*** آرشیو اخبار تاریخ گذشته ***

*** آرشیو اخبار تاریخ گذشته ***


  • مجموع رای دهندگان
    71

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شروع کار

اگر جزو کسانی هستید که پیش از این با تصاویر 3بعدی آشنایی داشته اید حتماً از گالری های تصاویر 3بعدی در سایت نجوم ایران دیدن نمایید. لینک گالری ها در بالا آمده است. در این گالری ها تصاویری بسیار نادر و ارزشمندی خواهید یافت که پیش از این در هیچ کجا ندیده اید.
اگر جزو کسانی هستید که برای اولین بار با تصاویر 3بعدی آشنا می شوید، پیش از هر چیز نیاز است تا کمی با انواع تصاویر 3بعدی و تکنیک های مشاهده آنها آشنا شوید. در ادامه این مطلب، ابتدا با یک توضیح خلاصه پیرامون مشاهده تصاویر 3بعدی شروع می کنیم. سپس در صورت تمایل به ادامه مقاله مراجعه نمایید تا اطلاعات دقیق تری در این رابطه بدست آورید...


روش اول : (Stereogram (Parallel & Cross-eye Photos
در روش اول شما قادر خواهید بود تا با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به عینک های سه بعدی به مشاهده تصاویر 3بعدی بپردازید. این کار در ابتدا (بخصوص برای اولین بار) کمی مشکل به نظر می رسد و برخی افراد ممکن است موفق به انجام آن نشوند. اما با کمی تمرکز و تمرین و پس از مشاهده اولین تصویر متوجه خواهید شد که این روش بسیار آسان است.
در این روش معمولاً دو عکس شبیه به هم (با تفاوت هایی در زاویه تصاویر) در کنار یکدیگر قرار داده می شوند. بیننده بایستی با خیره شدن به تصویر، فوکوس چشم خود را به گونه ای تغییر دهد که به نقطه ای در فاصله بین چشم و تصویر، و یا پشت تصویر نگاه کند. در این حالت تصویر سومی در بین دو تصویر قبلی تشکیل خواهد شد که به صورت 3بعدی دیده می شود.
به بیان ساده تر برای مشاهده این تصاویر این گونه عمل کنید: تصویر کامل را در مقابل خود قرار دهید. چشمان شما بایستی در حدود 30 تا 50 سانتیمتر با تصویر فاصله داشته باشند. حال طوی به تصویر خیره شوید انگار که به جسمی در پشت عکس نگاه می کنید و تصویر مانعی بر سر راه شماست اما به آن توجهی نکنید. در این حالت فوکوس چشم شما تغییر کرده و کم کم در وضعیتی قرار می گیرد که بجای 2 تصویر، 3 تصویر را خواهید دید. صبر کنید و به این کار ادامه دهید تا تصویر ایجاد شده وسطی کاملاً واضح شود. در این صورت تصویر وسط، یک تصویر 3بعدی خواهد بود که عمق اجسام نیز در آن قابل درک است. (توضیحات بیشتر در آخر مقاله)


مزایای این روش:
1- شما به عینک 3بعدی نیازی ندارید.
2- تصاویر را با حداکثر کیفیت و ترکیب رنگ کامل خواهید دید.

معایب این روش:
1- بینندگان تازه کار نیازمند کسب مهارت برای مشاهده تصاویر می باشند.
2- با توجه به این که در این روش دو تصویر بایستی در کنار یکدیگر قرار داده شوند، بنابراین در یک صفحه گسترده، در واقع شما از نصف مساحت صفحه استفاده کرده اید.
3- گاهاً در سمت راست و چپ تصویر مرکزی که به صورت 3بعدی دیده می شود، دو تصویر دیگر دیده میشود که ممکن است حواس بیننده را پرت نمایند.


روش دوم : Anaglyph Photos
در روش دوم شما به عینک های 3بعدی نیازمندید. این عینک ها ساختار بسیار ساده ای دارند. شیشه های آنها یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ آبی (فیروزه ای) می باشد و با نگاه کردن به تصاویری که شامل این دو طیف رنگ هستند قادر خواهید بود تصاویر را به صورت 3بعدی ببینید.


مزایای این روش :
1- تصاویر در حالت فول-اسکرین (کل صفحه نمایش) قابل رویت می باشند.
2- با توجه به استفاده از عینک، مشاهده تصاویر در این روش برای تازه کارها آسانتر است.

معایب این روش:
1- بیننده نیازمند عینک 3بعدی است.
2- برخی عینک ها استاندارد نبوده و با توجه به طیف های رنگی متفاوت ، تصاویر را به درستی نمایش نمی دهند.
3- تاثیرات طیف های رنگ شیشه های عینک می تواند باعث کاهش کیفیت تصاویر 3بعدی و کاهش تنوع رنگ ها شود.



تصاویر 3بعدی را بیشتر بشناسید
مبحث کامل تصاویر 3بعدی

Stereoscopy چیست؟
تکنیکی است برای دیدن تصاویر به شکل سه بعدی. وقتی که شما به یک زوج عکس استریوسکوپی نگاه می کنید، تصور می کنید که در حال تماشای یک منظره واقعی از یک پنجره هستید. در این حالت سایز، عمق، و فاصله ها کاملاً قابل درک می باشند ، درست مثل محیط واقعی.




تصویر 3بعدی چگونه خلق می شود؟
چشمان ما با فاصله ای حدود 6تا 7 سانتی متر از یکدیگر قرار گرفته اند، این امر باعث ایجاد تفاوتی در دید هر یک از دو چشم ما شده و از این رو تصویر یک جسم مشخص، اندکی در هر یک از دو چشم متفاوت است. زمانی که این دو تصویر در مغز با یکدیگر ترکیب می شوند ، یک تصویر 3بعدی بوجود می آورد.

از آنجاییکه نماهای 3 بعدی بر پایه تفاوتهای تصویر است، شما به دو منظره (عکس) از موضوع مورد نظر نیازمندید تا قادر به درک منظره واقعی شوید، این تصاویر باید در ترکیب بندی و حالت نرمال چشمان انسان ، از دو نقطه با سطح یکسان با حدود 5 تا 10 سانتی متر فاصله و به شکل موازی گرفته شوند.


حالت قرار گرفتن دو دوربین برای عکسبرداری از صحنه (مانند حالت نرمال چشم )

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


این عمل چطور اتفاق می افتد؟کدام تفاوت ها باعث بوجود آمدن عمق 3 بعدی می شود؟

تصویر گرافیکی که در زیر می بینید یک صحنه 3بعدی است که در آن تمامی اشیاء دارای عمق متفاوتی هستند، اما تفاوت بین هر دو جسم در چیست که آن را سه بعدی می کند؟
برای پیدا کردن برخی از دلایل، ما هر دو عکس را با یکدیگر میکس کردم (روی هم قرار دادم) و نتیجه بدست آمده تصویر زیر است.
همانطور که می بینید بعضی از اجسام در همان مکان قبلی قرار دارند. به عنوان مثال قارچ ها در هر دو عکس در یک مکان قرار دارند، اما بقیه اشیاء در مکان های متفاوتی قرار دارند. بعضی از آنها نزدیک به یکدیگر هستند و بعضی از آنها فاصله بیشتری از یکدیگر داشته اند.

قارچ در طبقه زیرین (ته) صحنه 3بعدی قرار دارد، به این خاطر که در هر دو عکس در مکان مشابه قرار گرفته بود. این بدین معناست که اگر شما اشیای مشابه را در مکان یکسان و مشابهی در هر دو تصویر قرار دهید آنها در ته تصویر سه بعدی قرار خواهند گرفت.


کره زمین در عکس سمت راست دارای فاصله کمی از حاشیه است (مربع قرمز مقدار تفاوت فاصله دو کره از حاشیه را نشان می دهد )، این شی نسبت به اشیای ته تصویر به شما نزدیکتر خواهد بود وقتی که به آن در حالت 3بعدی نگاه می کنید.


تفاوت بین قلب ها بیشتر از دو کره می باشد، (مربع های قرمز را مقایسه کنید)، بنابراین قلب از کره زمین به شما نزدیکتر خواهد بود.


اما در مورد ماهی چطور؟
در اینجا هم بین مکان قرار گرفتن دو ماهی اختلاف وجود دارد با این تفاوت که مربع قرمز در عکس سمت راست قرار دارد و این بدین معناست که ماهی سمت راست دورتر از ماهی سمت چپ نسبت به حاشیه صفحه قرار گرفته، چه اتفاقی در نمای 3بعدی می افتد؟
در این حالت، شی در پشت صفحه قرار میگیرد و این بدین معناست که ماهی دورترین شی در این صحنه است. (ماهی در عمیق ترین نقطه صحنه قرار گرفته است)


تاریخچه:
استریوسکوپی بیشتر از یک صده است که مورد استفاده قرار می گیرد، در ابتدا با عکس های سیاه و سفید آغاز شد و پس از آن به محدوده عکس های رنگی و فیلم ها توسعه یافت.

از استریوسکوپی در نقشه های جغرافیایی نظامی، بخصوص در نیروی هوایی، همچنین در معماری ، گالری ها، صنایع و برخی اوقات به عنوان ابزار تفریحی استفاده می شود، از اینرو شرکت های مختلف دوربین های مخصوصی را برای این امرساخته اند.


آغاز تاریخ برجسته بینی کمپانی Motion pictures در اواخر 1890 بود اما مکانیزم 3بعدی در آن زمان بسیار ناقص بود.
سرانجام در تاریخ 27 نوامبر 1952، “Bwana Devil” اولین فیلم سه بعدی در لس آنجلس به نمایش در آمد.


در سالها عکاسی فیلم، ساخت عکس های سه بعدی و همینطور فیلم های سه بعدی برای آماتورها بسیار پرخرج و مشکل بود، و فقط معدودی از حرفه ای ها و ثروتمندان قادر به انجام آن بودند، اما پیشرفت دستگاه های دیجیتالی این قاعده ها را تغییر داد.
امروزه با کمک دوربین های دیجیتالی که به راحتی و قیمت بسیار مناسب قابل خرید می باشند مجبور نیستید تا هیچ هزینه ای از بابت فیلم عکاسی و سایر مراحل پرداخت کنید. همچنین با کمک حافظه های فلش که قادر به نگهداری هزاران عکس و نمایش لحضه ای تصویر گرفته شده می باشند دیگر نیازی به هدر دادن وقت برای دیدن نتایج نمی باشیم. علاوه بر آن اکثر موبایل های جدید دارای دوبین می باشند ، بنابراین برای همه و در هر کجا این امکان وجود دارد تا بتواند عکس های سه بعدی بگیرد و این تنها به علاقه مندی شما بستگی دارد.



چطور عکس های سه بعدی بگیریم؟
برای گرفتن عکس های 3بعدی روشهای مختلفی وجود دارد. در ادامه به شرح هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت.
1- دوربین های استریوسکوپی دارای دو لنز
2- لنزهای سه بعدی مخصوص قابل استفاده بر روی دوربین ها
3- دو دوربین موازی که بر روی یک پایه نصب شده اند
4- یک دوربین
5- سایر تکنیک ها



1- دوربین های استریوسکوپی دارای دو لنز

برخی کمپانی هی بر روی این موضوع کار می کنند و اینگونه دوربین ها را می سازند، این مدل دوربین ها داراع هر دو نوع حرفه ای و آماتور هستند.



2-لنزهای سه بعدی مخصوص قابل استفاده بر روی دوربین ها



شرکت های مختلفی در زمینه ساخت اینگونه لنزها فعالیت می کنند که از جمله معروفترین آنها می توان به شرکت لورئو اشاره کرد.
این لنزها قابل نصب بر روی اکثر دوربین های معمولی می باشند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- دو دوربین موازی که بر روی یک پایه نصب شده اند.

این روش رایج ترین راه ممکن است. شما به دو دوربین از یک مدل نیازمندید که بر روی یک پایه نصب شده اند.​

4- فقط یک دوربین
این روش معمولاً برای اشیای ثابت مانند ساختمان ها، نماهای طبیعت و یا تمامی چیزهای بدون حرکت استفاده می شود.
در این روش شما می توانید از همه انواع دوربین ها(حتی دوربین های موبایل) استفاده کنید. یک عکس بگیرید، پس از آن دوربین را اندکی (حدود 5 تا 10 سانتی متر) حرکت داده و دوباره عکس بگیرید. توجه داشته باشید که عکس های گرفته شده باید به صورت موازی و بدون تغییر در نور و محدوده فوکوس دوربین باشد.
برای راحت تر انجام دادن این کار میتوانید از پایه های مخصوص دوربین های عکاسی استفاده کنید.


5- سایر تکنیک ها
شما می توانید به کمک نرم افزارهای کامپیوتری نیز تصاویر سه بعدی بسازید.
همچنین برای این کار می توان از برخی نرم افزارهای حرفه ای مانند ”مایا“ و ”استدیو مکس سه بعدی“ نیز در شبیه سازی محیط های مجازی و ساختن انیمیشن ها و فیلم های سه بعدی سود جست.


چطور تصاویر استریوسکوپی را ببینیم؟



  1. [*=right] Parallel view (روش پارالل)
    [*=right] Cross eye view (روش کراس آی)
    [*=right] Anaglyph method (روش آناگلیف)
    [*=right] Other methods (سایر روش ها)


1- روش پارالل ( Parallel view)
این روش بسیار آسان می باشد و شما برای دیدن تصاویر به هیچ وسیله ای نیاز ندارید، فقط کافی است تا 2 عکس را کنار هم قرار دهید (عکس سمت چپ در طرف چپ و عکس سمت راست در طرف راست) ، سپس به آنها نگاه کنید اما فوکوس نکنید، چشمانتان را در حالت راحت و ریلکس قرار دهید انگار که در حال تماشای فاصله های دور هستید (چشمانتان باید درحالت موازی باشد)، پس از چند ثانیه شما شاهد یک تصویر مات و نامشخص خواهید شد و با گذشت زمان و به تدریج تصویرواضح تر شده تا جایی که شما قادر به دیدن تصویر واقعی با کیفیت بسیار عالی و کاملاً سه بعدی خواهید شد.
ابزارهایی ساخته شده اند که برای دیدن بهتر و سریع تر تصاویر در حالت موازی به شما کمک می کنند. در زیر تصویر نمونه هایی از این وسایل نشان داده شده است. البته استفاده از این ابزارها ضروری نیست و فقط در جهت مشاهده آسانتر استفاده می شود.

2- روش کراس آی (Cross eye view)
این روش نیز شبیه به روش موازی است با این تفاوت که در هنگام نگاه کردن شما باید جای تصویر چپ و راست را عوض کنید (عکس سمت چپ برای چشم سمت راست و عکس سمت راست برای چشم سمت چپ).
با توجه به سیستم دید انسان این بهترین روش دیدن برای چشم های بدون ابزار است . در این روش شما باید به عکس ها نگاه کنید بدون اینکه بر روی آنها فوکوس کنید (نقطه فوکوس چشم شما باید در مکانی بین تصویر اصلی و چشم شما باشد نه روی خود تصویر روبروی شما)، بعد از چند ثانیه ابتدا تصویر نامشخص و ماتی را خواهید دید و بعد از آن و با کمی صبر تصویر به شکلی کاملاً واضح و سه بعدی در خواهد آمد.

3- روش آناگلیف(Anaglyph method)
این رایج ترین روش برای دیدن هم تصاویر و هم فیلم های سه بعدی می باشد. در این روش شما نیاز دارید تا از عینک های مخصوصی که برای این کار طراحی شده اند استفاده کنید، یک شیشه عینک به رنگ قرمز و دیگری آبی یا آبی مایل به سبز است. (البته در طراحی اینگونه عینک ها جزئیات دیگری نیز وجود دارد)

در این روش فقط یک عکس وجود دارد و نیازی به دو عکس نیست، اما عکس مورد نظر تفاوت هایی با یک عکس نرمال دارد.
برای تصویر مربوط به چشم سمت راست ، ما تمامی رنگهای قرمز را بر میداریم بنابراین از آبی مایل به سبز و برای تصویر مربوط به چشم سمت چپ همه رنگ های آبی را برداشته بنابراین از ترکیبات مایل به قرمز استفاده می کنیم. پس از آن این دو تصویر را همانند یک تصویر واحد درهم ضرب کرده (میکس می کنیم) و این تصویر آناگلیف می باشد.
تمامی این عملیات ها با کمک نرم افزارهای کامپیوتری مخصوص قابل انجام می باشند.

Left and right shots side by side​
Left and right shots after changes​
This is the combined picture in Anaglyph​


سایر روش ها (Other methods)
بعلاوه روش های ذکر شده، در موارد خاص روشهای دیگری نیز وجود دارد. علاوه بر آن با پیشرفت علم دانشمندان در حال استفاده از تکنولوژی های جدیدتر نیز می باشند. از عینک های دوربین دارمعمولاً برای بازیهای کامپیوتری استفاده می شود. صفحه نمایش دیجیتال قابل نصب بر روی سر نیز از جمله سایر روش ها می باشند.
Shutter glasses
Head mounted display​
منبع : سایت نجوم ایران
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] تصاویر جدید مریخ
[/h]

چند روزی از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد "کنجکاوی" گذشته است. تقریباً به هر کجای اینترنت که سری می زنید، به هر شبکه تلویزیونی که نگاه می کنید و یا به هر موج رادیویی که گوش می دهید، شخصی درباره نشست موفقت آمیز مریخ نورد ناسا حرف می زند. پایان "هفت دقیقه وحشت"، یکی از چالش برانگیزترین فرودها بر سطح سیاره ای دیگر. اما این پایان، تازه آغاز ماجراست. حال زمان شروع بخش اصلی ماموریت و جستجو برای حیات در مریخ است. پس با ما همراه باشید تا از آخرین اخبار مریخ مطلع گردید... در ادامه این مطلب جدیدترین عکس های ارسالی مریخ نورد "کنجکاوی" را می بینید. با توجه به تعداد بالای عکس هایی که در روزهای آینده نیز ارسال خواهند شد، بجای ایجاد تاپیک جدید برای هر عکس، کلیه عکس ها را در همین مقاله قرار خواهیم داد. این امر از لحاظ ایجاد مبحثی جامع است که کلیه تصاویر جدید مریخ را پوشش دهد و بدین ترتیب از پراکندگی عکس ها در مطالب مختلف جلوگیری خواهیم نمود. امیدواریم از دیدن عکس های جدید مریخ لذت ببرید...



Curiosity's First Arm Extension, Full Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Making Tracks on Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Rover Takes Its First 'Steps'
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




After the Laser Shots
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Zapping Rocks Exposed by the Sky Crane's Thrusters
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Coronation's Chemicals
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Laser Plasmas on Earth and Mars
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Wiggle in the Gravel
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Part of Curiosity's Outstretched Arm, Full-Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




End of Curiosity's Extended Arm, Full-Resolution
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Curiosity Blasts Ground with Neutrons
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Laying the Groundwork for Curiosity's DAN
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Location of DAN on Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.




Weather Sensors from Spain on Mars Rover Curiosity
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ اینجا کلیک کنید.
 

mohandes1987

عضو جدید
:w15: من دارم از سایت خود ناسا، صفحه ی ویجر لینک میدم و تاریخ میزارم قبول نداری، میری از ایسنا برام لینک میدی؟ ایسنایی که عکسای ویجر رو با واترمارک خودش چاپ میکنه؟ جل الخالق!!!!!!!
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مشاهده شكل 180ميليون سال از حيات جهان در «كيهان‌شناسي 21 سانتي‌متري»

مشاهده شكل 180ميليون سال از حيات جهان در «كيهان‌شناسي 21 سانتي‌متري»

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91061810256
شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۷



يك تيم بين‌المللي از محققان موفق به كشف راهي براي شناسايي كهكشان‌ ها در زمان‌هاي بسيار دور شده‌اند.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اعتقاد بر اين است كه جهان حدود 14 ميليارد سال عمر دارد و فيزيكدانان بر اين تصور هستند كه موفق به شناسايي شيوه‌اي براي مشاهده شكل جهان در سن 180 ميليون سالگي آن شده‌اند.


تلسكوپهاي كنوني تنها قادر به مشاهده كهكشانهايي با عمر 700 ميليون سال آن هم تنها در زماني هستند كه يك كهكشان به شكل نامعمولي بزرگ بوده يا در نتيجه يك رويداد بزرگ مانند يك انفجار ستاره‌يي ايجاد شده باشد؛ اما اين دانشمندان توانسته‌اند شيوه‌اي را براي شناسايي كهكشانهاي ستاره‌اي ايجاد كنند كه در مراحل ابتدايي جهان شكل گرفته‌اند.


اين پژوهش كه در مجله نيچر منتشر شده، از تلسكوپهاي راديويي براي بررسي امواج راديويي منتشر شده توسط اتمهاي هيدروژن استفاده كرده كه در روزهاي ابتدايي جهان به وفور وجود داشته‌اند.


اين اتمها با انتشار امواجي با طول حدود 21 سانتي‌متر به بازتاب تابش ستارگان پرداخته و انتشارات آنها را توسط تلسكوپهاي راديويي ممكن مي‌كند.


به گفته محققان اين امواج يك طرح ويژه را در آسمان به نمايش گذاشته كه يك نشانه واضح از كهكشانهاي اوليه به اندازه ميليونها برابر كهكشانهاي امروزي است.


تفاوت در حركت ماده تاريك و گاز از دوره ابتدايي جهان كه بر شكل‌گيري ستارگان تاثير داشته، يك طرح نوساني را ايجاد كرده كه تشخيص اين موجهاي اوليه را از انتشارات راديويي محلي درخشان آسان‌تر مي‌كند.


شدت امواج اين دوره ابتدايي به دماي گازها بستگي دارد كه به محققان اجازه داده تا كار چيدمان يك نقشه ناهموار از كهكشانها را در يك منطقه از آسمان آغاز كنند. اگر اين گازها بسيار داغ باشند، به معني وجود ستارگان بيشتر در آن منطقه بوده و بالعكس آن به معني كاهش تعداد ستاره است.


اين گامهاي ابتدايي در ريشه‌هاي مرموز جهان به ستاره‌شناسان راديويي براي اولين بار در بازسازي جهان اوليه به ويژه به لحاظ توزيع ستارگان و كهكشانها در سراسر آسمان كمك خواهد كرد.


اين حوزه پژوهش فيزيك نجومي كه اكنون «كيهان‌شناسي 21 سانتيمتري» نام گرفته، در حال شكل گيري است.


ستاره‌شناسان اميدوارند كه اين حوزه پژوهشي بتواند دوره اسرارآميز ميان تولد جهان و زمانهاي مدرن را روشن كرده و اين فرصت را براي آزمايش پيش‌بيني‌ها در مورد روزهاي اوليه جهان ارائه دهد.



بررسي روزهاي پس از تولد جهان با انعكاسات اتمي



 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كوچك‌ترين رشته‌كوه جهان از چشم‌انداز فضا كدام است؟

كوچك‌ترين رشته‌كوه جهان از چشم‌انداز فضا كدام است؟

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91061710201
جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳


تصوير جديد ساكنان ايستگاه فضايي بين‌المللي به نمايش يك تضاد جالب ميان كوچكترين رشته كوه جهان در ارتفاع 610 متري با زمين‌هاي اطراف آنها پرداخته است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ تپه‌هاي ساتر در دره بزرگ مركزي كاليفرنيا در اين تصوير به رنگ قهوهای مایل به زرد در مركز زمين‌هاي سبز علفزار قرار گرفته است.

مناطق شهری مانند شهر يوبا در 18 كيلومتري جنوب شرق كاليفرنيا در اين تصوير مانند نوري بر نواحي خاكستري رنگ به نمايش در آمده‌اند.

به گزارش ناسا، تپه‌هاي ساتر بقاياي يك آتشفشان هستند كه 1.6 ميليون تا 1.4 ميليون سال پيش در دوره پلیستوسن فعاليت داشته است. به گفته ناسا اين تپه‌ها گاهي با عنوان كوچكترين رشته كوه جهان خوانده مي‌شوند.

هسته مركزي تپه‌ها با گنبدهاي گدازه مشخص شده‌اند كه انباشتهاي گدازه چسبناك فوران كرده بر روي سطح هستند و با هر لايه بالاتر آمده‌اند. امروزه اين گنبدهاي گدازه، تپه‌هاي بلند مركزي ساتر را شكل داده‌اند كه سايه‌هاي آنها در مركز تصوير ناسا نمايان است.

آنچه به عنوان يك لايه باقي مانده از ماده تكه تكه شده كه در اثر فورانهاي گاه به گاه گنبدهاي گدازه ايجاد شده ، اطراف هسته را محصور كرده است. بين اين لايه سنگي و هسته يك خندق وجود داشته كه با فوران سنگهاي رسوبي در معرض كه در زير سنگهاي آتشفشاني قرار دارند، شكل گرفته است.

به گفته ناسا، اين تصوير به دليل زاويه ديد از ايستگاه فضايي تا حدي تحريف شده و به شكل مورب درآمده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] عكس يادگاري «كنجكاوي» از خود در برابر افق مريخ!

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91062011810
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۰



كاوشگر «كنجكاوي» ناسا، شخصي‌ترين تصوير از چهره خود در مريخ را با تغيير جهت يكي از 17 دوربينش به ثبت رساند.


به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصوير كه اخيرا از مريخ به زمين ارسال شده، توسط دوربين MAHLI بر روي بازوي روباتيك 2.1 متري كنجكاوي به ثبت رسيده است.


در اين تصوير چهره كنجكاوي در جلو و وسط كادر قرار داشته و در پشت آن مي‌توان افق مريخ را مشاهده كرد.


چشم بزرگتر در چهره كنجكاوي در حقيقت عدسي دستگاه ChemCam بوده كه قادر به پرتاب پرتو ليزري براي پودر كردن سنگها و خوانش نشانه‌هاي شيميايي موجود در نور بوجود آمده است.


دو چشم مربعي در زير اين لنز بزرگ نشانگر دو دوربين سيستم تصويربرداري رنگي Mastcam است. چهار چشم كوچكتر گرد نيز در هر سوي سر اين كاوشگر دوربينهاي تصويربردار سياه و سفيد وضوح بالاي Navcam هستند.


تاكنون تصاوير زيادي از زمان فرود كاوشگر كنجكاوي بر روي مريخ در ماه گذشته به نمايش درآمده‌اند اما اين اولين بار است كه تصويري از خود مريخ‌نورد در سطح سياره به ثبت رسيده است.


ماموريت ابتدايي دو ساله 2.5 ميليارد دلاري كنجكاوي با هدف شناسايي ركورد زمين‌شناسي در ميلياردها سال موجوديت مريخ و بررسي امكان برخورداري اين سياره از شيمي مبتني بر كربن مناسب براي حيات آغاز شده است.

در حال حاضر اين كاوشگر در مسير يك نقطه زمين‌شناسي جالب است اما در نهايت، هدف اين ماموريت دستيابي به دامنه‌هاي كوه شارپ در مركز دهانه گيل است.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تصاویر: کارت پستال های هابل از آسمان

تصاویر: کارت پستال های هابل از آسمان


تلسکوپ فضایی هابل تلسکوپی است که در آوریل سال ۱۹۹۰ میلاد به فضا فرستاده شد. هابل در طول این سال‌ها با نمایان کردن جلوه‌های شگفت‌انگیزی از عالم، به سؤالات بسیاری پاسخ گفته‌است. گزطارش تصویری زیر نگاهی دارد به مجموعه ای از زیباترین تصاویری که هابل تا کنون فرستاده است.






منبع: تابناك
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر غول پیکرترین یدک کش دنیا/ قدرت بیشتر برای بلندکردن موشک و شاتل

تصویر غول پیکرترین یدک کش دنیا/ قدرت بیشتر برای بلندکردن موشک و شاتل

یدک کش غول پیکر ناسا با 2 هزار و 750 تن وزن که شاتلهای فضایی را به سکوی پرتاب حمل کرده است، مورد ترمیم و به روزسازی قرار می گیرد تا برای حمل موشکهای سیستم پرتاب فضایی آینده در سال 2017 آماده شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، درحالیکه هرسال تلفنهای هوشمندی به دامنه محصولات فناوری اضافه می شوند، یدک کش ناسا به عنوان ماشینی برای حمل و نقل موشکها و شاتلهای فضایی به قدری فعالیت بی نقصی داشته که سازمان فضایی آمریکا هیچ دلیلی برای تعویض آن نمی بیند، این یدک کش از دهه 1930 تاکنون فعالیت کرده و هیچ ماشینی ساخته نشده است که بتواند بهتر از آن عمل کند.
یدک کش ناسا در مرکز فضایی کندی مستقر است و موشکها را به سکوهای پرتاب بین ساختمان مونتاژ VAB و سکوی پرتاب منتقل می کند. طی 47 سال گذشته این یدک کش فضاپیماهای بسیاری را به سکوی پرتاب منتقل کرده و به جای آنکه به موزه منتقل بشود هنوز فعال و قرار است به زودی عملیات به روز رسانی و ارتقای آن آغاز شود تا بتواند طی دهه آینده موشکهای بزرگی را به سکوی پرتاب منتقل کند.
پیش از این موشکها در محل سکوی پرتاب ساخته می شود و در هوای خشک و آفتابی نیومکزیکو آزمایش می شد اما هوای فلوریدا مرطوب و در معرض طوفان است از این رو در زمان مأموریتهای آپولو باید این فضاپیما ها در ساختمان مونتاژ VAB ساخته می شدند و سپس به سکوی پرتاب منتقل می شدند.
حرکت موشک ساتورنV به سمت سکوی پرتاب که فالسه ای 6.43 کیلومتری تقلی می شود، کار چندان ساده ای نیست، این امر نیاز به یک ماشین با اندازه ای بی سابقه دارد که بتواند وزن این موشک را تحمل کرده و از سوی دیگر کاملا ثابت باقی بماند.
این یدک کش به طول 39.92 ، عرض 34.44 متر و ارتفاع 6 تا 7.92 متر ساخته شده است که وزن آن به 2 هزار و 750 متر می رسد. این ماشین به یک جاده ویژه نیاز دارد تا بتواند وزن آن را تحمل کند و اطمینان حاصل شود که هیچ جرقه ای هنگام حرکت کف فلزی آن با زمین صورت نمی گیرد. این غلطکهای فلزی که روی زمین حرکت می کنند 2 متر و 28 سانتیمتر طول و 0.45 متر عرض و هرکدام 1.1 تن وزن دارند.
این یدک کش بزرگترین وسیله نقلیه است که تاکنون در زمین ساخته شده است.
انتخاب عبارت crawler برای این یدک کش با هوشمندی صورت گرفته است، چرا که این ماشین بار حائز اهمیت خود را با سرعت 2 کیلومتر در ساعت حمل می کند.
پس از سال 2003، این نخستین به روز رسانی و ارتقایی است که برای این یدکش صورت می گیرد و پس از تکمیل این فرآیند، قدرت این ماشین برای بلند کردن موشکها و شاتلها افزایش می یابد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
یدک کش غول پیکر ناسا با 2 هزار و 750 تن وزن که شاتلهای فضایی را به سکوی پرتاب حمل کرده است، مورد ترمیم و به روزسازی قرار می گیرد تا برای حمل موشکهای سیستم پرتاب فضایی آینده در سال 2017 آماده شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، درحالیکه هرسال تلفنهای هوشمندی به دامنه محصولات فناوری اضافه می شوند، یدک کش ناسا به عنوان ماشینی برای حمل و نقل موشکها و شاتلهای فضایی به قدری فعالیت بی نقصی داشته که سازمان فضایی آمریکا هیچ دلیلی برای تعویض آن نمی بیند، این یدک کش از دهه 1930 تاکنون فعالیت کرده و هیچ ماشینی ساخته نشده است که بتواند بهتر از آن عمل کند.
یدک کش ناسا در مرکز فضایی کندی مستقر است و موشکها را به سکوهای پرتاب بین ساختمان مونتاژ VAB و سکوی پرتاب منتقل می کند. طی 47 سال گذشته این یدک کش فضاپیماهای بسیاری را به سکوی پرتاب منتقل کرده و به جای آنکه به موزه منتقل بشود هنوز فعال و قرار است به زودی عملیات به روز رسانی و ارتقای آن آغاز شود تا بتواند طی دهه آینده موشکهای بزرگی را به سکوی پرتاب منتقل کند.
پیش از این موشکها در محل سکوی پرتاب ساخته می شود و در هوای خشک و آفتابی نیومکزیکو آزمایش می شد اما هوای فلوریدا مرطوب و در معرض طوفان است از این رو در زمان مأموریتهای آپولو باید این فضاپیما ها در ساختمان مونتاژ VAB ساخته می شدند و سپس به سکوی پرتاب منتقل می شدند.
حرکت موشک ساتورنV به سمت سکوی پرتاب که فالسه ای 6.43 کیلومتری تقلی می شود، کار چندان ساده ای نیست، این امر نیاز به یک ماشین با اندازه ای بی سابقه دارد که بتواند وزن این موشک را تحمل کرده و از سوی دیگر کاملا ثابت باقی بماند.
این یدک کش به طول 39.92 ، عرض 34.44 متر و ارتفاع 6 تا 7.92 متر ساخته شده است که وزن آن به 2 هزار و 750 متر می رسد. این ماشین به یک جاده ویژه نیاز دارد تا بتواند وزن آن را تحمل کند و اطمینان حاصل شود که هیچ جرقه ای هنگام حرکت کف فلزی آن با زمین صورت نمی گیرد. این غلطکهای فلزی که روی زمین حرکت می کنند 2 متر و 28 سانتیمتر طول و 0.45 متر عرض و هرکدام 1.1 تن وزن دارند.
این یدک کش بزرگترین وسیله نقلیه است که تاکنون در زمین ساخته شده است.
انتخاب عبارت crawler برای این یدک کش با هوشمندی صورت گرفته است، چرا که این ماشین بار حائز اهمیت خود را با سرعت 2 کیلومتر در ساعت حمل می کند.
پس از سال 2003، این نخستین به روز رسانی و ارتقایی است که برای این یدکش صورت می گیرد و پس از تکمیل این فرآیند، قدرت این ماشین برای بلند کردن موشکها و شاتلها افزایش می یابد.

خیلی جالب هستا
 

نغمه جون

اخراجی موقت
وقتی زمین را از روی مریخ نگاه کنیم!!

وقتی زمین را از روی مریخ نگاه کنیم!!

[h=2][/h]

اين تصوير جديدي نيست و در واقع در هشتم

مارس سال ۲۰۰۴ گرفته شده است. اما به

احتمال زياد تا به حال آن را نديده ايد، چرا که

به نظر مي رسد همين چند روز پيش توسط ناسا

منتشر شده است. اين نخستين عکس از کره

زمين است که از روي سياره‌اي دورتر از ماه

گرفته شده
. اين عکس را مريخ نورد اسپيريت

يک ساعت قبل از طلوع خورشيد از روي سطح

مريخ گرفته تا پيشرفت‌هايمان به ما نشان بدهد

که چقدر کوچک هستيم. ‏


آن نقطه‌ي کم رنگ در وسط تصوير ما هستيم.

همه ما!
 

نغمه جون

اخراجی موقت
تکنولوژیه بسیار بسیار پیشرفته "تاج نگاری"

تکنولوژیه بسیار بسیار پیشرفته "تاج نگاری"

با این فناوری میانو نوره خیره کننده ستاره رو محو میکنن بد میتونن اطراف ستاره رو خوب ببینن.
چو سیاره ای که دور اون ستاره میچرخه انعکاس دهنده نور ستارس،پی این انعکاس نوری+نور شدید خود ستاره نمیذارهسیاره رو ببینیم.

با این فناوری سیارات زمین مانندو راحتتر پیدا میکنن.
عکس زیرو نگا کنین.به نظرتون بدون داشتناین فناوری ارزشمند میشد این سیاره رو شناسایی کرد؟



ولی اون موقه که مدیر کل بی رحمانه منو اخراج نکرده بود یه تاپیک گذاشتم هیچکدوم از شما شنگولا نخوندینش.
جون هر کی که دوس دارین این بار تا تشو بخونین.
دادم با کیفیت 300-400دی پی اسکن کرده عین عروسک میمونه.فقط بخونینش ببینین بشر چیکار میکنه
http://s1.picofile.com/file/7436798923/akhtarshenasane_fazayi_1_.jpg 8.887KB
http://s3.picofile.com/file/7436801612/akhtarshenasane_fazayi_2_.jpg 7.765KB
http://s1.picofile.com/file/7436803224/akhtarshenasane_fazayi_3_.jpg 9.107KB
http://s1.picofile.com/file/7436804080/akhtarshenasane_fazayi_4_.jpg 4.583KB
http://s3.picofile.com/file/7436805806/akhtarshenasane_fazayi_5_.jpg 9.760KB
http://s3.picofile.com/file/7436806555/akhtarshenasane_fazayi_6_.jpg 7.514KB

total:47mb

بخونینااااااااااااااا
از ما گفتن بود.
 

اخبار

ربات
تصاویر نجومی زیبا برای كسب جایزه یك رقابت علمی

تصاویر نجومی زیبا برای كسب جایزه یك رقابت علمی

رقابت امسال عكاسی نجومی سال كه توسط رصدخانه رویال گرینویچ با همكاری سایت «اسكای» برگزار می‌شود، به پذیرش تعداد زیادی از تصاویر ارسالی از عكاسان آماتور و حرفه‌ای سراسر جهان اقدام كرده است.

بيشتر...
 

مدیره ضعیف

اخراجی موقت
فناوریه فوق العاده پیشرفته "تاج نگاری"

فناوریه فوق العاده پیشرفته "تاج نگاری"

این مدیر کل ظاهرا خیلی ترسیده.چون این تاپیکو دیروز با نام کاربریه"نغمه جون" ارسال کردم،ظاهرا زده همه چیزو نفله کرده

خوب ولش کنین از بحث علمی خارج نشیم

دانشمندا دارن روی سیارات زمین مانند کار میکنن.خوب چیزی که مسلمه اینه که هر سیاره ای دور یه ستاره(خورشید)داره میچرخه دیگه.

حالا ببینین این سیاره خودش نور ساطع شده از سمت ستاره رو منعکس میکنه،ستارم خودش نور خیلی خیلی خیلی خیره کننده ای داره(مثه خورشید ما،ببینین دیدنش چقدر سخته)
همه این عوامل دست به دست هم میدن تا نشه اون سیاره رو رصد کرد.
حالا اومدن این فناوریو معرفی کردن که با اون این نور خیره ننده ستاره مادرو حذف میکنن بعد میتون سیاره رو ببینن

عکس زیر یه سیاره خیلی خیلی بزرگتر از زمین و خیلی خیلی دورتر از فاصله زمین تا خورشید از ستاره مادریش قرار داره.



(حالا ببینین منجمان بیگانه بدبختا چطور ما رو میخوان پیدا کنن)
جوا این سوال تو مقاله زیره:
http://s1.picofile.com/file/7436798923/akhtarshenasane_fazayi_1_.jpg 8.887KB
http://s3.picofile.com/file/7436801612/akhtarshenasane_fazayi_2_.jpg 7.765KB
http://s1.picofile.com/file/7436803224/akhtarshenasane_fazayi_3_.jpg 9.107KB
http://s1.picofile.com/file/7436804080/akhtarshenasane_fazayi_4_.jpg 4.583KB
http://s3.picofile.com/file/7436805806/akhtarshenasane_fazayi_5_.jpg 9.760KB
http://s3.picofile.com/file/7436806555/akhtarshenasane_fazayi_6_.jpg 7.514KB

total:47mb
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اولين تصوير قدرتمندترين دوربين ديجيتال جهان از انرژي تاريك

اولين تصوير قدرتمندترين دوربين ديجيتال جهان از انرژي تاريك

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91062816595
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲


نور ستارگان باقي مانده از كهكشان‌هاي دور در هشت ميليارد سال قبل، در سفر طولاني به سوي زمين، توسط قدرتمندترين دوربين ديجيتال جهان در شيلي ثبت شد.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پرتوهاي قديمي از ميان تعداد بي‌شماري از كهكشانهاي دور گذر كرده و راه خود را به سوي دستگاه نقشه‌برداري موسوم به دوربين انرژي تاريك در بالاي كوههاي شيلي باز كرده‌اند.


اين نور ممكن است بتواند پاسخي را براي يكي از بزرگترين اسرار فيزيك در مورد چرايي سرعت گسترش جهان ارائه كند.


اگرچه انرژي تاريك حدود 75 درصد از محتواي جرم-انرژي جهان را در بر گرفته، اما دانشمندان هيچ درك كاملي در مورد آن ندارند.


انرژي تاريك يكي از اصلي‌ترين مسائل باقي مانده پيش روي علم قرن 21 است. اين نيروي اسرارآميز به نظر مي‌رسد كه سرعت گسترش جهان را افزايش مي‌دهد.


شناسايي موجوديت و نيروي آن در سال 1998 باعث كسب جايزه نوبل فيزيك براي سه دانشمند شد.


پروژه بررسي انرژي تاريك(DES) اعلام كرده كه اين دوربين كه ساخت آن توسط دانشمنداني از سه قاره براي هشت سال بطول انجاميده بود، موفق به ثبت اولين تصوير خود شده است.


اولين تصوير از آسمان جنوبي توسط اين دوربين 570 مگاپيكسلي در 12 سپتامبر(22 شهريور) به ثبت رسيد.


دوربين DES تقريبا به اندازه يك باجه تلفن بوده و قدرتمندترين ابزار بررسي در نوع خود به شمار مي‌رود. اين دوربين مي‌تواند نور 100 هزار كهكشان را تا فاصله هشت ميليارد سال نوري در هر تصوير خود به ثبت برساند.


مجموعه 62 دستگاه اين دوربين از حساسيت بسيار دقيق براي نور بسيار قرمز برخوردار بوده و به دانشمندان در سراسر جهان اجازه مي‌دهد تا بررسي‌ها خود را از مطالعات سياركها در منظومه شمسي گرفته تا درك منشا و سرنوشت جهان دنبال كنند.


دانشمندان از اين دوربين جديد براي انجام بزرگترين بررسي كهكشاني تاكنون استفاده كرده و از اين اطلاعات براي مطالعه انرژي تاريك با بررسي خوشه‌هاي كهكشاني، ابرنواخترها و انبوه مقياس بزرگ كهكشاني بهره خواهند برد.


اين پروژه قرار است در ماه دسامبر پس از تكميل آزمايشات دوربين آغاز شده و از شرايط جوي كوههاي آلپ در شيلي براي ارسال تصاوير با بيشترين وضوح ديده شده در چنين پژوهش نجومي ميدان گسترده بهره خواهد برد.


اين پروژه طي پنج سال ماموريت خود به ساخت تصاوير رنگي دقيق از يك هشتم آسمان يا 5000 درجه مربع براي شناسايي و اندازه‌گيري 300 ميليون كهكشان، 100 هزار خوشه كهكشاني و 4000 ابرنواختر خواهد پرداخت.


انتهاي پيام


تصوير آزمايشي از خوشه 47 Tuc در فاصله 17 هزار سال نوري



تصوير بزرگنمايي شده دوربين انرژي تاريك از مركز 47 Tuc



دوربين انرژي تاريك



دوربين انرژي تاريك بر روي تلسكوپ بلانكو در شيلي

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فضاپيماهاي آينده با سوخت زباله هسته‌اي

فضاپيماهاي آينده با سوخت زباله هسته‌اي

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 91062816496
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳


محققان سازمان فضايي اروپا بدنبال ابداع روشي براي ساخت باتري فضاپيماهاي آينده با استفاده از زباله‌هاي هسته‌اي هستند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت انگليس به منظور كاهش هزينه هاي پاكسازي زباله هاي هسته اي بدنبال يافتن شيوه هاي نوين براي استفاده تجاري از آنهاست.

محققان آزمايشگاه ملي هسته اي اين كشور به تازگي موفق به بازيافت آمريكيوم-241 (عنصر ترا اورانيومي) از پلوتونيوم در حال تجزيه بوسيله بازفرآوري سوخت هسته اي شده اند.

سازمان فضايي اروپا (ESA) معتقد است كه آمريكيوم-241 مي تواند جايگزين پلوتونيوم- 238 شود كه در حال حاضر تنها در اختيار روسيه و‌ آمريكا قرار دارد و در اين صورت منبع جديد انرژي براي مأموريت هاي فضايي به مشتري و ساير سيارات نقاط دوردست فراهم مي شود.

به گفته «تيم تينسلي» از محققان آزمايشگاه ملي هسته اي انگليس، توليد باتري در مقياس واقعي براي سفرهاي فضايي با استفاده از آمريكيوم-241 باعث صرفه جويي چندين ميليون دلاري مي شود.

باتري هسته اي شامل پنج كيلوگرم مواد هستند كه از اواسط 1950 ميلادي مورد استفاده قرار مي گيرند و ناسا نيز از آنها در كاوشگرهاي كاسيني، وويجر و مريخ نورد تازه «كنجكاوي» استفاده مي كند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف ستاره ای 35 برابر جرم خورشید

کشف ستاره ای 35 برابر جرم خورشید

[h=2]کشف ستاره ای 35 برابر جرم خورشید [/h] دانشمندان ستاره جدیدی کشف کرده اند که میدان مغناطیسی آن 20 هزار برابر قوی تر و جرم آن 35 برابر خورشید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ستاره جدید که NGC 1624-2 نام دارد حدود 20 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره در صورت فلکی برساووش قرار دارد و حدود 35 برابر چگال تر از خورشید ما است.

این ستاره سنگین میدان مغناطیسی دارد که 20 هزار بار قوی تر از میدان مغناطیسی خورشید و حدود 10 برابر قوی تر از هر ستاره کشف شده دیگری است.

توده سنگین این ستاره سوخت عظیمی را در اختیارش می گذارد و موجب شده این ستاره درخشان و داغ باشد و از این رو احتمالا نسبتا پس از دوره حیات پنج میلیون ساله اش سریع می سوزد. این دوره زمانی برابر است با یک دهم یک درصد عمر کنونی خورشید در نیمه عمرش.


این کشف راه را برای شناسایی نقش مغناطیس در ستاره ها، روند تکاملی آنها و کهکشانهایشان هموار می کند.


میدانهای مغناطیسی با این قدرت بسیار نادر هستند و فقط در چند ستاره دیگر با توده بسیار کمتری مشاهده شده است.


نتایج این تحقیقات درنشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.
 

shabnam...

عضو جدید
کاربر ممتاز
این سال نوری چجوری میشه چن بار تا حالا خوندما همیشه هم یادم میره
میشه یه بار دیگه توضیح بدبد:redface:
مرسی جالب بووود
 
این سال نوری چجوری میشه چن بار تا حالا خوندما همیشه هم یادم میره
میشه یه بار دیگه توضیح بدبد:redface:
مرسی جالب بووود

سلام
به مسافتی که نور در 1سال طی میکنه سال نوری میگن
سرعت نور 300000 کیلومتر در ثانیه هست!
حالا ببین چه مسافتی در 1 سال طی میکنه!
این واحد برای فواصل بسیار زیاد نجومی به کار میره:gol:
 

اخبار

ربات
پخش تصویر زنده از خانه شما در فضا!

پخش تصویر زنده از خانه شما در فضا!

در یك تلاش جاه‌طلبانه برای انتشار فیلمبرداری بلادرنگ از زمین از طریق فضا، محققان از امكان مشاهده سیاره زمین از چشم‌انداز ایستگاه فضایی بین‌المللی تا بهار ۲۰۱۳ خبر دادند.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
همه فضانوردانی كه به ایران آمدند

همه فضانوردانی كه به ایران آمدند

در سال های اخیر و به دنبال برگزاری هفته جهانی فضانوردی، فضانوردانی بنا به دعوت موسسات دولتی و خصوصی برای شرکت در این مراسم به ایران دعوت شده اند. امسال نیز قرار است شیخ مظفر شکور، فضانورد مالزیایی به ایران آمده و در مراسم هفته جهانی فضا شرکت کند. خبرنگار فناوری ایسنا در این گزارش نگاهی دارد بر زندگی و کارنامه کیهان نوردانی که طی سال های اخیر به ایران آمده اند.

بيشتر...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نامگذاري زادروز ابوريحان به عنوان روز ملي نجوم

نامگذاري زادروز ابوريحان به عنوان روز ملي نجوم

نامگذاري زادروز ابوريحان به عنوان روز ملي نجوم

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91070302051
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲


انجمن نجوم آماتوري ايران با پيشنهاد نامگذاري روزي به عنوان روز ملي نجوم در ايران، 13 شهريورماه، زادروز ابوريحان بيروني را گزينه مناسبي براي اين روز اعلام كرد.

مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا با اشاره به رونق روز افزون
فعاليت‌هاي نجوم آماتوري در كشور اظهار داشت: روز جهاني نجوم که در نزديکترين شنبه به تربيع اول ماه در فاصله زماني ميان 15 آوريل و 15 مي (26 فروردين تا 25 ارديبهشت) از مهمترين مناسبتهايي است كه در ايران و سراسر جهان و ايران گرامي داشته مي‌شود و بهانه اي است تا شيفتگان آسمان همسو با يکديگر، برنامه‌هايي را تدارک ديده و نجوم را در بين مردم ترويج دهند. انجمن نجوم آماتوري ايران نيز همسو با ساير منجمان آماتور دنيا از سال 1380 تا کنون اقدام به اجراي برنامه‌هاي ترويجي متنوع در اين روز كرده است.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر روز جهاني نجوم روزهاي ديگري هم هستند که منجمان آماتور گرد هم آيند که البته مبنايي خارجي و بيگانه داشته و نمي‌توان عناصر غني و ارزشمند شرقي ايراني را در آنها يافت. لذا خلاء وجود يک روز ملي با درونمايه‌هاي ايراني و اسلامي کاملاً احساس مي‌شود که با وجود آن مي‌توان با ترغيب حس وطن دوستي و توجه به نياکان پاک اين سرزمين، دل‌هاي شيفتگان آسمان را به هم نزديکتر کرد و همکاري هرچه بيشتري را بدست آورد.

عتيقي با پيشنهاد نامگذاري روزي از سال با محوريت انديشمندان اخترشناسي ايران به اين دانش کهن و جذاب اظهار داشت: يكي از مناسبتهاي مناسب براي تعيين اين روز، 13 شهريورماه زادروز ابوريحان محمد بن احمد بيروني، رياضي‌دان، ستاره‌شناس، تقويم‌شناس و تاريخ‌نگار سده چهارم و پنجم هجري است. بيروني يکي از بزرگ‌ترين دانشمندان مسلمان و انديشمندي ماندگار براي تمام اعصار است كه همه با تحقيقات و نظريه‌هاي اين دانشمند بزرگ مانند نظريه گردش زمين به دور خود و به دور خورشيد آشنا هستيم.


مدير انجمن نجوم آماتوري تصريح كرد: شهريور، ماه فصل فراغت از تحصيل آکادميک است و معمولاً اقشار مختلف جامعه مخصوصاً دانش‌آموزان و دانشجويان در اين ايام وقت آزاد بيشتري دارند. معمولاً در اين موقع از سال اجرام آسماني و صور فلکي بسيار زيبايي هم در آسمان خودنمايي کرده و فرصت نشان دادن زيبايي‌هاي بيشتري را به عموم مردم فراهم مي‌كند، ضمن آنکه وضعيت آب و هوايي به نسبت ديگر فصول در اکثر نقاط کشور به مراتب شرايط مطلوبتري دارد واجازه مشاهده زيبايي هاي آسمان را مي دهد.


وي با اذعان به اين كه 13 شهريور به تناسب گردش تقويم در روز‌هاي متفاوتي از هفته قرار مي‌گيرد در حالي كه شايد براي برگزاري برنامه‌هاي عمومي، تمايل به سمت تعطيلي پايان هفته يعني جمعه باشد، گفت: مي‌توان نزديکترين جمعه به 13 شهريور هر سال را که روز تعطيل و تفريح براي مردم است به روز ملي نجوم اختصاص داد تا همگان بتوانند در آن شرکت كنند. طبيعي است ترجيح دارد تا وضعيت فاز ماه نيز در آسمان از شرايط رصدي خوبي برخوردار باشد که اين خود تمامي اهداف از نگاه جهاني گرفته تا تلفيق تقويم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وي در پايان از تمامي اساتيد، منجمان و انجمن‌ها و فعالان نجوم كشور دعوت كرد طرح پيشنهادي انجمن نجوم آماتوري را مورد توجه و مطالعه قرار داده و با پيگيري و طرح ديدگاهاي خود در جلسات کارشناسي اين طرح را در مجامع‌ مرتبط با تقويم و مناسبت‌ها مطرح كنند تا شاهد ثبت آن در تقويم رسمي کشور و بزرگداشت اين علم کهن با رويکرد توجه به مفاخر ايراني باشيم.
 

Similar threads

بالا