کارگاه نقاشی

نقاشی های مهرداد جمشیدی

نقاشی های مهرداد جمشیدی

























مهرداد جمشیدی در سال 1349 در تهران متولد شد. او از دوران کودکی به نقاشی علاقه فراوان داشت. او فارغ التحصیل رشته گرافیک است. از سال 1369 بصورت حرفه ای تحت تعلیم بزرگترین نقاش رئالیست ایران - استاد مرتضی کاتوزیان- به نقاشی پرداخت.
در سال 1377 آتلیه نقاشی خود را تاسیس کرد که در آن به تدریس نقاشی با معیارهای سنتی و کلاسیک مشغول است. او در نمایشگاههای مختلفی شرکت کرده، از آن جمله اند: نمایشگاه گروهی نقاشان آتلیه کارا در نگارخانه سبز در سال 1371 و 1377 و در کاخ سعد آباد در سال 1382.
او همچنین در پنجمین بنیان بین المللی کاریکاتور تهران بعنوان یکی از 10 هنرمند برتر، مفتخر به دریافت جایزه شد.
 

Sohrab3882

عضو جدید
شاهکارهای استاد فرشچیان

شاهکارهای استاد فرشچیان

استاد محمود فرشچیان
محمود فرشچیان متولد 1308 هجری در اصفهان، از دوران کودکی استعداد و علاقه خود را در زمینه نقاشی نمایان کرد. وی دراین باره می‌گوید:
« 4 سالگی را خوب به یاد دارم. روی زمین می‌نشستم و نقش‌های قالی را روی کاغذ می‌کشیدم. پدرم هم از این وضعیت راضی بود.»


آثار :

















منتخبی از جوایز

1379: انضمام نام هنرمند در فهرست روشنفکران قرن بیست و یکم

1372: نشان درجه یک هنر

1364: تندیس طلایی اسکار ایتالیا

1363: نشان هنر نخل طلایی ایتالیا

1363: تندیس طلایی اروپایی هنر، ایتالیا

1362: دیپلم آکادمیک اروپا، آکادمی اروپا – ایتالیا

1361: دیپلم لیاقت دانشگاه هنر، ایتالیا

1360: مدال طلای آکادمی هنر و کار، ایتالیا

1352: جایزه‌ی اول وزارت فرهنگ و هنر، ایران

1337: مدال طلای جشنواره‌ی بین‌المللی هنر، بلژیک

1331: مدال طلای هنر نظامی، ایران
 

نرگس313

عضو جدید
نمونه آثار بزرگترین نقاش رئالیست ایران

نمونه آثار بزرگترین نقاش رئالیست ایران

در این تاپیک میخواهم چند نمونه از آثار استاد مرنضی کاتوریان را براتون بگذارم.
برای آشنایی بیشتر با ایشان بهhttp://www.mortezakatouzian.comمراجعه کنید.
 

afa

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقاشی سه بعدی روی دیوار

نقاشی سه بعدی روی دیوار

 

KARA_DENIZ

عضو جدید
:w05:من فکر می کردم که توی سایت اهل هنر نقاشی کسایی باشند اما خوب من که کسی رو فعلا ندیدم
انشاالله بعد از امتحاناتم جلسه ی اول نقاشی رو با مبحث معرفی تکنیک ها و رنگ ها شروع می کنم و بعد وارد مبحث نقاشی رنگ روغن میشم:w11:
 

kordeliya

عضو جدید
میشه لطف کنید سری عکس های اقای کمال الملک رو هم نمایش بدین
ممنون میشم
 

amirhossein65

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکسهای اول خیلی جالب بودن من پاورپوینتشو دیده بودم

آفا جان عکسهای تو تکراری بود قبلا با همین تاپیک تو صفحه اصلی تالار گذاشته بودی!!!
 

نرگس313

عضو جدید
مرتضی کاتوزیان در 11 تیرماه 1322 در خانواده ای متوسط و هنر دوست در تهران به دنیا آمد. از کودکی عاشق نقاشی بود و تمام اوقات او بدون مربی صرف فراگیری این هنر می شد. در سال 1339 به طور حرفه ای به کار گرافیک و نقاشی روی آورد.


در زمینه گرافیک تعداد بسیاری پوستر، آرم، جلد کتاب و بروشور ساخت. سال 1353 مسئولیت برگزاری نمایشگاه بین المللی گرافیک تهران با عنوان گرسنگان آفریقا توسط سازمان جهانی I.A.A را قبول و بشکل آبرومندانه ای به انجام رساند و برنده جایزه پوستر همبستگی شد.
او از پایه گزاران سندیکای گرافیست ها در سالهای قبل از انقلاب و 2 سال عضویت هیات مدیره آن بود. طی سالهای گذشته در نمایشگاههای جمعی بسیاری شرکت و 4 نمایشگاه انفرادی برگزار کرد. تمامی آنها به دلیل کیفیت بالای آثار ارائه شده و نگاه محبت آمیزی که به انسانها و مسائل مربوط به زندگی آنها در نقاشی هایش بود پر بیننده ترین نمایشگاههای تاریخ هنر ایران شد.
به عنوان مثال نمایشگاه نقاشی هایش در موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1368 طبق آمار رسمی 20 هزار بازدید کننده داشت. آخرین نمایشگاهی که با 94 اثر خود در خردادماه 1387 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آبادبرگزار کرد، روز چهارشنبه 29 خرداد ماه از طرف سازمان یونسکو به پاس فعالیتهای 50 ساله اش در زمینه نقاشی و 30 سال تعلیم مخلصانه به جوانان ایرانی طی مراسم با شکوهی مفتخر به دریافت لوح تقدیر این سازمان شد.

در مدت 30 سال تدریس نقاشی از آتلیه کوچک او ده ها نقاش تقدیم جامعه هنری شد.


برای معرفی و تشویق شاگردانش سه نمایشگاه جمعی برای آنان بر پا کرد و در یک نمایشگاه بهمراه آنان در موزه هنرهای معاصر تهران شرکت کرد. به همت او در سال 1384 کتابی از نقاشی های هنرجویانش چاپ و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
اکنون تعدادی از آن هنرجویان از نقاشان و هنرمندان بنام ایران هستند و هر کدام در آموزشگاه نقاشی خود به تعلیم هنرجویان بسیاری مشغولند.
تاکنون 4 جلد کتاب از آثار نقاشی مرتضی کاتوزیان به چاپ رسیده و تعداد زیادی از آثار او به صورت پوستر ارائه شده است. 5عدد از آثار این نقاش در موزه هنرهای معاصر تهران و تعداد زیادی در کلکسیون مجموعه داران ایرانی و خارجی در کشورهای مختلف نگهداری می شود.
در دوران جوانی ساعات فراغت خود را به ورزش می گذراند. در سال 1349 برای اولین بار در ایران صاحب کمربند سیاه کاراته شد. طی سالیان بعد شاگردان لایقی در این زمینه تربیت کرد. اکنون با کمربند سیاه دان 7 از پیش کسوتان این ورزش محسوب می شود.


http://mortezakatouzian.com/bioghraphy/index.htm
 

Schneider

مدیر بازنشسته
عکسهای اول خیلی جالب بودن من پاورپوینتشو دیده بودم

آفا جان عکسهای تو تکراری بود قبلا با همین تاپیک تو صفحه اصلی تالار گذاشته بودی!!!
!!!
بله، در صفحه اصلی تالار عکس قرار دادم؛
اما چون مکانش اینجا بود، مدیر محترم تالار عکس انتقال دادن به اینجا.
 

hammerzan

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی با حال بود؛ صحنه های خوبی رو به تصویر کشیده!!;)
 

نرگس313

عضو جدید
خیلی عالی بود فقط میشه بگید اثر کیه
اگه کار خودتون هست که واقعا تبریک میگم
آبرنگ خیلی لطیفه واقعا آدم را تحت تاثیر قرار می ده
:gol:
 

Data_art

مدیر بازنشسته
کارگاه نقاشی و طراحی

کارگاه نقاشی و طراحی

[FONT=&quot] نقاشی دیواری:
[/FONT]
[FONT=&quot] نقاشی‌های درون غارها، که توسط انسان‌های اولیه اجرا شده را با استناد به بقایا و تصاویر موجود در کتاب‌های تاریخ هنر جهان می‌توان جزء اولین دیوار نگاره‌های ساخت بشر با کمترین امکانات به حساب آورد. البته باید توجه داشت که کارکرد نقاشی‌های درون غارها با کارکرد و اهداف امروزین نقاشی دیواری که بیشتر آرام سازی و هماهنگی با محیط پیرامون خود می‌باشد، متفاوت بوده است.[/FONT]
[FONT=&quot] جهت آشنایی بیشتر با نقاشی‌دیواری لازم است در ابتدای بحث به تعریفی مختصری از نقاشی‌دیواری و انواع آن پرداخته شود. [/FONT]
[FONT=&quot]نقاشی دیواری: واژة نقاشی‌دیواری در فرهنگ‌های مختلف با اصطلاحاتی چون [/FONT]Iepemture Marale[FONT=&quot] در فرهنگ انگلیسی، [/FONT]Thewall painting[FONT=&quot] در فرهنگ ایتالیایی و [/FONT]Maral pittorna[FONT=&quot] در فرهنگ فرانسوی آورده شده است. در لغت‌نامه فرانسوی روبرت نقاشی‌دیواری را چنین تعریف نموده است،. [/FONT]
[FONT=&quot] به هر نوع نقاشی که مستقیم بر روی دیوار ترسیم شود، یا در جایی دیگر کار شده و سپس روی دیوار نصب شود، گفته می‌شود. تفاوت عمده اینگونه نقاشی با نقاشی سه‌پایه در آن است که نقاشی دیواری در تناسب با معماری و فضای اطراف خود خلق می‌شود گویا هنر محیطی است که قابلیت‌های محیط را به فعلیت می‌رساندتا یک اثر ممتاز خلق شود. [/FONT][FONT=&quot]در اثر دیواری هنرمند تنها به بازگو کردن یک روایت، تصویر و ابلاغ یک پیام بسنده نمی‌کند، او تلاش می‌کند تا با به خدمت گرفتن قابلیت‌های تجسمی مکان و زمان که اثر را احاطه کرده‌اند فضایی تازه ایجاد نمایند، فضایی که مخاطب در مقابل آن تنها نقش یک مخاطب منفعل را نداشته باشد.[/FONT][FONT=&quot]در نقاشی دیواری آرایش دیوار ممکن است به دو طریق اجرا صورت گیرد:1- مستقیم بر روی سطح دیوار(چون فرسکو) 2- بر روی تخته یا بوم به منظور نصب دایمی بر دیوار. در طریق دوم ترکیب‌بندی ممکن است دو بعد یا سه‌بعدی باشد که این گونه از نقاشی باید با فضای پیرامون خود هماهنگی و تناسب داشته باشد. [/FONT]
[FONT=&quot] اثر دیواری باید در محل مناسبی از ساختمان اجرا شود و وحدت دیوارها و کل ساختمان را از بین نبرد همچنین به خوبی با مخاطب خود از لحاظ بصری ارتباط برقرار کند. نقاشی دیواری قادر می‌باشد تا از قابلیت‌های دیگر رشته‌ها برای بهبود و هماهنگی بیشتر خود با محیط استفاده کند و از این طریق خلاء‌های موجود میان عناصر بصری در طبیعت و ساخته‌های بشر را در ساختارهایی تازه تکمیل سازد تا از این طریق به هدف اصلی خود که آرام‌سازی و هماهنگی با محیط پیرامونشان است دست پیدا کند. [/FONT]
[FONT=&quot] کادر در نقاشی‌دیواری توسط هنرمند انتخاب نمی‌شود و از طرف ساختمان و دیوار به هنرمند تحمیل می‌گردد، همین امر و عوامل دیگر باعث می‌شود تا برای هماهنگی بیشتر طرح با دیوار و محیط اطراف آن به بررسی و مطالعه ویژگی‌هایی دیوار برای ارائه طرح بپردازیم. مثال: اثر دیواری باید متناسب با افق دید دیوار، متناسب با فرهنگ حاکم بر دیوار و متناسب با ابعاد دیوار باشد. اثر دیواری باید علی‌رغم هماهنگی‌های لازم با محیط دارای عنصر خلاقه و نو باشد. اثر دیواری نباید نقش کاربردی دیوار را تغییر دهد. شیوه اجرایی اثر دیواری باید متناسب بافت دیوار تناسب ساختار زیباشناختی معماری حاکم بر دیوار باشد. ماندگاری اثر دیواری باید به تناسب مدت کاربردی دیوار ارزیابی و پیش‌بینی گردد. مواد و مصالح اثر دیواری باید متناسب با مواد و مصالح دیوار و بستر دیوار باشد تا همدیگر را در برگیرند. عناصر بصری و نمادین در نقاشی دیواری باید متناسب با فرهنگ تصویری مخاطب باشد. اثر دیواری باید از تخریب بصری و زیباشناختی بنا و فضای معماری جلوگیری کند.
[/FONT]
[FONT=&quot]باید توجه داشت که نقاشی دیواری تنها مختص به فضاهای خارجی یا سطوح قائم نیست که در آینده بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم.
[/FONT]

[FONT=&quot]و همچنین به شباهت‌ها و تفاوت‌های نقاشی‌دیواری در دوران معاصر با گرایش‌های هنری دیگر چون [/FONT] [FONT=&quot](هنر محیطی، هنرخاکی، معماری و...) می پردازیم.[/FONT]
[FONT=&quot]به امید دیدار
[/FONT]



[FONT=&quot]

[/FONT]



















 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا