براى تاخير مجازات الهى در اينجا دو فلسفه بيان شده است

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
[سوره الأنبياء (21): آيات 107 تا 112]
وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ (107) قُلْ إِنَّما يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (108) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنْتُكُمْ عَلى‏ سَواءٍ وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ (109) إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَ يَعْلَمُ ما تَكْتُمُونَ (110) وَ إِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى‏ حِينٍ (111)
قالَ رَبِّ احْكُمْ بِالْحَقِّ وَ رَبُّنَا الرَّحْمنُ الْمُسْتَعانُ عَلى‏ ما تَصِفُونَ (112)
ترجمه:
107- ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم.
108- بگو تنها چيزى كه به من وحى مى‏شود اين است كه معبود شما خداى يگانه است، آيا (با اينحال) تسليم (حق) مى‏شويد؟ (و بتها را كنار مى‏گذاريد؟).
109- اگر (با اينهمه) روى‏گردان شوند بگو من به همه شما يكسان (از عذاب الهى) اعلام خطر مى‏كنم، و نمى‏دانم آيا وعده (عذاب خدا) به شما نزديك است يا دور؟! 110- او سخنان آشكار را مى‏داند و آنچه را كتمان مى‏كنيد (نيز) مى‏داند (و چيزى بر او مخفى نيست).
در واقع براى تاخير مجازات الهى در اينجا دو فلسفه بيان شده است: نخست مساله امتحان و آزمايش است، خدا هرگز در عذاب عجله نمى‏كند، تا خلق را آزمايش كافى كند و اتمام حجت نمايد.
دوم اينكه افرادى هستند كه آزمايش آنها تمام شده و كلمه مجازاتشان قطعى گرديده است، اما براى اينكه سخت كيفر ببينند نعمت را بر آنها گسترده مى‏سازد تا كاملا غرق نعمت شوند، و درست در همان حال كه سخت در لذائذ غوطه‏ورند تازيانه عذاب را بر آنها مى‏كوبد تا دردناكتر باشد، و رنج محرومان و ستمديدگان را بخوبى احساس كنند.
 
بالا