تاریخچه مهندسی ساختمان

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبق معمول سلام به همه بازدید کننده های عزیز
ما درمورد رشته جامع و کامل خودمون اطلاعاتی داریم اما آیادرمورد تاریخچه مهندسی عمران اطلاعاتی داریم ؟؟؟
توی این تاپیک این موضوع به طور تقریبا کاملی بررسی شده
امیدوارم مفید باشه

تاريخچه مهندسي ساختمان
انسان نخستين براي ادامه زندگي خود در دوره باستان با دشواري هايي فراوان دست به گريبان بوده و به علت آشنايي به فنون مهندسي نمي توانسته است زيان هاي ناشي از طبيعت را پيش بيني نمايد ،‌ولي پس از گذشت زمان و بهره برداري از فنون مهندسي و ابتكارات كه نشانه تلاش مداوم انسان در راه بهتر زيستن بوده ، توانسته است بر پاره اي از ناهمواريهاي طبيعت چيره شود . سابقه تاريخيهيچ گونه اطلاعي از مهندسان تمدن باستان كه آثار آنها در سراسر دنيا بالاخص ايران هنوز پابرجاست در دست نيست . البته اهرام مصر را شناخته اما كساني كه كانال هاي آبياري بين النهرين را كنده و يا كساني كه كاخ هاي آشوري را بينان كرده اند كم و بيش شناخته نشده اند در صورتي كه آنها داراي تجربيات فني معادل مهندسان امروز بوده اند . ولي در تاريخ مهندسي از آنها نام مشخصي برده نشده است .بنابر شواهد و اسناد تاريخي نخستين مدرسه مهندسي توسط " ويبوس " VIBIUS در حدود سه هزار سال پيش از ميلاد در اسكندريه ( مصر ) ايجاد گرديده و پس از آن در كشورهاي يونان ، روم ، چين و ايران مدارس مهندسي به وجود آمدند . بنا به نوشته هرودت ،‌مهندس سازنده پل روي رودخانه سفر جهت عبور ارتش داريوش شخصي به ماندروكله ( MONDROCLE ) بوده است و ----- رودخانه اسپوت براي عبور ارتش خشايارشاه در سال 480 پيش از ميلاد بوسيله شخصي به نام آراتو ( ARATO ) ساخته شد .براي نخستين بار كار مهندسي در يكي از اسناد قديمي به تاريخ 19 آوريل سال 1195 ميلادي ( برابر 574 خورشيدي ) در ايتاليا به دست آمده است .اولين كتاب مهندسي به نام "‌شاهكارهاي نظامي "‌توسط روبرتو والتوريد در سال 1472 ميلادي ( برابر 859 خورشيدي ) در شهر وروتاي ايتاليا به چاپ رسيد .مهندسي راه و ساختمان قديمي ترين رشته مهندسي است كه آثار آن نشانه بارزي از تمدن انساني است .يكي از پايه گذاران مهندسي مدرن لئونارد داوينچي ( 1519-1452 ) ايتاليايي است كه بر تمام علوم فني زمان خود چيرگي كامل داشته است . پيدايش دانشكده هاي مهندسيپس از اينكه بشر ضرورت فن مهندسي را احساس كرد به ترتيب دانشكده هايي در كشورهاي مختلف و احياناً‌ با رشته هاي متفاوت تاسيس گرديد . اولين آنها دانشكده مهندسي سوئيس مي باشد كه در سال 1745 در شهر برزيك بنياد گذاشته شد . در سال 1747 ( 1126 خورشيدي ) در شهر پاريس دانشكده مهندسي تاسيس گرديد و بعداً‌ به ترتيبي كه ذيلاً ذكر مي گردد دانشكده هاي مهندسي شروع به كار كردند .در سال 1803 ( 1182 خورشيدي ) دانشكده فني ، ياريا در ايتاليادر سال 1817 ( 1196 خورشيدي ) دانشكده مهندسي ،‌رم در ايتاليادر سال 1806 ( 1185 خورشيدي ) دانشكده مهندسي ،‌پراگ در چكوسلواكيدر سال 1815 ( 1194 خورشيدي ) در اتريشدر سال 1825 ( 1204 خورشيدي ) در شهر كالسروحه ( KALSRUHE ) آلمان غربي و در انگلستان همزمان با ساير كشورهاي اروپايي دانشكده هاي مهندسي شروع به كار نمودند .نخستين دانشكده مهندسي در سال 1313 خورشيدي در تهران و سپس در سال 1337 در تبريز و پس از آن در سال 1343 در شهر شيراز تشكيل گرديد . مهندسي ساختمانمفهوم كلي مهندسي را مي توان چنين بيان نمود . مجموعه تمام فعاليت هاي انساني در جهت بهره گيري و رام كردن طبيعت و نيروهاي ناشي از آن و كاربرد منطقي مواد طبيعي و مصنوعي به منظور تامين شرايط بهتر براي زندگي فردي و اجتماعي يا به عبارت ديگر مهندسي استفاده از معلومات علمي و مهارتهاي فني به منظور طرح و ايجاد و توليدي يك سيستم مفيد و قابل استفاده براي بشر و عاملي براي بهتر زيستن است .مهندسي عبارت است از كسي كه تحقيقات خود را در زمينه تكنولوژي اختصاص دهد و در آن پژوهش نمايد . در اين زمينه مي توان گفت كه تا يك سده پيش شناخت تكنيك و تكنولوژي نسبتاً محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل فني از نوع مكانيكي و انرژي به وجود مي آيد و در نتيجه مهندسي صنعتي پا به عرصه وجود مي گذارد و اطلاعات اندك پيشين در زمينه تكنولوژي با تلاش مهندسان به طور نسبي روز به روز افزون گشته و نقش اساسي خود را در پيشبرد آثار صنعتي ،‌رشد مهندسي ساختمان نيز همراه بوده و در اين زمينه موفقيتهاي بسياري كسب شده است . در عصر ما هر شاخه از علوم و تكنيك،‌مهندسي نقش سازنده داشته و به مرور زمان در راه تكميل خود سير مي نمايد .آنچه مسلم است تكنولوژي با زمان پيشرفت مي كند و دامنه فعاليتش دائماً در حال گسترش مي باشد و امروز سلطه تخصص در رشته هاي گوناگون مهندسي بسيار ضروري بوده و جنبه علمي آن مورد تائيد همگان مي باشد . دنياي امروز اهميت زيادي براي روابط بين علوم و مهندسي و اجتماع قائل مي باشد و طبيعتاً‌ تجزيه و تحليل اين روابط براي روشن نمودن وظايف هر يك كاملاً الزامي است ،‌نقش دانشمند و يا مهندس دانشمند كشف دانش جديد است و براي رسيدن به اين منظور مي تواند در كمال آزادي خود را از اجتماع دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون و كاربرد منطقي ،‌دانش هاي شناخته شده جديد را به وجود آورد .نقش مهندسي در كابرد دانش تثبيت شده است و در حقيقت مي توان گفت كه پايان كار دانشمند شروع كار مهندس است كه از هر نوع درك جديد در كار خود به عنوان ضمائم اطرافش استفاده مي كند . اگر چه مهارت هاي فني و تكنيكي براي يك مهندس در دنياي امروز كاملاً لازم است ولي انعطاف در طرز تفكر و مطابقت با محيط لازم نيل به توافق و مالاً پيشرفت كار هر مهندس حرفه اي است . براي يك مهندس بالاتر از توانايي در حل مسائل تكنولوژي ايفاي نقش داوري در ارزش هاي اجتماعي است .تكنولوژي تاثيري بس مهم ولي ناشناخته در ارزش هاي اجتماعي دارد . براي برآورد احتياجات عامه يك مهندس ابتدا بايد درك كامل از رابطه انساني با محيط داشته باشد و از استفاده تكنولوژي به عنوان راه حل سريع مسائل اجتماعي پرهيز كند.در واقع نقش و وظيفه دانشمند با نقش و وظيفه مهندس اساساً‌ تفاوت دارد ،‌كار عمده دانشمند اين است كه پديده اي را كه تاكنون ناشناخته مانده كشف نمايد و به همگان بشناساند .در صورتي كه كار مهندس اين است كه پديده هاي شناخته شده را به اجرا درآورد . در نتيجه مسئوليت مهندس نسبت به مسئوليت دانشمند بسيار مهمتر بوده و نمي تواند به نظرهاي انتزاعي اتكاي زيادي داشته باشد . بايد او در عين اينكه تكيه به سنت ها و تجارب گذشتگان كار خود را انجام دهد ، لازم است انديشه هاي جديدي را هم بيازمايد .
 

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسي مدرنتمام تجربياتي كه بر اساس شناخت و پژوهش به كمك علوم رياضي به ويژه حساب ،‌حساب ديفرانسيل و فرمول بندي فيزيك ، به صورت يك قانون مورد عمل قرار مي گيرد ،‌مهندسي مدرن ناميده مي شود . عامل رياضي براي مهندسي ابزار فوري كه بيان سمبليك قوانين فيزيكي و به همين ترتيب براي تعيين يك مسئله فني و حل آن به كمك قوانين فيزيكي مي باشد ،‌ولي مهندس نمي تواند به حل مسئله فني و نظري و پايه به اشياء خيالي و تصويري بپردازد . او بايستي به كارهاي اجرايي پرداخته و از مصالح و ابزاري كه طبيعت و تنكولوژي در اختيارش قرار مي دهد با خبر بماند . به علاوه قوانين اقتصادي كه محدوديت و برگزيدگي شيوه هاي اجرايي و كاربرد مصالح را تعيين مي كند ، شناخته باشد و به مجموعه اي از اطلاعات و تقريباً به پيوند بين جهان مدل فيزيكي ـ رياضي و چند شكلي واقعيت و مصالح و خواص تكنولوژي و تحقيقات انجام شده براي پديده هاي فيزيكي در زمينه هاي ويژه ( ايستايي ساختمان ها و ماشين ها .. ) آگاه باشد و بالاخره مهندس نياز به داشتن اطلاعات بر كابرد تازه هاي مهندس نياز به داشتن اطلاعات بر كاربرد تازه هاي جهان فن بوده و به طوري كه از مصالح جديد و تكنيك هاي تازه بي خبر نباشد .يكي از مشكلات بسيار مهم كه مهندسان در شرايط كنوني آن روبرو هستند مسئله بازآموزي فني پيوسته مي باشد . در حالي كه در روزگاران گذشته به عنوان يك حرفه واقعي و پيشگام فنون به صورت پيوسته نمايان بوده است .در شرايط كنوني اندوخته هاي زمان تحصيل به علت گسترش سريع در تخصص هاي تكنولوژي و پيدايش شيوه كاربردهاي نو باعث عقب ماندگي مهندس از تازه هاي مهندسي روز مي گردد . به نظر مي رسد يكي از راه حل هاي شيوه بازآموزي در مدارس عالي با همكاري مهندسان ادارات و شركت و كارخانجات گوناگون است كه تبادل نظر بين مدرسه و حرفه آخرين پديده علمي در رشته هاي مختلف فني و تكنولوژي هاي پيشرفته را به مهندسان قديمي اموزش دهد. مساله تخصص با توجه به جنبه هاي متفاوت نمي تواند از دوره هاي منظم در مدارس تامين شود ولي با كمك و همكاري مركز آموزش دانشگاه و صاحبان صنايع مي توان شناخت و مهنسان افزايش داد .دورنماي كار مهندس تحصيل كرده بستگي به تلاش و ابتكار فني او دارد . هر مهندسي بايستي گذشت زمان اطلاعات فني خود را چه از نظر ( مطالعه و بررسي ) چه فني ( تجربي ) بالا برده و حد لزوم فاصله بين كار و مطالعه را كم نمايد . وظايف كنوني مهندسمحدوده مهندسي با گسترش تكنولوژي صنعت و در جامعه رو به افزايش بوده و نقد مهندس بسيار حساس مي باشد . به ويژه با توجه به مساله اقتصادي در ساختمان كه نياز به شناخت بازار و مواد اوليه و فرآورده هاي تازه و تشكيلات كارگاه شركتها كه به سرعت و ابعاد جهاني به خود گرفته است . براي مهندس چند عامل مورد توجه است . يكي مسئله اقتصادي و ديگري ------- ( استحكام ) و بالاخره عملكرد ( كارآيي ) در ------ زيبايي در هر طرح است .پيشرفت فعاليتهاي هر مهندس بستگي به ظرفيت و لياقت كار و پيشبرد او داشته ،‌البته آشنائي به قوانين اقتصادي و اصول فني و درك محيط كار نيز ضروري مي باشد و بالاخره پايان كار ( اثر ) يك مهندس يك واقعيت عيني است كه مصالح را به پل يا ساختمان تبديل مي نمايد و بعداً‌ جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي هر كدام مشخص خواهد بود .چون هر ابتكار تمام شده كه در اختيار اجتماع قرار مي گيرد ارزش واقعي خود را در طول تاريخ نشان خواهد داد به همين دليل مهندس بايد در هنگام اجرا مديريت و نبوغ خود را براي رسيدن به هدف نهايي به نوبه آزمايش درآورد و در اين رابطه كاركنان زيردست از قبيل تكنسين ها ـ معماران ـ بنيان ـ كارگران مي توانند در سطوح مختلف به ارزش كاري خود پي برده و در اين زمينه به خصوص اطلاعات فني خود را بالا برده و در اثرهاي بعدي بيش از آنچه كه موثر بوده اند . تاثير گذار باشند . زيرا كه هر اثر تجربه تازه اي مي آورد و مي تواند ارزش هاي انساني را بالا برده و بدان ارج نهد .اطلاعات فرهنگي و درك هر مهندس در هر حدي كه باشد . مسائل مربوط به مدير يك كارگاه و آموزش اطلاعات كاري (‌فني ) و در هيچ يك از دانشكده ها گنجانده نشده كه بتوان آن را در كارگاه به كار برد و در اين رابطه بايد خود شرايط مطلوب را در كارگاه بوجود آورد تا مورد تائيد همگان قرار گيرد .يك مهندس امروز مسئوليت بزرگي دارد چون درك و يا عدم درك ابعاد خود و تعيين جهت فكري تاثير مستقيم در سطح جامعه و آنچه براي خود و آيندگان باقي مي گذارد خواهد داشت .فعاليت هاي متعدد مهندس تشكيل شده است از مديريت ـ طرح ـ بهره وري و برنامه ريزي و فعاليتهاي فرعي و جنبي آن كه در راس آنها براي يك مهندس مديريت در درجه اول حائز اهميت است .مهندسي ساختمان علاوه بر نقش كلاسيك مي تواند با كارهاي عمراني و عمومي و وابسته آنها كه كار شركت ها و دفاتر فني و كارگاه مي باشد ارتباط پيدا نمايد و نبايد استقلال و آزادي حرفه اي خود را از دست داده و تابع شرايط اداري نشود .مسئوليت مهندس ناظر در برابر مقامات و كارفرما بسيار حساس بوده و هر مهندسي بايستي معلومات و ذوق و استعداد و مهارت خويش را به كار برده تا پروژه در دست اجرا به صورت صحيح خود به اتمام برسد اين نوع مهندس را مي توان از طريق مقايسه با هنر و استعداد يك مهندس متوسط ديگر به دست آورد .برنامه آموزشي فني و حرفه اي مهندسي در موسسات آموزش عالي محدود به آموزش علوم مهندسي و مباني علمي تكنولوژي اين حرفه است . لكن به جنبه هاي شغلي و حرفه اي مهندس توجهي نمي شود و اين يكي از جهات نارسايي آموزشي صنعتي در كشور است .بعضي از سازمان ها متوجه اين نقيصه شده اند و آموزش و اشتغال را تواماً‌ در برنامه تربيت نيروي انساني ماهر به كار گرفته اند ، از جمله به نيروي انساني ماهر به كار گرفته اند ، از جمله به منظور بالا بردن اطلاعات فني و مهارت فني تربيت افراد متخصص براي صنعت و استفاده از وجود آنها بحثي است بسيار قديمي و از ديرباز حتي در جوامع اوليه نشاني متداول بوده است .پيشرفت سريع علوم و تكنيك علمي در جهان پيشرفته تجهيز افراد كاردان و تربيت كادر متخصص را ايجاد مي نمايد .
 

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دسته بندي جهاني مهندسيسازمان جهاني حرفه اي ( B.I.T ) در دسته بندي جهاني صرفه ( ژنو 1958 ) وظائف و تخصص مهندسان را در رسته هاي گوناگون در گروه صفر به شكل يك جدول نسبتاً‌ كاملي تعيين نموده است ،‌مهندسان گروه 0/02 چنين تعريف شده اند :‌كساني كه تحصيل كرده و آماده و سازمان يافته اند تا بر امور ساختمان و تاسيسات نظارت نموده و بتوانند بررسي و پژوهش و آزمايش نمايند و مشاورت فني بدهند . فعاليت آنها عبارت خواهد بود از اجراي كارهاي فني در سطح عالي در رابطه با ساختمان و مرمت خانه ،‌جاده ،‌پل ،‌تونل ، فرودگاه ، راه آهن ، آبرساني ساختمان و به كار انداختن دستگاههاي الكترونيكي و الكتريكي و مكانيكيرشته عمومي ساختمان ( سيويل ) طي شماره 02/02 شامل ده رشته از 0/04 تا 02/22 به شرح زير مي باشد :ساختمان 0/04راهسازي 0/06فرودگاه سازي 0/08راه آهن سازي 0/010پل سازي 0/012تونل سازي 0/014آبرساني 0/016سدسازي 0/018شمع كوبي و به سازي 0/020و غيره 02/022وضعيت آموزش در ايرانآموزش و تربيت متخصصان فني و حرفه اي در دوره آموزش متوسطه در هنرستانها و مدارس فني و حرفه اي انجام مي شود كه تعداد آموزش ديدگان اين مراكز و آنها كه در حال آموزش هستند درصد ناچيزي از تعداد دانش آموزان كشور را تشكيل مي دهند .توجه به آموزش و تربيت نيروي انساني با تخصص هاي متوسط كه در دسته هاي مختلف فني و حرفه اي رابطي ميان متخصصان سطوح عالي و نيروهاي فني حرفه اي ساده مي باشد كمتر انجام شده . در اين قسمت بيش از هر بخش ديگر كمبود احساس مي شود . البته متناسب با توجه به آموزش مهندسي بايستي تربيت كمك و مهندس و تكنسين نيز توسعه يابد تا بتواند گام به گام به پاي مهندسي پيش رود .دامنه معلومات علمي تكنسين يا كمك مهندس محدودتر ولي مهارت علمي او در محدوده تخصصي كه دارد بيشتر است . تكنسين مستقيماً مسئوليت كار مهندس را ندارد ، ولي مي تواند متخصص ساخت باشد و در كار خود به مهندس و محقق و طراح كمك كند . تكنسين مي تواند در امور مديريت به عنوان معادل ناظر يا كنترل كننده در اجراي وظايف مديريت فني به مهندس كمك كند .در نشريه شماره 90 سال 1356 گزارش آموزش عالي در رشته هاي فني وضع آموزش فني و حرفه اي در سطح مهندسي و تكنسين در ايران را به اختصار مورد بررسي قرار داده است بررسي و كيفيت مهندس مورد نياز جامعه بر اساس كارآيي و نيز مشاغل ، همگي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است . با وجودي كه قريب 2700 نفر در سال تحصيلي 55-1354 در رشته مهندسي پذيرفته شده اند تعداد فارغ التحصيلان در همان سال از 1750 نفر تجاوز نمي كند . يكي از علل اين عدم هماهنگي بين پذيرفته شدگان و بازدهي دانشگاه گسترش كمي آموزش مهندسي است . كنفرانس بررسي آموزش مهندسي در ايران ( دانشگاه شيراز 1352 ) مقاله ابوالفتح اردلان چنين آمده ... زيربناي جامعه صنعتي بر اساس تجربه فني استوار است و كليه افراد از سن طفوليت توسط طرق مختلف اجتماعي به اين تجربه آشنا و در جوامع صنعتي تجربه فني آنقدر عموميت دارد كه حتي بچه ها به نحوي با كارهاي فني آشنا مي شوند و در اسباب بازي ساخته شده توسط آنها اصول مهندسي به كار رفته است . تربيت حرفه اي كاركنان و كارگران بخش ساختمان و مسكن يكي از مسائل اساسي است كه بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد . اگر تلاش و مساعي هماهنگ براي حل اين مسئله به كار برده نشود نه تنها مي تواند نتايج وخيم در اين بخش داشته باشد بلكه جامعه را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد . عنوان مهندسيهمانطور كه قبلاً تعريف گرديد منظور از مهندس كسي است كه داراي يك زيربناي علمي اساسي باشد و به آساني وظايف خود را در رابطه با تخصص و كابرد فني و تكنولوژي انجام دهد . هر مهندس با توجه به محدوديت وظايف و شرايط خود قادر به انجام كاري است كه در آن آموزش ديده و مهارت پيدا كرده است . در اين رابطه در كشورهاي مختلف با سنت هاي متفاوت و با فرهنگ غير همگون عنوان مهندسي تغيير مي يابد ولي زبان مشترك آنها در مفهوم مهندسي يكي خواهد بود .عنوان مهندسي در ايران به تمام كساني كه در رشته هاي گوناگون مهندسي فارغ التحصيل گرديده اند و حرفه هاي مربوطه را در چهارچوب مقدرات جاري كشور انجام مي دهند اطلاق مي گردد .حرفه مهندسي دربرگيرنده كليه كارهاي مربوط به تهيه طرح و محاسبه و نظارت و برآورد و ارزيابي و اجراي ساختمان كه طبق اصول فني انجام شدند گفته مي شود .مهندسي معماري شامل آن دسته از فعاليتهاي ساختماني است كه بر اساس نقشه و مشخصات فني و رعايت اصول فني متكي به قوانين مقاومت مصالح و تجربيات گذشته و ظرفيت هر مهندس انجام مي گيرد .مهندسي راه و ساختمان قديمي ترين رشته مهندسي است كه مهندسان اين رشته عهده دار برنامه ريزي بررسي اقتصادي ـ طرح ساختمان و به كار انداختن سيستم ها و تاسيسات مختلف ساختمان جامعه امروز مي باشد . اين رشته همواره متناسب با ازدياد جمعيت سريع تكنولوژي گسترش مي يابد و در رابطه مستقيم تكامل كيفي و كمي جامعه بشري نيز هست .تذكر : فارغ التحصيلان نخستين دوره دانشكده فني تهران ( در سال 1313 ) در سال تحصيلي 17-1316 جمعاً‌ 32 نفر بوده اند كه تعداد 12 نفر از آنان در رشته راه و ساختمان فارغ التحصيل شده بودند . رقم فارغ التحصيلان مهندسي راه و ساختمان دانشكده فني دانشگاه تهران در سال تحصيلي 51-1350 بالغ بر 95 نفر بوده است .
 

Similar threads

بالا