بررسي اثر اسانس آويشن شيرازي بر رشد و توليد انتروتوكسينE باكتري استافيلوكوكوس اورئوس ATCC 29213

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
عنوان:
بررسي اثر اسانس آويشن شيرازي بر رشد و توليد انتروتوكسينE باكتري استافيلوكوكوس اورئوس ATCC 29213


نويسنده(گان):
علي ميثاقي، مريم عزيزخاني، افشين آخوندزاده بستي، حسن گندمي نصرآبادي،هدايت حسيني،
چکيده:
مقدمه:گياه آويشن شيرازي از گياهان دارويي در طب سنتي ايراني بوده و بررسي اثرات ضدميكروبي آن در زمينه مواد غذايي بر باكتري هاي بيماري زاي مهم و عامل مسموميت غذايي مانند استافيلوكوكوس اورئوس ضروري به نظر مي رسد.
هدف: هدف اين مطالعه، بررسي اثر اسانس آويشن شيرازي بر رشد و توليد انتروتوكسينE استافيلوكوكوس اورئوس ATCC 29213 مي باشد.
روش بررسي: حداقل غلظت بازدارنده رشد (MIC) و حداقل غلظت باكتري كشي (MBC) اسانس آويشن شيرازي براي استافيلوكوكوس اورئوس ، تاثير غلظت هاي تحت بازدارنده اسانس بر رشد و تكثير باكتري طي 72 ساعت كشت و توليد انتروتوكسين E در مجاورت غلظت هاي تحت بازدارنده در دو دماي 25 و 35 درجه سانتي گراد تعيين شد.
نتايج: MIC و MBC اسانس آويشن شيرازي به ترتيب 03/0 و 04/0 درصد به دست آمد. نتايج كشت در 25 و 35 درجه سانتي گراد نشان مي دهد كه غلظت MIC75 درصد در 25 درجه سانتي گراد و 35 درجه سانتي گراد در 72 ساعت رشد باكتري را، نسبت به گروه كنترل، 3 لوگ كاهش داده است. مجاورت باكتري با اسانس در هر دو دما باعث كاهش توليد انتروتوكسين E شده و افزايش غلظت اسانس به 015/0 درصد و 022/0 درصد اثر بازدارندگي معني داري بر توليد انتروتوكسينE گذارد.
نتيجه گيري: مي توان از اين اسانس در غلظت بازدارنده رشد جهت جلوگيري از رشد استافيلوكوكوس اورئوس و در غلظت هاي تحت بازدارنده جهت جلوگيري از توليد انتروتوكسين و يا كاهش توليد آن در صنايع غذايي استفاده نمود.
کليدواژگان:
آويشن شيرازي، استافيلوكوكوس اورئوس، انتروتوكسين
لینک :
http://www.mediafire.com/?i28y8s954wd8onw
 
بالا