بردن شفیره ها
- یخ آب زمستانه
- مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبورهای خانواده Braconidae و Ichneumonidae و باکتری Bt و ویروس N.P.V
- استفاده از فرومون
- مبارزه شیمیایی با استفاده از سمومی نظیر اندوسولفان و تیودیکارب
 

monana

عضو جدید
18- پروانه جوانه خوار پسته Telphusa pistaciae Sattler (Lep.: Glechiidae)

لاروهای این آفت به جوانه‏های گل درختان پسته حمله می کند و سبب کمبود شایان توجه محصول می شود.


19- پروانه مینوز لکه سیاه Stigmella promissa St. (Lep.: Stigmellidae)
این آفت در سطح بالایی پهنک برگ لکه های زاویه دار و نا منظم سیاه رنگ ایجاد می کند و منظره ناخوشایندی به درخت می دهد.

20- پروانه مینوز لکه گرد Leucoptera pistacia
در اثر تغذیه لارو های این آفت از بین اپیدرم برگ لکه های گرد قهوه‏ای رنگ به وجود می‏آید. با تراکم این لکه ها روی برگ حالت سوختگی و خشک شدگی در برگ های پسته ایجاد می شود.
 

monana

عضو جدید
21- زنبور مغزخوار سياه پسته Eurytoma plotnikovi (Hym.: Eurytomidae)

مرفولوژی:
طول بدن در حشره ماده بالغ 5/4-4 میلیمتر و طول بدن در حشره نر کمتر و در حدود 4 میلیمتر است.در ماده ها بدن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و پاها و بند اول و دوم شاخک به رنگ زرد تیره است. شاخک 10 مفصلی که مفصل اول نسبتاً بلند و مفصل دوم خمیده و قاعده آن باریک تر از قسمت انتهایی آن است و طول آن یک سوم طول مفصل اول است. شکم در ماده ها بیضی و در انتها نوک تیز است. لارو سفید و قوسی شکل که در روی آرواره های بالایی فقط 2 دندانه وجود دارد.

بیولوژی:
زمستان را به صورت لارو كامل در داخل ميوه به سر مي‌برد. ميوه‌هاي آفت زده معمولاً روي درخت باقي مانده و در موقع برداشت محصول مانند ميوه‌هاي سالم به زمين نمي‌ريزند. اين لاروها همزمان با رشد جوانه‌هاي پسته (اوایل بهار) تبديل به شفيره مي‌شوند و حشرات کامل مصادف یا تشکیل میوه ها به پرواز در می‏آیند. حشرات كامل براي خارج شدن از ميوه سوراخ دايره‌اي شكمي روي پوست تعبيه مي‌كنند. خروج حشرات كامل از اواسط ارديبهشت تا يك ماه بعد ادامه دارد. حشرات ماده با فرو كردن تخمريز در داخل ميوه، زیر پوست آن فقط يك عدد تخم مي‌گذارند. هر حشره ماده 40 تا 70 عدد تخم مي‌گذارد. لاروها بدون اين كه داخل مغز ميوه شوند از يك طرف آن را مي‌خورند. پسته‌هاي مبتلا كوچك و ضعيف مانده و پوست آنها چروك خورده و تيره رنگ مي‌شوند. لاروها به همين صورت زمستان را پشت سر مي‌گذارند. بنابراين يك نسل در سال دارد.

مبارزه:
- جمع آوری و از بین بردن میوه های آلوده ریخته شده روی زمین یا باقیمانده روی درخت
http://i34.tinypic.com/20uyjxt.jpg
 

monana

عضو جدید
22- زنبور مغزخوار طلايي بسته Megastigmus pistaciae Walker (Hym.: Torymidae)

مرفولوژی:
طول بدن در حشره ماده بین 5/5-3 میلیمتر متغیر است. بدن به رنگ زرد روشن طلایی با جلای فلزی است تخمریز سیاه و چشم ها نارنجی مایل به قرمز می باشد. در محل اتصال بال ها به بدن چند لکه سیاه و لکه های بزرگ غیر واضحی به رنگ دودی بر روی حلقه های شکم وجود دارد. شاخک در وسط پیشانی و نزدیک به هم قرار دارد.





بیولوژی:
اين حشره زمستان را به صورت لارو كامل داخل ميوه‌هاي خشكيده روي درخت به سر مي‌برد. اين لاروها در بهار تبديل به شفيره مي‌شوند. حشرات كامل مصادف با تشكيل ميوه به پرواز درمي‌آيند. تخم‌گذاري شبيه به گونه قبلي است با اين تفاوت كه گاهي در هر ميوه دو تا تخم مي‌گذارند. لاروها پس از داخل شدن به زير پوست از لپه‌ها تغذيه مي‌كند و آندوكارپ را باقي مي‌گذارند در حالي كه لاروهاي گونه قبل از تمام قسمت‌هاي مغز حتي پوستة نازك روي آن نيز مي‌خورند. سپس لارو در داخل ميوه تبديل به شفيره مي‌شود و به فاصله يك هفته تا ده روز بعد از آن حشره كامل خارج مي‌گردد. سوراخ خروجي حشرات كامل نسل بهاره به دليل اين كه پوست خارجي ياPericarp تازه است با گونه قبلي و نسل بعدي اين آفات متفاوت است و كمي برآمدگي نشان مي‌دهد. حشرات كامل نسل بهاره اوايل تابستان ظاهر مي‌شوند و بلافاصله شروع به تخمريزي مي‌كنند. مانند حشرات كامل نسل زمستانه، اين حشرات نيز در داخل ميوه تخمريزي مي‌كنند و چون هنوز پوست داخلي سخت نشده مي‌توانند به مغز پوست راه پيدا كنند. این آفت دو نسل در سال دارد.

مبارزه:
- جمع آوری و از بین بردن میوه های آلوده ریخته شده روی زمین یا باقیمانده روی درخت
- شخم عمیق سطح زیر باغ و زیر خاک کردن میوه های آلوده
- مبارزه شیمیایی با سموم نفوذی به محض مشاهده اولین حشرات کامل در صورت صرفه اقتصادی
 

monana

عضو جدید
23- سوسک پوستخوار پسته Estenoborus perrisi Chapuis (Col.: Scolytidae)

مرفولوژی:
حشره کامل سوسک کوچک سیاه رنگی به طول 8/1- 2 میلیمتر است. بالپوش ها، پاها و قسمت جلویی سینه اول قرمز مایل به خرمایی است. سر گرد و پهن و پوشیده از نقاط ریز نامشخص می‏باشد. روی بالپوش فلس های قهوه‏ای وجود دارد.

بیولوژی:
زمستان را به صورت لارو در حد فاصل پوست و چوب درخت در دالان‌هاي لاروي به سر مي‌برد و سه نسل در سال دارد. حشرات كامل در بهار با مساعد شدن آب و هوا ظاهر مي‌شوند و در روي درختان ضعيف شروع به فعاليت مي‌نمايند. اين حشره پلي گام است. هر دالان مادري به نوبه خود داراي 10 تا 20 دالان لاروي است كه در طرفين دالان مادري و نسبت به آن به طور عمود قرار گرفته‌اند. در انتهاي دالان‌هاي لاروي اتاقك شفيرگي مشاهده مي‌شود كه حشره كامل پس از ظهور از همان جا پوست را سوراخ و خارج مي‌گردد. دوره نشو و نماي يك نسل اين آفت حدود يك ماه به طول مي‌انجامد. ایجاد دالان سبب قطع آوندها و سرانجام مرگ درخت می‏شود.

مبارزه:
- تقويت درخت و آبياري منظم
- هرس درختان و سرشاخه های ضعیف
 

Similar threads

بالا