آشنایی با موزه دیرین شناسی استان کرمان

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
موزه دیرین شناسی استان کرمان


مـوزه دیـرین شناسی شهر کرمان اولین موزه در نوع خود در ایران است . این موزه مربوط میباشد به مـوجوداتی که مـیلیونها سال قبل درمنطقه فعلی استان کرمان می زیسته اند ، موجوداتی که در اثر وقایع مختلف از بین رفته و جسم آنها در شرایطی خاص ودر برخی مواقع کاملآ منحصر به فرد به مرور زمان به سنگ و سنگواره تبدیل شده است . سـنگواره های این مـوجودات از زمینی که خانه های ما در شهر کـرمـان بر روی آن بناگردیده است تا قلل مرتفع کوه ها و عمق دره های استان کرمان کشف گردیده اند و بعد از پاک سازی به موزه فوق انتقال یافته اند . با بررسی سنگواره های موجودات بدست آمده وزمان زیست آنها انسان نا خودآگاه به تفکری عمیق فرو رفته و به برخی از اسرارمخفی دست خواهد یافت ، دست رسی به اسرار اللهی سرآغازی است برای به زیستن و به خویش تن خویش باز گشتن ، برای هر انسانی ضروری است بداند کیست ، از کجا آمده ودرچگونه جایی زندگانی میکند ، به عنوان مثال با بررسی سنگواره های گیاهی و مکان کشف آنها وهمچنین دوره ای که در آن می زیسته اند یعنی دوره ژوراسیک وکربونـیفر ( حدود دویست تا سیصد میلیون سال قبل ) دریافتیم که وقایعی هـمچون پـیش روی دریا ، برخی از جـنگلهای آن زمان را نابود کرده و در زیر صدها متر خاک مدفون گـردانیده است ، ما با بررسی کردن رسـوباتی که سنگواره های گـیاهی درزیرآن مـدفون گردیده بود به سنگواره های جانورانی برخورد کردیم که نشان ازدریای زی بودن آنها داشت همچون انواع دوکفه ایها ، شکم پایان ، خارتنان و غیره و همچنین با توجه به سنگواره های مـوجودات دریایی دیگرمانند بازوپایان ، بریـوزوآها ، مـرجانها ، تـریلوبیت ها وغیره مربوط به دوره های دونین ( 360- 410 مـیلیون سال قبل ) ، سـیلورین ( 410-448 مـیلیون سال قبل ) ، اردویـسیـن ( 448-510 مـیلیون سال قبل ) و کامـبرین ( 510-570 میلیون سال قبل ) ، به این نتیجه رسیده که در طول مـیلیونها سال گـذشته وقایع مختلف بارها و بارها چـهره زمین را تغییر داده است و میرود تغییرات دیگری را در پی داشته باشد .


واما برای آنکه با میلیونها سال قبل استان فعلی کرمان بهتر آشنا شوید کافی است به سایت www.kermanfossil.com مراجعه کرده و برروی هر یک ازموجوداتی که مایل به دیدن آن بوده کلیک کرده و از نزدیک بـرخی از انواع را مشاهده نـمایید . لازم به یاد آوری است نود ونه درصد از سـنگواره های بدست آمده مـربوط به نقاط مختلف استان کرمان بوده که برخی از آنها کاملآ منحصر به فرد واسـتثـنایی بوده که در قسمت تازه ها معرفی شده اند و سایر سـنگواره ها ی دیگر بدلیل محدودیت تنها تعداد اندکی ازانواع را معرفی نموده که عبارتند از ...........
1- تخم های سنگواره مربوط به حیوانات مختلف که در شرایط کاملآ استثنایی محفوظ مانده اند .
2- جانورانی که در شرایط ویژه اعضاء نرم بدنشان به سنگواره تبدیل شده است .
3- انواع سنگواره های گیاهی .
4- مهره داران شامل :
انواع ماهی ها ، قطعات خزندگان هم عصربا دایناسورها وغیره .............
5- بی مهرگان شامل :


1- تریلوبیت ها 2- اسفنج ها
3 - مرجان ها 4 - بریوزوآها
5-دوکفه ای ها 6- آمونیت ها
7-بلمنیت ها 8- نومولیت ها
9- خارپوستان 10- شکم پایان
11-بازوپایان 12- کرینویید ها
13- تانتاکولتیس

دوکفه ایها




دو كفه ايها نرم تناني با تقارن دو جانبي بوده كه اكثراً در ابهاي شور ساكن ميباشند و تنها يك پنجم از تمامي انواع درابهاي شيرين زندگي ميكنند.اين موجودات در ابهاي دريا به طور وسيعي انتشار داشته واز ابهاي گرم درياهاي گرمسير تا اعماق سرد درياها ديده ميشوند به طوري كه در اعماق ده هزار متري نيز ديده شده اند .اما غالباًدو كفه ايها در اعماق كم عمق دريا درعمق 100 تا 200 متري روي رسوبات بصورت حيوانات كف زي ساكن هستند .


برخي از انواع دو كفه ايها بسيار بزرگ بوده با وزن تقريبي 200 كيلوگرم وطول صدفي حدود 5/1 متر واما بسياري از انواع كه در نواحي عميق زندگي مي كنند از 2 تا 3 ميليمتر تجاوز نمي كنند . برخي از دو كفه ايها مي توانند در چوب يا سنگ سخت سوراخ كرده و در ان زندگي كنند .برخي ديگر در كف دريا در گل وماسه سوراخ ايجاد كرده و در ان زندگي مي كنند. تعدادي از انواع دو كفه ايها همچون پكتن وليما مي توانند فاصله كوتاهي را به سرعت شنا كنند . اما اكثراً در كف دريا اهسته حركت ميكنند .در كرمان تاكنون فسيلهاي بيشماري از انواع دوكفه ايها همچون نمونه هاي معرفي شده در اين سايت کشف شده و به مرورزمان نمونه های دیگر نیز معرفي خواهند شد .اين موجودات را امروزه در كرمان و بسياري از شهر ها به نام گوش ماهي مي شناسيم .
 

Similar threads

بالا