معرفي رشته Mba

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
معرفي رشته Mba
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگي در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کيفيت مديريت در سازمان هاي اقتصادي و اجتماعي است. با بهبود مديريت است که ميتوان بهره وري را افزايش داد و از ظرفيت ها و امکانات موجود کالا و خدمات بيشتري را توليد نمود و ظرفيت هاي زيادتري را بوجود آورد.

بهبود مديريت نيز مستلزم آگاهي و تسلط به دانش مديريت است. امروزه مديريت به عنوان يکي از شاخه هاي معرفت بشري پيشرفت زيادي نموده است و آموزش و تحقيق در زمينه آن گسترش فراواني يافته است. با توجه به اهميت مديريت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظام هاي آموزش عالي کشورها و آموزش و تحقيق در حوزه مديريت، ايجاد رشته کارشناسي ارشد مديريت (MBA) در کشورهاي مختلف جهان لازم وضروري است. اين رشته به سرعت نخست در آمريکا و کشورهاي صنعتي و سپس در کشورهاي در حال توسعه موفق، گسترش يافته است.



اهداف MBA :
متاسفانه امروزه بسياري بدون توجه به محتواي MBA آن را با نام مديريت سازمان مي شناسند و تنها به بخش بسيار کوچکي از اهدافي که در اين دوره بررسي مي شود مي پردازند. اگر بخواهيم تعريفي دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسي رشته هاي مختلف و به ويژه رشته هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است که قادر باشند در زمينه هاي ذيل انجام وظيفه نمايند :

1- اداره و راهبري موثر و کارآمد سازمان يا يک بخش تخصصي از آن نظير بخش هاي توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي

2- ايجاد تحول در يک بخش تخصصي سازمان

3- طراحي، هدايت و رهبري تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملي در مديريت

4- کارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان هاي جديد

5- ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي

اين اهداف تقريباً در تمام جهان يکسان هستند. به عنوان نمونه (Harvard Business School HBS ) که يکي از معتبر ترين Business School هاي جهان مي باشد، هدف دوره و قابليتهاي مورد نظر فارغ التحصيلان خود را به شرح زير مي داند :

1- a transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them

2- Builds a foundation for a life time of leadership

3- Developing abilities to look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it.



تاريخچه MBA :

MBA در خارج از کشور قدمتي حدوداً 80 ساله دارد و به نظر مي رسد که در Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسيلوانيا متولد شده باشد. گسترش سريع اين رشته در سالهاي دهه 60 و 70 ميلادي منجر به اين شد که در ايران نيز در دهه 70 ميلادي مرکزي تحت عنوان ICMS و با همکاري دانشگاه هاروارد راه اندازي شود که متاسفانه بعد از انقلاب مورد بي توجهي قرار گرفت و منحل گرديد. اين مرکز علي رغم اينکه تنها دو دوره فارغ التحصيل ارائه کرد ليکن نوستالژي ناشي از آن هنوز در اذهان بخشهاي مديريتي برجسته کشور باقي است.

دومين گام در اين راستا توسط سازمان مديريت صنعتي برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسي اقدام به راه اندازي دوره مديريت اجرايي Executive MBA نمود ليکن به دليل عدم تبليغات مناسب و نيز شرايط دشوار ورود جاي چنداني در ميان فارغ التحصيلان جديد باز نکرد. سرانجام در اول دهه 80 شمسي دانشگاه صنعتي شريف به اتکاي وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازي اين رشته با توجه به نياز شديد کشور نمود. علي رغم اين تلاشها، هنوز تا رسيدن به کشورهاي توسعه يافته و حتي بسياري از کشورهاي در حال توسعه راه درازي در پيش رو داريم. در حالي که MBA امروزه يکي از معيارهاي رشد کشورها محسوب مي شود، در سنگاپور با 4 ميليون نفر جمعيت حدود 30 دوره MBA و در آمريکا 700 دوره وجود دارند که در ايران تعداد دوره ها تنها 2دوره(دانشگاه صنعتي شريف و سازمان مديريت صنعتي) مي باشد.

چرا MBA :
اگر مي خواهيد خود را قانع کنيد که چرا بايد MBA را انتخاب کنيد، کار دشواري نخواهيد داشت. جايگاه MBA در دنياي امروز امکان ادامه تحصيل در برترين دانشگاههاي داخل و خارج را در اختيار شما قرار خواهد داد. در صورتي که زمينه شغلي مد نظر شما باشد، با توجه به اينکه اين رشته بسيار نوپاست و با استقبال شديد سازمانها نيز مواجه شده است مي توان بازار کار بکر و دست نخورده آن نظر داشت، هرچند در آمريکا علي رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسيار وسيعي در اختيار فارغ التحصيلان قرار دارد.

در ايران نيز آمارهاي فعلي نشان از تضمين شغل در آينده دارد. MBA قابليتهاي شما را وراي تخصصي که اکنون داريد توسعه خواهد داد و شما را به شخصي مبدل خواهد کرد که هيچ سازماني قادر نخواهد بود به راحتي از روي تخصص شما عبور کند.
اين نکته که قادر هستيد MBA را به عنوان رشته دوم همراه با رشته اصلي خود امتحان دهيد نيز قابل توجه است. هرچند MBA ارزشي وراي رشته هاي تخصصي و فني در دنياي امروز دارد.

دانستنيهاي MBA :

- آيا ميدانيد که MBA پرهزينه ترين رشته دانشگاهي در خارج کشور است و هزينه سالانه آن در برخي دانشگاهها به 70000 دلار در سال مي رسد؟

- آيا مي دانيد که MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته اي است که به دليل اطمينان از اشتغال خوب فارغ التحصيلان آن در آينده تحت پوشش کامل وام CITIBANK آمريکا قرار دارد و دانشجويان کليه هزينه هاي خود را از آنجا تامين مي کنند؟

- آيا مي دانستيد که اکثر دانشگاههاي آمريکا ، کانادا و اروپا به دليل تقاضاي بسيار بالاي داخلي به اتباع خارجي جهت MBA پذيرش نمي دهند؟
 

Admin

مدیر کل سایت
عضو کادر مدیریت
مدیر کل سایت
MAB = Master of Business Administration
 

hessam_mo2002

عضو جدید
salam: kheili az tozihateton motshakeram. ama mikhastam bedoonam vase entekhab in reshte dar daneshgahay iran ham emkanesh vojood dare.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
رشته ارشدش هم در دانشگاه های غیر انتفاعی هست. و هم پیام نور...
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
چرا من چند وقت پیش در یکی از روزنامه ها دیدم. البته بصورت فراگیر در پیام نور بود!
 

elnaz66

عضو جدید
سلام

من برای کارشناسی ارشد mba سوال دارم
الان حدودا 1 یا 2 سال که رشته ی مدیریت اجرایی از mba تفکیک شده می خواستم بدونم دانشگاه آزاد برای کارشناسی ارشد تو رشته ی mba پذیرش داره یا نه اگر داره چه شهرهایی ؟
 

نفت خام

عضو جدید
چرا مهندس
دوست من مهندسي شيمي رو تمام كرد و الان داره MBA واسه ارشد ميخونه(پيام نور تهران)
اگه سوال مهمي دارين،ميتونم ازش سوال كنم
 

shabnam elec

عضو جدید
سلام..من امسال میخوام MBA شرکت کنم.... اگر کسی قبول شده ( شریف یا تهران ) بگه لطفا درصد های درساش چه حدودی بوده...ممنون...:smile:
 

konstantin

عضو جدید
پیام نور مطمئنم که این رشته رو نداره بخصوص ارشدش رو ...

دانشگاه علامه طباطبایی این گرایش مدیریت رو توی مقطع ارشد داره...(فقط اینومطمئنم)
از اونجا که این رشته سابقه ی کمی در ایران داره(سال 79 اولین بار دانشگاه شریف) مطمئنم سالهای آینده دانشگاههای زیادی این رشته رو میارن...
به خصوص پیام نور که جدیدا رو همه ی رشته ها دست میزاره و سرک میکشه!!!!
از اطلاعات و توضیحات کامل مهندس عزیزمون ممنونم...
:w27:
 

javadaria61

عضو جدید

phalagh

مدیر بازنشسته
دانشگاههای ارائه دهنده دوره MBA در ایران

دانشگاههای ارائه دهنده دوره MBA در ایران

در ایران چند دوره در مراكز زیر ارائه می شود كه از طریق كنكور سراسری دانشجو می پذیرند :‌

دانشگاه صنعتی شریف -50 نفر روزانه
دانشگاه شریف یکی از اولین و فعال ترین دانشگاههای ایران در توسعه این رشته است. رشته MBA در 11 گرایش مختلف در این دانشگاه تدریس می شود و به دو روش دانشجو می پذیرد یکی به صورت رایگان که معمولاً 50 نفر به این روش گزینش می شوند و دیگری به صورت غیر انتفاعی که در حدود 70 تا80 نفر نیز از این طریق وارد این رشته می شوند و هزینه تحصیل برای این گروه قریب به 9 میلیون تومان خواهد شد. کلاس های این رشته در دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف برگزار می شود.
گرایش های یازده گانه دانشگاه شریف شامل موارد زیر هستند:
1- عمومی - 2- فناوری اطلاعات( IT ) - 3 - فناوری -4 – بازاریابی- 5- تجارت 6- مدیریت منابع انسانی -7- کارآفرینی- 8- مدیریت استراتژیک-9- اقتصاد مدیریت-10- مدیریت پروژه-11- مدیریت اجرایی( EMBA )

دانشگاه تهران 8 نفر روزانه – 4 نفر شبانه
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجو می نماید. برای تحصیل غیر رایگان در دوره های شبانه این دانشگاه باید در حدود 6 میلیون تومان هزینه کنید .

دانشگاه صنعتی شاهرود - 6 نفر روزانه – 4 نفر شبانه
گرایشهای مدیریت سازمان و استراتژی را به کمک دانشگاه امیرکبیر ارائه می دهد . دوره شبانه آن حدود 6 میلیون تومان هزینه در بر دارد .

موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی كیش - 15 نفر
گرایش ارائه شده در این دانشگاه گرایش بازاریابی بین الملل است ، در حدود 4.5 میلیون تومان در 5 قسط برای تحصیل در دوره های غیر رایگان آن باید هزینه کنید، که این هزینه جدا از هزینه مسکن و ... است . هزینه زندگی ماهانه یک دانشجو در جزیره کیش حدود 200000 تومان است

دانشگاه صنعتی مالك اشتر - 10 نفر روزانه – 5 نفر شبانه
این دانشگاه گرایشهای مدیریت استراتژیک و مالی را ارائه می دهد، همچنین هزینه دوره های شبانه آن حدود 6میلیون تومان است

دانشگاه علوم و فنون مازندران (غیر انتفاعی) - 25 نفر
این دانشگاه با همکاری دانشگاه ITTK هند دوره های بسیار خوبی را برای رشته MBA پیاده سازی و اجرا کرده است که در حدود 4 میلیون تومان برای تحصیل در دوره های غیر رایگان آن باید هزینه کنید، همچنین این دانشگاه لینک مناسبی برای ادامه تحصیل در کشور هند می باشد .
 

phalagh

مدیر بازنشسته
زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA

فارغ التحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:
اداره امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت كمك به مدیران این سازمانها برای اداره مؤثرتر سازمانهای خود
اداره و راهبری مؤثر و كارآمد یك سازمان یا یك بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
ایجاد تحول در یك بخش تخصصی سازمان با تجدید تشكیلات، رویه ها و شیوه های اداری آن بخش
كارآفرینی در یك سازمان برای شروع فعالیت های جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید
طراحی تحول در كل یك سازمان و رهبری و هدایت تحولات كلی بعد از كسب تجربیات مدیریتی

اگر به بازار کار MBA در ایران نظر بیافکنیم ایران حداقل تا 10 سال آینده نیازمند متخصصین این رشته خواهد بود . این پیش بینی با توجه به تراکم زیاد مهاجرت فارغ التحصیلان این رشته از کشور برای کار یا ادامه تحصیل در خارج کشور و نیاز شدید سازمان های بزرگ و اقتصادی و شرکت های دولتی و خصوصی که تعدادشان کم هم نیست بسیار با وسواس صورت گرفته است.
اما بازار کار MBA در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است و کشور های آمریکا و کانادا در جذب متخصصین این رشته درنگ نمی کنند. از خاطر نبرید که بسیاری از دانشجویان این رشته از همان ابتدای تحصیل دعوت به کار می شوند.
كسانی كه دارای مدرك MBA می باشند وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید یا بازاریاب یا مدیر مالی مشغول به كار می شوند یا نهایتا مدیر عامل شركت می شوند. گروه دوم وارد كار مشاوره می شوند. برخی در شركت های مشاورة مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی) كار می كنند و گروهی به عنوان كارشناس مثلا تحلیلگر مالی یا تحلیلگر بازار یا متخصص نیروی انسانی بدون اینكه وارد كار اجرایی شوند ، در سازمانها كار می كنند. گروه سوم كه درصد كمی هستند ممكن است ادامة تحصیل بدهند و دكترا دریافت كنند و استاد شوند. رویكردی كنونی دنیا، رویكرد كار آفرینی است به این معنا كه ما باید فارغ التحصیلان MBA را تشویق كنیم تا خودشان كسب و كار راه بیاندازند.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
دانستنیهایی درباره MBA

دانستنیهایی درباره MBA

آیا می دانید در حال حاضر طبق آخرین آمار000/60 نفر فارغ التحصیل MBA هستند. آیا می دانید بعد از آمریكا ، انگلستان اولین كشوری بود كه MBA را ایجاد كرد. آیا می دانید حقوق كسانی كه MBA خوانده اند در آمریكا 5/3 برابر كسانی است كه با همان تحصیلات و سن در موقعیت های دیگری كار می كنند. آیا می دانید در حال حاضر یك فارغ التحصیل MBA در ایران تقریبا بین ساعتی 3500 تومان تا 30000 تومان دستمزد دارد. آیا میدانید که MBA پرهزینه ترین رشته دانشگاهی در خارج کشور است و هزینه سالانه آن در برخی دانشگاهها به 70000 دلار در سال می رسد؟ آیا می دانید که MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته ای است که به دلیل اطمینان از اشتغال خوب فارغ التحصیلان آن در آینده تحت پوشش کامل وام CITIBANK آمریکا قرار دارد و دانشجویان کلیه هزینه های خود را از آنجا تامین می کنند؟ آیا می دانید که اکثر دانشگاههای آمریکا ، کانادا و اروپا به دلیل تقاضای بسیار بالای داخلی به اتباع خارجی جهت MBA پذیرش نمی دهند؟ آیا می دانید در رشته MBA کل دروس ، کلاس ها، تحقیقات و ارائه آنها باید به زبان انگلیسی باشد و حتی در کشور هایی مانند فرانسه، آلمان و روسیه هم با تمام تعصباتی که روی زبان اصلی شان دارند، MBA به زبان انگلیسی تدریس می شود. آیا می دانید خصوصیت بارز دیگر MBA این است که علاوه بر درس های تئوری همراه با تحقیق Case Study ، بازیهای تجاری Business Games ، و ارائه نتایج در قالب Presentation و معمولا تز و کارآموزی می باشد.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
گروه بندی دروس دوره كارشناسی ارشد MBA

گروه بندی دروس دوره كارشناسی ارشد MBA

برنامه دوره كارشناسی ارشد MBA شامل 58 واحد نیمسالی به شرح ذیل است :
الف- دانش زیر بنائی مدیریت 19 واحد
ب- دانش عملیات پنجگانه مدیران 15 واحد
ج- دانش یك حوزه تخصصی 21 واحد
د- پروژه كارشناسی ارشد 3 واحد

هدف دروس ارائه شده در هریك از گروه های مزبور به شرح زیر است :
الف- در گروه دروس مربوط به دانش زیر بنائی مدیریت، دانشجویان با زیرساخت های دانش مدیریت آشنا میشوند . این زیرساخت ها در زمینه های علوم اقتصادی، حسابداری، روشهای كمی در تصمیم گیری و بهینه سازی، سیستمهای اطلاعاتی، حقوق تجارت و ارتباطات قراردارد.

ب- در گروه مربوط به دانش عملیات پنجگانه مدیریت دانشجویان با مبانی نظری مربوط به عملیات اصلی مدیران آشنا میشوند. دانشجویان صرفنظر از گرایش تخصصی خود در این دوره كارشناسی ارشد لازمست با نظریات و تئوریهای موجود در حوزه عملیات اصلی همه مدیران شامل برنامه ریزی، كنترل، سازماندهی، مدیریت نیروی انسانی، رهبری و رفتار سازمانی آشنا شوند. در حوزه رهبری و رفتار سازمانی، روانشناسی و رفتار انسانی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ج- در گروه دروس مربوط به دانش یك حوزه تخصصی، دانشجویان با دانش و فنون یك حوزه تخصصی مدیریت به طور عمیقتر آشنا میشوند. امروزه با گسترش رشته مدیریت، هر یك از حوزه های تخصصی آن نظیر مدیریت عملیات، مدیر مالی و یا مدیریت استراتژیك حاوی نظریه ها و مطالب گسترده و عمیقی است كه فراگیری همه آنها در یك دوره كارشناسی ارشد عملی و ضروری نیست. در واقع دانشجویان دوره كارشناسی ارشد با توجه به علاقه خود و امكانات مركز آموزشی محل تحصیل خود میتوانند به طور عمیق فقط وارد یك حوزه تخصصی شود. لذا 21 واحد درسی در هر یك از ده حوزه تخصصی ارائه میشود. حوزه های تخصصی عبارتند از :
1- استراتژی 2- اقتصاد مدیریت 3- مدیریت بازاریابی 4- مدیریت تكنولوژی 5- مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی 6- مدیریت دینامیك سیستمها 7- سیستمهای اطلاعاتی مدیریت 8- مدیریت عملیات 9- كارآفرینی و 10- مدیریت مالی است.
علاوه بر ده حوزه تخصصی مزبور یك حوزه عمومی نیز در نظر گرفته شده است تا دانشجویان بتوانند با موافقت آموزش دانشكده تركیبی از دروس دو یا چند حوزه را مطابق با نیازها و علایق خود انتخاب نمایند.

د- علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان موظف به انجام یك پروژه به ارزش 3 واحد در حوزه تخصصی خود میباشند. هدف از انجام این پروژه كاربرد دانش تخصصی كسب شده در ارتباط با یك مورد عملی است.
نظر به اینكه دانشجویان از گرایش های مختلف وارد این دوره خواهند شد، لذا برای موفقیت در واحدهای درسی مزبور میبایست در صورت ضرورت چند درس را به عنوان پیش نیاز اخذ نمایند. بدیهی است چنانچه درسی از دروس پیشنیاز در مقاطع تحصیلی قبلی اخذ شده باشد، در صورت موافقت دانشكده دانشجو از گذاراندن مجدد آن معاف خواهد بود
 

zahra.as

عضو جدید
دست به دست هم مي دهيم به مهر تا همگي قبول شويم ارشد ام بي اي

دست به دست هم مي دهيم به مهر تا همگي قبول شويم ارشد ام بي اي

من به طور فوق العاده زيادي به رشته ام بي اي علاقه دارم و اگر الان دارم كارشناسي را تحمل مي كنم فقط براي اينه كه ارشد ام بي اي بخونم اون هم تو تهران فقط و فقط
اما چون مي خوام همون سال اول قبول شم دو سال ديگه شركت مي كنم و از همين الن هم مطالعاتم را مي خوام شروع كنم پس اگر مي تونيد كمك كنيد
 

zahra.as

عضو جدید
كتاب هاي لازم براي ارشد mba

كتاب هاي لازم براي ارشد mba

اگر كسي ليست كتاب هاي لازم براي پركت در كنكور ارشد mbaرا داره لطفا اسم آنها را با انتشارات و نويسنده اش برام بفرسته منتظرم
 

zahra.as

عضو جدید
اي كه چه قدر فعاليد؟

اي كه چه قدر فعاليد؟

اگر كسي ليست كتاب هاي لازم براي پركت در كنكور ارشد mbaرا داره لطفا اسم آنها را با انتشارات و نويسنده اش برام بفرسته منتظرم
پس چي شد يعني هيچ كس نيست كه اين تايپيك رو بخونه دست مريزاد
 

sara-sh

عضو جدید
سلام

سلام

(فردي در حال گذراندن رشتهMBAدر شريف يا تهران )نظر تون درمورد اين رشته ونحوه قبول شدن شما در ان واحتمال قبولي من( كارشناسي مديريت دانشگاه شيراز)؟
 

bespar

عضو جدید
سلام دوستان

من دارای کاردانی نقشه کشی از آزاد هستم
قصد ادامه تحصیل در رشته MBA رو دارم

ولی از کاردانی به کارشناسی بایستی ادامه تحصیل بدهم

شنیده ام که در بعضی دانشگاه ها بر اساس سابقه کاری(من 12 سال سابقه کاری در زمینه کنترل کیفیت و 8 سال در زمینه کسب و کار اینترنتی سابقه کار دارم) می پذیرند که در دوره کارشناسی به کارشناسی ارشد، شرکت کنیم و ادامه تحصیل بدهیم.

آیا این قضیه صحت دارد؟
توصیه شما چیست؟

معرفي رشته Mba
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگي در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کيفيت مديريت در سازمان هاي اقتصادي و اجتماعي است. با بهبود مديريت است که ميتوان بهره وري را افزايش داد و از ظرفيت ها و امکانات موجود کالا و خدمات بيشتري را توليد نمود و ظرفيت هاي زيادتري را بوجود آورد.

بهبود مديريت نيز مستلزم آگاهي و تسلط به دانش مديريت است. امروزه مديريت به عنوان يکي از شاخه هاي معرفت بشري پيشرفت زيادي نموده است و آموزش و تحقيق در زمينه آن گسترش فراواني يافته است. با توجه به اهميت مديريت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظام هاي آموزش عالي کشورها و آموزش و تحقيق در حوزه مديريت، ايجاد رشته کارشناسي ارشد مديريت (MBA) در کشورهاي مختلف جهان لازم وضروري است. اين رشته به سرعت نخست در آمريکا و کشورهاي صنعتي و سپس در کشورهاي در حال توسعه موفق، گسترش يافته است.



اهداف MBA :
متاسفانه امروزه بسياري بدون توجه به محتواي MBA آن را با نام مديريت سازمان مي شناسند و تنها به بخش بسيار کوچکي از اهدافي که در اين دوره بررسي مي شود مي پردازند. اگر بخواهيم تعريفي دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسي رشته هاي مختلف و به ويژه رشته هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است که قادر باشند در زمينه هاي ذيل انجام وظيفه نمايند :

1- اداره و راهبري موثر و کارآمد سازمان يا يک بخش تخصصي از آن نظير بخش هاي توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي

2- ايجاد تحول در يک بخش تخصصي سازمان

3- طراحي، هدايت و رهبري تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملي در مديريت

4- کارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان هاي جديد

5- ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي

اين اهداف تقريباً در تمام جهان يکسان هستند. به عنوان نمونه (Harvard Business School HBS ) که يکي از معتبر ترين Business School هاي جهان مي باشد، هدف دوره و قابليتهاي مورد نظر فارغ التحصيلان خود را به شرح زير مي داند :

1- a transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them

2- Builds a foundation for a life time of leadership

3- Developing abilities to look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it.



تاريخچه MBA :

MBA در خارج از کشور قدمتي حدوداً 80 ساله دارد و به نظر مي رسد که در Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسيلوانيا متولد شده باشد. گسترش سريع اين رشته در سالهاي دهه 60 و 70 ميلادي منجر به اين شد که در ايران نيز در دهه 70 ميلادي مرکزي تحت عنوان ICMS و با همکاري دانشگاه هاروارد راه اندازي شود که متاسفانه بعد از انقلاب مورد بي توجهي قرار گرفت و منحل گرديد. اين مرکز علي رغم اينکه تنها دو دوره فارغ التحصيل ارائه کرد ليکن نوستالژي ناشي از آن هنوز در اذهان بخشهاي مديريتي برجسته کشور باقي است.

دومين گام در اين راستا توسط سازمان مديريت صنعتي برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسي اقدام به راه اندازي دوره مديريت اجرايي Executive MBA نمود ليکن به دليل عدم تبليغات مناسب و نيز شرايط دشوار ورود جاي چنداني در ميان فارغ التحصيلان جديد باز نکرد. سرانجام در اول دهه 80 شمسي دانشگاه صنعتي شريف به اتکاي وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازي اين رشته با توجه به نياز شديد کشور نمود. علي رغم اين تلاشها، هنوز تا رسيدن به کشورهاي توسعه يافته و حتي بسياري از کشورهاي در حال توسعه راه درازي در پيش رو داريم. در حالي که MBA امروزه يکي از معيارهاي رشد کشورها محسوب مي شود، در سنگاپور با 4 ميليون نفر جمعيت حدود 30 دوره MBA و در آمريکا 700 دوره وجود دارند که در ايران تعداد دوره ها تنها 2دوره(دانشگاه صنعتي شريف و سازمان مديريت صنعتي) مي باشد.

چرا MBA :
اگر مي خواهيد خود را قانع کنيد که چرا بايد MBA را انتخاب کنيد، کار دشواري نخواهيد داشت. جايگاه MBA در دنياي امروز امکان ادامه تحصيل در برترين دانشگاههاي داخل و خارج را در اختيار شما قرار خواهد داد. در صورتي که زمينه شغلي مد نظر شما باشد، با توجه به اينکه اين رشته بسيار نوپاست و با استقبال شديد سازمانها نيز مواجه شده است مي توان بازار کار بکر و دست نخورده آن نظر داشت، هرچند در آمريکا علي رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسيار وسيعي در اختيار فارغ التحصيلان قرار دارد.

در ايران نيز آمارهاي فعلي نشان از تضمين شغل در آينده دارد. MBA قابليتهاي شما را وراي تخصصي که اکنون داريد توسعه خواهد داد و شما را به شخصي مبدل خواهد کرد که هيچ سازماني قادر نخواهد بود به راحتي از روي تخصص شما عبور کند.
اين نکته که قادر هستيد MBA را به عنوان رشته دوم همراه با رشته اصلي خود امتحان دهيد نيز قابل توجه است. هرچند MBA ارزشي وراي رشته هاي تخصصي و فني در دنياي امروز دارد.

دانستنيهاي MBA :

- آيا ميدانيد که MBA پرهزينه ترين رشته دانشگاهي در خارج کشور است و هزينه سالانه آن در برخي دانشگاهها به 70000 دلار در سال مي رسد؟

- آيا مي دانيد که MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته اي است که به دليل اطمينان از اشتغال خوب فارغ التحصيلان آن در آينده تحت پوشش کامل وام CITIBANK آمريکا قرار دارد و دانشجويان کليه هزينه هاي خود را از آنجا تامين مي کنند؟

- آيا مي دانستيد که اکثر دانشگاههاي آمريکا ، کانادا و اروپا به دليل تقاضاي بسيار بالاي داخلي به اتباع خارجي جهت MBA پذيرش نمي دهند؟
 
بالا